🌹سوره 17. اِسراء آيه 47🌹
🌷آيه
☀️نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَسْتَمِعُونَ بِهِ إِذْ يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ
ما داناتریم كه چون به تو گوش مى دهند، براى چه گوش مى دهند
☀️وَإِذْ هُمْ نَجْوَى إِذْ يَقُولُ الظَّلِمُونَ إِن تَتَّبِعُونَ إِلَّا رَجُلاً مَّسْحُوراً
و آنگاه كه (براى خنثى كردن تبلیغات پیامبر)
با هم نجوا مى كنند (نیز بهتر مى دانیم چه مى گویند).
آن زمان كه ستمگران (به دیگران) مى گویند:
شما جز از مردى افسون شده پیروى نمى كنید
(آن را هم مى دانیم).
نکته ها✳️✳️✳️
✅در تفاسیر آمده است كه هر یك از سران كفّار،
شبانه وبدون اطلاع یكدیگر
مخفیانه پشت خانه ى پیامبر حاضر مى شدند
تا در تاریكى، صوت قرآن را بشنوند وسپس تحلیل كنند.
گاهى هم در تاریكى به هم برمى خوردند
ویكدیگر را شناخته ملامت مى كردند
كه ما خود، دل از صوت محمّد نمى كنیم، مردم چه كار كنند!
✅این آیه، به پیامبر خدا دلگرمى مى دهد
كه از فرار و بى احترامى كفّار، متأثّر نشود،
چون همه چیز بر خدا روشن است.
پيام ها📣📣📣
1️⃣- خداوند، از اهداف و اغراض مردم نیز آگاه است.
🔹«نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَسْتَمِعُونَ بِهِ»
2️⃣- همه ى شنوندگان، حسن نیّت ندارند.
🔸 «نحن اعلم ...»
3️⃣- مبلّغِ حق،
نباید با فرار یا تهمت مردم عقب نشینى كند،
بلكه باید بداند كه زیر نظر خداست و دلگرم باشد.
🔹«نحن اعلم ...»
4️⃣- دشمنان، چون توجّه مردم را به رهبران الهى مى بینند،
با تهمت و دروغ به آنان ضربه مى زنند.
🔸« إِن تَتَّبِعُونَ إِلَّا رَجُلاً مَّسْحُوراً»
🌹سوره 17. اِسراء آيه 48🌹
🌷آيه
👈اُنظُرْ كَيْفَ ضَرَبُواْ لَكَ الْأَمْثَالَ
(اى پیامبر!) بنگر كه چگونه براى تو مثلها زدند
👈فَضَلُّواْ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ سَبِيلاً
و در نتیجه گمراه شدند، پس نمى توانند راه حقّ را بیابند.
پيام ها📣📣📣
1️⃣- پیامبر💚صلى الله علیه وآله و رهبران دینى ومؤمنین،
باید از شیوه تبلیغات دشمن آگاه باشند.
🔹«اُنظُرْ كَيْفَ ضَرَبُواْ لَكَ الْأَمْثَالَ »
2️⃣- هم براى اثبات حق،
هم براى مكدّر ساختن حقایق،
مى توان از مثال و تمثیل استفاده كرد.
🔸«كَيْفَ ضَرَبُواْ لَكَ الْأَمْثَالَ »
3️⃣- آنان كه براى رد كردن دین، منطق ندارند،
با مثل زدن،
به پیامبر بدگویى و او را تحقیر مى كنند.
🔸«ضَرَبُواْ لَكَ الْأَمْثَالَ»
4️⃣- توهین به رهبران الهى، عامل گمراهى است.
«ضَرَبُواْ لَكَ الْأَمْثَالَ👈 فَضَلُّواْ»
5️⃣ - گمراهى انسان ها به تدریج حاصل مى شود،
اوّل گرفتار توهین وضرب المثل نابجا مى شود،
آنگاه به انحراف، سپس به بن بست مى رسد.
««1️⃣ضَرَبُواْ لَكَ الْأَمْثَالَ👈2️⃣ فَضَلُّواْ»
👈3️⃣ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ سَبِيلاً»
6️⃣- كفر، سرانجامى ندارد.
كفّار با بهره گیرى از انواع تهمت ومثلها
براى ضربه زدن به اسلام، بازهم موفّق نشدند.
««1️⃣ضَرَبُواْ لَكَ الْأَمْثَالَ👈2️⃣ فَضَلُّواْ»
👈3️⃣ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ سَبِيلاً»
علی بن المغیره میگوید:
به امام کاظم (ع) عرض کردم:
«من برای رسول خدا (ص) یک ختم قرآن، و برای امیرالمومنین (ع) ختمی دیگر و برای حضرت فاطمه (س) ختمی دیگر، سپس برای سایر ائمه علیهم السلام تا به شما رسد ختم قرآنی قرار میدهم (و هدیه میکنم) . . .
به سبب این کار چه پاداشی دارم؟»
امام کاظم (ع) فرمود:
«لَکَ بِذَلِکَ أَنْ تَکُونَ مَعَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ...
پاداش تو آن است که روز قیامت با آنان باشی!»
عرض کردم:
اللَّه اکبر! چنین پاداشی برای من است؟
سه مرتبه فرمود: آری!
📚کافی، ج ۲، ص ۶۱۷
📚مکیال المکارم ج ۲ وظیفه ۴۵
ختم قرآن و همه عباداتمان را به نیت تعجیل فرج انجام دهیم و به پیشگاه امام زمان (عج) هدیه کنیم
اعمال سحرهای ماه مبارک رمضان
1- سحرى خوردن، و آن را ترک نكند گرچه به خوردن يک خرماى خشک، يا نوشيدن شربتى از آب باشد و بهترين سحریها سويق يعنى قاووت و خرماست. و در خبر وارد شده كه خدا و فرشتگان صلوات میفرستند بر آنهايى كه در سحرها استغفار میكنند و سحرى میخورند.
2- هنگام خوردن سحرى سوره «انّا انزلناه» را بخواند، كه هركه اين سوره مبارک را هنگام افطار كردن و سحرى خوردن بخواند، در فاصله بين اين دو زمان ثواب كسى را دارد كه در راه خدا در خون خود غلطيده است.
3- بخواند در سحرهای ماه مبارک دعاى عظیم الشأنى را که از حضرت امام رضا علیه السّلام نقل شده که فرمودهاند این دعایى است که حضرت امام محمّد باقر علیه السّلام در سحرهاى ماه رمضان می خواندند:
▫️اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ بَهَائِکَ بِأَبْهَاهُ وَ کُلُّ بَهَائِکَ بَهِیٌّ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِبَهَائِکَ کُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ جَمَالِکَ بِأَجْمَلِهِ وَ کُلُّ جَمَالِکَ ........
4- دعای ابوحمزه ثمالی
در مصباح شیخ است که روایت کرده ابو حمزه ثمالى که حضرت امام زین العابدین علیه السّلام در ماه رمضان بیشتر از شب را نماز میکرد و چون سحر میشد این دعا را میخواند:
إِلَهِی لا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِکَ وَ لا تَمْکُرْ بِی فِی حِیلَتِکَ مِنْ أَیْنَ لِیَ الْخَیْرُ یَا رَبِّ وَ لا یُوجَدُ إِلا مِنْ عِنْدِکَ وَ مِنْ أَیْنَ لِیَ النَّجَاةُ وَ
5- و نيز شيخ فرموده كه در سحر اين دعا را میخوانی:
يا عُدَّتي في كُرْبَتي، وَيا صاحِبي في شِدَّتي، وَيا وَلِيّي في نِعْمَتي، وَيا غايَتي في رَغْبَتي، اَنْتَ السّاتِرُ عَوْرَتي، وَالْمُؤْمِنُ رَوْعَتي، وَالْمُقيلُ عَثْرَتي، فَاغْفِرْ لي خَطيئَتي، اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ خُشُوعَ الاْيمانِ قَبْلَ
6- میخوانی دعای ادريس را كه شيخ صدوق و سیّد بن طاووس روايت كردهاند و طالب آن رجوع به مصباح يا اقبال نمايد.
7- میخوانی اين دعا را كه مختصرترين دعاهای سحر است و در اقبال است
▫️يا مَفْزَعي عِنْدَ كُرْبَتي، وَيا غَوْثي عِنْدَ شِدَّتي، اِلَيْكَ فَزِعْتُ، وَبِكَ اسْتَغَثْتُ، وَبِكَ لُذْتُ لا اَلُوذُ بِسِواكَ، وَلا اَطْلُبُ الْفَرَجَ اِلاّ مِنْكَ، فَاَغِثْني وَفَرِّجْ عَنّي يا مَنْ يَقْبَلُ الْيَسيرَ، وَيَعْفُو عَنِ الْكَثيرِ، اِقْبَلْ مِنِّي الْيَسيرَ، وَاعْفُ عَنِّي الْكَثيرَ، اِنَّكَ اَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ، اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ ايماناً تُباشِرُبِهِ قَلْبي، وَيَقيناً حَتّي اَعْلَمَ اَنَّهُ لَنْ يُصيَبني اِلاّ ما كَتَبْتَ لي، وَرَضِّني مِنَ الْعَيْشِ بِما قَسَمْتَ لي، يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ. يا عُدَّتي في كُرْبَتي، وَيا صاحِبي في شِدَّتي، وَيا وَلِيّي في نِعْمَتي، وَيا غايَتي في رَغْبَتي، اَنْتَ السّاتِرُ عَوْرَتي، وَالاْمِنُ رَوْعَتي، وَالْمُقيلُ عَثْرَتي، فَاغْفِرْ لي خَطيـئَتي، يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ.
8- میخوانى این تسبیحات را که در اقبال است:
سبْحَانَ مَنْ یَعْلَمُ جَوَارِحَ الْقُلُوبِ سُبْحَانَ مَنْ یُحْصِی عَدَدَ الذُّنُوبِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَخْفَى عَلَیْهِ خَافِیَةٌ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ سُبْحَانَ الرَّبِّ الْوَدُودِ سُبْحَانَ الْفَرْدِ الْوِتْرِ سُبْحَانَ الْعَظِیمِ الْأَعْظَمِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَعْتَدِی عَلَى أَهْلِ مَمْلَکَتِهِ سُبْحَانَ مَنْ لا یُؤَاخِذُ أَهْلَ الْأَرْضِ بِأَلْوَانِ الْعَذَابِ سُبْحَانَ الْحَنَّانِ الْمَنَّانِ سُبْحَانَ الرَّءُوفِ الرَّحِیمِ سُبْحَانَ الْجَبَّارِ الْجَوَادِ سُبْحَانَ الْکَرِیمِ الْحَلِیمِ سُبْحَانَ الْبَصِیرِ الْعَلِیمِ سُبْحَانَ الْبَصِیرِ الْوَاسِعِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَلَى إِقْبَالِ النَّهَارِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَلَى إِدْبَارِ النَّهَارِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَلَى إِدْبَارِ اللَّیْلِ وَ إِقْبَالِ النَّهَارِ [سُبْحَانَ اللَّهِ عَلَى إِقْبَالِ النَّهَارِ وَ إِدْبَارِ اللَّیْلِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَلَى إِقْبَالِ النَّهَارِ وَ إِقْبَالِ اللَّیْلِ] وَ لَهُ الْحَمْدُ وَ الْمَجْدُ وَ الْعَظَمَةُ وَ الْکِبْرِیَاءُ مَعَ کُلِّ نَفَسٍ وَ کُلِّ طَرْفَةِ عَیْنٍ وَ کُلِّ لَمْحَةٍ سَبَقَ فِی عِلْمِهِ سُبْحَانَکَ مِلْأَ مَا أَحْصَى کِتَابُکَ سُبْحَانَکَ زِنَةَ عَرْشِکَ سُبْحَانَکَ سُبْحَانَکَ سُبْحَانَکَ
و بدان که علما فرمودهاند که اگر نیّت روزه را بعد از خوردن سحری بکند بهتر است و از اوّل شب تا به آخر شب میتوان نیّت کرد و همین که میداند و قصد دارد که فردا از براى خدا روزه بگیرد و امساک از مفطرات کند بس است و شایسته است که در سحرها نماز شب را ترک نکند و تهجّد به عمل آورد
پاداش عجیب خواندن سوره قدر در زمان افطار و خوردن سحری
عن أَبِي يَحْيَى الصَّنْعَانِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنٍ صَامَ فَقَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقِدْرِ عِنْدَ سَحُورِهِ وَ عِنْدَ إِفْطَارِهِ إِلَّا كَانَ فِيمَا بَيْنَهُمَا كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ.
حضرت صادق علیه السلام فرمود: هیچ مؤمن روزه داری نیست که در هنگام خوردن سحری و افطارش سوره قدر را بخواند، مگرآنکه بین این دو زمان ثواب کسی را خواهد داشت که در راه خدا در خون خود غلطیده باشد.
📚بحارالأنوار ج97 ص344
(نقل از اقبال الأعمال)