eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.6هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
35 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (12) س: الان مؤمنین در رنج و گرفتاری به سر می برند و کافران در ناز و نعمت؛ پس معنای آیه ی شریفه ی «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً» چیست؟ ج: کجا ناز و نعمت است؟ ببین چه خبر است! در همان جا سیل هایی می آید که بیا و ببین. زمین رانش پیدا می کند. آتشفشان دارند. زلزله دارند. سونامی دارند. اقتصادشان خراب است. مردم هر روز تظاهرات می کنند و می گویند: «نان نداریم؛ آب نداریم.» اما مؤمنین راحتند و همه چیزشان زیاد است. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
سوال 1397: عدّه ‏ای در برابر دیگران مبادرت به طرح کمبودها و ضعفهایی که در جمهوری اسلامی وجود دارد، می ‏کنند، گوش ‌دادن به این سخنان و حکایتها چه حکمی دارد؟ جواب: واضح است هر عملی که موجب بدنام‌شدن چهره جمهوری اسلامی که در برابر کفر و استکبار جهانی ايستاده است، شود به نفع اسلام و مسلمين نيست. بنا بر اين، اگر اين سخنان موجب تضعيف نظام جمهوری اسلامی باشد جايز نيست. پند 95 استفتاءات آیت الله خامنه ای 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (16) 🌺 امام على (ع): امر به معروف و نهى از منكر دو خصلت از خصلتهاى خداوند سبحان است. عمل به اين دو خصلت، نه مرگ را نزديك مى كند و نه از روزى انسان کم می کند. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهيَ عَنِ المُنكَرِ ، لَخُلُقان مِن خُلُقِ اللّهِ سُبحانَهُ ، و إنَّهُما لا يُقَرِّبانِ مِن أجَلٍ و لا يَنقُصانِ مِن رِزقٍ . 📚 میزان الحکمه، ح 12847 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۱۰۷) ✅ خاصیتهای دنیایی تقوا چیست؟ 🌹 هر کس را که خدا از ذلت انجام خارج کند و به عزّت رعایت وارد کند، او را بی نیاز کرده، بی آن که ثروتی داشته باشد و عزیز و قدرتمندش کرده، بی آن که ایل و تباری داشته باشد و از تنهایی به درش آورده، بی آن که کسی با او همدم شود. ✍️ شرح: اگر کسی دست از گناه بکشد و اهل تقوا شود، بی نیاز و قدرتمند و عزیز می شود. 📖 عن الحسین بن علیّ علیه السلام عن رسول اللّه صلی الله علیه و آله: مَن أخرَجَهُ اللّهُ عز و جل مِن ذُلِّ المَعاصی إلی عِزِّ التَّقوی،أغناهُ اللّهُ بِلا مالٍ،و أعَزَّهُ بِلا عَشیرَةٍ،و آنَسَهُ بِلا بَشَرٍ. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 2 ص 215 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیا ما اجازه داریم برای غیر مسلمانها دعا کنیم؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: هم پیامبر و هم مسلمانان بعد از آنکه جهنّمی بودن مشرکان که نتیجه مشرک بودنشان است، برایشان مشخص شد، حق ندارند برایشان استغفار کنند؛ هر چند آن مشرکان، خویشاوندشان باشند. ✍️ شرح: از نظر قرآن، مسیحیان و یهودیانی که از وجود پیامبر اسلام و دین اسلام باخبرند و مسلمان نشده اند، کافرند و به خاطر آنکه قائل به سه یا دو خدا هستند، مشرکند. پس جهنمی اند و بنابراین طلب آمرزش برای آنها حرام است. 📖 ما كانَ لِلنَّبِيِّ وَ الَّذينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكينَ وَ لَوْ كانُوا أُولي‏ قُرْبى‏ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحابُ الْجَحيمِ (توبه، 113) آیه شماره 296 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (13) س: فرق عالم تکوین و تشریع در چیست؟ ج: در عالم تکوین هیچ موجودی نمی تواند در برابر مشیت و تصمیم پروردگار متعال ایستادگی و مقاومت کند. جریان تکوین طبق مشیت و اراده ی پروردگار متعال دائماً به پیش می رود و هیچ موجودی از خودش قدرت امتناع ندارد؛ اما در عالم تشریع، خود خدا به انسان اختیار و آزادی داده است و انسان می تواند بگوید: «خدا نیست!» یا بگوید: «هست!» ولی به حرف او گوش ندهد. آزادی، این ها را می آورد و چون خود خدا داده است، فعلاً با او کاری ندارد. او داده است دیگر. آزادی و انتخاب، یکی از نعمت هایی است که خدا به انسان داده است. خدا این را عمداً داده که انسان از آن استفاده کند. خیلی از موارد، این گونه استفاده می شود و انسان اصلاً منکر وجود خدا می شود یا خدا را قبول دارد ولی به حرف او گوش نمی دهد و مخالفت می کند و فرمان خدا را زیر پا می گذارد. چون خدا به انسان در بعد تشریع آزادی داده، انسان ها از نعمت آزادی سوء استفاده می کنند. خدای متعال این طور نیست که مثل تکوین، هر کس را که جلو بیاید، درو کند؛ چون خودش به او آزادی داده است. اگر کسی از آزادی سوء استفاده کرد، خدا فوراً او را نابود نمی کند؛ بلکه با برنامه های تشریعی، او را دعوت می کند. پیغمبر می فرستد؛ قرآن می فرستد و به انسان عقل داده است. انسان به برکت این ها می فهمد که گناه خوب نیست و این ها می خواهند مسیر انتخاب و آزادی را تغییر دهند. نمی خواهند آزادی را سلب کنند؛ بلکه می خواهند مسیر آن را تغییر دهند. انسان آزاد است که اطاعت فرمان خدا را انتخاب کند یا معصیت را. انبیاء می آیند و با بیانات خاص، برای انسان کاری می کنند که انسان به جای انتخاب معصیت، اطاعت فرمان خدا و تقوا را انتخاب کند. این فی الجمله مؤثر هم هست. می بینیم خیلی ها از این دعوت استفاده کرده اند و به جای انتخاب معصیت، اطاعت فرمان خدا را انتخاب می کنند. لذا دزدی نمی کنند؛ آدم کشی نمی کنند؛ زنا نمی کنند؛ کم فروشی نمی کنند و همچنین از این کارهایی که ضررش دامن گیر خود انسان ها می شود ... خلاصه خدا گنه کار را آزاد گذاشته است؛ مگر اینکه به اندازه ای برسد که نسبت به دیگران ضرر داشته باشد؛ یعنی خیال کند که کسی به کسی نیست و هر کس هر کاری توانست بکند، کرده است. این ضرر دارد و باعث می شود که هیچ کس به فکر اطاعت از فرمان خدا نیفتد. پروردگار متعال در عقوبت و در نازل کردن بلا عجله نمی کند؛ بلکه بردباری و حلم به خرج می دهد تا جایی که ببیند دیگر اگر نگیرد، دیگران گمراه می شوند. در اینجا خدا گوشمالی می دهد تا هم خود این شخص متنبه شود که راه را غلط و عوضی آمده و هم دیگران باور کنند که نه، خبری هست و همین جور نیست که انسان هر کاری بخواهد، بکند و کسی هم به او التفات و توجه نداشته باشد؛ لذا پروردگار متعال کراراً در قرآن فرموده: «من در گرفتن و مؤاخذه، عجله نمی کنم؛ بلکه تحمل می کنم و با حلم برخورد می کنم.» عملاً هم همین طور است. این همه انسان ها معصیت می کنند و علناً وجود خدا را انکار می کنند و فرمان خدا را زیر پا می گذارند، ولی خدای متعال نمی گیرد؛ چون بناست خود انسان به فکر بیفتد که این راهی که می رود، غلط و بد است و با پروردگار متعال که این همه نعمت به انسان و سایر موجودات داده، نمی شود این جور برخورد کرد. این را نه عقل می پسندد و نه هیچ عاقل و حکیم دیگری. خدای متعال به او مهلت می دهد و او را دعوت می کند که خودش آزادانه راه معصیت را کج کند و راه اطاعت فرمان را در پیش گیرد؛ چون بناست که رشد، تکامل و ترقی، با آزادی و انتخاب صورت گیرد. خدا کسی را به جبر، کامل نمی کند. انسان مثل درخت نیست. برنامه ی هستی و وجودی او همان طوری است که خدا تعیین فرموده است؛ نه کمتر و نه بیشتر. او کار خودش را می کند و وقتی تا آن حد رسید، تمام می شود. خدای متعال از طریق آزمون، کار می کند تا خود انسان بفهمد که فلان کار، خوب است و انجام دهد. انسان با انجام دادن بالا می رود. بنابراین پروردگار متعال در عالم تشریع با حلم و بردباری با بنده های گناهکار برخورد می کند، نه با سخت گیری و عجله؛ بنابراین این مهلتی است برای انسان هایی که خیره سر هستند و اسیر نفس اماره اند و به حرف خدا گوش نمی دهند. این فرصتی است که گناه کاران با تنبه و تذکر، مسیر راه خود را کج کنند و عوض کنند و با پروردگاری که این همه خیر، مصلحت و نعمت خوب به انسان داده است، این گونه برخورد نکنند. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ اگر مسئولین را مراعات نمی کنند، چرا ما رعایت کنیم؟ 📣 امام خامنه ای: مبنا و ملاكِ كار باشد. اگر ما فرضاً يك وقت ديديم كه در جامعه، نفر ديگرى بر مبناى عمل نمى كند، نگوييم كه پس او چرا عمل نمى كند. حالا او عمل نكند. عمل نكردن او بر ، موجب اين نمى شود كه ما هم بر عمل نكنيم. ما بايد بر اساس عمل كنيم. (امام خامنه ای، 12/ 10/ 1368) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 97 📱 آدرس کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (17) 🌷 روزی پيامبر خدا (ص) چوبدستی اش را نشان داد و فرمود: بايد امر به معروف و نهى از منكر كنيد، وگرنه همان گونه كه من پوست اين چوبدستى را كنده ام، خدا پوست شما را مى كَنَد. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 لتَأمُرُنَّ بِالمَعروفِ و لَتَنهَوُنَّ عَنِ المُنكَرِ أو لَيَلحِيَنَّكُمُ اللّهُ كما لَحَيْتُ عَصايَ هذِه ـ لِعودٍ في يَدِهِ ـ 📚 میزان الحکمه، ح 12852 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیا ترک از خدا باعث کفر است؟ 🌺 کلام خدای : ای محمد! به مردم بگو: از خدا و پیامبرش کنند. اما اگر از ، رویگردان شوند، کافرند و خدا کافران را دوست ندارد. ✍️ شرح: از خدا یعنی انجام و ترک . کسانی که به واجب الاطاعه بودنِ خدا و پیامبرش معتقد نباشند، کافرند. 📖 قلْ أَطيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْكافِرينَ (آل عمران، 32) آیه شماره 275 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (14) س: لطفاً این دعا را توضیح دهید «إِلَهِي أقِمْنِي [أغْنِنِي‏] بِتَدْبِيرِكَ لِي عَنْ تَدْبِيرِي وَ اخْتِيَارِكَ [وَ بِاخْتِيَارِكَ‏] لِي عَنِ اخْتِيَارِي»؟‏ ج: وقتی انسان می خواهد کاری را انتخاب کند، فکر می کند تا آنچه را که بهتر است، انتخاب کند. گاهی ما اشتباه می کنیم و آنچه را که بدتر است، می گوییم: «بهتر است!» و آن را انتخاب می کنیم. در این دعا می گوییم: «خدایا! تو انتخاب کن. من همه را نمی فهمم. تدبیر هم تدبیر توست. من نمی دانم آن را چطور عقب و جلو ببرم تا به نتیجه برسم. گاهی اشتباه می کنم؛ ولی تو اشتباه نمی کنی. در زندگی من تو تدبیر کن تا من تدبیر نکنم. در زندگی من تو انتخاب احسن کن تا من نکنم. اگر من بکنم، گرفتار مشکل می شوم.» س: آیا این صِرف دعاست؟ چون ما که در عمل نمی فهمیم تدبیر خداست یا تدبیر ما؟ ج: این دعا به انسان یاد می دهد که نوع انتخابات تو خراب است. نوعاً این جور است؛ بنابراین به انسان یاد داده که: «سعی کن آنچه را خدا گفته، همان کار را بکن. بهترین تدبیر در زندگی، همان تدبیر الهی است. او بعضی از چیزها را واجب کرده و بعضی را حرام. این تدبیر الهی است که بر همه ی تدبیرهای ما مقدم است. همه باید این را پیاده کنند. اگر این را پیاده کردیم، خیلی از تدبیرها و تنظیم ها لازم نیست. خودِ همین، اثر می بخشد و منظم می شود؛ اما اگر این را مراعات نکنیم، همه چیز به هم می ریزد. س: گاهی کسی می خواهد کاری بکند که ناگهان مشکلی پیش می آید؛ مثلاً می خواهد به مسافرت برود که ناگهان باران می گیرد. باران که قطع می شود، ناگهان بچه به زمین می خورد. خلاصه چند مانع پیش می آید. در چنین شرایطی می گویند: «ظاهراً قسمت نیست و تدبیر خداست که نرویم.» اما بعداً هم که موانع رفع می شود، باز هم نمی روند و می گویند: «احساس می کنیم قسمت نبود؛ پس نرویم که شرّی در آن است.» این تشخیص ها چقدر درست است؟ ج: در این طور جاها کمی وقت کم می شود. یکی دو ساعت باران می آید و در نتیجه وقت کم می شود. بعد زمین ها خیس است و یک ساعت طول می کشد تا خشک شود. انسان می بیند نصف روز باید معطّل شود تا بعد از ظهر برود سیزده بدر؛ لذا می گوید: «ولش کنیم.» و نمی رود. این طور می شود که حساب می کند که دیگر چیزی از آن نمی ماند و صرف نظر می کند. س: شما مثال سیزده بدر را زدید و فرمودید وقتش کم است. فرض من این است که می خواهم به زیارت مشهد بروم؛ این را مثلا بگویم فردا ... ج: عیبی ندارد. اگر امروز نشد، فردا. اگر فردا هم نشد، پس فردا. این را ترک نکن. کار این، طور دیگری است. سیزده بدر از ماست. از جهل ماست؛ اما زیارت، امر معنوی است و هر وقت بروی، خوب است. س: منظور من این است که آیا این طور موانع را بر این حمل کنیم که قسمت نیست؟ ج: ما نباید حمل کنیم. حمل ما خیلی درست درنمی آید. ما باید تسلیم باشیم. خدا می خواهد اداره کند. این اداره کردن، باران هم می خواهد. آفتاب هم می خواهد. ما باید تسلیم باشیم و هر وقت باران آمد، بپذیریم و کار را به عقب بیندازیم. هر وقت هم آفتاب آمد، بپذیریم و کارهایمان را انجام دهیم. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ ثمرات تقوا چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: تقوا هم خود وسيله اى براى منازل عالى تر است. تقوا مركبى است كه مى تواند ما را به آن برساند: «و اتقوا الله لعلّكم تفلحون»؛ «فاتقوا اللَّهَ لعلّكم ترحمون»؛ «و اتقوا الله و يعلّمكم الله». و و الهى بر اثر تقوا از سوى خداوند به انسان عطا مى شود. از همه بالاتر، است. فلاح و بر اثر تقوا به دست مى آيد. (24/ 08/ 1383) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک . پند 98 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (۱۸) 🌺 امام على (ع): كسى كه امر به معروف كند، مؤمنان را تقويت کرده و از آنها پشتيبانى كرده است. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 فمَن أمَرَ بالمَعروفِ شَدَّ ظُهورَ المُؤمِنينَ . میزان الحکمه، ح ۱۲۸۱۸ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ آرزوی کافران در قیامت چیست؟ 🌺 کلام خدای : خدا كافران را لعنت كرده و براى آنها آتشی فروزان در جهنم آماده خواهد کرد. آنها تا ابد در آن آتش مى مانند، در حالی که نه دوستی مى يابند و نه کمکی. کافران در آن روز که چهره هايشان را در آتش زير و رو مى‏كنند، مى گويند: «اى كاش در دنیا از خدا مى کرديم و همچنین از پيامبرش مى ‏كرديم.» آنها همچنین خواهند گفت: «پروردگارا ما به جای از تو، از رؤسا و بزرگانمان كرديم. در نتیجه ما را از راه به در كردند. پروردگارا، رؤسا و بزرگانمان را دو برابر عذاب کن و لعنتشان كن! لعنتى بزرگ!» ✍️ شرح: از خدا و پیامبرش یعنی انجام و ترک 📖 إنَّ اللَّهَ لَعَنَ الْكافِرينَ وَ أَعَدَّ لَهُمْ سَعيراً * خالِدينَ فيها أَبَداً لا يَجِدُونَ وَلِيًّا وَ لا نَصيراً * يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُولُونَ يا لَيْتَنا أَطَعْنَا اللَّهَ وَ أَطَعْنَا الرَّسُولاَ * وَ قالُوا رَبَّنا إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ كُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبيلاَ * رَبَّنا آتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ الْعَذابِ وَ الْعَنْهُمْ لَعْناً كَبيراً (احزاب، 64 تا 68) آیه شماره 276 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (55) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۱۰۸) ✅ دست دراز کردن پیش دیگران یا گدایی، در کجا جایز است؟ مردی نزد امام حسن و امام حسین علیهما السلام آمد و از آنان درخواست کمک کرد. آن دو گفتند: درخواست، جز برای سه چیز شایسته نیست: 1️⃣ نیاز سنگین، 2️⃣ ضرر سنگین 3️⃣ بدهیِ سنگین». سپس به او چیزی دادند. آن مرد آنگاه نزد پسر عمر آمد. او به آن مرد چیزی بخشید و چیزی نپرسید. مرد به او گفت: نزد پسر عموهایت آمدم و از من، سؤال کردند [و سپس بخشیدند]؛ ولی تو نپرسیدی؟! ابن عمر گفت: پسران پیامبر خدا علم را همانند لقمه ای از زبان پیامبر خدا گرفته اند. 📖 جاءَ رَجُلٌ إلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ علیهما السلام فَسَأَلَهُما،فَقالا:إنَّ المَسأَلَةَ لا تَصلُحُ إلاّ لِثَلاثَةٍ:لِحاجَةٍ مُجحِفَةٍ،أو حَمالَةٍ مُثقِلَةٍ،أو دَینٍ فادِحٍ؛و أعطَیاهُ. ثُمَّ أتَی ابنَ عُمَرَ فَأَعطاهُ و لَم یَسأَلهُ،فَقالَ لَهُ الرَّجُلُ:أتَیتُ ابنَی عَمِّکَ فَسَأَلانی و أنتَ لَم تَسأَلنی؟! فَقالَ ابنُ عُمَرَ:اِبنا رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله،إنَّما کانا یُغَرّانِ العِلمَ غَرّا. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 2 ص 93 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (82) 🌸 حضرت زهرا (س) و ارزش یاد دادن احکام شرعی 🌹 روزى زنى نزد حضرت فاطمه زهرا (س) آمد و گفت: مادرى دارم ضعیف و ناتوان که براى انجام نماز، مسأله اى برایش پیش آمده و مرا فرستاده است تا از شما بپرسم. حضرت زهرا (س) پس از گوش دادن به سخنان آن زن، جوابش را داد. سپس آن زن سؤال دیگری را مطرح کرد و حضرت دوباره جواب او را داد. و به طور مرتب آن زن سؤالات دیگری را مطرح کرد تا آن که به ده مرتبه رسید و حضرت زهرا (س) بدون هیچ گونه اظهار ناراحتى و بلکه با عطوفت پاسخ او را بیان مى نمود. پس از آن، آن زن خجالت زده شد و گفت: شما را خسته و ناراحت کردم، بیش از این مزاحم شما نمى شوم. حضرت زهرا (س) فرمود: خیر، براى من زحمتى نخواهد بود. اگر شخصى کارگر شده باشد تا بارى سنگین را به جایى ببرد و در ازاى آن، مبلغ صد هزار سکه طلا مزد بگیرد، آیا ناراحت مى شود؟! آن زن در جواب حضرت گفت: خیر. حضرت فرمود: من براى هر سؤال که جوابش را بگویم، مزد و پاداش آن نزد خداوند متعال بیش از آن است که بین زمین تا آسمان پر از مروارید باشد. پس آنچه از شرعی مى خواهى، سؤال کن و براى من ناراحت نباش! 📖 قالَ الإمام الحسن العسكري عليه السلام وَ حَضَرَتِ امْرَأَةٌ عِنْدَ الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ ع فَقَالَتْ: إِنَّ لِي وَالِدَةً ضَعِيفَةً- وَ قَدْ لُبِسَ عَلَيْهَا فِي أَمْرِ صَلَاتِهَا شَيْ‏ءٌ، وَ قَدْ بَعَثَتْنِي إِلَيْكِ أَسْأَلُكِ. فَأَجَابَتْهَا فَاطِمَةُ ع عَنْ ذَلِكَ، ثُمَّ ثَنَّتْ، فَأَجَابَتْ، ثُمَّ ثَلَّثَتْ [فَأَجَابَتْ‏] إِلَى أَنْ عَشَّرَتْ فَأَجَابَتْ، ثُمَّ خَجِلَتْ مِنَ الْكَثْرَةِ، فَقَالَتْ: لَا أَشُقُّ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ. قَالَتْ فَاطِمَةُ ع: هَاتِي وَ سَلِي عَمَّا بَدَا لَكِ، أَ رَأَيْتِ مَنِ اكْتُرِىَ يَوْماً يَصْعَدُ إِلَى سَطْحٍ بَحَمْلٍ ثَقِيلٍ، وَ كِرَاؤُهُ مِائَةُ أَلْفِ دِينَارٍ، أَ يَثْقُلُ عَلَيْهِ فَقَالَتْ: لَا. فَقَالَتْ: اكْتُرِيتُ أَنَا لِكُلِّ مَسْأَلَةٍ- بِأَكْثَرَ مِنْ مِلْ‏ءِ مَا بَيْنَ الثَّرَى إِلَى الْعَرْشِ لُؤْلُؤاً فَأَحْرَى أَنْ لَا يَثْقُلَ عَلَيَّ، 📚 منبع: تفسیر المنسوب الی العسکری، ص 340 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌺 ریاضت تلخ اسلامی ترك هواي كه عبارۀٌ اُخراي ، رياضت بزرگ و مهم اسلامي است. بعضی درویش و جاهلند و نمي فهمند. خيال مي كنند رياضت چيز ديگری است. همين رياضت است. از اول بلوغ تا آخر عمر، اين رياضت هست. چهل روز نيست. از اول تا آخر بايد رياضت بكشي و را مراعات كني. اميرالمؤمنين صلوات الله و سلامه عليه فرمودند: «إِنَّمَا هِيَ نَفْسِي أرُوضُهَا بِالتَّقْوَى»: من با نفسم را رياضت مي دهم. امروز، فردا، پس فردا تا آخر عمر. تا آخر بايد را انجام دهیم و را ترك كنیم. اين رياضت است. چهل روز و پنجاه روز نيست. تا آخر بايد دزدي نكنيم. دزدی بد است. چهل روز نيست. بنابراين رياضت بزرگ در اسلام همين مراعات كه چون كمی تلخ است، نفس دلش نمي خواهد. اين رياضت را نوعاً قبول نمي كنند. آزادند. اما اگر انسان بخواهد مقيّد باشد، مي فهمد که نفس امّاره چقدر ناراحت مي شود. اول همين طور است و به تدريج برای انسان سخت مي شود تا برسد به جايي كه براي انسان عادي مي شود. همان طور كه گناه كردن برای اهل معصيت عادي شده و راحت گناه مي كنند، اين ها هم راحت را مراعات مي كنند. اما اولش رياضت است. بايد اين رياضت تلخ را چشيد؛ لذا اگر انسان بچشد، خدا هم گفته: «من در عوض، محبتم را نثار تو مي كنم.» اگر انسان محبوب خدا شود، خيلي ارزش دارد. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
راز انحرافات صد و هشتاد درجه اى بعضی ازِ انقلابیون چیست؟ راه جلوگیری از انحراف کدام است؟ 🌷 امام خامنه ای: وقتهاى امتحان و لحظات هواى نفس، مثلًا اگر كسى پولكى است، هنگامى كه بين پول و حفظ ايمان، سر دوراهى قرار بگيرد، ايمان مى پرد و تمام مى شود. بعضى ها دچار وسوسه هاى نفسانى و شهوات جنسى هستند؛ بعضى ها دچار مقام پرستى اند؛ هركسى يك طورى است. هركدام از ماها لغزشگاهى داريم؛ به قول فرنگى ها، پاشنه ى آشيل و چشم اسفنديارى داريم؛ آنجا گيجگاه و ضربت خور ماست؛ به خدا پناه ببريم كه آن ضربت خور پيش نيايد. راهش . كه من مكرر در همين جلسه و جلسات ديگر راجع به آن صحبت كرده ام، يعنى دائم مراقب خود بودن. انسان راز بعضى از تحول هاى صد و هشتاد درجه اىِ از اول انقلاب تا الآن را اينجا مى فهمد. (20/ 08/ 1383) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی. این، تنها راه جلوگیری از انحراف است. پند 99 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه کنیم که مهربانی خاص خدا شامل حال ما شود؟ 🌺 کلام خدای : از خدا و پیامبرش کنید تا مشمول مهربانی خاص خدا قرار گيريد. ✍️ شرح: مهربانی عام خدا در قالب نعمتها شامل همه انسانها می شود. اما شرط شمول مهربانی خاص خدا، از خدا و پیامبر اوست. و از خدا و پیامبر او یعنی انجام و ترک 📖 أطيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (آل عمران، 132) آیه شماره 277 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (19) 🌺 امام صادق (ع): وقتی آيه «خود و خانواده خود را از آتش جهنم حفظ کنید» نازل شد، مردى از مسلمانان، نشست و شروع به گریه كرد و گفت: من خودم را نمى توانم از آتش جهنم حفظ كنم؛ حالا مسئوليّت خانواده ام نيز به عهده من گذاشته شد. رسول خدا به او فرمود: جهت ادای تکلیف، براى تو همين كافى است كه را که به خودت امر می کنی، به آنان نيز امر کنی و از كه خودت را نهی مى كنى، آنان را نيز نهی كنى. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 لمّا نَزَلَت هذِهِ الآيَةُ : «قُوا أنفُسَكُم و أهليكُم نارا» جَلَسَ رَجُلٌ مِنَ المُسلِمينَ يَبكي ، فقالَ : أنا عَجَزتُ عَن نَفسي ، كُلِّفتُ أهلي ! فقالَ لَهُ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : حَسبُكَ أن تَأمُرَهُم بِما تَأمُرُ بِهِ نَفسَكَ ، و تَنهاهُم عَمّا تَنهى عَنهُ نَفسَكَ . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۳۵ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۱۰۹) ✅ برکت کاسبی به چیست؟ 🔹 وقتی دو تاجر، راست بگویند و درستکار باشند، معامله شان برایشان برکت می کند و وقتی دروغ بگویند و خیانت کنند، برایشان برکت ندارد. 📖 عن الحسین عن أبیه علیّ علیهما السلام: قالَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله:إذَا التّاجِرانِ صَدَقا و بَرّا بورِکَ لَهُما،و إذا کَذَبا و خانا لَم یُبارَک لَهُما. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 2 ص 17 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه(189) 🌷 شیعه یا محب؟ مردي به امام سجاد (ع) عرض کرد: یابن رسول الله من از شیعیان خالص شما هستم. حضرت فرمود: بنابراین باید همانند ابراهیم خلیل باشی که خداوند درباره او می فرماید: وَ إنَّ مِن شیعَتِهِ لَإبراهیم إذ جاءَ رَبَّهُ بِقَلبٍ سَلیمٍ : از شیعیان نوح، ابراهیم بود که با قلب سلیم نزد پروردگارش رفت. تو هم اگر قلبت ماننـد قلب ابراهیم، سلیم است، از شـیعیان مـا هستی. اما اگر قلبت ماننـد او نیست، و از هرگونه کینه، تقلب و حیله پاک نیست، فقط از محبّان مایی. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 10، ص 129 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیا گناه کردن، عاقلانه است؟ 🌺 امام سجاد (ع): تعجب مي كنم از كسى كه از غذا به خاطر ضررش خوددارى مي كند ولى از به خاطر ضررش خوددارى نمي كند. 📖 عجِبْتُ لِمَنْ يَحْتَمِي عَنِ اَلطَّعَامِ لِمَضَرَّتِهِ وَ لاَ يَحْتَمِي مِنَ اَلذَّنْبِ لِمَعَرَّتِهِ 📚 بحار الأنوار , جلد۷۵ , صفحه۱۵۸ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ لازمه تعقیب هر هدفی در سیاست خارجی چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: صحبت عمده ى ما به اقتضاى رابطه ى محبت آميز و صميمانه كه بين ما و دوستان سياست خارجى وجود دارد، عبارت است از توصيه ى به . شما هر هدفى را كه بخواهيد در سياست خارجى در چهارچوب اعتقادات و ايمانتان تعقيب كنيد، به حصن و حصار مستحكم در درون خودتان احتياج داريد. (25/ 05/ 1383) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی. پند 100 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ آیا ایجاد شرایط ازدواج مجردها، بر بزرگترها و مسئولان واجب است؟ 🌺 کلام خدا: ای مؤمنین! مجردها و زیردستان درستكار خود را باید همسر دهيد. (فقر آنها نباید مانع ازدواج آنها باشد.) اگر فقیر باشند، خدا آنان را از نظر مالی از فضل خود بى نياز خواهد كرد. خدا گشايش دهنده و داناست.‏ 📖 و أَنْكِحُوا الْأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ (نور، 32) آیه شماره 278 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (20) 🌺 پیامبر اکرم (ص): هر کس امر به معروف و نهی از منکر کند، جانشین خدا و جانشین رسول خدا در زمین است. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 من أمَرَ بِالمَعروفِ و نَهى عَنِ المُنكَرِ فهُوَ خَليفَةُ اللّهِ في الأرضِ ، و خَليفَةُ رَسولِهِ . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۰۷ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen