eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
51 ویدیو
2 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (30) س: آیا روح ما به امر ما است یا خودش مستقل عمل می کند؟ ج: روح شما با شما یکی است. چه فرقی دارد؟ س: گویا دو چیز است؟ ج: نه؛ یکی است. همان که شما می گویی «ما»، همان روح است؛ چون اگر روح را برداری، مرده است و «ما» ندارد. وقتی می گوییم «ما»، همان روح است. س: آیا چون روح ما مجرد است، می گوییم هیچ صفتی ندارد؟ ج: ما همان است. وقتی «ما» می گوییم، همان روح می گوید. همه ی کارها را او انجام می دهد. کارهای زبان، چشم و گوش از اوست. وقتی هم می گوییم «من و ما»، یعنی همان. س: اگر مجرد است، چرا این قدر کثیف شده است؟ ج: کثیف شده و کثافت آن تعلقی است. به پول، دنیا و این چیزها علاقه بسته است. کثافت او این است؛ و الّا کثافت مادی ندارد. همین تعلق به بدن و خواسته های بدن باعث شده خراب شود. س: آیا اگر این تعلق ها را از او بگیریم، بالا می رود؟ ج: بله؛ تعلق هم با اطاعت فرمان خدا گرفته می شود. س: آیا اینکه فهم و شعور انسان پایین است، به خاطر آن است که روحش کوتاه است؟ ج: این یکی از کارهای روح ضعیف است که همان درک، فهم و شعور است. س: چه کنیم که بزرگ شود؟ آیا دیگر بزرگ نمی شود؟ ج: کم کم تمرین کنید تا بزرگ شود. اگر شما یک بره ی پنج کیلویی را ببندی و آن را پروار کنی، بعد از چهار ماه چقدر می شود؟ باید آن را ببندی و پروار کنی. در نتیجه درست می شود و خوب می شود. اگر از فرمان خدا اطاعت کنی و دعا کنی که خدا به تو بدهد و محبت پیدا کنی، آرام آرام چاق می شود؛ ان شاء الله. س: آیا کسی که مرحوم آقای قاضی را در مقابل خودش دیده، روح او را دیده است؟ ج: شکل برزخی نفس او را دیده است. س: آیا روح او با نفس او فرق می کند؟ ج: بله؛ آن شکل ندارد. س: آیا در پرورش روح، فقط انجام واجب و ترک حرام کافی است؟ ج: لازم است اما کافی نیست؛ این پله ی اول است. اگر انسان بخواهد به پله ی پنجم برود، اول باید پایش را روی پله ی اول بگذارد و یک به یک بالا برود. اول، این است و بدون اولین پله، هیچ چیز درست نمی شود. انجام واجبات و ترک محرمات، تقوای درجه اول است. بدون این هیچ چیز به انسان نمی دهند. س: آیا تسخیر روح اشکال دارد؟ ج: تسخیر روح حرام است به فتوای حضرت امام احضار ارواح هم حرام است. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ وظیفه مهم مسئولین چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: وظیفه‌ ی مهمّ ما، هم [به‌ عنوان] مسئولین اداری و دولتی و موظّفینِ در بخشهای مختلف نظام، و هم به‌ عنوان علمای دین، این است که از طریق زبان و عمل، مردم را به سوی و به سوی احسان و به سوی صبر و به سوی پاکیزگی و مانند اینها حرکت بدهیم. بعد، اگر چنانچه این [طور] شد و خدای متعال را همراهِ خودمان دانستیم، نتیجه‌ اش این می شود که در مواجهه‌ ی با قدرتها، شجاعانه حرکت می کنیم. البتّه بایستی در مواجهه‌ ی با قدرتها - خود این هم یکی از بخشهای است- هم شجاعانه، هم هوشمندانه، هم با کاربلدی، دشمن را در میدان سیاست مغلوب کنیم؛ این جزو کارهای اصلی و قطعی ما است. (96/12/24) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 202 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ منافقان را بشناسیم (1) 🌹 کلام خدا در قرآن: مردان و زنان منافق، همگی از یک قماشند. آنها امر به منکر و نهی از معروف می کنند و از هزینه کردن در راه خدا خودداری مى کنند. آنها اطاعت از خدا را فراموش كرده اند و خدا هم آنان را (با محروم کردن از رحمتش) به فراموشی سپرده است؛ منافقان همان فاسقانند (که از دایره اطاعت از خدا خارج شده اند.) * خدا آتش جهنم را هم به مردان و زنان منافق وعده داده و هم به كافران. همگی آنها در جهنم تا ابد می مانند. جهنم براى آنان بس است. خدا لعنتشان كرده و براى آنان عذابى دائمی مقرر کرده است. ✍️ شرح: برخی از صفات منافقان عبارت است از: 1️⃣ دیگران را به گناه تشویق می کنند و از انجام واجبات نهی می کنند 2️⃣ واجبات مالی را ادا نمی کنند 3️⃣ اطاعت از دستورات خدا را فراموش کرده اند 4️⃣ از اطاعت خدا خارج شده اند و دستورات واجب و حرام خدا را رعایت نمی کنند 5️⃣ خدا لعنتشان کرده. پس لعنت کردن آنان جایز است. 6️⃣ با کافران فرقی ندارند و جهنمی اند. 📖 الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَ يَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُونَ * وَعَدَ اللَّهُ الْمُنافِقينَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْكُفَّارَ نارَ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها هِيَ حَسْبُهُمْ وَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ لَهُمْ عَذابٌ مُقيمٌ (توبه، 67 و 68) آیه شماره 74 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (140) 🌷 تقوای مستدلّ یوسف در مقابل زلیخا یوسف هفت سال در خانه عزیز مصر و زلیخا بود که به حد بلوغ رسید. او همواره سرش پایین بود و به زمین نگاه می کرد. از ترس خدا هیچ وقت به زلیخا نگاه نمی کرد. روزي زلیخا به یوسف گفت : چرا به من توجه نمی کنی؟ سرت را بالا بیاور نگاهی به من کن. یوسف گفت: می ترسم کور شوم و حقیقت را نبینم. زلیخا گفت: چشمانت چقدر زیبا است. یوسف پاسخ داد: چشمانم اولین اعضاي بدن من است که در قبر از صورتم متلاشی می شود. زلیخا گفت: چه بوي خوشی داري؟ یوسف پاسخ داد: اگر بویم را پس از سه روز از مرگم دریابی، قطعاً از من فرار می کنی؟ زلیخا گفت: چرا به من نزدیک نمی شوي؟ یوسف گفت: می خواهم به خدا نزدیک شوم. زلیخا گفت: فرش ابریشمی گسترده و آماده است. بلند شو خواسته ام را انجام بده. یوسف گفت: می ترسم سهمیه بهشتی ام قطع گردد. زلیخا با عصبانیت گفت: تو را به شکنجه گاه می فرستم. یوسف با آرامی پاسخ داد: در این صورت خدا برایم کافی است. 📚داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 202 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (31) س: آیا تقسیمات نفس به اعتبار تعلق آن است یا اینکه خودش واقعاً چهار قسم است؟ ج: به اعتبار حالات و صفات آن است؛ و الّا روح انسان یکی بیشتر نیست. هر بدن یک روح بیشتر ندارد. این روح در اول، نفس اماره است. وقتی تربیت شود، نفس لوامه می شود. بعد نفس مطمئنه می شود. هر سه یکی است. مثل آدم بی سواد است. آدم همان آدم است؛ اما بی سواد است و وقتی درس می خواند، با سواد می شود. خودش که عوض نشد؛ بلکه بی سوادی او عوض شد. روح بدن هم همان روح است؛ منتهی وقتی فاسق یا کافر بود و تحت تربیت قرار گرفت، همان روح، دارای ایمان می شود؛ تربیت پذیر می شود؛ اهل تقوا می شود و حالات و صفاتش عوض می شود؛ و الّا موصوف، یکی بیشتر نیست. پس يك نفس داريم با چند صفت. نفس، گاهي مؤمن است و گاهي كافر؛ گاهي عالم است و گاهي بي سواد. اين ها همه صفت نفس است و نفس، يكي بيشتر نيست. س: صفات امّاره بودن، لوّامه بودن و مطمئنه بودن ...؟ ج: همه از يك نفس است. اگر گناهكار باشد، مي گويند: «نفسش اماره بالسوء است.» وقتی كمي ايمان پيدا مي كند، اما زياد نيست و گاهي گناه مي كند و گاهي پشيمان مي شود و خودش را ملامت مي كند، نفسش لوّامه است. وقتي گناه نمي كند، نفس مطمئنه مي شود. همان یک نفس، داراي سه صفت است. س: کسی كه گناه مي كند، نفس اماره دارد يا پايين تر از نفس اماره است؟ ج: بسته به اين است كه مسلمان است یا كافر. اگر کافر است، فقط اماره است. اگر كمي ايمان دارد، اما ضعيف است و گناه مي كند، لوّامه مي شود؛ در این صورت گناه مي كند، اما بعد پشيمان مي شود و خود را سرزنش مي كند؛ و اگر هيچ گناهی نكند، ايمان بالا رفته است و به آن نفس مطمئنه مي گويند. س: آیا اين پشيماني و لوّامه بودن نفس، بعد از ارتكاب گناه است يا در حين انجام گناه هم خود را ملامت می كند؟ ج: نه؛ در حين انجام، عقل از كار مي افتد. وقتي كار تمام شد، پشيمان مي شود. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ نصرت، هدایت و گشایش در زندگی شخصی، چگونه به دست می آید؟ 🌷 امام خامنه ای: همه‌ ی برادران عزیز را و خودم را دعوت می کنم و توصیه می کنم به رعایت الهی. اگر نصرت الهی را می خواهیم در است؛ اگر توفیقات الهی را می خواهیم، هدایت الهی را می خواهیم در است؛ اگر فرج و گشایش در مسائل شخصی و اجتماعی را می خواهیم در است؛ همه باید کوشش کنیم که الهی را معیار کار خودمان قرار بدهیم. در نماز جمعه آنچه مهم است، توصیه‌ ی به است؛ خود این حقیر بیشتر از شما محتاج این توصیه هستم و امیدواریم خدای متعال توفیق بدهد بتوانیم هر کدام به حدّ وسع خودمان الهی را رعایت کنیم. (98/10/27) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 203 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درسی از نهج البلاغه (4) ✍️ مقدمه: یعنی انجام و ترک 🔸 اى بندگان خدا! شما را به سفارش مى كنم كه حق خدا بر گردن شماست و (اگر اهل شوید،) موجب می شود که شما بر گردن خدا حق پیدا کنید. 🔸 براى شدن از خدا کمک بخواهيد، و براى رسیدن به خدا از کمک بگیرید. زيرا امروز محافظ و سپر بلای شماست و فردا راه رسيدن به بهشت است. 🔸 راه روشن است (و همان انجام و ترک است). هر کس وارد مسیر شود، سود می کند. امانتدار خداست و خودش حافظ آن خواهد بود. 🔸 همواره خود را بر امّت هاى گذشته عرضه كرده و بر آينده نيز عرضه مى كند. زيرا فرداى قيامت، همه به آن نيازمندند. آنگاه كه خدا در قيامت انسانها را جمع می کند و آنچه را داده است، پس مى گيرد و در باره همه نعمتها مى پرسد، چه اندكند آنان كه را برگزيده اند و بار آن را به درستى بر دوش كشيده اند. 📚 نهج البلاغه، خطبه 191 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ منافقان را بشناسیم (2) 🌹 کلام خدا در قرآن: ای محمد! آيا به منافقانى كه گمان مى كنند به قرآن ايمان آورده ‏اند، نگاه نکرده ای؟ آنها مى خواهند در نزاعها و اختلافات، قضاوت را به دادگاههای طاغوتیان کافر بسپرند. (همان قاضیانی که احکام خدا را قبول ندارند و جز به باطل حكم نمى کنند.) این در حالى است كه از طرف خدا به همه از جمله منافقان فرمان داده شده که دادگاههای کافران را قبول نداشته باشند. حقیقت این است که شيطان با سوق دادن منافقان به دادگاههای کفار مى ‏خواهد آنان را به گمراهى عمیقى دچار كند. وقتی به منافقان گفته می شود: «براى داورى در نزاعها به احکام حقوقی خدا مراجعه کنید و نزد پيامبر خدا که رهبر حکومت است، بیایيد،» منافقان را مى ‏بينى كه از تو رو برمى گردانند و نزد قاضیان کافر می روند. ✍️ شرح: از جمله صفات منافقان این است که دادگاههای کفار را که بر اساس قوانین من درآوردی حکم می دهند، قبول دارند. اما دادگاههای مسلمانان را که بر اساس احکام خدا حکم می دهند، قبول ندارند. 📖 أ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُريدُونَ أَنْ يَتَحاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَ يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلالاً بَعيداً * وَ إِذا قيلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى‏ ما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنافِقينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُوداً (نساء، 60 و 61) آیه شماره 75 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (141) 😎 سیاست بازان چه سوء استفاده هایی از می کنند؟ 🌷 نامه امام سجاد به یک عالم و درباری زُهري از علمای زمان امام سجاد بود. او ظاهری خوش و باطنی ناپسند داشت. ریاست طلبی، او را به دربار بنی امیه کشاند. هشام بن عبدالملک وي را فرزندان خود قرار داد و طاغوتهاي بنی امیه براي فریب دادن مردم از وجود این عالم گمراه اسـتفاده ها می کردند. او همه عمرش را تباه ساخت و در حالی که سـرسپرده دسـتگاه بنی امیه بود، جان سپرد. امام سجاد (ع) از رفتار این عالم شدیداً ناراحت شده بود. از این رو به عنوان موعظه، نامه اي تکان دهنده به او نوشت که بخشی از آن را می خوانید: ... آگـاه بـاش اي عالم دین فروش درباري! کمترین چیزي را که پنهان کردي و سـبکترین گناهی را که به دوش گرفته اي، این است که نزدیک شدن تو به سـتمگران و رفت و آمدن تو با آنان معنایش امضا کردن کارهاي آنها بوده و راه ظلم را برایشان هموار و آسان کرده اي. با نزدیک شدن به آنان بیم آن دارم که فردا دین خود را به دنیاي این خیانتکاران بفروشی. دعوتهایی که از تو می کنند و پستهایی که در اختیارت می گذارند، براي این است که تو را مانند استوانه آسیاب، محور ظلمهاي خود قرار دهند و سنگ ظلمها را بر گِرد وجود تو بگردانند و تو را پلی براي هـدفهاي شوم خود و نردبانی براي رسـیدن به قله گمراهیهاي خویش، و سرچشـمه انحرافات خود ساخته و تو را به همان راه بکشانند که خود می روند. هوشـیار باش که آنان می خواهنـد با بودن تو در دسـتگاه، مردم را درباره علمای درسـتکار به شک و تردیـد اندازنـد و دلهاي عوام و افراد ساده لوح را به سوي خود جذب کنند. اي عالم خود فروخته! بـدان کارهاي زشت و جنایتهایی را که انجام می دهنـد، هیـچ کـدام از وزیران و همکاران نیرومندشان نمی تواننـد به اندازه تو فسادهاي آنها را اصـلاح کنند. تو بر فسادهاي آنان سـرپوش می نهی و افراد نادان و سـاده لوح را به دربارشان جلب می کنی. چه مزد اندکی به تو می دهنـد در برابر دینی که از تو می گیرنـد و چقـدر کم دنیا را برایت آباد می کنند ولی چقدر زیاد برایت خرابی آخرت به وجود می آورند. بـدان اي زُهري! تو با کسـی (خداونـدی) طرفی که از تمـام کـارهایت آگـاه است و مواظب توست. آماده باش که سـفري طولانی نزدیک است. گناهانت را جبران کن که سخت بیمار گشته اي. گمـان نکن که من می خـواهم تـو را سـرزنش کنم. بلکه می خواهم خداونـد، دلِ مرده ات را زنـده کنـد و آنچه از دینت را از دست داده اي، به تو بازگرداند و به یاد این آیه افتادم که خداوند می فرماید: «فَذَکِّر فَإنَّ الذِّکرَی تَنفَعُ المُؤمنین: تذکر بده که موعظه و پند به حال مؤمنان سود دارد... چرا از خواب غفلت بیدار نمی شوي و از لغزش خود برنمی گردي؟ آیا این است حق شناسی خداوند که به تو نعمت علم داده و محبتش را بر تو تمام نموده است؟ تو بازوي تقویت ظالمان و دشـمنان خداوند شده اي. بسـیار نگرانم از اینکه تو از آن افرادي باشی که خداوند درباره ي آنها می فرماید: «اَضاعُوا الصَّـلاهَ وَاتَّبَعُوا الشَّـهَوات فَسَوفَ یَلقَونَ غَیّا: نمـاز را ضـایع کردنـد و به دنبـال هوسهاي حرام نفسانی رفتنـد. پس به زودي نتیجه گمراهی خود را می بینند.» خداونـد تو را مأمور انجام دسـتورات واجب و حرام قرآن نموده و علم آن را به تو سپرده. ولی تو آن را تباه کردي. سـپاس خدایی را که ما را به آن بدبختیها که تو دستخوش آن هستی، گرفتار نساخت. والسلام. 🌷 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 110 (با کمی ویرایش) 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (32) س: آیا می توانیم قبول کنیم که گاهی به نفس الهام می شود و نفس تحت تأثیر عواملی قرار می گیرد که قطع پیدا می کند؟ ج: اگر نفس اماره است، هیچ الهامی به او نمی شود. فعلاً نفس اماره الهام می کند؛ پس با او کاری ندارند. بله، اگر ان شاء الله تقوا را مراعات کرد و نفس اماره نداشت، گاهی چیزهایی برای او پیش می آید. س: آیا آن چیزها می تواند برای شخص، حجت بیاورد؟ ج: هر وقت نفس اماره نداشت و نفس مطمئنه داشت، یقین پیدا می کند. س: ملاک آن چیست؟ ج: اینکه نفس اماره نداشته باشد و هیچ وقت گناه نکند. عقائدش مثل عقائدی باشد که خدا در قرآن گفته است. اعمال او مثل اعمالی باشد که دستور داده اند و اخلاق او هم مثل آن ها باشد و این ادامه داشته باشد. یک روز و دو روز، نه. انسان می تواند یک هفته دست و پای خود را جمع کند؛ اما این فایده ندارد و باید ادامه داشته باشد. این تا آخر عمر واجب عینی است و همه باید تا آخر عمرشان هم عقائدشان عقائد اسلامی باشد، هم اعمالشان مطابق با احکام اسلام باشد و هم رفتار و اخلاقشان. اگر این را ادامه داد، عوض می شود و اگر ادامه نداد، درست نمی شود. س: آیا این موضوع برای آخرت هم هست؟ ج: این برای دنیاست. اگر اینجا توانست، آن وقت در آنجا درجاتش مطابق با این تنظیم می شود. س: آیا انسان از اول، این امتیاز را نسبت به حیوانات داشته است یا اینکه به مرور زمان حاصل می شود؟ ج: نه؛ از اول روح انسان غیر از روح حیوان بود. روح حیوان فقط دو اثر دارد: حرکت و احساس. روح انسان سه اثر دارد: حرکت، احساس و تفکّر و تعقّل. لذا وقتی شکوفا می شود، این اثر از او ظاهر می شود؛ اما حیوانات حتی اگر چهل سال عمر کنند، در آن ها تفکّر پیدا نمی شود. اثر او از اول محدود است. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ راه درست تربیت چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: هم دولت اسلامی -یعنی مسئولین دولتی، قوّه‌ ی مجریّه، قوّه‌ ی قضائیّه، قوّه‌ ی مقنّنه- هم علما، وظیفه‌ شان این است که تربیت ایمانی کنند این ملّت را؛ کنند این ملّت را؛ تربیت صبر، تربیت احسان بین مردم و بین مؤمنین؛ ما باید مردم را این‌ جوری تربیت کنیم. (96/12/24) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 204 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درسی از نهج البلاغه (5) ✍️ مقدمه: یعنی انجام و ترک 🔸 تعدادشان اندك است و شايسته ستايش خداوند سبحان هستند كه فرمود: «بندگان سپاسگزار من اندكند». پس گوش جان را به نداى بسپاريد، و براى به دست آوردن آن تلاش كنيد. 🔸 را به جاى همه چیزهای از دست رفته به دست آوريد و آن را در عوض هر كار مخالفى كه انجام داده ايد، انتخاب كنيد. 🔸با خواب خود را به بيدارى تبديل کنید و روزتان را با آن سپرى كنيد. دلهاى مرده خود را با زنده كنيد و گناهان خود را با آن شستشو دهيد. 🔸 بيمارى هاى روح و جسم خود را با درمان کنید و خود را با آماده سفر آخرت کنيد. از کسانی که را تباه کرده اند، عبرت بگيريد و مبادا خودتان عبرت اهل شويد. آگاه باشيد و را حفظ كنيد و خود را با حفظ کنيد. 📚 نهج البلاغه، خطبه 191 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen