🔴 زیارت امام حسین(ع) هم حرام، هم واجب، هم مستحب....!
🔹 چیزی در یک زمان حلال است و در زمان دیگر حرام؛ در یک زمان واجب است در زمان دیگر مستحب. از اینجا شما میفهمید چرا اخبار ما متعارض است. مثالی عرض میکنم که آن را از عالم بزرگ مرحوم آقا میرزا مهدی اصفهانی- که در مشهد بود- دارم.
🔹 مثلاً شما میبینید که از امام سؤال میکنند که زیارت امام حسین(ع) چطور است؟ میفرماید: مستحب است. از یک امام دیگر یا از همان امام در زمان دیگر همین سؤال را کردهاند؛ گفتهاند واجب است. باز ممکن است یک وقت دیگری سؤال کرده باشند و امام اساساً بیتفاوتی نشان داده باشند: حالا ضرورتی ندارد، میخواهی برو، میخواهی نرو.
🔹 یک آدم ساده میگوید: جوابهای متناقض دادهاند! ولی این تعارض نیست. اینها در شرایط مختلف بیان شده است. گاهی در یک شرایط عادی بوده است. بدیهی است که خود زیارت قبر پیغمبر(ص) و امام و حتی همه اولیاء و انبیاء از باب اینکه خاطره آنها را تجدید میکند، یک عامل تربیتی است و فی حد ذاته یک مستحب است.
🔹 ولی همین مستحب یک وقت حرام میشود، یک وقت واجب. مثلًا در شرایط زمان متوکل قرار میگیرید که سختگیری بسیار شدید است، توطئه است که رسم زیارت امام حسین(ع) باید ور بیفتد. اینجا ائمه(ع) تشخیص میدهند که باید با این کار مبارزه کرد و یک مسئله جدید پیش میآید: مبارزه با طرح خلیفه وقت. در اینجا دستور میدهند: واجب است، واقعاً هم واجب بوده است. [این بحث متاسفانه در آخر جلسه مطرح شده و توضیح حالتی که زیارت حرام میشود ضبط نشده است.]
📒 استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج۲، ص۲۳(با تلخیص).
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
🔴 اولین پستی که در دوره خاتمیت از پیامبران به عالمان انتقال می یابد پست دعوت و تبلیغ و ارشاد و مبارزه با تحریفها و بدعتهاست. توده بشر در همه دوره ها نیازمند به دعوت و ارشاد است.
📗 شهید آیتالله مطهری، ختم نبوت، ص۹۴
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سرنوشت دینداریِ بدون تعقل
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
🔻اطلاعیه دبیرخانه همایش بینالمللی «بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز»
🔸 به اطلاع اساتید، نویسندگان و فرهیختگان ارجمند می رساند با توجه به عدم برگزاری همایش در موعد قبلی (خردادماه۹۹) به دلیل انتشار ویروس کرونا، این همایش در دهه دوم بهمن ۱۳۹۹، همزمان با سالروز ولادت متفکر فرزانه، استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی به صورت حضوری (به اقتضای شرایط) و مجازی برگزار خواهد شد.
🔹 ضمن تشکر از اساتید، نویسندگان و مراکز همکار ان شاءالله در اولین فرصت مقالات پذیرفته شده اعلام میشود. دبیرخانه تا آخر مهرماه آماده پذیرش مقاله است.
🔸 تلفن های دبیرخانه با شمارههای ٠٩٢٢٤٤٢٣٦٢٧ و ٠٢٥٣٢٩٣٥٦٩٠ جهت پاسخگویی اعلام میگردد.
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بزرگداشت هر ساله عاشورا؛ چرا؟
🔹شرط بخشش گناهان عزاداران حسینی چیست؟
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
21.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ کدام اشک برای امام حسین(ع) است که ذرهای از آن ارزشی فوقالعاده دارد؟
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
دو مسئوليت بزرگ مردم در مجالس عزاداری
🔹 يک مسؤوليت مردم در مجالس عزاداری اين است که چون نهی از منکر بر همه واجب است وقتي که میفهميد که روضهای دروغ است، نبايد در آن مجلس بنشينيد؛ حرام است، بلکه بايد مبارزه کنيد.
🔹 مسئولیت دیگر مقابله با تمايلی است که صاحبان مجالس و مستمعين به این دارند که مجلس بايد بگيرد، بايد کربلا بشود. روضهخوان بيچاره میبيند که اگر هر چه میگويد از آن راستها باشد مجلسش نمیگيرد و بعد همين مردم هم دعوتش نمیکنند، ناچار يک چیزی هم اضافه میکند.
🔹 اين انتظار را مردم بايد از سر خودشان بيرون کنند. نگویند فلان روضهخوان که مجلس او میگيرد، کربلا میکند. «کربلا میکند» يعنی چه؟!
🔹 شما بايد روضه راست را بشنويد و معارف و سطح فکرتان بالا بيايد. اگر با يک کلمه روحتان اهتزاز پيدا کرد، يعنی با روح حسين بن علی(ع) هماهنگی کرد، و اشکی ولو ذرهای، ولو به قدر بال مگس جاری شد، واقعاً مقام بزرگی برای شماست. اما اشکی که از راه قصّابی کردن بخواهد از چشم شما بيايد، اگر يک دريا هم باشد ارزش ندارد. «داد بکشيد» يعنی چه؟! چرا داد بکشيد؟!
📗 شهید آیتالله مطهری، حماسه حسینی، ج۱، ص ۶۵-۶۶ (با تلخیص)
⚫️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
8.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ آیا دستگاه امامحسین(ع) جدا از دستگاه خداوند است؟
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
⭕️ آیا قیام امام حسین(ع) با یک دستور خصوصی بود؟
🔹 برخی گفتهاند میدانید چرا امام حسین(ع) رفت و کشته شد؟ این یک دستور خصوصی فقط برای او بود و به او گفتند تو برو خودت را به کشتن بده.
🔹 معلوم است، اگر چیزی دستور خصوصی باشد، به ما و شما دیگر ارتباط پیدا نمیکند، یعنی قابل پیروی نیست. اگر بگویند حسین(ع) چنین کرد و تو هم چنین کن، میگوید حسین(ع) از یک دستور خصوصی پیروی کرد؛ به من مربوط نیست، به دستورات اسلام که دستورات کلی و عمومی است مربوط نیست.
🔹 حال تفاوت این دو چگونه است؟ امام حسین(ع) خودش فریاد کشیده است که علل و انگیزه قیام من مسائلی است که بر اصول کلی اسلام منطبق میشود. دستور خصوصی در جایی میگویند که دستورهای عمومی وافی نباشد. امام حسین(ع) در کمال صراحت فرمود اسلام دینی است که به هیچ مؤمنی - حتی نفرمود به امام - اجازه نمیدهد که در مقابل ظلم و ستم، مفاسد و گناه بیتفاوت بماند.
🔹 امام حسین(ع) مکتب به وجود آورد ولی مکتب عملی اسلامی. مکتب او همان مکتب اسلام است. اسلام بیان کرد و حسین(ع) عمل کرد. اگر این حادثه را از مکتب بودن خارج کنیم دیگر قابل پیروی نیست و ما این حادثه را از نظر اثر مفید داشتن عقیم کردهایم.
🔹 خیلی به نظر کوچک میآید که بگویند دستور خصوصی بود، ولی معنایش این است که دستورهای عمومی در این زمینهها کافی و وافی نیست، یعنی اگر دستور خصوصی نمیرسید اسلام دستوری نداشت که بگوید در چنین شرایطی باید حرکت و قیام کرد.
🔹 این تحریف معنوی که در حادثه عاشورا صورت گرفته است، از آن تحریفات لفظی صد درجه خطرناکتر است.
📗 شهید آیتالله مطهری، حماسه حسینی، ج۱، ص۹۸ (با تلخیص)
⚫️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
10.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ چرا عدهای باید فقیرِ فقیر و دردمند باشند و عدهای از پرخوری نتوانند از جایشان بلند شوند؟!
◾️مجالس حسینی باید «بیدارکننده» باشد نه «بیحسکننده»
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
⚫️ دو تذکر مهم شهید مطهری به اهل منبر: عظمت کربلا به جنبه معنویت و روحانیت آن است نه فاجعه بودن آن / قهرمانان اصلی کربلا سیدالشهداء(ع) و یاران ایشاناند نه شمر و ابن زیاد!
🔹 معمولاً اهل منبر وقتی که میخواهند قضیه کربلا را بزرگ کنند جنبه فاجعهبودن و ظلم و ستمها را بزرگ میکنند، در جستجوی پیدا کردن و حتی جعل کردن فاجعههایی هستند؛ با بیانهای مختلف و تشبیهات و مجسمساختنها جنبه فاجعه بودن را تقویت میکنند و حال آنکه ما باید از خود بپرسیم: بزرگی حادثه کربلا از چه نظر است؟ آیا از نظر فجیعبودن است؟
🔹 قطعاً این فاجعه، فاجعه کمنظیری است ولی فاجعه عظیم و شاید عظیمتر از این در دنیا زیاد بوده. عظمت مطلب از لحاظ سیدالشهداء(ع) و یاران آن حضرت است، نه از لحاظ ابن زیاد و ابن سعد و اتباع و اشیاع آنها؛ عظمتِ سعادت است نه عظمتِ شقاوت.
🔹 کربلا بیش از آن اندازه که نمایشگاه شقاوت و بدی و ظهور پلیدی بشر باشد، نمایشگاه روحانیت و معنویت و اخلاق عالی و انسانیت است ولی اهل منبر کمتر به آن جنبه توجه دارند؛ و به عبارت دیگر در این قضیه از آن جنبه باید نگاه کرد که اباعبدالله(ع) و اباالفضل(ع) و زینب(س) قهرمان داستانند نه از آن جهت که شمر و سنان قهرمان داستانند.
📝 شهید آیتالله مطهری، حماسه حسینی، ج٢، ص۴۷
#گزیده_کتاب
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
8.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ معرفت واقعی امام حسین(ع) تو را اینچنین متحول میکند!
◾️ اینهمه تأكید بر احیای عزای امام حسین(ع) برای فهم این نکتههاست ....
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir