eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
50 ویدیو
2 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (14) س: آیا عقل به تنهایی می فهمد که انبیاء چه کاره اند؟ ج: بله. عقل این ها را می فهمد. اصول مسائل را می فهمد. تفاصیل را انبیاء به انسان ها یاد می دهند. اگر عقل نباشد، انبیاء هر چه چانه بزنند، هیچ کس استفاده نمی کند. اما عقل، اصل مسأله را می فهمد. وقتی انبیاء استدلال می کنند، عقل می پذیرد. س: آیا این عقل، خدا را می بیند؟ ج: نه؛ با عقل نمی شود دید؛ بلکه با بندگی. عقل می گوید: «او خداست و تو مخلوق خدا.؛ پس باید به حرف خدا گوش بدهی.» وقتی به حرف خدا گوش دادی و ادامه و استمرار دادی، این مسائل پیش می آید؛ اما الان عقل خیلی ضعیف است. اصل را می فهمد، اما خیلی چیزها را نمی فهمد. س: جهل یعنی چه؟ ج: جهل یعنی ندانستن وظائف شرعی. یعنی اینکه انسان به این فکر نباشد که این هم یکی از واجبات زندگی است که انسان دنبال یادگیری وظایف شرعی اش برود. وقتی یاد نگرفت، می شود جاهل. می گوید: «پول خودم است» و هر چه بخواهد، خرج می کند؛ اما اگر با وظائف دینی آشنا شود که از این غلط ها نمی کند. جهل یعنی این. نمی رود یاد بگیرد. نمی فهمد که اسراف و تبذیر حرام است و گناه کبیره است؛ لذا هر چه بخواهد، خرج می کند. س: در روایت جنود عقل و جهل آمده است که برای جهل، جنودی هست ...؟ ج: این از آثار همان جهل است. منشأ تمام بدی ها همان جهل است و عدم اطلاع از وظائف و دستورات واجب و حرام خدا. جهل یعنی این؛ لذا غالباً کسانی که گرفتار این مسائل هستند، جاهلند. س: پس منظور، جاهل به وظائف دینی است؟ ج: بله؛ نه اینکه عقل ندارد یا سواد ندارد. گاهی سوادش خیلی زیاد است. متخصص است. ملعون، دکترا و فوق تخصص دارد. لباسش را سفارش می دهد در پاریس می دوزند. یا با دست می دوزند که هر دستی چند هزار تومان مزد آن است. می گوید: «پول زیاد دارم. یک عمل جراحی می کنم، چند ملیون می گیرم.» اصلاً متوجه نیست. او نمی داند که دین یعنی چه و دستور خدا چیست. اصلاً متوجه نیست. خدای او اقتصاد است. پول زیاد دارد و خرج می کند. این ها نظم زندگی را به هم می ریزند. وقتی دیگران می بینند، تحریک می شوند و آن ها هم به راه می افتند. کسانی که نمی توانند راه بیفتند، غصه می خورند؛ متأثر می شوند؛ ناراحت می شوند و به دزدی می افتند یا به کارهای دیگر می افتند؛ لذا نباید این کارها بشود. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 🔸 ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ کدام گناه کوچک است؟ 🌹 امام خامنه ای: يك هم، يك است؛ نبايد را كوچك دانست. در روايات، باب «استحقار الذّنوب» داريم كه حقير شمردن را مذمّت كرده اند. علت اينكه خداى متعال مى فرمايد: «مى آمرزيم»، اين است كه بازگشت به خدا، خيلى مهم است؛ نه اينكه ، كم و كوچك است. ، عمل بسيار خطرناكى است؛ منتها بازگشت و توجّه به خدا و ذكر او، اين قدر اهميت دارد كه اگر كسى اين را صادقانه و درست و حقيقى انجام دهد، آن وقت آن بيمارى صعب العلاج، از بين مى رود. (28/ 10/ 1375) پند 181 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ سبک زندگی حواریون (یاران) عیسی (ع) چگونه بود؟ 🌹 جواب خدای : 1️⃣ هنگامى كه به حواريّون وحى كردم كه به من و فرستاده ‏ام ايمان آوريد، گفتند: «ما ايمان آورديم. شاهد باش كه ما خداییم.» 2️⃣ وقتی عيسى از جانب مردم احساس كفر كرد، به آنان گفت: «چه كسانی یاری گر من در راه خدا هستند؟» حواريون گفتند: «ما ياری گر دين خداييم. به خدا ايمان آورده ‏ايم؛ شاهد باش كه ما او هستيم.» ✍️ شرح: حواریون خدا بودند و خدا بودن یعنی اطاعت عملی از دستورات واجب و حرامِ خدا. 1️⃣ و إِذْ أَوْحَيْتُ إِلَى الْحَوارِيِّينَ أَنْ آمِنُوا بي‏ وَ بِرَسُولي‏ قالُوا آمَنَّا وَ اشْهَدْ بِأَنَّنا مُسْلِمُونَ (مائده، 111) 2️⃣ فلَمَّا أَحَسَّ عيسى‏ مِنْهُمُ الْكُفْرَ قالَ مَنْ أَنْصاري إِلَى اللَّهِ قالَ الْحَوارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللَّهِ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ اشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ (آل عمران، 52) آیه شماره 52 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌹داستان کوتاه (121) خدا مرا بیامرزد یکی از خویشان امام سجاد (ع) در برابر آن حضرت ایستاد و زبان به ناسزاگویی گشود. حضرت در پاسخ او چیزي نگفت. اما بعداً نزد او رفت و به او گفت: اگر آن زشتیهایی که به من گفتی، در من هست، از خداوند می خواهم مرا بیامرزد و اگر آن چه به من گفتی، در من نیست، خداوند تو را بیامرزد. آن شخص سخن حضرت را که شنید پیش آمد و پیشانی امام (ع) را بوسید و عرض کرد: آري! آن چه من گفتم در شما نیست. خود من به آن چه گفتم، سزاوارترم. 📚 داستانهای بحار الانوار، ج 2 ، ص 89 (با تلخیص و ویرایش) 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه کنیم که دعایمان مستجاب شود؟ 📣 امام خامنه ای: بايد زمينه ى استفاده از رحمت و مغفرت و افاضات معنوى الهى را آماده كرد و آن، با ترك است. لذا شما در دعاى كميل مى بينيد كه امير المؤمنين (ع) مى فرمايد: «اللّهم اغفر لي الذّنوب الّتى تحبس الدّعاء». يعنى خدايا! آن كه دعاى مرا حبس خواهد كرد، آنها را بيامرز. ، مانع از اجابت دعا مى شود. در همين شبها و سحرها، در دعاى شريف ابو حمزه مى خوانيد: «فرّق بينى و بين ذنبى المانع لي من لزوم طاعتك»: خدايا! ميان من و فاصله بينداز؛ آن كه مانع از انجام وظايفم مى شود و باعث مى گردد كه نتوانم خودم را به تو نزديك كنم. اصل قضيه، مسأله ى ترك است.(18/ 01/ 1369) پند 182 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ تعریف خدا از چیست؟ 🌺 جواب خدای : در روز قیامت، کسانی که در دنیا با هم دوست بوده اند، با هم دشمن می شوند مگر . آنگاه به آنها خطاب خواهم کرد: اى بندگان من! امروز نه بترسید و نه غصه ای به خود راه دهید! همان كسانى كه به آيات ما ايمان آورده و بوده اند. ✍️ شرح: کسانی هستند که به آیات خدا ایمان آورده و دستورات واجب و حرامِ او هستند. 📖 الْأَخِلاَّءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقينَ * يا عِبادِ لا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ * الَّذينَ آمَنُوا بِآياتِنا وَ كانُوا مُسْلِمينَ (زخرف، 69) آیه شماره 53 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (15) س: منظور از بلوغ عقلی چیست؟ ج: منظور از بلوغ عقلی این است که عقل انسان به حدی برسد که بتواند خوب، بد، زشت و زیبا را تشخیص دهد. هر وقت به این حد رسید، می گویند: «بَلَغَ». بلوغ یعنی رسیدن. بعضی در چهل سالگی به این حد می رسند. بعضی در پنجاه سالگی و بعضی تا آخر عمر نمی رسند. بعضی هم زودتر می رسند. بلوغ عقلی این است. س: چرا ملاک، چهل سالگی است؟ ج: چون نوع انسان ها وقتی تا چهل سالگی کارهایی کردند، دیگر تجربه ی کافی برایشان پیش می آید و می توانند زشت و خوب آن محیط و آن دایره را تشخیص دهند. بعد از چهل سال دیگر انسان کم کم از کار می افتد و تجربه اش اضافه و تقویت نمی شود. انسان تا چهل سال جوان است و تلاش و فعالیت می کند. راههای مختلف، کارهای مختلف و انسان های گوناگون را می بیند. تجربیات و آزمایشاتی برایش جمع می شود و به پختگی عقلی اش کمک می کند. از این جهت گفته اند: «چهل سالگی در نوع انسان ها مرحله ای است که این انسان دیگر به حد بلوغ می رسد، و لو نسبت به دیگران کم باشد؛ اما این در سیر عقلانی اش دیگر بالاتر از این نمی رسد.» س: آیا برای همین است که پیامبر اکرم (ص) تا چهل سالگی مبعوث نشد؟ ج: لزومی ندارد که پیغمبر اکرم (ص) سنش بالا باشد. ما پیغمبرانی داشتیم که سنشان کم بود، اما گاهی شرایط این جور است که در چهل سالگی. نه اینکه پیغمبر اکرم (ص) مثلاً ناقص بود. ممکن است شرایط اجتماعی و شرایط فکر مردم نسبت به انسان چهل ساله مثلاً طرز خاصی باشد. اما پیغمبری داریم که در سن کم پیغمبر بوده است. امام داریم که در سن کم امام شده است. سن مدخلیت ندارد؛ منتهی مبعوث شدن پیغمبر اکرم (ص) تابع شرایط خاص بیرونی بود که باید مراعات می شد؛ و الّا مشکلات پیش می آمد؛ اما از نظر شخص خودش و از نظر درون در سی سالگی هم می شد خدا او را پیامبر کند و مبعوث شود. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 🔸 ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (122) قبل و بعد گروهی از مسلمانان به حضور پیامبر اکرم (ص) آمدند و گفتند: اي رسول خدا آیـا کسي از ما به خاطر که در زمان جاهلیت انجام داده و سپس مسلمان شده، مجازات می شود؟ رسول خدا (ص) در پاسخ فرمود: اگر کسی از شما پس از مسلمان شدن، خوب خدا شود و عقیده اش سالم باشد، خداوند او را به خاطر که در زمان جاهلیت انجام داده، مجازات نمی کند. ولی اگر خوب نشده و ایمانش درست نشده، خداوند او را هم به خاطر قبل از اسلام آوردنش مجازات می کند و هم به خاطر بعد از اسلام آوردنش. 📖 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ نَاساً أَتَوْا رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بَعْدَ مَا أَسْلَمُوا فَقَالُوا يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَ يُؤْخَذُ اَلرَّجُلُ مِنَّا بِمَا كَانَ عَمِلَ فِي اَلْجَاهِلِيَّةِ بَعْدَ إِسْلاَمِهِ فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَنْ حَسُنَ إِسْلاَمُهُ وَ صَحَّ يَقِينُ إِيمَانِهِ لَمْ يُؤَاخِذْهُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِمَا عَمِلَ فِي اَلْجَاهِلِيَّةِ وَ مَنْ سَخُفَ إِسْلاَمُهُ وَ لَمْ يَصِحَّ يَقِينُ إِيمَانِهِ أَخَذَهُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِالْأَوَّلِ وَ اَلْآخِر. 📚 الکافي , جلد۲ , صفحه۴۶۱ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ معنی تقوا و پرهیزگاری چیست؟ 📣 امام خامنه ای: به همه قشرها و آحاد مردم و هركس در هر شغل و مسئوليتى كه قرار دارد، توصيه مى ‏كنم كه به تناسب شغل و مسئوليت خود، و را مراعات كنند. يعنى توجه نمايند كه الهى آن‏ها در اين شغل و موقعيت چيست و دقيقاً آن و مسئوليت را عمل كنند. (20/ 11/ 1368) ✍️ شرح: وظیفه هر کس در هر شغلی ، انجام آن شغل و ترک آن شغل است. پند 183 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ بهترین سخنران کیست؟ 🌹 جواب خدای : چه کسی سخنانش بهتر از کسی است که به سوى خدا دعوت کند و خودش اهل عمل به دستورات واجب و حرام باشد و بگويد: «من خدا هستم.»؟ ✍️ شرح: بهترین سخنران کسی است که دیگران را به خدا شدن دعوت کند و خودش هم خدا باشد. کسی خداست که در عمل، مطیع دستورات و خداست. 📖 و مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّني‏ مِنَ الْمُسْلِمينَ (فصلت، 33) آیه شماره 54 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (16) س: آیا ممکن است عقل، بعضی از احکام دین را نقض کند؟ ج: نه خیر؛ هزار و چهارصد سال از دوران قرآن می گذرد و عقل انسان ها این است که تازه دارند انسان ها را می خورند. حالا اگر خدا به این ها بگوید خودتان برای خودتان دین درست کنید، از آن چه درمی آید؟ س: بزرگترین و بالاترین نعمتی که خدای متعال به بندگان خود داده و آن ها باید شاکر آن باشند، چیست؟ ج: عقل است. اگر عقل نباشد، هیچ چیز نیست؛ نه خداپرستی هست و نه هیچ چیز دیگر. عقل بزرگترین نعمتی است که انسان در سایه¬ی آن به خدا ایمان می¬آورد و پیامبرش را قبول می¬کند و جانشینش را قبول می¬کند و سایر کارها را انجام می¬دهد. اگر عقل نباشد، انسان مثل حیوانات می شود. س: منظور از «اولوا الالباب» که در قرآن چند بار تکرار شده، چه کسانی هستند؟ ج: کسانی که عقل دارند و در زندگی از عقلشان استفاده می کنند. به این ها می گویند اولو الالباب. به کسی که عقل دارد ولی از آن استفاده نمی کند، اولو الالباب نمی گویند. س: اینکه کاربرد عقل محدود است، منظور چیست؟ ج: یعنی عقل همه چیز را نمی فهمد و در خیلی جاها کمیتش لنگ است. س: تا کجا کاربرد دارد؟ ج: در مسائل جزئی زندگی. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 🔸 ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ خیر دنیا و آخرت با چه دستورالعملی به دست می آید؟ 🌷 پیامبر اکرم: روزیِ هر کس شد، قطعاً خیر دنیا و آخرت روزی اش شده. 📖 من رُزِقََ تُقَى فَقَد رُزِقَ خَير الدّنيا وَ الآخرة. 📚 نهج الفصاحه، ص 769 ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen