🏴🏴قسمت دوازدهم "سلام " 🏴🏴
سلام بر عيسي ع
حقتعالي در قرآن از قول حضرت عيسي ميفرمايد «اني عبدالله اتاني الكتاب و جعلني نبيا» يعني من به مقام عبوديت پروردگار رسيدهام. حقتعالي علم را به من آموختهاند لذا سلام بر من.
«سلام علي يوم ولدت و يوم اموت و يوم ابعث حيا» سلام بر من آنگاه كه متولد شدم و سلام بر من آنگاه كه مرا به عالم پس از مرگ ببرند و سلام بر من آنگاه كه حيات حقيقي خود را متجلّي نمايم. ميفرمايد سلام يعني همه هستي در چنگ من است. من را يك نوزاد نبينيد، من از طرف ملكوت آمدهام و مأمورم تا خبرهايي به شما بدهم. «سلام علي يوم ولدت» هنوز تازه بدنيا آمده بودم كه عالم در چنگ من بود و كل عالم به من تسليم شد. مرده و زندهي من هم فرقي نميكند. اين مطالب را از قول حضرت عيسي ع و از قرآن كريم ميگويم. ميفرمايد فكر نكنيد ما كوروش و داريوش هستيم كه اسير آثار باستاني باشيم. مردهي ما زندهتر از زندهي ما است. «سلام علي يوم اموت و يوم ابعث حيا» چه بميرم و چه دوباره در آن مبعوث شوم عالم در چنگ من است. ملاحظه ميفرماييد در آيات كريمهي قرآن كه حقتعالي اسرار سلام را از قول حضرت عيسي ع نقل ميفرمايد، چه معارف بزرگي از عرفان در مفهوم سلام نهفته است. آيا معني سلام را باز هم بايد با كلمه درود ترجمه نمود؟
قسمت های بعدی فرداشب ارائه می شود.
🏴🏴 قسمت سیزدهم 🏴🏴
بنام حق با سلام
قسمت سیزدهم ،شب پنجم صفر ،
ادامه شرح زیارت عاشورا
از کتاب سوم " مفهوم سلام والسلام علیک در زیارت عاشورا "
که برای اولین بارفضای مجازی،
و بطور اختصاصی در گروه معزز فدائیان رهبری درج می شود.
🔹 سلام بر ليلةالقدر
آيه كريمه قرآن در سورهي قدر ميفرمايد:
«سلام هي حتي مطلع الفجر»
سورهي قدر سورهي عاشقي است.
در سورهي قدر ميفرمايد هر خبري هست در ليلةالقدر نهفته است.
زيرا ميفرمايد
«انا انزلناه في ليلة القدر»
يعني آنرا(همه قرآن را) در ليلةالقدر نازل كرديم.
يعني همه اسرار، همه حقايق،
همه علوم و همه معارف را
در ليلة القدر بر قلب ليلةالقدر نازل كرديم!
امام صادقِ ع ميفرمايد:
«والله ليلةالقدر مادر ما فاطمه سلام الله علیها است».
من هر وقت زيارت عاشورا ميخوانم
با همهي شهدا، اموات، دوستان و هيأتيها ميخوانم
و لذا تقاضا ميكنم اگر بار ديگر سورهي قدر را تلاوت كردي
و ياد حضرت فاطمه سلام الله علیها افتادي
و پي به عظمت و مظلوميت حضرت بردي
تنها تنها نخور، ياد ما هم باش.
ميفرمايد:
«و ما ادريك ما ليلة القدر»
يعني تو چه ميداني و از عظمت ليلةالقدر چقدر ميداني؟
و اگر در روايت حضرت صادق علیه السلام تدبر كنيم،
معني آيه چنين ميشود:
تو چه ميداني كه فاطمه سلام الله علیها چيست؟
تو از مقامات و عظمت و مظلوميت حضرت فاطمه چه ميداني؟
يعني اي اهل عالم
يك شب عمر فاطمه از همه عمر شما بالاتر است،
يعني همه شما را خلق كردم تصدق خاك پاي فاطمه،
يعني همه عبادتهاي جن و انس را با يك شب فاطمه مساوي نميدانم.
در سينه فاطمه چه خبر است كه قرآن ميفرمايد
«تنزل الملائكة و الروح فيها» .
ملائكه بر او نازل ميشوند روح در او نازل ميگردد.
«من كل امر سلام»
يعني همه روح همه ملائك و همه وحي و همه ملكوت،
همهي حقايق، همهي اسرار، همهي علوم، همهي عالم را
در سينه فاطمه نازل ميكنيم
و تسليم او ميكنيم.
از هر طرف، در تمامي امور، در تمامي انوار و عوالم،
در تمامي خلقت، در تمامي عنايات حقتعالي،
در تمامي جوانب، در تمامي سطوح،
در تمامي طبقات عالم وجود،
همه و همه را بر او سلام يعني تسليم ميكنيم.
سلام يعني اين!!
«هي حتي مطلع الفجر»
تا وقتي كه انوار فاطمه طلوع كند
همه هستي را مسخر خويش گرداند
سينهي همه عاشقانش را انفجار نور كند
كودك دلت را تربيت كن.
اينها علم است كه بايد با نور فاطمه در سينهات بريزند!
🏴🏴🏴👇👇
🏴🏴 قسمت چهاردهم کتاب سوم«سلام» 🏴🏴
🔹 واژههاييكه به اقيانوس معارف وحياني متصل ميشوند ترجمه ندارند
در چهار جلسه اول،
توضيحاتي در عظمت و پيام زيارتعاشورا عرضه شد
و از جلسهي قبل وارد شرح زيارتعاشورا شديم.
اولين كلمه «السلام عليك» است.
«السلام» يعني چه؟
بيان شد كه ترجمهي «السلام» «درود» نيست،
و اصلاً نميتوان آن را ترجمه كرد.
تمامي واژههاي عربي براي ترجمه در زبانهاي ديگر، كلمهي معادل دارند
اما واژههايي كه به اقيانوس معارف وحياني متصل ميشوند، كلمهي معادل براي ترجمه ندارند
و در هيچ زباني جهت ترجمه، نميتوان براي آنها واژهي معادل قرارداد،
نه در تركي و نه در انگليسي و نه در فرانسه و نه در فارسي حتي در خود زبان عربي هم
نميتوان يك كلمهي معادل براي واژههاي متصل به اقيانوس معارف وحياني پيدا كرد
و نيز در هيچ معجمي نميتوان براي ترجمهي واژههاي وحياني، كلمهي معادل جستجو نمود.
مثلاً براي ترجمهي «السلام»
نميتوان كلمهي معادل در زبان عربي يا زبانهاي ديگر يافت
يا براي ترجمهي كلمهي «الحمد» در قرآن،
واژهي معادل نميتوان در هيچ زباني يافت حتي در خود زبان عربي.
▪️ تسبيح يعني چه؟
اين آيه را تلاوت كرده و در آن تدبر ميكنيم:
«وتري الملائكة حافين من حول العرش يسبحون بحمد ربهم»
يعني در بالاترين مقام ملكوت كه عرش است،
ملائكهي مقرب كه بالاترين، كاملترين، عالمترين، تواناترين، عارفترين، عابدترين، زاهدترين و مقدسترين ملائكهي خلقت هستند.
آنها كه حول عرش را گرفتهاند،
«يسبحون»
كارشان تسبيح خداست
و اين تسبيح را نيز با حمد پروردگارشان محقق ميكنند.
حالا «تسبيح» يعني چه؟
چه كسي ميخواهد بفهمد كه «تسبيح» يعني چه
يا حمد آن ملائك چه مفهومي دارد؟
در آيهي ديگري خداوند متعال ميفرمايد:
«وان من شيء الا يسبح بحمده و لكن لاتفقهون تسبيحهم»
يعني هيچ چيزي نيست
مگر آنكه پروردگار را به حمد، تسبيح ميكند
ولي شما تسبيح ايشان را نميفهميد.
🏴🏴🏴👇👇
🏴🏴 قسمت پانزدهم از کتاب سوم "سلام"🏴🏴
اينكه تفقه نميكنيد،
به معني آن نيست كه معناي لغوي تسبيح را نميدانيد،
بلكه
منظور آنست كه مفهوم تسبيح و حمد ربّ را توسط مخلوقات و كل هستي درك نميكنيد.
اگر بگوييم كه منظور قرآن كريم، حقيقت تسبيح است،
پاسخ آنست كه
وقتي مفهوم تسبيح را و مفهوم حمد رب را ندانيم،
به طريق اولي، حقيقت آنها را نيز نخواهيم دانست
كه اين معني به ترجمهي نص آيه، صحيحتر است.
زيرا
براي آنكه «لاتفقهون تسبيحهم» را تنها به مفهوم عدم درك حقيقت تسبيح، ترجمه كنيم،
نياز به يك قرينه دارد
و بدون قرينه، حق نداريم نص صريح آيه را محدود به معني خاصي كنيم.
ملاحظه ميشود كه
نميتوان «تسبيح» را ترجمه كرد.
حالا اينكه نميتوان «تسبيح» را ترجمه كرد جاي خود را دارد
ولي خداوند متعال ميفرمايد:
«يسبحون بحمد ربهم» ،
در تسبيح چه خبر است؟
دارند چه كاري ميكنند كه بالاترين مقام ملكوت با حمد رب، تسبيح ميكنند.
اين حمد چيست؟
يعني نشستهاند و دائماً اين جمله را تكرار ميكنند
و ميگويند: ستايش خداي را؟!
ملاحظه ميشود كه
عبارت ستايش خداي را،
براي ترجمهي حمد رب در آن مرتبه از ملكوت،
تا چه اندازه نارسا است.
متأسفانه به ترجمهي زيرنويس آيات قرآن بسنده كردهايم.
در حالي كه
اين ترجمهها از روي ناچاري است
و تنها براي شروع در فهم قرآن تهيه شده است
و يقيناً نبايد به آن اكتفا نمود
ولي متأسفانه ما (عموم مردم) هيچ تلاش و تدبري در فهم آيات كريمهي قرآن نكردهايم
و به زحمات بزرگان و انديشمندان الهي در ارائهي معارف قرآني مراجعه ننمودهايم
و بدينسان
با تمام آيات قرآن بازي كردهايم.
اين عبارت «ستايش خداي را» براي ترجمهي «الحمدلله»
مخصوص كودكاني است كه تازه ميخواهند بفهمند «الحمدالله رب العالمين» يعني چه؟
ولي ما بعد از پنجاه سال
ديگر هم باز به همان معني اكتفا كردهايم
و ميگوييم «الحمدلله» يعني «ستايش خداي را»؟!
«سپاس خداي را»؟!
سپاس يعني چه؟!
آيا كلمهي ستايش و سپاس، همهي مفاهيم نهفته در كلمهي الحمد را دربردارد؟!
➖قسمتهای بعدی فردا شب
🏴🏴🏴🏴
کانال متفکران انقلاب اسلامی
🏴🏴 قسمت پانزدهم از کتاب سوم "سلام"🏴🏴 اينكه تفقه نميكنيد، به معني آن نيست كه معناي لغوي
السلام علیکِ یا فاطمه الزهرا(س):
🔵🔷🔹☝️ قسمتهای شانزدهم، هفدهم و هجدهم ،مجموعه مباحث و سخنرانی های استاد گرانقدر جناب دکتر مرتضی زاهدی
صاحب 📗کتاب نظریه تربیتی اسلام
از شاگردان شهید استاد مرتضی مطهری🌹🍃
در مورد مفهوم و منظور از سلام بر امام عصر عج الله تعالی فرجه
(#سلام_فرمانده) استخراج از زیارت عاشورا
مطالعه بفرمایید بسیااااااااار عالی است
🦋🍃هر شب سه قسمت
⬇️⬇️
🏴🏴 قسمت شانزدهم از کتاب «سلام» 🏴🏴
بنام حق با سلام
قسمت شانزدهم ،شب ششم صفر ،
ادامه شرح زیارت عاشورا
از کتاب سوم " مفهوم سلام والسلام علیک در زیارت عاشورا "
که برای اولین بارفضای مجازی،
و بطور اختصاصی در گروه معزز فدائیان رهبری درج می شود.
🔹 آيا «بسمالله الرحمن الرحيم» ترجمه معادل دارد؟
حال اگر دانسته شد كه
«حمد» ترجمهي معادل ندارد،
بايد دانست كه «بسمالله» هم ترجمه ندارد.
«الرحمن الرحيم» هم ترجمه ندارد. «بخشندهي مهربان» يعني چه ؟!
آيا كلمات «بخشندهي مهربان» ميتوانند گوياي صفات الرحمن و الرحيم خدا باشند؟!
فضلا اينجا نشستهاند
و ميدانند كه منظور قرآن كريم از ذكر اسماء حسناي حضرت حقتعالي بعنوان الرحمن و الرحيم چيست.
برويد از همهي علماء عظام و تمام مراجع بزرگوار تقليد بپرسيد كه
آيا «بخشنده و مهربان» گوياي صفات رحمانيت و رحيميت خداست؟
خيلي از آدمها هستند كه هم بخشنده و هم مهربان هستند.
اما آيا آن بخشندگي و رحمانيت و آن مهرباني و رحيميت،
كه ويژگي حقتعالي است را ميتوان با دو كلمهي بخشنده و مهربان بازگو نمود؟
توضيحات فوق
بدان جهت آورده شد
تا ثابت شود كه
براي واژهي «سلام» هم مانند ساير واژههايي كه متصل به اقيانوس معارف وحياني در قرآن كريم شدهاند،
نميتوان كلمهي معادلي قرارداد
.
پس تفسير و شرح سلام و ساير كلمات متصل به اقيانوس معارف وحياني چه ميشود؟
پاسخ آنستكه
براي فهم كلمات و معارف قرآني
بايد از خود قرآن كمك بگيريم
و معناي آن را از خود قرآن استخراج كنيم.
خود قرآن بايد دستمان را بگيرد.
البته بايد بدانيم كه اگرچه از قرآن كريم كمك بگيريم
ولي ميزان بهرهمندي از هدايتهاي قرآني،
به تناسب معارف و آگاهي و نورانيّتي است كه
قبلاً از قرآن كريم و نيز تهذيب نفس بدست آورده باشيم.
بنابراين با توجه به بضاعت كم و سرمايهي ناچيز معرفتي خود،
تمام معارف نهفته در سلام را نميتوان ارائه نمود
بلكه اينهايي كه ميگوييم فقط كليد است براي فهم بعضي از جوانب مفاهيم سلام.
لذا از اينجا كه رفتيد
يك وقت نگوييد كه سلام را ترجمه كرديم و به حقيقت مفاهيم و معارف آن پي برديم!
▪️ تسليم عالم رحمت در سلام
«سلام قولاً من رب رحيم»
يعني يك معناي «سلام» ، تسليم عالم رحمت است.
در اين جمله،
رحيميت حقتعالي متجلّي گشته است
ولذا مفهوم «سلام قولاً من رب رحيم»،
از مفهوم مثلاً «سلام قولاً من رب غفور» متفاوت است.
زيرا در عبارت اخير،
اسم حسناي «غافر» مطرح گشته است.
يعني عالم مغفرت و عالم غفران، تسليم ميگردد
🏴🏴🏴👇👇
🏴🏴 قسمت هفدهم کتاب «سلام» 🏴🏴
در آيهي كريمهي «سلام قولاً من رب رحيم»
سلام از ملكوت رحيميت نازل ميشود
و اسراري را دربردارد
كه با سلامي كه از ملكوت عالم ودود و يا عالم عزت و يا عالم جمال نازل ميشود
متفاوت است
در آيهي شريفهي ديگري
خداوند متعال ميفرمايد:
«سلام علي نوح فيالعالمين»
مفهوم سلام كه مشترك است
اما «عالمين» يعني چه؟
يعني بخشي از سلطنت و نوعي از سلطنت ملك و ملكوت را ميخواهند به حضرت نوح بدهند.
يعني
اهداء مرتبهاي از سلطنت عالم شهود و عالم ملكوت به حضرت نوح.
اما چرا قيد «مرتبهاي» را ذكر كرديم؟
زيرا ميفرمايد :
«سلامٌ» در اين مجلس خيلي از فضلا هستند
و مستحضر ميباشند كه در زبان عربي، هفت جور تنوين داريم،
تنوين «عوضاً عن جمله» داريم،
«عوضاً عن كلمه» داريم،
«عوضاً عن حرف» داريم «تنوين» ترنم، داريم، «تنوين الغالي» داريم و...
و حالا اينجا كه ميفرمايد :
«سلامٌ»
يعني نوعي از مقامات نه همهي آنها.
متناسب با عظمت نوح،
متناسب با ايثارهاي نوح،
متناسب با بندگي نوح، متناسب با تلاش در راه خدا توسط نوح،
كه در طول چند هزار سال عمر نوح صورت گرفته بود
كه با غريبي و بيكسي نيز همراه بود.
«سلام علي آل طه و يس»
اين سلام يعني چه؟
يقيناً هركس به اسرار نهفته در كلمات «طه» و «يس» پيببرد،
خواهد توانست مرتبه و نوع و ويژگيهاي آن سلام كه در اين آيه آمده است را تعيين نمايد.
زيرا اين سلام،
مختص آلطه و آل يس عليهم الصلوة و السلام ميباشد.
«اللهم صل علي فاطمة و ابيها و بعلها و بنيها» .
قرآن كريم در آيهي شريفهي مربوط به تولّد حضرت عيسي علیه السلام
از قول آن پيامبر عظيمالشأن ميفرمايد:
«والسلام علَّي يوم ولدتُ و يوم اُبعثُ حيّاً» .
حضرت عيسي كه تازه بدنيا آمده
ميفرمايد من از طرف حق مبعوثم و همهي عالم تسليم من است،
همهي مقامات عرفاني هم اكنون در چنگ من است.
چرا همهي مقامات؟
زيرا ميفرمايد:
«السلام»
در زبان عربي دوازده نوع الف و لام (ال) دار وجود دارد،
به هيچوجه نميتوان تمام آن معاني را در هنگام ترجمه در يك واژهي معادل عرضه كرد.
🏴🏴🏴👇👇
🏴🏴 قسمت هجدهم از کتاب "سلام"🏴🏴
🔹 مفهوم السلام در سورهي حشر
در آيهي شريفهي « هوالله الذي لاالهالاهو الملك القدوس السلام»
كلمهي «السلام» خود خداست.
آنوقت
اگر به آيهي قبلي كه از قول حضرت عيسي علیه السلام ميفرمايد
«السلام عليّ» مراجعه كرده،
با اين آيه مقايسه و در آنها تدبر نماييم
ميتوانيم بروشني متوجه شويم كه
حضرت عيسي علیه السلام ميفرمايد:
من عاشق او هستم او هم عاشق من است،
من روي در روي او دارم او هم روي در روي من دارد،
زيرا خداوند متعال خود را «هوالسلام» معرفي مينمايد
و حضرت عيسي «والسلام عليّ» ميگويد
يعني هماكنون، انوار حقتعالي رو در روي من تابش دارد
و من با انوار حق زبانم باز شده است.
با انوار حق است كه مسجود ملائكه هستم،
من با انوار حق پيامبر شدهام،
با انوار حق سلطنت همهي عالم ملك و ملكوت را به من سپردهاند.
من آينهي انوار حق ميباشم
و انوار جمال و جلال حق در من هويدا و تابناك و منعكس ميباشد.
▪️ سلام بر حضرت فاطمهي زهرا سلام الله علیها
قرآن كريم در سورهي قدر ميفرمايد:
«انّا أنزلناه في ليلة القدر و ما أدريك ما ليلةالقدر ليلةالقدر خير من ألف شهر تنزل الملائكة و الروح فيها باذن ربهم من كل أمر»
شرح اين آيات كريمه بقدري سنگين و گسترده است
كه حداقل و خلاصهي آن، كتابي بزرگ خواهد شد
و بطور خلاصه ميتوان گفت كه طبق روايات شريفه،
هركس شب قدر را درك كند همهي عالم ملك و ملكوت را درك كرده است.
هركس شب قدر را درك كند تمام گناهان قبل و بعد و تا روز قيامت او آمرزيده ميشود.
آنوقت حضرت صادِق علیه السلام ميفرمايد:
هم ليلةالقدر مادرم زهرا سلام الله است.
«تنزل الملائكة و الروح فيها» ؛
آنوقت تمام ملائك و روح
-كه ملك مقرب و فرشته مقرب است -
و كليت انوار حقتعالي است،
از مقام عرش به سينه حضرت فاطمه سلام الله علیها نازل ميشود.
چون حضرت فاطمه سلام الله علیها بوي بهشت است،
نور بهشت است،
«هي نور عيني و روحي التي بين جنبي» ،
يعني فاطمه، نور چشمان من و روح من است
كه در سينه و دو پهلوي من جاي دارد.
باعنايت به اينكه رسول خدا صلی الله علیه و آله
جز حقايق و حق محض، مطلبي را بيان نميفرمايند،
معني روايت فوق چنين ميشود كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله ميفرمايد:
من به نور فاطمه ملكوت را ميبينيم.
گويا ميفرمايد:
اگر نور فاطمه را ازمن بگيرند من نميتوانم ملكوت را ببينم
و اگر روح فاطمه را ازسينه من بيرون بكشند
من نميتوانم به معراج بروم.
خداوند متعال در قرآن ميفرمايد: «سلام هي حتي مطلع الفجر»
اگر اين دو آيه را با قرائت حفص بخوانيم
اين چنين ميشود:
«تنزل الملائكة و الروح فيها باذن ربهم من كل امر سلام» ،
يعني همه امور، همهي ملائك، همهي ملكوت، جبرئيل، ميكائيل، ملائك مقرب، ملك مدبرات امور،
تمام اينها تسليم فاطمهاند
و همه بر سينه حضرت فاطمه سلام الله علیها نازل ميشوند،
اما اگر با قرائت عاصم بخوانيم،
يعني سلام را در اول آيهي بعد بياوريم ميشود:
«سلام هي حتي مطلع الفجر»
آنوقت يعني همه حقايق عالم را به سينه حضرت فاطمه سلام الله علیها نازل فرموده است
زيرا كه گنجايش نزول تمامي ملائك را دارد.
➖قسمتهای بعدی فردا شب
🏴🏴🏴🏴
ziaratnameh (1).mp3
8.22M
💠زیارت نامه شهدا 💠
🌱دکتر حاج میثم مطیعی
13.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸🍃🕊🌸🍃🕊🌸🍃🕊
🍃🕊🌸🍃
🕊🌸
🌸
🌱ریشه ی اخلاق رذیله در کلام شهید استاد مطهری(ره)
🌸
🕊🌸
🍃🕊🌸🍃
🌸🍃🕊🌸🍃🕊🌸🍃🕊
-------------------------------------🌸
-------------------------------------🌸
الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــــ الْفَـــرَج⛅
#گروه
#متفکران_انقلاب_اسلامی
جای شما گرانقدر بین ما خالی
به ما بپیوندید 🌹🌹
╭┅──────┅🌷🌷🌷
https://eitaa.com/joinchat/3642294457C67a772f8bc
╰┅──────┅🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشک های بانوی کم حجاب در موکب های حجاب دختران انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱استاد مطهری (ره )
💠پند اخلاقی 💠
#گروه
#متفکران_انقلاب_اسلامی
جای شما گرانقدر بین ما خالی
به ما بپیوندید 🌹🌹
https://eitaa.com/joinchat/3642294457C67a772f8bc
▁▂▃▄▅💐🇮🇷💐▅▄▃▂▁