eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.6هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
35 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ محکم ترین دستاویز در زندگی دنیا که انسانها را از سقوط نجات می دهد، چیست؟ 🌹 سخن خدا در قرآن: فقط کسی که خودش را تسلیم خدا کند و به دستورات واجب و حرامش خوب عمل کند، قطعاً به مطمئن‌ترین دستگیره متمسّک شده و از سقوط نجات پیدا می کند؛ نه دیگران. ثانیاً سرانجامِ همه امور به خدا برمی گردد؛ پس باید فقط تسلیم او شد؛ نه تسلیم غیر او. 📖 و مَنْ يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ وَ إِلَى اللَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ (لقمان، 22) آیه شماره 72 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🔻 پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت س: در نامه اي كه یکی از عرفا نوشته اند، آمده: «ملا حسين قلي همداني در ابتدا دستور به فكر كردن درباره ی مرگ مي دادند تا جايي كه به شاگرد، حالت گيجي دست مي داد.» نظر شما چیست؟ ج: در روايات هم زياد دستور رسيده است. اگر فكر دنيا بر شما غلبه كرد و حالت قساوت پيش آمد، به قبرستان برويد و ببينيد که ثروتمندان و صاحبان پست و مقام دارند مي ميرند. اين دستور را داده اند. قبرستان براي كم كردن غفلت، چيز خوبي است. س: غايت این دستور مورد سؤال است که به شاگرد حالت گيجي دست مي داد و سپس دستور مي دادند که بايد صُور موهومات و خيالات را به وسيله ی فكر كردن در عدم پاك كرد؛ نظر شما چیست؟ ج: ما اين ها را نمي گوييم. ما مي گوييم: «گناه نكن و بعد ان شاء الله كارهايت را با اخلاص انجام بده.» ما اين را مي گوييم. فعلاً كلاس ما اين است. ما فعلاً در عدم نيستيم. ما مي گوييم طبق دستور خدا «يَا أيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ» و بعد هم «يَا أيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً». ما اين دو آيه را دو بال تلقي مي كنيم و شروع مي كنيم ان شاء الله، تا ببينيم به عدم مي رسيم یا نمي رسيم. جای اين ها اينجا نيست. اينجا جاي ترك گناه است. ان شاء الله. س: پس آن كلاس ها هم وجود دارد؟ ج: فعلاً بنا شد كلاس ما كلاس قرآن و حديث باشد ان شاء الله. قرآن اين را به ما مي گويد. اگر شما دلت مي خواهد، عمل كن! بسم الله! اگر فكر مي كني كم است، معلوم مي شود شروع نكرده اي. اگر شروع كني، مي فهمي كم است يا زياد. الان معلوم نمي شود که اين كم است. هر وقت وارد شديم و فهميديم چه خبر است، آن وقت مي فهميم كه چيست. همين را هم نه تنها توده ی مردم نمي توانند، بلکه بعضی از خواص هم نمي توانند و گير هستند. شما این را كم تلقي نكن. زياد است. س: منظورم اين نيست كه اين كم است؛ منظورم كلاس بالاتر ... ج: اگر شما گرسنه اي و سير نمي شوي، بله؛ براي شما غذا دارند. س: پس صحيح و غلط آن بيانات چیست؟ ج: غلطش اين است كه جايش اينجا نيست؛ چون ما به اينجا آمده ايم که قرآن و حديث بگوييم. جاي آن، جاي ديگری است. شما اگر اين را تحويل دادي، به آنجا هم راهت مي دهند و الّا نه. اگر در اين لَنگ باشي، آنجا هم نبايد بروي. س: از بيانات حضرت عالي اين را برداشت مي كنم كه يعني آن كلاس، از اين کلاس بالاتر است؟ ج: من نگفتم بالاتر. گفتم ما فعلاً در این کلاسیم. طبق اين آيه ی شريفه در اين كلاس هستيم. شما هم زياد به آن ور نرو. اگر راست مي گويي، اين را انجام بده. آن وقت معلوم مي شود که چيزي هست يا نیست؛ اما الان، نه. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت ✅ ادامه دارد ... 🔹 درباره تقوا (شماره 98) 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
📣 پرحسرت ترین فرد در قیامت کیست؟ 🌹 نزد امام باقر (ع) رفتم تا با او خداحافظى كنم (و به سفر بروم). ایشان به من فرمود: اى خيثمه، هر كدام از دوستان ما را كه ديدى، به او سلام برسان و او را سفارش كن به: 🔹 🔹 و اينكه ثروتمندان به مستمندان و افراد توانا به ناتوانان توجه کنند 🔹و زنده ها در تشییع جنازه مردگان حاضر شوند 🔹 و در خانه‌ هاى خود با يكديگر ملاقات كنند. (جلسات خانگی اهل بیت) زيرا ملاقات آنها با يكديگر مايه زنده شدن مکتب ماست. خدا رحمت كند بنده‌ اى را كه مکتب ما را زنده نگه دارد. اى خيثمه! به دوستان ما اين پيام را برسان كه ما از طرف خدا هيچ كاری براى شما نمى‌ توانيم انجام دهيم جز با خودتان. و قطعاً آنها به ولايت ما نمی رسند جز با ترک . قطعاً پر حسرت‌ ترين مردم در روز قيامت كسى است كه عدالت و ترک را براى ديگران شرح دهد و خودش برخلاف آن عمل كند. 📖 فقَالَ يَا خَيْثَمَةُ أَبْلِغْ مَنْ تَرَى مِنْ مَوَالِينَا اَلسَّلاَمَ وَ أَوْصِهِمْ بِتَقْوَى اَللَّهِ اَلْعَظِيمِ وَ أَنْ يَعُودَ غَنِيُّهُمْ عَلَى فَقِيرِهِمْ وَ قَوِيُّهُمْ عَلَى ضَعِيفِهِمْ وَ أَنْ يَشْهَدَ حَيُّهُمْ جِنَازَةَ مَيِّتِهِمْ وَ أَنْ يَتَلاَقَوْا فِي بُيُوتِهِمْ فَإِنَّ لُقِيَّا بَعْضِهِمْ بَعْضاً حَيَاةٌ لِأَمْرِنَا رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا يَا خَيْثَمَةُ أَبْلِغْ مَوَالِيَنَا أَنَّا لاَ نُغْنِي عَنْهُمْ مِنَ اَللَّهِ شَيْئاً إِلاَّ بِعَمَلٍ وَ أَنَّهُمْ لَنْ يَنَالُوا وَلاَيَتَنَا إِلاَّ بِالْوَرَعِ وَ أَنَّ أَشَدَّ اَلنَّاسِ حَسْرَةً يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ مَنْ وَصَفَ عَدْلاً ثُمَّ خَالَفَهُ إِلَى غَيْرِهِ . 📚 الکافي , جلد۲ , صفحه۱۷۵ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چگونه در حرز خدا قرار بگیریم؟ 🌺 امام صادق (ع) فرموده: هر بنده‌اى که به کارهایی که خدا دوست دارد (یعنی ) رو كند، خدا هم به آنچه او دوست دارد، رو می آورد. و هركس با رعایت از خدا پناه بخواهد، خدا به او پناه می دهد و كسى كه خدا به او رو کند و به او پناه دهد، باكی ندارد كه آسمان بر زمين افتد يا بلائى فرود آيد كه همۀ مردم زمين را دربرگيرد. او به وسيلۀ در حرز خدا قرار گرفته و از هر بلائى محفوظ‍‌ است. مگر خدا نمى‌فرمايد: «به راستى در مقامی امن هستند.»؟ ✍️ شرح: پناه بردن به خدا فقط با امکان پذیر است. بهترین حرز، . امنیت، یکی از آثار است و یعنی انجام واجبات و ترک حرامها. 📖 أيُّمَا مُؤْمِنٍ أَقْبَلَ قِبَلَ مَا يُحِبُّ اللَّهُ أَقْبَلَ اللَّهُ عَلَيْهِ قِبَلَ كُلِّ مَا يُحِبُّ وَ مَنِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ بِتَقْوَاهُ عَصَمَهُ اللَّهُ وَ مَنْ أَقْبَلَ اللَّهُ قِبَلَهُ وَ عَصَمَهُ لَمْ يُبَالِ لَوْ سَقَطَتِ السَّمَاءُ وَ الْأَرْضُ- وَ إِنْ نَزَلَتْ نَازِلَةٌ عَلَى أَهْلِ الْأَرْضِ فَشَمِلَتْهُمْ بَلِيَّةٌ كَانَ فِي حِرْزِ اللَّهِ بِالتَّقْوَى مِنْ كُلِّ بَلِيَّةٍ أَ لَيْسَ اللَّهُ تَعَالَى يَقُولُ إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقامٍ أَمِينٍ. 📚 عدّه الداعی، ص 307 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ نظر خدا درباره حق الناس و حق الله چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: مجازات هر بدی، عین همان بدی است و حقوق شخصی هر کس پایمال شود، اجازه مطالبه حق خود را دارد. به همین دلیل هر کس از حق شخصیِ خود بگذرد و رابطه میان خود و ظالم را اصلاح کند، پاداشش بر عهده خداست. بدون شک خدا ظالمان را که حقوق دیگران را زیر پا می گذارند، دوست ندارد.* با این حال قطعاً افراد مظلومی که با مقابله‌به‌مثل، از حقوق خود دفاع می کنند، ایرادی بر آنها نیست. * راه مجازات فقط علیه کسانی باز است و ایراد فقط متوجّه کسانی است که با زیر پا گذاشتن حقوق واجب مردم، به آنها ظلم می کنند و به نا حق به آنها زور می گویند. چنین کسانی در قیامت عذابی زجرآور نصیبشان خواهد شد.* و البته کسانی که در مقابل ظلمی که به حقوق شخصیِ آنها شده، صبور باشند و از آن بگذرند، این نشانه اراده‌ی قوی آنها و از امور ضروری زندگی است.* اما هر کس را خدا به خاطر آنکه حاضر به رعایت حقوق واجب خدا و مردم نیست، از راه به در کند، طبعاً بعد از خدا هیچ پشتیبانی نخواهد داشت. * محمد! در قیامت هم همین ظالمان را که حقوق خدا و مردم را زیر پا گذاشته‌اند، وقتی عذاب جهنّم را دیدند، خواهی دید که به خدا التماس می کنند: «آیا راهی برای بازگشت به دنیا هست تا آن حقوق را جبران کنیم؟» * و خواهی دید که با خفّت و خواری سربه‌زیرانداخته و در حالی که از شدّت ترس، زیرچشمی نگاه می کنند، به آتش جهنّم عرضه می شوند و مؤمنانی که آن صحنه را می بینند، خواهند گفت: «بدون شک زیانکاران همان کسانی هستند که با رعایت نکردن حقوق واجب خدا و مردم، به خود و خانواده خود در قیامت ضرر زده‌اند.» همه بدانند که ظالمانی که با پایمال کردن حقوق واجب خدا و مردم، در حق خدا و مردم ظلم می کنند، در عذابی دائمی خواهند بود* و هیچ پشتیبانی نخواهند داشت که در مقابل خدا به آنها کمک کند. ضمن اینکه هر کس را خدا به خاطر آنکه حاضر به رعایت حقوق واجب خدا و مردم نیست، از راه به در کند، طبعاً هیچ راه چاره‌ای نخواهد داشت. ای کافران! قبل از آنکه روزی فرا برسد که از نظر خدا راه بازگشتی برای آن نیست، دعوت خدا به رعایت حق‌الله و حق‌الناس را بپذیرید. در آن روز در برابر عذاب خدا نه پناهگاهی خواهید داشت و نه راهی برای انکار گناهانتان. 📖 و جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُها فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمينَ (40) وَ لَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولئِكَ ما عَلَيْهِمْ مِنْ سَبيلٍ (41) إِنَّمَا السَّبيلُ عَلَى الَّذينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ (42) وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ إِنَّ ذلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ (43) وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ وَلِيٍّ مِنْ بَعْدِهِ وَ تَرَى الظَّالِمينَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذابَ يَقُولُونَ هَلْ إِلى‏ مَرَدٍّ مِنْ سَبيلٍ (44) وَ تَراهُمْ يُعْرَضُونَ عَلَيْها خاشِعينَ مِنَ الذُّلِّ يَنْظُرُونَ مِنْ طَرْفٍ خَفِيٍّ وَ قالَ الَّذينَ آمَنُوا إِنَّ الْخاسِرينَ الَّذينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْليهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَلا إِنَّ الظَّالِمينَ في‏ عَذابٍ مُقيمٍ (45) وَ ما كانَ لَهُمْ مِنْ أَوْلِياءَ يَنْصُرُونَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ سَبيلٍ (46) اسْتَجيبُوا لِرَبِّكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللَّهِ ما لَكُمْ مِنْ مَلْجَإٍ يَوْمَئِذٍ وَ ما لَكُمْ مِنْ نَكيرٍ (47) 📚 سوره شوری، آیات 40 تا 47 آیه شماره 408 📱 کانال سبک زندگی متقین: 🔸@mottagheen
✅ تقوا یعنی چه؟ 🌷 امام خامنه ای: این است که ما مراقب حرفمان، مراقب کارمان، مراقب جهت گیری مان، مراقب رفتارمان باشیم. کوچکترین اعمال ما ثبت میشود؛ «فمن یعمل مثقال ذرّة خیرا یره. و من یعمل مثقال ذرّة شرّا یره». اعمال ما، گفتار ما، الفاظ ما همه ثبت میشود؛ بعد ما را به سؤال و جواب میکشند. دادگاه عدلی وجود دارد که در آن دادگاه عدل باید انسان جواب بدهد. زیر جواب میمانیم. یعنی همین را رعایت کنیم، همین را مواظبت کنیم. (6/4/1390) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 251 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🔹 از علی آموز ... ✅ دستورالعمل نجات از مهلکه های دنیا و اصلاح آخرت چیست؟ 🌷 امام علی (ع): قطعاً اگر از دستورات و خدا اطاعت کنی، از مهلکه ها نجاتت می دهد و آخرتت را اصلاح می کند. 📖 إنَّكَ إِنْ أَطَعْتَ اللَّهَ نَجَّاكَ وَ أَصْلَحَ مَثْوَاكَ. 📚 تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 183 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
از میان دوستانمان کدامیک از همه بهتر است؟ 🌷 پیامبر اکرم (ص): بهترین دوست تو کسی است که 1️⃣ به تو در اطاعتت از دستورات و خدا کمک کند 2️⃣ از کردن منعت کند 3️⃣ تو را به راضی کردنِ خدا امر کند. 📖 خيْرُ إِخْوَانِكَ مَنْ أَعَانَكَ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ وَ صَدَّكَ عَنْ مَعَاصِيهِ وَ أَمَرَكَ بِرِضَاهُ 📚 مجموعة ورام، ج‏2، ص: 123 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ ویژگی اصلی مؤمنان با توجه به آیه «آمَنَ الرّسول» چیست؟ 🌹 کلام خدا در قرآن: پيامبر خدا محمد، آنچه را از جانب مولایش بر او نازل شده، پذیرفته. مؤمنان هم کسانی هستند که همگى، یکتاییِ خدا و حقانیت فرشتگانش و از دستورات كتابها و فرستادگانش را قبول کرده‌اند و این گونه اعتراف کرده‌اند: «ما ميان هيچ يك از پیامبران خدا فرقی نمى‏ گذاريم و همگی را پیامبر خدا می دانیم». آنها همچنین آزادانه می گویند: «ما دستورات خدا را شنيديم و از آن می کنیم. مولای ما! ما دنبال آمرزش توییم. عاقبتِ همه ما ارجاع به دادگاه توست در قیامت.* ما معتقدیم که خدا بر هیچ کس بیش از توانش تکلیف و نمی گذارد. هر کس به دستورات و خدا عمل کند، به نفع خود اوست و هر کس به آن عمل نکند، به ضرر خود اوست. مولای ما! اگر عمل به دستورات تو را فراموش کردیم یا در عمل به آن خطا کردیم، ما را مؤاخذه نکن! مولای ما! تکلیف سنگین هم بر دوش ما نگذار! آن طور که بر دوش کسانی (از یهودیان) که قبل از ما بودند، به خاطر گناهانشان گذاشتی. ضمناً آنچه توانش را نداریم، بر ما واجب نکن و از خطاهای ما بگذر و گناهانمان را بیامرز و ما را مشمول مهربانی ویژه‌ات کن! فقط تو مولای مایی؛ پس خودت ما را بر جبهه کفر پیروز کن!» 📖 آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا غُفْرانَكَ رَبَّنا وَ إِلَيْكَ الْمَصيرُ * لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها لَها ما كَسَبَتْ وَ عَلَيْها مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنا لا تُؤاخِذْنا إِنْ نَسينا أَوْ أَخْطَأْنا رَبَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَيْنا إِصْراً كَما حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِنا رَبَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ وَ اعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا أَنْتَ مَوْلانا فَانْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرينَ (بقره، 285 و 286) آیه شماره 73 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🔻 پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت س: آیا شهود قلبی و بصیرت با ریاضت و دوری از لذّات حاصل میشود؟ ج: نه خیر؛ با فرمان خدا حاصل میشود. انسان با ترک لذّات، جوکی (مرتاض) هند میشود که نماز نمیخواند و هیچ چیز ندارد؛ اما کارهایی میکند؛ مثلاً قطار را متوقف میکند. آنچه انسان را به سعادت واقعی میرساند، فقط اطاعت فرمان خداست. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت ✅ ادامه دارد ... 🔹 درباره تقوا (شماره 99) 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🔻 پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت س: ما شیعه هستیم یا محبّ؟ ج: شیعه به کسانی می گویند که پیرو باشند و در مذهب به دنبال امیرالمؤمنین (ع) باشند. این شیعه است، و لو به حرف خدا گوش ندهد. س: در بعضی از روایات، صفات خاصی برای شیعیان بیان شده که ... ج: آن صفات برای شیعه ی کامل است. شیعیان معمولی لازم نیست آن صفات را داشته باشند؛ اما شیعه ی کامل کسی است که این ها را هم داشته باشد. اگر نداشته باشد، شیعه است؛ اما ناقص است و کامل نیست. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت ✅ ادامه دارد ... 🔹 درباره تقوا (شماره 100) 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ منافقان را بشناسیم (1) 🌹 کلام خدا در قرآن: مردان و زنان منافق، همگی از یک قماشند. آنها امر به منکر و نهی از معروف می کنند و از هزینه کردن در راه خدا خودداری مى کنند. آنها اطاعت از خدا را فراموش كرده اند و خدا هم آنان را (با محروم کردن از رحمتش) به فراموشی سپرده است؛ منافقان همان فاسقانند (که از دایره اطاعت از خدا خارج شده اند.) * خدا آتش جهنم را هم به مردان و زنان منافق وعده داده و هم به كافران. همگی آنها در جهنم تا ابد می مانند. جهنم براى آنان بس است. خدا لعنتشان كرده و براى آنان عذابى دائمی مقرر کرده است. ✍️ شرح: برخی از صفات منافقان عبارت است از: 1️⃣ دیگران را به گناه تشویق می کنند و از انجام واجبات نهی می کنند 2️⃣ واجبات مالی را ادا نمی کنند 3️⃣ اطاعت از دستورات خدا را فراموش کرده اند 4️⃣ از اطاعت خدا خارج شده اند و دستورات واجب و حرام خدا را رعایت نمی کنند 5️⃣ خدا لعنتشان کرده. پس لعنت کردن آنان جایز است. 6️⃣ با کافران فرقی ندارند و جهنمی اند. 📖 الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَ يَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُونَ * وَعَدَ اللَّهُ الْمُنافِقينَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْكُفَّارَ نارَ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها هِيَ حَسْبُهُمْ وَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ لَهُمْ عَذابٌ مُقيمٌ (توبه، 67 و 68) آیه شماره 74 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چه کسانی می توانند ملتها را خوشبخت کنند و الگو باشند؟ 🌷 امام خامنه ای: انسانهای تنگ نظر، انسانهای بدبین، انسانهای ناامید، انسانهای افسرده، انسانهای ، و نمی توانند جوامع را پیش ببرند و ملتها را خوشبخت کنند؛ طبعاً نمی توانند الگو هم باشند. (14/2/1390) پند 252 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ از علی آموز ... 🔹کدام رفیقمان بدتر از بقیه است؟ 🌷 از امام علی (ع) پرسیده شد: کدام رفیقمان بدتر از بقیه است؟ فرمود: کسی که کردن را برای تو رنگ و لعاب می دهد. 📖 فأَيُّ صَاحِبٍ شَرٌّ قَالَ الْمُزَيِّنُ لَكَ مَعْصِيَةَ اللَّه‏ 📚 معاني الأخبار، النص، ص: 198 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
☑️ چه کسانی هم دوست خدا هستند و هم دشمن خدا؟ 🌹 امام جواد (ع): مبادا در ظاهر، دوست خدا باشی و در باطن، دشمنش. ✍️ شرح: هر کس ظاهر خوبی داشته باشد، اما اهل انجام و ترک نباشد، در ظاهر دوست خداست و در باطن دشمن خدا. 📖 لاَ تَكُنْ وَلِيّاً لِلَّهِ فِي اَلْعَلاَنِيَةِ عَدُوّاً لَهُ فِي اَلسِّرِّ. 📚 بحار الأنوار , جلد۷۵ , صفحه۳۶۵ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
☑️ چه کسانی آرزوهای دشمنشان را برآورده می کنند؟ ⚫️ امام جواد (ع): هر کس از هوسهای نفسش کند، آرزوی دشمنش را برآورده کرده است. ✍️ شرح: نفس انسان که انسان را به تشویق می کند، دشمن انسان است. پس هر کس خواسته های حرام نفسش را انجام دهد، دشمنش را به آرزویش رسانده است. 📖 منْ أَطَاعَ هَوَاهُ أَعْطَى عَدُوَّهُ مُنَاهُ. 📚 أعلام الدین , جلد۱ , صفحه۳۰۹ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
☑️ آشِ نخورده و دهانِ سوخته! ⚫️ امام جواد (ع): هر کس عمل را {که دیگران مرتکب می شوند،} کار خوبی بداند، در آن شریک است. 📖 من استَحسَنَ قَبيحاً كانَ شَريكاً فيهِ. 📚 عوالم العلوم , جلد۲۳ , صفحه۲۷۵ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (204) ⚫️ مرا نصیحت کن! مردى به امام جواد (ع) گفت: مرا نصیحت کن! امام به او فرمود: آیا مى‌پذيرى‌؟ او گفت: آرى می پذیرم. امام فرمود: 🔹 صبر را محل اتّکاء خود قرار بده! 🔹 فقر را گردن آویز خود کن و آن را زینت خود بدان 🔹 شهوتهای را رها کن! 🔹 با هوسهای نفست مخالفت كن! 🔹 و بدان كه هرگز از تحت مراقبت خداوند بيرون نيستى؛ پس ببين در چه حالى‌ هستی. {در حال از خدا یا }؟ 📖 قالَ لَهُ رَجُلٌ أَوْصِنِي قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ تَقْبَلُ قَالَ نَعَمْ قَالَ تَوَسَّدِ اَلصَّبْرَ وَ اِعْتَنِقِ اَلْفَقْرَ وَ اِرْفَضِ اَلشَّهَوَاتِ وَ خَالِفِ اَلْهَوَى وَ اِعْلَمْ أَنَّكَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَيْنِ اَللَّهِ فَانْظُرْ كَيْفَ تَكُونُ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۴۵۵ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌺 داستان کوتاه (205) ⚫️ امام هر زمان، پشتیبان اهل تقوا علی بن خالد که زیدي مذهب بود، می گوید: من در شهر سامرا بودم. شنیدم مأموران دولت وقت، مردي را که در شام ادعاي پیامبري می کرده، دستگیر نموده و در سامرا زندانی کرده اند. به دیدن او رفتم تا از حال او آگاه شوم. دیدم آدم فهمیده اي است. به او گفتم: فلانی! سرگذشت تو چیست؟ چرا زندانی شده اي؟ گفت: من از اهالی شام هستم. در محلی که سر مبارك امام حسین (ع) در آن جا نهاده شده، پیوسته مشغول عبادت بودم. یک شب، ناگهان شخصی در پیش رویم نمایان شد و فرمود: برخیز! برویم. بی اختیار برخاستم و با او به راه افتادم. اندکی گذشت که دیدم در مسجد کوفه هستم. به من فرمود: این مسجد را می شناسی؟ گفتم: آري! مسجد کوفه است. ایشان نماز خواند و من نیز نماز خواندم. آنگاه دوباره به راه افتادیم و چیزي نگذشت که خود را در مسجد مدینه دیدم! باز هم نماز خواندیم و به رسول خدا (ص) درود فرستاد و زیارتش نمود. سپس خارج شدیم. لحظه اي بعد دیدم در مکه هستیم و تمام مراسم و زیارت خانه خدا را با آن آقا انجام دادم. پس از آن به راه افتادیم. چند قدمی برداشتیم. ناگهان متوجه شدم که در محل قبلی، در شام هستم و آن شخص از نظرم ناپدید شد. یک سال از این ماجرا گذشت و من در همان مکان مشغول عبادت بودم که ایام حج رسید. همان شخص آمد و مرا همراه خود به آن سفرها برد و مانند مرحله نخستین، همه آن مکانهاي مقدس را با هم زیارت کردیم و کارهاي سال گذشته را انجام دادیم و سرانجام مرا به شام بازگرداند. وقتی که خواست از من جدا شود، به او گفتم: تو را سوگند می دهم به خدایی که تو را چنین قدرتی کرامت فرموده، بگو تو کیستی؟ مدتی سر به زیر انداخت. سپس نگاهی به من کرد و فرمود: من محمد بن علی هستم. من این قضیه را به چند نفر از دوستان نزدیک خود گفتم و خبر به محمد بن عبدالملک زیات (وزیر معتصم، خلیفه عباسی) رسید. او دستور داد مرا دستگیر کردند و به من تهمت زدند که مدعی پیامبري هستم و اکنون می بینی که در زندانم. علی بن خالد می گوید: به او گفتم: خوب است اصل داستان خود را به محمد بن عبدالملک بنویسی. شاید تو را آزاد کند. او هم ماجراي خود را نوشت. اما محمد بن عبدالملک در زیر همان نامه نوشته بود: بگو همان کسی که تو را در یک شب از شام به کوفه و از آنجا به مدینه و از مدینه به مکه برده و سپس به شام برگردانده، از این زندان نیز نجاتت دهد. علی بن خالد می گوید: چون جواب عبدالملک را خواندم، ناراحت شدم و دلم به حال او سوخت. به او گفتم: صبر کن! تا ببینیم عاقبت کار چه می شود. از زندان بیرون آمدم. صبح روز دیگر به زندان رفتم که احوال او را بپرسم. دیدم نگهبانان زندان و مأموران بسیار و عده اي از مردم در اطراف زندان رفت و آمد می کنند. پرسیدم: چه شده است؟ گفتند: آن زندانی که ادعاي پیامبري داشت، با اینکه درها همه بسته بود، از زندان ناپدید گشته. نمی دانیم به زمین رفته یا چون پرنده به آسمان پر کشیده است. من پس از دیدن این واقعه، دست از مذهب زیدي کشیدم و از شیعیان امام جواد (ع) شدم. ✍️ درس این قصه: هر کس اهل شود، امام زمانش به سراغش می آید و او را نجات می دهد. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 5 ، ص 137 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
⚫️ عاقبت امید بستن به گنهکاران چیست؟ 🌷 امام جواد (ع): مردمی که به انسان گناهکار اميد بندند (و رفع مشکلاتشان را به او بسپارند،) كمـترين عقـوبتشان محروميت و نرسيدن به آرزوهایشان است. 📖 مـَنْ أمِـلَ فـاجِـرا كانَ اَدْنى عُقُوبَتِهِ الْحِرْمانُ 📚 مسند امام جواد، ص ۲۴۸ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (183) 🌷 مناظره خواندنی (بخش اول) مأمون پس از آنکه دخترش ام الفضل را به زور به امام جواد (ع) تزویج کرد، در یکی از روزها که مجلس بزرگی تشکیل یافته بود، خود مأمون و امام جواد (ع) و یحیی بن اکثم و عده بسیاري از اهل تسنن در آنجا حضور داشتند. یحیی بن اکثم مسأله حساسی را مطرح کرد و به امام جواد (ع) گفت: یابن رسول االله! روایت شده است که جبرئیل امین بر پیامبر خدا نازل شده و گفت: یا محمد! پروردگارت سلام می رساند و می گوید: من از ابوبکر راضی هستم. از ابوبکر سؤال کن ببین آیا او هم از من راضی هست یا نه؟ نظر شما درباره این روایت مشهور چیست؟ امام جواد (ع) فرمود: من فضیلت ابوبکر را انکار نمی کنم. ولی کسی که این خبر را نقل می کند، باید خبر دیگري را که رسول خدا (ص) در حجه الوداع بیان نمود، در نظر داشته باشد که پیامبر (ص) فرمود: کسانی که بر من دروغ می بندند، زیاد شده اند و بعد از من نیز زیاد خواهند شد و هر کس عمدا بر من دروغ بندد، جایگاه او در آتش خواهد بود. بنابراین هرگاه حدیثی از من نقل شد، آن را با قرآن و سنت من مقایسه کنید. هر کدام که موافق کتاب خدا و سنت من بود، قبولش کنید و هر کدام که مخالف کتاب خدا و سنت من بود، رد نمایید. سپس امام جواد (ع) فرمود: این روایت که درباره ابوبکر است، موافق کتاب خدا نیست. زیرا خداوند می فرماید: ما انسان را آفریدیم و از رازهاي درون او آگاهیم و ما از رگ گردن به او نزدیکتریم. آیا خداوند نمی دانست که ابوبکر از او راضی است یا راضی نیست تا آن را به وسیله جبرئیل از پیامبر اسلام بپرسد؟ این عقلا محال است. یحیی بن اکثم باز هم گفت: روایت کرده اند که ابوبکر و عمر در زمین، همانند جبرئیل و میکائیل در آسمان هستند. آیا این سخن درست است؟ امام جواد (ع) فرمود: این خبر نیز محل تأمل است و باید درباره آن دقت نمود. زیرا جبرئیل و میکائیل دو ملک مقرب درگاه خداوند هستند که هرگز گناه نکرده اند و لحظه اي از اطاعت پروردگار خارج نشده اند، حال آنکه ابوبکر و عمر، ابتدا مشرك بودند، اگر چه پس از ظهور اسلام مسلمان شدند. اما بیشتر عمرشان را در شرك و بت پرستی سپري کرده اند. بنابراین محال است که خداوند، ابوبکر و عمر را به جبرئیل و میکائیل تشبیه کند! و آنها را با دو ملک مقرب، برابر و همسان بداند. یحیی باز هم گفت: روایت شده است که ابوبکر و عمر، سروران پیران بهشتند. نظر شما در این باره چیست؟ آیا این روایت درست است؟ امام جواد (ع) فرمود: این روایت نیز محال است که درست باشد. زیرا بهشتیان همگی جوانند و در میان آنها پیري وجود ندارد تا ابوبکر و عمر، سرور آنان باشند. این خبر را بنی امیه، در مقابل روایتی که پیامبر اسلام (ص) درباره حسن و حسین فرمود: حسن و حسین سرور جوانان اهل بهشتند، جعل کرده اند. یحیی بن اکثم باز هم گفت: روایت شده است که عمر بن خطاب چراغ اهل بهشت است. امام (ع) فرمود: این خبر نیز از محالات است. زیرا در بهشت، فرشتگان مقرب خدا، حضرت آدم و حضرت محمد (ص) و همه انبیا و فرستادگان حضور دارند. آیا بهشت با نور آنان روشن نمی شود تا با نور عمر روشن گردد؟ یحیی بن اکثم باز هم گفت: روایت شده است که سکینه از زبان عمر سخن می گوید. حضرت فرمود: من منکر فضل ابوبکر نیستم. اما با اینکه ابوبکر بهتر از عمر بود، بالاي منبر می گفت: من شیطانی دارم که گاهی بر من مسلط می شود و هر وقت دیدید، از راه راست منحرف شدم، مرا به راه راست بیاورید. یحیی گفت: روایت شده است که پیغمبر (ص) فرمود: اگر من پیامبر نمی شدم، حتماً عمر پیامبر می شد. امام (ع) فرمود: قرآن کریم از این حدیث، درست تر است. خداوند در قرآن می فرماید: «به یاد آور هنگامی را که از پیامبران و از تو و نوح پیمان گرفتیم.» از این آیه به روشنی معلوم می شود که خداوند از پیغمبران پیمان گرفته است. چگونه ممکن است پیمان خود را تغییر دهد؟ افزون بر این هیچ کدام از پیامبران به قدر یک چشم بر هم زدن به خدا شریک قایل نشده اند. چگونه خداوند کسی مثل عمر را به رسالت مبعوث می کند که بیشترین عمر خود را در شرك و کفر سپري کرده است؟ و نیز پیغمبر اکرم (ص) می فرماید: من پیامبر بودم در حالی که آدم، میان روح و جسم بود. (آفریده نشده بود). ✅ ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ ادامه داستان کوتاه (183) 🌷 «مناظره خواندنی» (بخش دوم) یحیی بن اکثم باز هم گفت: روایت شده است که پیغمبر فرمود: هیچ وقت وحی از من قطع نشد مگر اینکه خیال کردم که بر خاندان خَطّاب (پدر عمر) نازل شده است. (مقام رسالت از من به آنها منتقل شده است.) امام جواد (ع) فرمود: این هم محال است. زیرا ممکن نیست پیغمبر در رسالت خود شک کند. خداوند در قرآن می فرماید: «خداوند از فرشتگان و انسانها پیغمبرانی انتخاب می کند. لذا چگونه ممکن است نبوت از کسی که خدا او را برگزیده، به کسی که زمانی نسبت به خدا مشرك بوده، منتقل شود (تا پیغمبر در نبوت خود شک و تردید داشته باشد.) از هم یحیی گفت: پیامبر (ص) فرموده است: اگر عذاب نازل می شد، کسی جز عمر از آن نجات نمی یافت. امام جواد (ع) فرمود: این هم محال است. زیرا خدا در قرآن به پیغمبر اسلام می فرماید: مادامی که تو در میان آن ها هستی، خدا آنها را عذاب نمی کند و نیز مادامی که استغفار می کنند، خدا عذابشان نمی کند. در اینجا یحیی بن اکثم کاملاً در برابر امام درمانده و ناتوان شد و همه بزرگان اهل سنت آشکارا دیدند که چگونه امام جواد (ع) با وجود جوانی اش به پرسشهاي قاضی بزرگ شهر بغداد جواب داد و شگفت تر اینکه قاضی از پاسخ به سؤالات امام فرو ماند. 📚 داستانهای بحارالانوار ج 5 ص 143 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیا گوش دادن به سخنرانی هر کسی و خواندن هر کتابی و عضویت در هر کانال و گروه و صفحه ای جایز است؟ 🌹 امام جواد (ع): هر كس به گوينده‌ اى گوش بسپرد، مانند آن است كه او را پرستيده است. پس اگر گوينده از خدا بگويد، او خدا را پرستيده و اگر گوینده از زبان ابليس بگويد، او ابليس را پرستيده است. ✍️ شرح: گوش دادن به سخنرانی کسانی که سخنشان باعث گمراه شدن انسان می شود، حرام است. همچنین است عضویت در هر کانالی و خواندن هر کتابی که باعث گمراه شدن انسان می شود. 📖 منْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ عَنِ اَللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اَللَّهَ وَ إِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِيسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِيسَ . 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۴۵۶ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ منافقان را بشناسیم (2) 🌹 کلام خدا در قرآن: ای محمد! آيا به منافقانى كه گمان مى كنند به قرآن ايمان آورده ‏اند، نگاه نکرده ای؟ آنها مى خواهند در نزاعها و اختلافات، قضاوت را به دادگاههای طاغوتیان کافر بسپرند. (همان قاضیانی که احکام خدا را قبول ندارند و جز به باطل حكم نمى کنند.) این در حالى است كه از طرف خدا به همه از جمله منافقان فرمان داده شده که دادگاههای کافران را قبول نداشته باشند. حقیقت این است که شيطان با سوق دادن منافقان به دادگاههای کفار مى ‏خواهد آنان را به گمراهى عمیقى دچار كند. وقتی به منافقان گفته می شود: «براى داورى در نزاعها به احکام حقوقی خدا مراجعه کنید و نزد پيامبر خدا که رهبر حکومت است، بیایيد،» منافقان را مى ‏بينى كه از تو رو برمى گردانند و نزد قاضیان کافر می روند. ✍️ شرح: از جمله صفات منافقان این است که دادگاههای کفار را که بر اساس قوانین من درآوردی حکم می دهند، قبول دارند. اما دادگاههای مسلمانان را که بر اساس احکام خدا حکم می دهند، قبول ندارند. 📖 أ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُريدُونَ أَنْ يَتَحاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَ يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلالاً بَعيداً * وَ إِذا قيلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى‏ ما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنافِقينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُوداً (نساء، 60 و 61) آیه شماره 75 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ حجاج در سفر حج به دنبال چه باید باشند؟ 🌷 امام خامنه ای: هر کدام از حجّاج در این برهه ی از زمان - این برهه ی حج و عمره - خود را باید با خدای متعال مرتبط کند، استغفار کند، زاد و توشه برای شخص خود فراهم کند. در آیات کریمه ی مربوط به حج دارد «وَ تَزَوَّدوا فَاِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقوی»؛ توصیه شده است به ؛ هر کدام از حجّاج محترم که این نعمت بزرگ نصیب شان میشود، باید به فکر باشند که ظرف خودشان را پُر کنند، کوله بار خودشان را پُر کنند. (31/5/1394) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 253 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen