eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.6هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
35 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ اجنه خود را دو دسته می دانند. آن دو دسته کدامند؟ 🌹 سخن اجنه در قرآن: گروهى از ما خدا هستند و گروهی ظالمند. كسانى كه ، در جستجوی راه درستند * ولى ظالمان، هيزم جهنمند. ✍️ شرح: خدا بودن، یعنی مطیع دستورات و خدا بودن. این اساس سبک زندگی قرآنی است. 📖 و أَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَ مِنَّا الْقاسِطُونَ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولئِكَ تَحَرَّوْا رَشَداً * وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ فَكانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً (جن، 14 و 15) آیه شماره 265 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
نماینده موفق مجلس علاوه بر کفایت و دانایی ذاتی، به چه عاملی احتیاج دارند؟ 🌷 امام خامنه ای: آن كسى كه به مجلس مى رود، يا به هر مسئوليت ديگرى در نظام جمهورى اسلامى مى رسد، اگر فاسد، بيگانه پرست و در خدمت منافع طبقات برخوردار جامعه بود، ديگر نمى تواند نقشى را كه ملت و طبقات محروم مى خواهند، ايفا كند. اگر آن شخص انسان معامله گر، رشوه و توصيه پذير و مرعوبى بود؛ در مقابل تشرِ تبليغات و سياستهاى خارجى جا زد، ديگر نمى تواند مورد اعتماد مردم قرار گيرد و برود آنجا بنشيند و تكليف ملك و ملت را معيّن كند. اين شخص غير از كفايت ذاتى و دانايىِ ذاتى، به شجاعت اخلاقى، دينى و سياسى و عقيده ى درست هم احتياج دارد. 26/ 09/ 1382 ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 86 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (6) 🌺 امام على (ع) : خدا امر به معروف را براى اصلاح عمومِ مردم واجب کرد. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 فرَضَ اللّهُ ..... الأمرَ بِالمعروفِ مَصلَحَةً لِلعَوامِّ . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۱۹ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (8) س: چرا خدا به بعضی اجازه می دهد که مرتکب گناهان درشت شوند، ولی دیگران را نمی گذارد؟ ج: خدا اجازه ی گناه نمی دهد. اجازه ی گناه ریز هم نمی دهد. خدا اعلام کرده نه ریز و نه درشت، حق نداری مرتکب شوی. منتهی این تشریعی است و دست انسان را نمی بندد. انسان اراده دارد؛ پول هم دارد. وقتی مقدمات فراهم شد، مرتکب می شود. مگر اینکه فراهم نشود. مگر اینکه به اندازه ای بالا برود که مصلحت نباشد. آن وقت خدا او را کلاً می گیرد؛ نه اینکه در یک گناه جلو او را بگیرد. مثل قارون که او را از بین برد یا مثل دیگران که ثروت و امکانات باعث شد در مقابل خدا ایستادند. این ها طوری هستند که خدا می گیرد؛ اما گناهکاران پایینی که به بالا کاری ندارند و فقط در کار شکم خودشان هستند، اگر اسباب باشد، می روند و اگر نباشد، در خانه می نشینند. س: چرا نعمت های مادی زیادی در اختیار جوامع غیر اسلامی است؟ ج: خدا آن ها را خلق کرده است. آن ها گرسنه اند و خدا باید به آن ها بدهد. آن ها انسان هستند؛ شکم دارند؛ گرسنه اند. باید به آن ها بدهد. به آن ها می دهد و بعد آن ها را دعوت می کند. از این راه عده ای می آیند و خوب می شوند؛ بنابراین اگر خدا همه را از بین ببرد، مخالف حکمت است. به آن ها می دهد و عده ای از آن ها برمی گردند و خوب می شوند. س: چرا امام سجاد (ع) این طور از خدا خواسته اند: «وَ الِاجْتِنَابِ لِمَا نَهَيْتَنِي عَنْهُ مِنْ مَعْصِيَتِكَ»؟ ج: ترک گناه هم همین طور است. گاهی ترک گناه هم پاره ای از توان ها را لازم دارد که انسان بتواند گناهی را ترک کند و الّا در شرایط موجود خودش برایش امکان پذیر نیست. روزی یک راننده به من گفت: شب بیست و یکم ماه رمضان بود و من آمده بودم بیرون و کار می کردم. دیدم مردی سوار شد. گفتم: «کجا؟» گفت: «حالا برویم.» من او را کمی بردم و دوباره گفتم: «کجا؟» گفت: «حالا برویم.» کم کم گفتم: «حالا برویم؟ تا کی برویم؟ کجا برویم؟» گفت: «من مسیحی هستم. ارمنی هستم و هر روز باید نجاست بخورم. امشب نمی خورم. شب بیست و یکم است و نمی خورم. دیدم اگر به خانه بروم، نمی توانم نخورم. با خودم گفتم بروم بیرون و تا صبح بچرخم تا این کار را نکنم.» این شخص این طور می تواند. اگر برود، نمی تواند. این یک نوع توان است که خدا به او داده که شب بیاید بیرون تا صبح بچرخد و به خانه نرود تا به حرمت امیرالمؤمنین مرتکب این کار نشود. این یک نوع توان است که در اختیار بعضی هست و در اختیار بعضی نیست. سایر معاصی هم همین طور هستند. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (47) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۹۵) ✅ آیا امام حسین (ع) در زمان معاویه و در مقابل او کلاً ساکت بود؟ 🌹معاویه به مکّه آمد و برای یزید بیعت گرفت. او در مکّه اقامت کرد و هیچ چیزی درباره یزید نگفت. سپس به سوی امام حسین علیه السلام فرستاد و او را فرا خواند. وقتی ایشان آمد، معاویه ایشان را نزدیک خود نشاند و گفت: ای ابا عبد اللّه! بدان که من هیچ شهری را استثناء نکرده ام، جز آنکه به سوی اهالی اش فرستاده ام و از آنان برای یزید بیعت گرفته ام. البته مدینه را به تأخیر انداخته ام؛ زیرا گفتم: اهل آن، ایل و تبار و خویشان یزید و کسانی اند که بیمی از آنها ندارم. سپس به مدینه پیک فرستادم؛امّا آنان از بیعت با یزید، خودداری کردند و از همه در این کار، سختگیرتر هستند. اگر برای امّت محمّد (ص) بهتر از پسرم یزید سراغ داشتم، برای [بیعت کردن با] یزید، کسی را روانه نمی کردم. امام حسین علیه السلام فرمود: «ساکت باش ای معاویه! این گونه نگو. تو بهتر از او را رها کرده ای؛ کسی که هم خودش بهتر است، هم پدر و مادرش از پدر و مادر او بهترند». معاویه گفت: گویی خودت را می گویی، ای ابا عبد اللّه! امام حسین فرمود: «اگر خودم را قصد کنم،چه می شود؟!». معاویه گفت: ای ابا عبد اللّه! در این صورت به تو می گویم. مادرت، بهتر از مادر یزید است. امّا پدرت، سابقه و فضیلت دارد و خویشاوندی اش را با پیامبر،کسِ دیگری ندارد، اما پدرت با پدر یزید (یعنی من) به حَکَمیت تن دادند و خدا پدر یزید را بر پدر تو مقدّم داشت. امّا درباره تو و او، به خدا سوگند او برای امّت محمّد، بهتر از توست. امام حسین علیه السلام فرمود: «چه کسی برای امّت محمّد بهتر است؟ یزید شرابخوار فاسد؟!». معاویه گفت: آرام ای ابا عبد اللّه! اگر از تو نزد یزید یاد شود، جز نیکی از تو نمی گوید. امام حسین علیه السلام فرمود: «اگر آنچه من از او می دانم، او در من سراغ دارد، بگوید». معاویه به او گفت: ابا عبد اللّه! به هوش باش و هشیار به سوی خانواده ات بازگرد و از خدا بر خودت بترس و مراقب باش که شامیان، آنچه من از تو شنیدم، نشنوند که آنان، دشمنان تو و دشمنان پدرت هستند. امام حسین علیه السلام هم به خانه اش بازگشت. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 291 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۹۶) ✅ از نظر امام حسین (ع) شرایط رهبر جامعه اسلامی چیست؟ 🌹 امام حسین (ع) نامه ای به کوفیان نوشت و آن را توسّط هانی بن هانی سبیعی و سعید بن عبد اللّه حنفی که آخرین فرستادگان کوفیان بودند، برای آنان فرستاد. متن نامه امام چنین بود: «به نام خداوند بخشنده مهربان. از حسین بن علی به توده مؤمنان و مسلمانان. امّا بعد، هانی و سعید، نامه هایتان را برایم آوردند و آخرین فرستادگان شما نزد من بودند و همه آنچه را گفتید و یاد کردید، فهمیدم. سخن همه شما این است که: ما پیشوایی نداریم، به سوی ما بیا؛ شاید خدا به وسیله شما ما را در مسیر هدایت و حق، جمع کند. من برادرم و پسر عمویم و فرد مورد اعتمادی از خانواده ام را به سوی شما فرستادم و به او فرمان دادم که حال و کار و نظر شما را برایم بنویسد. اگر به من نوشت که رأی توده و بزرگان و عقلایتان مانند همان است که فرستادگان شما برایم آورده اند و در نامه هایتان خوانده ام، به زودی نزد شما می آیم. إن شاء اللّه! به جانم سوگند هیچ کس نباید رهبر جامعه باشد مگر کسی که عامل به قرآن و پیش گیرنده راه عدالت و مطیع حق باشد و خودش را در راه خدا وقف کند. و السلام.» 📖 عن محمّد بن بِشْر الهمدانی: کَتَبَ[أیِ الحُسَینُ علیه السلام إلی أهلِ الکوفَةِ] مَعَ هانِئِ بنِ هانِئٍ السَّبیعِیِّ و سَعیدِ بنِ عَبدِ اللّهِ الحَنَفِیِّ و کانا آخِرَ الرُّسُلِ: بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ مِن حُسَینِ بنِ عَلِیٍّ إلَی المَلَأِ مِنَ المُؤمِنینَ وَ المُسلِمینَ،أمّا بَعدُ،فَإِنَّ هانِئا و سَعیدا قَدِما عَلَیَّ بِکُتُبِکُم،و کانا آخِرَ مَن قَدِمَ عَلَیَّ مِن رُسُلِکُم،و قَد فَهِمتُ کُلَّ الَّذِی اقتَصَصتُم و ذَکَرتُم،و مَقالَةُ جُلِّکُم:إنَّهُ لَیسَ عَلَینا إمامٌ،فَأَقبِل لَعَلَّ اللّهَ أن یَجمَعَنا بِکَ عَلَی الهُدی وَ الحَقِّ.و قَد بَعَثتُ إلَیکُم أخی وَ ابنَ عَمّی و ثِقَتی مِن أهلِ بَیتی،و أمَرتُهُ أن یَکتُبَ إلَیَّ بِحالِکُم و أمرِکُم و رَأیِکُم،فَإِن کَتَبَ إلَیَّ أنَّهُ قَد أجمَعَ رَأیُ مَلَئِکُم و ذَوِی الفَضلِ وَ الحِجا مِنکُم عَلی مِثلِ ما قَدِمَت عَلَیَّ بِهِ رُسُلُکُم و قَرَأتُ فی کُتُبِکُم،أقدَمُ عَلَیکُم وَشیکا إن شاءَ اللّهُ؛فَلَعَمری مَا الإِمامُ إلاَّ العامِلُ بِالکِتابِ،وَ الآخِذُ بِالقِسطِ،وَ الدّائِن بِالحَقِّ،وَ الحابِسُ نَفسَهُ عَلی ذاتِ اللّهِ.وَ السَّلامُ. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 149 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ خدا کسانی از قوم لوط را که از عذاب الهی نجات یافتند، با چه صفتی یاد کرده است؟ 🌹کلام خدای : هر مؤمنی را در شهر لوط بود، پيش از آمدن عذاب‏، از شهر بيرون برديم * اما در آنجا جز يك خانه از مؤمنانی که خدا بودند، نيافتيم. ✍️ شرح: خدا بودن، یعنی مطیع دستورات و خدا بودن. این اساس سبک زندگی قرآنی است. 📖 فأَخْرَجْنا مَنْ كانَ فيها مِنَ الْمُؤْمِنينَ * فَما وَجَدْنا فيها غَيْرَ بَيْتٍ مِنَ (ذاریات، 36) آیه شماره 266 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ صفای باطن چگونه به دست می آید؟ 🌺 امام خامنه ای: صفاى نفس هم با همين عمل به ، اجتناب از ، آلوده نكردن خود، آلوده نشدن و مراقبت به دست مى‏ آيد. البته كسى معصوم نخواهد شد كه هيچ خطايى از او سر نزند؛ اما اگر مراقب باشيم، لغزشهايمان كم خواهد شد و اگر يك‏ وقت هم لغزشى پيدا كنيم، با مغز به زمين نمى‏ خوريم؛ اين خاصيت مراقبت است. اسم اين مراقبت در فرهنگ اسلامى چيست؟ . وقتى مى ‏گويند باشيد، يعنى مراقب باشيد؛ مراقب كار خودتان باشيد؛ مواظب باشيد چه مى‏ گوييد و چه تصميمى مى‏ گيريد و چه عملى مى‏ كنيد. اين مراقبت موجب مى‏ شود كه انسان نلغزد و اگر لغزيد، خيلى صدمه نخورد. (21/ 11/ 1382) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 87 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (۷) 🌺 ابو بصير درباره آيه «خود و خانواده خود را از آتش جهنم حفظ کنید» از امام صادق (ع) پرسيد: چگونه خانواده را بايد از آتش جهنم حفظ کرد؟ امام فرمود : آنها را به انجام که خدا فرمان داده، امر می کنی و از آنچه خدا کرده، نهیشان مى كنى. اگر از تو اطاعت كردند، آنان را از آتش جهنم حفظ كرده اى و اگر از تو نافرماني كردند، تو وظيفه ات را انجام داده اى. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ في قولِهِ تَعالى :«قُوا أنفُسَكُمْ و أهليكُمْ نارا»لَمّا سَألَهُ أبو بَصيرٍ عَن وِقايَةِ الأهلِ ـ: تأمُرُهُم بِما أمَرَهُمُ اللّهُ ، و تَنهاهُم عَمّا نَهاهُمُ اللّهُ عَنهُ ، فإن أطاعُوكَ كُنتَ قَد وَقَيتَهُم ، و إن عَصَوكَ فكُنتَ قَد قَضَيتَ ما عَلَيكَ . 📚 میزان الحکمه، ح 12834 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (97) ✅ دعای مستجاب پس از انجام واجبات 🌹 پدرم امیرمؤمنان (ع) برایم نقل کرد که پیامبر خدا فرمود: «هر کس یک عمل واجب را ادا کند، نزد خدا یک دعای مستجاب دارد». 📖 عن الحسین بن علیّ الشهید علیه السلام: حَدَّثَنی أبی أمیرُ المُؤمِنینَ عَلِیُّ بنُ أبی طالِبٍ علیه السلام قالَ:قالَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله:مَن أدّی فَریضَةً فَلَهُ عِندَ اللّهِ دَعوَةٌ مُستَجابَةٌ. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 483 📱 کانال سبک زندگی متقین: https://eitaa.com/mottagheen
🌷 داستان کوتاه (48) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (98) ✅ داستان عبرت آموز عبیدالله بن حر امام حسین (ع) در مسیر مدینه تا کربلا رفت تا در منزلگاه بنی مقاتل، فرود آمد. خیمه ای برپا، نیزه ای برافراشته، شمشیری آویخته و اسبی ایستاده بر آخور دید و پرسید: «این خیمه از کیست؟». به امام گفته شد: از مردی به نام عبید اللّه بن حُرّ جُعفی است. امام حسین (ع) یکی از یارانش به نام حَجّاج بن مَسروق جُعفی را روانه کرد و او به خیمه وی رفت و سلام داد و پاسخ سلام شنید. عبید اللّه پرسید: در پشتِ سرت چه خبر است؟ حجّاج گفت: ای پسر حُر! به خدا سوگند، پشت سر من [خیر است.] خداوند،کرامتی را به تو هدیه کرده است، اگر بپذیری. عبیدالله گفت: آن چیست؟ حجاج گفت: این،حسین بن علی است که تو را به یاری خویشتن فرا می خواند. اگر در پیشِ روی او بجنگی، پاداش داری و اگر بمیری، شهیدی. عبید اللّه گفت: به خدا سوگند از کوفه بیرون آمدم فقط از ترس آنکه حسین بن علی وارد آن شود و من در آن باشم و یاری اش ندهم؛ زیرا در کوفه، پیرو و یاوری برای او نیست، جز آن که به دنیا گراییده است. به جز آنان که خدا نگاهشان داشته است. به سوی حسین برگرد و از این موضوع باخبرش کن. حجّاج به نزد امام حسین (ع) باز گشت و باخبرش کرد. امام حسین (ع) برخاست و با گروهی از برادرانش به سوی عبید اللّه بن حر رفت. وقتی داخل خیمه اش شد و سلام داد، عبید اللّه از بالای مجلس برخاست. امام حسین (ع) نشست و پس از حمد و ثنای الهی فرمود: «امّا بعد، ای پسر حُر! همشهری های شما به من نامه نوشته و خبر داده اند که برای یاری من جمع شده اند و در کنارم می ایستند و با دشمنم می جنگند و از من خواسته اند که نزد آنان بروم و من آمدم؛ ولی آنان را چنان که ادّعا کرده اند، نمی بینم؛ زیرا بر کشتن پسر عمویم، مسلم بن عقیل و پیروانش یکدیگر را یاری داده اند و در کنار ابن زیاد که بیعت مرا با یزید می خواهد، جمع شده اند. تو ای پسر حر! بدان که خداوند تو را بر عملکردت و نیز آنچه در روزهای گذشته کرده ای، مؤاخذه می کند. من اکنون تو را به توبه ای دعوت می کنم که گناهانت را بشوید. تو را به یاری ما اهل بیت، دعوت می کنم. اگر حقّمان را دادند،خدا را بر آن می ستاییم و می پذیریم و اگر حقّمان را از ما باز داشتند و به ما ستم کردند، تو از یاوران من در طلب حق می شوی». عبید اللّه بن حُر گفت: ای نوه پیامبر خدا! به خدا سوگند اگر در کوفه یارانی داشتی که همراه تو می جنگیدند، من از سخت ترینِ آنان در برابر دشمنت بودم؛ امّا من پیروانت را در کوفه دیده ام که از بیم بنی امیّه و شمشیرهایشان به خانه هایشان چسبیده اند. پس تو را به خدا سوگند می دهم که این را از من نخواهی. من،هر چه در توان دارم، به تو کمک می کنم. این،اسبِ لگام دار من است که به خدا سوگند سوار بر آن در پیِ کسی نرفته ام، جز آن که مرگ را به او چشانده ام و چون بر آن سوار شده ام، کسی در پیِ من نیامده که به من برسد. شمشیرم را نیز بگیر که به خدا سوگند با آن ضربه ای نزده ام، جز آن که قطع کرده است. امام حسین علیه السلام به او فرمود: «ای پسر حُر! ما در پیِ اسب و شمشیر تو نیامده ایم. ما فقط یاریِ تو را می خواهیم. پس اگر از جان خود [در یاری ما] بخل می ورزی، نیازی به چیزی از مال تو نداریم. من کسی نیستم که گمراهان را به یاری خود بگیرم؛ زیرا شنیدم که پیامبر خدا فرمود: «هر کس ندای اهل بیتم را بشنود و آنان را بر حقّشان یاری ندهد،جز این نیست که خدا او را به رو در آتش می افکند». سپس امام حسین علیه السلام از نزد او رفت و به جایگاه خود باز گشت. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 265 📱 کانال سبک زندگی متقین: https://eitaa.com/mottagheen
✅ آرزوی کافران در قیامت چیست؟ 🌹 کلام خدای : كافران در قیامت چه بسا آرزو مى كنند كه ای كاش در دنیا خدا بودند. ✍️ شرح: خدا بودن، یعنی مطیع دستورات و خدا بودن. این آرزوی کافران در قیامت است. 📖 ربَما يَوَدُّ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ كانُوا مُسْلِمينَ (حجر، 2) آیه شماره 267 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (8) 🌺 امام على (ع): هدف نهایی دین این است که امر به معروف و نهی از منکر شود و حدود واجب و حرام الهی اجرا گردد. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 غايَةُ الدِّينِ الأمرُ بِالمَعروفِ ، و النَّهيُ عَنِ المُنكَرِ ، و إقامَةُ الحُدودِ 📚 میزان الحکمه، ۱۲۸۰۸ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (9) س: چرا در جامعه ی اسلامی این اجازه نیست که همه چیز فروخته شود و هر حرفی گفته شود و هر کس هر چه را که مناسب است، انتخاب کند؟ مثلاً حتی مشروب هم فروخته شود؛ اما کسی که می داند کار حرامی است، این کار را نکند؛ یا اینکه حرف و عقیده ی بدی ابراز شود، اما هر کس ببیند چون مخالف حرف خداست، گوش ندهد و در عین حال مخالفت با ابراز آن نشود؟ ج: کسانی که انسان را نمی شناسند، این حرف را می زنند. کسانی که آدم شناس هستند، این حرف را نمی زنند. آن ها می دانند که اگر شما مشروب بیاوری، آدم ها می خورند. آدم این طور است. اگر مواد مخدّر بیاوری، استفاده می کنند. از این آدم با این عقل و شعور، نمی شود انتظار داشت و به او گفت: «اگر مواد مخدّری بیاید، تو استفاده نکن!» نه؛ استفاده می کند و می بیند کسانی که استفاده کرده اند، به چه بدبختی افتاده اند؛ اما باز هم عبرت نمی گیرد. آدم این است. شما می خواهی همه چیز را در اختیار این آدم قرار دهی. آیا این درست است؟ معلوم شد این غلط است؛ لذا گفته اند: «اینها در اختیار او نباشد.» اگر باشد، عقلش کافی نیست و مبتلا می شود؛ لذا نه مواد مخدّر باید باشد و نه مشروبات. اگر باشد، استفاده می کنند. الان بدترین چیزها آمده، اما استفاده می کنند. س: در دعای کمیل می خوانیم: «وَ لَا حُجَّةَ لِي فِيمَا جَرَى عَلَيَّ فِيهِ قَضَاؤُكَ وَ ألْزَمَنِي حُكْمُكَ وَ بَلَاؤُكَ»؛ به نظر می آید نوعی توجیه از گناه در این عبارت وجود دارد؟ ج: چه کسی این طور گفته است؟ شما خیال می کنی. مقدرات با اراده و اختیار من انجام می گیرد. بنابراین خودم دخالت دارم. دستم که بسته نیست. خودم با اختیار می روم کاری را می کنم که خدا می دانست. خُب نکن! گناه تقصیر کیست؟ شما گناه کردی. او حکم صادر کرده و گفته: «نباید گناه کنی.» س: در این عبارت، خطاب به خدا فرموده: «محکوم به قضای توام»؟ ج: من محکوم هستم. کار بد کرده ام و باید آماده ی عذاب باشم. حجّتی ندارم. اگر بگویند: «چرا کردی؟» نمی توانم جواب قانع کننده بدهم و محکوم هستم. س: آیا اطاعت از خدا هم جزء روزی حساب می شود؟ ج: اطاعت هم جزء روزی است؛ منتهی روزی از طرف اختیار خود انسان. بله، اختیار از طرف خود انسان. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (49) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (99) ✅ تفاوت عمل امام حسین (ع) در زمانی که امام نبود و زمانی که امام بود ... 🌹 امام صادق (ع) فرمود: مردی در روز عرفه نزد امام حسن (ع) آمد، در حالی که ایشان، غذا می خورد و امام حسین (ع) روزه بود. بعد از شهادت امام حسن (ع) در روز عرفه نزد امام حسین علیه السلام آمد،در حالی که ایشان غذا می خورد و پسرش امام سجاد (ع) روزه بود. آن مرد به امام حسین (ع) گفت: من در روز عرفه نزد حسن بن علی رفتم، در حالی که غذا می خورد و تو روزه بودی و سپس امروز نزد تو آمدم و روزه نیستی؟! امام حسین علیه السلام فرمود: «امام حسن (ع) در آن زمان امام بود و روزه نگرفت تا روزه روز عرفه، سنّت و [به عنوان یک عمل واجب] مورد تأسّی و الگوی مردم نشود. اما وقتی ایشان از دنیا رفته، من امام هستم و خواستم که روزه گرفتن من، سنّت و مورد تأسّی و الگوی مردم نشود». 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 263 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (100) ✅ راضی بودن به انجام یک گناه یا یک کار خیر چه اثری دارد؟ 🌹امام حسین (ع): هر کس شاهد انجام کاری باشد و آن را قبول نداشته باشد، مانند کسی است که در انجام آن کار دخالت نداشته و هر کس در زمان انجام کاری غایب باشد و به انجام آن راضی باشد، مانند کسی است که در انجام آن کار دخیل بوده است. ✍️ شرح : اگر کسی به انجام یک گناه یا یک کار خیر راضی باشد، هر چند در انجام آن حاضر نباشد، در آن شریک است و اگر کسی به انجام یک گناه یا یک کار خیر، راضی نباشد، هر چند در هنگام انجام آن حاضر باشد، در آن شریک نیست. 📖 مسند أبی یعلی عن یوسف الصبّاغ عن الحسین علیه السلام و لا أعلَمُهُ إلاّ عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله:مَن شَهِدَ أمرا فَکَرِهَهُ کانَ کَمَن غابَ عَنهُ،و مَن غابَ عَن أمرٍ فَرَضِیَ بِهِ کانَ کَمَن شَهِدَهُ. 📚 حکمت نامه امام حسین ، ج 1 ص 465 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
چرا امام جمعه در هر نماز جمعه بايد مردم را به و پرهيزگارى دعوت كند؟ 🌷 امام خامنه ای: عزيزان من! خيلى مراقب خودتان باشيد؛ «اتّقوا اللَّه». گفته اند كه امام جمعه در هر نماز جمعه بايد مردم را به و پرهيزگارى دعوت كند؛ اين كار براى چيست؟ براى اين است كه راه زندگى- كه همان صراط بين بهشت و جهنم است- راه لغزانى است، كه دائم انسان بايد جلوى پاى خودش را نگاه كند؛ مراقب باشد؛ درست حركت كند، كه مبادا پاى او بلغزد؛ اين، حفظ ؛ اين، اساس كارهاست. (16/ 04/ 1383) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 88 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیین حضرت ابراهیم (ع) چه بود؟ 🌹 کلام خدای متقین: ابراهيم نه يهودى بود و نه مسیحى، بلكه حق گرا و خدا بود و از مشركان نبود. ✍️ شرح: خدا بودن یعنی مطیع دستورات و خدا بودن در زندگی فردی و اجتماعی. آیین ابراهیم (ع) و سبک زندگی اش این بود. 📖 ما كانَ إِبْراهيمُ يَهُودِيًّا وَ لا نَصْرانِيًّا وَ لكِنْ كانَ حَنيفاً مُسْلِماً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكينَ (آل عمران، 67) آیه شماره 268 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (۹) 🌺 پيامبر اکرم (ص) : هر گاه امّت من امر به معروف و نهى از منكر را ترک کنند، بايد با خدا اعلان جنگ كنند [و خود را براى بلايى سخت از جانب خدا آماده کنند]. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 إذا تَرَكَت اُمَّتيَ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهيَ عَنِ المُنكَرِ فَلْيُؤذَنْ بِوِقاعٍ مِنَ اللّهِ جلَّ اسمُهُ . 📚 میزان الحکمه، ح 12853 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (50) ✅ پای درس امام حسین ... (101) 🌹 نماز اول وقت در وسط جنگ 🔸 ابو ثَمامه صائدی در روز عاشورا به امام حسین علیه السلام گفت: ای ابا عبد اللّه! جانم به فدایت! می بینم که دشمنان به تو نزدیک شده اند. اما به خدا سوگند تو کشته نمی شوی تا من به پای تو کشته شوم، إن شاء اللّه! من دوست دارم خدایم را در حالی دیدار کنم که نماز ظهری را که وقتش رسیده، بخوانم. امام حسین علیه السلام سرش را بالا آورد و فرمود: «نماز را به یاد آوردی. خداوند تو را از نمازگزاران و ذاکران قرار دهد. آری، اکنون اوّلِ وقت آن است.» سپس فرمود: «از دشمن بخواهید که از ما دست بردارند تا نماز بخوانیم». 📖 عن حمید بن مسلم: قالَ أبو ثَمامةَ عَمرو بنُ عَبدِ اللّهِ الصّائدیُّ لِلحُسَینِ علیه السلام[یَومَ عاشوراءَ]:یا أبا عَبدِ اللّهِ!نَفسی لَکَ الفِداءُ،إنّی أری هؤُلاءِ قَدِ اقتَرَبوا مِنکَ،و لا وَ اللّهِ لا تُقتَلُ حَتّی اقتَلَ دونَکَ إن شاءَ اللّهُ،و احِبُّ أن ألقی رَبّی و قَد صَلَّیتُ هذِهِ الصَّلاةَ الَّتی دَنا وَقتُها. فَرَفَعَ الحُسَینُ علیه السلام رَأسَهُ ثُمَّ قالَ:ذَکَرتَ الصَّلاةَ،جَعَلَکَ اللّهُ مِنَ المُصَلّینَ الذّاکِرینَ!نَعَم،هذا أوَّلُ وَقتِها. ثُمَّ قالَ:سَلوهُم أن یَکُفّوا عَنّا حَتّی نُصَلِّیَ. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 427 📱 کانال سبک زندگی متقین: https://eitaa.com/mottagheen
✅ ضوابط صلاحیت ولی فقیه برای رهبری چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: در مكتب سياسى اسلام، ضابطه، اين ها نيست؛ ضابطه، ضابطه ى معنوى است. ضابطه عبارت است از ، و . ، آگاهى مى آورد؛ ، شجاعت مى آورد؛ ، مصالح كشور و ملت را تأمين مى كند؛ اين ها ضابطه هاى اصلى است برطبق مكتب سياسى اسلام. كسى كه در آن مسند حساس قرار گرفته است، اگر يكى از اين ضابطه ها از او سلب شود و فاقد يكى از اين ضابطه ها شود، چنانچه همه ى مردم كشور هم طرف دارش باشند، از اهليت ساقط خواهد شد. رأى مردم تأثير دارد، اما در چارچوب اين ضابطه. كسى كه نقش رهبرى و نقش ولى فقيه را بر عهده گرفته، اگر ضابطه ى يا ضابطه ى يا ضابطه ى از او سلب شد، چنانچه مردم او را بخواهند و به نامش شعار هم بدهند، از صلاحيت مى افتد و نمى تواند اين مسئوليت را ادامه دهد. از طرف ديگر كسى كه داراى اين ضوابط است و با رأى مردم كه به وسيله ى مجلس خبرگان تحقق پيدا مى كند- يعنى متصل به آراء و خواست مردم- انتخاب مى شود، نمى تواند بگويد من اين ضوابط را دارم؛ بنابراين مردم بايد از من بپذيرند. «بايد» نداريم. مردم هستند كه انتخاب مى كنند. حق انتخاب، متعلق به مردم است. (14/ 03/ 1383) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 89 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چرا خدا نعمتهایش را تمام و کامل به انسانها داد؟ 🌹 کلام خدای : خدا براى آسايش شما از مخلوقاتش سايبانهایی مهيا ساخت و از غارهاى كوهها، پناهگاههایی برايتان قرار داد تا در مقابل سرما و گرما پناه بگيريد. خدا همچنین لباس را خلق كرد كه شما را از گرما و سرما حفظ می کند. همچنین براى آنكه در جنگ محفوظ بمانيد، زره آهنی برایتان آفرید. او نعمتهاى خود را بر شما تمام و كامل كرد تا دستوراتش باشيد. ✍️ شرح: هدف خدا از تکمیل نعمتها این بود که انسانها او شوند. خدا شدن یعنی التزام به انجام و ترک . 📖 و اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِمَّا خَلَقَ ظِلالاً وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنَ الْجِبالِ أَكْناناً وَ جَعَلَ لَكُمْ سَرابيلَ تَقيكُمُ الْحَرَّ وَ سَرابيلَ تَقيكُمْ بَأْسَكُمْ كَذلِكَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْلِمُونَ (نحل، 81) آیه شماره 269 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (10) 🌺 امام حسين (ع): اى مردم! از پندى كه خداوند به دوستان خود داده است، عبرت بگيريد ... خدا فرموده است: «مردان و زنان مؤمن بر یکديگر ولايت و مسئولیت دارند و امر به معروف و نهى از منكر مى كنند». خدا در این آیه با امر به معروف و نهى از منكر به عنوان يك واجب آغاز كرد؛ زيرا مى دانست كه اگر اين واجب انجام گيرد، همه واجبات ديگر، چه آسان و چه سخت، عملی خواهد شد؛ چون امر به معروف و نهى از منكر، دعوت به تسلیمِ خدا شدن است و همراه است با چند چیز: 1️⃣ بازگشت حقوقِ به ناحق گرفته شده ی مردم 2️⃣ مخالفت با ظالمان 3️⃣ تقسيم عادلانه بيت المال و غنايم 4️⃣ گرفتن مالیات و زكات 5️⃣ خرج كردنِ به جای آنها. 📖 اعتَبِروا أيُّها النَّاسُ بِما وَعَظَ اللّهُ بِه أولِياءَهُ .... و قالَ : «المُؤمِنونَ و المُؤمِناتُ بَعضُهُم أولِياءُ بَعضٍ يَأمُرونَ بِالمَعروفِ و يَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ»۲ فبَدَأ اللّهُ بِالأمرِ بِالمَعروفِ ، و النَّهيِ عَنِ المُنكَرِ فَريضَةً مِنهُ ؛ لِعِلمِهِ بِأنَّها إذا اُدِّيَت و اُقيمَتِ استَقامَتِ الفَرائضُ كُلُّها هَيِّنُها و صَعبُها ، و ذلكَ أنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهيَ عَنِ المُنكَرِ دُعاءٌ إلَى الإسلامِ مَعَ رَدِّ المَظالِمِ و مُخالَفَةِ الظّالِمِ ، و قِسمَةِ الفَيءِ و الغَنائمِ ، و أخذِ الصَّدَقاتِ مِن مَواضِعِها ، و وَضعِها في حَقِّها . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۳۶ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (51) ✅ پای درس امام حسین ... (102) 🌹 من نماز را دوست دارم 🔸وقتی امام حسین علیه السلام حرص لشکر عمر سعد را بر زود آغاز کردن جنگ و کم بهرگی آنان را از اندرز و سخن خویش دید، به برادرش عبّاس فرمود: «اگر می توانی، آنان را امروز از جنگ با ما منصرف کن تا شاید امشب، برای پروردگارمان نماز بگزاریم. خدا می داند که من، نماز گزاردن برای او و تلاوت کتابش را دوست دارم». عبّاس، این مطلب را از آنان خواست. عمر بن سعد، تأمّلی کرد. عمرو بن حجّاج زبیدی به عمر سعد گفت: به خدا سوگند اگر آنان، از طایفه تُرک و دیلم بودند و این خواسته را داشتند، می پذیرفتیم. چگونه از ایشان که خاندان محمّد هستند، نپذیریم؟! چنین شد که پذیرفتند. امام حسین علیه السلام بر زمین نشست و به خواب رفت. سپس بیدار شد و به خواهرش زینب فرمود: «ای خواهر! اکنون جدّم محمّد و پدرم علی و مادرم فاطمه و برادرم حسن را در خواب دیدم که می گفتند: "ای حسین! تو به زودی به سوی ما می آیی"». زینب به صورتش زد و فریادی کشید. اما امام حسین علیه السلام به او فرمود: «آرام باش! موجب شماتت ما توسّط دشمن مشو!». 📖 لمّا رَأَی الحُسَینُ علیه السلام حِرصَ القَومِ عَلی تَعجیلِ القِتالِ،و قِلَّةَ انتِفاعِهِم بِالوَعظِ وَ المَقالِ،قالَ لِأَخیهِ العَبّاسِ:إنِ استَطَعتَ أن تَصرِفَهُم عَنّا فی هذَا الیَومِ فَافعَل،لَعَلَّنا نُصَلّی لِرَبِّنا فی هذِهِ اللَّیلَةِ،فَإِنَّهُ یَعلَمُ أنّی احِبُّ الصَّلاةَ لَهُ و تِلاوَةَ کِتابِهِ. قالَ الرّاوی:فَسَأَلَهُمُ العَبّاسُ ذلِکَ،فَتَوَقَّفَ عُمَرُ بنُ سَعدٍ،فَقالَ لَهُ عَمرُو بنُ الحَجّاجِ الزُّبَیدِیُّ:وَ اللّهِ لَو أنَّهُم مِنَ التُّرکِ وَ الدَّیلَمِ و سَأَلوا ذلِکَ لَأَجَبناهُم،فَکَیفَ و هُم مِن آلِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله!فَأَجابوهُم إلی ذلِکَ. قالَ الرّاوی:و جَلَسَ الحُسَینُ علیه السلام،فَرَقَدَ،ثُمَّ استَیقَظَ و قالَ:یا اختاه إنّی رَأَیتُ السّاعَةَ جَدّی مُحَمَّدا صلی الله علیه و آله،و أبی عَلِیّا،و امّی فاطِمَةَ،و أخِی الحَسَنَ،و هُم یَقولونَ:«یا حُسَینُ،إنَّکَ رائِحٌ إلَینا عَن قَریبٍ»و فی بَعضِ الرِّوایاتِ:«غَدا». قالَ الرّاوی:فَلَطَمَت زَینَبُ وَجهَها و صاحَت،فَقالَ لَهَا الحُسَینُ علیه السلام:مَهلاً،لا تُشمِتِی القَومَ بِنا. 📖 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 427 📱 کانال سبک زندگی متقین: https://eitaa.com/mottagheen
زمام اراده، اختیار و تصمیم بشر باید به دست که باشد؟ 🌷 امام خامنه ای: روح همه ى معارف و تعاليم اسلامى اين است كه افسار رفتار و حركت بشر در زندگى به دست شهوت و غضب داده نشود؛ انسان و جامعه ى انسانى را خودخواهى ها هدايت نكند؛ بلكه عقل و هدايت كند. شما به رنجهاى بشر نگاه كنيد؛ فقرها، محروميت ها، تبعيض ها، فسادها، جهالتها و تعصب هاى بى مورد ناشى از چيست و كشتارها، جنگها، مظلوميت ها، ستمها و قساوتها در جامعه ى بشرى از كجا به وجود مى آيد؟ ريشه ى همه ى اين ها اين است كه انسان هايى كه مهار نفس خودشان را ندارند و اسير شهوت و غضب و خودخواهى و جاه طلبى و مال اندوزى اند، هرگاه در هر نقطه يى از دنيا بر سرنوشت بشر حاكم شدند، بشريت را به فقر و جنگ و جهالت و تبعيض و فساد و فتنه سوق دادند؛ اسلام مى خواهد اين را علاج كند. اسلام مى گويد زمام اراده و تصميم و اختيار بشر- كه يكى از بزرگ ترين موهبتهاى خدا به بشر است- به دست جهالت، شقاوت، دنياپرستى، خودخواهى و خودپرستى داده نشود؛ بلكه به دست عقل و داده شود. (26/ 01/ 1383) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 90 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen