eitaa logo
نغمه های بهشتی
284 دنبال‌کننده
5هزار عکس
2.8هزار ویدیو
100 فایل
﷽؛ ؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄* ارتباط با مدیر @Kanale_komil_313 ❁به کانال «نغمه‌های بهشتی» خوش آمدید❁ یک کانال کاملاً قرآنی با گرایش فنّ جذّاب تلاوت قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹سوره 17. اِسراء آيه 45🌹 🌷آيه ☀️وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَانَ و هرگاه قرآن مى خوانى، ☀️جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْأَخِرَةِ حِجَاباً مَّسْتُوراً میان تو و كسانى كه به قیامت ایمان ندارند، حجابى ناپیدا (و معنوى) قرار مى دهیم (تا از درك معارف حقّ محروم بمانند). نکته ها✳️✳️ ✅قرآن وسیله ى هدایت متّقین است، 🔸«هُدىً للمتّقین»(118)💧 ✅ و از نشانه هاى متّقین، یقین به آخرت است، 🔹«و بالآخره هم یُوقنون»(119) 💧 ✅پس قرآن براى آنان كه به قیامت ایمان ندارند، هدایت گر نیست. این همان حجاب پنهانى است كه سبب مى شود ا نسان از فهم وحى و لذّت درك معارف الهى محروم بماند، گرچه از زبان خود پیامبر💚صلى الله علیه وآله نیز وحى را بشنود. ========================================= 118) 💧بقره، 2. 119) 💧بقره، 4. پيام ها📣📣📣 1️⃣- اگر انسان، قابلیّت هدایت نداشته باشد، تلاوت قرآن، توسّط رسول اللّه هم بى اثر است. 🔹«وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَانَ👈.. حِجَاباً مَّسْتُوراًا» 2️⃣- قهر الهى، پس از لجاجت وكفر انسان است. 🔸 «جعلنا... لایؤمنون بالاخرة...👈 حجاباً» 3️⃣- تلاوت قرآن مى تواند انسان را از شرّ كفّار، ایمن كند. «اذا قَرأت، جعلنا..👈. حجاباً» 4️⃣- تلاوت قرآن، روح تبرّى از مشركان را در انسان تقویت مى كند. «اذا قَرأت جعلنا..👈. حجاباً» 5️⃣ - محرومیّت از درك وحى، عذاب و قهر الهى است. 🔸«جعلنا... حِجَاباً مَّسْتُوراً» چوب خدا صدا ندارد. 6️⃣- ایمان به معاد، عامل پذیرش دعوت انبیا و كفر به معاد، سبب نپذیرفتن نبوّت و معارف الهى است. «لایؤمنون بالاخرة..👈. حجاباً مستورا» 7️⃣- خداوند حقایق و معارف را از غیر اهلش پوشیده داشته است. 🔸«حجاباً مستوراً»
سخنرانی مذهبی تفسیر آیه 45 سوره اسراء http://player.iranseda.ir/islam-player/?w=45&g=132995
چنانچه نمازگزار سهوا در نماز حرف بزند چنانچه چند کلمه باشد، آیا برای هرکدام باید سجده ی سهو به جا آورد؟ اگر در نماز چند كلمه يا چند جمله بگويد بطورى كه از صورت نمازگزار خارج نشود و همه آن يكى حساب شود، دوسجده سهو براى همه‏ كافى است.
چنانچه در رکعت سوم یا اول تشهد خوانده شود، آیا سجده ی سهو به خاطر نشستن بیجا واجب می شود؟ با توجه به اینکه ادامه جلسه استراحت است سجده سهو ندارد و غیر از این است که فرد الله اکبر بگوید و بجای ایستادن بنشیند. هر چند احتیاط آن است در اینگونه موارد نیز سجده سهو بجا آورد.
واجب شدن سجده ی سهو سجده ی سهو در چه صورتی بر نمازگزار لازم و واجب می شود؟ براى چند چيز بنابر احتياط واجب بايد بعد از نماز دو سجده سهو به جا آورد: كلام بى‏ جا، مثلا سهواً به گمان اين كه نماز تمام شده حرف بزند. سلام بى ‏جا، يعنى مثلًا در ركعت دوم نماز چهار ركعتى سلام بدهد. سجده فراموش شده.*تشهد فراموش شده. به جاى ايستادن سهواً بنشيند يا به جاى نشستن برخيزد. در شک ميان چهار و پنج بعد از سجده دوم واجب است نماز را تمام كند، بعداً دو سجده سهو بجا آورد. براى كم و زياد كردن غير اينها سجده سهو مستحب است.
احکام روزه چه چیزهایی روزه را باطل می کند نُه چیز روزه را باطل می‌کند ‏‏اول: خوردن و آشامیدن. دوم: جماع. سوم: استمناء، و استمناء آن است که‏‎ ‎‏انسان با خود کاری کند که منی از او بیرون آید. چهارم: دروغ بستن به خدا و پیغمبر و‏‎ ‎‏جانشینان پیغمبر ‏‏علیهم السلام‏‏. پنجم: رساندن غبار غلیظ به حلق. ششم: فرو بردن تمام سر در‏‎ ‎‏آب. هفتم: باقیماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح. هشتم: اماله کردن با‏‎ ‎‏چیز‌های روان. نهم: قی کردن،
‏‏مساله 1572ـ‏‏ نُه چیز روزه را باطل می کند.‏ ‏‏اول: خوردن و آشامیدن، دوم: جماع، سوم: استمناء، و استمناء آن است که‏‎ ‎‏انسان با خود کاری کند که منی از او بیرون آید. چهارم: دروغ بستن به خدا و پیغمبر و‏‎ ‎‏جانشینان پیغمبر ‏‏علیهم السلام‏‏. پنجم: رساندن غبار غلیظ به حلق. ششم: فرو بردن تمام سر در‏‎ ‎‏آب. هفتم: باقیماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح. هشتم: اماله کردن با‏‎ ‎‏چیزهای روان. نهم: قی کردن، و احکام اینها در مسائل آینده گفته می شود.‏ ‏‏ ‏ ‏‏1ـ خوردن و آشامیدن‏ ‏‏ ‏ ‏‏مساله 1573ـ‏‏ اگر روزه دار عمداً چیزی بخورد یا بیاشامد، روزۀ او باطل‏‎ ‎‏می شود، چه خوردن و آشامیدن آن چیز معمول باشد مثل نان و آب، چه معمول‏‎ ‎‏نباشد مثل خاک و شیرۀ درخت، و چه کم باشد یا زیاد، حتی اگر مسواک را از دهان‏‎ ‎‏بیرون آورد و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو برد روزۀ او باطل می شود مگر‏‎ ‎‏آن که رطوبت مسواک در آب دهان به طوری از بین برود که رطوبت خارج به آن گفته‏‎ ‎‏نشود.‏ ‏‏مساله 1574ـ‏‏ اگر موقعی که مشغول غذا خوردن است بفهمد صبح شده، باید‏‎ ‎‏لقمه را از دهان بیرون آورد و چنانچه عمداً فرو برد روزه اش باطل است و به دستوری‏‎ ‎‏که بعداً گفته خواهد شد کفاره هم بر او واجب می شود.‏ ‏‏مساله 1575ـ‏‏ اگر روزه دار سهواً چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه اش باطل‏‎ ‎‏نمی شود.‏ ‏
ـ خوردن و آشامیدن مسأله 1552 ـ اگر روزه‌دار با التفات به اینکه روزه دارد عمداً چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه او باطل می‌شود، چه خوردن و آشامیدن آن چیز معمول باشد مثل نان و آب، چه معمول نباشد، مثل خاک و شیره درخت، و چه کم باشد، چه زیاد، حتی اگر مسواک را از دهان بیرون آورد و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو برد، روزه باطل می‌شود، مگر آنکه رطوبت مسواک آن‌قدر اندک باشد که در آب دهان از بین رفته حساب شود. مسأله 1553 ـ اگر موقعی که مشغول غذا خوردن است بفهمد صبح شده، باید لقمه را از دهان بیرون آورد، و چنانچه عمداً فرو ببرد روزه‌اش باطل است، و به دستوری که بعداً ذکر خواهد شد کفّاره هم بر او واجب می‌شود. مسأله 1554 ـ اگر روزه‌دار سهواً چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه‌اش باطل نمی‏شود. مسأله 1555 ـ آمپول و سرم روزه را باطل نمی‌کند، هرچند آمپول تقویتی یا سرم قندی‌نمکی باشد، و همچنین اسپری که برای تنگی نفس استعمال می‌شود اگر دارو را فقط وارد ریه کند روزه را باطل نمی‌کند، و همچنین دارو در چشم و گوش ریختن، روزه را باطل نمی‌کند، اگرچه مزه آن به گلو برسد. و اگر دارو را در بینی بریزد و به حلق نرسد نیز روزه را باطل نمی‌کند. مسأله 1556 ـ اگر روزه‌دار چیزی را که لای دندان مانده است عمداً فرو ببرد، روزه‌اش باطل می‌شود. مسأله 1557 ـ کسی که می‏خواهد روزه بگیرد، لازم نیست پیش از اذان دندان‌هایش را خلال کند، ولی اگر بداند غذایی که لای دندان مانده در روز فرو می‏رود، باید خلال کند.
دروغ بستن به خداوند متعال و پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) مسأله 1575 ـ اگر روزه‌دار به گفتن یا به نوشتن یا به اشاره و مانند اینها به خداوند متعال و پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) عمداً نسبتی را بدهد که دروغ است ـ اگرچه فوراً بگوید دروغ گفتم یا توبه کند ـ روزه او ـ بنا بر احتیاط لازم ـ باطل است، و همچنین است ـ بنا بر احتیاط مستحب ـ دروغ بستن به حضرت زهرا(علیها السلام) و سایر پیامبران و جانشینان آنان. مسأله 1576 ـ اگر بخواهد خبری را که دلیلی بر حجیت آن ندارد و نمی‏داند راست است یا دروغ نقل کند ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باید به نحو نقل بگوید، و آن را به پیامبر اکرم و ائمه اطهار(علیهم السلام) مستقیماً نسبت ندهد. مسأله 1577 ـ اگر چیزی را به اعتقاد اینکه راست است از قول خداوند متعال یا پیامبر اکرم نقل کند و بعد بفهمد دروغ بوده، روزه‌اش باطل نمی‏شود. مسأله 1578 ـ اگر چیزی را که می‏داند دروغ است، به خداوند متعال و پیامبر اکرم نسبت دهد و بعداً بفهمد آنچه را که گفته راست بوده، اگر می‏دانسته که این کار روزه را باطل می‏کند، باید ـ بنا بر احتیاط لازم ـ روزه را تمام کند و قضای آن را هم به‌جا آورد. مسأله 1579 ـ اگر دروغی را که دیگری ساخته عمداً به خداوند متعال و پیامبر اکرم و ائمه اطهار(علیهم السلام) نسبت دهد ـ بنا بر احتیاط لازم ـ روزه‌اش باطل می‌شود، ولی اگر از قول کسی که آن دروغ را ساخته نقل کند اشکال ندارد. مسأله 1580 ـ اگر از روزه‌دار بپرسند که آیا پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) چنین مطلبی فرموده‌اند و او جایی که در جواب باید بگوید نه عمداً بگوید بلی، یا جایی که باید بگوید بلی عمداً بگوید نه، روزه‌اش ـ بنا بر احتیاط لازم ـ باطل می‌شود. مسأله 1581 ـ اگر از قول خداوند متعال یا پیامبر اکرم حرف راستی را بگوید بعد بگوید دروغ گفتم، یا در شب به دروغ به آنان نسبتی بدهد و فردای آن که روزه می‏باشد بگوید آنچه دیشب گفتم راست است ـ بنا بر احتیاط ـ روزه‌اش باطل می‌شود، مگر آنکه مقصودش بیان حال خبرش باشد.