eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
53 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ شرط مهم رئیس جمهور شدن در قانون اساسی چیست؟ 🌷امام خامنه ای: در قانون اساسی، از شروط رییس‌جمهور، «رجل سیاسی و مذهبی بودن» و «حفظ و امانت» است و این بدین معناست که رییس قوه اجرایی با اقدامات خردمندانه در سیاست، مصلحت مردم را در نظر بگیرد و در میدان اعتقادات نیز دین مردم را هدایت و حفظ کند. (12/2/1400) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 268 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ آیا مسیحیان هم بهشتی اند؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: قطعاً کسانی کافرند که گفته‌اند: «خدا همان عیسی بن مریم است»، در حالی که خود عیسی با صراحت به قومش گفته بود: «بنی اسرائیل! فقط عبد مطیع خدا باشید! همان که ارباب من و ارباب خود شماست؛ چون هر کس معتقد باشد خدا شریکی دارد، شکی نیست که اوّلاً خدا بهشت را بر او حرام کرده؛ ثانیاً جایگاه ابدی‌اش آتش جهنم است و ثالثاً مسیحیانی که با این تهمت شرک، به خدا ظلم کرده‌اند، در مقابل خدا هیچ پشتیبانی نخواهند داشت.» قطعاً کسانی کافرند که گفته‌اند: «خدا یکی از سه خداست» در حالی که در عالم هستی، یک فرمانده بیشتر نیست. اگر از این سخنان بی‌اساسی که می گویند، دست برندارند، شکی نیست که این کافران مسیحی در قیامت دچار عذابی زجرآور خواهند شد. 📖 لقَدْ كَفَرَ الَّذينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسيحُ ابْنُ مَرْيَمَ وَ قالَ الْمَسيحُ يا بَني‏ إِسْرائيلَ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَ رَبَّكُمْ إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَ مَأْواهُ النَّارُ وَ ما لِلظَّالِمينَ مِنْ أَنْصارٍ * لَقَدْ كَفَرَ الَّذينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَةٍ وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلاَّ إِلهٌ واحِدٌ وَ إِنْ لَمْ يَنْتَهُوا عَمَّا يَقُولُونَ لَيَمَسَّنَّ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذابٌ أَليمٌ (مائده، 72 و 73) آیه شماره 178 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🚫 دشمن ترین دشمن انسان کیست؟ 🌺 توصیه های امام کاظم (ع) به هشام (شماره 16): ✅ هشام می گوید: به امام کاظم (ع) گفتم: مبارزه با کدام دشمن تر است؟ امام فرمود: دشمنی که به تو نزدیک تر است و دشمنی اش از بقیه دشمنان بیشتر است و ضررش به تو از بقیه دشمنان بیشتر است و دشمنی اش برای تو از بقیه دشمنان بزرگتر است و با اینکه به تو نزدیک است، از همه دشمنان، مخفی تر است و دشمنان دیگر را علیه تو می شوراند. او ابلیس است که وسوسه در دلها به او سپرده شده است. پس باید به شدت با او دشمنی کنی. مبادا مقاومت ابلیس در تلاش برای هلاک کردن تو، بیش از مقاومت تو در مبارزه با او باشد. زیرا او در قدرتش سست بنیان تر از توست و با همه بدیهایش از تو کم ضررتر است. اگر به خدا پناهنده شوی، به صراط مستقیم هدایت شده ای. ✍️ شرح: مبارزه عملی با ابلیس، چیزی جز انجام و ترک نیست. 📖 قالَ هِشَامٌ فَقُلْتُ لَهُ فَأَيُّ اَلْأَعْدَاءِ أَوْجَبُهُمْ مُجَاهَدَةً قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَقْرَبُهُمْ إِلَيْكَ وَ أَعْدَاهُمْ لَكَ وَ أَضَرُّهُمْ بِكَ وَ أَعْظَمُهُمْ لَكَ عَدَاوَةً وَ أَخْفَاهُمْ لَكَ شَخْصاً مَعَ دُنُوِّهِ مِنْكَ وَ مَنْ يُحَرِّضُ أَعْدَاءَكَ عَلَيْكَ - وَ هُوَ إِبْلِيسُ اَلْمُوَكَّلُ بِوَسْوَاسٍ مِنَ اَلْقُلُوبِ فَلَهُ فَلْتَشْتَدَّ عَدَاوَتُكَ وَ لاَ يَكُونَنَّ أَصْبَرَ عَلَى مُجَاهَدَتِهِ لِهَلَكَتِكَ مِنْكَ عَلَى صَبْرِكَ لِمُجَاهَدَتِهِ فَإِنَّهُ أَضْعَفُ مِنْكَ رُكْناً فِي قُوَّتِهِ وَ أَقَلُّ مِنْكَ ضَرَراً فِي كَثْرَةِ شَرِّهِ إِذَا أَنْتَ اِعْتَصَمْتَ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيتَ إِلىٰ صِرٰاطٍ مُسْتَقِيمٍ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه ۳۸۳ به بعد 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 شرح خطبه متقین نهج البلاغه (شماره 14) «اللَّهُمَّ لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا يَقُولُونَ» می گویند: «خدایا! مرا به خاطر تعریفی که این ها درباره ی من می¬کنند، مؤاخذه نکن؛ چون ممکن است مطابق با واقعیت ما نباشد.» «وَ اجْعَلْنِي أفْضَلَ مِمَّا يَظُنُّونَ» می گویند: «خدایا! مرا از آنچه که درباره ی من گمان و خیال می¬کنند، بالاتر و با فضیلت تر قرار بده. «وَ اغْفِرْ لِي مَا لَا يَعْلَمُونَ» در ادامه می گویند: « خدایا! آنچه را که از من نمی¬دانند، ببخش و بیامرز؛ چون تو می¬دانی. کارهایی را که تو می دانی و این ها نمی دانند، بر من بخشش و بیامرز.» بنابراین خیلی ها پول خرج می کنند که مردم از آنها تعریف کنند تا به مقاصد دنیایی برسند؛ ولی این ها وقتی با تعریف مواجه می شوند، می ترسند و می لرزند که نکند خدای نکرده نفس باور کند و متوقف شود. این عبارت ها را به خدا می گویند تا آن اثر خطرناک در این ها بوجود نیاید. بنابراین انسان های هنگامی که با تعریف و تمجید دیگران مواجه می شوند، یکی از صفاتشان این است که می ترسند نکند نفس امّاره باور کند و از حرکت باز بایستیم؛ لذا این حرف ها را می زنند و می گویند: «خدایا! تو ما را از این ها بهتر می شناسی. چیزهایی را که تو می دانی نقطه ی ضعف ماست، بر ما ببخش و بیامرز و ما را از آنچه این ها خیال می کنند، بالاتر قرار ده. ما را در خط بندگی و خوب بودن و خوب شدن قرار ده.» این رفتار متّقین است هنگامی که با تعریف و تمجید دیگران مواجه می شوند. در روایت آمده پیغمبر اکرم صلوات خدا بر او فرمودند: «اگر کسی در حضور شما از شما تعریف کرد، به دهانش خاک بپاشید.» ضرر دارد؛ خطرناک است؛ انسان خوشحال می شود و باور می کند و متوقف می شود. تعریف کردن در حضور فرد، مناسب نیست. اگر لازم است، در غیابش تعریف کنید. اگر غایب بود، عیبی ندارد که تعریف کنید؛ اما تعریف کردن در حضور خودش کار خوب و پسندیده ای نیست؛ بلکه ضرر دارد؛ بنابراین در حضور اشخاص نباید از آنها تعریف کرد، اگر کسی خدای نکرده دوست داشت که مردم از او تعریف کنند و در این راه پول داد و تلاش کرد، علامت بسیار بدی برای بد بودن اوست. 📚 آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ نگران حرف مردم باشیم یا حرف خدا؟ 🌷امام خامنه ای: اگر پرواى قضاوتهاى مردم، داورى هاى گوناگون مردم را به جاى پرواى از خدا گذاشتيم، مشكل درست خواهد شد؛ چون پرواى از خداى متعال . اگر اين را كنار گذاشتيم و ترس مردم جايگزين شد، آن وقت فرقانى هم كه خداى متعال گفته، پيدا نخواهد شد؛ «ان تتّقوا اللَّه يجعل لكم فرقانا»؛ اين فرقان ناشى از ؛ روشن شدن حقيقت براى انسان، دستاورد . و به نظر من اين مسئله خيلى مهم است؛ مسئله ى خشيت از مال و جان و حرف مردم و آبرو و زمزمه ها و حرفها و حديثها و تهمتها و اين ها، خيلى مهم است؛ اين قدر اين مسئله مهم است كه خداى متعال به پيغمبرش خطاب مى كند و او را برحذر مى دارد: «و اذ تقول للّذى أنعم اللَّه عليه و انعمت عليه أمسك عليك زوجك و اتّق اللَّه و تخفى في نفسك ما اللَّه مبديه و تخشى النّاس و اللَّه احقّ أن تخشاه». ملاحظه ى حرف مردم، ملاحظه ى اين تهمتى كه خواهند زد، ملاحظه ى چيزى را كه خواهند كرد، نبايد كرد؛ «و اللَّه احقّ ان تخشاه». (02/ 07/ 1388) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 269 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌹 امام على (ع): هيچ كس جز با رعایت احکام واجب و حرام خوشبخت نمى شود و جز با ترک احکام واجب و حرام بدبخت نمى گردد. (غرر الحکم، ج 1 ص ۷۸۸) 🚫 لیست حرامهای شرعی (بخش نهم) 81. خیانت کردن به فرد یا جامعه. 82. دشمنی کردن با اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و همچنین دشمنی با مومنین. 83. دعوا کردن اگر چه لفظی باشد. 84. دوستی با کفار. 85. سخن‌چینی و فتنه‌انگیزی و به هم زدن دوستی دیگران. 86. سرزنش کردن مومن. 87. سکوت کردن و بیتفاوتی در برابر انجام حرام خصوصاً ظلم؛ در صورتی که قدرت بر جلوگیری از آن را داشته باشد. 88. سلب کردن امنیت و آسایش مردم. 89. ضرر رساندن به مسلمان و هر کسی که جان و مال او از نظر اسلام محترم است. 90. طغیان کردن در برابر حکومت اسلامی. 📣 ادامه دارد ... 📚 منبع: طریق بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
چه کنیم که جزء صالحان شویم؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: کسانی که اصول دین را باور کنند و اهل عمل صالح (یعنی انجام و ترک ) شوند، ما قطعاً آنها را در زمره صالحان قرار می دهیم. 📖 و الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏ لَنُدْخِلَنَّهُمْ فِي الصَّالِحينَ‏ (عنکبوت، 9) آیه شماره 179 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌺 توصیه های پیامبر اکرم (ص) به ابوذر (شماره 1): ✅ حسابرسی در دنیا آسان تر است یا در آخرت؟ اى ابوذر! نفس خود را پيش از آنكه محاسبه ات کنند، محاسبه كن! زيرا محاسبه کردن نفس، امروز آسانتر از مورد محاسبه قرار گرفتن در فرداى قيامت است. اعمال خودت را پيش از آنكه بسنجند، خودت بسنج! و برای دادگاه بزرگترِ قیامت آماده شو! روزى كه به محضر خدا عرضه شوى در حالی که چيزى از اعمالت از خدا مخفی نیست. اى ابوذر! كسى نمى‌تواند از باشد تا اينكه از خودش شديدتر از حسابرسی شريك از شريك، حساب بکشد تا بداند خوردنى و پوشيدنى و آشاميدنى اش از كجاست. آیا از حلال است يا از حرام. ✍️ حسابرسی و محاسبه اعمال یعنی بررسی کنیم چه و را مراعات نکرده ایم. 📖 يا أَبَا ذَرٍّ حَاسِبْ نَفْسَكَ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبَ فَإِنَّهُ أَهْوَنُ لِحِسَابِكَ غَداً وَ زِنْ نَفْسَكَ قَبْلَ أَنْ تُوزَنَ وَ تَجَهَّزْ لِلْعَرْضِ اَلْأَكْبَرِ يَوْمَ تُعْرَضُ لاَ تَخْفَى عَلَى اَللَّهِ خَافِيَةٌ إِلَى أَنْ قَالَ: يَا أَبَا ذَرٍّ لاَ يَكُونُ اَلرَّجُلُ مِنَ اَلْمُتَّقِينَ حَتَّى يُحَاسِبَ نَفْسَهُ أَشَدَّ مِنْ مُحَاسَبَةِ اَلشَّرِيكِ شَرِيكَهُ فَيَعْلَمَ مِنْ أَيْنَ مَطْعَمُهُ وَ مِنْ أَيْنَ مَشْرَبُهُ وَ مِنْ أَيْنَ مَلْبَسُهُ أَ مِنْ حَلاَلٍ أَوْ مِنْ حَرَامٍ . 📚 مکارم الأخلاق , جلد۱ , صفحه۴۵۸ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 شرح خطبه متقین نهج البلاغه (شماره 15) یکی از علائم و نشانه¬ های انسان های با از دید امیرالمؤمنین علیه¬السلام این است: « فَمِنْ عَلَامَةِ أحَدِهِمْ أنَّكَ تَرَى لَهُ قُوَّةً فِي دِينٍ» این ها در طول زندگی وقتی وارد اجتماع می¬شوند، در سایه ی قوّت در دین مشغول کار و انجام وظائف می¬شوند و کار می¬کنند. آنها در دین، ضعیف نیستند؛ شُل نیستند؛ مبانی دینی آنها سست نیست که زود زمین بخورند؛ بلکه محکمند. اگر حرامی پیش آید، محکم ایستاده¬اند و اگر واجبی پیش آید، به هیچ وجه ترک نمی¬کنند. انسان های عموماً ریشه¬های دین و خداترسی در وجودشان قوی و محکم است؛ چون ادامه ی موجب می¬شود ایمان قوی تر شود. وقتی ایمان قوی¬ تر شود، ریشه¬ های تدیّن در وجود انسان عمیق¬تر و قوی¬تر خواهد شد. علامت یکی از این انسان های این است که شما او را در زندگی در نهایت قوّت در دین می¬بینید. از آثار قوّتِ دین و ایمان در وجود انسان این است که هر گاه و هر مقدار مسائل ضدّ دین و دینداری از بیرون متوجه انسان شود، به این زودی در او اثر نخواهد گذاشت. اگر از غرب مسائلی که از نظر دین اسلام ضد دین حساب می¬شود، وارد جامعه ی مسلمین شد، مسلمانان به این زودی متأثر نمی¬شوند؛ چون ایمانشان به قدری بالاست که هرگز از این مسائل ضد اخلاقی و ضد انسانی متأثر نخواهند شد. کسانی که زود می¬پذیرند و تغییر روش، منش و رنگ می¬دهند، کسانی هستند که در زندگی را مراعات نکرده¬اند و ایمان در وجودشان ضعیف است؛ لذا به مجرد وزیدن هر نوع باد مخالف با اسلام اثر می¬پذیرند و به آن شکل درمی¬آیند و الّا معنی ندارد مسلمانی که ایمانش قوی است، مسائل ضد اسلامی را از غیرمسلمان بپذیرد و در زندگی خود وارد کند و در سایه ی آن حرکت را شروع کند. بنابراین قوّت در دین یکی از آثار و علائم ادامه ی در انسانِ . در نتیجه ی ادامه ی معرفت خدا در دل انسان رو به ازدیاد و تزاید می رود. هر چه را ادامه دهد، ایمان به خدا، شناخت خدا و معرفت خدای متعال در دل انسان قوی تر و قوی تر می شود. وقتی عظمت پروردگار متعال در دل انسان زیاد شد، غیر خدای متعال از آن عظمت قبلی می افتند و بالاترین مرحله و مرتبه ی عظمت، مخصوص خدا می شود و سایر مخلوقات هر کدام به اندازه خود؛ اما عالی ترین مرحله ی عظمت و بزرگی از نظر انسان متّقی، مخصوص پروردگار متعال می شود. این یکی از آثارش است. اصولا سرّ اینکه پروردگار متعال در قرآن کریم بارها و بارها مردم را به مراعات در زندگی دعوت کرده، همین است؛ چون یکی از آثار برجسته و مهم مسأله ی شناخت و معرفت خداست. در اثر شناخت و ادامه ی ایمان انسان، شناخت انسان و معرفت انسان نسبت به خدای متعال بالا می رود؛ بنابراین عالی ترین مرحله ی شناخت و معرفت خدای متعال با ادامه ی مقدور و میسور است؛ لذا دستور رسیده که انسان باید را از اول سن بلوغ تا آخرین روز زندگی مراعات کند و در سایه ی آن، زندگی را به پیش ببرد. اثر این نوع رفتار در زندگی، رشد و تکامل معرفت به خدا و ایمان کامل به پروردگار متعال است. به همین علت پروردگار متعال در قرآن کریم درباره ی دعوت انسان ها به آیات فراوانی نازل کرده است. اگر ما با دقت مطالعه کنیم، می بینیم خدای متعال در غالب سوره های قرآن کریم انسان ها را به مراعات دعوت کرده است؛ یعنی وقتی فرمان خدا به آنها می رسد، مخالفت نکنند و به حرف خدا گوش دهند. نتیجه ی گوش دادن به حرف خدا رشد و ترقّی و تکامل ایمان است. وقتی ایمان بالا می رود، معرفت خدا هم رشد و تکامل پیدا می کند؛ و الّا با کتابِ تنها، با خواندنِ تنها و با شنیدنِ تنها، ایمان و معرفت الهی رشد و تکامل پیدا نمی کند. حتماً باید را مراعات کنیم. اضافه بر این اثر که دارای آن است، تنظیم امور معاش و معاد ما هم زیر سایه ی . اصلاح مشکلات مادی و معنوی به وسیله ی . تزکیه و تهذیب فرد و جامعه، به وسیله ی . به نظر پروردگار متعال بزرگترین عاملی که ضامن سلامت و سعادت فرد و جامعه است، مسأله ی مراعات کردن . 📚 آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ با چه نسخه ای می توان از خدا سخن تأثیرگذار هدیه گرفت؟ 🌷امام خامنه ای: با طهارت و كه ميتوان سخن نافذ و تأثيرگذار را از خداى متعال هديه گرفت. (03/ 08/ 1389) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 270 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (198) ✅ عبادت بدون در محضر امام صادق (ع) بودیم که سخن از چگونگی اعمال به میان آمد. من گفتم: عمل من چه اندازه اندك است! امام صادق (ع) فرمود: ای مفضّل آرام باش و استغفار کن و این را بدان که عمل اندك همراه با بهتر از عمل بسیار بدون است. از امام پرسیدم: عمل بسیار بدون یعنی چه؟ امام فرمود: مثل کسی که مردم را اطعام می کند و به همسایگانش مهربانی می کند و درِ خانه اش به روي مردم باز است، ولی در عین حال اگر عمل پیش آید، انجام می دهد. این است عمل بدون . اما شخص دیگري نیز هست که مستحباتی مثل غذا دادن، مهربانی به همسایه و غیره را ندارد، ولی اگر عمل برایش اتفاق افتد، ترک می کند. شخص دوم بهتر از اولی است. 📚 الکافي , جلد۲ , صفحه۷۶ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
خدا قول داده چه کسانی را وارد بهشت کند؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: 1️⃣ خدا قطعاً کسانی را که اصول دین را باور دارند و اهل عمل صالح (یعنی انجام و ترک ) هستند، وارد باغهای بهشتی خواهد کرد که از زیر درختانش نهرهایی جاری است. خدا آنچه را اراده کند، قطعاً انجام می دهد. 2️⃣ خدا قطعاً کسانی را که اصول دین را باور دارند و اهل عمل صالح (یعنی انجام و ترک ) هستند، وارد باغهای بهشتی خواهد کرد که از زیر درختانش نهرهایی جاری است. در آن باغها با دستبندهایی از طلا و مروارید آراسته می شوند و لباسشان از حریر است. 📖 متن آیات: 1️⃣ إنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ ما يُريدُ (حج، 14) 2️⃣ إنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ يُحَلَّوْنَ فيها مِنْ أَساوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَ لُؤْلُؤاً وَ لِباسُهُمْ فيها حَريرٌ (حج، 23) آیه شماره 180 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌹 امام على (ع): هيچ كس جز با رعایت احکام واجب و حرام خوشبخت نمى شود و جز با ترک احکام واجب و حرام بدبخت نمى گردد. (غرر الحکم، ج 1 ص ۷۸۸) 🚫 لیست حرامهای شرعی (بخش دهم) 91. فاش کردن اسرار شخصی مردم و اسرار حکومت اسلامی. 92. فرار کردن از جهاد. 93. قهر کردن با مسلمان بیش از سه روز. 94. لعنت کردن مؤمن. 95. ناسزا گفتن به مسلمانان. 96. نبش قبر مسلمان. 97. همکاری با ظالمین. 98. تجسس نمودن در امور شخصی دیگران. 99. مسخره کردن مومن. 100. مدح کردن و ستایش ظالم. 📣 ادامه دارد ... 📚 منبع: طریق بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ کسی که مال حرام به دست می آورد، در کجا مصرف می کند؟ 🌷 امام علی (ع): كسى كه مالى را از غیر حلال به دست می آورد، آن را در جایی که حق نیست، خرج می كند. 📖 من يَكتَسِبْ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ حَقِّهِ؛ 📚 غرر الحكم، ح ۸۸۸۳ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 شرح خطبه متقین نهج البلاغه (شماره 16) «وَ حَزْماً فِي لِينٍ» در جامعه ای که همه چیز در آن هست، هر نوع فکری در آن هست و هر نوع عملی در آن دیده می¬شود، متّقین در کمال احتیاط اما در نرمی هستند. آنها خشن نیستند و با احتیاط حرکت می¬کنند؛ اما در عین احتیاط، نرم و آرامند. ایجاد تنش نمی¬کنند و خشونت به کار نمی¬گیرند تا مبادا کسانی که دنیاپرست هستند و بد هستند، به این ها طعنه بزنند و برایشان مشکلی پیش آید. همه با هم زندگی می¬کنند؛ اما با احتیاط قدم برمی¬دارند تا مبادا چیزی برخلاف هدفشان پیش آید و علل و عوامل کاری برخلاف دینشان پیش آید. آنها در عین احتیاط، نرم و آرام حرکت می¬کنند بدون خشونت و ایجاد تنش. «وَ إِيمَاناً فِي يَقِينٍ» ایمانشان به اندازه ی یقین رسیده است. هیچ وقت در ایمانشان تزلزل و ضعف مشاهده نمی¬شود. ایمان ها مختلف است. بعضی در مرحله ی اول ایمان هستند و یقین در ایمانشان نیست. بعضی در وسط هستند و بعضی در نهایتند که یقین حاصل شده است. اهل به علت ادامه ی در زندگی، ایمانشان رشد کرده و به مرحله ی یقین رسیده است. نمی¬توان به این زودی در آنها ایجاد شک کرد. ریشه ی ایمان و معارف دینی در آنها قوی و محکم است؛ بنابراین ایمانشان در حد یقین است. «وَ حِرْصاً فِي عِلْمٍ» در یادگیری علومی که برایشان خیر و منفعت دارد، حریصند؛ چون در جمله¬ های قبلی فرمودند: «وَ وَقَفُوا أسْمَاعَهُمْ عَلَى الْعِلْمِ النَّافِعِ لَهُمْ»: آن ها از راه گوش فقط علوم نافع و سودمند را فرا می¬گیرند. حرص هم یکی از شاخه¬های آن است. همیشه سعی می¬کنند به هر وسیله¬ای بر اطلاعات و آگاهی دینی شان که برایشان مفید و لازم است، بیفزایند. از جهل، راضی و خشنود نیستند. سعی می¬کنند از راه چشم، از راه گوش و از راه زبان، علم را یاد بگیرند؛ علمی که برایشان مفید و نافع است. «وَ عِلْماً فِي حِلْمٍ» حالا که علم را در خود جمع کرده اند، این علم را با حلم، توأم و اظهار می¬کنند. گاهی دیده می¬شود کسانی که دارای علم هستند، فاقد حلمند. زود عصبانی می¬شوند و تندی به خرج می¬دهند. اگر سؤالی تکرار شود، ناراحت می¬شوند. نه! این ها وقتی علم یاد می¬گیرند، در موقعی که سؤالی از آنها می¬شود و می¬خواهند جواب دهند، تندی و خشونت به خرج نمی¬دهند و با کمال حلم و آرامش، جواب سؤال طرف را می¬دهند؛ لذا در روایات ما علم بیشتر در کنار حلم آمده است و فرموده اند: «اگر علم داری و مردم از تو سوال می¬پرسند، جواب را نرم بده؛ با حلم؛ عصبانی نشو، تندی نکن.» 📚 آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ هدف خدا از فرستادن قرآن چه بوده است؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: همه تعریفها و تمجیدها مخصوص خداست. خدايى كه اين قرآن را بر عبدش محمد نازل کرد و هيچ گونه كجى و انحراف در آن نگذاشت. بلکه كتابى کاملاً استوار است. او این کتاب را فرستاد تا اولاً گناهكاران را از عذاب سخت خود بترساند و ثانیاً به مؤمنانى كه اهل عمل صالح (یعنی انجام و ترک ) هستند، مژده مزدی عالی بدهد که تا ابد در آن ماندگار باشند. 📖 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي أَنْزَلَ عَلى‏ عَبْدِهِ الْكِتابَ وَ لَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجاً * قَيِّماً لِيُنْذِرَ بَأْساً شَديداً مِنْ لَدُنْهُ وَ يُبَشِّرَ الْمُؤْمِنينَ الَّذينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً حَسَناً * ماكِثينَ فيهِ أَبَداً (1 تا 3 کهف) آیه شماره 181 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ انحرافات کوچک به کجا خواهد انجامید و راه درمان آن چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: فرض بفرمائيد كه يك رونده اى در راهى دارد حركت مى كند، غفلت مى كند، يك زاويه ى پنج درجه اى، ده درجه اى به وجود مى آيد. انسان هيچ متوجه نيست. پنج درجه زاويه، چيزى نيست كه انسان را به خودش متوجه كند. بعد هرچه كه در اين جهت حركت مى كند، هى فاصله ى او با همين پنج درجه- اگر اين پنج درجه به ده درجه و پنجاه درجه هم نرسد، همين طور پنج درجه باشد- و شكاف بين او با اين خط صحيحى كه بايد از آن حركت مى كرد، بيشتر مى شود. يك وقت انسان به خود مى آيد، مى بيند اى بابا، چه فاصله ى عميقى به وجود آمده. اينكه مى گويند ، براى همين است. يعنى لحظه به لحظه خود را پائيدن، خود را مواظبت كردن؛ انسان حواسش جمع باشد كه چه كار دارد مى كند. (17/ 01/ 1389) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 271 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 شرح خطبه متقین نهج البلاغه (شماره 17) «وَ قَصْداً فِي غِنًى» گاهی اتفاقی می افتد و این ها ثروتمند می شوند؛ مثلاً پدری داشتند که از دنیا رفت و اموالش به عنوان ارث به این انسان رسید و این انسان ثروتمند می¬شود. یکی از آثار ثروت این است که به انسان فشار می¬آورد و می گوید: «سابقاً که نداشتی، خرج نمی¬کردی. حالا که داری، چرا خرج نمی¬کنی؟» شروع می کند به پیشنهاد هزینه های سنگین. این انسان با اگر چه با غنی و ثروت باشد، اما در هزینه ی زندگی، حد توسّط و اقتصاد را همیشه مراعات می¬کند. چون زیاد دارد، زیاد مصرف نمی¬کند. این درست نیست. «وَ خُشُوعاً فِي عِبَادَةٍ» یکی از لوازم عبادت است. انسان با باید نماز بخواند؛ باید روزه بگیرد. او در حال انجام عبادت در کمال خضوع و خشوع است. حواسش پرت چپ و راست نیست. دست و پایش حرکت نمی¬کند. در برابر عظمت پروردگار متعال آرام و قائم ایستاده و مشغول بندگی و است. «وَ تَجَمُّلًا فِي فَاقَةٍ» اگر اتفاق افتاد و انسان متّقی فقیر شد، کاری می¬کند که کسی نفهمد که او فقیر است. ظاهر خود را طوری آراسته می¬کند که مردم نفهمند او فقیر است. «وَ صَبْراً فِي شِدَّةٍ» اگر در زندگی مشکلاتی پیش آید، صبورند و از کوره درنمی رود. مثل غربی ها نیست که تا برخلاف میلشان اتفاقی افتاد خودکشی می¬کنند. اینها صبر می¬کنند. «وَ طَلَباً فِي حَلَالٍ» وظیفه ی هر انسان است که دنبال تأمین نیازهای مادی خود برود. این ها هم دنبال روزی حلال می¬روند؛ اما به هیچ وجه منفعتی از طریق به دست نمی¬آورند. «وَ نَشَاطاً فِي هُدًى» در راه مستقیمی که آن را فهمیده اند و وارد آن شده اند، با نشاط حرکت می¬کنند؛ نه با تنبلی، افسردگی، سستی و کسالت. «وَ تَحَرُّجاً عَنْ طَمَعٍ» همیشه از طمع ورزی اجتناب می¬کنند و دنبال طمع نمی¬روند. طمع صفت بدی است که انسان را وادار می¬کند که بیش از اندازه ی لزوم و مطلوب، فعالیت و حرکت کند. انسان هیچ ¬وقت از طمع سیر نمی¬شود. همیشه می¬خواهد تا وقتی که بمیرد. متّقین به اندازه ی نیاز طلب می¬کنند و از طمع اجتناب می¬کنند. 📚 آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
📣 داستان کوتاه (199) 🌺 فقیر واقعی کیست؟ روزي پیامبر اسلام (ص) از اصحاب خود پرسید: فقیر کیست؟ اصحاب پاسخ دادند: فقیر کسی است که پول نداشته و دستش از مال دنیا تهی باشد. حضرت فرمود: آنکه شما می گویید، فقیر واقعی نیست. فقیر واقعی کسی است که روز قیامت وارد محشر شود در حالی که حق الناس بر گردن اوست. به این گونه که به کسی فحش و ناسزا گفته یا مال کسی را خورده یا خون دیگري را ریخته یا کسی را زده است. چنین کسی اگر اعمال نیکو و کار خیري داشته باشد، در مقابل حق الناس از او می گیرند و به صاحبان حق می دهند و چنانچه کارهاي نیکویش کفایت نکند، از گناهان صاحبان حق برداشته و بر او بار می کنند و او را روانه آتش دوزخ می نمایند. فقیر واقعی چنین کسی است. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 6 ، ص 41 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌺توصیه های پیامبر اکرم به ابوذر (شماره 2): 🔹اى ابوذر! هر كس باکی ندارد که مالش را از چه راهى (حلال یا ) به دست مى‌آورد، خدا نيز باکی ندارد که او را از چه راهى وارد جهنم كند. 📖 يا أَبَا ذَرٍّ مَنْ لَمْ يُبَالِ مِنْ أَيْنَ اِكْتَسَبَ اَلْمَالَ لَمْ يُبَالِ اَللَّهُ مِنْ أَيْنَ أَدْخَلَهُ اَلنَّارَ . 📚 مکارم الأخلاق , جلد۱ , صفحه۴۵۸ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (200) 🌷 ترک ، بیمه بهشت 📖 ابوبصیر می گوید: همسایه اي داشتم از کارمندان دولت بنی عباس که داراي ثروت زیاد بود. او در منزل خود دوستان و همکاران خود را جمع کرده شراب می خورد و عربده کشی می کرد و اسباب اذیت و ناراحتی من بود. چندین بار به او متذکر شدم. اما قبول نکرد که را ترک کند. دست آخر در جوابم گفت: من به این زشت گرفتارم و تو پاک هستی. هر گاه به خدمت آقایت امام جعفر صادق (ع) رسیدي، از حال من بگو شاید دعا کند تا خدا مرا نجات دهد. به مدینه رفتم و روزي به خدمت امام صادق (ع) رسیدم و گفتار همسایه ام را بیان کردم. حضرت فرمود: وقتی که به کوفه برگشتی، او پیش تو خواهد آمد. به او بگو: جعفر بن محمد گفت: « زشت خود را ترك کن! من پیش خدا ضامن بهشت تو هستم.» من به کوفه برگشتم. آن مرد نیز در بین سایر مردم به دیدن من آمد. وقتی که مجلس خلوت شد، جواب حضرت را به وي گفتم. آن مرد تا جمله امام صادق (ع) را از زبان من شنید، شروع به گریه کرد و گفت: آیا سوگند یاد می کنی که امام صادق (ع) چنین فرموده است؟ من سوگند یاد کردم که حضرت (ع) چنین گفته است. مرد گفت: همین قدر براي من کافی است. چند روز گذشت. آن مرد پس از گذشت چند روز شخصی را فرستاد و از من خواست که به نزد وي بروم. رفتم دیدم در خانه خود بدون لباس نشسته است. به من گفت: اي ابوبصیر! از ثروت من چیزي نمانده است و همینطـور که می بینی همه را از دست داده ام. من پیش دوستانم رفتم و لباسی براي او آوردم. بعد از چند روز دوباره شخصی را نزد من فرستاد. رفتم دیدم بیمار است. دو سه روزي مشغول معالجه وي بودم تا اینکه هنگام مرگ وي فرارسید و من بالاي سر وي نشسته بودم و او مشغول جان دادن بود. پس از چند لحظه غش کرد و دوباره به هوش آمد و گفت: اي ابا بصیر! امام صادق (ع) به وعده خود وفا کرد. این را گفت و جان به جان آفرین سپرد. در آن سال به مدینه رفتم و به خانه امام صادق (ع) رسیدم. یک پایم داخل راهرو خانه بود که دیدم حضرت فرمودند: اي ابابصیر! ما به وعده ای که به دوستت داده بودیم، عمل کردیم. 📚 منبع: کشف الغمة في معرفة الأئمة , ج۲ ص ۱۹۴ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ اهل جهنم پس از مرگ آرزو می کنند به دنیا برگردند که چه کنند؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: وقتی مرگ به سراغ یکی از آنان می آید، عاجزانه به خدا می گوید: «ارباب من! مرا برگردان تا شاید عمل صالحی را که ترک کرده ام، انجام دهم.» اما او اگر به دنیا هم برگردد، هرگز چنین نخواهد کرد. او این سخن را از روی حسرت می گوید نه حقیقت. ✍️ شرح: عمل صالح یعنی انجام و ترک . حسرت جهنمی ها این است که به دنیا برگردند تا را انجام دهند و را ترک کنند. 📖 حتَّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فيما تَرَكْتُ كَلاَّ إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها (99 و 100 مؤمنون) آیه شماره 182 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 شرح خطبه متقین نهج البلاغه (شماره 18) «يَعْمَلُ الْأعْمَالَ الصَّالِحَةَ وَ هُوَ عَلَى وَجَلٍ» انسان با کار خیر انجام می¬دهد؛ اما در عین حال می¬ترسد که مبادا خدای نکرده عواملی پیش آید که او را وادار کنند کار نامطلوب انجام دهد. «يُمْسِي وَ هَمُّهُ الشُّكْرُ» روز را به شام می¬آورد و سعی می¬کند از کارهای خیری که در روز انجام داده، سپاس گزاری کند. روز که تمام شد، با خود می گوید: «الحمد لله که وظایفمان را انجام دادیم.» سپاس گزاری می¬کند. «وَ يُصْبِحُ وَ هَمُّهُ الذِّكْرُ» شب را به صبح می¬آورد و فکرش این است که فردا همیشه به یاد خدا باشد و از خدا غافل نباشد؛ چون اگر خدا را فراموش کند، غفلت پیش می¬آید. غفلت که پیش آید، شیاطین در حال غفلت انسان، انسان را به گناه وادار می¬کنند. اهل از غفلت و فراموش کردن خدا سخت هراس دارند. «يَبِيتُ حَذِراً وَ يُصْبِحُ فَرِحاً حَذِراً لِمَا حُذِّرَ مِنَ الْغَفْلَةِ وَ فَرِحاً بِمَا أصَابَ مِنَ الْفَضْلِ وَ الرَّحْمَةِ» شب که می¬خواهند بخوابند، می¬ترسند. شبها که انسان می¬خوابد، از کار می افتد؛ اما همه چیز از کار نمی¬افتد. در شب اتفاقات خطرناکی می¬افتد. ممکن است پیش¬آمدهای خطرناکی اتفاق افتد. صبح که می¬بیند اتفاقی نبفتاده، خدا را سپاس گزاری می¬کند و خوشحال می¬شود. «إِنِ اسْتَصْعَبَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فِيمَا تَكْرَهُ لَمْ يُعْطِهَا سُؤْلَهَا فِيمَا تُحِبُّ» گاهی نفسشان از چیزهایی ناراحت است و بدش می¬آید که آن را انجام دهد. متّقین آن را به نفس نمی¬دهند؛ اما آنچه را که نفس طلب می¬کند و می¬خواهد، به او نمی¬دهند. گاهی نفس، کارهایی را می¬خواهد که ما موظفیم به او ندهیم. نفس می¬خواهد زیاد دنبال دنیا برود و پول زیاد درآورد و عیّاشی کند. می خواهد در غذا، در لباس، در مسکن و در همه چیز به حد افراط برود. او این را می¬خواهد؛ اما انسان با به او نمی¬دهد. آنچه را هم که نفس نمی¬خواهد ولی وظیفه¬اش باشد، از نفس می¬کِشد. مثلاً باید روزه بگیرد؛ اما نفس نمی¬خواهد؛ ولی او روزه می¬گیرد. یا اینکه باید در راه خدا و فقرا پول خرج کند و نفس نمی¬خواهد؛ ولی او به حرف نفس گوش نمی¬دهد و خرج می¬کند. بنابراین امکان دارد نفس امّاره در خیلی از مواقع، انسان را به گناه دعوت کند. نباید به او بدهیم. 📚 آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌺 توصیه های پیامبر اکرم (ص) به ابوذر (شماره 3): 🔹 ای ابوذر! عده ای از اهل بهشت بر عده ای از اهل جهنم مشرف می شوند و از آنها می پرسند: ما با تأدیب و آموزش شما بهشتی شدیم. چه چیزی باعث شد که شما جهنمی شوید؟ آنها پاسخ می دهند: ما دیگران را امر به واجبات و نهی از گناهان می کردیم. اما خودمان عمل نمی کردیم. 📖 يا أَبَا ذَرٍّ يَطَّلِعُ قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ عَلَى قَوْمٍ مِنْ أَهْلِ اَلنَّارِ فَيَقُولُونَ مَا أَدْخَلَكُمُ اَلنَّارَ وَ قَدْ دَخَلْنَا اَلْجَنَّةَ بِتَأْدِيبِكُمْ وَ تَعْلِيمِكُمْ فَيَقُولُونَ إِنَّا كُنَّا نَأْمُرُ بِالْخَيْرِ وَ لاَ نَفْعَلُهُ 📚 مکارم الأخلاق , جلد۱ , صفحه۴۵۸ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ آیا فردی کافی است یا جمعی هم لازم است؟ 🌷امام خامنه ای: ما یک فردی داریم، که هر کسی خود را تحت مراقبت دائم داشته باشد. کامل این است که انسان به طور دائم خود را تحت مراقبت داشته باشد؛ مثل کسی که در یک محوطه ی پوشیده از خارهای دامنگیر دارد حرکت میکند - این مثال، هم در روایات هست، هم در کلمات بزرگان هست - باید دائم حواسش باشد؛ یعنی زیر پایش را نگاه کند. اگر غفلت کنید، خار دامن شما را می گیرد، لباس شما را پاره می کند، پای شما را مجروح خواهد کرد. را تشبیه کرده اند به حرکت در خارستان. خب، این فردی است و لازم است؛ راه دستیابی به فوز و فلاح هم فقط همین است. اگر کسی بخواهد به فلاح برسد، به فوز برسد، به نجات ابدی برسد، بایستی داشته باشد. هر مقدار این حالت بیشتر بود، فوز و فلاح بیشتر است. یک جمعی هم داریم. جمعی این است که جمعها مراقب خودشان باشند. جمع به حیث جمع، مراقب خودشان باشند. بیمراقبتی جمعها نسبت به مجموعه ی خودشان، موجب میشود که حتّی آدمهائی هم که در بین آن جمعها فردی دارند، با حرکت عمومىِ آن جمعها بغلتند و به جائی بروند که نمیخواهند. در طول این سی سال، ما از این ناحیه ضربه خورده ایم. یکی از جاهائی که ضعف نشان داده ایم، همین بوده. در دهه های قبل، یک جریانی در کشور وجود داشت به نام جریان چپ. آنها شعارهای خوبی هم میدادند، اما خودشان را مراقبت نکردند و جمعی به خرج ندادند. در میانشان آدمهائی بودند که فردی هم داشتند، اما نداشتن جمعی، کار آنها را به جائی رساند که فتنه گرِ ضد امام حسین و ضد اسلام و ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تکیه کند! آنها نیامدند شعار ضد امام و ضد انقلاب بدهند، اما شعاردهنده ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تکیه کند؛ این خیلی خطر بزرگی است. آنها غلتیدند. بنابراین جمعی لازم است. (8/3/1390) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 272 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌹 امام على (ع): هيچ كس جز با رعایت احکام واجب و حرام خوشبخت نمى شود و جز با ترک احکام واجب و حرام بدبخت نمى گردد. (غرر الحکم، ج 1 ص ۷۸۸) 🚫 لیست حرامهای شرعی (بخش یازدهم) 101. اذیت و آزار مسلمانان. 102. اذیت و آزار همسایه، اگر چه مسلمان نباشد. 103. استفاده از مواد مخدر و قرصهای روان گردان و هر چیزی که برای بدن ضرر زیاد داشته باشد. 104. استفاده از ظروف طلا و نقره. 105. خوردن چیزهای پلید و خوردن خاک. 106. خوردن گوشت سگ و خوک و سایر حیوانات حرام گوشت. 107. خوردن شراب؛ خون و سایر نجاسات. 108. روزه‌خواری در ماه مبارک رمضان. 109. روزه گرفتن در عید قربان و فطر و همچنین در حال سفر. 110. نشستن بر سر سفرهای که در آن شراب باشد. 📣 ادامه دارد ... 📚 منبع: طریق بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ نظر خدا درباره پیشرفتهای مادی کافران چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: محمد! برو بیای تجاری و پیشرفتهای مادّی کافران فریبت ندهد! * تمام این برخورداری‌های مادّی، بهره‌ای است ناچیز؛ اما پس از آن، جای همه آنها جهنم است که بد جایی است. * اما که از دستورات و مولایشان اطاعت کرده‌اند، باغ‌ویلاهای بهشتی نصیبشان خواهد شد که از زیر درختانش چندین نهر جاری است و تا ابد در آن باغ‌ویلاها ماندگارند. این، اوّلِ پذیرایی آنان است و پاداشهای دیگرِ خوبان که نزد خدا محفوظ است، بهتر از این است. 📖 لا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذينَ كَفَرُوا فِي الْبِلادِ * مَتاعٌ قَليلٌ ثُمَّ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمِهادُ * لكِنِ الَّذينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها نُزُلاً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لِلْأَبْرارِ (آل عمران، 196 تا 198) آیه شماره 296 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (201) 🌷 شش خواسته و شش نسخه شخصـی به محضـر پیامبر اکرم (ص) آمد و به ایشان عرض کرد: به من کاري بیاموز که اگر آن را انجام دهم، داراي شش امتیاز شوم: 1️⃣ خدا مرا دوست بدارد. 2️⃣ مردم به من محبت کنند. 3️⃣ ثروتم زیاد شود. 4️⃣ بدنم سالم شود. 5️⃣ عمرم طولانی گردد. 6️⃣ و در روز قیامت با شما محشور گردم. حضرت پاسخ داد: اینها شش درخواست است که شش عمل جداگانه می طلبد و با یک عمل نمی شود به همه آنها رسید. تو خواهان شش امتیاز هستی. براي به دست آوردن آنها باید شش کار انجام دهی: 1️⃣ اگر خواستی خداوند تو را دوست بدارد، داشته باش. ( یعنی انجام واجبات و ترک گناهان) 2️⃣ اگر خواستی مردم تو را دوست بدارند، به آنان نیکی کن و به داشته هایشان طمع نداشته باش. 3️⃣ اگر خواستی خداوند ثروتت را زیاد کند، اموالت را از ، پاك کن. 4️⃣ اگر خواستی بدنت سالم باشد، بسیار صدقه بده. 5️⃣ اگر خواستی عمرت طولانی گردد، صله رحم کن و به حال خویشانت برس. 6️⃣ و اگر خواستی خداونـد تو را با من محشور گردانـد، سـجده هایت را در پیشـگاه خدا طولانی کن. 📚داستانهای بحارالانوار، ج 7، ص 24 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 شرح خطبه متقین نهج البلاغه (شماره 19) «قُرَّةُ عَيْنِهِ فِيمَا لَا يَزُولُ» زندگی دنیا پایان پذیر است. گذراست. پنجاه سال، شصت سال است؛ اما زندگی آخرت طبق سخن قرآن کریم که سخن خداست، همیشگی است: «خَالِدِينَ فِيهَا أبَداً». فکر انسان با همیشه در آن زندگی ابدی و همیشگی است. زیاد خود را پایبند به زندگی گذرا و تمام شدنی نمی¬کند. اینجا وظیفه اش را انجام می¬دهد؛ ولی فکرش آنجاست. با انجام وظائف محوّله می¬خواهد آن زندگی ابدی را تأمین کند. «وَ زَهَادَتُهُ فِيمَا لَا يَبْقَى» در تمتّعات مادی که باقی نمی¬ماند، زهدورزی می¬کند و به کم قناعت می¬کند. «يَمْزِجُ الْحِلْمَ بِالْعِلْمِ وَ الْقَوْلَ بِالْعَمَلِ» همیشه علم را با حلم و حرف را با عمل مقرون و ممزوج می¬کند. اگر حرفی می¬زند، سعی می¬کند به آن عمل کند. بعضی حرف می¬زنند؛ ولی پایبند عملی به حرف خود نیستند. این ها وقتی حرف می¬زنند، اول خودشان عمل می¬کنند و بعد به دیگران می¬گویند. همان گونه که خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «من هر گاه چیزی را از شما می¬خواهم که به جا بیاورید، اول خودم انجام می¬دهم، بعد به شما می¬گویم انجام دهید و هر گاه از شما خواستم کاری را ترک کنید، اول خودم ترک می¬کنم، بعد از شما می¬خواهم ترک کنید.» چون اگر منِ گوینده بگویم و عمل نکنم، تأثیر کلامم از نصف هم کمتر می¬شود. انسان با وقتی که علم دارد و می¬خواهد برای دیگران خرج کند، در کنارش حلم را می¬گذارد که عصبانی نشود و طرف را از یادگیری علم منصرف نکند. 📚 آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چه کنیم که دعایمان مستجاب شود؟ 📣 امام خامنه ای: بايد زمينه ى استفاده از رحمت و مغفرت و افاضات معنوى الهى را آماده كرد و آن، با ترك است. لذا شما در دعاى كميل مى بينيد كه امير المؤمنين (ع) مى فرمايد: «اللّهم اغفر لي الذّنوب الّتى تحبس الدّعاء». يعنى خدايا! آن كه دعاى مرا حبس خواهد كرد، آنها را بيامرز. ، مانع از اجابت دعا مى شود. در همين شبها و سحرها، در دعاى شريف ابو حمزه مى خوانيد: «فرّق بينى و بين ذنبى المانع لي من لزوم طاعتك»: خدايا! ميان من و فاصله بينداز؛ آن كه مانع از انجام وظايفم مى شود و باعث مى گردد كه نتوانم خودم را به تو نزديك كنم. اصل قضيه، مسأله ى ترك است.(18/ 01/ 1369) پند 182 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen