امشب به سبک کرب و بلا گریه می کنیم
همراه سیِّد الشُّهداء گریه می کنیم
صاحب زمان گرفته عزا گریه می کنیم
از داغ روح صبر و وفا گریه می کنیم
#آجرک_الله_یا_بقیة_الله🥀
#وفات_حضرت_زینب(س)🏴
#تسلیت_باد🥀
@moteha
#پرسش_و_پاسخ
🔹 چرا در روايات دوگونه با ازدواج موقت برخورد شده است؟
🔅در مورد ازدواج موقت، از اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ دو گونه روايات رسيده است؛ در برخي از آنها، تشويق به اين امر شده است؛ در برخي ديگر از آن مذمت شده است.
🔅در جايي كه اين ازدواج براي هوسراني باشد، منع شده است و اگر عوارض منفي اجتماعي و فردي داشته باشد، مورد نهي قرار گرفته است.
براي كسي كه همسر دائمي دارد و مي تواند با او نيازهاي ضروري جنسي خود را بر طرف سازد نيازي به اين متعه نمي باشد.
امام كاظم ـ عليه السّلام ـ فرمود: «تو را با متعه چه كار و حال آنكه خداوند تو را از آن بي نياز كرده است.»
🔅از طرف ديگر، در برخي روايات ديگر، اين عمل مورد تشويق قرار گرفته است؛ اين براي تأمين اهداف خاصي بوده است.
اولاً براي جلوگيري از انحرافات جنسي و اخلاقي در جامعه، ازدواج موقت ضروري است.
امام صادق ـ عليه السّلام ـ : «هركس به اين سنّت الهي عمل كند و آن گاه غسل نمايد، خداوند از هر قطرة آب غسلش، 70 ملك مي آفريند تا براي او تا روز قيامت استغفار كنند.».[1]
🔅ثانياً چون خليفة دوم، اين سنّت اسلامي را ممنوع كرد، كه البته اين نهي خليفه يك نهي سليقه اي بود نه نهي شرعي و قانوني، ائمة اطهار ـ عليهم السّلام ـ كه حافظان دين اسلام هستند، براي حفظ اين سنّت اسلامي و فراموش نشدن آن، ديگران را تشويق به آن مي كردند.
اينجا بود كه يك مصلحت و حكمت ثانوي با حكمت اولي، نكاح منقطع توأم شد.
🔅لذا جايي كه اهل بيت مردان متأهل را از اين كار منع مي كردند به جهت حكمت اولي (جلوگيري از انحرافات جنسي) بود. و جايي كه افرادي را ترغيب مي كردند به اعتبار حكمت ثانويِ آن بود.[2]
📚 پي نوشت ها:
[1] . بابازاده، علي اكبر، مسائل ازدواج و حقوق خانواده، بدر، چاپ چهارم، 1378، ص 170.
[2] . مطهري، مرتضي، نظام حقوقي زن در اسلام، ص 82.
@moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 سکانسی از سریال آقازاده که در آن صیغه یک ساعته خوانده میشود، سوالهای های بسیاری را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشته:
🔆 آیا صیغه یک ساعته حلال است؟
🔆 متن صیغه ازدواج موقت را دختر میتواند بخواند؟
🔆 آیا تعیین مهریه در متعه الزامی میباشد؟
🔆 آیا شکلات مهریه می شود؟
🔆 آیا صیغه موقت بدون اجازه پدر دختر، شرعی است؟
🔆 آیا رابطه جنسی در ازدواج موقت لازم است؟
و...
@moteha 🌹
💡#چند_نکته_کوتاه
🔹صیغه یک ساعته، شرعی و قانونی است؟
بله طبق فتوای مراجع عظام و قوانین جاری کشور، صیغه یک ساعته حلال و قانونی است.
به طور کلی برای #ازدواج_موقت، حداقل و همچنین حداکثر زمانی شرط نشده است.
🔹در ازدواج (اعم از ازدواج موقت یا دائم) ایجاب با دختر و قبول و پذیرش آن با پسر و مرد است.
اما اینکه بسیاری از ما دیده ایم دختر «قبلت» را می گوید پس چیست؟
در این روش که عاقدهای ازدواج در مراسم های عقد اجرا می کنند، از دختر و پسر #وکالت_در_ازدواج گرفته می شود و سپس عاقد به وکالت از دختر صیغه عقد را می خواند و از طرف پسر نیز قبول می کند.
🔹در ماده ۱۰۸۷ قانون مدنى آمده است:
«مهر عبارت از مالى است که به مناسبت عقد نکاح، مرد ملزم به دادن آن به زن است.»
مهریه می بایست #مالیت و ارزش داشته باشد و با توجه به این که ما برای خرید شکلات پول پرداخت می کنیم پس مالیت داشته و برای مهریه صحیح است.
🔹طبق قانون و شرع، مهریه در ازدواج و صیغه موقت #الزامی است.
طبق ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی در نکاح منقطع عدم تعیین مهر در عقد، موجب بطلان است.
اما در عقد #دائم اگر لحظه ی عقد، مهریه تعیین نشود ازدواج باطل نیست.
🔹آیا صیغه موقت بدون اجازه پدر دختر، شرعی است؟
اکثر مراجع تقلید، درباره ازدواج دختر باکرۀ رشیده، آن است که، اجازه پدر یا جد پدری او در این امر #لازم است.
اما طبق نظر بعضی مراجع، دختر بالغی که صلاح خود را بتواند تشخیص دهد #رشیده است و نیازی به اذن پدر ندارد.
🔹آیا ازدواج موقت می تواند بدون رابطه جنسی باشد؟
ازدواج موقّت اگرچه براى لذّت بردن هم نباشد #صحیح است.(مثلاً به قصد محرم شدن با نزدیکان آن دختر باشد و...)
@moteha 🌹
شب ِ جمعه است
و چاره ی ما بیچاره ها چیست
جز زیر سقف آسمان رفتن
و دست را روی سینه گذاشتن
و زمزمه ی السلام علیکَ یااباعبدالله...♥️
#شب_زیارتی_ارباب #ماه_رجب
@moteha 🌹
#احکام_شرعی
🔰 آیا با دختری که هیچ مرجع تقلیدی ندارد می توان ازدواج موقت نمود؟
🔹 سوال
آیا مردی که مرجع تقلید دارد می تواند با خانمی که مرجع تقلید ندارد عقد موقت کند؟ و آیا این عقد برای مرد صحیح است؟
🔆 جواب:
باسمه جلت اسمائه؛ سعی شود که خانم هم مرجعی پیدا کند بعد صیغه اجراء شود، چون اگر مرجع نداشته باشد وظیفه اش احتیاط است و مقتضای احتیاط این است که بر او جایز نیست، یا آنکه صیغه را واجد تمام آنچه فقهاء گفته اند اجرا نمایند که مرجع هر کس باشد آن عقد را صحیح بداند. ولی به هر تقدیر بر مرد جایز است و اشکال ندارد.
📚 تذڪر : دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند.
#جمعه #ماه_رجب
@moteha 🌹
🔹بهرهمندی از سايهی عرش خدا
❤️ #امام_كاظم (سلام الله علیه) می فرمايد:
سه گروه روزی كه هيچ سايهای جز سايهی خدا نيست زير سايهی عرش خدا قرار می گيرند:
كسی كه زمينه ازدواج برادر مسلمان خود را فراهم آورد يا به او خدمت كند يا راز او را بپوشاند.
📚 مسائل علی بن جعفر عليهالسلام ص343
◼️ سالروز #شهادت_امام_موسي_كاظم علیه السلام را تسلیت عرض می نماییم.
#ماه_رجب
@moteha 🥀
#قدری_تامل
💠ازدواج موقت يك ضرورت اجتماعى
اين يك قانون كلى و عمومى است كه اگر به غرائز طبيعى انسان، به صورت صحيحى پاسخ گفته نشود، براى اشباع آنها، متوجه طرق انحرافى خواهد شد؛ زيرا اين حقيقت قابل انكار نيست كه غرائز طبيعى را نمى توان از بين برد، و فرضاً هم بتوانيم از بين ببريم، چنين اقدامى عاقلانه نيست؛ زيرا اين كار يك نوع مبارزه با قانون آفرينش است.
🔹بنابراين، راه صحيح آن است كه: آنها را از طريق معقولى اشباع و از آنها در مسير سازندگى بهره بردارى كنيم.
اين موضوع را نيز نمى توان انكار كرد كه غريزه جنسى، يكى از نيرومندترين غرائز انسانى است، تا آنجا كه پاره اى از روانكاوان آن را تنها غريزه اصيل انسان میدانند و تمام غرائز ديگر را به آن باز مى گردانند.
🔹اكنون اين سؤال پيش مى آيد: در بسيارى از شرائط و محيطها، افراد فراوانى در سنين خاصى قادر به ازدواج دائم و همیشگی نيستند، يا افراد متأهل در مسافرت هاى طولانى و يا ماموريت ها با مشكل عدم ارضاى غريزه جنسى رو به رو مى شوند.
اين موضوع مخصوصاً در عصر ما كه سن ازدواج بر اثر طولانى شدن دوره تحصيل و مسائل پيچيده اجتماعى بالا رفته، و كمتر جوانى مى تواند در سنين پائين يعنى در داغ ترين دوران غريزه جنسى اقدام به ازدواج كند، شكل حادترى به خود گرفته است.
🔹با اين وضع چه بايد كرد؟
آيا بايد مردم را به سركوب كردن اين غريزه (همانند راهبان و راهبه ها) تشويق نمود؟
يا اين كه آنها را در برابر بى بند و بارى جنسى آزاد گذاشت، و همان صحنه هاى زننده و ننگين كنونى را مجاز دانست؟
و يا اين كه راه سومى را در پيش بگيريم كه نه دشواری ازدواج دائم را دارد و نه آن بى بند و بارى جنسى را؟
🔹خلاصه اين كه: «ازدواج دائم» نه در گذشته و نه در امروز، به تنهائى جوابگوى نيازمندى هاى جنسى همه طبقات مردم نبوده و نيست، و ما بر سر دو راهى قرار داريم:
يا بايد «فحشاء» را مجاز بدانيم (همان طور كه دنياى مادى امروز عملًا بر آن صحه گذارده و آن را به رسميت شناخته).
و يا طرح ازدواج موقت را بپذيريم.
معلوم نيست آنها كه با جواز الهی(متعه) مخالفند چه جوابى براى اين سؤال فكر كرده اند؟!
@moteha 🌹