eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
49 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 امام على (ع): هيچ كس جز با رعایت احکام واجب و حرام خوشبخت نمى شود و جز با ترک احکام واجب و حرام بدبخت نمى گردد. (غرر الحکم، ج 1 ص ۷۸۸) 🚫 لیست حرامهای شرعی (بخش دهم) 91. فاش کردن اسرار شخصی مردم و اسرار حکومت اسلامی. 92. فرار کردن از جهاد. 93. قهر کردن با مسلمان بیش از سه روز. 94. لعنت کردن مؤمن. 95. ناسزا گفتن به مسلمانان. 96. نبش قبر مسلمان. 97. همکاری با ظالمین. 98. تجسس نمودن در امور شخصی دیگران. 99. مسخره کردن مومن. 100. مدح کردن و ستایش ظالم. 📣 ادامه دارد ... 📚 منبع: طریق بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ کسی که مال حرام به دست می آورد، در کجا مصرف می کند؟ 🌷 امام علی (ع): كسى كه مالى را از غیر حلال به دست می آورد، آن را در جایی که حق نیست، خرج می كند. 📖 من يَكتَسِبْ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ حَقِّهِ؛ 📚 غرر الحكم، ح ۸۸۸۳ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 شرح خطبه متقین نهج البلاغه (شماره 16) «وَ حَزْماً فِي لِينٍ» در جامعه ای که همه چیز در آن هست، هر نوع فکری در آن هست و هر نوع عملی در آن دیده می¬شود، متّقین در کمال احتیاط اما در نرمی هستند. آنها خشن نیستند و با احتیاط حرکت می¬کنند؛ اما در عین احتیاط، نرم و آرامند. ایجاد تنش نمی¬کنند و خشونت به کار نمی¬گیرند تا مبادا کسانی که دنیاپرست هستند و بد هستند، به این ها طعنه بزنند و برایشان مشکلی پیش آید. همه با هم زندگی می¬کنند؛ اما با احتیاط قدم برمی¬دارند تا مبادا چیزی برخلاف هدفشان پیش آید و علل و عوامل کاری برخلاف دینشان پیش آید. آنها در عین احتیاط، نرم و آرام حرکت می¬کنند بدون خشونت و ایجاد تنش. «وَ إِيمَاناً فِي يَقِينٍ» ایمانشان به اندازه ی یقین رسیده است. هیچ وقت در ایمانشان تزلزل و ضعف مشاهده نمی¬شود. ایمان ها مختلف است. بعضی در مرحله ی اول ایمان هستند و یقین در ایمانشان نیست. بعضی در وسط هستند و بعضی در نهایتند که یقین حاصل شده است. اهل به علت ادامه ی در زندگی، ایمانشان رشد کرده و به مرحله ی یقین رسیده است. نمی¬توان به این زودی در آنها ایجاد شک کرد. ریشه ی ایمان و معارف دینی در آنها قوی و محکم است؛ بنابراین ایمانشان در حد یقین است. «وَ حِرْصاً فِي عِلْمٍ» در یادگیری علومی که برایشان خیر و منفعت دارد، حریصند؛ چون در جمله¬ های قبلی فرمودند: «وَ وَقَفُوا أسْمَاعَهُمْ عَلَى الْعِلْمِ النَّافِعِ لَهُمْ»: آن ها از راه گوش فقط علوم نافع و سودمند را فرا می¬گیرند. حرص هم یکی از شاخه¬های آن است. همیشه سعی می¬کنند به هر وسیله¬ای بر اطلاعات و آگاهی دینی شان که برایشان مفید و لازم است، بیفزایند. از جهل، راضی و خشنود نیستند. سعی می¬کنند از راه چشم، از راه گوش و از راه زبان، علم را یاد بگیرند؛ علمی که برایشان مفید و نافع است. «وَ عِلْماً فِي حِلْمٍ» حالا که علم را در خود جمع کرده اند، این علم را با حلم، توأم و اظهار می¬کنند. گاهی دیده می¬شود کسانی که دارای علم هستند، فاقد حلمند. زود عصبانی می¬شوند و تندی به خرج می¬دهند. اگر سؤالی تکرار شود، ناراحت می¬شوند. نه! این ها وقتی علم یاد می¬گیرند، در موقعی که سؤالی از آنها می¬شود و می¬خواهند جواب دهند، تندی و خشونت به خرج نمی¬دهند و با کمال حلم و آرامش، جواب سؤال طرف را می¬دهند؛ لذا در روایات ما علم بیشتر در کنار حلم آمده است و فرموده اند: «اگر علم داری و مردم از تو سوال می¬پرسند، جواب را نرم بده؛ با حلم؛ عصبانی نشو، تندی نکن.» 📚 آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ هدف خدا از فرستادن قرآن چه بوده است؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: همه تعریفها و تمجیدها مخصوص خداست. خدايى كه اين قرآن را بر عبدش محمد نازل کرد و هيچ گونه كجى و انحراف در آن نگذاشت. بلکه كتابى کاملاً استوار است. او این کتاب را فرستاد تا اولاً گناهكاران را از عذاب سخت خود بترساند و ثانیاً به مؤمنانى كه اهل عمل صالح (یعنی انجام و ترک ) هستند، مژده مزدی عالی بدهد که تا ابد در آن ماندگار باشند. 📖 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي أَنْزَلَ عَلى‏ عَبْدِهِ الْكِتابَ وَ لَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجاً * قَيِّماً لِيُنْذِرَ بَأْساً شَديداً مِنْ لَدُنْهُ وَ يُبَشِّرَ الْمُؤْمِنينَ الَّذينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً حَسَناً * ماكِثينَ فيهِ أَبَداً (1 تا 3 کهف) آیه شماره 181 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ انحرافات کوچک به کجا خواهد انجامید و راه درمان آن چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: فرض بفرمائيد كه يك رونده اى در راهى دارد حركت مى كند، غفلت مى كند، يك زاويه ى پنج درجه اى، ده درجه اى به وجود مى آيد. انسان هيچ متوجه نيست. پنج درجه زاويه، چيزى نيست كه انسان را به خودش متوجه كند. بعد هرچه كه در اين جهت حركت مى كند، هى فاصله ى او با همين پنج درجه- اگر اين پنج درجه به ده درجه و پنجاه درجه هم نرسد، همين طور پنج درجه باشد- و شكاف بين او با اين خط صحيحى كه بايد از آن حركت مى كرد، بيشتر مى شود. يك وقت انسان به خود مى آيد، مى بيند اى بابا، چه فاصله ى عميقى به وجود آمده. اينكه مى گويند ، براى همين است. يعنى لحظه به لحظه خود را پائيدن، خود را مواظبت كردن؛ انسان حواسش جمع باشد كه چه كار دارد مى كند. (17/ 01/ 1389) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 271 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 شرح خطبه متقین نهج البلاغه (شماره 17) «وَ قَصْداً فِي غِنًى» گاهی اتفاقی می افتد و این ها ثروتمند می شوند؛ مثلاً پدری داشتند که از دنیا رفت و اموالش به عنوان ارث به این انسان رسید و این انسان ثروتمند می¬شود. یکی از آثار ثروت این است که به انسان فشار می¬آورد و می گوید: «سابقاً که نداشتی، خرج نمی¬کردی. حالا که داری، چرا خرج نمی¬کنی؟» شروع می کند به پیشنهاد هزینه های سنگین. این انسان با اگر چه با غنی و ثروت باشد، اما در هزینه ی زندگی، حد توسّط و اقتصاد را همیشه مراعات می¬کند. چون زیاد دارد، زیاد مصرف نمی¬کند. این درست نیست. «وَ خُشُوعاً فِي عِبَادَةٍ» یکی از لوازم عبادت است. انسان با باید نماز بخواند؛ باید روزه بگیرد. او در حال انجام عبادت در کمال خضوع و خشوع است. حواسش پرت چپ و راست نیست. دست و پایش حرکت نمی¬کند. در برابر عظمت پروردگار متعال آرام و قائم ایستاده و مشغول بندگی و است. «وَ تَجَمُّلًا فِي فَاقَةٍ» اگر اتفاق افتاد و انسان متّقی فقیر شد، کاری می¬کند که کسی نفهمد که او فقیر است. ظاهر خود را طوری آراسته می¬کند که مردم نفهمند او فقیر است. «وَ صَبْراً فِي شِدَّةٍ» اگر در زندگی مشکلاتی پیش آید، صبورند و از کوره درنمی رود. مثل غربی ها نیست که تا برخلاف میلشان اتفاقی افتاد خودکشی می¬کنند. اینها صبر می¬کنند. «وَ طَلَباً فِي حَلَالٍ» وظیفه ی هر انسان است که دنبال تأمین نیازهای مادی خود برود. این ها هم دنبال روزی حلال می¬روند؛ اما به هیچ وجه منفعتی از طریق به دست نمی¬آورند. «وَ نَشَاطاً فِي هُدًى» در راه مستقیمی که آن را فهمیده اند و وارد آن شده اند، با نشاط حرکت می¬کنند؛ نه با تنبلی، افسردگی، سستی و کسالت. «وَ تَحَرُّجاً عَنْ طَمَعٍ» همیشه از طمع ورزی اجتناب می¬کنند و دنبال طمع نمی¬روند. طمع صفت بدی است که انسان را وادار می¬کند که بیش از اندازه ی لزوم و مطلوب، فعالیت و حرکت کند. انسان هیچ ¬وقت از طمع سیر نمی¬شود. همیشه می¬خواهد تا وقتی که بمیرد. متّقین به اندازه ی نیاز طلب می¬کنند و از طمع اجتناب می¬کنند. 📚 آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
📣 داستان کوتاه (199) 🌺 فقیر واقعی کیست؟ روزي پیامبر اسلام (ص) از اصحاب خود پرسید: فقیر کیست؟ اصحاب پاسخ دادند: فقیر کسی است که پول نداشته و دستش از مال دنیا تهی باشد. حضرت فرمود: آنکه شما می گویید، فقیر واقعی نیست. فقیر واقعی کسی است که روز قیامت وارد محشر شود در حالی که حق الناس بر گردن اوست. به این گونه که به کسی فحش و ناسزا گفته یا مال کسی را خورده یا خون دیگري را ریخته یا کسی را زده است. چنین کسی اگر اعمال نیکو و کار خیري داشته باشد، در مقابل حق الناس از او می گیرند و به صاحبان حق می دهند و چنانچه کارهاي نیکویش کفایت نکند، از گناهان صاحبان حق برداشته و بر او بار می کنند و او را روانه آتش دوزخ می نمایند. فقیر واقعی چنین کسی است. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 6 ، ص 41 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌺توصیه های پیامبر اکرم به ابوذر (شماره 2): 🔹اى ابوذر! هر كس باکی ندارد که مالش را از چه راهى (حلال یا ) به دست مى‌آورد، خدا نيز باکی ندارد که او را از چه راهى وارد جهنم كند. 📖 يا أَبَا ذَرٍّ مَنْ لَمْ يُبَالِ مِنْ أَيْنَ اِكْتَسَبَ اَلْمَالَ لَمْ يُبَالِ اَللَّهُ مِنْ أَيْنَ أَدْخَلَهُ اَلنَّارَ . 📚 مکارم الأخلاق , جلد۱ , صفحه۴۵۸ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (200) 🌷 ترک ، بیمه بهشت 📖 ابوبصیر می گوید: همسایه اي داشتم از کارمندان دولت بنی عباس که داراي ثروت زیاد بود. او در منزل خود دوستان و همکاران خود را جمع کرده شراب می خورد و عربده کشی می کرد و اسباب اذیت و ناراحتی من بود. چندین بار به او متذکر شدم. اما قبول نکرد که را ترک کند. دست آخر در جوابم گفت: من به این زشت گرفتارم و تو پاک هستی. هر گاه به خدمت آقایت امام جعفر صادق (ع) رسیدي، از حال من بگو شاید دعا کند تا خدا مرا نجات دهد. به مدینه رفتم و روزي به خدمت امام صادق (ع) رسیدم و گفتار همسایه ام را بیان کردم. حضرت فرمود: وقتی که به کوفه برگشتی، او پیش تو خواهد آمد. به او بگو: جعفر بن محمد گفت: « زشت خود را ترك کن! من پیش خدا ضامن بهشت تو هستم.» من به کوفه برگشتم. آن مرد نیز در بین سایر مردم به دیدن من آمد. وقتی که مجلس خلوت شد، جواب حضرت را به وي گفتم. آن مرد تا جمله امام صادق (ع) را از زبان من شنید، شروع به گریه کرد و گفت: آیا سوگند یاد می کنی که امام صادق (ع) چنین فرموده است؟ من سوگند یاد کردم که حضرت (ع) چنین گفته است. مرد گفت: همین قدر براي من کافی است. چند روز گذشت. آن مرد پس از گذشت چند روز شخصی را فرستاد و از من خواست که به نزد وي بروم. رفتم دیدم در خانه خود بدون لباس نشسته است. به من گفت: اي ابوبصیر! از ثروت من چیزي نمانده است و همینطـور که می بینی همه را از دست داده ام. من پیش دوستانم رفتم و لباسی براي او آوردم. بعد از چند روز دوباره شخصی را نزد من فرستاد. رفتم دیدم بیمار است. دو سه روزي مشغول معالجه وي بودم تا اینکه هنگام مرگ وي فرارسید و من بالاي سر وي نشسته بودم و او مشغول جان دادن بود. پس از چند لحظه غش کرد و دوباره به هوش آمد و گفت: اي ابا بصیر! امام صادق (ع) به وعده خود وفا کرد. این را گفت و جان به جان آفرین سپرد. در آن سال به مدینه رفتم و به خانه امام صادق (ع) رسیدم. یک پایم داخل راهرو خانه بود که دیدم حضرت فرمودند: اي ابابصیر! ما به وعده ای که به دوستت داده بودیم، عمل کردیم. 📚 منبع: کشف الغمة في معرفة الأئمة , ج۲ ص ۱۹۴ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ اهل جهنم پس از مرگ آرزو می کنند به دنیا برگردند که چه کنند؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: وقتی مرگ به سراغ یکی از آنان می آید، عاجزانه به خدا می گوید: «ارباب من! مرا برگردان تا شاید عمل صالحی را که ترک کرده ام، انجام دهم.» اما او اگر به دنیا هم برگردد، هرگز چنین نخواهد کرد. او این سخن را از روی حسرت می گوید نه حقیقت. ✍️ شرح: عمل صالح یعنی انجام و ترک . حسرت جهنمی ها این است که به دنیا برگردند تا را انجام دهند و را ترک کنند. 📖 حتَّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فيما تَرَكْتُ كَلاَّ إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها (99 و 100 مؤمنون) آیه شماره 182 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 شرح خطبه متقین نهج البلاغه (شماره 18) «يَعْمَلُ الْأعْمَالَ الصَّالِحَةَ وَ هُوَ عَلَى وَجَلٍ» انسان با کار خیر انجام می¬دهد؛ اما در عین حال می¬ترسد که مبادا خدای نکرده عواملی پیش آید که او را وادار کنند کار نامطلوب انجام دهد. «يُمْسِي وَ هَمُّهُ الشُّكْرُ» روز را به شام می¬آورد و سعی می¬کند از کارهای خیری که در روز انجام داده، سپاس گزاری کند. روز که تمام شد، با خود می گوید: «الحمد لله که وظایفمان را انجام دادیم.» سپاس گزاری می¬کند. «وَ يُصْبِحُ وَ هَمُّهُ الذِّكْرُ» شب را به صبح می¬آورد و فکرش این است که فردا همیشه به یاد خدا باشد و از خدا غافل نباشد؛ چون اگر خدا را فراموش کند، غفلت پیش می¬آید. غفلت که پیش آید، شیاطین در حال غفلت انسان، انسان را به گناه وادار می¬کنند. اهل از غفلت و فراموش کردن خدا سخت هراس دارند. «يَبِيتُ حَذِراً وَ يُصْبِحُ فَرِحاً حَذِراً لِمَا حُذِّرَ مِنَ الْغَفْلَةِ وَ فَرِحاً بِمَا أصَابَ مِنَ الْفَضْلِ وَ الرَّحْمَةِ» شب که می¬خواهند بخوابند، می¬ترسند. شبها که انسان می¬خوابد، از کار می افتد؛ اما همه چیز از کار نمی¬افتد. در شب اتفاقات خطرناکی می¬افتد. ممکن است پیش¬آمدهای خطرناکی اتفاق افتد. صبح که می¬بیند اتفاقی نبفتاده، خدا را سپاس گزاری می¬کند و خوشحال می¬شود. «إِنِ اسْتَصْعَبَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فِيمَا تَكْرَهُ لَمْ يُعْطِهَا سُؤْلَهَا فِيمَا تُحِبُّ» گاهی نفسشان از چیزهایی ناراحت است و بدش می¬آید که آن را انجام دهد. متّقین آن را به نفس نمی¬دهند؛ اما آنچه را که نفس طلب می¬کند و می¬خواهد، به او نمی¬دهند. گاهی نفس، کارهایی را می¬خواهد که ما موظفیم به او ندهیم. نفس می¬خواهد زیاد دنبال دنیا برود و پول زیاد درآورد و عیّاشی کند. می خواهد در غذا، در لباس، در مسکن و در همه چیز به حد افراط برود. او این را می¬خواهد؛ اما انسان با به او نمی¬دهد. آنچه را هم که نفس نمی¬خواهد ولی وظیفه¬اش باشد، از نفس می¬کِشد. مثلاً باید روزه بگیرد؛ اما نفس نمی¬خواهد؛ ولی او روزه می¬گیرد. یا اینکه باید در راه خدا و فقرا پول خرج کند و نفس نمی¬خواهد؛ ولی او به حرف نفس گوش نمی¬دهد و خرج می¬کند. بنابراین امکان دارد نفس امّاره در خیلی از مواقع، انسان را به گناه دعوت کند. نباید به او بدهیم. 📚 آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌺 توصیه های پیامبر اکرم (ص) به ابوذر (شماره 3): 🔹 ای ابوذر! عده ای از اهل بهشت بر عده ای از اهل جهنم مشرف می شوند و از آنها می پرسند: ما با تأدیب و آموزش شما بهشتی شدیم. چه چیزی باعث شد که شما جهنمی شوید؟ آنها پاسخ می دهند: ما دیگران را امر به واجبات و نهی از گناهان می کردیم. اما خودمان عمل نمی کردیم. 📖 يا أَبَا ذَرٍّ يَطَّلِعُ قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ عَلَى قَوْمٍ مِنْ أَهْلِ اَلنَّارِ فَيَقُولُونَ مَا أَدْخَلَكُمُ اَلنَّارَ وَ قَدْ دَخَلْنَا اَلْجَنَّةَ بِتَأْدِيبِكُمْ وَ تَعْلِيمِكُمْ فَيَقُولُونَ إِنَّا كُنَّا نَأْمُرُ بِالْخَيْرِ وَ لاَ نَفْعَلُهُ 📚 مکارم الأخلاق , جلد۱ , صفحه۴۵۸ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen