eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
37 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
👆 تصویر تامل برانگيز از كوچ انسان به سوی مرگ با چمدانی خالی. 💠 این حکایت کسانی است که در دنیا همه کار می کنند جز انجام و ترک . آنها گمان می کنند راهشان درست است و ذخیره عمرشان کافی. اما چمدانشان خالی است. بهترین توشه برای سفر آخرت، . یعنی انجام و ترک . این سخن خداست. 📚 بر اساس آیات زیر: 1️⃣ قلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرينَ أَعْمالاً * الَّذينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً (کهف، 103 و 104) 2️⃣ و تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى‏ وَ اتَّقُونِ يا أُولِي الْأَلْبابِ (بقره، 197) آیه شماره 283 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (17) س: آیا اینکه خداوند فرموده: «سرنوشت هر کس در لوح محفوظ نوشته شده»، با اختیار سازگار است؟ ج: آنجا نوشته شده که انسان با اختیار خودش گناه می کند. اطاعت و گناه انسان با اختیار خود اوست. هنوز انجام نداده، خدا می داند که او چهل سال بعد با اختیار خودش می خواهد چه کند. خدا این را می داند. چون انسان با اختیار خودش انجام می دهد، مشکلی نیست. س: آیا سرنوشت انسان یعنی مقدّرات؟ ج: بله؛ اینکه چه کسی بناست بمیرد یا ورشکسته شود یا به مکه برود یا مریض شود. همه ی اینها. س: آیا می شود در شب قدر، سرنوشت را تغییر داد؟ ج: گفته اند در آن شب با دعا و توبه می شود. اگر انسان قبل از آن شب توبه کند و دعا کند، ممکن است. س: تأثیر دعا در سرنوشت انسان چقدر است؟ ج: خیلی تأثیر دارد. گاهی از این رو به آن رو می شود؛ لذا نباید از دعا غفلت کرد. س: نظر شما درباره ی قسمت چیست؟ ج: قسمت درست است؛ چون قسمت یعنی خدا هست و می تواند اوضاع را تنظیم کند. تنظیم یعنی قسمت. هر موجودی در اثر وجودش، آثار وجود دارد. آن آثار وجود، محدود به وجود است. این طور تقسیم شده است. این آهن هزار سال عمر می کند. عمر این انسان هم محدود است. تقسیم این قدر است. معده آدم، این قدر است و این قدر غذا جا می گیرد. تقسیمش این است. شتر، بزرگ است و این قدر جا می گیرد. تقسیم تمام این ها عادلانه است. شتر باید معده اش بزرگ باشد؛ چون می خواهد به بیابان برود و هفت روز آب و غذا گیرش نمی آید؛ اما انسان نه. انسان در شهر است و همه چیز هست. تمام این ها عادلانه است. حالا اگر شما هم بخواهی بگویی: «معده ی من هم مثل شتر، بزرگ باشد»، نمی شود؛ چون شما انسان هستی و معده ی انسان باید کوچک باشد. او هم شتر است. چیزهای دیگر هم همین طور. هر چیزی به اندازه ی خودش. س: آیا تغییر ما هم قسمت است؟ ج: بله؛ تغییر شما هم جزء قسمت است. اگر تغییر بدهی، تازه سراغ همان قسمت می رود. قسمت با دست خود شما فراهم می شود. انسان به آن طرف می رود و تیر به او می خورد. اگر اینجا می ایستاد، تیر به او نمی خورد. قسمت است. انسان به آنجا می رود و در چاه می افتد. اگر نمی رفت، نمی افتاد. قسمت با کار خود انسان مشخص می شود. س: آیا رفتن، جزء تقدیر است؟ ج: رفتن هم جزء تقدیر است. تشریع، اجبار نمی آورد. تشریع اختیاری است. به انسان گفته اند: «به جایی که خطرناک است، نرو!» او اختیار دارد. می رود و دچار خطر می شود. س: او که علم ندارد؟ ج: بله؛ علم ندارد. اگر علم نداشته باشد، معذور است و طوری نیست؛ اما اگر می توانست علم پیدا کند، تقصیر کرده و مسئول است. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (26) ✅ عايشه همسر پیامبر می گوید؛ پيامبر نزد من آمد. از چهره آن حضرت دريافتم كه موضوعى پيش آمده است. آن گاه وضو گرفت و با هيچ كس سخنى نگفت. من گوشم را به ديوار اتاق چسباندم تا ببينم حضرت چه مى گويد. پيامبر بر منبر نشست و حمد و ثناى خدا گفت و آن گاه فرمود: اى مردم! خداوند به شما مى فرمايد: امر به معروف و نهى از منكر كنيد پيش از آن كه دعا كنيد و دعايتان را مستجاب نكنم و پیش از آنکه از من بخواهيد و به شما ندهم و پیش از آنکه از من يارى بطلبيد و ياريتان نکنم. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکز یعنی نهی از 📖 دخَلَ عَلَيَّ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله فعَرَفتُ في وَجهِهِ أن قَد حَضَرَهُ شَيءٌ ، فتَوَضَّأ و ما كَلَّمَ أحَدا ، فلَصِقتُ بِالحُجرَةِ أستَمِعُ ما يَقولُ ، فقَعَدَ عَلَى المِنبَرِ فحَمِدَ اللّهَ و أثنى عَلَيهِ و قالَ : يا أيُّها النّاسُ ، إنَّ اللّهَ يَقولُ لَكُم : مُروا بِالمَعروفِ و انهَوا عَنِ المُنكَرِ ، قَبلَ أن تَدعوا فلا اُجيبَ لَكُم ، و تَسألوني فلا اُعطِيَكُم ، و تَستَنصِروني فلا أنصُرَكُم . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۶۱ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ برای اجرای درست تمامی سیاستها در عرصه سیاست، چه عنصری لازم است؟ 🌷 امام خامنه ای: اگر درون خودمان را مستحكم نكنيم، اگر پايه هاى را در دل و در جان خودمان و به تبع آن ها در اعمال خودمان مستحكم نكنيم، هر عقيده يى كه داشته باشيم، هر سياستى را كه قبول داشته باشيم، نخواهيم توانست آن را به درستى محقق كنيم. (25/ 05/ 1383) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 106 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ کارهای خیر مستحبی چگونه بی اثر و باطل می شود؟ 🌹 کلام خدای : ای مؤمنین! از خدا و پیامبرش کنید و کارهای خیر خود را بی اثر و باطل نکنید. ✍️ شرح: از خدا و پیامبرش یعنی انجام واجبات و ترک حرامها. نکردن از دستورات و ، کارهای خیر مستحبی را بی اثر و غیر مقبول می کند. 📖 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَكُمْ (محمد، 33) آیه شماره 283 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۱۱۳) 🌹 همنشینی با فاسقان، تردید برانگیز است. ✍️ شرح: فاسق کسی است که علناً مرتکب گناهان کبیره می شود. مثل کسی که نماز نمی خواند یا روزه نمی گیرد یا حجاب را رعایت نمی کند. همنشینی با او مضرات زیادی دارد و لو گناهان او را مرتکب نشویم. از جمله مضراتش این است که ما کم کم در عقاید حقه شک می کنیم و دیگران در صلاحیت ما شک می کنند. 📖 مجالَسَةُ أهلِ الفِسقِ ریبَةٌ. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 2 ص 127 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (18) س: اینکه گفته می شود همه چیز به دست خداست با اینکه انسان اختیار دارد، چگونه جمع می شود؟ ج: اختیار را خدا داده است. شما ذرات وجودی انسان را از هم جدا کن. تمام آن را خدا داده است. خود انسان چیزی را نیاورده است. نیاوردم از خانه چیزی نخست تو دادی همه چیز من چیز توست منتهی ما غافلیم. اگر برویم جلو، می بینیم که همه ی این ها به او می رسد. هر چه پدر و مادر دادند، چه کسی به آن ها داده است؟ هر چه جلو برویم، به او می رسیم؛ منتهی ما با این دمِ دستی ها بیشتر آشنا هستیم. وقتی در ذهن می رویم، او را آخر حساب می کنیم. س: انسانی که نه تولدش دست خود اوست و نه مرگش، چطور آزاد است و اختیار دارد؟ ج: آن کسی که او را ساخته، به او اختیار داده است. کسی که به او چشم داده و به او گوش داده، اراده و اختیار هم داده است. س: تولد و مرگ انسان که به دست خودش نیست؟ ج: بله؛ دست خودش نیست. او آورده و او می برد؛ اما او را این طور درست کرده و آورده و بعد هم می برد. به او شصت ـ هفتاد سال عمر داده و گفته: «از امکاناتی که در اختیار تو قرار داده ام، استفاده کن و زندگی کن.» او هم با چشم و گوش خودش استفاده می کند و دنیا را به این روزگار درآورده و بعد هم می میرد. س: با این دل چه کنیم؟ ج: بندگی خدا. اگر واجب و حرام را رعایت کنی، کار درست می شود. تمرین است. دل هم تابع همین کارها است. دل هم با همین کار درست می شود. دل را که پیش مس گر نمی برند. همین کارها را انجام بده، ایمان بالا می رود. س: آخر این نمازهای بدون حضور ما ...؟ ج: ان شاء الله با همین عبادت با حضور و اخلاص متوجه می شوید. انسان با خواندن و مطالعه متوجه نمی شود. یادش می رود. با عبادت با اخلاص و حضور، کم کم درست می شود. س: چرا در عبادات ما خدا حاضر نیست؟ ج: این اراده ی تکوینی خداست که انسان را انسان خلق کرده است. انسان اراده می خواهد؛ چشم می خواهد؛ گوش می خواهد. آن کسی که به انسان چشم داده است، به او اراده هم داده است؛ پس او تکویناً داده است. انسان این را باور می کند؛ اما در تشریع، آزاد می چرخد. در تکوین می فهمد که دیگری چشم داده است؛ گوش داده است؛ دست داده است؛ پا داده است. یکی هم اینکه اراده داده است. این ها جزء مخلوقات خدا هستند. منتهی جنس اراده، این طور است که انسان به هر طرف بخواهد آن را بچرخاند، می چرخد. او فکر می کند که همه ی این ها مستند به اراده است؛ همین؛ اما حاضر نیست بگوید این را دیگری داده است. اگر دیگری داده باشد، تمام این تدبیرها پیش دیگری می رود و لو او انجام می دهد؛ اما این با تمام هویت برای اوست. اوست که این را این طور خلق کرده و ساخته که این کارها را بکند؛ بنابراین همه ی این ها را به حساب او می ریزد. تا اینجا می آید؛ اما از اینجا به بالاتر حاضر نیست. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (27) 🌺 پيامبر اکرم (ص): به خدا سوگند كه يا امر به معروف و نهى از منكر مى كنيد و جلو ظالم را مى گيريد و او را با زور هم كه شده به راه حق مى كشانيد و يا خداوند دلهاى شما را به جان يكديگر مى اندازد، آن گاه همچنان كه عالمان يهود و راهبان مسيحى را از رحمت خويش دور كرد، شما را نيز از رحمتش دور مى سازد. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 واللّهِ لَتَأمُرُنَّ بِالمَعروفِ و لَتَنهَوُنَّ عَنِ المُنكَرِ و لَتَأخُذُنَّ عَلى أيدي الظّالِمِ و لَتَأطُرُنَّهُ عَلَى الحَقِّ أطْرا ، أو لَيَضرِبَنَّ اللّهُ بِقُلوبِ بَعضِكُم عَلى بَعضٍ ، ثُمَّ يَلعَنُكُم كما لَعَنَهُم . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۵۹ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
تقوا یعنی چه؟ و در کدام یک از امور زندگی دخالت دارد؟ يعنى مراقبت از خود. انسان دائم بايد مراقب خود باشد؛ هم مراقب اعمال و رفتار خود- يعنى مراقب چشم خود، زبان خود، گوش خود، دست خود- هم مراقب دل خود باشد؛ مراقب عدم نفوذ خصال پست حيوانى، مراقب عدم ميل دل به هوى و هوس، مراقب مجذوب و فريفته نشدن دل به جلوه هاى پست كننده ى انسان، مراقب حسد نورزيدن، مراقب بدخواه ديگران نبودن، مراقب وسوسه به دل راه ندادن، دل را جايگاه فضايل و ذكر خدا و عشق به اولياى الهى و عشق به انسانها قرار دادن؛ هم فكر و عقل داشته باشد؛ يعنى عقل را از انحراف نگهداشتن، از خطاها و لغزشها بازداشتن، از تعطيل و بيكارگى نجات دادن، و خرد را در امور زندگى به كار بستن. پس مراقبت دائمى از جوارح، از دل و از فكر و مغز، . (28/ 05/ 1384) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 107 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه کنیم که مشمول مهربانی خاص خدا شویم؟ 🌺 کلام خدای : نماز را به پا کنید و واجبات مالی تان را ادا کنید و از دستورات واجب و حرام پیامبر کنید تا در معرض مهربانی خاص خدا قرار گیرید. 📖 و أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (نور، 56) آیه شماره 284 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ فرق مال حلال و مال حرام چیست؟ 🌹 کلام امام صادق (ع): اگر مردى را ديدى كه مقدارى از مالش را در راه اطاعت از خدا خرج مى کند، به طور قطع بدان كه آن را از راه حلال به دست آورده است؛ و اگر بخشى از مالش را در راه خرج كرد، يقين كن كه آن را از راه حرام به دست آورده است. 📖 إذَا رَأَيْتَ اَلرَّجُلَ يُخْرِجُ مِنْ مَالِهِ فِي طَاعَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاعْلَمْ أَنَّهُ أَصَابَهُ مِنْ حَلاَلٍ وَ إِذَا أَخْرَجَهُ فِي مَعْصِيَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاعْلَمْ أَنَّهُ أَصَابَهُ مِنْ حَرَامٍ . 📚 الکافي ج ۵، ص ۳۱۱ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (28) روزی پيامبر اکرم (ص) فرمود: جمله لا إله إلاّ اللّه پيوسته براى گويندگان آن سودمند است و عذاب و خشم الهى را از آنها دور مى سازد به شرط اينكه حقّ آن را سبك نشمارند. از ایشان سؤال شد: اى رسول خدا! سبك شمردن حق آن به چيست؟ فرمود: به اینکه گناه کردن، علنی شود و كسى اعتراض نكند و در صدد تغييرش برنيايد. ✍️ شرح: عمل به امر به معروف و نهی از منکر، یعنی سبک نشمردن لا اله الا الله. امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 لا تَزالُ «لا إلهَ إلاّ اللّهُ» تَنفَعُ مَن قالَها ، و تَرُدُّ عَنهُمُ العَذابَ و النِّقمَةَ ، ما لَم يَستَخِفّوا بِحَقِّها . قالوا : يا رَسولَ اللّهِ ، و ما الاستِخفافُ بِحَقِّها ؟ قالَ : يَظهَرُ العَمَلُ بِمَعاصي اللّهِ ، فلا يُنكَرُ ، و لا يُغَيَّرُ . 📚 میزان الحکمه ح ۱۲۸۷۲ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (19) س: نظر شما درباره ی شانس چیست؟ ج: شانس نداریم. شانس از غربی ها است. ما خدا داریم. س: شانس یعنی چه؟ ج: شانس نداریم. شانس مال منکران خداست. آن کسی که پشت فرمان نشسته است، شانس نیست. شانس مال جهل و نادانی انسان است. شانس دیگر چیست؟ نه بخت داریم، نه شانس و نه اقبال داریم. هیچ کدام از این ها درست نیست. همه ی این ها خرافات است. س: آیا این کاری که برای بستن بخت کسی انجام می دهند، واقعیت دارد؟ ج: نه بخت درست است و نه بستن بخت. هر دو خرافات است. بخت نداریم. بخت، همان شانسی است که غربی ها می گویند. شانس نداریم. س: به آن معنا که مثلاً بخواهند خوشبختی کسی را از او بگیرند، چطور؟ ج: باید سعادت را از خدا بخواهیم. عربی خوشبختی، سعادت است. سعادت خیر است و خیر از آنجا می آید. او هم گفته است: «سعادت به وسیله ی اطاعت فرمان به دست می آید و راه دیگری ندارد.» با کلک زدن و این چیزها درست درنمی آید. خدا بلد است بدهد. بنابراین با ترک گناه، انواع و اقسام سعادت ها می آید و با گناه فرار می کند. س: تمام توفیقاتم سلب شده و قادر به برگشت به طرف خدا نیستم؛ چه کنم؟ ج: چرا نیستی؟ خوب هم هستی. گناه نکن، برمی گردی. این حرف را نزن! به خودت تلقین می کنی که برنگردی. نه؛ برگرد. کافر برمی گردد و مسلمان می شود. چرا تو از کافر بدتری؟ س: گاهی انسان در موضوع تقوا دچار ناامیدی می شود و وقتی دچار گناه می شود، از توفیق پیدا کردن به انجام واجب و ترک گناه ناامید می شود؛ چه کند؟ ج: دلش نمی خواهد؛ و الّا می تواند انجام دهد. می تواند. دلش تقوا را نمی خواهد و لذا پیاده نمی شود. وقتی دل او نخواست، نمی شود. خدا به انسان چیزی به نام تصمیم و اراده داده است که به هر چیزی بخورد، انجام بگیرد. وقتی شما این را خرج نکنی، تقوا پیاده نمی شود. در جای دیگر خرج می کنی و پیاده می شود. انسان برای مدرک، هجده ساعت درس می خواند؛ چون باور دارد که با این مدرک، پول زیادی به او می دهند. هجده ساعت شب و روز جان می کند. این همت را دارد. این تصمیم را دارد. این اراده را دارد؛ اما این را برای ترک حرام خرج نمی کند. چون نفس اماره ایمان ندارد، به این زودی ها زیر بار نمی رود. شما هم شُل می گیری؛ لذا پیش نمی رود. اگر محکم بگیری، پیش می رود ان شاء الله. س: برای پیدا کردن توفیق تقوا و خواندن رساله ی عملیه چه باید کرد؟ ج: مثل کسی که مرده است و قدرت هیچ کاری ندارد، می گویی: «باید چه کنیم؟!» پس خدا این قدرت را به چه کسی داده است؟ چشم داری؛ گوش داری؛ اراده داری؛ زور بازو داری. چطور کارهای دیگر را انجام می دهی؟ این را هم طبق همان انجام بده! منتهی نفس اماره نمی خواهد. اگر نفس اماره بخواهد، درست می شود. نفس اماره هر کاری را که می خواهد، زود درست می کند. اما کاری را که دلش نمی خواهد، می گوید: «نمی شود! باید یک ریسمان از آسمان بیاید و مرا بلند کند!» برای آن یک تصمیم بس است. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
چه کنیم که خدا باب رحمت و برکتش را باز کند؟ 🌷 امام خامنه ای: «و لو انّ اهل القرى آمنوا و ا لفتحنا عليهم بركات من السماء و الأرض». خداى متعال وعده كرده است كه اگر ايمان و به ميدان بيايد، باب رحمت و بركت را هم باز مى كند. (19/ 10/ 1383) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 108 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (58) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۱۱۴) ✅ از نظر امام حسین (ع) چه کسانی خوشبخت نمی شوند؟ 🌹 وقتی نامه عبید اللّه بن زیاد به امام حسین علیه السلام رسید که از ایشان خواسته بود به حکم او و یزید گردن نهد، امام حسین علیه السلام آن نامه را خواند و به کناری انداخت و فرمود: «قومی که رضایت خود را بر رضایت خدا ترجیح دهند، خوشبخت نمی شوند». 📣 شرح: ترجیح رضایت خود بر رضایت خدا یعنی ترجیح خواسته های دل خود بر خواسته های و خدا. و این یعنی انجام و ترک . عامل بدبختی انسانها و مانع خوشبختی شان همین است. 📖 الفتوح بَعدَ ذِکرِ کِتابِ عُبَیدِ اللّهِ بنِ زِیادٍ إلَی الحُسَینِ علیه السلام یَطلُبُ مِنهُ أن یَرجِعَ إلی حُکمِهِ و حُکمِ یَزیدَ:فَلَمّا وَرَدَ الکِتابُ قَرَأَهُ الحُسَینُ علیه السلام ثُمَّ رَمی بِهِ،ثُمَّ قالَ: لا أفلَحَ قَومٌ آثَروا مَرضاةَ أنفُسِهِم عَلی مَرضاةِ الخالِقِ. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 2 ص 130 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ شرط دوست داشتن خدا چیست؟ 🌺 جواب خدای : 1️⃣ ای محمد! به انسانها بگو: «اگر خدا را داريد، از من كنيد تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را ببخشد.» 2️⃣ ای محمد! به انسانها بگو: «از خدا و پيامبر او كنيد.» اما اگر از پذیرش از تو رويگردان شدند، کافرند و قطعاً خدا كافران را ندارد. ✍️ شرح: شرط دوست داشتن خدا از خدا و رسول خداست و از خدا و رسول خدا یعنی انجام واجبات و ترک گناهان 📖 متن آیات: 1️⃣ قلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني‏ يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ (آل عمران، 31) 2️⃣ قلْ أَطيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْكافِرينَ (آل عمران، 32) آیه شماره 285 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (29) 🌷 امام صادق (ع): اگر کسی گناه را پنهانى انجام دهد، آن گناه جز به خود گناهكار زيان نمى زند، ولى اگر آشكارا انجام دهد و كسى به او اعتراض نكند، زيانش به همگان مى رسد. 📖 إنَّ المَعصِيَةَ إذا عَمِلَ بِها العَبدُ سِرّا لَم تَضُرَّ إلاّ عامِلَها ، و إذا عَمِلَ بِها عَلانِيَةً و لَم يُغَيَّرْ عَلَيهِ أضَرَّتِ العامَّةَ. 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۶۹ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (20) س: چگونه توفیقاتمان را زیاد کنیم؟ ج: گناه را ترک کن و واجبات را انجام بده؛ توفیق زیاد می شود. س: کسب توفیق، ثمره ی صحیح بودن عمل است یا ثمره ی قبول بودن عمل؟ ج: ثمره ی قبول بودن عمل است. ایمان بالا می رود و توفیق زیاد می شود. س: آیا زیاد شدن توفیقات یعنی همین که انسان حال زیادی دارد برای ... ؟ ج: نه خیر؛ حال غلط است. اصلاً هیچ جا حال مطرح نیست. شما تقوا را مراعات کن؛ حال به دنبال آن می آید. اگر در آن فکر کنی، همه چیز خراب می شود. تقوا؛ تقوا را مراعات کن؛ حال به دنبال آن می آید. خواب خوب هم به دنبال آن می آید. اگر ایمان بالا رفت، آن وقت اسباب توفیق بیشتر می شود. س: پس توفیق یعنی چه؟ ج: یعنی اسباب انجام کار خیر فراهم می شود. اسباب رفتن به مکه فراهم می شود. اسباب رفتن به مشهد فراهم می شود. اسباب خوب شدن فراهم می شود. خدا یک رفیق خوب برای انسان می رساند. او خوب است و انسان از او استفاده می کند یا یک کتاب خوب می رساند و انسان آن را می خواند و بهتر می شود. این ها اسباب توفیق است. مگر کتاب حاشیه را نخوانده ای؟ توفیق را تفسیر می کند و می گوید: «توجیه الاسباب نحو المطلوب الخیر»: اینکه خدا اسباب را به طرف مطلوب خیر متوجه کند. هر کاری سببی دارد که اگر نباشد، انسان مغلوب است. اگر رفیق، خوب نباشد و بد باشد، انسان به طرف توده ای گری می رود و بی دین می شود؛ اما اگر یک رفیقِ خوب گیر بیاورد، خیلی ها در زندان متدیّن شدند. به بند زندانی های متدیّن خوردند و در نتیجه برگشتند. خیلی ها هم توده ای شدند. رفتند با یک توده ای هم بند شدند و در نتیجه از دین برگشتند. این اسباب خیر و شر، هر دو برای عده ای فراهم می شود. شما با دعا سعی کن ان شاء الله خدا اسباب خیر را برای شما فراهم کند. س: آیا کسب توفیق، دوطرفه است؟ یعنی به دست خودمان و بسته به کارهای خودمان هم هست که ایجاد توفیق کند؟ ج: نفس اماره فعلاً خودش ایجاد کار خیر نمی کند و فعلاً به طرف شر می رود؛ مگر اینکه خدا اسبابی درست کند و الّا ما هر چه داشته باشیم، مثل اینکه پول داشته باشیم یا پست داشته باشیم، آن را به طرف جایی می بریم که نفس اماره می خواهد. به طرف خدا نمی بریم. می گوییم: «حیف است به آنجا برود!» لذا آن را می بریم در جای دیگر خرج می کنیم؛ اما خدا بلد است و درست می کند. خیلی ها بودند که سنّشان بالا بود و در کار دیگری بودند؛ اما موفق شدند و آمدند معمّم شدند. به حوزه آمدند و درس خواندند و به درد دین خوردند. خیلی ها هم بودند که درس هم خواندند، اما رفتند بیرون. رفتند ریش ها را تراشیدند. بله؛ این ها هم هست. س: چرا بعضی به جای اینکه دعا کنند، آرزوی توفیق می کنند؟ ج: آرزو غلط است. آرزو کلمه ای است که غربی ها می گویند. ما باید بگوییم «دعا». آن ها آرزو می کنند. آرزو که به جایی نمی رسد و اثری ندارد. دعا کن و از خدا بخواه. خدا درست می کند ان شاء الله. س: آیا طلب توفیق هم دعاست؟ ج: بله؛ طلب توفیق هم دعاست: «اللَّهُمَّ وَ وَفِّقْنِي لِمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى‏». این دعا است دیگر. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ عامل نجات انسان در مهلکه ها چیست؟ 🌷 امام باقر (ع) به سعد الخير چنین نوشت: به نام خداوند بخشايندۀ مهربان اما بعد، من تو را به الهى سفارش مى‌كنم، زيرا: 🔹 در امان ماندن از نابودى فقط در گرو . 🔹 باعث بهره‌مندى در هنگام مرگ می شود. 🔹 خداوند به وسیله بنده، او را از آنچه كه عقلش به آن نمى‌رسد، حفظ‍‌ مى‌كند و كوردلی و جهلش را از بین مى‌برد. 🔹 به وسیله بود که حضرت نوح (ع) و همراهان او در كشتى نجات يافتند. 🔹 به وسیله بود که حضرت صالح (ع) و همراهان او از صاعقه نجات يافتند. 🔹 به وسیله بود که صابران و گروه‌هاى شيعه از مهلکه ها نجات يافتند. ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک 📖 «بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ» أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّي أُوصِيكَ بِتَقْوَى اَللَّهِ فَإِنَّ فِيهَا اَلسَّلاَمَةَ مِنَ اَلتَّلَفِ وَ اَلْغَنِيمَةَ فِي اَلْمُنْقَلَبِ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقِي بِالتَّقْوَى عَنِ اَلْعَبْدِ مَا عَزَبَ عَنْهُ عَقْلُهُ وَ يُجْلِي بِالتَّقْوَى عَنْهُ عَمَاهُ وَ جَهْلَهُ وَ بِالتَّقْوَى نَجَا نُوحٌ وَ مَنْ مَعَهُ فِي اَلسَّفِينَةِ وَ صَالِحٌ وَ مَنْ مَعَهُ مِنَ اَلصَّاعِقَةِ وَ بِالتَّقْوَى فَازَ اَلصَّابِرُونَ وَ نَجَتْ تِلْكَ اَلْعُصَبُ مِنَ اَلْمَهَالِكِ. 📚 الکافي , جلد۸ , صفحه۵۲ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (۳۰) 🌷پيامبر اکرم (ص) : هر گاه در روى زمين گناهى انجام شود، كسى كه در آن گناه حاضر باشد و به آن اعتراض کند، مانند كسى است كه در انجام آن گناه حاضر نبوده است. اما اگر كسى در آن گناه حاضر نباشد و به انجام آن راضى باشد، مانند كسى است كه در انجام آن گناه حاضر بوده است. 📖 إذا عُمِلَتِ الخَطيئَةُ في الأرضِ ، كانَ مَن شَهِدَها فأنكَرَها كمَن غابَ عَنها، و مَن غابَ عَنها فرَضِيَها كانَ كمَن شَهِدَها . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۷۱ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چگونه به راه درست زندگی هدایت شویم؟ 🌹 کلام خدای : ای محمد! به مردم بگو: از دستورات واجب و حرام خدا در همه امور كنيد. همچنین از دستورات واجب و حرام پيامبر خدا در همه امور كنيد؛ اما اگر روى بگردانيد و نکنید، زيانى متوجه پيامبر نمى شود، زيرا تکلیف او فقط واجبات و حرامهایی است كه بر عهده اش نهاده شده و تکلیف شما هم آن واجبات و حرامهایی است كه بر عهده شما نهاده شده است. اگر از دستورات او كنيد، به راه درست زندگی هدايت مى ‏شويد. چون دستورات او همان دستورات خداست و این پيامبر تکلیفی جز ابلاغ واضح پیام خدا ندارد. 📖 قلْ أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّما عَلَيْهِ ما حُمِّلَ وَ عَلَيْكُمْ ما حُمِّلْتُمْ وَ إِنْ تُطيعُوهُ تَهْتَدُوا وَ ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبينُ (نور، 54) آیه شماره 286 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (59) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۱۱۵) ✅ در حکومت اسلامی، اعطای مسئولیت به چه کسانی حرام است؟ 🌹 امام حسین علیه السلام نامه ای کوبنده به معاویه نوشت و او را به سبب کارهایی که کرده بود، سرزنش کرد. در آن نامه خطاب به معاویه چنین آمده بود: «تو به پسرت یزید مسئولیت دادی، در حالی که جوانی شرابخوار و سگ باز است. در امانتت خیانت کردی و مردمت را رها کردی و به نصیحت پروردگارت عمل نکردی. چگونه کسی را که شراب می نوشد، به عنوان مسئول امّت محمّد می گماری، با آنکه شرابخوار، از فاسقان است و کسی که شراب می نوشد، از اشرار؟ شراب خواری که نمی تواند امانتدار یک درهم باشد، چگونه امین امّت باشد؟! به زودی نامه عملت را می بینی، هنگامی که دیگر صحیفه های استغفار، بسته شده است». ✍️ شرح: سپردن مسئولیت در حکومت اسلامی به کسی که علناً گناه می کند، حرام است. 📖 عنِ الحُسَینِ بنِ عَلِیٍّ علیه السلام أنَّهُ کَتَبَ إلی مُعاوِیَةَ کِتابا یُقَرِّعُهُ فیهِ و یُبَکِّتُهُ بِاُمورٍ صَنَعَها،کانَ فیهِ: ثُمَّ وَلَّیتَ ابنَکَ و هُوَ غُلامٌ یَشرَبُ الشَّرابَ و یَلهو بِالکِلابِ،فَخُنتَ أمانَتَکَ،و أخرَبتَ رَعِیَّتَکَ،و لَم تُؤَدِّ نَصیحَةَ رَبِّکَ،فَکَیفَ تُوَلّی عَلی امَّةِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله مَن یَشرَبُ المُسکِرَ؟و شارِبُ المُسکِرِ مِنَ الفاسِقینَ!و شارِبُ المُسکِرِ مِنَ الأَشرارِ!و لَیسَ شارِبُ المُسکِرِ بِأَمینٍ عَلی دِرهَمٍ، فَکَیفَ عَلَی الاُمَّةِ؟! فَعَن قَلیلٍ تَرِدُ عَلی عَمَلِکَ،حینَ تُطوی صَحائِفُ الاِستِغفارِ. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 301 📱 @mottagheen
✅ در قیامت چه کسانی خندان و خوشحالند؟ 🌷 امام خامنه ای: {در قیامت} يك عده چهره هاشان خندان است و خوشنود و خوشحال و سربلندند. اين ها چه كسانى هستند؟ كسانى هستند كه در دنيا از پل صراطى كه حقيقت و باطنش در آنجاست و مثال آن در اينجاست، توانسته اند رد شوند. اين پل صراط، پل ، پل و پل است؛ «و ان اعبدونى هذا صراط مستقيم»؛ (06/ 08/ 1383) ✍️ شرح: ، و یعنی یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی. این، همان صراط مستقیم است. پند 109 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (21) س: آیا اینکه خداوند علم دارد که ما چه می کنیم و عاقبتمان چه می شود، با انتخاب و اختیار ما منافات ندارد؟ ج: خدا علم دارد که عاقبت تو با اختیار خودت چطور می شود. او می داند که انسان با اختیار خودش کافر می شود و با اختیار خودش گناه می کند. این را می داند؛ بنابراین منافاتی با اختیار ندارد. س: خدا از سرنوشت انسان ها با خبر است؛ پس آیا ما در کارهایمان مجبور هستیم؟ ج: نه خیر؛ خدا به شما در کارها اختیار داده است. هر کاری می خواهی، می کنی. س: آیا علم خداوند در تکوین، تأثیری در تشریع ما ندارد؟ ج: شما در تشریع آزاد هستی. در تکوین اراده نداری. س: آیا علم خداوند در دایره ی تشریع ما اثری ندارد؟ ج: شما در دایره ی افعال آزاد هستید. خدا به شما اراده داده؛ چشم داده؛ گوش داده و عقل داده و فرموده: «از این راه برو و از آن راه نرو!» شما اختیار داری که از هر راه بروی و خدا آثار آن راه را به شما می دهد. اگر راه خیر را بروی، هر چه خوبی و خیر دنیا و آخرت است، به شما می دهد. اگر راه بدی را بروی، گرفتار جهنم می شوی. خدا هیچ وقت کسی را به زور وادار به گناه نمی کند؛ اما به او دست می دهد؛ چشم می دهد؛ پا می دهد. این طور نیست که خدا آدم گناهکار را شَل کند. هر چه به هر گناهکاری داده، به خوب ها هم همان را داده است. همه مغز دارند؛ فکر دارند؛ دست و پا و گوش دارند؛ جوان هستند؛ قوی هستند. خدا فرموده: «در این دایره، حق ندارید کار بد انجام دهید.» انسان اختیار دارد انجام دهد و اختیار دارد انجام ندهد. هر دو لنگه را می تواند. اگر یک لنگه را بتواند و دیگری را نه، این اراده نیست. اگر بکند، فساد ظاهر می شود و خدا یقه اش را می گیرد. س: چرا خدا ما را از آن دنیا به اینجا آورد؟ مگر قدرت آن را نداشت که از همان جا یک سره به بهشت ببرد؟ مگر نمی دانست که چه کسی خوب است و چه کسی بد؟ ج: بله می دانست. فرمود: «با اختیار خوب شوید و با اختیار هم بد شوید.» حالا دیگر کسانی که با اختیار بد شده اند، خدا حق دارد حرف هایی را که زده، درباره ی آن ها پیاده کند. س: وقتی خداوند تعالی می داند که بعضی از انسان ها عاقبت به شر می شوند، چرا آن ها را آفریده است؟ ج: خودشان خودشان را عاقبت به شر می کنند. خدا فرموده: «دزدی نکن! اگر دزدی کنی، عاقبت به شر می شوی.» چه کسی گفته دزدی کنی؟ بنابراین خدا کار بدی نکرده است. خدا می داند شما با اختیار خودت دزدی می کنی و عاقبت به شر می شوی. نکن! و فرموده: «نکن!» تو هم می توانی نکنی. وقتی غلط کردی، آن وقت باید گرفتار شوی. س: درباره ی آیه ی «وَ يَفْعَلُ اللَّهُ ما يَشاءُ» چه می فرمایید؟ ج: این مخصوص تکوین است. در تکوین، اختیار مخصوص اوست و هیچ کس کاره ای نیست. خورشید را خلق می کند و به او گرما می دهد. باد می آید. باران می آید. این ها به دست اوست و این مخصوص تکوین است. اما در تشریع اختیار با من است. خودش اختیار داده و من می توانم این کار را بکنم و می توانم نکنم. دلیلش همین است که همه این جور هستند. شما هر کاری بخواهی بکنی، می توانی. این طور نیست که تا کسی بخواهد دزدی کند، خدا پایش را بشکند یا تا بخواهد آدم بکُشد، نابودش کند. انسان آزاد است و اختیار دارد. اما موضوع آن آیه، تکوین است. ما در تکوین، کاره ای نیستیم. در تکوین، «فعّال ما یشاء» خداست. ما را به دنیا می آورد و بعد هم از دنیا می برد، چه من بخواهم و چه نخواهم. اما من در انجام عمل در زندگی، اراده و آزادی دارم. س: آیا این آیه می خواهد بگوید سرنوشت فرد با خداست یا اینکه ...؟ ج: سرنوشت شما با همان افعال خود شماست. شما تصمیم می گیری که دیگر دزدی نکنی. در نتیجه کار درست می شود. همین طور که می توانی دزدی کنی، خدا به تو قدرت توبه هم داده است. به همان دلیل که می توانی دزدی کنی، می توانی دزدی را ترک کنی. اگر ترک کردی، کار درست می شود. خدا این را هم می داند که شما بعد از دزدی به یک انسان خوب برمی خوری یا کتاب خوبی می خوانی و پشیمان می شوی و توبه می کنی. این ها را خدا از اول می داند. سرنوشت یعنی این. امّ الکتاب همان علم خداست. خدا این ها را می داند که چه کسی در نصف اول عمرش خوب بوده و بعد با اختیار بد می شود و چه کسی دزد بوده و بعد با اختیار توبه می کند. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (۳۲) 🌷 امام على (ع) : اى مردم! اگر عده ای خاص در خفا گناه كنند و عموم مردم از آن آگاه نباشند، خداوند متعال عموم مردم را به گناه آن عدّه خاص عذاب نمى كند. اما اگر عدّه اى خاص آشكارا گناه كنند و عموم مردم اعتراض نکنند و آن را تغییر ندهند، در اين صورت هر دو دسته سزاوار مجازات خداوند متعال هستند. 📖 أيُّها النّاسُ ، إنَّ اللّهَ عَزَّ و جلَّ لا يُعَذِّبُ العامَّةَ بِذَنبِ الخاصَّةِ إذا عَمِلَتِ الخاصَّةُ بِالمُنكَرِ سِرّا مِن غَيرِ أن تَعلَمَ العامَّةُ ، فإذا عَمِلَتِ الخاصَّةُ بِالمُنكَرِ جِهارا فلَم يُغَيِّرْ ذلكَ العامَّةُ ، استَوجَبَ الفَريقانِ العُقوبَةَ مِنَ اللّهِ عَزَّ و جلَّ . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۶۸ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen