eitaa logo
شیدایی
971 دنبال‌کننده
218 عکس
90 ویدیو
11 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 آیا در صورت ناراحتی همسر دائم از ازدواج موقت مرد، باز هم ازدواج موقت جایز است؟ 🔆 پاسخ ازدواج موقت یکی از سنت‌های اسلامی است که در آیه 24 سوره نساء،[1]جواز آن اعلام شده است و در روایات نیز علاوه بر مشروعیت و جواز آن از سوی امامان معصوم(علیهم السلام ) همواره به انجام این ازدواج تأکید و تشویق شده است. و دلیل بر تأکید آن این بوده که سنت نیک ازدواج موقت در زمان رسول خدا(صلی الله علیه و آله ) و حتی خلیفه اول و بخشی از دوران حکومت خلیفه دوم، انجام می‌شد که به طور ناگهانی از سوی خلیفه دوم منع و مورد تعقیب و مجازات قرار گرفته است. با این کارِ خلیفه دوم نوعی بدعت در دین ایجاد شده بود. و از آن‌جا که امامان معصوم(علیهم السلام )، حافظان دین و شریعت بعد از پیامبر اسلام هستند برای مقابله و از بین بردن این بدعت، مردم را تشویق به این نوع از ازدواج می‌نمودند. اما همان‌گونه که قرآن مجید می‌فرماید: «وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاس»،[2]دین اسلام و امت اسلامی باید از افراط و تفریط دور باشند و در کارها حد وسط و تعادل را در نظر داشته باشند. در مورد ازدواج موقت نیز باید به گونه‌ای رفتار شود که نه این سنت حسنه به دست فراموشی سپرده شود، نه این‌که به بهانه استحباب آن ناراحتی و دلسردی زنان دایم از زندگی و اسلام به ‌وجود آید. هرچند ناراحت شدن یا نشدن زنان دایم، تأثیری در مشروعیت و جواز ازدواج موقت ندارد، و سبب حرمت و منع آن نمی‌شود، اما همان‌گونه که امام هادی(علیه السلام ) فرموده‌اند: «بهتر است در ارتباط با ازدواج موقت به اقامه سنت اکتفا شود و آن‌قدر به آن اِقبال نشود که انسان از همسر دائمش غافل شود؛ زیرا این کار سبب می‌شود زنان به کفر و انکار کشیده شوند و به دستور دهندگان به متعه و اهل بیت ناسزا گفته و نفرین کنند».[3] در روایت دیگری نیز از امام هادی(سلام الله علیه ) از متعه سؤال شد و آن‌حضرت در پاسخ فرمود: «متعه، مباح و حلال مطلق است برای کسی که خداوند او را با ازدواج دایم بی‌نیاز نگردانیده باشد، پس اگر با ازدواج دائم از متعه کردن بی‌نیاز است، تنها هنگامی برایش رواست که همسرش نزد او نباشد».[4] بنابر این، هر چند ناراحتی زنان در اصل مشروعیت متعه تأثیری ندارد، اما به مردانی که دارای همسر دائم هستند و امکان استمتاع برایشان وجود دارد، توصیه می‌شود، برای احترام به اهل بیت(علیهم السلام ) که مورد بیزاری و بی‌احترامی برخی از زنان کم اعتقاد قرار نگیرند و همچنین به جهت حفظ ایمان همسران خود - که ممکن است با کفر گویی و انکار دستور دهندگان به متعه ایمانشان از بین برود – به بهانه استحباب و رسیدن به ثواب متعه، حرص و ولع به انجام آن نداشته باشند و به موارد ضروری بسنده کنند. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 [1]. «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَریضَةً وَ لا جُناحَ عَلَیْکُمْ فیما تَراضَیْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَریضَةِ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلیماً حَکیماً» [2]. بقره، 143 [3]. «لَا تُلِحُّوا عَلَى الْمُتْعَةِ إِنَّمَا عَلَیْکُمْ إِقَامَةُ السُّنَّةِ فَلَا تَشْتَغِلُوا بِهَا عَنْ‏ فُرُشِکُمْ‏ وَ حَرَائِرِکُمْ فَیَکْفُرْنَ وَ یَتَبَرَّیْنَ وَ یَدْعِینَ عَلَى الْآمِرِ بِذَلِکَ وَ یَلْعَنُونَا»؛ کلینى، محمد، الکافی، محقق و مصحح: غفارى، على اکبر، آخوندى، محمد، ج 5، ص 453، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [4]. «سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ(علیه السلام ) عَنِ الْمُتْعَةِ فَقَالَ هِیَ حَلَالٌ مُبَاحٌ مُطْلَقٌ لِمَنْ لَمْ یُغْنِهِ اللَّهُ بِالتَّزْوِیجِ فَلْیَسْتَعْفِفْ بِالْمُتْعَةِ فَإِنِ اسْتَغْنَى عَنْهَا بِالتَّزْوِیجِ فَهِیَ مُبَاحٌ لَهُ إِذَا غَابَ عَنْهَا»؛ الکافی، ج ‏5، ص 452 – 453. @moteha 🌹
قرآن به جز وصف علی آیه ندارد ایمان به جز از حبّ علی پایه نداره گفتم بروم سایه لطفش بنشینم گفتا که علی نور بود سایه ندارد با و احترام 🌿 فرا رسیدن سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت امیر المومنین علیه السلام بر شیعیان و پیروان ولایت خجسته باد.🌹🌹 عید مبارڪ 🌸❤️🌸
امروز به هرکوچه اذان باید گفت در وصف علی ز آسمان باید گفت چون عید امیرالمومنین است تبریک به صاحب الزمان باید گفت خم مبارک باد💐 ❤️ @moteha 🌹
8.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 جواز و حلیت متعه(ازدواج موقت) از نص قرآن و کتب اهل سنت ✅ موسسه مصاف @moteha 🌹
امروز جهان به عطر ولایت معطر است زیرا روز ولادت موسی بن جعفر است روئیده در بهشت ولایت گلی کز آن در هر مشام رایحه ای روح پرور است 🌷 (علیه السلام ) بر شما مبارک 🌷 @moteha 🌹
❤️ امام کاظم علیه السلام فرمود: سه دسته در روز قیامت، روزی که سایه و پناهی جز سایه خداوند نیست، در سایه و پناه خدا هستند: 1-مردی که زمینه ازدواج برادر مسلمانش را آماده نماید. 2- مردی که (به برادر مسلمانش خدمت کند.) 3-کسی که سرّ برادر مسلمانش را بپوشاند. 📚 وسائل الشیعه، ج 20، ص 46 @moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 قالَ الإِمَامُ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللّهِ عَلَيْه: لَعَنَه اللَّهُ ، فَلَوْلَاهُ مَا زَنَى إِلَّا شَقِیٌّ أَوْ شَقِیَّةٌ، لِأَنَّهُ كَانَ یَكُونُ لِلْمُسْلِمِینَ غَنَاءٌ فِی الْمُتْعَةِ عَنِ الزِّنَا. حضرت امیر المؤمنین صلواةالله علیه فرمودند: خدا او را لعنت کند، اگر او نبود هیچکس مرتکب زنا نمی‌شد، مگر مرد و زن شقی، چون مسلمانان به واسطه متعه، نیازی به زنا نداشتند. 📚 بحارالانوار، جلد ‏۵۳، صفحه ۲۲، طبع مؤسسة الأعلمي للمطبوعات @moteha 🌹
🔰 نزدیکی با کاندوم 🔷 اگر نزدیکی با وسیله ای مانند کاندوم باشد که از تماس مستقیم جلوگیری می کند آیا باز هم موجب می شود ؟! 🔆پاسخ : بله ! یکی از اسباب جنابت، است؛ حتّی اگر با کاندوم باشد که در این صورت غسل بر هر دو واجب می شود (هر چند منی خارج نشود). 📚 تذڪر :دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند. @moteha 🌹
🔹در کافی به سند خود از ابی بصیر روایت کرده که گفت: من از امام ابی جعفر(علیه السلام) از مساله متعه پرسیدم، فرمود: بله در قرآن این مساله نازل شده، و فرموده: "فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فریضة و لا جناح علیکم فیما تراضیتم به من بعد الفریضة" 🔹 عبد الله بن عمیر لیثی به حضور امام ابی جعفر باقر(علیه السلام) آمد و عرضه داشت: در باره متعه چه می گوئی؟ امام فرمود: خداوند هم در کتابش آن را حلال کرده و هم بر زبان پیغمبرش؛ پس متعه تا روز قیامت حلال است. عبد الله عرضه داشت: ای ابی جعفر آیا مثل تو کسی چنین فتوا می دهد با اینکه عمر آن را حرام کرد و از آن نهی نمود؟ حضرت فرمود: هر چند که عمر تحریم کرده باشد. عرضه داشت: من تو را به خدا پناه می دهم از اینکه حلال کنی چیزی را که عمر آن را حرام کرده. زراره می گوید: امام باقر(علیه السلام) در جوابش فرمود: خیلی خوب، تو بر عقیده صاحبت باش من هم به عقیده رسول خدا (صلی الله علیه و آله) باقی می مانم حال بیا تا با تو بر سر این مساله ملاعنه و کنم (یعنی بر این که قول رسول خدا(صلی الله علیه و آله) حق و قول صاحب تو عمر باطل است)... 📚فروع کافی ج 5 ص 448 حدیث 1 دار الکتب الاسلامیة ط تهران. 📚فروع کافی ج 5 ص 449 حدیث 4 ط بیروت دار التعارف. @moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا