eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
53 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
🚫 دوست بد امام سجاد (ع) به فرزندش امام باقر (ع) فرمود: فرزندم! با پنج نفر همنشینی و رفاقت مکن: 1️⃣ از همنشینی با پرهیز کن؛ زیرا او مطالب را برخلاف واقع نشان می دهد. دور را نزدیک و نزدیک را دور جلوه می دهد. 2️⃣ از همنشینی با اهل و انسان لاابالی بپرهیز؛ زیرا او تو را به بهاي یک لقمه یا کمتر از آن می فروشد. 3️⃣ از همنشینی با بپرهیز! که او از کمک مالی به تو آن گاه که بسیار به او نیازمندي، مضایقه می کند. 4️⃣ از همنشینی با اجتناب کن؛ زیرا او می خواهد به تو سودي برساند ولی به خاطر کم عقلی اش به تو زیان می رساند. 5️⃣ از همنشینی با کسی که با خویشانش است، بپرهیز؛ که او در سه جاي قرآن مورد لعن خدا قرار گرفته است. 📚 داستانهای بحار الانوار، ج 2 ، ص 95 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت س: اگر کسی ادعا کند که امام زمان (ع) را رؤیت می کند، از کجا بفهمیم راست می گوید؟ ج: اولین کاری که باید بکنیم، این است که باید لبش را بدوزیم. این اولین کار ماست، که دیگران هم بفهمند و دیگر این حرف ها را نزنند؛ چون مورد سوء استفاده قرار می گیرد. انسان های سالم ادعا نمی¬کنند. ادعا کار انسان های ناسالم است؛ لذا می بینیم هر کس ادعا کرد، پشت سرش رسوا شد. س: آیا اینکه فقها در زمان غیبت، نائب امام عصر هستند، صحیح است؟ و آیا همه ی فقها این جور هستند؟ ج: فقها به شرط عدالت. اگر یک فقیه باشد و یک بقّال بی¬سواد، عقل انسان کدام را به عنوان نائب حضرت می پذیرد؟ او سواد و اطلاع ندارد؛ اما فقیه، آگاه و مطّلع است. چهل سال زحمت کشیده است و می¬داند نظر حضرت در اخلاق، در اعمال و در معارف چیست. بلد است. فقیه در جای او نشسته است؛ اما دیگران بلد نیستند. طبیعی است که در زمان غیبت به جای امام، فقها هستند. س: در صورت صلاح دید، خاطراتی از انسان های با تقوا و علمای گذشته بفرمایید تا هم یاد آن ها زنده گردد و هم ما استفاده کنیم؟ ج: یک کتاب که نمی شود گفت. این سؤال، یک کتاب است. س: شما یکی را بفرمایید؟ ج: چنین امام (خمینی) باتقوایی بیست ـ سی سال در میان شما بوده است؛ آیا بس نیست. س: ما کوچک بودیم! ج: چقدر کتاب نوشته اند. کتاب صحیفه ی نور، چندین جلد شده است. همه ی این ها پر از شاه کارهای بندگی، تقوا، کمال، صبر و تحمل ایشان است. چرا راه دور می روید؟ س: آیا امام خمینی در ردیف امام زاده ها به حساب می آید؟ ج: از امام زاده ها بالاتر است. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه کسی نزد ولی فقیه عزیزتر است؟ 🌷 امام خامنه ای: هركس پايبندتر به مبانى، پايبندتر به و پايبندتر به فكر درست و ايمان باشد، براى ما عزيزتر است- در اين ترديدى نيست . (10/ 08/ 1383) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 162 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ ظلم به خود یعنی چه؟ 🌹 خدای فرموده: هر کس از حدود الهی و خط قرمزهای خدا تجاوز کند، به خودش ظلم کرده است. 📖 من يَتَعَدَّ حُدودَ اللَّهِ فَقَد ظَلَمَ نَفسَهُ (طلاق ، 1) ✍️ شرح: حدود الهی و خط قرمزهای خدا همان و است. ضرر ترک و انجام همیشه به خود انسان برمی گردد. پس هر کس حدود الهی را یعنی دستورات و را رعایت نکند، به خودش ظلم کرده است. چون ضررش که بدبختی در دنیا و جهنمی شدن در آخرت است، به خودش برمی گردد. آیه شماره 33 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌹 یک داستان کوتاه (99) زُهري در شبی تاریک و سرد، امام سجاد (ع) را دید که گندم و هیزم بر دوش گرفته و می رود. زهری به امام (ع) گفت: پسر پیامبر! این چیست؟ به کجا می برید؟ حضرت فرمود: من مسافرم. این توشه سفر من است. آن را می برم در جاي محفوظی بگذارم تا هنگام مسافرت دست خالی و بی توشه نباشم. زهری گفت: این غلام من است. اجازه بفرمایید او این بار را بر دوش گیرد و هر جا می خواهید، ببرد. امام فرمود: بگذار خودم بار خود را ببرم. تو راه خود را بگیر و برو! با من کاري نداشته باش! چند روز گذشت و زهری بار دیگر امام سجاد (ع) را دید و به ایشان گفت: من از آن سفري که آن شب درباره اش سخن گفتید، اثري ندیدم! امام فرمود: سفر آخرت را می گفتم. براي آن آماده می شدم. آمادگی براي مرگ با دوري از کارهای و انجام کار خیر حاصل می شود. 📚 وسائل الشیعة , جلد۹ , صفحه۴۰۱ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (1) س: منظور از «البصیرۀ فی قَلبی» و «البصیرۀَ فی دینی» در دعاها چیست؟ ج: دو جور دید داریم؛ یک دید با چشم است که خدا به انسان داده است و انسان اشکال، رنگ های مختلف، طول، عرض و... را می تواند با چشم احساس کند. اگر چشم نبود، زندگی برای انسان مقدور نبود. یک دید هم داریم که از عقل است. چون یکی از معانی عقل در لغت عرب، قلب است، از آن به «دید قلب» تعبیر می شود؛ اما در این دعا منظور همان دید عقل یعنی فهم و شعور است. گاهی انسان چیزهایی را نمی بیند؛ مثلاً پشت دیوار است یا پشت مانعی است و چشم، آن چیز را نمی بیند یا فاصله خیلی زیاد است و چشم آن را نمی بیند. عقل هم گاهی نمی بیند؛ یعنی چیزی را نمی فهمد. بنا نیست عقل محدود انسان همه چیز را بفهمد. به اندازه ای که در محیط زندگی نیاز است، می فهمد؛ اما فهم همه چیز، عقلی می خواهد معادل همه چیز. چون خدا این را به انسان نداده، قهراً خیلی از چیزها از دید عقل، مستور است. اگر انسان خیلی از چیزها را نفهمد و نداند، لطمه ای به زندگی نمی خورد؛ چون در مسیر زندگی انسان قرار نگرفته است. الان ما از قطب جنوب و قطب شمال اطلاعات زیادی نداریم. انسان هایی که در آنجا زندگی می کنند، خبر زیادی از نحوه ی زندگی شان، فکرشان و عقیده شان نداریم. اشکالی هم ندارد؛ اما زندگی خودمان را بر اساس عقل، علم و تجربه پیش می بریم. اما چیزهایی هست که اگر انسان نبیند، خطر ایجاد می کند؛ مثل اینکه اگر اطرافش را با چشم سر نبیند، مشکلاتی ایجاد می کند. نفهمیدن پاره ای از چیزها ضرر دارد؛ لذا تأکید شده این ها را باید خوب بفهمی. اگر نفهمی، به چاله می افتی. از این فهم به بصیرت قلبی تعبیر شده است. عبارت «وَ اجعَل البصیرۀَ فی قَلبی» در دعایی که دستور داده اند در تعقیب نماز بخوانیم، یعنی من بتوانم با چشم عقل، چیزهایی را ببینم که اگر نبینم، به زحمت می افتم و به اشکال مبتلا می شوم و در چاله چوله می افتم؛ چیزهایی که انسان به وسیله ی عقل و فهم و شعور درک می کند و بدون آن دچار خطر می شود. یکی از جمله هایی که حضرت در قالب دعا انشاء فرموده اند، این است: «خدایا! به من بصیرت در دین بده»؛ یعنی مسائلی که مربوط به دین من است. دین محدود است. زیاد نیست. منتشر و پر وسعت نیست که آدم مثل قطب جنوب و شمال دسترسی به آن نداشه باشد. خیلی محدود است. در اختیار همه قرار می گیرد. اصول اعتقاداتش محدود است. اصول اعمالش محدود است. اصول رفتارش محدود است. همه ی این ها محدود است. یک نفر عوام بی سواد هم می تواند اینها را یاد بگیرد. یاد بگیرد یعنی ببیند. یاد گرفتن یعنی دید قلب و عقل. اگر جاهل باشد، یعنی عقلش این را ندیده است و در اثر ندیدن برایش خطر پیش می آید. آن وقت ممکن است حرف هایی بشنود و در اثر ندیدن و جهل و نادانی بپذیرد و دینش را به خطر بیندازد. بنابراین فرموده اند یکی از مسائل ضروری، داشتن بصیرت در دین است؛ یعنی دین محدود که متضمّن سعادت دنیا و آخرت انسان است را باید درست بفهمد و فهمیدن یعنی دیدن عقل. باید درست بفهمد تا دچار مشکلات نشود؛ و الّا اگر درست نفهمد، ممکن است چیزهایی بشنود و بپذیرد و آن وقت مسیرش منحرف شود. بنابراین یکی از مسائل ضروری در زندگی هر مسلمان، فهمیدن و دانستن مسائل اصول اسلامی است، نه همه چیز دین. همه چیز در دین جزء اصول نیست. آن اصول اگر سالم باشد، مسائل دیگر مهم نیست؛ اما اگر انسان در اثر جهل و نادانی نسبت به اصول، گرفتار اشکال شود، ممکن است دینش از دست برود. بنابراین بصیرت داشتن در دین یعنی اصول؛ یعنی در عقاید، در رفتار و در اعمال. در این سه بُعد بفهمم چه باید بکنم و دستور اسلام و خدا در این سه بُعد چیست. اگر بلد باشم، هر کس هر حرفی بزند، با این مقایسه می کنم. اگر دیدم با این، ضد و مخالف است، رد می کنم. اما اگر بلد نباشم، ممکن است با عقل ناقصم بپذیرم و مسیرم منحرف شود. بنابراین بصیرت در دین در اصولش واجب عینی است؛ مثل تقوا در درجه ی اول است. بر همه واجب است اصول را یاد بگیرند. مسائلی را که در زندگی برایشان پیش می آید، یاد بگیرند تا دچار جهل و نادانی نشوند و از این بابت دچار خطر نشوند. اسم این، بصیرت در دین است. انسان در دین روشن بین باشد و بداند دینش چیست و چه باید بکند و چه باید نکند تا کسی نتواند شبهه ایجاد کند و یا او را منحرف کند؛ و الّا خطر پیش می آید. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 🔹 ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌺 توصیه های امام صادق (ع) به عبدالله بن جُندَب (شماره 1) ✅ ای پسر جُندَب! شايسته هر مسلمانی که با ما آشناست، اين است كه لیست اعمالش را در هر شب و روز بر خودش عرضه کند و حسابرس اعمال خود گردد. پس اگر در لیست اعمال خود، كار خوبى مشاهده كرد، بر آن بيفزايد و اگر گناهی دید، طلب آمرزش كند تا مبادا در روز قیامت رسوا شود. 📖 يا اِبْنَ جُندَب حَقٌّ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ يَعْرِفُنَا أَنْ يَعْرِضَ عَمَلَهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ عَلَى نَفْسِهِ فَيَكُونَ مُحَاسِبَ نَفْسِهِ فَإِنْ رَأَى حَسَنَةً اِسْتَزَادَ مِنْهَا وَ إِنْ رَأَى سَيِّئَةً اِسْتَغْفَرَ مِنْهَا لِئَلاَّ يَخْزَى يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۳۰۱ به بعد 📱 کانال سبک زندگی متقین: 🆔@mottagheen
✅ عبادت همراه با انجام چه اثری دارد؟ 📣 امام خامنه ای: آن كسى كه دعا هم مى ‏خواند، را هم انجام مى ‏دهد، شرعيش را هم انجام مى‏ دهد؛ اما در كنار آن‏ها، از هم اجتناب ندارد، مثل آن كسى است كه در حال سرماخوردگى و تب، هم داروهايى را كه ضد سرماخوردگى است و شفابخش است، مى ‏خورد و هم از غذاهايى كه براى سرماخوردگى مضر است، استفاده مى‏ كند. معلوم است كه آن داروها، اثر نخواهد كرد. معلوم است كه اگر آدم بيمار، آن غذايى كه براى او مضر است، آن عملى كه براى او زيان‏آور است، به آن‏ها ارتكاب بكند، براى او، دارو اثرى نخواهد كرد.(18/ 01/ 1369) پند 163 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیا یهودیان و مسیحیان هم دستور داشته اند؟ عملکرد آنها در مقابل دستور در کتابهای آسمانی شان چگونه بود؟ 🌹 خدای فرموده: اگر مسیحیان و یهودیان ايمان مى‏ آوردند و اهل می شدند و از بزرگ پرهيز مى ‏كردند، قطعاً كوچكشان را پاک می کردیم و آنان را به باغهای پرنعمت بهشت وارد می کردیم. * اگر آنان تورات و انجيل و ساير كتاب‏هاى آسمانى و را كه از جانب پروردگارشان بر آنان فروفرستاده شده بود، عملاً اجرا مى ‏کردند، قطعاً از بالای سرشان و از زير پاهايشان روزی های فراوان مى‏ خوردند. اما فقط برخى از آنان میانه رو و خدا بودند و بسيارى از آنان عملکردشان بد بود. ✍️ شرح: یهودیان و مسیحیان، انجام و ترک بوده که در کتب آسمانی شان نازل شده بود. البته تا زمانی که کتابهایشان تحریف نشده بود. 📖 و لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنَّاتِ النَّعيمِ * وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَ كَثيرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما يَعْمَلُونَ (مائده، 65 و 66) آیه شماره 34 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
داستان کوتاه (100) ✅ هشت درخواست 🔺 کسی به امام سجّاد (ع) گفت: اى پسر رسول خدا! در چه حالی هستی؟ امام فرمود: در حالى‌ هستم كه هشت از من دارند: 1️⃣ خدا از من انجام را می خواهد. 2️⃣ پيامبر خدا از من عمل به سنّتهایش را می خواهد. 3️⃣ خانواده ام از من غذا می خواهند 4️⃣ نفسم از من هوس می خواهد 5️⃣ شيطان از من از خودش را می خواهد. 6️⃣ دو فرشته نگهبانم از من عمل صادقانه می خواهند 7️⃣ فرشتۀ مرگ از من جانم را می خواهد. 8️⃣ قبر از من بدنم را می خواهد 🔸من بین اين درخواستها هستم. 📖 و قِيلَ لِعَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ) : كَيْفَ أَصْبَحْتَ، يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ: أَصْبَحْتُ مَطْلُوباً بِثَمَانٍ: اَللَّهُ (تَعَالَى) يَطْلُبُنِي بِالْفَرَائِضِ، وَ اَلنَّبِيُّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) بِالسُّنَّةِ، وَ اَلْعِيَالُ بِالْقُوتِ، وَ اَلنَّفْسُ بِالشَّهْوَةِ، وَ اَلشَّيْطَانُ بِاتِّبَاعِهِ، وَ اَلْحَافِظَانِ بِصِدْقِ اَلْعَمَلِ، وَ مَلَكُ اَلْمَوْتِ بِالرُّوحِ، وَ اَلْقَبْرُ بِالْجَسَدِ، فَأَنَا بَيْنَ هَذِهِ اَلْخِصَالِ مَطْلُوبٌ . 📚 الأمالي (للطوسی) , جلد۱ , صفحه۶۴۱ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (2) س: آیا دل با قلب فرق دارد؟ ج: نه خیر؛ یکی است. همه ی این ها یکی است. دل، فارسی است و قلب، عربی. فؤاد هم عربی است. دل مرکز شعور است و قلب هم مرکز شعور است. س: بعضی می گویند گرایش ها از عقل است و شوق ها از دل؛ آیا صحیح است؟ ج: نه خیر؛ گرایش هم از عقل است. کسی که عقل ندارد، گرایش هم ندارد. این ها تعبیرات شعری است. عاطفی است؛ و الّا از نظر لغت همه ی این ها یکی است. عقل، کار روح است. فکر، کار روح است. شوق، کار روح است. اراده، کار روح است. مشیّت هم کار روح است. س: «صُدُور» یعنی چه؟ ج: منظور جایگاه عقل است. کرسیِ نشیمن عقل است. غرض این است؛ اما منظور همان است که در لغت است؛ چون نوعاً عرب ها این جور بودند که مرکز عواطف را قلب تلقی می کردند؛ لذا یکی از معانی اش همان قلب است که همه ی این ها در دست اوست. شوق، عداوت، محبت و ... همه در دست اوست. از این، تعبیر به عقل می کنند؛ منتهی چون ما وقتی می گوییم قلب، چیز دیگری منظور است، تا می گوییم قلب، نمی فهمیم که نزد عرب ها این جور نیست. این خلط کردن، کار ماست؛ و الّا لغت می گوید: «قلب یعنی عقل». س: آیا آیه ی «عَلى‏ قُلُوبٍ اَقْفالُها» یعنی «علی عُقُولٍ»؟ ج: قرآن کریم همیشه از عقل، تعبیر به قلب می کند. س: آیا عبارت «علی عُقُولٍ» یعنی آن ها نمی فهمیدند؟ ج: نه؛ خود عرب ها این جور استعمال می کردند. قلب می گفتند. خودشان استعمال قلب می کردند و قرآن هم به زبان آن ها نازل شده است. در سایر مسائل هم انسان می بیند قلب استعمال می کنند. عقل، بیشتر مصطلح فلاسفه است. مردم عادی به جای عقل، همان قلب استعمال می کردند. س: در آن آیه، «اَقْفالُها» به چه معناست؟ این ها که نمی توانند بفهمند؟ ج: یعنی مرکز فهم. اگر به او می گویی، آن ها نمی فهمند. در اثر وجود عناد و وجود مسائل دیگر نمی پذیرند. منظور از «نمی فهمند» این است که اینجا را بسته اند و علم و فهم به داخل آن نمی رود. منظور این است. س: آیا «قَلْب» در آیه ی «إِلَّا مَنْ اَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» به معنای قلب است؟ ج: مرکز است. قلب و عقل، دو جا نیست. یک جا بیشتر نیست. محل تکلیف، محل دریافت فرمان، محل تصمیم گیری و محل تشخیص حق از باطل یک جا بیشتر نیست. عرب ها هم می گویند عقل و هم می گویند قلب. بیشتر قلب می گویند. س: با این توضیح، آیه ی «إِلَّا مَنْ اَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ‏» یعنی چه؟ ج: هر کس آن مرکزش پاک باشد و شرک در آن نباشد و معصیت در آن نباشد و شک و تردید در آن نباشد و اهل ایمان باشد و اهل تقوا باشد، وقتی به آنجا بیاید، کارش درست است. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 🔹 ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌺 توصیه های امام صادق (ع) به عبدالله بن جُندَب (شماره 2) 🔹 خوشا به حال چه کسی؟ ✅ خوشا به حال بنده‌ اى كه هيچ گونه غبطه و حسرتى بر داشته‌ هاى مادى اهل گناه نخورد! خوشا به حال بنده‌ اى كه دنبال آخرت باشد و براي آن بكوشد! خوشا به حال بنده‌اى كه آرزوهاى دروغين، او را سرگرم نکند! 📖 طوبَى لِعَبْدٍ لَمْ يَغْبِطِ اَلْخَاطِئِينَ عَلَى مَا أُوتُوا مِنْ نَعِيمِ اَلدُّنْيَا وَ زَهْرَتِهَا طُوبَى لِعَبْدٍ طَلَبَ اَلْآخِرَةَ وَ سَعَى لَهَا طُوبَى لِمَنْ لَمْ تُلْهِهِ اَلْأَمَانِيُّ اَلْكَاذِبَةُ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه ۳۰۱ به بعد 📱 کانال سبک زندگی متقین: 🆔@mottagheen
✅ تفاوت سیاست امیرالمؤمنین و معاویه در چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: در اين سياست ورزى، امير المؤمنين يكى از خصوصياتش اين است: از مكر و فريب دور است. در يك جمله اى از حضرت نقل شده كه: «لو لا التّقى لكنت ادهى العرب»؛ اگر دست و پاى مرا نمى بست، از همه ى آحاد و مكاران عرب، مكر و حيله را بهتر بلد بودم. يك جاى ديگر در مقام مقايسه ى معاويه با خودش- چون معاويه به دهاء و مكر در حكومت معروف بود- به حسب آنچه كه نقل شده، فرمود: «و اللَّه ما معاوية بأدهى منّى»؛ معاويه از من زرنگتر نيست. منتها على چه كند؟ وقتى بناى بر رعايت و رعايت اخلاق دارد، دست و زبانش بسته است. روش امير المؤمنين اين است. كه نبود، دست و زبان انسان باز است، مى تواند همه چيز بگويد، خلاف واقع مى تواند بگويد، تهمت مى تواند بزند، دروغ به مردم مى تواند بگويد، نقض تعهدات مى تواند بكند، دل بستگى به دشمنانِ صراط مستقيم مى تواند پيدا كند. وقتى نبود، اين جورى است. امير المؤمنين مى فرمايد: من سياست را با انتخاب كردم، با اختيار كردم؛ اين است كه در روش امير المؤمنين، مكارى و حيله گرى و كارهاى كثيف و اين چيزها وجود ندارد؛ پاكيزه است. (20/ 06/ 1388) ✍️ شرح: یعنی انجام واجبات و ترک حرامها در زندگی فردی و اجتماعی پند 164 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیا از پیامبر خدا با از خدا فرقی دارد؟ 🌹 خدای فرموده: هر كس از پيامبر کند، در حقيقت از خدا کرده است. ✍️ شرح: هم از خدا و هم از پیامبر خدا یعنی انجام و ترک . 📖 منْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ. (نساء، 80) آیه شماره 35 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (101) ✅ چشمهایی که نمی گریند یک شب وارد مسجد کوفه شدم. جوانی را دیدم که با پروردگار خود مشغول راز و نیاز است. سر به سجده گذاشته و مناجات می کند. به سوي او رفتم. دیدم امام سجاد (ع) است. صبح که شد، به خدمتش رسیدم و گفتم: یابن رسول الله! با این مقام و موقعیتی که شما داري، باز هم خود را به رنج و زحمت می اندازي؟ به محض شنیدن این جمله، اشک از دیدگان ایشان فرو ریخت و فرمود: ای یوسف بن اسباط! از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که همه چشمها روز قیامت گریان است مگر چهار چشم: 1. چشمی که از ترس (عذاب) خدا بگرید. 2. چشمی که در راه خدا از بین برود. 3. چشمی که از نگاه خود داري کند. 4. چشمی که شب زنده دار باشد. هنگام سجده بندگان، خداوند به فرشتگانش افتخار می کند و می فرماید: به این بنده من نگاه کنید. روحش نزد من است و بدنش در از دستورات من است. ببینید چگونه از خواب کناره گرفته و از ترس عذاب، مرا صدا می زند و آرزو دارد رحمتم شامل حالش گردد. گواه باشید که او را بخشیدم. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 6 ص 118 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (2) س: منظور از آیه ی «ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ في‏ جَوْفِه» چیست‏؟ ج: هر کس یک عقل دارد. دو عقل به انسان نداده اند. از نظر معرفۀ الاجزاء، وقتی بدن انسان را از هم جدا می کنند، می بینند یک قلب بیشتر ندارد. یک عقل هم بیشتر ندارد. دو مغز ندارد. هیچ کس دو تا ندارد. بعضی می گفتند: «فلانی دو مَرده می فهمد»؛ یعنی دو عقله. خدا فرمود: «نه؛ من به هر کس یک عقل داده ام.» منتهی این عقل ها با هم تفاوت دارند، اما دو تا نیست. از نظر خلقت همه یک عقل بیشتر ندارند. س: از امام کاظم (ع) نقل شده است: «يَا هِشَامُ الصَّبْرُ عَلَى الْوَحْدَةِ عَلَامَةُ قُوَّةِ الْعَقْل»؛ منظور چیست؟ ج: کسانی که عقلشان قوی است و مغزشان خوب کار می کند، اگر یک ماه یا دو ماه هم تنها باشند، طوری نمی شود و می توانند. اما در کسانی که وزن عقل، مقداری کم است، طاقت نمی آورند و زود بیرون می زنند. یکی از مصادیق بارز صبر بر وحدت در فصول مختلف دوران تشیع است. زمانی شیعه شدن جرم بود. همه ی مردم دشمن بودند و اذیت می کردند. همسایه، غیر همسایه، دولت، اداره؛ لذا صبر بر قلّتِ طرفدار، یکی از علائم عقل بود. کسانی که عقلشان قوی است، خودشان می توانند میزان کنند و صبر کنند؛ اما کسانی که قوی نیستند، یا برمی گردند یا کار دیگری می کنند. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 🔹 ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌺 توصیه های امام صادق (ع) به عبدالله بن جُندَب (شماره 3) 🔹 فواید اطاعت از خدا ✅ ای پسر جُندَب! اگر شيعيان ما (بر اطاعت از دستورات و ما) مقاومت كنند، فرشتگان با آنان دست می دهند و ابر بر سرشان سايه می افكند و همچون (روشنائى) روز می درخشند و روزي شان از آسمان و زمين می رسد و هيچ چيزى از خدا نمی خواهند مگر اینكه خدا به آنها می دهد. 📖 يا اِبْنَ جُندَب لَوْ أَنَّ شِيعَتَنَا اِسْتَقَامُوا لَصَافَحَتْهُمُ اَلْمَلاَئِكَةُ وَ لَأَظَلَّهُمُ اَلْغَمَامُ وَ لَأَشْرَقُوا نَهَاراً وَ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ وَ لَمَا سَأَلُوا اَللَّهَ شَيْئاً إِلاَّ أَعْطَاهُمْ. 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۳۰۱ به بعد 📱 کانال سبک زندگی متقین: 🆔@mottagheen
✅ چه کنیم که خدا لغزشهای ما را ببخشد؟ 🌷 امام خامنه ای: همه به وظائفشان عمل كنند؛ سعى كنيد. سعى كنيد. ما كه عرض مى كنيم همه به وظائفشان عمل كنند، اين معنايش اين نيست كه حالا ما به همه ى وظائفمان، خودمان عمل مى كنيم؛ نه، «و ما ابرّئ نفسى»؛ بايد سعى بكنيم ديگر؛ تلاشمان اين باشد؛ اين است. يعنى تلاش و مراقبت براى انجام وظيفه؛ اين معناى . اين تلاش را داشته باشيم، يك وقت هم اگر چنانچه لغزشى پيش آمد، آن وقت خداى متعال عفو خواهد كرد؛ خداى متعال آن وقت از لغزشهاى ما خواهد گذشت؛ آن وقتى كه ما مراقب باشيم. (03/ 05/ 1388) ✍️ شرح: یعنی انجام واجبات و ترک حرامها در زندگی فردی و اجتماعی پند 165 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیا راهی برای پاک کردن گذشته داریم؟ 🌹 خدای فرموده: هر کس اهل خدا شود، خدا او را پاک می کند و مزد او را بزرگ می کند. 📖 و مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئاتِهِ وَ يُعْظِمْ لَهُ أَجْراً (طلاق، 5) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک . آیه شماره 36 📱 کانال سبک زندگی متقین @mottagheen
داستان کوتاه (102) ✅ مهمانی شراب 🌺 هارون پسر جهم می گوید: هنگامی که امام صادق (ع) در حیره، منصور دوانیقی را ملاقات نمود، من در خدمت ایشان بودم. یکی از سران سپاه منصور، پسر خود را ختنه کرده بود و عده زیادي از اعیان و اشراف را براي ولیمه دعوت کرده بود. امام صادق (ع) نیز از دعوت شدگان بود. سفره آماده شد و مهمانان بر سر سفره نشستند و مشغول خوردن شدند. در این میان، یکی از مهمانان آب خواست. به عنوان آب، جامی از شراب به دستش دادند. جام که به دست او داده شد، امام صادق (ع) فوراً از سر سفره بلند شد. از امام پرسیدند: چرا بلند شدید؟ ایشان فرمود: این سخن پیامبر (ص) است که هر کس بر سر سفره اي که در آن شراب می نوشند، بنشیند، است. 📖 عنْ هَارُونَ بْنِ اَلْجَهْمِ قَالَ: كُنَّا مَعَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِالْحِيرَةِ حِينَ قَدِمَ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ اَلْمَنْصُورِ فَخَتَنَ بَعْضُ اَلْقُوَّادِ اِبْناً لَهُ وَ صَنَعَ طَعَاماً وَ دَعَا اَلنَّاسَ وَ كَانَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِيمَنْ دُعِيَ فَبَيْنَا هُوَ عَلَى اَلْمَائِدَةِ يَأْكُلُ وَ مَعَهُ عِدَّةٌ عَلَى اَلْمَائِدَةِ فَاسْتَسْقَى رَجُلٌ مِنْهُمْ مَاءً فَأُتِيَ بِقَدَحٍ فِيهِ شَرَابٌ لَهُمْ فَلَمَّا أَنْ صَارَ اَلْقَدَحُ فِي يَدِ اَلرَّجُلِ قَامَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلْمَائِدَةِ فَسُئِلَ عَنْ قِيَامِهِ فَقَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَلْعُونٌ مَنْ جَلَسَ عَلَى مَائِدَةٍ يُشْرَبُ عَلَيْهَا اَلْخَمْرُ. 📚 الکافي ج6 ص 268 @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (3) س: لطفاً حدیث «الصَّبْرُ عَلَى الْوَحْدَةِ عَلَامَةُ قُوَّةِ الْعَقْلِ فَمَنْ عَقَلَ عَنِ اللَّهِ اعْتَزَلَ اَهْلَ الدُّنْيَا وَ الرَّاغِبِينَ فِيهَا» را توضیح دهید؟ ج: اهل دنیا مشخص هستند. کسانی که بیست و چهار ساعته دنبال دنیا می روند. اگر انسان بخواهد مقداری از دنبال دنیا رفتن کم کند و به دنبال خدا رفتن را اضافه کند، راهش این است که مقداری از این طرف کم کند. مقداری از ارتباط خودش را، مناسبت های خودش را، کارهای خودش را و مشاغل خودش را با دنیاطلب ها کم کند و به اندازه ی ضرورت اکتفاء کند و باقی آن را برای آن طرف بگذارد. س: در این حدیث عبارت «عَقَلَ عَنِ اللَّه» یعنی چه؟ ج: از خدا حرف هایی را که زده است، بفهمد. خدا در قرآن چه حرف هایی زده است؟ اگر دنبال آن برود، این طور می شود. دیگر نمی تواند دنبال آن ها برود. اگر حرف هایی را که خدا زده است بفهمد، دیگر زیاد به آن طرف نمی رود و به این طرف می آید. س: در ادامه ی حدیث آمده: «وَ رَغِبَ فِيمَا عِنْدَ اللَّه». ج: دنبال حرف هایی که خدا زده است و وعده هایی که داده است، برود. دیگر دنبال پول، پست، مقام و انتخابات نمی دود. س: در ادامه ی حدیث آمده: «وَ كَانَ اللَّهُ اُنْسَهُ فِي الْوَحْشَةِ». ج: اگر تنها هم باشد، با خدا حرف می زند و کار می کند. دیگر تنهایی احساس نمی شود. س: در ادامه ی حدیث آمده: «وَ صَاحِبَهُ فِي الْوَحْدَةِ». ج: رفیق او است. دیگر با خدا حرف می زند. س: در ادامه ی حدیث آمده: «وَ غِنَاهُ فِي الْعَيْلَةِ». ج: عیله یعنی فقر. عیال یعنی وسیله ی فقر. خرج می کند و کم می شود؛ لذا اینکه می گویند: «اهل و عَیال» غلط است. عِیال صحیح است؛ یعنی وسیله ی فقر. پول کم می شود و گاهی هم تمام می شود و انسان به زحمت می افتد. عَیله یعنی فقر. در فقر پول نیست، اما او خودش را با خدا بی نیاز می کند. به خدا ایمان دارد و می داند اگر بناست خدا به او عمر بدهد، می رساند؛ ان شاء الله. س: در ادامه ی حدیث آمده: «وَ مُعِزَّهُ مِنْ غَيْرِ عَشِيرَةٍ». ج: سابقاً این طور بوده است. کسانی که عشیره و قبیله ی آن ها مرد زیاد داشت، معروف و قدرتمند بودند و در جنگ ها پیروز می شدند؛ ولی کسی که هیچ کس را نداشت، شکست خورده بود. اما آن که کسی را ندارد، اگر با خدا ارتباط داشته باشد و کس او خدا باشد، او بدون عشیره و قبیله پیروز و موفق است. س: در ادامه ی حدیث آمده: «إِنَّ الْعَاقِلَ رَضِيَ بِالدُّونِ مِنَ الدُّنْيَا مَعَ الْحِكْمَةِ». ج: اگر انسان آنچه را خدا گفته فهمیده باشد، به مقدار ضرورت دنیا اکتفا می کند و دیگر دنبال بیشتر نمی گردد؛ اما این را می فهمد که حکمت این را اقتضاء می کند که به دنبال آنچه لازم است، برود و بیشتر از آن را مطالبه نکند. این مصداق حکمت است. س: در ادامه ی حدیث آمده: «وَ لَمْ يَرْضَ بِالدُّونِ مِنَ الْحِكْمَةِ مَعَ الدُّنْيَا». ج: او تشخیص می دهد که اگر دنبال کمِ دنیا برود همراه با حکمت، بهتر است از اینکه دنبال زیادِ دنیا برود بدون حکمت؛ چون حکمت با دنبال زیادِ دنیا رفتن، مخالف است. س: در ادامه ی حدیث آمده: «فَلِذَلِكَ رَبِحَتْ تِجارَتُهُم».‏ ج: لذا معاملات آن ها پر سود شده است؛ یعنی چه کردند؟ این راه را بر راه دنیا ترجیح دادند و انتخاب کردند؛ لذا استفاده ی آن ها زیاد است؛ ولی استفاده ی دیگران همین چند روز است و همه هم استفاده نمی کنند. آن وقت بعد از آن ضرر می دهند. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 🔹 ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌺 توصیه های امام صادق (ع) به عبدالله بن جُندَب (شماره 4) 🔸 ویژگی اهل خوف و رجاء؟ ✅ ای پسر جُندَب! هر كس فقط بر عمل خودش تكيه كند، هلاك مى‌شود و هر كس با پشت گرمى به رحمت الهى، گستاخانه و بى‌پروا كند، نجات نمی يابد. پسر جُندَب می گوید: از امام پرسيدم پس چه كسانى اهل نجاتند؟! فرمود: کسانی كه ميان خوف و رجا هستند. گویى از سر شوق ثواب و هراس از عذاب، دلهاشان در چنگال پرنده شكارى است. ✍️ شرح: اهل خوف و رجاء کسانی هستند که چنان به خدا امیدوارند و چنان از عقاب او می ترسند که را انجام می دهند و را ترک می کنند. 📖 يا اِبْنَ جُندَب يَهْلِكُ اَلْمُتَّكِلُ عَلَى عَمَلِهِ وَ لاَ يَنْجُو اَلْمُجْتَرِئُ عَلَى اَلذُّنُوبِ اَلْوَاثِقُ بِرَحْمَةِ اَللَّهِ قُلْتُ فَمَنْ يَنْجُو قَالَ اَلَّذِينَ هُمْ بَيْنَ اَلرَّجَاءِ وَ اَلْخَوْفِ كَأَنَّ قُلُوبَهُمْ فِي مِخْلَبِ طَائِرٍ شَوْقاً إِلَى اَلثَّوَابِ وَ خَوْفاً مِنَ اَلْعَذَابِ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۳۰۱ به بعد 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ در رفتار، گفتار و عملکردمان کدام قاعده را باید رعایت کنیم؟ 🌷 امام خامنه ای: خودم و همه ى شما برادران و خواهران عزيز را توصيه و دعوت مى كنم به الهى. در رفتارمان، در گفتارمان، در عملكردمان، رعايت و پرهيزگارى را بكنيم. (20/ 06/ 1388) ✍️ شرح: و پرهیزگاری یعنی انجام واجبات و ترک حرامها در زندگی فردی و اجتماعی پند 166 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ بهترین توشه برای سفر آخرت چیست؟ 🌺 جواب خدای : براى خود توشه بردارید كه در حقيقت، بهترين توشه، . اى عاقلان! شوید! ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در امور فردی و اجتماعی 📖 و تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى‏ وَ اتَّقُونِ يا أُولِي الْأَلْبابِ (بقره، 197) آیه شماره 37 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (103) 🚫 سیاهی لشکر مرد نابینایی را که در کربلا در جنگ با امام حسین (ع) شرکت کرده بود، دیدم. پرسیدم چرا نابینا شده اي؟ نابینا گفت: ای عبدالله پسر ریاح! من در روز عاشورا همراه با ده نفر دیگر در سپاه عمر سعد حاضر شدم. ولی نه تیري پرتاب کردم و نه شمشیري زدم و نه نیزه اي انداختم. پس از شهادت حسین بن علی (ع) به منزل خود برگشتم. شب نماز عشاء را خواندم و به خواب رفتم. در عالم خواب، شخصی نزد من آمد و گفت: پیامبر خدا (ص) تو را خواسته است؛ دعوتش را اجابت کن. گفتم: مرا با پیامبر خدا چه کار؟ او گریبانم را گرفت و کشان کشان خدمت آن حضرت برد. ناگهان پیامبر خدا را دیدم که در بیابانی نشسته و آستین بالا زده و حربه اي در دست دارد و فرشته اي در کنارش و شمشیري از آتش در دست او است. جلو چشمم نه نفر از رفیقان مرا کشت. به هر کدام که شمشیري می زد و در سراسر بدنشان آتش شعله ور می شد. من به محضر پیامبر رسیدم و دو زانو در مقابل آن حضرت نشستم و گفتم: السلام علیک یا رسول الله! حضرت جواب سلام مرا نداد و پس از مدتی طولانی سر بلند کرد و فرمود: اي دشمن خدا! احترام مرا از میان بردي و خاندان مرا کشتی و حق مرا مراعات نکردي، و کردي آنچه کردي. گفتم: یا رسول الله! به خدا سوگند نه شمشیري زدم و نه نیزه اي انداختم و نه تیري رها کردم. حضرت فرمود: راست می گویی ولی بر سیاهی لشکرشان افزودي. اینک نزدیک بیا! نزدیک رفتم. ناگهان دیدم طشتی پر از خون در مقابل حضرت است. فرمود: این، خون فرزندم حسین (ع) است. ایشان کمی از همان خون بر چشم من کشید. ناگهان از خواب بیدار شدم و متوجه شدم نابینا شده ام و از آن وقت تاکنون چیزي نمی بینم. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 6 ، ص 115 با کمی ویرایش ✅ نکته: حمایت، اطاعت یا رأی دادن به سیاستمداران یعنی سیاهی لشکرِ شدن. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (3) س: عقلِ باطن چیست؟ ج: خود عقل، باطن است. عقل که بیرون نیست. با چشم که نمی شود آن را دید. قدرتی است که خدا به انسان داده و با آن می تواند بد و خوب و زشت را تشخیص دهد. به این می گویند «عقل». این باطن همه است و ظاهر نیست. مثل چشم نیست که انسان ها صورت را ببینند و ببینند که او عقل هم دارد. چشم، ظاهر است، ولی عقل پشت برنامه های مادی است. س: اینکه می گویند «پیامبر بیرون» و «پیامبر درون»، آیا بگوییم این ها پیامبر درون داشته اند؟ ج: این ها ادبیات است؛ و الّا پیغمبر در بیرون است. در درون نیست؛ منتهی یک کمک برای پیغمبران در درونتان هست و آن عقل است. حرف هایی را که پیامبران می زنند، عقل تأیید می کند و کمکِ آن هاست. منظور از پیغمبر درون، همان عقلی است که دارند؛ اما اثرش همین است که می بینیم. س: معناي اِدبار و اِقبال عقل كه در روايت خلقت عقل آمده، چيست؟ در این روایت از امام باقر (ع) نقل شده: «لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ الْعَقْلَ اسْتَنْطَقَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ اَقْبِلْ فَاَقْبَلَ ثُمَّ قَالَ لَهُ اَدْبِرْ فَاَدْبَرَ ثُمَّ قَالَ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي مَا خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ اَحَبُّ إِلَيَّ مِنْكَ وَ لَا اَكْمَلْتُكَ إِلَّا فِيمَنْ اُحِبُّ اَمَا إِنِّي إِيَّاكَ آمُرُ وَ إِيَّاكَ اَنْهَى وَ إِيَّاكَ اُعَاقِبُ وَ إِيَّاكَ اُثِيبُ». ج: در روایت عقل و جهل این مسأله آمده است. وقتی خدا عقل را خلق کرد، به او فرمود: «بیا!» او هم آمد. فرمود: «برو!» برگشت. خدا این عقل را که جدا از انسان خلق نمی کند؛ آن گونه که انسان نباشد، اما عقل باشد و به او بگوید: «برو و برگرد!» این تمثیل است؛ یعنی جنس عقل این طور است که به حرف خدا گوش می دهد. این يك امتحان گونه است كه اثر عقل این است. عقل، خوب را مي فهمد که خوب است و بد را هم مي فهمد که بد است. اگر اين نبود، هيچ كس دنبال انبياء نمي رفت و خدا را قبول نمي كرد. عبارت «اَقْبِلْ فَاَقْبَلَ» و «اَدْبِرْ فَاَدْبَرَ» علامت اين است كه عقل، اين طور به حرف خدا گوش مي دهد و مي فهمد که خدا خداست و هر چه بگوید، خوب است و بايد گوش داد. اين نتيجه ی عقل است. لذا آن را به آدم داد و فرمود: «إِيَّاكَ اُعَاقِبُ وَ إِيَّاكَ اُثِيب»: من تو را مي شناسم و همه كاره، تويي. اگر خوب عمل كردي، ثواب مي دهم و اگر بد عمل كردي، عقاب می کنم. یکی از کارهای عقل این است که خدا را باور می کند و تشخیص می دهد که باید به حرف او گوش داد؛ لذا وقتی خدا این مثال «برو» را گفت، می رود و نمی گوید: «نمی روم». وقتی گفت: «بیا!» می آید و نمی گوید: «نمی آیم». طبیعت عقل این است که خداشناس و گوش به فرمان خداست. لذا فرمود: «اگر من ثواب بدهم، به تو می دهم و اگر عقاب کنم، تو را عقاب می کنم. اگر امر کنم، به تو امر می کنم و اگر نهی کنم، به تو نهی می کنم؛ چون همه کاره تو هستی.» اگر عقل نباشد، نه امر هست، نه نهی و نه ثواب. انسان دیوانه هیچ چیزی ندارد. منظور این است که همه کاره، عقل است. مطیع فرمان خدا عقل است و ثواب هم روی اطاعت فرمان است. اگر اطاعت نکند، عقاب می شود. غرض این است که جنس عقل این است که مطیع فرمان خداست. اگر به او بگویی «برو»، می رود و اگر بگویی «بیا» می آید. بنابراین این تمثیل است. س: آیا اين موضوع در عالم علم الهي بوده است؟ ج: نشان است. اظهار نظر است. س: بعضي گفته اند: «اَقبِل» يعني بالاترين درجه ی كمالش را به او نشان داد و «اَدبِر» یعنی پايين ترين درجه ی دركات جهنم را به او نشان داد؛ آیا این درست است؟ ج: نه؛ خدا فرمود: «اَدبِر» او هم ادبار كرد. اين بد نیست. این اطاعت فرمان است. این حرف، غلط است. هر دوی آن ها خوب است؛ يعني هر چه خدا بگوید، او عمل مي كند. اگر بگوید: «برو كاري را انجام بده» و او انجام بدهد، خوب است. اگر هم بگوید: «انجام نده» و او انجام ندهد، خوب است. عقل اين كاره است. «اَدبِر» آن بد نيست. «اَدبِر» اينجا بد است. آن «اَدبِر» كه اطاعت فرمان است، يعني خاصيت عقل اين است. هر چه خدا بگوید، گوش مي دهد. مي فهمد که خوب است و مي فهمد که بد است. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 🔹 ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌺 توصیه های امام صادق (ع) به عبدالله بن جُندَب (شماره 5) 🔹 مهمترین دغدغه انسان؟ ✅ ای پسر جُندَب! هر كس شب را به روز برساند و غصّه اش چیزی غیر از رهایى از آتش جهنم باشد، امرى بزرگ را كوچك شمرده و در برابر سودى ناچيز از پروردگارش دورى کرده است. ✍️ شرح: تنها راه رهایی از آتش جهنم، انجام و ترک است. 📖 يا اِبْنَ جُندَب مَنْ أَصْبَحَ مَهْمُوماً لِسِوَى فَكَاكِ رَقَبَتِهِ فَقَدْ هَوَّنَ عَلَيْهِ اَلْجَلِيلَ وَ رَغِبَ مِنْ رَبِّهِ فِي اَلرِّبْحِ اَلْحَقِيرِ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۳۰۱ به بعد 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چرا برخی منحرف می شوند؟ عامل اصلی اش چیست؟ راه علاجش کدام است؟ 🌷 امام خامنه ای: اينى كه مى بينيد يك عده اى در مقابل دشمن منهزم مى شوند، طاقت نمى آورند، نمى توانند ايستادگى كنند، به خاطر آن چيزى است كه قبلًا از اين ها سرزده است؛ باطن خودشان را با و با خطا خراب كرده اند. لغزشها انسان را فاسد مى كند. اين فساد، به انحراف در عمل و گاهى به انحراف در عقيده منتهى مى شود. اين هم بمرور پيش مى آيد؛ دفعتاً پيش نمى آيد كه ما فكر كنيم يك نفرى شب مؤمن مى خوابد، صبح منافق از خواب بيدار مى شود؛ نه، بتدريج و ذره ذره پيش مى آيد. اين، علاجش هم از خود است. مراقبت از خود هم يعنى همين . بنابراين علاجش . مراقب خودمان باشيم. نزديكان افراد مراقبت كنند؛ زنها از شوهرهايشان، شوهرها از زنهايشان، دوستان نزديك از همديگر؛ «و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصّبر». از يكديگر مراقبت كنيم، براى اينكه دچار نشويم. مردم مسئولين را موعظه كنند، نصيحت كنند، خيرخواهى كنند، بنويسند براى آن ها، بگويند براى آن ها، پيغام بدهند تا مبادا دچار لغزش بشوند. خطرات لغزش مسئولين هم براى نظام، براى كشور و براى مردم بيشتر است. انسان گاهى در بعضى از حرفها، در بعضى از اقدامها و تحركات، اين را احساس مى كند؛ نشانه هاى يك چنين انحرافى را انسان مشاهده مى كند. به خدا بايد پناه برد، از خدا بايد كمك خواست. (20/ 06/ 1388) ✍️ شرح: مراقبت و یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 167 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ در چه کارهایی به دیگران کمک کنیم؟ 🌺 خدای متقین فرموده: ای مؤمنین! در درستکاری و به هم کمک کنید نه در و دشمنی. اهل شوید که خداوند بد مجازات می کند. ✍️ شرح: بهترین نوع تعاون و کمک کردن، کمک به دیگران در انجام و ترک است. از طرفی کمک به دیگران در انجام ، حرام است. 📖 تعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ (مائده، 2) آیه شماره 38 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
داستان کوتاه (104) 🌺 عيسى بن مريم (ع) به يارانش گفت: اگر يكى از شما از كنار برادر دینی خود عبور كند و ببيند قسمتى از لباسش كنار رفته و اندكى از عورتش پيدا شده، آيا تمام لباس را كنار مي زند تا بقيّۀ عورتش هم نمايان شود يا لباس را به جاى اوّل باز می گرداند تا پوشيده شود؟ ياران عیسی (ع) گفتند: عورتش را مى‌پوشانيم! عیسی (ع) گفت: هرگز! بلكه شما تمام عورت او را آشكار مى‌کنيد. ياران عیسی (ع) دريافتند كه اين مَثلى است كه عیسی (ع) براى آنها زده است. لذا پرسيدند: اى عیسی! موضوع از چه قرار است‌؟ عیسی (ع) فرمود: شما وقتی از عيب برادر دینی تان آگاه می شوید، آن را مخفی نمی کنيد. (و بین دیگران منتشر می کنید. این مانند آن است که عورت کسی برای شما آشکار شود و شما آن را بیشتر آشکار کنید.) 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۳۰۱ به بعد ✍️ شرح: منتشر کردن عیوب مخفی یا مخفی مؤمنان، کبیره است. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen