eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
53 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت (14) 🔹 داستان آفرینش س: آیا ابلیس اولین جنّی بوده که خدا خلق کرده است؟ ج: نه؛ عمر جن زیاد است. خدا جن ها را قبل از انسان خلق کرده است. س: ابلیس در آنجا که آدم خلق شد، چه می کرد؟ ج: در آنجا مسئولیتی داشته است. او درست تر از بقیه ی جنها بوده است. لابد یک جوری بوده. س: شاید ابلیسی در کار نبوده و یک داستان سمبلیک باشد؟ ج: سمبلیک مال غربی هاست. سمبلیک نیست. واقعیت دارد. واقعیت دارد. قرآن سمبلیک نیست. خدا دارد جریانی را که اتفاق افتاده، بیان می کند. س: آیا فقط ابلیس سجده نکرده است؟ ج: غیر از او آنجا نبود. همین یکی بود. ملائک که اهل معصیت نبودند و همه مطیع فرمان خدا بودند. این یکی آزاد بود و می توانست مخالفت کند و کرد. آن ها نمی توانستند مخالفت کنند. س: آیا سجده نکردن او قبل از اخراج او از بهشت نبود؟ ج: همان جا بود. در همان عوالم بود. سجده نکرد و خدا فرمود: «فَاخْرُجْ مِنْها فَإِنَّكَ رَجيمٌ». خدا طردش کرد و به او برخورد. او هم لجبازی کرد و گفت: «حالا که مرا بیرون کردی، من هم کاری می کنم که فرزندان آدم راه بهشت را گم کنند و نتوانند به بهشت بروند.» الان مشغول است. راه بهشت را گم کردن به این است که انسان معصیت کند؛ مردم را دعوت به معصیت کند. س: علت مخالفت شیطان با انسان ها چیست؟ ج: چون خدا او را بیرون کرد. او هم تصمیم گرفت که نگذارد احدی به بهشت برود. نکته اش این است. س: آدم (ع) و حوا که کاری به او نداشتند. آن ها داشتند کار خودشان را می کردند؟ ج: نه دیگر؛ وقتی بیرونش کردند، دشمنی پیدا شد و روی لجبازی افتاد. گفت: «حالا که مرا بیرون کردی، من هم کاری می کنم که بچه های آدم به بهشت راه پیدا نکنند.» 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ در مناظره با مسیحیان و یهودیان از چه موضوعی باید شروع کرد؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: ای محمد! به یهودیان و مسیحیان بگو: همگی به سمت این دستور عاقلانه که وظیفه مشترک همه ماست، بیایید. بیایید همگی هیچ کس جز خدا که خالق ماست، نباشیم و از هیچ کس جز خدا نکنیم و در کردن، هیچ کس را شریک خدا نکنیم و هیچ کدام از ما کسی غیر از خدا را خود نداند. اما اگر یهودیان و مسیحیان به این پیشنهاد پشت کردند، به آنها بگویید: پس شاهد باشید که ما خدا هستیم. ✍️ شرح: عبد خدا بودن و اطاعت از او و تسلیم او بودن یعنی انجام دستورات و خدا. 📖 قلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى‏ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ (آل عمران، 64) آیه شماره 217 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ بزرگترین وظیفه امروز ما چیست؟ 🌺 امام خامنه ای: امروز چشم جهانى، به سوى شما ملت ايران است. امروز ملتها حركت عظيم خود را با ياد حركت شما شروع كرده ‏اند و به ايمان شما اقتدا مى‏ كنند. اگر شما بخواهيد ملتها اين راه را كه راه خدا و اسلام است ادامه بدهند، بايد اين راه را با استحكام ادامه بدهيد، و اين جز با تقوا ممكن نيست. لذا امروز بزرگترين وظيفه و مسئوليت ماست. (07/ 02/ 1369) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 39 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌺 توصیه های پیامبر اکرم (ص) به ابوذر (شماره 31): ✅ خوشا به حال کسی که: 1️⃣ به علمش عمل کند 2️⃣ و زیادیِ مالش را انفاق کند 3️⃣ و زیادی کلامش را برای خودش نگه دارد. 📖 طوبَى لِمَنْ عَمِلَ بِعِلْمِهِ وَ أَنْفَقَ اَلْفَضْلَ مِنْ مَالِهِ وَ أَمْسَكَ اَلْفَضْلَ مِنْ قَوْلِهِ 📚 مکارم الأخلاق , جلد۱ , صفحه۴۵۸ 🆔 @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت (15) 🔹 داستان آفرینش س: در آیه ی «فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لهُمَا سَوْءَاتهُمَا» مراد از «الشَّجَرَة» چیست؟ ج: خدا که نگفته است. فقط گفته است: «شجره». میوه ی یک درخت. در آن باغ درخت هایی بود که میوه هایی داشتند. خدا فرمود: «اگر بخواهی اینجا بمانی، نباید از میوه ی این درخت بخوری؛ اما از چیزهای دیگر آزاد است.» شیطان او را گول زد و گفت: «به عکس است. اگر مي خواهی بمانی، باید از این درخت بخوری!» قسم هم خورد که من راست مي گویم. آدم (ع) هم باور کرد؛ چون ندیده بود که کسی قسم دروغ بخورد. بنا شد طبق شرط اول، اگر خوردند، بروند بیرون. نکته اش همین است که خدا آدم (ع) و حوا را برای آنجا خلق نکرد. بلکه آنجا محل خلق بود. بنا بود بعد از خلقت به جاهای دیگر بیاید و آنجا مشغول کار شود. راهش همین بود که اگر بخواهند از باغ بیرون بیایند،{بخورند}؛ چون هفت ـ هشت میلیارد آدم که در آن باغ جا نمی گرفت و آن دو نفر هم مرتب نسلشان زیاد مي شد و این وسیله ای بود برای اینکه بیرون بیایند و مشغول کشاورزی و کار شوند و نسل بشر زیاد شود. س: چرا آدم (ع) گول خورد؟ ج: تصمیمش جدی نبود. اول کار بود. ساده بود و گول می خورد. تازه بیدار شده بود. هنوز معاشرت نکرده بود. هنوز ندیده بود که دنیا چه خبر است. شیطان گولش زد و باور کرد. عزم و جزم و تصمیم جدی نداشت. خدا فرمود: «اگر بخواهی اینجا باشی، باید این را نخوری.» او باید تصمیم جدی داشته باشد تا نخورد؛ اما شیطان او را گول زد و گفت: «برای اینکه اینجا نمانی است که می گویند نخور.» آدم (ع) حرف او را قبول کرد و حرف خدا را قبول نکرد. س: حضرت آدم (ع) که شناخت کافی از خدا نداشت؟ ج: آدم (ع) عقل داشت یا نه؟ عقل داشت. عقل به آدم می گوید که این ها خود به خود فراهم نمی شود. منتهی عقل ابتدایی است. دیدید وقتی حضرت آدم علیه الصلاة و السلام از گندم خورد، فوراً عورتش ظاهر شد. س: پس خدا حضرت آدم (ع) را شکنجه داد؟ ج: شکنجه نیست. خب می خواست به حرف خدا گوش بدهد. خدا گفت: «اگر می خواهی اینجا بمانی، باید از این درخت نخوری.» او مخالفت کرد. به او گفت: «اگر بخوری، باید بروی بیرون و اگر بخواهی بمانی، باید نخوری.» پس خودش بد کرد. خورد و اثرش این بود که باید بیرون برود. خودش کرد. خدا این کار را نکرد س: آیا خداوند به حضرت آدم (ع) وحی نکرده بود؟ ج: نه؛ الهام بود. آدم (ع) هنوز پیغمبر نشده بود. س: ظاهرًا این برنامه از پیش تعیین شده بود؟ ج: خب آدم (ع) که نمی توانست تا ابد در آن باغ بماند. باید بیرون بیاید و تولید و تناسل داشته باشد و بکارد و بخورد و زندگی اش این جوری شود؛ اما در آنجا و در آن شرائط، ابتدا زندگی برایش سخت بود. کار کردن بلد نبود. بیل نبود. کلنگ نبود. هیچ چیز نبود. در آنجا راحت می خورد. این راحتی را خودش با انتخاب بدش از دست داد. خدا می خواست آنجا راحت باشد تا کم کم یاد بگیرد که چه کند و بعد بیرون برود. او عجله کرد و خورد. خدا گفته بود: «خودت می دانی؛ اگر بخوری، باید بروی بیرون.» واقعاً هم برای بیرون خلق شده بود؛ منتهی نه به آن زودی. او را کمی نگه می داشتند تا با پایین و بالا آشنا می شد. چیزهایی می فهمید و یاد می گرفت. بعد می فهمید که باید برود بیرون؛ اما او عجله کرد و بیرون رفت. خلاصه آنجا گرفتار زحمت شد. تا بفهمد چه باید بکارد و چه جوری باید بکارد، سرما و گرما زیاد خورد. س: پس طبق فرمایشات خودتان سفره را هم خدا پهن کرده بود؟ ج: پهن بود؛ اما عوضی رفت؛ عوضی رفت. فراهم بود؛ منتهی بلد نبود. او باید مدتی در آنجا از آشپزخانه ی خدا پخته می خورد تا کم کم یاد می گرفت که چی به چیست و چه باید بکند. او عجله کرد و بیرون آمد. خبری نبود. خلاصه با یک وضعی دانه را در زیر زمین کاشت و شخم زد. با این زحمت ها کار به امروز رسیده و الّا بنده ی خدا هیچ چیز بلد نبود. س: آیا مشیت الهی به این تعلق گرفت؟ ج: مشیّت الهی نسبت به همه ی کارهای تکوینی هست. اختصاص به آدم ندارد. مشیّت او نسبت به همه ی کارهای تکوینی هست و انجام می گیرد؛ اما حکم تشریع از تکوین جداست. اگر نمی خورد، می ماند؛ چون خورد، باید بیرون می رفت. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
💠 درس اخلاق آیت اللَّه‏ خوشوقت 🔸 مانتو نوع حجاب است. بر سرشان هم شال گردن می‌اندازند که عرضش کوتاه است و موهایشان بیرون می‌آید. اینها به درد نمی‌خورد. باید قسمتهای برجسته بدن زن دیده نشود. باید موهای سرش هم حسابی پوشیده باشد. باید کاری کنند که حتی یک تار مویشان بیرون نباشد. فقط گِردی صورت جایز است. مابقی، است و موجب می شود منکرات در جامعه زیادتر شود و جوانها به فساد بیفتند. اگر لباس اینقدر بلند باشد، عیبی ندارد و الا مانتو و روسری به درد می خورد. پدر جوانها درمی‌آید. 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ خدا را چگونه بیابیم؟ 🌺 امام خامنه ای: كسى كه اهل و توجه به خدا باشد، به خدا پناه مى‏ برد و خدا را پيدا مى‏ كند. (25/ 06/ 1369) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 40 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت (16) 🔹 داستان آفرینش س: آیا اگر آدم گول شیطان را نمی خورد، در همان باغ می ماند؟ ج: بله می ماند. اگر معمولاً نمی کارند که سبز شود؛ اگر اما خوب که نکاشتند. خدا روی حرفش ایستاده است. او مثل ما نیست. اگر آدم (ع) متوجّه می شد، در همان جا زندگی می کرد و دیگر زحمت نداشت. بیرون نمی آمد که بیل بزند و بکارد و درو کند؛ اما خدا می دانست که این آدم (ع) در اثر تازه کار بودن و سادگی و گول شیطان، زندگی پرزحمتی را انتخاب خواهد کرد. این را می دانست؛ اما به او گفت: «اگر بخواهی بمانی، راهش این است.» او هم گفت: «نه؛ من از این می خورم و می روم بیرون.» س: آیا آدم (ع) می توانست به حرف خدا گوش بدهد؟ ج: اجبار نبود؛ با اجبار نبود. آدم (ع) می توانست به حرف خدا گوش بدهد و خدا در همان جا از او پذیرایی کند؛ اما نکرد و گفت: «آدم هستم؛ گندم می خورم.» خدا هم گفت: «برو گندم بکار و بخور.» س: در آیه ی «يا بَني‏ آدَمَ لا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطانُ كَما أخْرَجَ أبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِيُرِيَهُما سَوْآتِهِما» مراد از لباس چیست و چه ارتباطی با آن شجره دارد؟ آیا لباس تکوینی است؟ ج: خوردن آن شجره باعث شد که آدم (ع) و حوا بروند بیرون؛ یعنی تمام چیزهایی را که مربوط به آن جنّت است، باید بگذارند و بروند بیرون. یکی از چیزهایی که مربوط به آن جنّت بود، پوشش بود. آن ها با چه وسیله ای پوشیده بودند؟ وقتی میوه را خوردند، باید بیرون می رفتند و پوشش جنّتی را می گذاشتند و می رفتند. «بَدَتْ لهُمَا سَوْءَاتهُمَا». شروع کردند با برگ درخت انجیر که پهن ترین{برگهاست}، خودشان را بپوشانند مثلاً. س: منظور از «فَبَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما» چیست؟ آیا اینکه آن ها آشکار شد، یعنی به بدی های خودشان پی بردند؟ ج: تا آن زمان محفوظ بود؛ پوشیده بود. وقتی بنا شد بیرون بروند، دیگر آن پوشش از بین رفت. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ دلیل ردّ خدایی حضرت مسیح (ع) چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: قطعاً مسیحیانی که می گویند «خدا همان مسیح است،» کافرند. این در حالی است که خود مسیح با اعتراف به خدا بودن، به بنی اسرائیل می گفت: «ای بنی اسرائیل! مطیع خدا باشید که هم ارباب من است و هم ارباب شما. قطعاً هر کس، کسی را شریک خدا بداند، شک نکند که خدا بهشت را بر او حرام خواهد کرد و جایش آتش جهنم است. چنین کسانی ظالمند و ظالمان در مقابل شکنجه خدا هیچ یاری کننده ای ندارند.» ✍️ شرح: خدا کسی است که از دستورات و خدا اطاعت می کند. مسیح که اعتراف به بودن می کند و دستور به بودن می دهد که خدا نیست. 📖 لقَدْ كَفَرَ الَّذينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسيحُ ابْنُ مَرْيَمَ وَ قالَ الْمَسيحُ يا بَني‏ إِسْرائيلَ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَ رَبَّكُمْ إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَ مَأْواهُ النَّارُ وَ ما لِلظَّالِمينَ مِنْ أَنْصارٍ (مائده، 72) آیه شماره 219 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ آیا تقوا فقط در امور فردی است؟ نظر امام خمینی چه بود؟ 🌺 امام خامنه ای: در زندگى امام بزرگوارِ ما صرفاً به معناى انجام كارهاى عبادى نبود؛ در همه‏ ى امور بود. يعنى مراقب درستىِ كار و عمل؛ بخصوص در آنجايى كه به مسائل مهم ارتباط مى‏ يابد. درس و معاشرت و حضور در مركز تحصيلى و حضور در ميان جامعه و خانواده و محيطهاى زندگى هم مظهر . در همه‏ ى اين ‏ها شما به عنوان يك جوان برگزيده كه براى يكى از مهم‏ ترين كارهاى اين كشور انتخاب و پذيرفته شده ‏ايد بايد آن را در مقابل خودتان قرار دهيد. يعنى مراقبت از رفتار و گفتارتان، با همان روحيه‏ ى نوآورى و ابتكار و فعّال بودن و نشاط جوانى. وقتى با روحيه ‏ى جوانى و به كار بردن استعدادهايى كه در شما وجود دارد، همراه شود، معجزه ‏ها خواهد آفريد. (29/ 02/ 1378) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 41 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ ترین ها از زبان پیامبر اکرم (ص): 1️⃣ عابدترین مردم کسی است که را انجام دهد 2️⃣ باسخاوت ترین مردم کسی است که مالی اش را انجام دهد 3️⃣ زاهدترین مردم کسی است که از دوری کند 4️⃣ باتقواترین مردم کسی است که حق را بگوید چه به نفعش باشد و چه به ضررش 5️⃣ شجاع ترین مردم کسی است که بر هوسهای نفسش غلبه کند. 6️⃣ بخیل ترین مردم کسی است که در انجام ، بخل ورزد. 7️⃣ کم حرمت ترین مردم کسی است که اهل باشد. 8️⃣ محترم ترین مردم کسی است که از دیگران باشد. 9️⃣ سخت کوش ترین مردم کسی است که را ترک کند. 📖 متن عربی: 1️⃣ أعْبَدُ اَلنَّاسِ مَنْ أَقَامَ اَلْفَرَائِضَ 2️⃣ أسْخَى اَلنَّاسِ مَنْ أَدَّى زَكَاةَ مَالِهِ 3️⃣ أزْهَدُ اَلنَّاسِ مَنِ اِجْتَنَبَ اَلْحَرَامَ 4️⃣ أتْقَى اَلنَّاسِ مَنْ قَالَ اَلْحَقَّ فِيمَا لَهُ وَ عَلَيْهِ 5️⃣ أشْجَعُ اَلنَّاسِ مَنْ غَلَبَ هَوَاهُ - 6️⃣ أبْخَلُ اَلنَّاسِ مَنْ بَخِلَ بِمَا اِفْتَرَضَ اَللَّهُ تَعَالَى عَلَيْهِ 7️⃣ أقَلُّ اَلنَّاسِ حُرْمَةً اَلْفَاسِقُ 8️⃣ أكْرَمُ اَلنَّاسِ أَتْقَاهُمْ 9️⃣ أشَدُّ اَلنَّاسِ اِجْتِهَاداً مَنْ تَرَكَ اَلذُّنُوبَ 📚 معاني الأخبار , جلد۱ , صفحه۱۹۵ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت (17) 🔹 داستان آفرینش س: آیا شیطانِ رانده شده به خاطر سجده نکردن بر آدم (ع) رانده شده بود؟ ج: خیر؛ این طور نبود. خدا هر سه را با هم بیرون راند. فرمود: «اهْبِطُوا مِنْها». خدا جمع آورد؛ یعنی هر سه؛ آدم (ع) و حوا و شیطان. س: پس اخراج کردن آن ها و قضیه ی عدم سجده بر انسان تقریباً هم زمان بوده است؟ ج: بعد بله؛ بله؛ وقتی شیطان سجده نکرد و آن دو را گول زد، خدا آن ها را هم زمان با هم بیرون کرد. س: در آیه ی «قُلْنَا اهْبِطُواْ مِنهَا جَمِيعًا فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنىّ‏ هُدًى فَمَن تَبِعَ هُدَاىَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لَا هُمْ يحَزَنُونَ» مگر خطاب به حضرت آدم (ع) و همسرشان نبوده است؟ پس چرا به صورت جمع «اهْبِطُواْ» آمده است؟ ج: وقتی بیرون آمدند، یک رفیق هم داشتند. شیطان هم با آن ها بود. سه نفر بودند. او را هم بیرون کردند؛ بنابراین جمع بود و تثنیه نبود. اگر انسان شیطان را نبیند، این حرف را می زند؛ و الّا باید دید آن کسی که باعث شد آن دو را بیرون کردند، همان شیطان بود. خود شیطان به اضافه آن دو نفر، شدند سه نفر. فرمود: «جَمِيعًا بروید بیرون!» س: مگر قرآن با زبان عرفي عربي صحبت نكرده است؟ ج: بله. س: در آن وقت، عرف از هبوط اين را مي فهمد كه آدم هر جا حركت مي كند، دارد به طرف پايين مي رود؟ ج: بله؛ معناي هبوط همين است. از بلندي به پايين رفتن، هبوط است. وقتی حضرت نوح (ع) مي خواست از كشتي پايين بيايد، چه گفتند؟ {يا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلامٍ مِنَّا} س: آیا این يعني خود باغ مثلاً در يك جای تپه مانند بوده است؟ ج: نه، بلندي بوده است. كشتي نسبت به سطح زمين بلندتر است. اگر پايين بياييد، هبوط انجام شده است. از هر بلندي که بخواهيم پايين بياييم، چه كم و چه زياد باشد، هبوط معني مي دهد. از كشتي پايين آمدن را هبوط مي گويند. س: پس آنجا همین زمین بوده است؟ ج: بله؛ اگر از آسمان بر زمین می افتاد که از بین می رفت. س: خدا در آیه ای دیگر فرموده است: «وَ قُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ». منظور چیست؟ ج: هر کس بخواهد از بلندی پایین بیاید، به آن هبوط می گویند. درباره ی پیاده شدن از کشتی هم در قرآن هبوط گفته شده است؛ چون کشتی هم بالاست. جایی هم که آدم (ع) و حوا خلق شدند، بلندی بود؛ لذا از بالا گفتند: «بروید بیرون در حالی که بعضی از شما با بعضی دیگر دشمنید.» شیطان هم در میان آن ها بود. هم شیطان را اخراج کرد؛ هم آدم (ع) و هم حوا را. این شیطان با آن دو دشمن بود. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (223) 🌷 بالاترین عبادت شخصی محضر امام صادق (ع) رسید و عرض کرد: عبادات من ضعیف و روزه های مستحبی ام کم است، ولی حرام نمی خورم و از راه نامشروع اطفاء شهوت نمی کنم. حضرت به او فرمود: کدام تلاش در راه بندگی خدا بالاتر از عفت شکم (جلوگیری از حرامخواری) و عفت جنسی است؟ 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 7، ص147 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ برنامه اصلاحی حضرت شعیب (ع) برای نظام اقتصادی جامعه اش چه بود؟ 🌷سخن خدا در قرآن: شعیب را که همشهری مردم قوم مدین بود، به عنوان جانشینمان در میان قومش فرستادیم. او به مردم قومش گفت: ای مردم! خدا باشید نه عبد غیر او؛ چون اولاً شما در جهان، هیچ فرماندهی جز او ندارید و ثانیاً معجزه ای که صداقت من در نمایندگی‌ام از آن فرمانده را ثابت می کند، برای شما آمده است. پس حجت بر شما تمام شده است و دلیلی عاقلانه بر نافرمانی از خدا ندارید. پس به این دستورات خدا عمل کنید: اولاً در کسب و کارتان، کیل و وزن را درست رعایت کنید و از کالای مردم کم نگذارید. ثانیاً وقتی نظام اقتصادی جامعه با برنامه اصلاحی خدا اصلاح شد، با نافرمانی از آن برنامه، جامعه را به فساد نکشید. از خدا را اگر بپذیرید، برای خودتان بهتر است. ✍️ شرح: مطیع خدا بودن در امور اقتصادی یعنی اطاعت از دستورات و خدا در اموری اقتصاد. این، تنها راه اصلاح نظام اقتصاد جهانی است. 📖 و إِلى‏ مَدْيَنَ أَخاهُمْ شُعَيْباً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ قَدْ جاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَ الْميزانَ وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ (اعراف، 85) آیه شماره 220 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه کنیم که خیرات دنیوی و اخروی را به دست آوریم؟ 🌺 امام خامنه ای: شما اگر به قرآن نگاه كنيد، مى‏بينيد كه همه ‏ى خيرات بر مترتّب شده است؛ هم خيرات اخروى و معنوى و روحى، هم خيرات مادّى و اجتماعى: «و لو انّ اهل القرى آمنوا و اتّقوا لفتحنا عليهم بركات من السّماء و الأرض». تقوا موجب مى ‏شود كه زندگى هم شيرين شود، عزّت هم به ‏دست بيايد، دشمن هم مأيوس گردد. اين مراقبتى كه مى‏ گويند، اين است. (25/ 01/ 1378) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 42 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ عواقب گناهان 🌹 امام صادق (ع): ⛔️ از گناهانی که نعمتها را تغییر مى دهد، فتنه و شورش علیه حکومت اسلامی است. ⛔️ از گناهانی که پشیمانى مى آورد، قتل است. ⛔️ از گناهانی که گرفتارى ایجاد مى کند، ظلم است. ⛔️ از گناهانی که باعث پرده دری و آبروریزی می شود، شرابخوارى است. ⛔️ از گناهانی که جلو روزى را مى گیرد، زناست. ⛔️ از گناهانی که مرگ را جلو می اندازد، قهر کردن با خویشاوندان نسبی است. ⛔️ از گناهانی که مانع استجابت دعا مى شود و زندگى را تیره و تار مى کند، نافرمانى از پدر و مادر است. 📖 الذُّنُوبُ اَلَّتِي تُغَيِّرُ اَلنِّعَمَ اَلْبَغْيُ وَ اَلذُّنُوبُ اَلَّتِي تُورِثُ اَلنَّدَمَ اَلْقَتْلُ وَ اَلَّتِي تُنْزِلُ اَلنِّقَمَ اَلظُّلْمُ وَ اَلَّتِي تَهْتِكُ اَلسِّتْرَ شُرْبُ اَلْخَمْرِ وَ اَلَّتِي تَحْبِسُ اَلرِّزْقَ اَلزِّنَا وَ اَلَّتِي تُعَجِّلُ اَلْفَنَاءَ قَطِيعَةُ اَلرَّحِمِ وَ اَلَّتِي تَرُدُّ اَلدُّعَاءَ وَ تُظْلِمُ اَلْهَوَاءَ عُقُوقُ اَلْوَالِدَيْنِ . 📚 الکافي , جلد۲ , صفحه۴۴۷ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت (18) 🔹 داستان آفرینش س: چرا خدا بعد از هبوط آدم و حوا فرمود: «فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدىً فَمَنِ اتَّبَعَ هُدايَ»؟ ج: وقتی خدا آن ها را بیرون کرد، بنا شد که بعد آدم (ع) پیغمبر شود و خدا به او وحی بفرستد و به دست او شریعتی مناسب با آن جمعیت برای زندگی شان بر روی زمین بفرستد. می فرماید: «بروید؛ من بعد از شما چیزی می فرستم که هر کس طبق آن عمل کند، «فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ»؛ اما اگر کسی عمل نکند و با آن مخالفت کند، «فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً» زندگی اش تنگ و سخت می شود.» س: در این آیه، کلمه ی «هُدايَ» یعنی چه؟ ج: «هُدايَ» همین دین آسمانی است؛ دستورالعمل های زندگی است که خدا در شرایع به ما داده است. منظور خدا این است. س: برای عموم بود یا برای شخص آدم (ع) و حوا؟ ج: نه؛ برای همان جمعیت آن زمان. وقتی کمی زیاد شدند، برایشان شریعت فرستاد. در آن شریعت، راه را از چاه جدا کرد و فرمود: «اگر بخواهید سعادتمند شوید، از این راه بروید و از آن راه نروید.» منظور این است. آدم (ع) اولین پیغمبر شد و اولین شریعت را او دریافت کرد؛ منتهی مناسب با محدوده ی زمان و مکان آن آدم ها. س: آدم (ع) که اختیار داشت برگردد؛ پس چرا برنگشت؟ ج: لابد نمی توانست برگردد. بیرونش کردند. طوری بود که نمی توانست برگردد؛ و الّا او هم بلد بود که برگردد و می دانست که جای خوبی است. لابد طوری شد که نمی توانست برگردد. س: آیا اطاعت فرمان کرد و پایین آمد؟ ج: نمی توانست نرود. چه کسی می توانست مخالفت کند؟ یک توپ دیگر می آمد. س: آیا اینکه گفتند: «برو» تکوینی بود یا تشریعی؟ ج: اخراجش کردند. تشریعاً گفتند: «برو»؛ اما اگر تکویناً هم می خواست برگردد، نمی شد. گفته اند در قدیم می خواستند عصّاری کنند؛ مثلاً روغن چیزی را بگیرند. دستگاهی داشتند که یک اسب، الاغ یا قاطر می چرخید و آن را خرد می کرد و روغنش را درمی آورد. شخصی به آنجا رفت و دید دارند خرد می کنند و یک زنگوله هم به گردن قاطر بسته اند. پرسید: «چرا این زنگوله را به او بسته اید؟» گفت: «گاهی ممکن است راه نرود. زنگوله را بسته ایم که بفهمیم او حرکت نمی کند تا یک سیخ به او بزنیم و بچرخد.» گفت: «حالا اگر بایستد و سرش را تکان بدهد، چه می کنید؟» گفت: «او درس طلبگی نخوانده؛ این را بلد نیست.» این ها را تو بلدی. آدم (ع) این حرف ها را بلد نبود. او انسان ابتدایی بود و چیزی را تجربه نکرده بود. بلد نبود. گفتند: «برو»؛ او هم رفت دیگر. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ حضرت یوسف (ع) در زندان، چه استدلالی برای هم‌بندهایش آورد که آنها را از از غیر خدا باز دارد؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: یوسف گفت: هر چه غیر از خدا باشید، فقط اسم خدا را دارد و این اسم را خودتان و پدرانتان بر آن چیز گذاشته اید. این در حالی است که خود خدا دلیلی بر خدا بودن آن چیزها نفرستاده است. حکمرانی و سلطنت در عالم فقط مخصوص خداست و خدا هم که حکم کرده و فرمان داده که هیچ کس غیر از او نباشید و از هیچ کس غیر از او نکنید. این است دین درست و پابرجا، نه غیر این. اما بیشتر انسانها این حقیقت را نمی دانند. ✍️ شرح: خدا بودن یعنی از دستورات و او. 📖 ما تَعْبُدُونَ‏ مِنْ دُونِهِ إِلاَّ أَسْماءً سَمَّيْتُمُوها أَنْتُمْ وَ آباؤُكُمْ ما أَنْزَلَ اللَّهُ بِها مِنْ سُلْطانٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّهِ أَمَرَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ (یوسف، 40) آیه شماره 221 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ کدام مرگ بهتر از زندگی است و کدام بلا بهتر از سلامتی و کدام فقر بهتر از ثروت؟ 🌹 شعيب عقرقوفى می گويد: به امام صادق (ع) گفتم: حديثى از ابوذر نقل شده كه گفته است: سه چيز است كه مردم آنها را دوست ندارند و من دوست دارم. من مرگ، فقر و گرفتارى را دوست دارم‌. امام فرمود: اين كلام به اين گونه نيست كه مردم روايت می كنند. مقصود ابوذر اين است كه: 🔻 من مرگ در راه اطاعت از خدا را بيشتر از زندگى در دوست دارم. 🔻 بلا همراه با اطاعت از خدا را بيشتر از سلامتی همراه با دوست دارم 🔻 و فقر همراه با اطاعت از خدا را بيشتر از ثروت همراه با دوست دارم. 📖 عنْ شُعَيْبٍ اَلْعَقَرْقُوفِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ شَيْءٌ يُرْوَى عَنْ أَبِي ذَرٍّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ أَنَّهُ كَانَ يَقُولُ ثَلاَثٌ يُبْغِضُهَا اَلنَّاسُ وَ أَنَا أُحِبُّهَا أُحِبُّ اَلْمَوْتَ وَ أُحِبُّ اَلْفَقْرَ وَ أُحِبُّ اَلْبَلاَءَ فَقَالَ إِنَّ هَذَا لَيْسَ عَلَى مَا يَرْوُونَ إِنَّمَا عَنَى اَلْمَوْتُ فِي طَاعَةِ اَللَّهِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ اَلْحَيَاةِ فِي مَعْصِيَةِ اَللَّهِ وَ اَلْبَلاَءُ فِي طَاعَةِ اَللَّهِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ اَلصِّحَّةِ فِي مَعْصِيَةِ اَللَّهِ وَ اَلْفَقْرُ فِي طَاعَةِ اَللَّهِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ اَلْغِنَى فِي مَعْصِيَةِ اَللَّهِ . 📚 الکافي , جلد۸ , صفحه۲۲۲ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چه چیز را شعار زندگی خود قرار دهیم؟ 🌺 امام خامنه ای: آنچه كه ما امروز از جوان انتظار داريم، عيناً همان چيزى است كه در روز اوّلِ انقلاب و قبل از انقلاب از جوان انتظار داشتيم. ما از جوان مى‏خواهيم كه در عين پاكى و پارسايى و دين‏ دارى، بانشاط باشد، پُرشور باشد، اهل ابتكار باشد، خلّاق باشد، كار كند، از تنبلى و بيكارگى بپرهيزد، را براى خودش شعار قرار دهد، واقعاً دنبال باشد. (13/ 11/ 1377) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 43 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت (19) 🔹 داستان آفرینش س: در آیه ی شریفه ی «وَ عَصى‏ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى‏» ماجرای عصیان حضرت آدم (ع) چه بوده است؟ آیا ترک اولی بوده یا معصیت؟ ج: خدا وقتی آدم (ع) و حوا را خلق کرد، نه دین بود و نه پیغمبر. هیچ تکلیف و حکمی هم در آن زمان نبود؛ چون دستور و پیغمبری نبود، واجب و حرامی هم نبود که حضرت آدم (ع) گناه کرده باشد. خدا اعلام کرد: «اگر بخواهی اینجا بمانی و راحت زندگی کنی، باید از این درخت نخوری؛ اما اگر خوردی، باید بروی بیرون.» خوردن آن برای آدم (ع) حلال بود؛ چون هنوز حرامی نیامده بود؛ اما شرط بقاء در آن باغ این بود که از این نخورد. وقتی خورد، طبق آن بیان باید بیرون بیاید. از این، تعبیر کردند به معصیت؛ اما معصیتِ چه چیزی؟ امر این چنینی، نه امر دینی و مولوی که حرام باشد و عذاب داشته باشد؛ بنابراین این معصیت با آن معصیت بعدی فرق دارد. بعد خود آدم پیغمبر شد و حلال و حرام آورد و از آن وقت به بعد دیگر باید مراعات می شد؛ اما در آن زمان حرام و حلالی نبود و همه چیز آزاد بود. س: پس این کلمه ی «عَصى» چیست؟ ج: عصیان است. عصیان یعنی نافرمانی. خدا گفت: «اگر نخوری، می توانی بمانی.» اما او مخالفت کرد. س: نافرمانی فرع بر یک فرمان است؛ آیا این یعنی فرمانی بوده که او ...؟ ج: به این صورت که اگر نخوری، می توانی بمانی. او مخالفت کرد. س: آیا اگر امر ارشادی باشد، دیگر عصیان نیست؟ ج: امر ارشادی هم نبود. س: بعضی می گویند از یک لحاظ بهتر شد؛ چون این کار باعث پیشرفت اخلاقی آن ها شد؟ ج: بهتر و بدتر ندارد. افتضاح این بود. میوه ی درخت بود. آدم دلش می خواست بخورد. می گویند: «شیطان اول رفت حوا را گول زد و حوا به جان آدم افتاد.» آدم خیلی باید مواظب باشد که شیطان از آن طرف نیاید. س: آیا این یعنی حضرت آدم (ع) خودشان خواستند پایین بیایند؟ ج: دل او می خواست دیگر. س: اگر این طور باشد، آیا انتخاب حضرت آدم (ع) باعث شده است که ما هم به سختی بیفتیم؟ ج: آدم (ع) و حوا یعنی چه؟ یعنی پدر و مادری که میلیاردها انسان از آن ها به دنیا می آید. این همه آدم که در آنجا جا نمی شدند. باید بیرون می آمدند؛ اما زودتر بیرون آمد؛ و الّا وقتی کمی می ماند و جمعیت زیاد می شد، دیگر صاحب خانه، او را بیرون می کرد. س: پس چرا حضرت آدم (ع) گفت: «رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ»؟ ج: خُب نبايد از آن گندم مي خورد. خورد و بيرونش كردند. به خودش ظلم كرد و گفتند: «برو بيرون!» در بيرون هم هيچ چيز نبود؛ مگر اينكه خودش بيل بزند و بكارد. گرما، سرما و گرسنگي بود، ولي اگر در آنجا بود، راحت ميوه مي خوردند. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چرا ربا حرام است؟ ❇️ جواب امام صادق (ع): اگر ربا حلال بود، مردم تجارت و كسب مايحتاج خود را رها می‌كردند. پس خدا ربا را حرام فرمود تا مردم از حرامخوارى دست بردارند و به کسب حلال و تجارت و خريد و فروش روى آورند. پس قرض دادن بین آنها باقی ماند. 📖 محَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ هِشَامِ بْنِ اَلْحَكَمِ : أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ عِلَّةِ تَحْرِيمِ اَلرِّبَا فَقَالَ إِنَّهُ لَوْ كَانَ اَلرِّبَا حَلاَلاً لَتَرَكَ اَلنَّاسُ اَلتِّجَارَاتِ وَ مَا يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِ فَحَرَّمَ اَللَّهُ اَلرِّبَا لِتَنْفِرَ اَلنَّاسُ مِنَ اَلْحَرَامِ إِلَى اَلْحَلاَلِ وَ إِلَى اَلتِّجَارَاتِ مِنَ اَلْبَيْعِ وَ اَلشِّرَاءِ فَيَبْقَى ذَلِكَ بَيْنَهُمْ فِي اَلْقَرْضِ . 📚 وسائل الشیعه , جلد۱۸ , صفحه۱۲۰ ‌ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ اطاعت از دستورات واجب و حرامِ خدا چه زمانی تعطیل می شود؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: ای محمد! عبد مطیع خدا باش تا زمانی که مرگت فرا رسد. ✍️ شرح: خدا بودن یعنی از دستورات و او. 📖 و اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقينُ (حجر، 99) آیه شماره 222 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
📣 داستان کوتاه (224) ✅ مناظره امام رضا (ع) با یکی از اهل سنّت امام رضا (ع) به ابن رامین سنّی فرمود: ابن رامین! آن وقت که پیامبر (ص) از مدینه خارج شد، کسی را جاي خود نگذاشت؟ ابن رامین گفت: چرا! علی (ع) را جاي خود گذاشت. امام رضا (ع) فرمود: پس چرا به اهل مدینه نفرمود خودتان کسی را انتخاب کنید، چون انتخاب شما خطا نمی شود. ابن رامین گفت: چون پیامبر (ص) نگران بود که اختلاف و درگیري در میان مردم بیفتد. امام رضا (ع) فرمود: خوب چه عیبی داشت؟ اگر هم اختلافی رخ می داد، هنگامی که از مسافرت به مدینه بر می گشت، آن را اصلاح می نمود. ابن رامین گفت: البته عمل آن حضرت که خود جانشین تعیین فرمود، با محکم کاري مناسب تر بود و منطقی تر. امام رضا (ع) فرمود: بنابراین براي پس از مرگ خود نیز حتماً کسی را جاي خود قرار داده است؟ ابن رامین گفت: نه! امام (ع) فرمود: آیا مرگ پیامبر (ص) از مسافرتش مهم تر نبود؟ سفر دنیا کوتاه است و سفر مرگ، طولانی و ابدي. پس چگونه شد که هنگام مرگ از اختلاف امت خاطر جمع بود – و جانشین تعیین نکرد - اما در مسافرت چند روزه دنیا خاطر جمع نبود - و جانشین تعیین کرد - با اینکه خود آن حضرت زنده بود و می توانست اختلافات را اصلاح نماید؟ ابن رامین در مقابل سخنان منطقی امام (ع) نتوانست حرفی بزند و ساکت شد. 📚 داستانهای بحارالانوار ج 5 ص 132 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌹 داستان کوتاه (225) ✅ چه کنیم که ما هم از اهل بیت باشیم؟ حسن بن موسی وشاء می گوید: در خراسان در مجلس حضرت رضا عليه السّلام بودم. زيد بن موسى (برادر حضرت رضا) هم در آن مجلس حضور داشت. زيد متوجه گروهى از اهل مجلس شد و از خود تعریف کرد و گفت كه ما چنين و چنانيم. حضرت رضا علیه السلام متوجه آن گروه شد و گفتۀ زيد را شنيد و به وى فرمود: اى زيد! آيا قول بقالهاى كوفه را كه مى‌گويند: فاطمه دامان خويش را حفظ‍‌ كرد و خداوند فرزندان او را به آتش جهنّم حرام كرد، تو را مغرور نموده است! به خداوند سوگند كه اين مطلب جز براى حسن و حسين عليهما السّلام و فرزندانى كه از آن بانو متولّد شده‌اند، نخواهد بود. امام رضا علیه السلام ادامه داد: آيا مى‌شود گفت موسى بن جعفر عليه السّلام از دستورات واجب و حرام خدا اطاعت كند و روزها روزه‌دار و شبها به شب زنده دارى و نماز شب مشغول باشد و تو معصيت خداوند را انجام دهى و فرداى قيامت نزد خدا با او مساوى باشى و يا اينكه تو نزد خداوند عزيزتر باشى‌؟! در صورتى كه امام سجاد علیه السلام مى فرمايد: اجر سادات باتقوا هر چه باشد، عذاب سادات گنهكار دو برابر خواهد بود. سپس امام رضا عليه السّلام را دیدم که متوجه من شد و فرمود: اى حسن! اين آيه را چگونه قرائت مى‌كنيد كه خداوند مى‌فرمايد: قالَ يا نُوحُ انَّه لَيسَ مِن اَهلِك انَّهُ عَمل غَيرُ صالح‌ٍ؟ من گفتم: دو جور می خوانند. طبق قرائت دوم، پسر نوح، فرزند پدرش نیست. امام رضا علیه السلام فرمود: ابدا اين طور نيست. بلكه وى پسر حضرت نوح بوده است. ولى از خدا نافرمانی كرد و به همین دلیل خداوند او را از پدرش ندانست. همين طور هر کدام از خاندان ما كه از دستورات و خدا اطاعت نكنند، از ما نخواهند بود و تو اگر از دستورات و خدا اطاعت کنی، از ما اهل بيت خواهى بود. 📖 عنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مُوسَى اَلْوَشَّاءِ اَلْبَغْدَادِيِّ قَالَ: كُنْتُ بِخُرَاسَانَ مَعَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي مَجْلِسِهِ وَ زَيْدُ بْنُ مُوسَى حَاضِرٌ وَ قَدْ أَقْبَلَ عَلَى جَمَاعَةٍ فِي اَلْمَجْلِسِ يَفْتَخِرُ عَلَيْهِمْ وَ يَقُولُ نَحْنُ وَ نَحْنُ وَ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مُقْبِلٌ عَلَى قَوْمٍ يُحَدِّثُهُمْ فَسَمِعَ مَقَالَةَ زَيْدٍ فَالْتَفَتَ إِلَيْهِ فَقَالَ يَا زَيْدُ أَ غَرَّكَ قَوْلُ بَقَّالِي اَلْكُوفَةِ إِنَّ فَاطِمَةَ أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَحَرَّمَ اَللَّهُ ذُرِّيَّتَهَا عَلَى اَلنَّارِ وَ اَللَّهِ مَا ذَلِكَ إِلاَّ لِلْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ وَ وُلْدِ بَطْنِهَا خَاصَّةً فَأَمَّا أَنْ يَكُونَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ يُطِيعُ اَللَّهَ وَ يَصُومُ نَهَارَهُ وَ يَقُومُ لَيْلَهُ وَ تَعْصِيهِ أَنْتَ ثُمَّ تَجِيئَانِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ سَوَاءً لَأَنْتَ أَعَزُّ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهُ إِنَّ عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ يَقُولُ لِمُحْسِنِنَا كِفْلاَنِ مِنَ اَلْأَجْرِ وَ لِمُسِيئِنَا ضِعْفَانِ مِنَ اَلْعَذَابِ وَ قَالَ اَلْحَسَنُ اَلْوَشَّاءُ ثُمَّ اِلْتَفَتَ إِلَيَّ وَ قَالَ يَا حَسَنُ كَيْفَ تَقْرَءُونَ هَذِهِ اَلْآيَةَ قٰالَ يٰا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صٰالِحٍ فَقُلْتُ مِنَ اَلنَّاسِ مَنْ يَقْرَأُ إِنَّهُ عَمِلَ غَيْرَ صَالِحٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقْرَأُ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صٰالِحٍ نَفَاهُ عَنْ أَبِيهِ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَلاَّ لَقَدْ كَانَ اِبْنَهُ وَ لَكِنْ لَمَّا عَصَى اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَفَاهُ اَللَّهُ عَنْ أَبِيهِ كَذَا مَنْ كَانَ مِنَّا لَمْ يُطِعِ اَللَّهَ فَلَيْسَ مِنَّا وَ أَنْتَ إِذَا أَطَعْتَ اَللَّهَ فَأَنْتَ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ . 📚 بحار الأنوار , جلد۴۳ , صفحه۲۳۰ 🆔@mottagheen
✅ داستان کوتاه (226) 🌷 شیعه علی (ع) کیست؟ هنگـامی که امـام رضـا (ع) در خراسان بود، عـده اي از شـیعیان از شـهرهاي دور، براي دیـدار آن حضـرت به خراسان آمدنـد. این جمـع بـا اینکه شـیعه بودنـد، اما گناهـانی را نیز مرتکب می شدنـد. دربـان منزل امـام رضـا (ع) به ایشان عرض کرد: گروهی از شیعیان می خواهند به محضر شما برسند. امام فرمود: کار دارم. آنها را برگردانید. آنها تا دو ماه در خراسان ماندنـد و امام به آنها اجازه ملاقات نـداد. سـرانجام به حضـرت پیغام دادنـد که ما از شـیعیان پدرت علی (ع) هستیم. از راه دور آمده ایم. اگر بدون ملاقات با شما به وطن برگردیم، نزد مردم سرافکنده خواهیم شد. به ما اجازه ملاقات بدهید... دربان، پیغام آنها را به امام رساند و این بار حضـرت اجازه ورود داد. پس از سـلام و احوالپرسی گله کردند که چرا به ما اجازه ملاقات نمی داديد؟ علت این همه بی مهري و اهانت به ما چیست؟ پس از آن همه معطلی، آبرویی براي ما نماند؟ امام رضا (ع) فرمود: این آیه را بخوانید: «و ما أصابکم من مصیبه فبما کسبت ایدیکم: هر مصیبتی که به شما رسد، نتیجه کارهاي خود شماست. و البته خداوند بسیاري از گناهانتان را نیز عفو می کند.» این که به شما اجازه نمی دادم، بدین جهت بود که شما ادعا می کنید شیعه علی (ع) هستید، ولی دروغ می گویید، شیعه ي علی (ع) حسن و حسین و اباذر و سلمان و مقداد و عمار ... بودند، که هیچ گونه مخالفتی با دستورات آن بزرگوار نمی نمودند و هیچ گاه کاري که او کرده بود، انجام نمی دادند؛ ولی شـما می گویید ما شیعه علی (ع) هستیم و در بیشتر کارها دسـتورات و آن حضـرت را رعایت نمی کنیـد و حقوق برادران دینی تان را رعایت نمی کنید و ادعاي بزرگ شیعه بودن می کنید که با اعمالتان سازگار نیست.» آنها همان دم از گناهانشان اسـتغفار و توبه کردنـد. آنگاه امام (ع) با آغوش باز از آنها پـذیرایی کرد، و در کنار خود نشاند. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 150 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (227) ✅ اول قرارداد، سپس کار براي کاري خدمت امام رضا (ع) رفته بودم. وقتی کارم تمام شد خواستم به منزل خود برگردم که امام فرمود: امشب نزد ما بمان! در محضر امام (ع) به خانه ایشان رفتیم. دیدم غلامان آن حضرت مشغول بنایی بودند. امام در میان آن ها غلامی سیاه را دید که از غلامان آن حضرت نبود. پرسید: او کیست؟ عرض کردند: او به ما کمک می کند و در مقابل به او چیزي خواهیم داد. امام فرمود: مزدش را تعیین کرده اید؟ گفتند: نه، هر چه بدهیم راضی می شود. امام برآشفت و خشمگین شد. من، سلیمان جعفری به ایشان گفتم: فدایت شوم! چرا خودتان را ناراحت می کنید؟ امام فرمود: من بارها به اینها گفته ام که هیچ کس را براي کاري نیاورید مگر آن که قبلاً مزدش را تعیین کنید و قرارداد ببندید. کسی که بدون قرارداد قبلی کاري انجام دهد، حتی اگر سه برابر به او مزد بدهی، خیال می کند مزدش را کم داده اي، اما اگر مزدش را قبلاً تعیین کنی، وقتی مزدش را بپردازي از تو خشنود خواهد شد که به گفته خود عمل کرده اي و اگر بیش از مقدار قرارداد چیزي به او بدهی، هر چند کم و ناچیز باشد، متوجه می شود که اضافه داده اي و سپاسگزار خواهد بود. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 4 ص 130 کانال سبک زندگی متقین 🆔 @mottagheen
✅ همت اصلی همه مؤمنین چه باید باشد؟ 🌺 امام خامنه ای: همه ‏ى شما و خود را به رعايت و پرهيزكارى توصيه مى‏كنم. توشه ى انسان براى نشأه ‏ى بعد از مرگ، . سرمايه‏ ى انسان براى حركت صحيح در زندگى نيز . بزرگترين فايده ‏ى روزه گرفتن، . مهم‏ ترين دستاورد مجاهدت و تلاش هر انسانى در مصاف با نفس و هواهاى نفسانى خود، . پير و جوان، زن و مرد، از هر قشر و هر گروهى از افراد مؤمن، هرجا هستند، بايد همّتشان كسب باشد. ، در مقابل دشمنان و دشمنيها، مصونيت‏ بخش است. ، هدايت ‏كننده است به راه درست و آنچه كه مورد رضاى خداست. (18/ 10/ 1377) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 44 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
توصیه فرشتگان به پیامبر اکرم (ص) چه بود؟ 🌺 سخن خدا در قرآن: اى محمد! ما فرشتگان جز به فرمان ارباب تو نازل نمى ‏شويم. آینده ما، گذشته ما و حال ما از خداست؛ ارباب تو هيچ‏گاه فراموشكار نبوده و نخواهد بود؛ * اربابی که مالک آسمان‏ها، کرات آسمانی، زمين و آنچه ميان آسمان و زمین قرار دارد است؛ پس فقط او باش و از دستورات او کن و بر از فرامین او مقامت کن! واقعاً آيا همنام و همتایی برای او مى‏ شناسى كه او هم مالک و ارباب آسمان‏ها و زمين باشد تا تو عبد مطیع او باشی؟! 📖 و ما نَتَنَزَّلُ إِلاَّ بِأَمْرِ رَبِّكَ لَهُ ما بَيْنَ أَيْدينا وَ ما خَلْفَنا وَ ما بَيْنَ ذلِكَ وَ ما كانَ رَبُّكَ نَسِيًّا * رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما فَاعْبُدْهُ وَ اصْطَبِرْ لِعِبادَتِهِ هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِيًّا (مریم، 64 و 65) آیه شماره 223 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ آیا اجرای حدود الهی از جمله اعدام محارب و اعدام مفسد فی الارض، فایده اقتصادی هم دارد؟ 🌷 پیامبر اکرم: اجرای یک حد از حدود الهی ، سودش از چهل روز بارش باران بیشتر است. 📖 حدٌّ يُقَامُ لِلَّهِ فِي اَلْأَرْضِ أَفْضَلُ مِنْ مَطَرِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً . 📚 الکافي , جلد۷ , صفحه۱۷۵ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen