eitaa logo
کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
1.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
79 ویدیو
36 فایل
انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه، انجمنی رسمی وابسته به حوزه علمیه قم است که می‌کوشد از منظر دین به ارائه تحلیل‌های اجتماعی بپردازد. وب‌سایت: www.ssoq.ir ارتباط با ادمین: @adminssoq
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ تحلیل اجتماعی دکتر ،‌عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه پیرامون یک رخداد اخیر 📝 مرهم صاحبان منصب و تریبون بر دل خسته مردم درنگی در نامه‌نگاری‌های و ▫️سخنرانیِ امام جمعه محترم ملارد، که از سر غیرت، ولی بر اساس اطلاعات غلط انجام شد، و سپس ▫️نامه مودبانه و منصفانه وزیر محترم بهداشت که از رئیس قوه قضائیه خواسته بود که اگر فرزندش خطایی کرده وی را به اشد مجازات محکوم کند، و در پی آن ▫️عذرخواهی صریح و شجاعانه امام جمعه از قضاوتی که کرده بود و اعلام اینکه اگر مرا نبخشید چون از عدالت ساقط شده‌ام دیگر در منصب امامت جمعه نخواهم ماند، و باز ▫️پاسخ بزرگ‌منشانه وزیر محترم بهداشت به این عذرخواهی، همگی در ایامی که سکوت در برابر نامردی‌ها و سوءاستفاده‌ها از سویی،‌ و گرمی بازار تهمت و افترا از سوی دیگر، دلهای همه دردمندان را سخت آزرده است، مرهمی بود بر ؛‌ تا همگان بدانند: ۱. با اطلاعات غلط، چه‌بسا از جانب یک فرد واقعا دلسوز مردم، در خصوص فردی وظیفه‌شناس، قضاوت ناروایی سر زند. ۲. هنوز در میان صاحبان تریبون کسانی هستند که اگر خبر ظلمی بدانها برسد از صاحب‌منصبان نترسند؛‌ و در عین حال، اگر مرتکب اشتباه در قضاوت شوند عذرخواهی صریح را کسر شأن خود نبینند. ۳. هنوز در میان صاحب منصبان کسانی هستند که نسبت به پدیده شوم آقازادگی حساس‌اند؛ و در عین حال، ظرفیت انتقاد دارند و چرایی اشتباه کردن دیگران در قضاوت را درک می‌کنند و با اینکه مظلوم واقع شده‌اند منتقد خود را سریع به انواع رذایل متهم نمی‌کنند؛ و در یک کلام ۴. هنوز و رعایت تقوای الهی در میان و باقی است. 💢به امید اینکه تریبون‌ها و منصب‌های نظام هرچه بیشتر شاهد حضور چنین انسان‌هایی باشد. @souzanchi 🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🆔 @motaleate_ejtemai
🎥پخش زنده و مستقیم در سایت آپارات 📙 همایش علمی “چالش های برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش” 🎙 با سخنرانی: آیت الله حجت الاسلام دکتر 🔴🌐 aparat.com/iictchannel/live @iictchannel 🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🆔 @motaleate_ejtemai
و دیدگاه علمای حوزه علمیه (بررسی میدانی بر اساس روش نظریه بنیانی) 🔹نگارش: دکتر مهدی ، عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (تابستان ۱۳۹۹) 🔹مطالعه این کتاب برای پژوهشگران حوزه فلسفه تکنولوژی و جامعه شناسی تکنولوژی و نیز پژوهشگرانی که قصد دارند با روش گرنددتئوری به نظریه سازی در علوم انسانی اسلامی بپردازند، پیشنهاد می شود 🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🆔 @motaleate_ejtemai
🏴رهبر انقلاب: «آن بی صدای سربه‌زیرِ منفعلی که از امام (ع) درست کردند، به کلی است؛ چهره‌ حقیقی امام سجاد(ع) چهره‌ یک قهرمانِ خستگی ناپذیرِ آشتی‌ناپذیرِ پیگیری است، که با تدبیر تمام، با دقت کامل راه‌ها را می‌شناسد و انتخاب می‌کند و به سمت هدف‌ها این راه‌ها را می‌پیماید، خودش خسته نمی‌شود و را می‌کند» (۱۳۶۵/۷/۴). 🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🆔 @motaleate_ejtemai
؛ در اندیشه‌ و آثار شهید سیدمحمدباقر 🔹نگارش: استاد سیدمنذر ▫️خرید نسخه اندرویدی کتاب از طاقچه https://taaghche.com/book/75264 @ravesh_ejtemaee 🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🆔 @motaleate_ejtemai
✅ برای تحقق باید به اندیشه‌های افرادی مانند احاطه داشت/ مظلومیت شهید صدر در مجامع علمی 🔸 آیت‌الله ، در نشست بازخوانی اندیشه اجتماعی شهید صدر: 🔹بیانیه گام دوم که توسط رهبر معظم انقلاب صادر شد، آغازی برای یک حرکت جدید است و بدون احاطه به اندیشه‌های افرادی مانند شهید صدر و فراگیری صحیح آن این گام با مشکلاتی روبرو می‌شود. 🔹شهید صدر چشمه جوشان و سرچشمه علم بود، ولی با این وجود در مجامع علمی، حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه نجف و دانشگاه‌ها مظلوم هستند. شاید شهید صدر در حوزه‌های خارج از ایران و عراق شناخته‌تر باشد. 🔹اندیشه‌های شهید صدر جدید و نو است ولی متأسفانه برخی از افراد بدون خواندن، سنجیدن و شناخت مطالب، ساز عبور از ایشان را می‌زنند. همان‌گونه که همین افراد عبور از اندیشه‌های شهید مطهری و امام راحل را نیز مطرح می‌کنند. این حرکت‌ها غیر علمی است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/wWCoO 🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🆔 @motaleate_ejtemai
✅ استاد ،‌عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه از ۲۰۳۰ می‌گوید 🔹وقتی این سند مطرح می‌شود، معاون اول رییس‌جمهور نامه‌ای صادر می‌کند و کارگروه‌های مختلفی از جمله در سازمان برنامه و بودجه مأمور می‌شوند تا این سند را اجرایی کنند. این الگو، الگویی است که باید اسناد داخلی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس آن اجرایی می‌شد، اما این اقدام برای ۲۰۳۰ انجام شد. 🔹 وقتی ما آنقدر خوب و با سرعت یک سندی که غربی‌ها تدوین کرده‌اند را جلو می‌بریم، باید گفت گویا یک یارکشی جهانی ما انجام می‌شود. 🔹 در مجامع بین‌المللی نسبت به اجرای ۲۰۳۰ از شئونات و حیطه است و از لحاظ حقوقی قابل پیگیری است که کسی که این تعهدات را داده، شانیت آن را داشته یا خیر. https://b2n.ir/990848 🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🆔 @motaleate_ejtemai
در انجمن علمی حوزه 🔹بنا بر جلسه اخیر هیئت مدیره انجمن مطالعات اجتماعی حوزه، ان‌شاءالله بزودی عضویت در انجمن منتشر می‌شود و علاقه‌مندان واجد شرایط می‌توانند به عضویت در این انجمن علمی در آیند. 🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🆔 @motaleate_ejtemai
✍️چکیده دیدگاه‌های دکتر عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه در با 🔰مقدمه با توجه به مشکلات روز، من را مهمترین مساله امروز کشور نمی‌دانم؛ در عین حال، اهمیتش در ردیف یک مساله جزیی فقهی نیست: غیر از کارکرد اصلی‌اش، در جهان امروز وجهه نمادین هم پیدا کرده است؛ قرآن کریم می‌فرماید «بزرگداشت شعارهای دین خودش مایه تقوای قلب است‏ (سوره حج، آيه۳۲). آیا ارزش پرچم یک کشور برای مردمش، فقط در حد قیمت پارچه‌اش است؟ ✅الف. دلیل ضرورت وجود قانون حجاب در جمهوری اسلامی ایران ، ناظر است به حضور زن در مقابل نامحرم، نه در حریم شخصی خود؛ یعنی برای نحوه حضور زن در مجامع عمومی است؛ پس سنخ این حکم، یک حکم اجتماعی است، نه صرفا مربوط به حریم خصوصی افراد. حکومت همان طور که دغدغه مساله مردم (مثلا کرونا) را دارد، نسبت به مردم (از جمله عفت عمومی) هم باید حساس باشد. درجه‌ای از پوشش و الزام به آن، در عرف بشر در جهان وجود دارد، که درجه‌ی کمی هم نیست؛ بحث ما این است که محدوده قانونیِ‌ آن را اسلام تعیین کند یا سلیقه‌های شخصی؟! در جامعه‌ای که عموم مردم مسلمانند، احکام اجتماعی اسلام باید در عرصه قوانین جدی گرفته شود [اصل چهارم قانون اساسی: ‎‎‎‎‎کلیه‏ قوانین‏ و مقررات‏ مدنی‏، جزایی‏، مالی‏، اقتصادی‏، اداری‏، فرهنگی‏، نظامی‏، سیاسی‏ و غیر اینها باید بر اساس‏ موازین‏ اسلامی‏ باشد.] به علاوه، یک کارکرد مهم قانون حجاب، تعیین مرز معین برای رعایت قانون در عرصه عفت عمومی است؛ درست است که حداقل ۷۰-۸۰ و بلکه ۹۰ درصد زنان جامعه ما عفیف‌اند و اگر قانون حجاب برداشته شود اغلب به نحو زننده‌ای پوشش خود را کنار نمی‌گذارند؛ اما آن ۱۰ درصد و حتی کمتری که بی‌عفت‌اند چطور؟! اگر برای حفظ عفت عمومی باید جلوی اینها را گرفت، با چه قانونی؟ با کنار گذاشتن حد و مرزی که خداوند برای رعایت پوشش معین کرده، همواره درباره اینکه چه حدی از عدم پوشش، خلاف عفت عمومی است مناقشه خواهد شد. ✅ب. اشکالات و مخالفت‌ها با قانون حجاب؛ و پاسخ همه اشکالات منطقی‌ای که موجب مخالفت عده‌ای با قانون بودن حجاب می‌شود، ناظر به بد اجرا شدن قانون بوده، نه اصل الزام قانونی؛ اما: 🔹بد اجرا شدن، دلیل موجهی برای «اجرا نکردنِ» قانون نیست: مثلا، آیا اگر پلیس از قانون ممنوعیت عبور از چراغ قرمز سوءاستفاده کرد، باید عبور از چهار‌راه‌ها کاملا دل‌بخواهی شود؟! و 🔹بد اجرا شدن، ناشی از این است که با اینکه مساله حجاب از جنس است، اما جامعه ما فقط را به عنوان می‌شناسد! مساله اصلی در (مثلا قوانین مربوط به دزدی یا قتل)، تعیین مقدار مجازات و سپس مجازات کردن مجرم است. اما مساله اصلی در ، تنظیم روابط افراد جامعه با یکدیگر است؛ مانند قوانین مربوط به معاملات ویا قوانین رانندگی؛ و البته مجازات، آخرین گام آن است. در این دسته از قوانین، نگاه اصلی به قانون، نگاه فرهنگی و اجتماعی است؛ البته حد و مرزها هم مشخص می‌گردد و اگر کسی تخطی کرد مجازات می‌شود. 💢 اشکالات و مخالفت‌های منطقی همه به این برمی‌گردد که چرا می‌خواهید با زور افراد را محجبه کنید؟! منظورشان این است که چرا با «قانون کیفری» می‌خواهید حجاب را مستقر کنید؟! و از این جهت راست می‌گویند. اما اشتباهشان این است که با اصل قانون بودن حجاب مخالفت می‌کنند؛ در حالی که سزاوار بود می‌گفتند: این قانون را به عنوان «قانون مدنی» ببینید و اجرا کنید؛ که الزام گام آخر آن است، نه از ابتدا تا انتهای آن. ✅ج. شرایط دست برداشتن حکومت از اجرای یک قانون اگر واقعا اکثریت مردم در جامعه‌ای با اجرای قانونی مخالفت کنند، هر حکومتی ناچار است در نحوه اجرای آن تجدیدنظر کند؛ اما عمل نکردن افراد، لزوما مخالفت با اصل قانون نیست. از مشاهده افرادی که حجاب شرعی صددرصدی را رعایت نمی‌کنند نمی‌توان نتیجه گرفت آنها مخالف وجود اصل قانون حجاب، و طرفدار غیرالزامی شدن آن هستند؛ مانند این است که گفته شود افرادی که قوانین رانندگی را کامل رعایت نمی‌کنند، مخالف وجود قوانین رانندگی در جامعه، و طرفدار غیرالزامی شدن قوانین رانندگی‌اند؟! همچنین تفاوت بسیار است بین از اجرای برخی از قوانین (= به خاطر مشکلاتی فعلا نتوانیم یک قانونی را اجرا کنیم)، با یک قانون (= به سلیقه خودمان ویا به خاطر عرف، احکام دین را اهم و مهم کرده، از ابتدا اجرای برخی قوانین را معلق کنیم)! قوانین اسلام منظومه‌وار است؛ و خداوند است که مقدار واجب‌الالزام این منظومه را معین کرده است؛‌ ما حق نداریم به تشخیص سلیقه‌ای خود، از قانون دانستن برخی از قوانین اجتماعی اسلام صرف نظر، و این منظومه را کم و زیاد کنیم؛ هرچند ممکن است که گاهی به خاطر شرایط پیرامونی نتوانیم یک قانون را اجرا کنیم. @souzanchi
پیوسته در انجمن حوزه 🔹: دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد یا سطح سه حوزه، همخوان با مطالعات اجتماعی (و یا: دارا بودن یک کتاب یا سه مقاله علمی معتبر در زمینه مطالعات اجتماعی) 🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🆔 @motaleate_ejtemai
📌 با حکمی از سوی دکتر طهرانچی ؛ «حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر خیری» سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قم شد 💢 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری را به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و واحد قم منصوب کرد. به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری را به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و واحد قم منصوب کرد. https://www.iau.ac.ir/fa/News/128898 🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🆔 @motaleate_ejtemai
برادر گرامی جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین دکتر خیری زیدعزه انتصاب شایسته حضرتعالی را به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد واحد قم که بیانگر تعهد ،کارآمدی ، لیاقت و شایستگی‌ هاي‌ برجسته جنابعالی در صحنه‌هاي‌ خدمت صادقانه به نظام و وطن اسلامی است تبریک عرض نموده ؛ موفقیت و سربلندی شما را از درگاه خداوند منان مسئلت دارم. امید است در سایه دلسوزی جنابعالی شاهد ارتباط هرچه بهتر و سازنده آن مجموعه با انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه باشیم. محمدرضا ضمیری رئیس انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🆔 @motaleate_ejtemai
✅ دکتر ، عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه: و در یک سوی چند روز قبل مناظره‌ای داشتم با مهدی نصیری؛ با موضوع «مناسبات حجاب و سیاست در ایران» دوست و دشمن دست به دست هم دادند که موضوع مناظره را تحریف کنند: عنوان «بحث درباره » ‌روی آن گذاشتند. موضع آقای نصیری به طور کامل دیده شد؛ الحمدلله! موضع بنده کاش فقط سانسور می‌شد؛ یکسره تحریف شد! شدم «طرفدار حجاب اجباری»!!! دریغ از ذره‌ای فکر! 💢من راهکار دادم برای اینکه بماند؛ اما زور و اجباری در کار نباشد؛ و حکومت تا حد امکان مداخله نکند. ▫️گفتم به جای نگاه کیفری و جزایی به قانون، بیایید فهم «قانون مدنی» از مسأله حجاب را بگسترانیم: نه «بی‌قانونی»؛ و نه «زور و اجبار» در اجرای قانون؛ ▫️گفتم مثال قانون مدنی، قوانین معاملات است و قانون رانندگی؛ آیا برای معاملات بین مردم نباید قانونی باشد؟! آیا عبور و مرور وسایل نقلیه نباید قانونمند باشد؟! باید باشد؛ اما نه قانونی در افق مجازات و کیفر؛ بلکه قانونی که صرفا پشتوانه برقراری روابط صحیح بین افراد است؛ و تنها در شرایط خاص و اضطراری کار را به کیفر و دادگاه می‌رساند. ▫️گفتم مشکل ما در بد اجرا شدن قانون است؛ و توضیح دادم: در کشور ما همه از قانون، فقط «قانون کیفری» می‌فهمیم: وقتی چیزی قانونی می‌شود، انتظار داریم حکومت با زور و اجبار آن را پیاده کند. و در این زمینه همه مقصریم؛ مثلا همین الان مشکلات اقتصادی گریبانگیر همه شده؛ ولی فقط انتظار داریم حکومت با تکیه ابزارهای نظارت و مجازات اوضاع را درست کند! ▫️من نه وضع موجود را تایید کردم؛ و نه فقط نسبت به آن اعتراض کردم؛ بلکه برای اینکه «قانون» برقرار باشد اما «محور آن زور و اجبار نباشد» دادم؛‌ راهکاری بسیار ساده و شدنی؛‌ راهکاری که در عمده روابط اجتماعی دیگر ما (همه عرصه‌های حقوق مدنی: از معاملات و روابط اقتصادی بین مردم، تا مسائل ازدواج و طلاق، تا عرصه قوانین رانندگی، تا ...) عملا در حال پیاده شدن است؛ و هیچگاه هیچ دوقطبی‌ای هم ایجاد نکرده. ▫️نشان دادم هم کسانی که از وجود قانون دفاع می‌کنند حق دارند؛ و هم کسانی که به اجرای قانون بر مدار زور و اجبار معترض‌اند؛ و راه علاج، نه حذف قانون، و رها کردن عرصه عفت عمومی در هرج و مرج است؛ و نه اصرار بر اجرای قانون با ابزار زور و اجبار؛ راه برون‌رفت از این دوگانه تصنعی «اجبار» و «هرج و مرج»، آن است که قانون شرعی حجاب را همچون یک قانون مدنی پیاده و اجرا کنیم؛ همانند قوانین معاملات؛ همانند قوانین رانندگی؛ و همانند صدها قانون مدنی دیگر. 💢حیف که در این هیاهوی غوغاسالار، این سخنان شنیده نشد؛ فهم نشد؛ و حتی نقد نشد! @souzanchi 🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🆔 @motaleate_ejtemai
✅ وبینار علمی توسط یکی از اعضای محترم انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🔹ارائه: سرکار خانم اولیایی 💢 سه شنبه 15 مهر 1399 🔶 ساعت 15 🔷 ثبت نام برای عموم به صورت رایگان ولی محدود است. 💯 اطلاعات بیشتر در لینک : scs.ipm.ac.ir/talk.jsp 🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🆔 @motaleate_ejtemai
✅ رهبر معظم انقلاب: اشتغال علمی، بهترین اشتغال برای خانم‌ها 🔹خانم‌ها هم باید اشتغالات داشته باشند؛ بهترین اشتغال هم است. شنیدم که بعضی از خانم‌ها، دختران، در مجموعه‌های طلبگی بانوان شرکت دارند. خوب است که بالاخره مشغول کار و علم و بحث و مانند اینها باشند؛ خیلی خوب است (۹۷/۱۲/۱۳). @khanevadeh_Eslam 🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🆔 @motaleate_ejtemai
✅ نشست علمی: جایگاه علوم اجتماعی و مطالعات تاریخی در نظام آموزشی حوزه های علمیه 🔷 ارائه دهندگان: 👈 1️⃣ حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری 👈 2️⃣ حجت الاسلام والمسلمین دکتر شمس الله مریجی 👈 3️⃣ سرکار خانم دکتر روح الهی امیری 💢 سه شنبه 8 مهر 1399 🕗 ساعت 8 تا 10 صبح 💯 لینک شرکت در نشست علمی: http://shorturl.at/cdDHP 🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🆔 @motaleate_ejtemai
💢 به تو از دور سلام 🔸 اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام را خدمت اعضای محترم انجمن و تمام مومنین و حقیقت طلبان عالم تسلیت عرض می کنیم. 🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🆔 @motaleate_ejtemai
💠 روش شناسی مطالعات اربعین ✍️ استاد حمید پارسانیا 🔷 از پدیده پیاده روی اربعین می توان به روش شناسی مطالعات اربعین و لزوم از واقعه اربعین به خاطر گستردگی آن رسید. این روش شناسی مطالعات اربعین باید در مورد مناسک دینی هم به کار برود که این مربوط به جامعه شناسی دینی است و تاکنون مورد غفلت واقع شده است. 🔹این پدیده را می توان با چند روش بررسی کرد؛ 1. اول اینکه زیارت اربعین را به عنوان یک امر که در قلمرو تکوین مراد خداوند قرار می گیرد بررسی کنیم که این بعد مربوط به بعد الهی و عرفانی اربعین می باشد و در قلمرو رفتار فردی نیست. این روش همان چیزی است که به گفته ملاصدرا جغرافیای ملک با ملکوت در هم تنیده شده است. انسان کافر خود آتش متحرک است ولی انسان مومن بهشت متحرک و این همان چیزی است که پیامبر می گوید من از فاطمه بوی بهشت استشمام می کنم. 2. ساحت دیگر در بررسی اربعین و مناسک این است که از این جهت مورد توجه قرار می گیرند که این مراسم فعل انسانی است و انسان به عنوان یک کنش گر مطرح است. البته خود این ساحت دارای یک دوگانگی است که اولین آن به لحاظ تجویزی به موضوع اربعین می پردازد و این مسائل مطرح می شود که آیا فردی که این کار را انجام می دهد کار خوبی انجام داده یا خیر؟ کار واجبی انجام داده یا مستحب یا مباح؟ در واقع این ساحت شریعتی مناسک اربعین است. در این بعد در واقع ما اربعین را به لحاظ دینی می شناسیم نه به لحاظ واقعیت وجودی آن و روش این ساحت رجوع به روایات است. 3. از لحاظ اینکه اربعین فعل انسانی است این حوزه مربوط به عمل انسان هاست و این یک پدیده و مطالعه و میدانی است. در این روش به یک مطالعه پدیده زمانی و مکانی می پردازیم. در این بعد به این می پردازیم که چه کسانی مخالف آمدن مردم بودند و چه کسانی موافق. وقتی با آمدن آنها مخالفت شد کنش گران چه کردند؟ آیا از رفتن منصرف شدند و یا به تهدیدها توجهی نکردند؟ و اگر به زیارت رفتند توسط تهدیدکنندگان چه برخوردی با آنها شد؟ 🔸احکام در این حوزه ها را نباید با هم کرد یعنی که اگر در مقطعی تاریخی کنش گران به این تجویز عمل کردند و در دوره ای دیگر عمل نکردند نباید آن را به شریعت نسبت داد و این همان خطری است که در مطالعه مناسک دینی ممکن است رخ بدهد و رخ هم داده است. 💠 @hparsania 🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🆔 @motaleate_ejtemai
📌 انجمن علمی مطالعات اجتماعی با همکاری دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام به صورت مجازی برگزار میکند: 🔷 نشست علمی: «بررسی حادثه عاشورا با رویکرد جامعه شناختی» 💢 با ارائه: 🔴 استاد بزرگوار حجت الاسلام والمسلمین دکتر مریجی زید عزه 💥 زمان: سه شنبه 22 مهر ماه از ساعت 10 صبح تا 12 🔶 لینک شرکت در نشست: https://engage.shatel.com/b/u7c-n3z-wz2 انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 👇🏻👇🏻 🆔 @motaleate_ejtemai
🔺غلامعباس توسلی درگذشت 🔹غلامعباس توسلی جامعه‌شناس برجسته ایرانی و مولف بیش از ده‌ها کتاب در حوزه علوم اجتماعی درگذشت /عصر ایران
◾️ جناب آقای علی اصغر تقیان، کارشناس محترم دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) دار فانی را وداع گفتند ◾️این مصیبت را به همه دوستان و آشنایان ایشان و به ویژه به خانواده و بستگان آن مرحوم تسلیت عرض می‌نماییم 🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🆔 @motaleate_ejtemai
🔴📷 | رهبرانقلاب: ماه ربیع الاول، بهار زندگی است