eitaa logo
شیدایی
971 دنبال‌کننده
218 عکس
90 ویدیو
11 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠متأسفانه شرايط فرهنگي و رسومات رايج در بين مردم، و ايجاد ديد منفي نسبت به آن به علل مختلف همچون: 1. شايع شدن تحريم آن، به علت آن كه اهل سنت آن را حرام مي دانند 2. شبهه افكني برخي افراد كج انديش 3. تصوّرات غلط مردم به اينكه اين نوع ازدواج با معنويت و عفاف و پاكدامني ناسازگار است 4. سوء استفاده برخي فرصت طلبان و ... باعث شده است كه عمل به اين قانون الهي كاهش يافته و اجراي آزادانه و علني آن با مشكلات زيادي مواجه شود. و هر قانوني كه بخشي از عرف و فرهنگ عمومي نشود، ناشناخته و نامأنوس مي ماند. و به مرور به امر ناهنجار و غير قابل قبول تبديل مي شود. 🔆 امامان ـ عليهم السّلام ـ و دانشمندان: 🔹 امامان معصوم ـ عليهم السّلام ـ و علما و فقها، مردم را به اين حلال و قانون الهي تشويق و ترغيب مي كردند تا: 🔹 اوّلاً اين احكام الهي تباه نشده و دست به فراموشي سپرده نشود. چنانكه امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي فرمايد: «كسي كه متعه(ازدواج موقت) را حلال ندارند، از ما نيست.»[1] 🔹ثانياً براي مسأله حياتي مانند مسأله جنسي، بايد راه حلّي وجود داشته باشد، و چنين نشود كه اين مسأله به يك شكل آزاردهنده تبديل گردد، و در صورت نبود آن مردم خصوصاً جوانان در اثر شدت زياد فشار جنسي به گناه آلوده شوند، و به خاطر همين است كه اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ فرمودند: «اگر عُمَر متعه را نهي نمي كرد،[2] زنا نمي كرد احدي جز افرادي كه سرشتشان منحرف است و شقي هستند.» 🔹شهيد مطهري در كتاب نظام حقوق زن در اسلام به بررسي اين موضوع پرداخته، و شديداً از آن دفاع كرده، فرموده: بستر جامعه براي وجود و امكان ازدواج موقت براي جواناني كه شديداً تحت فشار جنسي هستند و امكانات ازدواج دائم را ندارند، بايد آماده شود.[3] 📚منابع: 1. قائمي، علي، تشكيل خانواده در اسلام، تهران، اميري، ج هشتم، 1372. 2. عسگري، مرتضي، ازدواج موقت در اسلام، ترجمه محمد جواد كرمي، تهران، نشر مجمع علمي اسلامي، 1377. 3. صحتي، احمد، در مسير زندگي با ازدواج دائم يا موقت، قم،1370. @moteha 🌹
🔺قسمتی از وصیت نامه حاج قاسم عزیزم! من از بی‌جاقراری و رسوای ماندگی، سر به بیابان‌ها گذارده‌ام؛ من به‌امیدی از این شهر به آن شهر و از این صحرا به آن صحرا در زمستان و تابستان می‌روم. کریم، حبیب، به کَرَمت دل بسته‌ام،  تو خود می‌دانی دوستت دارم. خوب می‌دانی جز تو را نمی‌خواهم. مرا به خودت متصل کن. خدایا وحشت همه وجودم را فرا گرفته است. من قادر به مهار نفس خود نیستم، رسوایم نکن. مرا به‌حرمت کسانی که حرمتشان را بر خودت واجب کرده‌ای، قبل از شکستن حریمی که حرم آنها را خدشه‌دار می‌کند، مرا به قافله‌ای که به‌سویت آمدند، متصل کن. @moteha 🌹
🔹 سوال: برای ازدواج موقتی که مرد وکیل زن است چه عبارت عربی را مرد باید بگوید.؟ 🔆 پاسخ: اگر خود مرد به وکالت زن صیغه را بخواند، پس از تعیین مدّت و مَهر مرد به وکالت از زن بگوید «مَتَّعْتُ مُوَکِّلَتي لِنَفْسي فِي الْمُدَّةِ الْمَعْلومَةِ عَلَی الْمَهْرِ المَعْلوم » و پس از آن از جانب خودش صیغه قبول «قَبِلْتُ» را بخواند. 📚 منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(حفظه الله) . @moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 آیا تبلیغ و ترویج ازدواج موقت تخریب کننده نهاد خانواده نیست؟ 🔹متاسفانه نابسامانايي در خصوص ازدواج موقت در جامعه ما ريشه دار و چند جانبه است . از ابعاد مختلف معرفتي ، فكري ، فرهنگي ، اجتماعي ، سياسي و … بر حقيقت و واقعيت اين حكم خداوند و حدود آن جفا روا داشته شده ، افراط و تفريط و كج فهمي و كج رفتاري در مورد اين مساله در جامعه ما بيداد مي كند. 🔹ما معتقديم ازدواج موقت امري است اضطراري و استثنائي، ولي در عين حال مهم و حياتي كه اگر در موقعيت و جايگاه تعريف شده خود مورد استفاده قرار گيرد و در عين حال شرايط و نكات دقيق ان مورد لحاظ واقع شود ، تنها كليد حل بسياري از مشكلات خاص و جدي جامعه محسوب مي شود ؛ اما در عين حال اگر به شكلي نادرست مطرح و مورد بهره برداري واقع شود ، مضرات و پيامدهاي منفي و نامناسبي را به دنبال دارد. 🔹البته وضعيت جامعه ما در اين زمان بيش تر متاثر از جنبه تفريطي و نگاه منفي نسبت به اين مساله مهم است تا جايي كه مي توان گفت ازدواج موقت به شكل درست آن در جامعه ما مطرود و مذموم است. اگر اين حكم به شكل درست و صحيح مورد بهره برداري قرار مي گرفت ، هزاران گناه و فحشا و آلودگي و در عين حال فشارهاي روحي و جسمي طاقت فرسا و جانكاهي كه دامان بسياري از اقشار جامعه را گرفته، از بين مي رفت ؛ اما حيف كه اين گونه نيست. 🔹همين وضع نامناسب و نابسامان در اين حوزه است كه باعث مي شود عده اي بي دليل و بي حساب به دنبال ترويج و تبليغ آن باشند و عده اي ديگر بي منطق و دور از عقل و درك در مقام انكار و تخطئه آن برآيند و اين اصل راهگشا و حياتي را مورد تمسخر و توهين قرار دهند ، اما در هر حال به نظر مي رسد كه خطر و ضرر ناشي از تابو بودن اين مساله و دوري شديد جامعه حتي در مقام ضرورت در ورود در اين عرصه به مراتب بيش تر از ضررهاي احتمالي ترويج آن است. 🔹مشكل جدي در اين زمينه آن است كه وقتي فردي به خود اجازه ارتباط نامشروع مي دهد و در اين عرصه وارد مي شود ،به مرور زمان خود را خارج از حيطه دين و دين داري مي داند و عملا خود را لايق حضور در جمع دينداران قلمداد نمي نمايد يا به انكار همه چيز بر مي خيزد و يا با ترك رفتارهاي ديني و لايق ندانستن خود از تظاهر به دينداري ، عملا راه بازگشت را هم براي خود مي بندد. 🔹در واقع جامعه امروز ما نيازمند طرح درست و ترويج مثبت و منطقي ازدواج موقت اما در موقعيت و محدوده و نظام خاص خود است . اگر اين امر به درستي ترويج گردد، نه مانع ازدواج دائم خواهد شد و نه موجب از دست رفتن آينده مطلوب دختران جامعه ، بلكه در حل بسياري از مشكلات قشر بانوان به خصوص بانواني كه به هر دليل موفق به ازدواج نشده و يا همسران خود را از دست داده اند ،نقش موثري ايفا مي نمايد. 🔹نگاه كلي اسلام در اين خصوص نگاهي خاص و در مقام اضطرار و ضرورت هاي خاص است. به همين دليل بسياري از تشويق و ترويج ها نسبت به اين امر توسط برخي افراد در جامعه ما بر اساس نظر و ديدگاه مطلوب اسلامي نيست . 🔹در روايات ، ازدواج موقت و چند همسري تشويق نشده است. اگر در مواردي نسبت به متعه تشويق شده ،به جهت مبارزه با بدعتي بود که افرادي گذاردند و حلال خدا را حرام شمردند.(۱) ازدواج موقت به خودي خود مورد تشويق نيست، بلکه در رواياتي از ازدواج موقت بدون لزوم و ضرورت نهي شده است.(۲) « بر ازدواج موقت اصرار نداشته باشيد. بر شما باد اقامه سنت؛ پس با مشغول شدن به ازدواج موقت، از همسران خود غافل نگرديد که آنان کافر شوند . از اين حلال و حکم خداوند بيزاري بجويند . اجازه دهنده آن (يعني ما امامان) را نفرين کنند و دشنام دهند».(۳) 📚پی نوشت: ۱. نظام حقوق زن در اسلام، ص ۸۲. ۲ . وسايل الشيعه، ج ۷، ص ۲۶۷ ـ ۲۶۸. ۳. همان،ج ۲۱ ص ۲۳. ✍ @moteha 🌹
🔴 ویتامین C جهت عملکرد سالم غددجنسی لازم است و اسپرم ها را دربرابر اثر رادیکال‌های آزاد که باعث چسبیدن وعدم تحرکشان میشود، محافظت می‌کند. ویتامین C احتمال بارورشدن تخمک توسط اسپرم را افزایش می‌دهد. @moteha 🌹
باز دگر باره رسید اربعین جوش زند خون حسین از زمین شد چهلم روز عزای حسین جان جهان باد فدای حسین 🏴فرا رسیدن سالار شهیدان🍂 حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تسلیت باد🥀 @moteha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شیدایی
🔷 یک روایت ✅مرحوم محمدبن عبدالله حميرى(از علماء بزرگ شيعه در عصر غيبت صغرى) نامه اى نوشت به محضر مب
💠توییت استاد فقه و اصول حوزۀ قم (+) درباره سوال فردی که از امام زمان درباره عزم بر ترک ازدواج موقت بخاطر رضایت همسرش و قولی که به او داده می‌پرسد... @moteha 🌹
🟣 بخشیدن مدت عقد موقت 🔹روش های انحلال عقد موقت بر اساس ماده 1120 قانون مدنی ، بذل مدت و انقضای مدت است . بذل مدت همان بخشیدن مدت عقد موقت می باشد و انقضای مدت نیز یعنی پایان یافتن مهلت صیغه . اما بخشیدن مدت عقد موقت ، بر اساس شرع و قانون اختیاری است که به مرد داده شده تا هر زمان بخواهد ، باقی مانده از مدت صیغه را به زن بخشیده و به رابطه زوجیت خاتمه بدهد . لذا در بخشیدن مدت صیغه به زن یا گذشتن از زمان باقی مانده صیغه ، رضایت زن شرط نیست . 🔹اما در برخی شرایط ، مرد حقوق واجب زن را ایفا نکرده و یا با سوء معاشرت خود ، سبب عسر و حرج زن می شود . از طرف دیگر ، ممکن است طولانی بودن مدت عقد ، زن را دچار مشکل کند . در چنین شرایطی است که زن می تواند با مراجعه به دادگاه ، تقاضای الزام مرد به بذل مدت کند که در این صورت ، قاضی به جای مرد باقی مانده مدت صیغه را به زن می بخشد و او را از مرد جدا می کند. @moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا