#احکام_شرعی
🔰 #سوال آیا زن می تواند پیش از خواندن عقد موقّت، مهریه خویش را ببخشد و خطبه عقد را بدون ذکر مهریه بخوانند؟
🔆 #پاسخ: خیر، عقد موقّت بدون ذکر مهر باطل است؛ ولی می تواند بعد از عقد آن را ببخشد
تذڪر : دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند.
@moteha 🌹
#طب
❤️ امام كاظم عليه السلام:
شَعْرُ اَلْجَسَدِ إِذَا طَالَ قَطَعَ مَاءَ اَلصُّلْبِ وَ أَرْخَى اَلْمَفَاصِلَ وَ أَوْرَثَ اَلضَّعْفَ وَ اَلْكَسَلَ وَ إِنَّ اَلنُّورَةَ تَزِيدُ مَاءَ اَلصُّلْبِ وَ تُقَوِّي اَلْبَدَنَ وَ تَزِيدُ فِي شَحْمِ اَلْكُلْيَتَيْنِ وَ سَمْنِ اَلْبَدَنِ .
چون موى تن بلند بماند، منى(آب شهوت) را ببرد و مفاصل را سست كند و ناتوانى و تنبلى آورد؛
و نوره منى را افزایش دهد و تن را نيرو دهد و پيه کلیه ها را افزون كند و تن را فربه سازد.
بحارالأنوار (جلد 73) / ترجمه کمره ای ؛ ج 1 , ص 60
@moteha 🌹
#پرسش_و_پاسخ
🔆 آيا با ازدواج موقّت، حق همسر دائمي تضييع نمي شود؟
🔹مرداني هستند كه از اين قانون اسلامي سوء استفاده كرده و حق همسر دائمي را رعايت نمي كنند.
هرچند روشن است كه تضييع حقوق همسر اول، به جهتِ نفس اين نكاح منقطع نيست، بلكه عملكرد منفيِ مرد باعثِ نارضايتي همسر اول مي شود. مگر همة كساني كه ازدواج دائمي كرده اند و ازدواج مجدّدي نداشته اند، حقوق همسران خود را به طور كامل رعايت مي كنند؟
🔹اگر اين حكم اسلامي (متعه) با شرايط خاص خود، به طور صحيح انجام بگيرد، و مرد متعهد و مسئوليت شناس باشد، حقوق همسر دائمي تضييع نخواهد شد. مقايسه كنيد بين كساني كه با عدم توانايي ازدواج دائم به آثار شومِ بي بند و باري گرفتار مي شوند و بين كساني كه با ازدواج موقّت، نياز جنسي خود را به طور مشروع برطرف مي كنند. با اين مقايسه به ارزش و عظمت اين قانون مقدس پی خواهيد برد.
📚 طاهري، حبيب الله، سيري در مسائل خانواده، نشر بين الملل، انتشارات امير كبير، ص 187.
#ليله_الرغائب #ماه_رجب
@moteha 🌹
#اغتنام_فرصتها
❤️امام علی علیه السلام می فرماید:
🔹 قُرِنَتِ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ .
💠ترس با نااميدى، و شرم با محروميّت همراه است، و فرصت ها چون ابرها مى گذرند، پس فرصت هاى نيک را غنيمت شماريد.
📚 نهج البلاغه، حکمت ۲۱
#ماه_رجب
@moteha 🌹
501722077.mp3
10.46M
🔹توضیحاتِ خوبِ آیةالله رضا استادی دربارۀ آیۀ «لا تقدموا بین یدی الله و رسوله» (از خدا و رسول پیشی نگیرید) در لایو محاسن.
🔹در این بُرش از صحبتهایشان، به مخالفت با پیامبر (از جمله در موضوع «متعه») نقل شده است.
@moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ باب المراد آمده
🌸بر شادے پیغمبر و زهرا صلواٺ
✨بر آینہی علے اعلے صلواٺ
🌸هممولد اصغر اسٺ و همروز جواد
✨بر ڪربوبلا وطوس یڪجاصلواٺ
🌸 #میلاد_امام_جواد علیه السلام بر شما مبارک.
@moteha 🌹
#احکام_شرعی
🔰 #سوال
در باب ازدواج موقت باید به فتوای مرجع دختر توجه کرد یا مرجع پسر؟
🔆 #جواب:
باسمه جلت اسمائه؛ هر کدام باید به فتوای مرجع خود توجه کنند مگر آنکه یکی فتوی بدهد و دیگری احتیاط لزومی بنماید که مقلد دومی می تواند به مرجع اولی که فتوی داده است مراجعه نماید.
📚 تذکر :دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند.
@moteha 🌹
#پرسش_و_پاسخ
🔆 آیا اجازه پدر برای ازدواج ( دایم یا موقت ) دختر باکره لازم است ؟
🔹به طور کلی در این که در ازدواج (دائم یا موقت) دختر باکره ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد، اذن پدر شرط است یا نه، چند نظر هست:
الف: اذن پدر لازم است. (آیات عظام: امام خمینی، مکارم شیرازی، سیستانی، شبیری زنجانی، تبریزی، نوری همدانی).
[البته آیت الله سیستانی در دختری که متصدی امور زندگی خویش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم میداند نه به فتوا]
ب: بنا براحتیاط واجب اذن پدر لازم است(آیات عظام: خامنه ای، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، وحید خراسانی)[توضیح المسائل مراجع، ج۲، مسئله۲۳۷۶]
#نکته: طبق استفتایی که از دفتر آیت الله وحید خراسانی شده است زنی که یک بار ازدواج کند وبر اثر ازدواج و یا از طریق گناه (زنا و وطی به شبهه) بکارتش از بین برود، برای ازدواج بعدی نیاز به اجازه پدر نداردولی اگر ازاله بکارت بخاطر پریدن ویا حادثه ای و یا ازطریق خودارضایی باشد، باید برای ازدواج(دائم یا موقت) اجازه ی پدر گرفته شود. [منهاج الصالحین، ج۳، کتاب النکاح-اولیاء عقد النکاح، م:۱۲۳۷]
#نکته: در احتیاط واجب مقلد میتوان به مرجع تقلید دیگر رجوع نمود.
ج : تکلیفاً لازم است، یعنی اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود عقد صحیح است، ولی فردی که باید اجازه میگرفت و نگرفته، معصیت کار است(آیت الله بهجت).[توضیح المسائل مراجع، ج۲، مسئله۲۳۷۶؛ و رساله آیت الله وحید، مسئله ۲۴۴۰؛ و سوال تلفنی از دفتر آیت الله خامنه ای در قم و دفتر آیت الله نوری]
د: اذن پدر لازم نیست ولی خوب است رعایت شود.[آیت الله سید صادق روحانی، سوال حضوری از محضر ایشان، و آیت الله گرامی، توضیح المسائل، مسئله۲۶۰۳]
ه: به نظر آیت الله اردبیلی، اگر دختر باكره اى كه به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است ـ يعنى مصلحت خود را تشخيص مى دهد ـ بتواند زندگانى خود را به نحو مستقل اداره كند و قدرت تصميم گيرى صحيح در امور زندگى خود را داشته باشد و بيم آن كه فريب بخورد در ميان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج كند، احتياجى به اجازه پدر يا جدّ پدرى خود ندارد و در غير اين صورت، بنابر احتياط واجب بايد از پدر يا جدّ پدرى خود اجازه بگيرد و اجازه مادر و يا برادر لازم نيست. همچنين بنابر احتياط واجب دخترى كه باكره نيست نيز همين حكم را دارد.[آیت الله اردبیلی توضیح المسائل مسأله ۲۸۳۰]
@moteha 🌹