eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
50 ویدیو
2 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت (19) 🔹 داستان آفرینش س: در آیه ی شریفه ی «وَ عَصى‏ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى‏» ماجرای عصیان حضرت آدم (ع) چه بوده است؟ آیا ترک اولی بوده یا معصیت؟ ج: خدا وقتی آدم (ع) و حوا را خلق کرد، نه دین بود و نه پیغمبر. هیچ تکلیف و حکمی هم در آن زمان نبود؛ چون دستور و پیغمبری نبود، واجب و حرامی هم نبود که حضرت آدم (ع) گناه کرده باشد. خدا اعلام کرد: «اگر بخواهی اینجا بمانی و راحت زندگی کنی، باید از این درخت نخوری؛ اما اگر خوردی، باید بروی بیرون.» خوردن آن برای آدم (ع) حلال بود؛ چون هنوز حرامی نیامده بود؛ اما شرط بقاء در آن باغ این بود که از این نخورد. وقتی خورد، طبق آن بیان باید بیرون بیاید. از این، تعبیر کردند به معصیت؛ اما معصیتِ چه چیزی؟ امر این چنینی، نه امر دینی و مولوی که حرام باشد و عذاب داشته باشد؛ بنابراین این معصیت با آن معصیت بعدی فرق دارد. بعد خود آدم پیغمبر شد و حلال و حرام آورد و از آن وقت به بعد دیگر باید مراعات می شد؛ اما در آن زمان حرام و حلالی نبود و همه چیز آزاد بود. س: پس این کلمه ی «عَصى» چیست؟ ج: عصیان است. عصیان یعنی نافرمانی. خدا گفت: «اگر نخوری، می توانی بمانی.» اما او مخالفت کرد. س: نافرمانی فرع بر یک فرمان است؛ آیا این یعنی فرمانی بوده که او ...؟ ج: به این صورت که اگر نخوری، می توانی بمانی. او مخالفت کرد. س: آیا اگر امر ارشادی باشد، دیگر عصیان نیست؟ ج: امر ارشادی هم نبود. س: بعضی می گویند از یک لحاظ بهتر شد؛ چون این کار باعث پیشرفت اخلاقی آن ها شد؟ ج: بهتر و بدتر ندارد. افتضاح این بود. میوه ی درخت بود. آدم دلش می خواست بخورد. می گویند: «شیطان اول رفت حوا را گول زد و حوا به جان آدم افتاد.» آدم خیلی باید مواظب باشد که شیطان از آن طرف نیاید. س: آیا این یعنی حضرت آدم (ع) خودشان خواستند پایین بیایند؟ ج: دل او می خواست دیگر. س: اگر این طور باشد، آیا انتخاب حضرت آدم (ع) باعث شده است که ما هم به سختی بیفتیم؟ ج: آدم (ع) و حوا یعنی چه؟ یعنی پدر و مادری که میلیاردها انسان از آن ها به دنیا می آید. این همه آدم که در آنجا جا نمی شدند. باید بیرون می آمدند؛ اما زودتر بیرون آمد؛ و الّا وقتی کمی می ماند و جمعیت زیاد می شد، دیگر صاحب خانه، او را بیرون می کرد. س: پس چرا حضرت آدم (ع) گفت: «رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ»؟ ج: خُب نبايد از آن گندم مي خورد. خورد و بيرونش كردند. به خودش ظلم كرد و گفتند: «برو بيرون!» در بيرون هم هيچ چيز نبود؛ مگر اينكه خودش بيل بزند و بكارد. گرما، سرما و گرسنگي بود، ولي اگر در آنجا بود، راحت ميوه مي خوردند. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چرا ربا حرام است؟ ❇️ جواب امام صادق (ع): اگر ربا حلال بود، مردم تجارت و كسب مايحتاج خود را رها می‌كردند. پس خدا ربا را حرام فرمود تا مردم از حرامخوارى دست بردارند و به کسب حلال و تجارت و خريد و فروش روى آورند. پس قرض دادن بین آنها باقی ماند. 📖 محَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ هِشَامِ بْنِ اَلْحَكَمِ : أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ عِلَّةِ تَحْرِيمِ اَلرِّبَا فَقَالَ إِنَّهُ لَوْ كَانَ اَلرِّبَا حَلاَلاً لَتَرَكَ اَلنَّاسُ اَلتِّجَارَاتِ وَ مَا يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِ فَحَرَّمَ اَللَّهُ اَلرِّبَا لِتَنْفِرَ اَلنَّاسُ مِنَ اَلْحَرَامِ إِلَى اَلْحَلاَلِ وَ إِلَى اَلتِّجَارَاتِ مِنَ اَلْبَيْعِ وَ اَلشِّرَاءِ فَيَبْقَى ذَلِكَ بَيْنَهُمْ فِي اَلْقَرْضِ . 📚 وسائل الشیعه , جلد۱۸ , صفحه۱۲۰ ‌ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ اطاعت از دستورات واجب و حرامِ خدا چه زمانی تعطیل می شود؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: ای محمد! عبد مطیع خدا باش تا زمانی که مرگت فرا رسد. ✍️ شرح: خدا بودن یعنی از دستورات و او. 📖 و اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقينُ (حجر، 99) آیه شماره 222 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
📣 داستان کوتاه (224) ✅ مناظره امام رضا (ع) با یکی از اهل سنّت امام رضا (ع) به ابن رامین سنّی فرمود: ابن رامین! آن وقت که پیامبر (ص) از مدینه خارج شد، کسی را جاي خود نگذاشت؟ ابن رامین گفت: چرا! علی (ع) را جاي خود گذاشت. امام رضا (ع) فرمود: پس چرا به اهل مدینه نفرمود خودتان کسی را انتخاب کنید، چون انتخاب شما خطا نمی شود. ابن رامین گفت: چون پیامبر (ص) نگران بود که اختلاف و درگیري در میان مردم بیفتد. امام رضا (ع) فرمود: خوب چه عیبی داشت؟ اگر هم اختلافی رخ می داد، هنگامی که از مسافرت به مدینه بر می گشت، آن را اصلاح می نمود. ابن رامین گفت: البته عمل آن حضرت که خود جانشین تعیین فرمود، با محکم کاري مناسب تر بود و منطقی تر. امام رضا (ع) فرمود: بنابراین براي پس از مرگ خود نیز حتماً کسی را جاي خود قرار داده است؟ ابن رامین گفت: نه! امام (ع) فرمود: آیا مرگ پیامبر (ص) از مسافرتش مهم تر نبود؟ سفر دنیا کوتاه است و سفر مرگ، طولانی و ابدي. پس چگونه شد که هنگام مرگ از اختلاف امت خاطر جمع بود – و جانشین تعیین نکرد - اما در مسافرت چند روزه دنیا خاطر جمع نبود - و جانشین تعیین کرد - با اینکه خود آن حضرت زنده بود و می توانست اختلافات را اصلاح نماید؟ ابن رامین در مقابل سخنان منطقی امام (ع) نتوانست حرفی بزند و ساکت شد. 📚 داستانهای بحارالانوار ج 5 ص 132 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌹 داستان کوتاه (225) ✅ چه کنیم که ما هم از اهل بیت باشیم؟ حسن بن موسی وشاء می گوید: در خراسان در مجلس حضرت رضا عليه السّلام بودم. زيد بن موسى (برادر حضرت رضا) هم در آن مجلس حضور داشت. زيد متوجه گروهى از اهل مجلس شد و از خود تعریف کرد و گفت كه ما چنين و چنانيم. حضرت رضا علیه السلام متوجه آن گروه شد و گفتۀ زيد را شنيد و به وى فرمود: اى زيد! آيا قول بقالهاى كوفه را كه مى‌گويند: فاطمه دامان خويش را حفظ‍‌ كرد و خداوند فرزندان او را به آتش جهنّم حرام كرد، تو را مغرور نموده است! به خداوند سوگند كه اين مطلب جز براى حسن و حسين عليهما السّلام و فرزندانى كه از آن بانو متولّد شده‌اند، نخواهد بود. امام رضا علیه السلام ادامه داد: آيا مى‌شود گفت موسى بن جعفر عليه السّلام از دستورات واجب و حرام خدا اطاعت كند و روزها روزه‌دار و شبها به شب زنده دارى و نماز شب مشغول باشد و تو معصيت خداوند را انجام دهى و فرداى قيامت نزد خدا با او مساوى باشى و يا اينكه تو نزد خداوند عزيزتر باشى‌؟! در صورتى كه امام سجاد علیه السلام مى فرمايد: اجر سادات باتقوا هر چه باشد، عذاب سادات گنهكار دو برابر خواهد بود. سپس امام رضا عليه السّلام را دیدم که متوجه من شد و فرمود: اى حسن! اين آيه را چگونه قرائت مى‌كنيد كه خداوند مى‌فرمايد: قالَ يا نُوحُ انَّه لَيسَ مِن اَهلِك انَّهُ عَمل غَيرُ صالح‌ٍ؟ من گفتم: دو جور می خوانند. طبق قرائت دوم، پسر نوح، فرزند پدرش نیست. امام رضا علیه السلام فرمود: ابدا اين طور نيست. بلكه وى پسر حضرت نوح بوده است. ولى از خدا نافرمانی كرد و به همین دلیل خداوند او را از پدرش ندانست. همين طور هر کدام از خاندان ما كه از دستورات و خدا اطاعت نكنند، از ما نخواهند بود و تو اگر از دستورات و خدا اطاعت کنی، از ما اهل بيت خواهى بود. 📖 عنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مُوسَى اَلْوَشَّاءِ اَلْبَغْدَادِيِّ قَالَ: كُنْتُ بِخُرَاسَانَ مَعَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي مَجْلِسِهِ وَ زَيْدُ بْنُ مُوسَى حَاضِرٌ وَ قَدْ أَقْبَلَ عَلَى جَمَاعَةٍ فِي اَلْمَجْلِسِ يَفْتَخِرُ عَلَيْهِمْ وَ يَقُولُ نَحْنُ وَ نَحْنُ وَ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مُقْبِلٌ عَلَى قَوْمٍ يُحَدِّثُهُمْ فَسَمِعَ مَقَالَةَ زَيْدٍ فَالْتَفَتَ إِلَيْهِ فَقَالَ يَا زَيْدُ أَ غَرَّكَ قَوْلُ بَقَّالِي اَلْكُوفَةِ إِنَّ فَاطِمَةَ أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَحَرَّمَ اَللَّهُ ذُرِّيَّتَهَا عَلَى اَلنَّارِ وَ اَللَّهِ مَا ذَلِكَ إِلاَّ لِلْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ وَ وُلْدِ بَطْنِهَا خَاصَّةً فَأَمَّا أَنْ يَكُونَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ يُطِيعُ اَللَّهَ وَ يَصُومُ نَهَارَهُ وَ يَقُومُ لَيْلَهُ وَ تَعْصِيهِ أَنْتَ ثُمَّ تَجِيئَانِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ سَوَاءً لَأَنْتَ أَعَزُّ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهُ إِنَّ عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ يَقُولُ لِمُحْسِنِنَا كِفْلاَنِ مِنَ اَلْأَجْرِ وَ لِمُسِيئِنَا ضِعْفَانِ مِنَ اَلْعَذَابِ وَ قَالَ اَلْحَسَنُ اَلْوَشَّاءُ ثُمَّ اِلْتَفَتَ إِلَيَّ وَ قَالَ يَا حَسَنُ كَيْفَ تَقْرَءُونَ هَذِهِ اَلْآيَةَ قٰالَ يٰا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صٰالِحٍ فَقُلْتُ مِنَ اَلنَّاسِ مَنْ يَقْرَأُ إِنَّهُ عَمِلَ غَيْرَ صَالِحٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقْرَأُ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صٰالِحٍ نَفَاهُ عَنْ أَبِيهِ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَلاَّ لَقَدْ كَانَ اِبْنَهُ وَ لَكِنْ لَمَّا عَصَى اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَفَاهُ اَللَّهُ عَنْ أَبِيهِ كَذَا مَنْ كَانَ مِنَّا لَمْ يُطِعِ اَللَّهَ فَلَيْسَ مِنَّا وَ أَنْتَ إِذَا أَطَعْتَ اَللَّهَ فَأَنْتَ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ . 📚 بحار الأنوار , جلد۴۳ , صفحه۲۳۰ 🆔@mottagheen
✅ داستان کوتاه (226) 🌷 شیعه علی (ع) کیست؟ هنگـامی که امـام رضـا (ع) در خراسان بود، عـده اي از شـیعیان از شـهرهاي دور، براي دیـدار آن حضـرت به خراسان آمدنـد. این جمـع بـا اینکه شـیعه بودنـد، اما گناهـانی را نیز مرتکب می شدنـد. دربـان منزل امـام رضـا (ع) به ایشان عرض کرد: گروهی از شیعیان می خواهند به محضر شما برسند. امام فرمود: کار دارم. آنها را برگردانید. آنها تا دو ماه در خراسان ماندنـد و امام به آنها اجازه ملاقات نـداد. سـرانجام به حضـرت پیغام دادنـد که ما از شـیعیان پدرت علی (ع) هستیم. از راه دور آمده ایم. اگر بدون ملاقات با شما به وطن برگردیم، نزد مردم سرافکنده خواهیم شد. به ما اجازه ملاقات بدهید... دربان، پیغام آنها را به امام رساند و این بار حضـرت اجازه ورود داد. پس از سـلام و احوالپرسی گله کردند که چرا به ما اجازه ملاقات نمی داديد؟ علت این همه بی مهري و اهانت به ما چیست؟ پس از آن همه معطلی، آبرویی براي ما نماند؟ امام رضا (ع) فرمود: این آیه را بخوانید: «و ما أصابکم من مصیبه فبما کسبت ایدیکم: هر مصیبتی که به شما رسد، نتیجه کارهاي خود شماست. و البته خداوند بسیاري از گناهانتان را نیز عفو می کند.» این که به شما اجازه نمی دادم، بدین جهت بود که شما ادعا می کنید شیعه علی (ع) هستید، ولی دروغ می گویید، شیعه ي علی (ع) حسن و حسین و اباذر و سلمان و مقداد و عمار ... بودند، که هیچ گونه مخالفتی با دستورات آن بزرگوار نمی نمودند و هیچ گاه کاري که او کرده بود، انجام نمی دادند؛ ولی شـما می گویید ما شیعه علی (ع) هستیم و در بیشتر کارها دسـتورات و آن حضـرت را رعایت نمی کنیـد و حقوق برادران دینی تان را رعایت نمی کنید و ادعاي بزرگ شیعه بودن می کنید که با اعمالتان سازگار نیست.» آنها همان دم از گناهانشان اسـتغفار و توبه کردنـد. آنگاه امام (ع) با آغوش باز از آنها پـذیرایی کرد، و در کنار خود نشاند. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 150 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (227) ✅ اول قرارداد، سپس کار براي کاري خدمت امام رضا (ع) رفته بودم. وقتی کارم تمام شد خواستم به منزل خود برگردم که امام فرمود: امشب نزد ما بمان! در محضر امام (ع) به خانه ایشان رفتیم. دیدم غلامان آن حضرت مشغول بنایی بودند. امام در میان آن ها غلامی سیاه را دید که از غلامان آن حضرت نبود. پرسید: او کیست؟ عرض کردند: او به ما کمک می کند و در مقابل به او چیزي خواهیم داد. امام فرمود: مزدش را تعیین کرده اید؟ گفتند: نه، هر چه بدهیم راضی می شود. امام برآشفت و خشمگین شد. من، سلیمان جعفری به ایشان گفتم: فدایت شوم! چرا خودتان را ناراحت می کنید؟ امام فرمود: من بارها به اینها گفته ام که هیچ کس را براي کاري نیاورید مگر آن که قبلاً مزدش را تعیین کنید و قرارداد ببندید. کسی که بدون قرارداد قبلی کاري انجام دهد، حتی اگر سه برابر به او مزد بدهی، خیال می کند مزدش را کم داده اي، اما اگر مزدش را قبلاً تعیین کنی، وقتی مزدش را بپردازي از تو خشنود خواهد شد که به گفته خود عمل کرده اي و اگر بیش از مقدار قرارداد چیزي به او بدهی، هر چند کم و ناچیز باشد، متوجه می شود که اضافه داده اي و سپاسگزار خواهد بود. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 4 ص 130 کانال سبک زندگی متقین 🆔 @mottagheen
✅ همت اصلی همه مؤمنین چه باید باشد؟ 🌺 امام خامنه ای: همه ‏ى شما و خود را به رعايت و پرهيزكارى توصيه مى‏كنم. توشه ى انسان براى نشأه ‏ى بعد از مرگ، . سرمايه‏ ى انسان براى حركت صحيح در زندگى نيز . بزرگترين فايده ‏ى روزه گرفتن، . مهم‏ ترين دستاورد مجاهدت و تلاش هر انسانى در مصاف با نفس و هواهاى نفسانى خود، . پير و جوان، زن و مرد، از هر قشر و هر گروهى از افراد مؤمن، هرجا هستند، بايد همّتشان كسب باشد. ، در مقابل دشمنان و دشمنيها، مصونيت‏ بخش است. ، هدايت ‏كننده است به راه درست و آنچه كه مورد رضاى خداست. (18/ 10/ 1377) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 44 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
توصیه فرشتگان به پیامبر اکرم (ص) چه بود؟ 🌺 سخن خدا در قرآن: اى محمد! ما فرشتگان جز به فرمان ارباب تو نازل نمى ‏شويم. آینده ما، گذشته ما و حال ما از خداست؛ ارباب تو هيچ‏گاه فراموشكار نبوده و نخواهد بود؛ * اربابی که مالک آسمان‏ها، کرات آسمانی، زمين و آنچه ميان آسمان و زمین قرار دارد است؛ پس فقط او باش و از دستورات او کن و بر از فرامین او مقامت کن! واقعاً آيا همنام و همتایی برای او مى‏ شناسى كه او هم مالک و ارباب آسمان‏ها و زمين باشد تا تو عبد مطیع او باشی؟! 📖 و ما نَتَنَزَّلُ إِلاَّ بِأَمْرِ رَبِّكَ لَهُ ما بَيْنَ أَيْدينا وَ ما خَلْفَنا وَ ما بَيْنَ ذلِكَ وَ ما كانَ رَبُّكَ نَسِيًّا * رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما فَاعْبُدْهُ وَ اصْطَبِرْ لِعِبادَتِهِ هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِيًّا (مریم، 64 و 65) آیه شماره 223 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ آیا اجرای حدود الهی از جمله اعدام محارب و اعدام مفسد فی الارض، فایده اقتصادی هم دارد؟ 🌷 پیامبر اکرم: اجرای یک حد از حدود الهی ، سودش از چهل روز بارش باران بیشتر است. 📖 حدٌّ يُقَامُ لِلَّهِ فِي اَلْأَرْضِ أَفْضَلُ مِنْ مَطَرِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً . 📚 الکافي , جلد۷ , صفحه۱۷۵ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیا رهبری یک جامعه اسلامی، ثوابی هم دارد؟ 🌷 پیامبر اکرم (ص): یک ساعت رهبریِ یک رهبر عادل در یک جامعه، بهتر از عبادت هفتاد سال دیگران است. 📚 ساعَةٌ مِنْ إِمَامٍ عَدْلٍ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَةِ سَبْعِينَ سَنَةً. 📚 الکافي , جلد۷ , صفحه۱۷۵ فقیه 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت (20) 🔹 داستان آفرینش س: منظور از آیه ی «قالا رَبَّنا ظَلَمْنا أنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرينَ» چیست؟ ج: آدم (ع) به ضرر خودش کار کرد. آنجا همه چیز حاضر بود؛ اما بیرون هیچ چیز نبود. باید خودش بیل بزند و بکارد. بعد درو کند و آرد کند و این حرف ها. «ظَلَمْنا أنْفُسَنا» یعنی این. وقتی خدا حرفی می زند و شیطان هم حرفی می زند، عقل انسان باید حکم کند که به حرف خدا گوش بدهد، او به حرف شیطان گوش داد. س: به هر حال گوش کردن به حرف شیطان درست نبود؟ ج: خدا نگفت: «باید نخوری» یا «باید بخوری» تا مخالفت پیش آید. گفت: «اگر بخوری، باید کاسه کوزه ات را جمع کنی و بروی بیرون. اگر نخوری، می توانی اینجا بمانی.» او هم دلش خواست و خورد و رفت بیرون. کار بدی نکرد؛ خودش را به زحمت انداخت. در آنجا راحت همه چیز آماده بود؛ اما در اینجا نبود. باید خودش بیل بزند و بکارد و در بیاورد و بخورد. به هیچ وجه مخالفت فرمان نبود. این به خاطر معرفت است. اگر آدم به خدا معرفت داشت، به حرف شیطان گوش نمی داد. آنجا نبود. آدم این مقدار از معرفت را نداشت؛ لذا به حرف او گوش داد و بیرونش کردند. این علامت آن است که در آن زمان، قابلیت ارتباط با آن قله های دماوند (بالای خداشناسی) را نداشت. این ها بی خود می گویند. س: در آیه ی «وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلى‏ آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً» اینکه خداوند در مورد آدم (ع) می فرماید: «وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً» منظور چیست؟ ج: این بحث دیگری است. ما صحبت کردیم. خدا این حرف ها را درباره ی زمانی می زند که نه آدم (ع) پیغمبر بود و نه دین آمده بود. حرام و حلالی نبود. هیچ چیز نبود. او تازه از خواب بیدار شده بود. بسم الله الرحمن الرحیم؛ شیطان او را گول زد و بیرونش کردند. نه حرامی و حلالی بود، نه دینی بود و نه پیغمبری. هیچ کدام از آن حرف ها منطبق با ترک حرام و واجب نیست. گناه نیست؛ معصیت نیست؛ منتهی سرپیچی از خیرخواهی خدا است. خدا فرمود: «اگر می خواهی بی زحمت زندگی کنی، از این نخور و همین جا باش. اگر بخواهی با زحمت زندگی کنی، بخور؛ ولی تو را بیرون می کنم. آن وقت برو زحمت بکش؛ گندم بکار و درو کن و بپز و بخور تا سیر شوی.» او از یک خیرخواهی سرپیچی کرد نه اینکه از یک واجب سرپیچی کرده باشد یا خدای نکرده حرامی را مرتکب شد. تمام آن عبارت ها منطبق با همان معصیت و مخالفت با خیرخواهی پروردگار است؛ و الّا هنوز واجب و حرامی نازل نشده بود. اولین بار بعد از مدتی خود آدم (ع) پیغمبر شد؛ اما تا آن زمان نه پیغمبری بود و نه خودش پیغمبر شده بود. بنابراین همه ی آن حرف ها منافی با این حرف ها نیست. هر کاری می کرد، آزاد بود؛ منتهی گفتند: «اگر این کار را بکنی، تو را بیرون می کنند.» او هم کرد و بیرونش کردند. گناهی نکرده است. اذیت شد و کلاه سر خودش گذاشت. خودش را به زحمت انداخت؛ و الّا فرمان مولوی نبود. واجب و حرامی در کار نبود. این موضوع را باید این طور فهمید و الّا مشکلات پیش می آید. س: پس آیا خطایی نکرده بودند؟ خطای دینی نبوده است؟ ج: خطا بود. آیا این درست است که خدا حرفی بزند و شیطان هم عکس آن را بگوید و من به حرف شیطان گوش بدهم و به حرف خدا گوش ندهم؟! این مشکلات دارد. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen