eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
50 ویدیو
2 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
2- Sahifeh.mp3
5.68M
🌷 شراب بهشتی 📖 صحیفه سجادیه صوتی 🤲 دعای دوم 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen 🔸 www.sharabebeheshti.ir🔸02136602125
✅ شرط هدایت شدن چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: آنچه من تأکید میکنم و توصیه میکنم، این است که با قرآن بیشتر اُنس بگیرید. این ذکر الهی و ، اگر برای ما حاصل بشود، آن وقت هدایت قرآنی هم برای ما آسان‌تر میشود؛ [چون] «هُدًی لِلمُتَّقین»؛ که بود، هدایتْ حتمی است؛ چون این قرآن، «هادیِ» بعضی و بعضی را «مُضل» [است]؛ یُضِلُّ مَن یَشاءُ وَ یَهدی مَن یَشاء؛ این جوری است که بعضی‌ها را از آن طرف میبرد، بعضی‌ها را هدایت میکند. هدایت مال است. هر چه بالاتر باشد، هدایت روشن‌تر و بالاتر است؛ باید این را دنبال بکنیم. (۱۳۹۸/۰۱/۲۶) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 209 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درسی از نهج البلاغه (10) 🔸 اى بندگان خدا! شما را به سفارش مى كنم كه حق خدا بر گردن شماست و (اگر اهل شوید،) رعایت موجب می شود که شما بر گردن خدا حق پیدا کنید. 🔸 براى شدن از خدا کمک بخواهيد، و براى رسیدن به خدا از کمک بگیرید. زيرا امروز محافظ و سپر بلای شماست و فردا راه رسيدن به بهشت است. 📚 نهج البلاغه، خطبه 191 ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ نتیجه اطاعت از سیاستهای یهودیان و مسیحیان چیست؟ 🌹 جواب خدا: اى مؤمنین! اگر از کافران اطاعت كنيد، شما را از عقايد‏تان برمى ‏گردانند و در نتیجه ضرر خواهید کرد. 📖 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تُطيعُوا الَّذينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرينَ (آل عمران، 149) آیه شماره 80 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (147) 🌷 کلید روزي روزی امام صادق (ع) به فرزندش فرمود: پسر جان! از مخارج چقدر اضافه آمده است؟ عرض کرد: چهل دینار! امام فرمود: برو این مبلغ را صدقه بده. عرض کرد: در این صورت چیزي براي ما نخواهـد مانـد، پول ما همین مقـدار است؟ امام فرمود: برو صدقه بده! قطعا خداوند عوض خواهد داد. آیـا نمی دانی که هر چیزي کلیـدي دارد و کلیـد روزي، صـدقه اسـت؟ بیش از ده روز نگذشت که از محلی مبلغ چهار هزار دینار به محضر آن حضرت آوردند. امام فرمود: پسر جان! چهل دینار را در راه خدا دادیم. خداوند چهار هزار دینار عوض آن را داد. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 137 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (34) س: آیا درباره ی روح نمی شود بحث کرد؟ ج: شما بحث کن. چهل سال بحث کن. چه چیز از آن درمی آید؟ چون روح را نه با چشم می شود دید و نه با دست می شود لمس کرد. هنر انسان با همین حواس پنج گانه است. چیزی را که چشم می بیند، درباره اش صحبت می کند؛ یا دست لمس می کند و درباره ی آن صحبت می کند که مثلاً گرم یا سرد است و نرم یا زبر است. همچنین با شامه بو می کند. یکی از این پنج ارتباط را با آن پیدا می کنند و چیزی به انسان می دهند و عقل انسان درباره اش کنجکاوی می کند؛ اما اگر شما بخواهی درباره ی آنچه که نه می بینی، نه می شنوی و نه دستت به آن می رسد، چهل سال هم حرف بزنی، در تاریکی صحبت کرده ای؛ لذا گفته اند: «نرو! خسته می شوی.» منظور این است؛ نه اینکه نروی. یعنی اگر رفتی، چیزی گیرت نمی آید و خسته می شوی؛ لذا نتیجه اش این شده که آن ها انکار کرده اند و گفته اند: «ما آن را در آزمایشگاه ندیده ایم. نشد با چاقو نصفش کنیم.» این را می گویند. آخرش این جور می شود. س: پس چرا چنین دلیلی در آیات و روایات نیامده است؟ ج: آیات استدلال نکرده است. آیات گفته: علم شما برای آنکه این را بفهمید، کافی نیست: «وَ ما اُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلّا قَليلا». معنایش همین است. علم شما کم است و علم کم نمی تواند از این بهره ای داشته باشد؛ لذا با این سرمایه نمی شود این تجارت را کرد. خدا این گونه بشر را راحت کرده است؛ اما اگر بگوید: «نه»، انسان به لابراتوار می رود ولی می بیند خبری نیست. ... خدا این واقعیت را به انسان داده است که با حواس پنج گانه مادیات را بفهمد؛ اما روح چون ماده نیست و خدا دیده این حواس نمی تواند چیزی از آن به دست آورد، فرموده: «نرو! خسته می شوی و آخرش هم انکار می کنی.» علم نسبت به آن قلیل است؛ لذا خدا جواب هم نداده است و فقط گفته: «این علمی که من به شما داده ام، قدرت رسیدن به آن را ندارد.» 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چه عاملی جلو انحراف را می گیرد؟ چرا برخی از انقلابیون، منحرف می شوند؟ 🌷 امام خامنه ای: میدانید از همان اوّل انقلاب -یعنی قبل از اینکه رئیس‌جمهور [بشوم]، سال ۵۸- دانشجوها به سفارش امام آمدند سراغ بنده و با دانشجوها مرتبط شدم و کار کردم؛ من کاملاً به عمق کارهای دانشجویی و فعّالیّتهای دانشجویی آشنا هستم و میدانم که وضع چه جوری است و چه جوری بود، و چه جور شد که بعضی‌ از آنها زاویه پیدا کردند؛ اوّل زاویه پیدا میکنند، بعد یواش‌یواش منحرف میشوند، که گاهی اوقات بعضاً به مقابله -۱۸۰ درجه- می‌انجامد. اگر ایمان باشد، باشد، دیگر واقعاً مشکلی وجود نخواهد داشت، یعنی دانشجو به سراغ مخالفین انقلاب و دشمنان انقلاب نخواهد رفت؛ لذا خداوند متعال در قرآن به پیغمبرش امر میکند: فَاستَقِم کما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَک؛ هم تو ایستادگی کن و استقامت کن، هم آن کسانی که با تو هستند ایستادگی کنند؛ این خیلی مهم است. و اگر این ایستادگی بود، تشکّل و افراد آن تشکّل عاقبت‌به‌خیر میشوند؛ اگر چنانچه این ایستادگی نبود، این و ایمان عمیق و فکر منطقی و عمیق وجود نداشت، آن وقت دیگر در مورد عاقبت، مشکل است [ختم به خیر شود]؛ به قول حافظ، «حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است». (1400/2/21) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 210 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درسی از نهج البلاغه (11) 🔸 راه روشن است. هر کس وارد مسیر شود، سود می کند. امانتدار خداست و خودش حافظ آن خواهد بود. 🔸 همواره خود را بر امّت هاى گذشته عرضه كرده و بر آينده نيز عرضه مى كند. زيرا فرداى قيامت، همه به آن نيازمندند. آنگاه كه خدا در قيامت انسانها را جمع می کند و آنچه را داده است، پس مى گيرد و در باره همه نعمتها مى پرسد، چه اندكند آنان كه را برگزيده اند و بار آن را به درستى بر دوش كشيده اند. 📚 نهج البلاغه، خطبه 191 ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (148) توبه بدعتگزار چیست؟ مردي دلباخته دنیا بود و دوست داشت به ریاست و زرق و برق دنیا برسـد. هر چه تلاش کرد از راه حلال به هـدف برسد، نتوانست. ناچار از راه حرام وارد شد، باز هم دسـتش به جایی نرسـید. اتفاقا کسـی که از وضع و هدف او آگاه بود، به او گفت: تو که براي رسـیدن به مـال و پست و ریـاست از راههـاي حلال و حرام تلاش فراوان نمودي و به آرزویت نرسـیدي اینک من راهی به تو نشان می دهم که اگر آن را بپیمایی قطعاً به مقصودت خواهی رسید. مردگفت: آن راه کدام است؟ به من نشان بده. گفت: دین تـازه اي بسـاز و مردم را به پیروي از آن دعوت کن تـا دور تو گرد آینـد و بـدین وسـیله به مـال و ریـاست دنیایی خواهی رسید. آن مرد بـدبخت فریب خورد و دین تازه اي اختراع نمود و بساط عوام فریبی را به راه انداخت. طولی نکشـید که عده زیادي را دور خود جمع کرد و شهرت یافت، و در نتیجه ثروتی فراوانی اندوخت و بر جمعی ریاست نمود. ناگاه از خواب غفلت بیدار شد و پیش خود گفت: واي بر من! این چه خطاي بزرگی بود که مرتکب شدم. براي دنیا بندگان خدا را گمراه کردم! آنگـاه تصـمیم گرفت براي جبران این خیانت بزرگ، افرادي را که گمراه کرده بود به راه راست و دین حق برگردانـد. او همه را جمع کرد و حقیقت مطلب را با آنان در میان گذارد و گفت: راستش این است که دینی را که من براي شما آوردم، بی اساس و ساختگی است، اکنون شما در راه باطل گام بر می دارید و اگر طالب سـعادت هستید باید دست از دین ساختگی من بردارید و دین حق را پذیرا باشـید. ولی پیروانش ارزشی به سخنان او ننهادند و گفته هاي او را نپذیرفتند و گفتند: آئین حـق همـان است که به مـا آمـوخته اي. اینـک تـو خـود از دین برگشـته ای و گمراه شـده اي و دروغ می گویی که این دین ساختگی و باطل است. مرد که چنین دید، زنجیر به گردن خود انداخت و سر آن را به زمین میخکوب کرد و گفت: من هرگز بند زنجیر را از گردن خود باز نمی کنم مگر اینکه خداوند مرا ببخشد و توبه ام را بپذیرد. خداوند به یکی از پیغمبران آن زمان فرمود: به این مرد دین ساز و گمراه کننده بگو اگر آن قدر مرا بخوانی و ناله و زاري کنی که بند بند اسـتخوانت از هم جدا گردد، تو را نخواهم بخشید، مگر این که افراد گمراه شده را هدایت کرده و به راه راست برگردانی، و مردگانی را که به باطل کشانده اي، زنده کنی و به راه حق هدایت نمایی. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 208 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ برنده زندگی کیست؟ ماهیت دنیا چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: هر کسی طعم مرگ را خواهد چشید و شما انسانها جزای کامل اطاعت یا تمرّدتان از دستورات واجب و حرام خدا را فقط در روز قیامت دریافت خواهید کرد؛ پس اوّلاً فقط کسی که از آتش جهنم دور نگه داشته شود و وارد باغ‌ویلای بهشتی‌اش کنند، برنده است و خوشبخت؛ ثانیاً زندگی دنیا که انسان را از آماده شدن برای دادگاه قیامت غافل می کند، جز وسیله گول خوردن نیست. * 📖 كلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ (آل عمران، 185) آیه شماره 305 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (35) س : منظور از روح در این آیه چیست: «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ» ج: بعضي خيال مي كنند خدا خودش روح دارد و يك تكه از آن را كنده و به آدم داده است. اين جور نيست. خدا که مثل ما روح ندارد. روح از بدن است. خدا که بدن ندارد. اما روح، مخلوق خدا است؛ مثل بدن و ساير عناصر طبيعي و غير طبيعي كه مخلوق خدا هستند. روح هم موجودي است که مثل آن ها مخلوق است؛ اما مثل آن ها در جسمانيت نيست كه ما آن را ببينيم و لمس كنيم و بو كنيم. اين ها نيست؛ چون اين اعضايي كه خدا به ما داده، براي درك مسائل مادي است. روح چون مجرد است و مادي نيست، نمي شود آن را با چشم ديد و با دست لمس كرد. موجودي است كه ما نمی دانیم چيست. لذا وقتي سؤال كردند که: «روح چيست؟» خدا جواب نداد؛ چون اگر جواب هم مي داد، باز هم نمي فهميدند. اگر واقعيت آن را هم مي گفت، باز هم نمي فهميدند؛ چون عقل، آن را نديده است، آن را درك نمي كند و نمي فهمد. خدا جواب نداد و فقط گفت: اين مخلوق خدا است: «قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي»: منشأ خلقتش فرمانِ «کُن» خداي متعال است؛ بنابراين «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ»: وقتی بدن كامل شد، از آنجا که بدن كامل بدون روح، مرده است، لذا روح هم به آن دادم: «نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي». چون روح مادي نيست، آن را به ريح تشبيه كرده اند. باد هست، اما ديده نمي شود و روح هم هست، ولي ديده نمي شود؛ لذا مي فرمايد: «نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي». نه اينكه از مال خودش كَند و مقداري از آن را به اين داد. غير مادي و غير جسماني، قابل كَندن نيست. س: آیا تعبير «نفختُ» عبارت از خلقت است؟ ج: «نفخت» هم مثل باد است؛ دميدن. س: آيا نفس، همان روح است؟ ج: بله؛ نفس و روح يك معنا بيشتر ندارد و آن چیزی است که اگر از بدن انسان جدا شود، بدن محكوم به مرگ است. گاهي اسمش نفس است و گاهي روح. هر دو «ما به الحيات» هستند. اگر باشند، زندگي هست و اگر نباشند، انسان مرده است. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ فرزندان شهدا چه کنند که عزیز بمانند؟ 🌷 امام خامنه ای: شما عزیزان، در دنیا و آخرت عزیزید؛ به خاطر این‌که در راه خدا مشکل بزرگی را تحمل کردید و آن، فقدان پدر است؛ این چیز خیلی مهمی است و باید این را حفظ کنید. این ارزش، دایمی و لایزال نیست؛ بسته به این است که خودتان آن را نگهدارید و حفظ کنید؛ و حفظش به این است که را رعایت کنید. (۱۳۷۰/۱۰/۰۸) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 211 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen