eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
49 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ با چه روشی می توانیم بهتر از اصحاب رسول خدا شویم؟ 🌷 امام خامنه ای: امام (رضوان ‌الله ‌علیه) فرمودند این کسانی که امروز هستند، از اصحاب پیغمبر، یا بالاترند یا کمتر نیستند؛ واقعش همین است. آن جوانِ مؤمنِ مخلصی که از همه‌ی لذّات زندگی، از همه‌ی آرزوهای جوانی، از همه‌ ی شهوات، خواسته‌ ها، از زندگیِ راحت، از پدر و مادر، از همسر، از فرزند چشم میپوشد، میرود در راه خدا جهاد [میکند] -حالا یا در جبهه‌ های دفاع مقدّس، مثل آن دورانها، یا در جبهه‌ ی دفاع از حرم، مثل زمان ما، یا دفاع از امنیّت، فرق نمیکند- از آنها بالاترند. قدر این حالت را باید دانست؛ و قدردانی‌ اش هم به این است که واقعاً و حقیقتاً آن جوری که از ما توقّع هست کنیم؛ بخصوص ما عمّامه‌ای‌ها که خب مرجعِ دینِ مردم محسوب میشویم و دینشان را از ما میخواهند سؤال کنند، به دین داشته باشیم. و اگر ماها از جهت و و از محارم و بی‌رغبتی به جلوه‌های مادّیِ دنیا و زیبایی‌های دنیا و مانند اینها، تقیّد را به خودمان تحمیل کنیم و وادار کنیم خودمان را به این معنا، مسلّماً بهتر از آنها هستیم. (98/10/1) ✍️ شرح: ، به دین و یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 208 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🔹 درسی از نهج البلاغه (9) ✅ چه کنیم که در فتنه ها منحرف نشویم؟ 🌺 امام علی (ع): بدانید که هر کس اهل شود، خدا در فتنه ها برای او راه برون رفت، و نوری در تاریکیها قرار می دهد و در قیامت، او را به بهشتی جاودانه خواهد برد که هر چه دلش بخواهد، در آن آماده است. ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی 📖 اعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يَتَّقِ اَللّٰهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً مِنَ اَلْفِتَنِ وَ نُوراً مِنَ اَلظُّلَمِ وَ يُخَلِّدْهُ فِيمَا اِشْتَهَتْ نَفْسُهُ 📚 نهج البلاغة , جلد۱ , صفحه۲۶۶ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ آیا صرف بودجه های نظامی، خرج بیهوده است یا سرمایه گذاری؟ 🌹 سخن خدا در قرآن: در برابر دشمنان، آنچه در توان داريد، نيرو و ساز و برگ جنگى‏ و مرکبهای ورزيده براى مقابله با دشمن‏ آماده كنيد و قدرتمند شوید تا به وسيله آنها دشمن خدا و دشمن خودتان و دشمنانى غير از آنها را كه نمى‏ شناسيد، ولى خدا آنان را مى ‏شناسد، بترسانيد. هر چه در راه خدا هزينه كنيد، به طور كامل به شما برگشت داده مى ‏شود و هیچ ظلمی به شما نخواهد شد. 📖 و أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‏ءٍ في‏ سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ (انفال، 60) آیه شماره 79 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (145) هشام بن عبدالملک خلیفه عباسی، امام باقر (ع) را به شام فراخواند. امام پس از سفر به شام، در اجتماعات مردم شرکت می‌کرد و به پرسش‌های آنان پاسخ می‌داد. روزی امام مشاهده کرد که مسیحیان به کوهی در آن منطقه می‌روند. امام از اطرافیان پرسید: آیا امروز عید آنان است؟ گفتند: نه؛ آنان هر سال در این روز نزد عالمی مسیحی که اصحاب حواریون عیسی (ع) را درک کرده است، می‌روند و پرسش‌های خود را از او می‌پرسند. امام سر خود را پوشاند و با همراهان خود به آن کوه رفت و در میان مسیحیان نشست. عالم مسیحی نگاهی به جمعیت حاضر کرد و چون سیمای امام باقر (ع) توجه او را به خود جلب نمود، رو به امام کرد و پرسید: از ما مسیحیان هستی یا از مسلمانان؟ امام (ع) فرمود: از مسلمانان. عالم مسیحی گفت: از دانشمندان آنان هستی یا افراد نادان؟ امام (ع) فرمود: از افراد نادان نیستم. گفت: اول من سوال کنم یا شما می‌پرسید؟ امام (ع) فرمود: اگر مایلید، شما سوال کنید. گفت: به چه دلیل شما مسلمانان ادعا می‌کنید که اهل بهشت غذا می‌خورند و می‌آشامند ولی مدفوعی ندارند؟ آیا برای این موضوع، نمونه و نظیر روشنی در این دنیا وجود دارد؟ امام (ع) فرمود: بله نمونه روشن آن در این جهان، جنین است که در رحم مادر تغذیه می‌کند ولی مدفوعی ندارد. گفت: عجب! پس شما گفتید از دانشمندان نیستید؟! امام (ع) فرمود: من چنین نگفتم، بلکه گفتم از نادانان نیستم! او پرسید: به چه دلیل عقیده دارید که میوه‌ها و نعمتهای بهشتی کم نمی‌شود و هر چه از آنها مصرف شود، باز به حال خود باقی بوده و کاهش پیدا نمی‌کند؟ آیا نمونه روشنی از پدیده‌های این جهان می‌توان برای این موضوع پیدا کرد؟ امام (ع) فرمود: آری، نمونه روشن آن در عالم محسوسات، آتش است. شما اگر از شعله چراغی صدها چراغ روشن کنید، شعله چراغ اول به جای خود باقی است و از آن به هیچ وجه کاسته نمی‌شود. گفت: سؤالی دیگر می‌پرسم. به من خبر بده از ساعتی که نه از شب است و نه از روز. امام باقر (ع) فرمود: آن، همان ساعت بین طلوع فجر تا طلوع خورشید است که در این ساعت گرفتاران آرامش می‌یابند. با شنیدن این جواب، عالم مسیحی فریادی کشید و گفت: یک مسئله باقی است. قسم به خدا که هرگز نتوانی جواب آن را بدهی. امام فرمود: مسلماً قسم دروغ خورده ای. گفت: به من از دو مولود خبر بده که در یک روز به دنیا آمدند و در یک روز از دنیا رفتند در حالی که یکی پنجاه سال عمر کرد و دیگری صد و پنجاه سال. امام باقر (ع) فرمود: آنان عُزَیر و عزیره بودند و چون به ۲۵ سالگی رسیدند، عزیر سوار بر الاغ خود از قریه انطاکیه می‌گذشت که دید انطاکیه به کلی ویران شده است. با خودش گفت: چگونه خداوند این قریه را بعد از نابودیش دوباره زنده می‌کند؟ با آنکه خداوند عزیر را برگزیده بود و هدایتش کرده بود، وقتی چنین سخنی گفت و خداوند بر او خشم گرفت و او را به مدت صد سال میراند به خاطر سخن ناشایستی که گفته بود و دوباره او را با الاغ و غذا و نوشیدنی اش زنده کرد. پس نزد عزیره بازگشت ولی عزیره برادرش را نشناخت. اما مهمان او شد. فرزندان عزیر و فرزندان فرزندانش به نزد او می‌آمدند در حالی که او خود جوانی ۲۵ ساله بود. عزیر پیوسته از عزیره و فرزندانش یاد می‌کرد و خاطراتی از آنها نقل می‌نمود و می‌گفت آنان هم اکنون پیر شده‌اند. عزیره که ۱۲۵ ساله بود، گفت: من جوانی در ۲۵ سالگی ندیده ام که از جریان بین من و برادرم در ایام جوانی ما باخبرتر باشد، تو‌ای مرد! آیا از اهل آسمانی یا از زمین؟ عزیر گفت: ‌ای عزیره من عزیر هستم که خداوند بر من خشم گرفت و به خاطر سخن ناشایستم صد سال مرا میراند تا هم مجازاتم کرده باشد و هم بر یقینم بیفزاید و این همان الاغ و غذا و نوشیدنی من است که با آن از منزل خارج شده بودم و اکنون خداوند مرا به همان صورت برگردانده کرده است. عزیره سخنان عزیر را پذیرفت. عزیر ۲۵ سال دیگر با آنان زندگی کرد و بعد هر دو در یک روز از دنیا رفتند. عالم مسیحی هر سوال مشکلی به نظرش می‌رسید، همه را پرسید و جواب قانع کننده شنید و چون خود را عاجز یافت، به شدت ناراحت و عصبانی شد و گفت: مردم! آیا دانشمند والا مقامی را که مراتب اطلاعات و معلومات مذهبی او از من بیشتر است، به اینجا آورده اید تا مرا رسوا سازد و مسلمانان بدانند پیشوایان آنان از ما برتر و داناترند؟ به خدا سوگند دیگر با شما سخن نخواهم گفت و اگر تا سال دیگر زنده ماندم، مرا در میان خود نخواهید دید. این را گفت و از جا برخاست و بیرون رفت. این جریان به سرعت در شهر دمشق پیچید و موجی از شادی و هیجان در محیط شام بوجود آورد. هشام به جای این که از پیروزی افتخارآمیز علمی امام باقر (ع) بر بیگانگان خوشحال شود، بیش از پیش از نفوذ معنوی امام بیمناک شد و ضمن ظاهرسازی و ارسال هدیه برای آن حضرت، پیغام داد که امام باقر (ع) حتماً همان روز دمشق را ترک کند. 📚 الکافی، ج 8 ص 123 @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (33) س: نفس اماره چه ربطی به سوء دارد؟ آیا اینکه خدا فرموده: «إِنَّ النَّفْسَ لَاَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ»، برای همه است؟ ج: هماهنگ با شهوات انسان است. برای این است. هماهنگ با شهوات است. آنچه را انسان از نظر غرائض می خواهد، به طرف آن می رود و آن را می خواهد. طبیعت می خواهد. طبیعت شکم دارد؛ غذا می خواهد. غذا انواع و اقسامی دارد؛ خوشمزه و شیرین دارد. نفس هم با قوه ی چشایی همه را تشخیص می دهد و به دنبال آن که می خواهد و شیرین و خوب است، می رود. اگر حرام هم باشد، می رود. دنبال حلال رفتن سرش نمی شود. نفس، عقل ندارد؛ دین ندارد. عقل و دینش اینجاست. او متوجه نمی شود و می گوید: «از آن خورده ام؛ خیلی خوشمزه است؛ از آن می خواهم. شیرینی دانمارکی می خواهم. سوهان قم نمی خواهم.» او دنبال این جور وسائل می رود. عقلش نمی رسد که حرام است و نمی شود خورد. چیزی باید حکومت کند تا بگوید: «این حلال است و آن حرام و نباید دنبال آن بروی.» لذا أماره به سوء است. هر چیزی را که می خواهد، هر چیزی را که خورده و فهمیده، دلش می خواهد. حرام یا حلال فرقی نمی کند. این شما هستی که باید با عقل و دین محدودش کنی. خدای متعال فرمود: «وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى». ‏باید جلو او را از تجاوز به حریم حرام بگیری؛ و الّا اگر نگیری، او هر چه شیرین تر و بهتر باشد، بیشتر می خواهد و لو حرام. کسی هندوانه ی یک بنده ی خدا را شکست و خورد. به او گفتند: «آقا حرام است. مال مردم است. نمی شود خورد.» گفت: «من برای حرامیِ آن نمی خورم؛ برای خنکی اش خوردم.» او متوجه نیست. می خورد. این شما هستی که باید مرز را حفظ کنی و بگویی: «این از او است؛ نمی شود خورد و این از خودم است و حلال است و می شود خورد.» س: نقش شیطان در همراهی با نفس اماره چیست؟ ج: نفس بر عقل ما حاکم است و شیطان وزیر و عصاکش او است. او انسان را از داخل هول می دهد و این هم از بیرون. س: آیا آن وقت عقل را از انسان می گیرد؟ ج: عقل که هنوز زیاد عقل نشده است. عقل دارد از پایین به بالا می آید. آن ها کهنه کار هستند و این تازه می خواهد شکوفا شود و چیزی سرش شود؛ لذا تا به هوش نیامده، او را می قاپند؛ لذا همه ی عقل ها به خط ضلالت و گمراهی و معصیت می رود. شما ببینید هر کس عقلش بیشتر، هر کس هوشش بیشتر و هر کس تحصیلاتش عالی تر، به جهنم نزدیک تر می شود. برای همین است. س: وقتی نفس اماره می خواهد دنبال آن لذائذ برود، آیا او را مهار کنم؟ ج: باید به دنبال واجب و حرام برود. اگر خودش را به انجام واجبات و ترک محرمات محدود کرد، ان شاء الله درست می شود. آن وقت ایمانش بالا می رود و کم کم انجام واجبات و ترک محرمات برای او عادت و ملکه می شود و آن مسائل در این دو حل می شود و دیگر پیش نمی آید. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
2- Sahifeh.mp3
5.68M
🌷 شراب بهشتی 📖 صحیفه سجادیه صوتی 🤲 دعای دوم 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen 🔸 www.sharabebeheshti.ir🔸02136602125
✅ شرط هدایت شدن چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: آنچه من تأکید میکنم و توصیه میکنم، این است که با قرآن بیشتر اُنس بگیرید. این ذکر الهی و ، اگر برای ما حاصل بشود، آن وقت هدایت قرآنی هم برای ما آسان‌تر میشود؛ [چون] «هُدًی لِلمُتَّقین»؛ که بود، هدایتْ حتمی است؛ چون این قرآن، «هادیِ» بعضی و بعضی را «مُضل» [است]؛ یُضِلُّ مَن یَشاءُ وَ یَهدی مَن یَشاء؛ این جوری است که بعضی‌ها را از آن طرف میبرد، بعضی‌ها را هدایت میکند. هدایت مال است. هر چه بالاتر باشد، هدایت روشن‌تر و بالاتر است؛ باید این را دنبال بکنیم. (۱۳۹۸/۰۱/۲۶) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 209 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درسی از نهج البلاغه (10) 🔸 اى بندگان خدا! شما را به سفارش مى كنم كه حق خدا بر گردن شماست و (اگر اهل شوید،) رعایت موجب می شود که شما بر گردن خدا حق پیدا کنید. 🔸 براى شدن از خدا کمک بخواهيد، و براى رسیدن به خدا از کمک بگیرید. زيرا امروز محافظ و سپر بلای شماست و فردا راه رسيدن به بهشت است. 📚 نهج البلاغه، خطبه 191 ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ نتیجه اطاعت از سیاستهای یهودیان و مسیحیان چیست؟ 🌹 جواب خدا: اى مؤمنین! اگر از کافران اطاعت كنيد، شما را از عقايد‏تان برمى ‏گردانند و در نتیجه ضرر خواهید کرد. 📖 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تُطيعُوا الَّذينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرينَ (آل عمران، 149) آیه شماره 80 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (147) 🌷 کلید روزي روزی امام صادق (ع) به فرزندش فرمود: پسر جان! از مخارج چقدر اضافه آمده است؟ عرض کرد: چهل دینار! امام فرمود: برو این مبلغ را صدقه بده. عرض کرد: در این صورت چیزي براي ما نخواهـد مانـد، پول ما همین مقـدار است؟ امام فرمود: برو صدقه بده! قطعا خداوند عوض خواهد داد. آیـا نمی دانی که هر چیزي کلیـدي دارد و کلیـد روزي، صـدقه اسـت؟ بیش از ده روز نگذشت که از محلی مبلغ چهار هزار دینار به محضر آن حضرت آوردند. امام فرمود: پسر جان! چهل دینار را در راه خدا دادیم. خداوند چهار هزار دینار عوض آن را داد. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 137 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (34) س: آیا درباره ی روح نمی شود بحث کرد؟ ج: شما بحث کن. چهل سال بحث کن. چه چیز از آن درمی آید؟ چون روح را نه با چشم می شود دید و نه با دست می شود لمس کرد. هنر انسان با همین حواس پنج گانه است. چیزی را که چشم می بیند، درباره اش صحبت می کند؛ یا دست لمس می کند و درباره ی آن صحبت می کند که مثلاً گرم یا سرد است و نرم یا زبر است. همچنین با شامه بو می کند. یکی از این پنج ارتباط را با آن پیدا می کنند و چیزی به انسان می دهند و عقل انسان درباره اش کنجکاوی می کند؛ اما اگر شما بخواهی درباره ی آنچه که نه می بینی، نه می شنوی و نه دستت به آن می رسد، چهل سال هم حرف بزنی، در تاریکی صحبت کرده ای؛ لذا گفته اند: «نرو! خسته می شوی.» منظور این است؛ نه اینکه نروی. یعنی اگر رفتی، چیزی گیرت نمی آید و خسته می شوی؛ لذا نتیجه اش این شده که آن ها انکار کرده اند و گفته اند: «ما آن را در آزمایشگاه ندیده ایم. نشد با چاقو نصفش کنیم.» این را می گویند. آخرش این جور می شود. س: پس چرا چنین دلیلی در آیات و روایات نیامده است؟ ج: آیات استدلال نکرده است. آیات گفته: علم شما برای آنکه این را بفهمید، کافی نیست: «وَ ما اُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلّا قَليلا». معنایش همین است. علم شما کم است و علم کم نمی تواند از این بهره ای داشته باشد؛ لذا با این سرمایه نمی شود این تجارت را کرد. خدا این گونه بشر را راحت کرده است؛ اما اگر بگوید: «نه»، انسان به لابراتوار می رود ولی می بیند خبری نیست. ... خدا این واقعیت را به انسان داده است که با حواس پنج گانه مادیات را بفهمد؛ اما روح چون ماده نیست و خدا دیده این حواس نمی تواند چیزی از آن به دست آورد، فرموده: «نرو! خسته می شوی و آخرش هم انکار می کنی.» علم نسبت به آن قلیل است؛ لذا خدا جواب هم نداده است و فقط گفته: «این علمی که من به شما داده ام، قدرت رسیدن به آن را ندارد.» 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چه عاملی جلو انحراف را می گیرد؟ چرا برخی از انقلابیون، منحرف می شوند؟ 🌷 امام خامنه ای: میدانید از همان اوّل انقلاب -یعنی قبل از اینکه رئیس‌جمهور [بشوم]، سال ۵۸- دانشجوها به سفارش امام آمدند سراغ بنده و با دانشجوها مرتبط شدم و کار کردم؛ من کاملاً به عمق کارهای دانشجویی و فعّالیّتهای دانشجویی آشنا هستم و میدانم که وضع چه جوری است و چه جوری بود، و چه جور شد که بعضی‌ از آنها زاویه پیدا کردند؛ اوّل زاویه پیدا میکنند، بعد یواش‌یواش منحرف میشوند، که گاهی اوقات بعضاً به مقابله -۱۸۰ درجه- می‌انجامد. اگر ایمان باشد، باشد، دیگر واقعاً مشکلی وجود نخواهد داشت، یعنی دانشجو به سراغ مخالفین انقلاب و دشمنان انقلاب نخواهد رفت؛ لذا خداوند متعال در قرآن به پیغمبرش امر میکند: فَاستَقِم کما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَک؛ هم تو ایستادگی کن و استقامت کن، هم آن کسانی که با تو هستند ایستادگی کنند؛ این خیلی مهم است. و اگر این ایستادگی بود، تشکّل و افراد آن تشکّل عاقبت‌به‌خیر میشوند؛ اگر چنانچه این ایستادگی نبود، این و ایمان عمیق و فکر منطقی و عمیق وجود نداشت، آن وقت دیگر در مورد عاقبت، مشکل است [ختم به خیر شود]؛ به قول حافظ، «حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است». (1400/2/21) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 210 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen