eitaa logo
ساعت ازدواج
1.1هزار دنبال‌کننده
148 عکس
107 ویدیو
13 فایل
﷽ وأنكحوا الأيامى منكم والصالحين من عبادكم. نور/32 https://eitaa.com/joinchat/137429018Cd41bb0d35e فما استمتعتم به منهن فأتوهن أجورهن فریضة.نساء/٢٤ گروه 👇 https://eitaa.com/joinchat/3871539214Cf53a3c5521 . . ادمین:
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 عدالت حقوقی، عدالت قلبی! ترس از دست دادن منافع مادی و مناصب دنیوی گاه سبب می‌شود که حقیقت را کتمان و یا تحریف کنیم. این ترس، ناشی از ضعف ایمان، اخلاص و شخصیت است و شاید در ظاهر به سود ما باشد اما نتیجه‌اش تضعیف مضاعف ایمانی و شخصیتی‌مان خواهد بود. ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی با بیان داستانی از اخلاص یکی از علمای زنجان به این نکته اشاره کرده اند : 🔻 📝 آقای آشیخ بهاءالدین مهدوی هیدجی (م ۱۳۹۷ه) از علمای هدیج و زنجان، آدم با فضل و با کمالی بود. وی قبلاً ساکن هیدج بود و اواخر عمر به قم آمد و در قم وفات کرد. ایشان نقل می‌کرد: من از هیدج به زنجان رفتم تا اجازه عمامه بگیرم. زمان رضاشاه پهلوی بود و در آن زمان عمامه داشتن ممنوع بود و استثناءً به بعضی از روحانیون با شرایطی اجازه عمامه داده می‌شد. در زنجان به منزل نایب‌الصدر رفتم. نایب‌الصدر از اعیان علمای زنجان بود. در آن زمان در شهرها مسافرخانه نبود و مسافران یا به کاروانسراها یا به منزل رجال بزرگ شهر وارد می‌شدند. منزل نایب‌الصدر این‌گونه بود. رجال سیاسی و علمای بزرگ به منزل نایب‌الصدر وارد می‌شدند. در آن وقت امیر لشکر به منزل نایب‌الصدر وارد شده بود. رئیس یکی از ادارات (دادگستری یا شهربانی) که متصدی اجازه عمامه بود، برای دیدن امیر لشکر به منزل نایب‌الصدر آمده بود. در آن مجلس بحث تعدّد زوجات مطرح شد. می‌گفتند: کسی فلان رساله را در جواز تعدد زوجات نوشته و دیگری در ابطالش رساله‌ای نگاشته است. رئیس اداره‌ای که متصدی جواز عمامه بود، گفت: به نظر من در این زمان تعدّد زوجات جایز نیست. چون آیه شریفه می‌فرماید: «و إن خفتم ألّا تعدلوا فَواحِدة» و بدون تردید الآن با تعدّد زوجات نمی‌توان عدالت را مراعات کرد. قهراً شرط قرآن عملی نیست، لذا در این زمان نباید بیش از یک همسر اختیار کرد. وقتی آن رئيس این مطلب را مطرح کرد، احساس کردم حرف باطلش در جلسه تلقّی به قبول شد، لذا با خود گفتم: هر چه بادا باد، از عمامه صرف‌نظر می‌کنم و حرف او را ابطال می‌کنم. گفتم: به فرمایش جنابعالی ایراد دارم. گفت: ایراد شما چیست؟ گفتم: در روایت آمده است که ابن أبی العوجاء با هشام بن حکم برخورد کرد(رک: کافی، ج۵، ص۳۶۲،ح۱) و به او گفت: در قرآن شما تناقضاتی وجود دارد. مثلاً در یکی از آیات آمده است: «فانکحوا ما طاب لکم من النّساء مثنی و ثلاث و رباع فإن خفتم ألّا تعدلوا فواحدة»؛ پس شرط تعدّد زوجات این است که خوف ظلم نباشد و از این استفاده می‌شود: گاهی انسان می‌تواند به عدالت رفتار کند، لذا مجاز است و گاهی هم نمی‌تواند لذا بیش از یکی مجاز نیست. از طرف دیگر در سوره نساء می‌گوید: «و لن تستطیعوا أن تعدلوا بین النّساء و لو حرصتم»؛ شما هرگز نمی‌توانید عدالت بین زن‌ها را برقرار کنید. هرچند حرص در این امر داشته باشید، این تناقض است. هشام نتوانست پاسخ این شبهه را بدهد. هشام می‌گوید: به مدینه رفتم و خدمت امام صادق علیه السلام مشرف شدم. حضرت فرمود: هشام، چه شده که الآن آمده‌ای؟ الآن نه وقت حجّ است، نه وقت عمره (معلوم می‌شود که رفتن به عمره هم زمان مشخصی مثل رجب یا ماه رمضان داشت). ماجرا را برای حضرت نقل کردم. حضرت فرمود: مراد از عدالت در آیه اول، عدالت حقوقی است، یعنی اگر می‌توانید نفقه زن را ادا و به او رسیدگی کنید، مجاز هستید تا چهار همسر اختیار کنید. ولی اگر توانایی ندارید، حق ندارید بیش از یک همسر اختیار کنید. ولی در آیه دوم مراد از عدالت، عدالت قلبی است، یعنی شما نمی‌توانید در میل قلبی بین زن‌ها عدالت برقرار کنید و ادامه آیه هم مؤید این مطلب است: «فلا تمیلوا کلّ المیل فتذروها کالمعلّقة». پس تناقضی در کار نیست چون وحدت موضوع نیست. آن رئیس گفت: تفسیر بیاورید. تفسیر آوردند و دیدند که این مطلب در تفسیر نقل شده است. خلاصه من با این حرف او را خراب کردم و نگذاشتم تلقّی به قبول شود. بعد از جلسه ناامید از گرفتن جواز عمامه به اداره آن رئيس رفتم. وقتی وارد شدم، آن رئیس خیلی به من احترام کرد و دستور پذیرایی داد و فوراً با کمال احترام جواز عمامه را تقدیم کرد. این اثر مجاهده با نفس بود که علاوه بر پاداش اخروی در دنیا هم اثر دارد. 📚جرعه‌ای از دریا، ج3، ص593 ❤️ @moteeh 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اذن پدر در ازدواج موقت در صورتی که دختر قبلا ازدواج کرده باشد (باکره نباشد) بنا به نظر مشهور فقها نیاز به اذن پدر ندارد. اما چنانچه دختر باکره باشد، لزوم وجود اذن پدر در میان علما محل اختلاف است. در ذیل نظر قانون مدنی و فقها در مورد جایگاه اذن پدر در ازدواج دختر باکره ارایه میگردد: قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران ماده ۱۰۴۳ - نکاح دختری که هنوز شوهر نکرده اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازه پدر یا جدپدری او است و هرگاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند دخترمی تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد به او شوهرکند و شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرار داده شده به دادگاه مدنی خاص مراجعه و به توسط دادگاه مزبور مراتب به پدر یا جد پدری اطلاع داده شود و بعد از ۱۵ روز از تاریخ اطلاع و عدم پاسخ موجه از طرف ولی دادگاه مزبور می تواند اجازه نکاح را صادر نماید . ( اصلاحی ۸/۱۰/۶۱ )  آیت الله سید علی خامنه ای در ازدواج (موقت يا دائم) شرط است كه زن، شوهر نداشته باشد و در عدّه كسى ديگر هم نباشد و اگر دختر باكره است بايد بنابر احتیاط واجب از ولى (پدر يا جد پدرى) وى اذن گرفته شود.  آیت الله سید علی سیستانی دخترى كه به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است ، يعنى مصلحت خود را تشخيص مى‏دهد ، اگر بخواهد شوهر كند ، چنانچه با كره باشد و متصدى امور زندگانى خويش نباشد ، بايد از پدر ، يا جدّ پدرى خود اجازه بگيرد ، بلكه ـ بنابر احتياط واجب ـ اگر خود متصدى امور زندگانى خويش باشد نيز بايد اجازه بگيرد ، و اجازه مادر و برادر لازم نيست . (مسأله 2343)  آیت الله محمد صادق روحانی چنانچه دختر رشيده باشد , اذن پدر در ازدواج دائم و متعه شرط نيست و رضايت خودش كافي است. آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی اگر دختر باكره اى كه به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است ـ يعنى مصلحت خود را تشخيص مى دهد ـ بتواند زندگانى خود را به نحو مستقل اداره كند و قدرت تصميم گيرى صحيح در امور زندگى خود را داشته باشد و بيم آن كه فريب بخورد در ميان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج كند، احتياجى به اجازه پدر يا جدّ پدرى خود ندارد.(مسأله 2830) آیت الله سید محمد شاهرودی در صورتيكه دختر غير رشيده باشد عقد وي بدون اذن ولي باطل و اگر رشيده باشد بصورتي كه خير وشر و صلاح وفساد خود را در حال و آينده تشخيص دهد و بتواند معاملات مهمه انجام دهد اولى كسب اذن پدر است در صورت امكان .وفرقي بين عقد دائم وموقت نميباشد .  آیت الله محمد ابراهیم جناتی اذن پدر در ازدواج دخترى كه بگونه كامل مصلحت و مفسده را درك مى‏كند و تحت تأثير احساسات قرار نمى‏گيرد، شرط نيست و اختيار با خود اوست. آیت الله ناصر مکارم شیرازی دخترى كه به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است، يعنى مصلحت خود را تشخيص مى دهد چنانچه باكره باشد احتياط آن است كه با اجازه پدر يا جدّ پدرى ازدواج نمايد  آیت الله محمد صادقی تهرانی هیچ گونه ولایتی از هیچ کس بر دختر رشیده باکره نیست (اذن پدر لازم نیست) آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی دختري كه به حد بلوغ رسيده و رشيده است ـ يعني: مصلحت خود را تشخيص مي‎دهد ـ اگر بخواهد شوهر كند، چنان چه باكره باشد، بنابر احتياط بايد از پدر يا جد پدري خود اجازه بگيرد، اجازه مادر و برادر لازم نيست.  آیت الله حسین وحید خراسانی دخترى كه به حدّ بلوغ رسیده و رشیده است ـ یعنى مصلحت خودرا تشخیص مى دهد ـ اگر بخواهد شوهر كند ، چنانچه باكره باشد ـ بنابر احتیاط واجب ـ باید از پدر یا جدّ پدرى خود اجازه بگیرد ، و اجازه مادر و برادر لازم نیست.  یادآوری : در صورتی که مجتهد با ادله موجود، نتواند در مساله ای فتوای مشخصی را صادر نماید، احتیاط واجب میدهد. در اینصورت مقلدین وی میتوانند مطابق با همان احتیاط عمل نموده و یا به فتوای مجتهد اعلم بعدی مراجعه نمایند. 💕 @moteeh 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
16.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🎥 گریه های حاج آقا قرائتی برای ازدواج جوانان اجتماعی 💫 استاد قرائتی: برای ازدواج جوانان کمک کنید، خدا جبران میکنه! سهم شما ؟ سلام الله علیه بر شما مبارک 💐 @moteeh 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ فال جالب علامه طباطبایی با دیوان حافظ علامه حسینی طهرانی: «در یکی از روزها که خدمت علامه طباطبایی مشرف شدم ضمن بیان استخاره و تفال به قرآن کریم که فرمودند هر دو منصوص و در روایات وارد شده است، فرمودند فال به دیوان حافظ به تجربه رسیده است که بسیار عجیب است و برای این موضوع دو مورد از تفال خود بیان کردند که یکی از این موارد به این شرح است: 🔸در ایامی که در نجف اشرف برای تحصیل مشرف بودیم و بعضی از پنج شنبه ها به کوفه می رفتیم روزی با چند نفر از رفقا ودوستان در کوفه نشسته بودیم و دیوان حافظ را با خود داشتیم که ناگهان یکی از رفقا از راه رسیده و ایستاده گفت: فالی برای من بگیرید! ما از دیوان حافظ برای او فالی گرفتیم این بیت آمد: اگر زاینده رود آب حیاتست ولی شیراز ما از اصفهان به همین که این بیت را از غزل شنید مات و مبهوت و متحیر ماند به طوری که همه دوستان در تعجب افتادند! و ناچار علت تحیر و سکوت او را پرسیدند. در پاسخ گفت: من میل دارم یک مخدّره ای را متعه(عقد موقت) کنم و برای تفحص از این منظور دو مخدّره پیدا شده است. یکی اصفهانی و دیگری شیرازی است و من بین انتخاب هر یک از آن دو متحیر بودم و بالاخره بنا به فال خواجه حافظ گذاردم که چنین بیت معجزه آسا پاسخ مرا داد. 📚مطلع انوار، حسینی طهرانی، ج1، صص 186-187 ❤️ @moteeh 🌿
▪️احتمالا کسی که اینو گره زده بختش بسته نشده بوده بلکه بختش فول قفل شده بوده😄😉 💞 @moteeh 🌿
1_37635936.mp3
3.51M
👈🏻چهـــ۴ـــار مشکل در ازدواج و ارائه راهکار!! ❌ازدواج مجدد ❌ازدواج موقت ❌ازدواج به وقت ❌ ازدواج آسان ⚠️ @moteeh 🌿
نظر استاد رحیم پور ازغدی در مورد راه حل بحران جنسی در کشور ازدواج موقت است رحیم پور ازغدی با تاکید بر اینکه در کشور معضل جنسی وجود دارد، از دوگانگی جامعه در مواجهه با این مساله انتقاد کرد و گفت: زبان جامعه ما با رفتارش خیلی تفاوت دارد، یک ادبیات خیلی خیلی بهداشتی، مودبانه و مذهبی در جامعه رایج شده که با واقعیت های درون جامعه در تضاد است یک محقق برجسته کشور با ابراز نگرانی از بحران مسائل جنسی در جوانان گفت: روش درست حل این بحران ازدواج موقت و چند همسری است. به گزارش شیعه نیوز، "دکتر حسن رحیم پور ازغدی" در سخنانی در جمع اساتید دانشگاه های تهران با تاکید بر اینکه در کشور معضل جنسی وجود دارد، از دوگانگی جامعه در مواجه با این مساله انتقاد کرد و گفت: زبان جامعه ما با رفتارش خیلی تفاوت دارد، یک ادبیات خیلی خیلی بهداشتی، مودبانه و مذهبی در جامعه رایج شده که با واقعیت های درون جامعه در تضاد است. وی اهمیت حل مشکل جنسی درکشور را کم اهمیت تر از حل مسائل اقتصادی ندانست و افزود: کشش جنسی و خلاء عاطفی مسائلی است که ندیدن آنها به معنای نبودشان در جامعه نیست. رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: در فرهنگ اسلام نیازهای جنسی درست مثل نیاز به هوا و غذا است و اینگونه نیست که شریعت اسلام نیاز جنسی را تحقیر یا نجس شمرده باشد، اسلام حتی نیاز جنسی را تحریم نیز نکرده اما با "شهوت محوری و لاابالی گری" مخالف است. وی که مشروح سخنرانی‌اش در هفته‌نامه "همت" منتشر شده، برخوردهای ایده آلیستی، رئالیستی از افراطی و محافظه کاری با مشکلات جنسی را بسیار خطرناک دانست و گفت: با گذشت 30 سال از انقلاب برخورد با مشکلات جنسی کماکان همان ندیدن و در نتیجه نبودن است. رحیم‌پور ازغدی روش انبیاء در برخورد با مشکلات را "دیدن رئالیستی واقعیت و ورود ایده آلیستی به میدان عمل" دانست و افزود: در اسلام شهوت در خدمت رشد معنویت است که نباید سرکوب شود. به گفته این محقق دانشگاهی یکی از مظاهر بُعد حیوانی انسان‌ها شهوت و نیاز جنسی است که مرکب انسانیت محسوب شده و اسلام مثل تفکر ایده آلیست‌ها قائل به ندیدن بعد حیوانیت انسان نیست بلکه هنر اسلام این است که حیوانیت را در خدمت انسانیت قرار می دهد. سلامتی و تعجیل در ظهور علیه السلام 🌸 @moteeh 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مستند: مثل خواهر 💠 قسمت : نهم 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... 💞 @moteeh 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💡خاطرات خواندنی یک مرد از ازدواج موقت ♨️بخش اول 💠 این مصاحبه با مردی30 ساله است که اکنون متأهل است؛ کسی که دغدغه‌هایی درباره ازدواج موقت دارد. او درباره نحوه آشنایی‌اش با ازدواج موقت توضیحاتی می‌دهد: در حقیقت برای حل مشکل خانمی ‌وارد ماجرا شدم و بعد از اینکه مشکل او را حل کردم، یک رابطه عاطفی شکل گرفت. زنان پرس: این همه سال نشستیم و منتظر شدیم. منتظر شدیم تا ببینیم پایان تمام فیلم‌ها و سریال‌های مردان دو زنه و زن‌های صیغه‌ای به کجا ختم می‌شود. تازگی‌ها هم درگیرش بودیم؛ در سریال خداحافظ بچه. درگیر «خسرو»یی که با وجود داشتن زن تحصیلکرده و امروزی ‌مثل «شهناز»، «نازنین» را صیغه می‌کند. این بار هم برای آرزوهای کوچک «زن صیغه‌ای» سریال دلمان سوخت و برای«زن دائم» سرافسوس تکان دادیم. درست مثل آن سال‌ها که برای مظلومیت هدیه تهرانی در فیلم شوکران که زن صیغه‌ای فریبرز عرب‌نیا بود، آه کشیدیم. یا همان قدر که از رضا کیانیان فیلم همیشه پای یک زن درمیان است، بدمان می‌آمد. خواهی نخواهی در گیرش هستیم. همه‌مان. چه آنهایی که می‌خواهند از دست روابط نامشروع خلاص شوند و چه آنهایی که روابط مشروع‌شان دیگر لذت بخش نیست. چه مردمی‌که اعتقادات مذهبی محكمي دارند و چه آن‌هایی كه اينگونه نيستند. از یک طرف بخش بزرگی از هرم جامعه ‌ایرانی را جوانان تشکیل داده‌اند و به خاطر شرایط سخت ازدواج، «ازدواج موقت» درحال تبدیل شدن به ضرورت‌هاست و از طرف دیگر بعد از سال‌ها همچنان عرف جامعه‌ ایرانی چشم دیدن «زنان صیغه‌ای» را ندارد. ماجرا 10 سال بعد از انقلاب شروع شد. ماجرای صیغه، دوستداران و دشمنانش. پشتیبانان ازدواج موقت، مواضع مشخصي داشتند و دشمنانش هم همینطور. این پرونده همیشه در کش و قوس‌های فراوان اسیر بوده است وطی دو سال گذشته مجلس دوباره موضوع را مطرح كرده است. مثل هميشه؛ عده‌اي سفت و سخت ايستادند و از فوايد ازدواج موقت سخنراني‌هاي پر‌ تاب و عتاب به راه انداختند و عده‌اي ديگر در صف مخالف، صيغه را با مذموم‌ترين واژگان تاريخ یکی کردند اما بازهم خبری نشد. این همه قیل و قال و باز هم کسی قاطعانه نگفته است: قانون ازدواج موقت؛ مفيد است يا نه مصاحبه‌ای که پیش رو دارید، به نقل از زنان‌پرس، تجربه‌های مردی است که به قول خودش «نگاه‌های سنگین جامعه را نادیده گرفته» و بارها تجربه ازدواج موقت داشته است. ما تنها نقل کننده‌ این تجربه‌ها هستیم؛ قضاوت به عهده خود شما. این مصاحبه با مردی30 ساله است که اکنون متأهل است؛ کسی که دغدغه‌هایی درباره ازدواج موقت دارد. او درباره نحوه آشنایی‌اش با ازدواج موقت توضیحاتی می‌دهد: در حقیقت برای حل مشکل خانمی ‌وارد ماجرا شدم و بعد از اینکه مشکل او را حل کردم، یک رابطه عاطفی شکل گرفت و از آنجا که از طرف اوهم احساس خلأ عاطفی از قبل وجود داشت و از طرف دیگر هردو در خانواده مذهبی بزرگ شده بودیم، از راه حل شرعی استفاده کردیم. 🔹وقتی تن به ازدواج موقت می‌دادید، نگران نگاه دیگران نبودید؟ اینقدر به نگاه دیگران اهمیت دادیم که خیلی از مستحبات و بعضا واجبات رو کنار گذاشته‌ایم. کافی است دودوتا چهارتا کنیم ببینیم که نتیجه توجه به نگاه و حرف مردم برای ما سودمند هست یا نگاه و توجه خدا؟ 🔹 فکر می‌کنید تجربه صیغه، راضی‌کننده ا‌ست؟ یعنی کسانی که به سمتش می‌روند راضی هستند و ناراحتی‌هایی برایشان ایجاد نمی‌شود؟ برای من راضی‌کننده بود. به ‌این خاطر که مورد خوبی را پیدا کردم. شخصی که قصدش آزار و اذیت و صدمه زدن به من نبود، در حقیقت وجود ما برای همدیگر همچون مکملی بود در برهه‌ای از زندگی. در مورد این مسئله مطالعه لازم را انجام داده بودیم و من به عنوان یک مرد متأهل تمام تلاشم را کردم که همسرم احساس کمبودی در آن زمانی که من متعه دارم نکند. 🔹 متعه را به کسی پیشنهاد می‌کنید؟ برای این جواب فقط به‌این سفارش امام صادق علیه‌السلام اکتفا می‌کنم: «متعه حلال نیست مگر بر کسی که شناخت دقیق نسبت به آن دارد و حرام است بر کسی که جاهل به [احکام و شرایط] آن است.» و یا این در کلام دیگری از محمد بن عیص آمده که از امام صادق (عليه السلام ) سوال کردم از متعه، امام فرمود: «نعم اذا کانت عارفة، قلنا: فان لم تکن عارفة. قال فاعرض علیها….» که در این روایت امام معصوم اهمیت دانش زن را نسبت به‌این موضوع تبیین می‌فرماید و توجه به ‌این مسئله که اگر زن آگاهانه ‌این امر را پذیرفت، او دیگر نسبت به‌این امر و عواقب آن مغبون به شمار نمی‌آید. 📄ادامه دارد... 💞 @moteeh 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مستند: مثل خواهر 💠 قسمت : دهم 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... 💞 @moteeh 🌿
ساعت ازدواج
💡خاطرات خواندنی یک مرد از ازدواج موقت ♨️بخش اول 💠 این مصاحبه با مردی30 ساله است که اکنون متأهل است
خاطرات خواندنی یک مرد از ازدواج موقت 💡 ♨️ بخش دوم 🔹نگاه خانواده‌تان به‌این ماجرا چطور بود؟ نگران نبودید که اگر متوجه شوند برای‌تان دردسر درست شود؟ نگاه عمده افراد به‌این مسئله متاسفانه منفی ا‌ست. به نظر من هم به خاطر کم‌کاری جامعه مذهبی نسبت به تبلیغ این مسئله است. البته نمی‌شود گله‌مند بود. شما می‌بینید بعضا یک طلبه حوزه علمیه با این امر کاملا مخالفت می‌کند و سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی عواقب این کار را همچون گناهی کبیره به تصویر می‌کشند. خب عواقب تبلیغ بد هم کاملا مشخص است و چطور با این دید منفی من نمی‌توانستم نگران این مسئله نباشم. تنها کاری که کردم این بود که دقت نظر به خرج دادم و سعی کردم که همسرم متوجه نشود. 🔹 مهریه‌ را چه چیزی در نظر گرفتید؟ مهریه‌ها به خاطر اینکه متعه هدف مادی به دنبالش نبود معمولا هدایایي همچون کتاب، سی دی و یا ختم قرآن و هدیه ثواب آن به حضرت صاحب‌الامر(عجل الله تعالی فرجه) بوده که همه پرداخت شده و یا بخشیده شده. 🔹 احساس‌تان نسبت به کسی که روزی همسرتان بوده؟ بعد از جدا شدن حس وابستگی به آن شخص نداشتید؟ قطعا احساس خوبیست. کسی که یک مدت محدود برای شما یک دوست، همزبان، همدل و یار خوبی بوده قطعا برای نبودنش دلتنگی خواهید کرد و وابستگی هم بوده اما همینطور هم که قبلا اشاره کردم کاری کردیم که رضای خدا در آن بوده و این مشکلات را هم خود خدا برایمان حل کرد. 🔹 در زمان عقد موقت از نظر وظایف همسری سعی‌تان این بود که کامل رفتار کنید؟ یا چون عقدتان موقت بود برای‌تان اهمیت نداشت؟ راستش نگاه من به عقد موقت مثل عقد دائم هست. برای همین سعی خودم را کردم که او از نظر مالی و معنوی احساس کمبودی نکند. 🔹 نگران نبودید که در این مدت صاحب فرزند شوید و برای‌تان مشکلاتی به وجود بیاید؟ دسته دیگری از روایات است که توجه مردان را در نهی از اولاد به سبب «متعه» بیان می‌نماید. مثلاً امام صادق(علیه السلام ) روایتی را از پدر گرامی‌اش و سپس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) بیان می‌نماید که فرمود: «ان‌الله اخذ میثاق علی سایر المومنین ان لاتعلق منه فرج من متعه» خداوند متعال پیمان گرفت بر سایر اهل ایمان که هرگز رحم زنی از او به جهت متعه تعلقی پیدا نکند و بارور نگردد و در ادامه آن می‌فرماید: «این امتحان سختی است که به سبب آن ایمان مومن از کفرش در تعلق رحم و باروری همسر متعه‌ای پدیدار می‌گردد. سپس امام فرمود: «و قال رسول‌الله ولد المتعه حرام» که ‌این حرمت همان شدت در کراهت و منع از این نوع باروری است. چون شریعت توجه تامی ‌به حفظ حیثیت زن و مرد مسلمان دارد، لذا امیرالمؤمنین می‌فرماید: «اتقوا مواضع التهمة» از جمله مواضع تهمت موضع متعه است که در روایات بدان اشاره شده است و این مواضع تهمت رو می‌شود با راهکارهای جلوگیری انجامش داد. 🔹 بعضی افراد در مخالفت با متعه نظرشان این است که برخلاف حقوق زنان است و فقط در آن لذت جنسی مرد در نظر گرفته شده. نظرتان در این باره چیست؟ این مسئله را اگر از خانم‌های صاحب تجربه بپرسید قطعا جوابی خلاف آن دریافت خواهید داشت. یعنی شما باور می‌کنید که از بین تمام کسانی که متعه می‌کنند فقط مردها لذت می‌برند؟ پس زن برای چه هدفی متعه می‌کند؟ اگر بگویند که خب از سر نیاز مالی من نمی‌توانم باور کنم. 🔹 به نظرتان متعه باعث فروپاشی خانواده‌ها نمی‌شود؟ با توجه به‌اینکه اغلب مردان متاهل برای متعه اقدام می‌کنند؟ متعه برای متأهل شرعا مشکلی ندارد و اگر درست انجام شود حتی باعث ثبات بیشتر خانواده نیز می‌شود. به‌این خاطر که متعه خلأهایی را از مرد پر می‌کند که متاسفانه زن‌های امروزی خیلی مایل و جاهد به پر کردن آن خلأها نیستند و به نظرم حتی توانایی این مسئله را ندارند. آن هم به خاطر عدم آموزش مناسب و عدم اختصاص وقت به‌این مسائل است. @moteeh 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مبارک باد میلاد تو، ای معراج خاکیان و ای سراج افلاکیان؛ ای آینه ایمان، یا صاحب الزمان ❤️ مهدیا! ما در جشن میلادت به شور دعا می‌خوانیم و به شوق اشک می‌ریزیم تا دیدارت.🌸 فرا رسیدن ، سالروز ولادت باسعادت علیه السلام بر شما عزیزان مبارک 🌹 @moteeh 🌿
namaz-jomea-qom_-96-09-24.pdf
315.4K
💯 بیانات آیت الله اعرافی در نماز جمعه قم ۱۳۹۶/۰۹/۲۴ - اعانه بر ازدواج از سوی خانواده - تعجیل در تزویج فرزند - تزویج فرزند از حقوق او بر پدر - سهل انگار در امر ازدواج سهیم در گناه گنهکار 💕 @moteeh 🌿
خوباشون رفتن سمت ازدواج موقت @moteeh 🌿
💠 چه نيازي به خواندن صيغه عقد است؟ فلسفه خواندن صيغه عقد از امور حقوقي، اعتباري و قراردادي است و با امور تكويني و طبيعي متفاوت است. زندگي اجتماعي و روابط حقوقي بر اساس همين الفاظ و كلمات شكل مي گيرد. اگر شخصي به ديگري بگويد «منزل تو را اجاره مي نمايم» و او قبول كند، رابطه خاصي بين آنها به وجود مي آيد (رابطه موجر و مستاجر) و اگر بگويد «منزل تو را مي خرم» و او قبول كند رابطه خاص ديگري بين اين دو به وجود خواهد آمد (رابطه فروشنده و خريدار). بنابراين اين الفاظ و كلمات از قدرت تاثير و حمايت قانون برخوردار مي باشند. اصولا شرع و قانون در صدد ضابطه مند كردن رفتارهاي فردي و اجتماعي هستند و اعتبارات در اين زمينه بناي وضع قوانين و پياده كردن آن است. در تمامي نظام ها، حقوق بر اساس يك يا چند كلمه و يا يك مهر و امضا برقرار مي گردد. اين مسأله درباره‏ پيوند زناشويي به لحاظ ويژگي‏هاي خاص خود تأكيد و تشديد شده است، چون شرافت و حيثيت انساني، به مراتب ارزشمندتر است و با مال مادي قابل قياس نيست. اصلا آیا فاصله بين كفر و مسلماني جز چند كلمه شهادتين است؟! بنابراين نبايستي نقش كلمات و اعتبارات را اندك شمرد. پذيرش زوجيت به واسطه عقد در حقيقت الزام طرفين به رعايت احكام و ضوابط شرعي و اعلام وفاداري به آن است و اين كم چيزي نيست. از سوي ديگر تاثير اين كلمات بر امور واقعي هم غير قابل انكار است؛ همانند آنكه شنيدن نام ترشي تغييراتي در كام ايجاد مي كند. و اینڪه برای لفظ نشستن استفاده از الفاظ بفرمایید یا بتمرگ تغییراتی در روحیات انسان ایجاد میڪند. در دنیای امروز تاثیرگزاری الفاظ بر امور واقعی و معنوي اثبات شده است. @moteeh 🌿
voice.ogg
213.1K
🔺معاونیان / درباره شیعه‌شدن فرزندان اعین (از جمله زراره و حمران که جزو عالم‌ترین شاگردان امام صادق علیه‌السلام شدند) بخاطر متعه نمودن تنها خواهرشان با ابوحمزه ثمالی 😃 @moteeh 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم   ۞ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۖ كِتَابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ ۚ وَأُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَاءَ ذَٰلِكُمْ أَن تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ ۚ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً ۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِيضَةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا  - 24 / نساء  و زنان شوهردار (بر شما حرام است) مگر آنها را که (از راه اسارت) مالک شده‌اید؛ (زیرا اسارت آنها در حکم طلاق است؛) اینها احکامی است که خداوند بر شما مقرّر داشته است. اما زنان دیگر غیر از اینها (که گفته شد)، برای شما حلال است که با اموال خود، آنان را اختیار کنید؛ در حالی که پاکدامن باشید و از زنا، خودداری نمایید. و زنانی را که متعه [= ازدواج موقت‌] می‌کنید، واجب است مهر آنها را بپردازید. و گناهی بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر، با یکدیگر توافق کرده‌اید. (بعداً می‌توانید با توافق، آن را کم یا زیاد کنید.) خداوند، دانا و حکیم است. ۞ مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا - فاطر / 2 (هر رحمتى را كه خدا براى مردم بگشاید، بازدارندهاى براى آن نیست )، امام صادق علیه السلام فرمود: یکی از  مصادیق رحمت ازدواج موقت است . وسائل الشیعه ج21 ص9 🔹بر اساس مستندات صريح و روایات، ازدواج غير دائم همانند ازدواج دائم، امري مشروع و قانوني است و نه تنها اشکال و  خدشه ‌اي به اصل شرعي بودن آن نمي‌توان وارد کرد؛ بلکه بايد آن را راه حلّ منطقي، عقلاني، اخلاقي و ديني در جهت رفع پاره‌اي از مشکلات جنسي جوامع و جلوگيري از بي‌بندوباري دانست. اللَّهُمَّ اكْفِنِا بِحَلَالِكَ عَنْ حَرَامِكَ @moteeh 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نزديكی همزمان با دو همسر 🔹آیا مردی که چند همسر دارد می تواند همزمان با آنها نزدیکی کند؟ پاسخ حجت الاسلام یوسف وند: مردی که چند همسر دارد روابط زناشویی او با آنها جایز هست، اما زنها نسبت به هم باید حریم شرعی را رعایت کنند چون رابطه آنها با هم در حکم و همانند سایر زنها هست، یعنی می توانند بدون قصد لذت و مفسده به بدن هم نگاه نمایند، اما نگاه به عورت همجنس حرام می باشد. همبستر شدن مرد در یک اتاق با دو همسر اگر باعث نگاه دو زن به عورت هم باشد، قطعا حرام هست، در غیر این صورت هم اگر دارای مفسده ای باشد، مثلا میل به همجنس را در آنها ایجاد کند، این نیز حرام هست، در صورت نبود مفسده و نگاه و اعمال حرام، همبستری مکروه می باشد، اما حتما باید حریمها حفظ شود که بسیار سخت می باشد و نوعا هم به حرام آمیخته می شود! لازم به ذکر است لذت بردن زن از زن مثل لذت بردن مرد از مرد حرام بوده و اگر در حد تماس جنسی و عورت به عورت باشد علاوه بر کبیره بودن موجب تعذیر و یا حد سحق خواهد بود، اگر دو زن به ارضاء جنسی و مساحقه بپردازند، حکم شرعی بر آنها ثابت می شود و اگر شوهر در چنین عمل حرامی آنها را تشویق یا وادار کند تعزیر می شود و نیاز هست چنین مردی از جهت روانپزشکی با چنین روحیاتی مورد معاینه و تحت درمان قرار بگیرد! اگر به این قضیه از جهت اخلاق دینی هم نگاه شود، همبستری مرد با با یکی از دو همسرش در حضور همسر دیگر اصلا رفتار درستی نخواهد بود، آثار سوء عاطفی و اخلاقی را به دنبال خواهد داشت. رعایت حیا بسیار توصیه شده و این در حالی است که چنین ارتباطاتی تاثیرات سوء اخلاقی به دنبال دارد و در روایات چنین اعمالی ناپسند شمرده شده و از آن نهی شده است. در روایات از مجامعت مرد با همسر خود در حضور همسر دیگرش نهی شده است. رسول الله (صلی الله علیه و آله ): انه نهی ان توطأ الحرة و فی البیت اخری پیغمبر (صلوة‌الله علیه و آله ) از جماع همزمان با دو زن در یک اتاق نهی فرموده اند. 📚 (مستدرک الوسائل،ج۱۴، ابواب مقدمات نکاح، باب ۵۰، ح۲) امام باقر (علیه السلام ) میفرماید: لاتجامع الحرة بین یدی الحرة. مردی که دو زن دارد با یکی از آنها در مقابل دیگری جماع ننماید . 📚 (بحار الانوار،چاپ بیروت ،۱۴۰۳ه.ق، ج۱۰۰، ص۲۹۳، ح۴۲ ) اما باید توجه داشت که از نظر فقهی این نهی در لسان روایات، نهی تنزیهی است نه تحریمی؛ یعنی این روایات حمل بر کراهت می شوند. از این رو در عروه الوثقی چنین آمده است: و یکره أن یجامع و عنده من ینظر الیه و لو الصبیّ الغیر الممیّز. (العروه الوثقی مع تعالیق الامام الخمینی، ص۹۶۵، م۱۱) . و امام خمینی(رحمه الله) در تحریر چنین میفرماید: …و مکروه است که در وقت جماع کردن کسى نزد او باشد که به او نگاه مى‏ کند حتى پسر بچه و دختر بچه‏. 📚 ( تحریر الوسیله ( ترجه فارسی) ج۲، ص۲۵۶، م ۸) . البته باید توجه داشت که دیدن عورت زن بر دیگر زنان حرام است. فرهنگی 💕 @moteeh 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام دوستان 🌹 چند روز قبل اطلاع یافتم که شمقدری سازنده مستند انقلاب جنسی، پخش‌زنده (لایو) در اینستاگرام داشته و در موضوع ازدواج موقت صحبت‌هایی شده. با علاقه آن‌ها را دانلود کردم که سر فرصت ببینم و اگر حرف‌های خوبی داشت، اینجا نقل کنم. امروز فرصتی شد و دیدم اما آه از نهادم بلند شد 😤 وی که در مستند سه‌بخشی انقلاب جنسی، به مترقی‌بودن حکم ازدواج موقت در اسلام تلویحا اشاره کرده بود (و در این لایو هم خانمی اعتراف کرد که دوستانش بخاطر همین مستند، سراغ ازدواج موقت رفته‌اند!) اما در این لایو به شدت نظراتی کج‌وکوله و شخصی درباره شرایط ازدواج موقت بیان کرد و حرف کسی که به وی اعتراض کرد که نباید ملاکات شخصی را وارد اظهار نظراتش کند و نباید «محرمیت سه‌ساعته» را «فحشای اسلامی» بنامد، قطع کرد و نگاه آن شخص را «افراطی» خواند 😳 تاکید وی در تمامِ این پخش زنده بر «ازدواج دائمِ زودهنگام» بود و از آفات این نگاهِ ناقص و اعورانه حرفی به میان نمی‌آورد و کل لایو بر همین منوال بود تا اینکه در دقایق پایانی لایو، بحمدالله خانمی وارد صحبت شد و حرف‌های بسیار خوبی علیه تفکرات وی زد که در ادامه آن را می‌شنوید 👇
من دارم چمدون میبندم برم فرودگاه😐😂 @moteeh 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 یک خانم مجری که شش ماه از همسرش خواستگاری می کرد! 🔻خانم نازنین پیرکاری مجری و تهیه‌کننده تلویزیون با حضور در برنامه ایرانیوم شبکه سوم با اشاره به شباهت «خانم لیلا» در سریال «پدر» به ماجرای ازدواج وی گفت: در دانشگاه عاشق مردی مذهبی شدم و ۶ ماه روزی ۵۰ بار به او زنگ می‌زدم و می‌گفتم با من ازدواج کن! (و الحمدلله عاقبت به خیر شد) پ.ن : 🔻در قوانین بالنده اسلام، دختر هم میتواند عاشق شود، و اتفاقاً برای عاشق شدن و انتخاب شوهرش محدودیت هم ندارد، چه مرد مجرد و چه مرد متاهل؛ زنِ مجرد آزاد است که انتخاب کند. ❓اما چند سوال : 1⃣ چرا در فرهنگ غلط فعلی ایران، زنان مجرد (ازدواج نکرده، مطلقه یا بیوه) از طرف خود جامعه زنان محدود شده و دچار خود تحریمی شده اند؟ 2⃣ چرا معمولا زنان متاهل این زنان مجرد را بعنوان خطر برای شوهرانشان قلمداد می‌کنند؟ 3⃣ در اسلام زنان مجرد برای ازدواج حق انتخاب از میان تمام گزینه ها (مردان مجرد یا متأهل) دارند، اما چرا قانون ایران این را نادیده انگاشته و موانع قانونی بسیار برای تحقق این حق انتخاب زنان محروم مانده از حق تاهل قرار داده است؟ 4⃣ برای یکبار هم که شده، چرا مجلس شورای اسلامی قوانین مربوط به تعدد زوجات را از منظر تأمین حقوق زنان مجرد مانده نمی‌بیند؟ آنهم با وجود بحران بیش از ۴ میلیون زنان مجرد گذشته از سن ازدواج و مازاد بر مردان، و نیز بحران تکثیر نسل در ایران!! ⚠️کمی بیاندیشیم ... @moteeh 🌿