eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
53 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 مزد از دستورات حضرت محمد (ص) چیست؟ 🌹 جواب خدا در قرآن: 1️⃣ خوشبختی: کسانی که به محمد ایمان بیاورند و به او یاری رسانند و از کتاب روشنگری که با او نازل شده، کنند، فقط آنها . 2️⃣ پیروزی: هر کس از خدا و پیامبرش کند، قطعاً به بزرگ رسیده است. 3️⃣ احیاء دلهای مرده: اى مؤمنین! وقتی خدا و پيامبر، شما را به چيزى دعوت کردند كه شما را مىکند، دعوتشان را اجابت كنيد. 4️⃣ هدایت: از دستورات محمد کنید تا در معرض قرار گیرید. 5️⃣ مهربانی خاص خدا: از خدا و رسول کنيد تا در معرض خاص خدا قرار گيريد. 6️⃣ بهشت: هر كس از خدا و پيامبرش كند، خدا او را وارد باغهاى می کند كه از زير درختانِ آن، نهرها روان است. او در آنجا جاودانه خواهد بود. ✍️ شرح: از حضرت محمد (ص) یعنی انجام و ترک 1️⃣ فالَّذينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (اعراف، 157) 2️⃣ منْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظيماً (احزاب 71) 3️⃣ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَجيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْييكُمْ (انفال، 24) 4️⃣ و اتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (اعراف، 158) 5️⃣ و أَطيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (آل عمران، 132) 6️⃣ و مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها (نساء، 13) 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ ترین ها از زبان پیامبر اکرم (ص): 1️⃣ عابدترین مردم کسی است که را انجام دهد 2️⃣ باسخاوت ترین مردم کسی است که مالی اش را انجام دهد 3️⃣ زاهدترین مردم کسی است که از دوری کند 4️⃣ باتقواترین مردم کسی است که حق را بگوید چه به نفعش باشد و چه به ضررش 5️⃣ شجاع ترین مردم کسی است که بر هوسهای نفسش غلبه کند. 6️⃣ بخیل ترین مردم کسی است که در انجام ، بخل ورزد. 7️⃣ کم حرمت ترین مردم کسی است که اهل باشد. 8️⃣ محترم ترین مردم کسی است که از دیگران باشد. 9️⃣ سخت کوش ترین مردم کسی است که را ترک کند. 📖 متن عربی: 1️⃣ أعْبَدُ اَلنَّاسِ مَنْ أَقَامَ اَلْفَرَائِضَ 2️⃣ أسْخَى اَلنَّاسِ مَنْ أَدَّى زَكَاةَ مَالِهِ 3️⃣ أزْهَدُ اَلنَّاسِ مَنِ اِجْتَنَبَ اَلْحَرَامَ 4️⃣ أتْقَى اَلنَّاسِ مَنْ قَالَ اَلْحَقَّ فِيمَا لَهُ وَ عَلَيْهِ 5️⃣ أشْجَعُ اَلنَّاسِ مَنْ غَلَبَ هَوَاهُ - 6️⃣ أبْخَلُ اَلنَّاسِ مَنْ بَخِلَ بِمَا اِفْتَرَضَ اَللَّهُ تَعَالَى عَلَيْهِ 7️⃣ أقَلُّ اَلنَّاسِ حُرْمَةً اَلْفَاسِقُ 8️⃣ أكْرَمُ اَلنَّاسِ أَتْقَاهُمْ 9️⃣ أشَدُّ اَلنَّاسِ اِجْتِهَاداً مَنْ تَرَكَ اَلذُّنُوبَ 📚 معاني الأخبار , جلد۱ , صفحه۱۹۵ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ بدتر از گناه کردن چیست؟ 🌹 پیامبر اکرم (ص): چهار چیز در گناه، بدتر از خود گناه است: 1️⃣ کوچک شمردن گناه 2️⃣ افتخار کردن به انجام گناه 3️⃣ خوشحال بودن از انجام گناه 4️⃣ تکرار گناه 📖 أرْبَعَةٌ فِي اَلذَّنْبِ شَرٌّ مِنَ اَلذَّنْبِ اَلاِسْتِحْقَارُ وَ اَلاِفْتِخَارُ وَ اَلاِسْتِبْشَارُ وَ اَلْإِصْرَارُ 📚 مستدرک الوسائل , جلد۱۱ , صفحه۳۶۷ 🆔 @mottagheen
✅ زیرک کیست؟ احمق کدام است؟ 🌷 پیامبر اکرم (ص): کسی است که نفس خود را محکوم کرده و پیش از مرگ به حساب (حق الله و حق الناس) خود برسد و برای پس از مرگش کار کند؛ و کسی است که مدام از هوسهای نفسش تبعیت می کند و از خدا هم توقّع عفو دارد. 📖 الْكَيِّسُ مَنْ دَانَ نَفْسَهُ وَ عَمِلَ لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ وَ الْأَحْمَقُ مَنْ أَتْبَعَ نَفْسَهُ هَوَاهَا وَ تَمَنَّى عَلَى اللَّه‏. 📚 مجموعه ورام، ج 1 ص 215 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌺 صفت بارز حضرت محمد (ص) در قرآن چیست؟ 🌹 جواب خدای محمد (ص): 1️⃣ منزّه است خدايى كه خود، محمد را در یک شب از مسجد الحرام به سوى مسجد الأقصى سير داد. 2️⃣ اگر در آنچه بر خود محمد نازل كرده‏ ايم شك داريد، اگر راست مى‏ گوييد، سوره ‏اى مانند آن بياوريد. 3️⃣ ستايش مخصوص خدايى است كه قرآن را بر خود، محمد فرو فرستاد. 4️⃣ بابرکت است خدایی كه بر خود، محمد قرآن را که كتاب جداکننده حق از باطل است، نازل کرد. 5️⃣ خدا همان كسى است كه بر خود، محمد آيات روشنى فرو مى ‏فرستد، تا شما را از تاريكيها به سوى نور بيرون آورد. ✍️ شرح: محمد (ص) تشریعی خداست. کسی است که مطیع دستورات مولای خود است و محمد (ص) مطیع دستورات خداست. او صد درصدِ را انجام می داد و صد درصدِ را ترک می کرد. لذا مولای محمد (ص) به او صفت داد. 📖 متن آیات: 1️⃣ سبْحانَ الَّذي أَسْرى‏ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى‏ (اسراء، 1) 2️⃣ و إِنْ كُنْتُمْ في‏ رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِه‏ (بقره، 23) 3️⃣ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي أَنْزَلَ عَلى‏ الْكِتابَ (کهف، 1) 4️⃣ تبارَكَ الَّذي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى‏ (فرقان، 1) 5️⃣ هوَ الَّذي يُنَزِّلُ عَلى‏ آياتٍ بَيِّناتٍ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ (حدید، 9) 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌺 از نظر خدا مأموریت حضرت محمد (ص) چه بود؟ 🔸 جواب خدای محمد (ص): 1️⃣ ای محمد! بگو: من مأمورم كه نخستين كسى باشم كه خداست.‏ 2️⃣ من مأمورم که از کسانی باشم که خدا هستند. 3️⃣ من مأمورم كه پروردگار جهانيان باشم. 4️⃣ بگو: من نهى شده ‏ام از اينكه كسانى غیر از خدا باشم که شما می پرستید. 5️⃣ من مأمورم كه تنها پروردگار شهر مکه باشم. 6️⃣ بگو: من مأمورم که خدا باشم و خالصانه از او اطاعت کنم. ✍️ شرح: خدا بودن و خدا بودن یعنی انجام و ترک در تمام امور فردی و اجتماعی زندگی. 📖 متن آیات: 1️⃣ قلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ (انعام، 14) 2️⃣ أمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمينَ (نمل، 91) 3️⃣ أمِرْتُ أَنْ أُسْلِمَ لِرَبِّ الْعالَمينَ (غافر، 66) 4️⃣ قلْ إِنِّي نُهيتُ أَنْ أَعْبُدَ الَّذينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ (غافر، 66) 5️⃣ إنَّما أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ رَبَّ هذِهِ الْبَلْدَةِ (نمل، 91) 6️⃣ قلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ (زمر، 11) 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🔹 بالاترین صفت پیامبر اکرم (ص) از فرمان خدا راه معتدل زندگی ما شده است. ما باید بین انجام و ترک از اول بلوغ تا آخر عمر، حرکت را ادامه دهیم. این راه ماست. خدا نه راه دیگری را تأسیس کرده و نه قبول می کند. یک راه بیشتر نیست؛ به دلیل اینکه بر همه ی انسان ها نماز است و همه باید بگویند: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ». یعنی خدا برای همه ی انسان ها به عنوان انسان، یک راه بیشتر معین نفرموده است و آن راه این است: «أنِ اعْبُدُونِی هذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ». بندگی در برابر خدا. از این نظر به راحتی می شود گفت که قرآن کریم کتاب بنده پروری است. می خواهد انسان های آزاد را بنده تربیت کند؛ لذا از خاتم انبیاء (ع) با جلالت قدر و منزلت که از انسان ها و از همه ی انبیاء بالاتر و بالاتر است، با کلمه ی «» نام می برد. در بسیاری از آیات قرآن از ایشان به جای نام بردن خاتم انبیاء، با کلمه ی «» تعبیر می کند؛ مثلاً فرموده: «وَ إِنْ كُنْتُمْ في‏ رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا». می گوید: «»؛ نمی گوید: «رسول گرامی». می گوید این پیامبر به این بزرگی، «» من است. من این را تربیت کرده ام و به میان شما فرستادم تا شما را هم مثل خودش تربیت کند. هم با زبان، آیات قرآن را بخواند و هم با عمل نشان دهد که بندگی یعنی این ... من هم انسان هستم؛ مثل شما می خوابم؛ می خورم؛ مریض می شوم؛ از دنیا می روم؛ ازدواج می کنم؛ جنگ دارم؛ صلح دارم؛ اما همه ی این ها را در چارچوب زندگی و فرمان خدا انجام می دهم. فرق این است. خاتم انبیاء (ع) مثل ماست. نیاز او مثل ماست. خلقت او هم مثل ماست. او را خدا تربیت کرده که صد درصد است. هیچ گاه بر خلاف فرمان خدا کاری انجام نمی دهد؛ لذا معصوم است. خدا او را بین ما انسان ها فرستاده و فرموده: «او پیشوای شماست. باید مثل او وارد خط بندگی شوید و خدای متعال را با فرمان او بپرستید. ... بنابراین خدا آن ها را صد درصد تربیت می کند و به هر قیمتی در سخت ترین شرائط، مطیع فرمان خداست. 📚 منبع: آثار بندگی ، آیت الله عزیز خوشوقت کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (161) 🌷 بخشنده ترین در یکی از جنـگ هـا پیغمـبر اسـلام (ص) زیر درختی در کنـار رودخـانه ایسـتاده بود. ناگـاه سـیل آمـد بین آن حضرت و مسلمانان فاصله افتاد. یکی از افراد دشـمن متوجه شد که رسول خدا (ص) دور از لشـگرگاه خود تنها ایسـتاده، بلافاصـله خود را به او رسانـد و به قصـد کشـتن آن حضـرت، در حالی که سوار بر اسب بود و پیروزي خود را قطعی می دانست، شمشـیر را کشـید و گفت: اي محمد! چه کسی تو را الان از دست من نجات می دهد؟ حضرت فرمود: خداي من و تو. آن مرد پوزخنـدي به این جواب زد و شمشـیر خود را بالا برد و با تمام قـدرت خواست فرود آورد، ولی پیش از آنکه شمشـیر فرود آید جبرئیل او را از اسبش سرگون نمود، و به زمین انداخت. حضرت بلا فاصله شمشیر را از دست آن مرد گرفت و روي سینه اش نشست و سخن او را برای او تکرار کرد و گفت: چه کسی تو را الان از دست من نجات می دهد؟ آن مرد با یک دنیا امید گفت: بخشش و بزرگواري تو! حضرت، او را بخشید و او پس از بخشش حضرت، گفت: به خدا سوگند تو از من بهتر و بزرگوارتر هستی. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 10، ص 27 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (155) 🌷 پیامبر و حق طلبکار یکی از یهودیان مدینه، چند دینار پول از پیغمبر(ص) طلبکار بود. روزي در بین راه چشـمش به رسول خدا (ص) افتاد. طلب خود را از حضرت خواست. پیامبر اسلام با خوشرویی فرمود: اکنون پول ندارم تا بدهی تو را بپردازم. یهودي قانع نشد و گفت: من از تو جدا نمی شوم تا اینکه طلبم را از تو بگیرم. پیغمبر(ص) با خونسردي گفت: من هم همین جا می نشینم تا ببینم چه می شود. وقت نماز ظهر فرا رسید. حضرت همان جا نماز ظهر را خواند و او همچنان طلبش را از پیغمبر(ص) می خواست. نماز عصـر، مغرب، عشا و صـبح را نیز با یارانش در همان جا به جا آورد، بدون این که از وي تقاضاي مهلت کند یا با وي تندي و بدخلقی نماید. لکن برخی از صـحابه آن حضـرت که از سرسـختی و سـماجت آن مرد یهودی سـخت عصـبانی شـده بودنـد او را تهدیـد می کردند و بر او نهیب می زدند. هنگامی که رسول خدا (ص) متوجه آنان شد، خیره به آنها نگریست و گفت: با او چه کار دارید؟ گفتند: یا رسول الله! این یهودي مدتی است که براي چند دینار شما را بازداشت کرده و دست از شما برنمی دارد، می خواهیم او را ادب کنیم. فرمود: خداوند مرا نفرسـتاده تا به چنین افرادي که با ما قرارداد ذمه بسته اند و در پناه ما زندگی می کنند یا به هر کس دیگر ظلم کنم. او از من طلبش را می خواهد شما نباید او را اذیت کنید. این بازداشت همین طور ادامه یافت تا روز به نیمه رسید. مرد یهودي که پیغمبر را چنین دید، به شدت تحت تاثیر اخلاق آن حضـرت قرار گرفت و مسلمان شد و گفت: اشهد ان لا اله الا االله و اشهد ان محمدا رسول الله. سپس گفت: من به شـکرانه نعمت هـدایت، سـهمی از مال خود را در راه خـدا دادم. به خدا سوگند! این کار را من براي آن انجام دادم که شما را از روي نشانه هایی که در تورات ثبت است بشناسم. من در تورات خوانـده ام: پیغمبري به نام محمـد بن عبدالله ظهور خواهد کرد که در مکه به دنیا آمده و به مدینه مهاجرت خواهد نمود. و نشانه اش این است که تندخو و سخت گیر نیست. دهان به فحش و دشنام نمی گشاید و از سخن هرزه و زشت به دور است. اکنون من تمام آنچه را که در تورات خوانده ام در شما یافتم. پس از آن، بار دیگر به یگانگی خداوند و رسالت آن حضرت شهادت داد و گفت: من ثروت زیادي دارم، همه را در اختیار شما قرار می دهم که طبق دستور خداوند به مصرف برسانید و حقوق خدا و مستمندان را از آن پرداخت نمایید. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 10، ص 25 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
☑️ عاقبت از دستورات حضرت محمد (ص) چیست؟ (بخش اول) ✅ جواب خدا در قرآن: 1️⃣ در روز قیامت كسانى كه كفر ورزيده اند، و از پيامبر خدا كرده اند، آرزو مى كنند كه اى كاش با خاك يكسان مى شدند. 2️⃣ ای مؤمنین! از خدا و پیامبرش کنید و اعمالتان را نکنید. 3️⃣هر كس با خدا و پيامبر او به برخيزد، قطعاً خدا نسبت به او سخت كيفر است. 4️⃣ روزى كه چهره هاي کافران را در آتش دگرگون مى كنند، کافران مى گويند: «اى كاش از خدا و پيامبر مى كرديم.» ✍️ شرح: نافرمانی از دستورات خدا و پیامبر یعنی انجام حرامها و ترک واجبات 📖 آیات: 1️⃣ يوْمَئِذٍ يَوَدُّ الَّذينَ كَفَرُوا وَ عَصَوُا الرَّسُولَ لَوْ تُسَوَّى بِهِمُ الْأَرْضُ (نساء، 42) 2️⃣ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَكُمْ (محمد، 33) 3️⃣ و مَنْ يُشاقِقِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ (انفال، 13) 4️⃣ يوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُولُونَ يا لَيْتَنا أَطَعْنَا اللَّهَ وَ أَطَعْنَا الرَّسُولاَ (احزاب، 66) آیه شماره 61 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
☑️ عاقبت از دستورات حضرت محمد (ص) چیست؟ (بخش دوم) 🌺 جواب خدا در قرآن: 1️⃣ هر كس از دستورات خدا و پيامبرش كند، قطعاً آتش جهنم براى اوست و برای همیشه در آن خواهد ماند. 2️⃣ هر كس پس از آنكه راه هدايت براىش آشكار شد، با پيامبر کند، و راهى غير از راه مؤمنان در پيش گيرد، او را به آنچه به آن رو آورده، واگذار می کنيم و او را به جهنم می كشانيم. جهنم، سرانجامِ بدى است. 3️⃣ هر كس از خدا و پيامبر او نافرمانى كند و از احکام و او تجاوز نمايد، خدا او را وارد آتشى می کند كه برای همیشه در آن خواهد بود و براى او عذابى خفّت‏ آور خواهد بود. ✍️ شرح: نافرمانی از دستورات خدا و پیامبر یعنی انجام و ترک 📖 متن آیات: 1️⃣ و مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها أَبَداً (جن، 23) 2️⃣ و مَنْ يُشاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدى‏ وَ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبيلِ الْمُؤْمِنينَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصيراً (نساء، 115) 3️⃣ و مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فيها وَ لَهُ عَذابٌ مُهينٌ (نساء، 14) آیه شماره 97 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (181) 🌷 اعجاز پیامبر (ص) من با پیامبر (ص) بودم. سران قریش نزد او آمده و گفتند: اي محمـد! تو ادعاي بزرگی می کنی که هیـچ یک از پـدران و خاندانت نکرده اند. ما از تو معجزه می خواهیم. اگر پاسخ مثبت داده و انجـام دهی، می فهمیم که تـو پیـامبر و فرسـتاده خـدایی و اگر از انجـام آن سـر باز زنی، خـواهیم دانست سـاحر و دروغگویی. رسول خدا (ص) فرمود: شما چه معجزه اي از من می خواهید؟ گفتند: از این درخت بخواه تا از ریشه کنده شده و پیش تو بایستد. حضـرت فرمود: خداونـد بر هر کاری تواناست. اگر خداونـد این کار را بکنـد، آیا ایمان می آورید و به حق شـهادت می دهید؟ گفتند: آري. پیـامبر فرمـود: مـن بـه زودي نشانتـان می دهم آنچه را که خواسته ایـد. ولی بهـتر از هر کسـی می دانم شـما به خیر و صـلاح بـر نخواهید گشت و مسـلمان نخواهید شد. زیرا در میان شـما کسی هست که کشته خواهد شد و در چاه بدر دفن خواهد شد. همچنین کسی هست که در جنگ احزاب شرکت خواهد کرد. پیامبر خدا سپس به درخت اشاره کرد و فرمود: اي درخت! اگر به خـدا و روز قیامت ایمان داري و میدانی من پیامبر خـدا هستم، به فرمان خـدا ریشه هایت را از زمین درآورده و به فرمان خدا پیش روي من قرار بگیر. سوگنـد به پیـامبري که خداونـد او را به حق مبعوث کرد، درخت با ریشه از زمین کنـده شـد و با صـداي شدیـد هماننـد به هم خوردن بال پرنـدگان یا به هم خوردن شاخه هاي درختان، جلو آمـد و پیش روي پیامبر(ص) ایسـتاد، طوري که برخی از شـاخه هـاي بلنـد خود را بر روي پیامبر(ص) و بعضـی دیگر را روي من که در طرف راست پیغمـبر ایستاده بودم، انداخت. وقتی سـران قریش این منظره را دیدنـد با کبر و غرورگفتنـد: به درخت فرمان بـده نصـفش جلوتر آیـد و نصف دیگر در جاي خود بماند. رسول خـدا فرمان داد و نیمی از درخت با وضع شـگفت آور و صداي سـخت به پیامبر نزدیک شد، گویا می خواست دور آن حضرت بپیچد، دوباره سران قریش از روي کفر و سرکشی گفتند: فرمان بده این نصف بازگردد و به نصف دیگر ملحق شود و به صورت اول درآید. پیامبر(ص) دستور داد و چنان شد که آنان می خواستند. من گفتم: لا اله الا الله! اي رسول خـدا! من نخستین کسـی هسـتم که به تو ایمان آوردم، و نخستین فردي هسـتم که اقرار می کنم درخت با فرمان خدا براي تصدیق نبوت و بزرگداشت رسالت تو، آنچه را خواستی انجام داد. ولی بزرگان قریش همگی گفتند: محمد ساحري است دروغگو که سحري شگفت آور دارد و بسیار با مهارت و استاد است. سپس با اشاره به من به پیامبر (ص) گفتند: آیا رسالت تو را کسی جز امثال این علی (ع) باور می کند؟ 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 10، ص 48 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چه عاملی همه مشکلات جامعه را حل می کند؟ 🌷 امام خامنه ای: در این خطبه های امیرالمؤمنین، کمتر خطبه ای است که امر به در آن نباشد: اتَّقواالله؛ چون همه چیز است؛ وقتی در یک جامعه ای بود، همه ی مشکلات مادّی و معنوی جامعه حل خواهد شد؛ این جوری است. {البتّه} با آن معنای صحیحی که دارد؛ فقط این نیست که انسان چشم از نامحرم بدوزد یا مثلاً فرض کنید فلان عمل حرام را انجام ندهد؛ این هست، این جزو است، امّا خیلی وسیع تر از اینها است. آن معنای واقعی که عبارت است از مراقب خود بودن، مراقب حرکات خود بودن، و سعی در حفظ خود در جادّه ی مستقیم و صراط مستقیم؛ این معنای است؛ اگر این باشد در جامعه، همه ی مشکلات حل می شود. امیرالمؤمنین دائماً مردم را به دعوت می کرد. (30/6/1395) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 188 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ خدا چه کسانی از قوم حضرت صالح (ع) را از عذاب دنیوی نجات داد و چه کسانی را نجات نداد؟ 🌹جواب خدای : ما قوم ثمود را هدایت كرديم ولى آنها كوردلى را بر هدايت ترجيح دادند. پس به خاطر صاعقه عذاب آورِ خوار کننده، آنان را در بر گرفت. اما كسانى را كه ايمان آورده بودند و اهل بودند، نجات دادیم. ✍️ شرح: ایمان و عامل نجات از عذاب دنیوی بود و ، عامل عذاب گناهکاران. مصداق نجات یافتگان، اطاعت از دستورات و پیامبرشان بود. 📖 و أَمَّا ثَمُودُ فَهَدَيْناهُمْ فَاسْتَحَبُّوا الْعَمى‏ عَلَى الْهُدى‏ فَأَخَذَتْهُمْ صاعِقَةُ الْعَذابِ الْهُونِ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ * وَ نَجَّيْنَا الَّذينَ آمَنُوا وَ كانُوا يَتَّقُونَ (فصلت، 18) آیه شماره 58 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (19) س: یکی از مباحثی که احساس می کنیم در آن مشکل وجود دارد، مبحث اتحاد عاقل و معقول است. نه ما معنی آن را خوب می فهمیم و نه می فهمیم که حرف، حرفِ درستی است؟ ج: اگر نمی فهمی، چرا می خوانی؟ س: تکه هایی از آن را فهمیده ایم. ج: نباید تکه های آن را. در فلسفه هر چه می خوانی، باید بفهمی؛ و الّا مثل غذای هضم نشده، رودل می کنی و جاهای دیگر را هم خراب می کند. هر زمان وقت خواندن فلسفه نیست. انسان باید یک مشت مقدمات درس بخواند؛ صرف، نحو، منطق و این ها را بخواند و مقداری آشنا باشد با عبارات عربی. آن وقت کم کم شروع کند به خواندن مطالب فلسفه. آن وقت هم همه متفق نیستند و یکدیگر را رد می کنند. باز هم انسان باید بفهمد کدامیک از آن ها بهتر است و کدامیک از آن ها درست تر است. این ها تا آخر هم با هم آشتی نمی کنند و همیشه با هم اختلاف دارند. س: آیا شما بحث اتحاد عاقل و معقول را قبول دارید؟ ج: اتحاد عاقل و معقول که نیست. اتحاد عاقل بالمعقول، بله؛ یعنی آنچه عقل انسان درک می کند، خودش با عقل متحد است و یکی است؛ همین. خلاصه ی آن همین است. بعد از هضم، این می شود. معما چو حل گشت آسان شود؛ اما قبل از آن معلوم نیست. وقتی حل شد، می گوید: «این که خیلی ساده بود.» همین ساده را انسان نمی فهمید. منظور این است و خلاصه و لُبش همین است. باید چند صفحه بخوانی تا این را بفهمی. س: آن ها «اتحاد بالمعقول» نمی گویند؟ ج: باید بگویند. نه دیگر آنجا هم این جور است. آن با این متحد می شود. آن را که شما فهمیدی که با خود عقل متحد است، یعنی این. عقل با معقول خودش متحد است. با معقول بالذات خودش متحد است و از هم جدا نیستند. س: این را در رابطه با خدا تطبیق دهید؟ ج: خدا هیچ وقت معقول ما قرار نمی گیرد. ذهن ما بر خدا محیط نیست. این برای اطلاعات ذهنی عمومی مردم است که انسان با عقل چیزی را می فهمد. آن با عقل متحد است؛ اما اگر بخواهد با خدا متحد شود، حرف درویش ها و حلولی ها می شود. نمی شود با خدا متحد شد. س: ایا در اسماء و صفات هم همین است؟ ج: همه ی آن همین جور است. نمی شود محدود با نامحدود متحد شود. س: آیا با وحدت وجود هم می توان ... ؟ ج: وحدت وجود همه ی این ها را به هم می ریزد. می گوید همه ی این ها بی خودی است. خیالات است. یکی بیشتر نیست. او خودش را راحت کرده است. س: آیا کسی که وحدت وجود را قبول داشته باشد، از دائره ی افتاء خارج می شود؟ ج: مراجع فتوا می دهند. می گویند اگر به این ملتزم باشد، خارج است. س: این کدامیک از اصول اسلامی را نقض می کند؟ ج: همه ی آن را. هر چه اسلام می گوید. او می گوید: «این کثرت خیالی است؛ موهوم است؛ یکی بیشتر نیست.» پیغمبران، امامان، آدم و همه ی مخلوقات را به هم می ریزد. می گوید: «اینهایی که در نظر آدم کثیر هستند، همه ی این ها غلط است و یکی بیشتر نیست. که یکی هست و هیچ نیست جز او». این جور است. مست که می شوند، این جور می گویند. انسان در حال عقل، این حرف ها را نمی زند. وقتی مست می شوند، این جور می گویند. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 🔸 ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (125) 🔹اهمیت خشم بر گنهکاران خداوند دو فرشته فرستاد تا اهل شهري را هلاك کنند. هنگامی که دو فرشته براي انجام مأموریت به آن شهر رسیدند، به مرد عابدي برخوردند که در دل شب ایستاده و با گریه و زاري عبادت می کند. یکی از فرشته ها به دیگري گفت: این مرد را می بینی که چگونه گریه و زاري می کند؟ آیا او را نیز هلاك کنیم؟ فرشته دیگر گفت: آري، من مأموریت خویش را انجام می دهم! فرشته اول گفت: من درباره این مرد از خدا سوال می کنم. پس از بیان حال عابد، خداوند به آن فرشته فرمود: این عابد را نیز با دیگران هلاك کن! چون تاکنون به خاطر من، در مقابل گناهکاران، خشم، چهره او را دگرگون نساخته است. 📚 داستانهای بحار الانوار، ج 5 ص 218 ✍️ شرح: یکی از مراتب امر به معروف و نهی از منکر این است که انسان در مقابل گناهکار، ناراحتی خود از گناه او را در چهره اش نشان دهد. نه اینکه بی تفاوت باشد یا به او بخندد. 📱 کانال سبک زندگی متقین: 🆔@mottagheen
✅ آیا مسئولان در قبال مردم مسئولیتی دارند؟ 🌷 امام خامنه ای: آن که بر بدی ها چشم می بندد و برای هدایت جامعه به سوی هیچ احساس مسئولیّتی نمی کند، این عیب است برای نظام اسلامی و جامعه ی اسلامی. (30/6/1395) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 189 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ بهترین مردم یک جامعه چه کسانی هستند؟ 🌺 جواب خدای : شما بهترين امتى هستيد كه براى مردم پديدار شده‏ ايد. شما که امر به معروف و نهی از منکر می کنید و به خدا ايمان داريد. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به و نهی از منکر یعنی نهی از . 📖 كنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ (آل عمران، 110) آیه شماره 59 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (20) س: فرق توحید افعالی با وحدت وجود چیست؟ ج: وحدت وجود می گوید: «در عالم وجود یک چیز بیشتر نیست. اصلاً هیچ موجودی وجود ندارد.» این را می گویند. توحید افعالی می گوید: «انسان زیاد است و افعال آن ها هم زیاد است.» آن با این خیلی فرق دارد. س: آیا فلسفه ی صدرايي نسبت به توحيد هم مثل بعضي از امور ديگر مشكلاتی دارد؟ ج: چرا؛ حرف هايي زده اند. در روايت آمده: «در كيفيت داخل نشويد.» او وارد شده است. علم او را تفسير كرده است. قدرت او را تفسير كرده است. كيفيتش را گفته است. عقل بشر که به كيفيت او نمي رسد. همین موجب گفتگو و اختلاف شده است. س: شايد اين مسائل به او الهام شده است؟ ج: آدمي كه به او الهام مي شود كه از اين اشتباهات نمي كند. آدمي كه به او الهام مي شود، ايمانش بالاست. چيزي بر خلاف قرآن نمي گويد. قرآن كراراً تأكيد مي كند که معاد من جسماني است. آن فیلسوف مي گويد: «جسماني نيست.» او با عقل خودش كار مي كرد. چیزی از بالا نمي آيد. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 🔸 ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (126) 🌹 معیار ازدواج مردى براى مشورت دربارۀ ازدواج دخترش نزد امام حسن مجتبی (ع) آمد. امام به او فرمود: دخترت را به ازدواج یک جوان درآور. زیرا جوان اگر دخترت را دوست داشته باشد، به او احترام مى‌ گذارد و اگر او را دوست نداشته باشد، به او ظلم نمی کند. ✍️ شرح: جوان کسی است که اهل انجام و ترک است و از آنجا که اهل گناه نیست و ظلم به دیگران، است، او به هیچ کس ظلم نمی کند. چه برسد به همسرش و لو او را دوست نداشته باشد. پس بهترین گزینه برای ازدواج است. معیار تشخیص فرد باتقوا برای ازدواج این است که واجبات اصلی مثل نماز، روزه و حجاب را رعایت کند. 📖 جاءَ رَجُلٌ إِلَى اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَسْتَشِيرُهُ فِي تَزْوِيجِ اِبْنَتِهِ فَقَالَ زَوِّجْهَا مِنْ رَجُلٍ تَقِيٍّ فَإِنَّهُ إِنْ أَحَبَّهَا أَكْرَمَهَا وَ إِنْ أَبْغَضَهَا لَمْ يَظْلِمْهَا. 📚مكارم الاخلاق، ج 1 ص ۲۰۴ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چه کنیم که آینده مان بهتر از گذشته باشد؟ 🌷 امام خامنه ای: یک رفیق بد، یک مشاور بد، یک استاد بد، یک حادثه‌ ی نامناسب گاهی پای انسان را می لغزاند، انسان باید حواسش جمع باشد، این حواس‌ جمعی در تعبیرات قرآنی اسمش چی است؟ ... اینها را اگر مراقبت کنید ان‌ شاء الله آینده‌ ی شما از گذشته‌ تان خیلی بهتر خواهد شد و ان‌ شاء الله برای کشورتان، برای اسلام، برای انقلاب، برای نظام مفید خواهید بود در آینده، به حول و قوّه‌ ی الهی. (1396/1/6) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 190 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ خدا چه نوع حکومتی را قبول دارد؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: بر مسلمانان حرام است که به جای پذیرش حکومت مسلمانان، حکومت کافران بر خود را بپذیرند. هر کس حکومت کافران و اطاعت از آنها را بپذیرد، طبعاً دیگر تحت حکومت خدا نیست؛ مگر اینکه مجبور به تقیّه شوید تا از شرّ کافران در امان بمانید. بدینوسیله خدا به شما هشدار می دهد و شما را از پذیرش حکومت کافران و نافرمانی از دستورات خود بر حذر می دارد. ضمنا هشدار می دهم که بازگشت همه به سوی خداست و به دادگاهی که قاضی‌اش اوست. * محمد! به مسلمانان بگو: «اگر پذیرش حکومت و ریاست کافران را که در ذهنتان است، مخفی یا علنی کنید، در هر صورت خدا آن را می داند. علاوه بر این، او تمام آنچه را در آسمانها و تمام آنچه را در زمین است، می داند و از طرفی قدرت انجام هر کاری را دارد؛ * آن هم در روزی که هر کس هر واجب و حرامی که در دنیا انجام داده، گزارش مکتوبش را در پرونده‌اش حاضر و آماده می یابد و با دیدن پرونده ی پر از گناهش آرزو می کند که ای کاش بین او و پرونده‌اش فاصله‌ای دور و دراز بود. باز هم خدا به شما هشدار می دهد و شما را از پذیرش حکومت کافران و نافرمانی از دستورات واجب و حرام خود بر حذر می دارد. او دلسوز بندگانش هم هست؛ پس با پذیرش حکومت و حاکم منصوب از طرف او و اطاعت از دستوراتش دلسوزی او را پاس بدارید!» 📖 لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ في‏ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصيرُ * قُلْ إِنْ تُخْفُوا ما في‏ صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ * يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعيداً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ (آل عمران، 28 تا 30) 📚 آیه شماره 304 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (127) ✅ زندان مؤمن و بهشت کافر روزي امام حسن مجتبی (ع) پس از شستشو، لباسهاي نو و پاکیزه اي پوشید و عطر زد و در کمال عظمت و وقار از منزل خارج شد به طوري که سیماي جذابش هر بیننده را به خود متوجه می ساخت. ایشان در حالی که گروهی از یاران آن حضرت در اطرافش بودند، از کوچه هاي مدینه می گذشت که با پیرمردی یهودي روبرو شد که فقر، او را از پا درآورده و پوست به استخوانش چسبیده و تابش خورشید چهره اش را سوزانده بود. او مشک آبی به دوش داشت و ناتوانی، اجازه راه رفتن به او نمی داد. جوری که فقر و نیازمندي، شربت مرگ را در گامش گوارا نموده بود و حالش هر بیننده ای را دگرگون می ساخت. او امام حسن (ع) را در آن جلال و جمال که دید، گفت: خواهش می کنم لحظه اي بایست و سخنم را بشنو! امام (ع) ایستاد. یهودي گفت: یابن رسول االله! انصاف بده! امام (ع) فرمود: در چه چیز؟ یهودی گفت: جدت رسول خدا می فرماید: «دنیا زندان مؤمن و بهشت کافر است.» اما اکنون می بینم که دنیا براي شما که در ناز و نعمت به سر می بري، بهشت است و براي من که در عذاب و شکنجه زندگی می کنم، جهنم است. و حال آنکه تو مؤمن و من کافر هستم. امام حسن (ع) فرمود: اي پیرمرد! اگر پرده از مقابل چشمانت برداشته شود و ببینی که خداوند در بهشت چه نعمت هایی براي من و همه مؤمنان آفریده، می فهمی که دنیا با این همه خوشی و آسایش، براي من زندان است، و نیز اگر ببینی که خداوند چه عذاب و شکنجه هایی براي تو و براي تمام کافران مهیا کرده، تصدیق می کنی که دنیا با این همه فقر و پریشانی، برایت بهشت وسیع است. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 5 ص 77 🆔 @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (21) س: اگر بخواهيم به «نهي از ورود به كيفيت خدا» عمل كنيم، به بخشي از فلسفه اصلاً و مطلقاً نبايد وارد شويم؟ ج: فلسفه علم بشري است. علم وحياني نيست كه همه اش درست باشد. لذا بعضي از آن ها قبلي ها را رد كرده اند و چقدر به آن ها «ان قلت» مي زنند و چقدر رد مي كنند. س: چرا خدا علوم بشري ديگر را نهي نكرده، اما اين را نهي كرده است؟ ج: آن ها قابل امتحان است. رياضيات علم بشري است، اما تجربه شده و درست است. دو ضرب در دو مي شود چهار. هيچ وقت پنج نمي شود. همه ی رياضيات همين است؛ اما فلسفه این جور نيست. اشتباه بزرگ فلاسفه آن بود كه وارد قرآن و دين شدند، در حالی که فلسفه در دين نيست. فلسفه، علم به احوال موجودات است علي ما هي عليها. آن ها دين را هم جزء موجودات انداخته اند. اين ها مسائل وحياني است و نمي شود درباره اش حاشيه زد. اينجا نبايد مي رفتند، اما رفتند و اسباب مشكل فراهم شد. س: سؤال همين است که آن ها رفته اند؛ آیا ما هم اصلاً وارد نشويم يا آنکه بخوانيم تا بدانيم چه گفته اند؟ ج: بايد وارد شد و كتاب ها را بايد خواند و استاد موظف است غلط هايش را بگويد كه شاگرد منحرف نشود. بعد هم اگر خداي نكرده يك استاد غفلت كرد و نگفت، خود شما در اثر علم اطلاع از آيات، بايد بفهمي كه اين درست نيست؛ لذا فلسفه را بايد در اواخر خواند. بعد از رسائل و مكاسب خواند؛ جلوتر نه. تا آن وقت از قرآن اطلاع كافي دارد و مي تواند بفهمد خدا در قرآن درباره ی معاد چه گفته است. پس ديگر اشتباه نمي كند؛ و الّا اين حرفها هست. س: آیا به همين اندازه وارد شدن، نافرمانی از نهي از ورود در كيفيات توحيد نیست؟ ج: شما بايد بخوانيد كه اين ها درباره ی کیفیتش چه گفته اند و بگوييد اين نيست. اينكه در نماز وارد شده بعد از نماز سه بار بايد «الله اكبر» بگوييد، به خاطر همين است. او حرف ها را زده، اما خدا بالاتر از اين حرف هاست. آن طور كه خدا هست، ما نفهميده ام. چيزي به اندازه ی خودمان گفته ایم؛ اما خدا بالاتر از اين حرف ها است. بايد بخوانيم و بگوييم خدا بالاتر از اين حرفهاست. اين آن آخري نيست. تو اين را گفتي و ما فهميدیم که اين نيست. خدا بالاتر از اينهاست. فهم ما محدود است. با فهم محدود نمي شود آن نامحدود را درك كرد. اين را بايد بگوييم و باور كنيم. اگر اين را گفتيم، عيبی ندارد و الّا اگر گفتي: «نه، مطلب همين است»، وارد كيفيت غلط شده ای. س: آیا اگر فلسفه مي خواهد جواب گوي شبهات باشد، نبايد وارد اين چيزها شود؟ ج: نه؛ اگر شما فلسفه را درست بخواني، عقلت تقويت مي شود و خودت راهكارهاي رفع شبهه را یاد مي گیري. نتيجه اش تشحیذ ذهن است؛ و الّا همه اش وحياني نيست. دليلش هم اين است كه فیلسوف، همه ی قبلي ها را رد مي كند. بعضي او را رد مي كنند و بعضي هم آن یکی را رد مي كنند. عقل با همين ردکردن ها تكامل پيدا مي كند. عقل هنوز به نقطه ی پاياني نرسيده و اشتباه زياد دارد. شما اگر باور كني که حرف آخر است، غلط است. فعلاً بايد بگويي و غلط باشد تا بعد ان شاء الله. اما وحي نه. وحی، آن آخري را اول گفته است. اگر شما آن را داشته باشي، دیگر از اشتباه محفوظ هستی. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 🔸 ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ برای باتقوا شدن چقدر بکوشیم؟ 🌷 امام خامنه ای: حدود شصت بار کلمه‌ ی «إتّقوا» در قرآن هست؛ حدود شصت مرتبه خدای متعال به من و شما می گوید «اتّقوا»، لکن دو تا از این شصت مورد تکان‌ دهنده است. یکی آنجایی که در سوره‌ ی آل‌عمران می فرماید «اِتَّقُوا اللَهَ‌ حَقَّ تُقاتِه»؛ پیشه کنید، آن‌ چنان که شایسته‌ ی است. این خیلی کار بزرگی است. یکی هم آنجایی که در سوره‌ ی تغابن می فرماید «فَاتَّقُوا اللَهَ‌ مَا استَطَعتُم»؛ این «مَا استَطَعتُم‌» را حمل بر این نکنید که حالا هر چه توانستید؛ نه، یعنی همه‌ ی استطاعت خودتان را به کار ببرید، همه‌ ی امکان خودتان را به کار ببرید برای . (1401/5/12) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 191 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چه عاملی امت اسلامی را سست می کند؟ 🌹 کلام خدا در قرآن: ای مؤمنین! از دستورات خدا و پيامبرش كنيد و در انجام این دستورات با هم نزاع نكنيد كه در آن صورت، سُست می شويد و قدرت شما از بين می رود. بر سختی های انجام آن دستورات، مقاومت كنيد كه خدا با جبهه مقاومت است. ✍️ شرح: اطاعت از دستورات خدا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی 📖 و أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ريحُكُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ (انفال، 46) آیه شماره 62 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (128) 🚫 سابقه بی ارزش در مدینه مردي بود به نام قزمان. هر وقت سخنی از او به میان می آمد و از کارهاي نیکش صحبت می شد، پیغمبر (ص) می فرمود: او اهل آتش جهنم است. هنگامی که جنگ احد پیش آمد، قزمان در جبهه جنگ با شهامت جنگید و به تنهایی تعدادي از کفار را کشت. سرانجام زخم هاي سنگین برداشت. همراهانش او را به خانه هاي بنی ظفر بردند. بعضی خدمت رسول خدا (ص) آمدند و ماجراي قزمان را گفتند. حضرت فرمود: خداوند هر آنچه را که اراده کرده، انجام می دهد. عده اي از مسلمانان در کنار بستر قزمان بودند و به او می گفتند: بهشت بر تو مژده باد! زیرا امروز، در راه خدا فداکاري کردي و خود را به خطر انداختی. قزمان در جواب گفت: مژده بهشت براي چیست؟ به خدا سوگند، فداکاري و جنگم تنها به خاطر دفاع از قبیله و فامیلم بود. اگر موضوع قبیله و فامیلم نبود، هرگز در جبهه جنگ حاضر نمی شدم. زخمهاي بدن قزمان، او را به شدت رنج داد. ناگهان او تیري از تیردان بیرون کشید و با آن رگی از بدن خود را برید و به این وسیله خودکشی کرد و به زندگی خود پایان داد. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 4 ص 176 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه کنیم که انقلابی بمانیم و منحرف نشویم؟ 🌷 امام خامنه ای: «انقلابی ماندن» هم راه و قاعده‌ ی مشخص و ثابت و مستحکمی دارد: «برای اینکه بتوانیم خودمان را انقلابی نگه داریم باید چه کار کنیم؟ توصیه‌ ی بنده این است که باید کنیم، باید حساب‌ کشی کنیم از خودمان. ی دائمی لازم است. ما انسانها ضعیفیم، در معرض خطریم، در معرض لغزشیم؛ مراقب باشیم، مراقب خودمان باشیم. این مراقبت، در اصطلاح قرآنی و اسلامی، اسمش است؛ یعنی همین مراقبت دائمی از خود که دامن انسان گیر نکند به این خارهای دُور و بَر.» (۱۴۰۰/۰۳/۰۶) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 192 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (22) س: بعد از پذیرش این مقدمه که حسن و قبح، ذاتی و عقلی است، در داستان موسی (ع) و خضر (ع) جایی که خضر آن بچه را کشت، موسی (ع) از او سؤال کرد: «چرا این کار را کردی؟» و خضر جواب داد: «به خاطر اینکه می ترسیدم پدر و مادرش به کفر بیفتند.» آیا این قصاص قبل از جنایت نبود؟ ج: ولی این را شما باید بفهمی که البته نفهمیده ای. شما حق نداری از خضر تقلید کنی. این اولاً. خضر پیغمبر شما نیست. هر کاری کرد و هر فتوایی داد، شما حق نداری پیروی کنی. مرجع تقلید شما و پیغمبر شما مشخص است. باید از آن ها یاد بگیری. این اولی روشن شد؟ حق نداری فرمان او را ملاک خودت قرار دهی. او آزاد است. او می توانست چهل نفر را هم بکشد. می گفت: «من از خدا وحی می گیرم.» او که شکمی حرف نمی زد. اگر خدا دستور می داد که «چهل نفر را بکش»، می گفت: «چشم!» و می کشت. اینجا که حکم جهاد می دهند و پانصد هزار نفر را می کشند، چه طوری است؟ او هم همین جور است. او می دید که این بچه، پدر و مادرش را کافر می کند. فکر می کرد اگر یک نفر کشته شود، بهتر از این است که دو نفر کشته شود. او وحی خدا را می گرفت و آن طور عمل می کرد. بنابراین شما حق نداری این کار را بکنی؛ چون اگر این کار را بکنی، با عقل ناقص خودت این کار را کرده ای. وحی نگرفته ای؛ ولی به او وحی می شد. او در آخر گفت: «کارهایی که من کردم، «مِن عِندی» نبود. من از بالا دستور گرفتم.» بنابراین شما نمی توانی از آنجا استفاده کنی. س: یعنی به عبارت دیگر چون حضرت خضر ... ؟ ج: نه خیر؛ شما باید ببینی مرجع تقلیدت چه می گوید. او وظیفه ی خودش بود که این کار را بکند؛ چون وحی می گرفت. وحی خداست. او پیغمبر بود. پیغمبر خودش بود. قدرت گیرندگی وحی داشت. شما که پیغمبر نیستی. شما هر کاری می خواهی بکنی، باید از مرجع تقلید خودت تقلید کنی. اگر او اجازه می دهد، بکنی؛ و الّا باید ترک کنی. س: بحث بر سر این نیست؛ اگر من بخواهم خضر ...؟ ج: حالا روشن شد؟ با توجه به مقداری که روشن شد، حالا قصاص قبل از جنایت را می خواهی به خضر بگویی یا به من؟ من قبل از جنایت قصاص نمی کنم؛ ولی او می توانست بکند و کرد. می خواهی به او اعتراض کنی یا به من؟ او کرد و تمام شد و من هم هنوز نکرده ام. س: اگر خضر این کار را کرده باشد، آیا خلاف حکم عقل است؟ ج: کدام عقل؟ عقل که در مقابل وحی نمی تواند حرف بزند. س: مگر ما قبول نمی کنیم که حسن و قبح، ذاتی است؟ ج: این جور نیست. اساس آن خیلی هم محکم نیست. همه ی این ها عقل دارند. همه ی غربی ها عقل دارند. از این عقلی که اسیر نفس اماره است، هیچ چیزِ به درد بخوری صادر نمی شود. س: آخر اگر حسن و قبح عقلی رد شود، خیلی از مباحث اصولی متزلزل می شود؟ ج: نه خیر؛ اگر بزند زمین، بله درست نیست. عقل خیلی حاکمیت ندارد. وضع عقل خراب است. سابقه ی عقل خراب است. حالا دیگر بیشتر رسوا شده است؛ اما وحی بی اشکال است. حضرت خضر دنبال وحی می گشت نه دنبال عقل. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 🔸 ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه اشکالی دارد که ما هم مثل اکثر مردم دنیا مطیع قوانین استکباری نهادهای بین المللی باشیم؟ 🌹 کلام خدا در قرآن: ای محمد! اگر از اکثریت مردم روی زمین كنى، تو را از راه خدا گمراه مى‏ كنند. آنان (حرف عاقلانه و مستندی ندارند و) در عقایدشان جز از گمانهای خود پيروى نمى ‏كنند و فقط دنبال حدسیات هستند. 📖 و إِنْ تُطِعْ‏ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ (انعام، 116) آیه شماره 63 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen