داستان کوتاه (100)
✅ هشت درخواست
🔺 کسی به امام سجّاد (ع) گفت: اى پسر رسول خدا! در چه حالی هستی؟
امام فرمود: در حالى هستم كه هشت #درخواست از من دارند:
1️⃣ خدا از من انجام #واجبات را می خواهد.
2️⃣ پيامبر خدا از من عمل به سنّتهایش را می خواهد.
3️⃣ خانواده ام از من غذا می خواهند
4️⃣ نفسم از من هوس #حرام می خواهد
5️⃣ شيطان از من #اطاعت از خودش را می خواهد.
6️⃣ دو فرشته نگهبانم از من عمل صادقانه می خواهند
7️⃣ فرشتۀ مرگ از من جانم را می خواهد.
8️⃣ قبر از من بدنم را می خواهد
🔸من بین اين درخواستها هستم.
📖 و قِيلَ لِعَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ) : كَيْفَ أَصْبَحْتَ، يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ: أَصْبَحْتُ مَطْلُوباً بِثَمَانٍ: اَللَّهُ (تَعَالَى) يَطْلُبُنِي بِالْفَرَائِضِ، وَ اَلنَّبِيُّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) بِالسُّنَّةِ، وَ اَلْعِيَالُ بِالْقُوتِ، وَ اَلنَّفْسُ بِالشَّهْوَةِ، وَ اَلشَّيْطَانُ بِاتِّبَاعِهِ، وَ اَلْحَافِظَانِ بِصِدْقِ اَلْعَمَلِ، وَ مَلَكُ اَلْمَوْتِ بِالرُّوحِ، وَ اَلْقَبْرُ بِالْجَسَدِ، فَأَنَا بَيْنَ هَذِهِ اَلْخِصَالِ مَطْلُوبٌ .
📚 الأمالي (للطوسی) , جلد۱ , صفحه۶۴۱
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🌷 عقل و جهل (2)
س: آیا دل با قلب فرق دارد؟
ج: نه خیر؛ یکی است. همه ی این ها یکی است. دل، فارسی است و قلب، عربی. فؤاد هم عربی است. دل مرکز شعور است و قلب هم مرکز شعور است.
س: بعضی می گویند گرایش ها از عقل است و شوق ها از دل؛ آیا صحیح است؟
ج: نه خیر؛ گرایش هم از عقل است. کسی که عقل ندارد، گرایش هم ندارد. این ها تعبیرات شعری است. عاطفی است؛ و الّا از نظر لغت همه ی این ها یکی است. عقل، کار روح است. فکر، کار روح است. شوق، کار روح است. اراده، کار روح است. مشیّت هم کار روح است.
س: «صُدُور» یعنی چه؟
ج: منظور جایگاه عقل است. کرسیِ نشیمن عقل است. غرض این است؛ اما منظور همان است که در لغت است؛ چون نوعاً عرب ها این جور بودند که مرکز عواطف را قلب تلقی می کردند؛ لذا یکی از معانی اش همان قلب است که همه ی این ها در دست اوست. شوق، عداوت، محبت و ... همه در دست اوست. از این، تعبیر به عقل می کنند؛ منتهی چون ما وقتی می گوییم قلب، چیز دیگری منظور است، تا می گوییم قلب، نمی فهمیم که نزد عرب ها این جور نیست. این خلط کردن، کار ماست؛ و الّا لغت می گوید: «قلب یعنی عقل».
س: آیا آیه ی «عَلى قُلُوبٍ اَقْفالُها» یعنی «علی عُقُولٍ»؟
ج: قرآن کریم همیشه از عقل، تعبیر به قلب می کند.
س: آیا عبارت «علی عُقُولٍ» یعنی آن ها نمی فهمیدند؟
ج: نه؛ خود عرب ها این جور استعمال می کردند. قلب می گفتند. خودشان استعمال قلب می کردند و قرآن هم به زبان آن ها نازل شده است. در سایر مسائل هم انسان می بیند قلب استعمال می کنند. عقل، بیشتر مصطلح فلاسفه است. مردم عادی به جای عقل، همان قلب استعمال می کردند.
س: در آن آیه، «اَقْفالُها» به چه معناست؟ این ها که نمی توانند بفهمند؟
ج: یعنی مرکز فهم. اگر به او می گویی، آن ها نمی فهمند. در اثر وجود عناد و وجود مسائل دیگر نمی پذیرند. منظور از «نمی فهمند» این است که اینجا را بسته اند و علم و فهم به داخل آن نمی رود. منظور این است.
س: آیا «قَلْب» در آیه ی «إِلَّا مَنْ اَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» به معنای قلب است؟
ج: مرکز است. قلب و عقل، دو جا نیست. یک جا بیشتر نیست. محل تکلیف، محل دریافت فرمان، محل تصمیم گیری و محل تشخیص حق از باطل یک جا بیشتر نیست. عرب ها هم می گویند عقل و هم می گویند قلب. بیشتر قلب می گویند.
س: با این توضیح، آیه ی «إِلَّا مَنْ اَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ » یعنی چه؟
ج: هر کس آن مرکزش پاک باشد و شرک در آن نباشد و معصیت در آن نباشد و شک و تردید در آن نباشد و اهل ایمان باشد و اهل تقوا باشد، وقتی به آنجا بیاید، کارش درست است.
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
🔹 ادامه دارد ...
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
🌺 توصیه های امام صادق (ع) به عبدالله بن جُندَب (شماره 2)
🔹 خوشا به حال چه کسی؟
✅ خوشا به حال بنده اى كه هيچ گونه غبطه و حسرتى بر داشته هاى مادى اهل گناه نخورد! خوشا به حال بنده اى كه دنبال آخرت باشد و براي آن بكوشد! خوشا به حال بندهاى كه آرزوهاى دروغين، او را سرگرم نکند!
📖 طوبَى لِعَبْدٍ لَمْ يَغْبِطِ اَلْخَاطِئِينَ عَلَى مَا أُوتُوا مِنْ نَعِيمِ اَلدُّنْيَا وَ زَهْرَتِهَا طُوبَى لِعَبْدٍ طَلَبَ اَلْآخِرَةَ وَ سَعَى لَهَا طُوبَى لِمَنْ لَمْ تُلْهِهِ اَلْأَمَانِيُّ اَلْكَاذِبَةُ
📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه ۳۰۱ به بعد
📱 کانال سبک زندگی متقین:
🆔@mottagheen
✅ تفاوت سیاست امیرالمؤمنین و معاویه در چیست؟
🌷 امام خامنه ای:
در اين سياست ورزى، امير المؤمنين يكى از خصوصياتش اين است: از مكر و فريب دور است. در يك جمله اى از حضرت نقل شده كه: «لو لا التّقى لكنت ادهى العرب»؛ اگر #تقوا دست و پاى مرا نمى بست، از همه ى آحاد و مكاران عرب، مكر و حيله را بهتر بلد بودم. يك جاى ديگر در مقام مقايسه ى معاويه با خودش- چون معاويه به دهاء و مكر در حكومت معروف بود- به حسب آنچه كه نقل شده، فرمود: «و اللَّه ما معاوية بأدهى منّى»؛ معاويه از من زرنگتر نيست. منتها على چه كند؟ وقتى بناى بر رعايت #تقوا و رعايت اخلاق دارد، دست و زبانش بسته است. روش امير المؤمنين اين است. #تقوا كه نبود، دست و زبان انسان باز است، مى تواند همه چيز بگويد، خلاف واقع مى تواند بگويد، تهمت مى تواند بزند، دروغ به مردم مى تواند بگويد، نقض تعهدات مى تواند بكند، دل بستگى به دشمنانِ صراط مستقيم مى تواند پيدا كند. وقتى #تقوا نبود، اين جورى است. امير المؤمنين مى فرمايد: من سياست را با #تقوا انتخاب كردم، با #تقوا اختيار كردم؛ اين است كه در روش امير المؤمنين، مكارى و حيله گرى و كارهاى كثيف و اين چيزها وجود ندارد؛ پاكيزه است. (20/ 06/ 1388)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام واجبات و ترک حرامها در زندگی فردی و اجتماعی
پند 164
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ آیا #اطاعت از پیامبر خدا با #اطاعت از خدا فرقی دارد؟
🌹 خدای #متقین فرموده:
هر كس از پيامبر #اطاعت کند، در حقيقت از خدا #اطاعت کرده است.
✍️ شرح: هم #اطاعت از خدا و هم #اطاعت از پیامبر خدا یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها.
📖 منْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ. (نساء، 80)
آیه شماره 35
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
🌷 داستان کوتاه (101)
✅ چشمهایی که نمی گریند
یک شب وارد مسجد کوفه شدم. جوانی را دیدم که با پروردگار خود مشغول راز و نیاز است. سر به سجده گذاشته و مناجات می کند. به سوي او رفتم. دیدم امام سجاد (ع) است. صبح که شد، به خدمتش رسیدم و گفتم: یابن رسول الله! با این مقام و موقعیتی که شما داري، باز هم خود را به رنج و زحمت می اندازي؟
به محض شنیدن این جمله، اشک از دیدگان ایشان فرو ریخت و فرمود: ای یوسف بن اسباط! از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که همه چشمها روز قیامت گریان است مگر چهار چشم:
1. چشمی که از ترس (عذاب) خدا بگرید.
2. چشمی که در راه خدا از بین برود.
3. چشمی که از نگاه #حرام خود داري کند.
4. چشمی که شب زنده دار باشد.
هنگام سجده بندگان، خداوند به فرشتگانش افتخار می کند و می فرماید: به این بنده من نگاه کنید. روحش نزد من است و بدنش در #اطاعت از دستورات من است. ببینید چگونه از خواب کناره گرفته و از ترس عذاب، مرا صدا می زند و آرزو دارد رحمتم شامل حالش گردد. گواه باشید که او را بخشیدم.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 6 ص 118
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🌷 عقل و جهل (2)
س: منظور از آیه ی «ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ في جَوْفِه» چیست؟
ج: هر کس یک عقل دارد. دو عقل به انسان نداده اند. از نظر معرفۀ الاجزاء، وقتی بدن انسان را از هم جدا می کنند، می بینند یک قلب بیشتر ندارد. یک عقل هم بیشتر ندارد. دو مغز ندارد. هیچ کس دو تا ندارد. بعضی می گفتند: «فلانی دو مَرده می فهمد»؛ یعنی دو عقله. خدا فرمود: «نه؛ من به هر کس یک عقل داده ام.» منتهی این عقل ها با هم تفاوت دارند، اما دو تا نیست. از نظر خلقت همه یک عقل بیشتر ندارند.
س: از امام کاظم (ع) نقل شده است: «يَا هِشَامُ الصَّبْرُ عَلَى الْوَحْدَةِ عَلَامَةُ قُوَّةِ الْعَقْل»؛ منظور چیست؟
ج: کسانی که عقلشان قوی است و مغزشان خوب کار می کند، اگر یک ماه یا دو ماه هم تنها باشند، طوری نمی شود و می توانند. اما در کسانی که وزن عقل، مقداری کم است، طاقت نمی آورند و زود بیرون می زنند. یکی از مصادیق بارز صبر بر وحدت در فصول مختلف دوران تشیع است. زمانی شیعه شدن جرم بود. همه ی مردم دشمن بودند و اذیت می کردند. همسایه، غیر همسایه، دولت، اداره؛ لذا صبر بر قلّتِ طرفدار، یکی از علائم عقل بود. کسانی که عقلشان قوی است، خودشان می توانند میزان کنند و صبر کنند؛ اما کسانی که قوی نیستند، یا برمی گردند یا کار دیگری می کنند.
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
🔹 ادامه دارد ...
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
🌺 توصیه های امام صادق (ع) به عبدالله بن جُندَب (شماره 3)
🔹 فواید اطاعت از خدا
✅ ای پسر جُندَب! اگر شيعيان ما (بر اطاعت از دستورات #واجب و #حرام ما) مقاومت كنند، فرشتگان با آنان دست می دهند و ابر بر سرشان سايه می افكند و همچون (روشنائى) روز می درخشند و روزي شان از آسمان و زمين می رسد و هيچ چيزى از خدا نمی خواهند مگر اینكه خدا به آنها می دهد.
📖 يا اِبْنَ جُندَب لَوْ أَنَّ شِيعَتَنَا اِسْتَقَامُوا لَصَافَحَتْهُمُ اَلْمَلاَئِكَةُ وَ لَأَظَلَّهُمُ اَلْغَمَامُ وَ لَأَشْرَقُوا نَهَاراً وَ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ وَ لَمَا سَأَلُوا اَللَّهَ شَيْئاً إِلاَّ أَعْطَاهُمْ.
📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۳۰۱ به بعد
📱 کانال سبک زندگی متقین:
🆔@mottagheen
✅ چه کنیم که خدا لغزشهای ما را ببخشد؟
🌷 امام خامنه ای:
همه به وظائفشان عمل كنند؛ سعى كنيد. سعى كنيد. ما كه عرض مى كنيم همه به وظائفشان عمل كنند، اين معنايش اين نيست كه حالا ما به همه ى وظائفمان، خودمان عمل مى كنيم؛ نه، «و ما ابرّئ نفسى»؛ بايد سعى بكنيم ديگر؛ تلاشمان اين باشد؛ #تقوا اين است. #تقوا يعنى تلاش و مراقبت براى انجام وظيفه؛ اين معناى #تقواست. اين تلاش را داشته باشيم، يك وقت هم اگر چنانچه لغزشى پيش آمد، آن وقت خداى متعال عفو خواهد كرد؛ خداى متعال آن وقت از لغزشهاى ما خواهد گذشت؛ آن وقتى كه ما مراقب باشيم. (03/ 05/ 1388)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام واجبات و ترک حرامها در زندگی فردی و اجتماعی
پند 165
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ آیا راهی برای پاک کردن #گناهان گذشته داریم؟
🌹 خدای #متقین فرموده:
هر کس اهل #تقوای خدا شود، خدا #گناهان او را پاک می کند و مزد او را بزرگ می کند.
📖 و مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئاتِهِ وَ يُعْظِمْ لَهُ أَجْراً (طلاق، 5)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها.
آیه شماره 36
📱 کانال سبک زندگی متقین
@mottagheen
داستان کوتاه (102)
✅ مهمانی شراب
🌺 هارون پسر جهم می گوید:
هنگامی که امام صادق (ع) در حیره، منصور دوانیقی را ملاقات نمود، من در خدمت ایشان بودم. یکی از سران سپاه منصور، پسر خود را ختنه کرده بود و عده زیادي از اعیان و اشراف را براي ولیمه دعوت کرده بود.
امام صادق (ع) نیز از دعوت شدگان بود. سفره آماده شد و مهمانان بر سر سفره نشستند و مشغول خوردن شدند. در این میان، یکی از مهمانان آب خواست. به عنوان آب، جامی از شراب به دستش دادند. جام که به دست او داده شد، امام صادق (ع) فوراً از سر سفره بلند شد. از امام پرسیدند: چرا بلند شدید؟
ایشان فرمود: این سخن پیامبر (ص) است که هر کس بر سر سفره اي که در آن شراب می نوشند، بنشیند، #ملعون است.
📖 عنْ هَارُونَ بْنِ اَلْجَهْمِ قَالَ: كُنَّا مَعَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِالْحِيرَةِ حِينَ قَدِمَ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ اَلْمَنْصُورِ فَخَتَنَ بَعْضُ اَلْقُوَّادِ اِبْناً لَهُ وَ صَنَعَ طَعَاماً وَ دَعَا اَلنَّاسَ وَ كَانَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِيمَنْ دُعِيَ فَبَيْنَا هُوَ عَلَى اَلْمَائِدَةِ يَأْكُلُ وَ مَعَهُ عِدَّةٌ عَلَى اَلْمَائِدَةِ فَاسْتَسْقَى رَجُلٌ مِنْهُمْ مَاءً فَأُتِيَ بِقَدَحٍ فِيهِ شَرَابٌ لَهُمْ فَلَمَّا أَنْ صَارَ اَلْقَدَحُ فِي يَدِ اَلرَّجُلِ قَامَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلْمَائِدَةِ فَسُئِلَ عَنْ قِيَامِهِ فَقَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَلْعُونٌ مَنْ جَلَسَ عَلَى مَائِدَةٍ يُشْرَبُ عَلَيْهَا اَلْخَمْرُ.
📚 الکافي ج6 ص 268
@mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🌷 عقل و جهل (3)
س: لطفاً حدیث «الصَّبْرُ عَلَى الْوَحْدَةِ عَلَامَةُ قُوَّةِ الْعَقْلِ فَمَنْ عَقَلَ عَنِ اللَّهِ اعْتَزَلَ اَهْلَ الدُّنْيَا وَ الرَّاغِبِينَ فِيهَا» را توضیح دهید؟
ج: اهل دنیا مشخص هستند. کسانی که بیست و چهار ساعته دنبال دنیا می روند. اگر انسان بخواهد مقداری از دنبال دنیا رفتن کم کند و به دنبال خدا رفتن را اضافه کند، راهش این است که مقداری از این طرف کم کند. مقداری از ارتباط خودش را، مناسبت های خودش را، کارهای خودش را و مشاغل خودش را با دنیاطلب ها کم کند و به اندازه ی ضرورت اکتفاء کند و باقی آن را برای آن طرف بگذارد.
س: در این حدیث عبارت «عَقَلَ عَنِ اللَّه» یعنی چه؟
ج: از خدا حرف هایی را که زده است، بفهمد. خدا در قرآن چه حرف هایی زده است؟ اگر دنبال آن برود، این طور می شود. دیگر نمی تواند دنبال آن ها برود. اگر حرف هایی را که خدا زده است بفهمد، دیگر زیاد به آن طرف نمی رود و به این طرف می آید.
س: در ادامه ی حدیث آمده: «وَ رَغِبَ فِيمَا عِنْدَ اللَّه».
ج: دنبال حرف هایی که خدا زده است و وعده هایی که داده است، برود. دیگر دنبال پول، پست، مقام و انتخابات نمی دود.
س: در ادامه ی حدیث آمده: «وَ كَانَ اللَّهُ اُنْسَهُ فِي الْوَحْشَةِ».
ج: اگر تنها هم باشد، با خدا حرف می زند و کار می کند. دیگر تنهایی احساس نمی شود.
س: در ادامه ی حدیث آمده: «وَ صَاحِبَهُ فِي الْوَحْدَةِ».
ج: رفیق او است. دیگر با خدا حرف می زند.
س: در ادامه ی حدیث آمده: «وَ غِنَاهُ فِي الْعَيْلَةِ».
ج: عیله یعنی فقر. عیال یعنی وسیله ی فقر. خرج می کند و کم می شود؛ لذا اینکه می گویند: «اهل و عَیال» غلط است. عِیال صحیح است؛ یعنی وسیله ی فقر. پول کم می شود و گاهی هم تمام می شود و انسان به زحمت می افتد. عَیله یعنی فقر. در فقر پول نیست، اما او خودش را با خدا بی نیاز می کند. به خدا ایمان دارد و می داند اگر بناست خدا به او عمر بدهد، می رساند؛ ان شاء الله.
س: در ادامه ی حدیث آمده: «وَ مُعِزَّهُ مِنْ غَيْرِ عَشِيرَةٍ».
ج: سابقاً این طور بوده است. کسانی که عشیره و قبیله ی آن ها مرد زیاد داشت، معروف و قدرتمند بودند و در جنگ ها پیروز می شدند؛ ولی کسی که هیچ کس را نداشت، شکست خورده بود. اما آن که کسی را ندارد، اگر با خدا ارتباط داشته باشد و کس او خدا باشد، او بدون عشیره و قبیله پیروز و موفق است.
س: در ادامه ی حدیث آمده: «إِنَّ الْعَاقِلَ رَضِيَ بِالدُّونِ مِنَ الدُّنْيَا مَعَ الْحِكْمَةِ».
ج: اگر انسان آنچه را خدا گفته فهمیده باشد، به مقدار ضرورت دنیا اکتفا می کند و دیگر دنبال بیشتر نمی گردد؛ اما این را می فهمد که حکمت این را اقتضاء می کند که به دنبال آنچه لازم است، برود و بیشتر از آن را مطالبه نکند. این مصداق حکمت است.
س: در ادامه ی حدیث آمده: «وَ لَمْ يَرْضَ بِالدُّونِ مِنَ الْحِكْمَةِ مَعَ الدُّنْيَا».
ج: او تشخیص می دهد که اگر دنبال کمِ دنیا برود همراه با حکمت، بهتر است از اینکه دنبال زیادِ دنیا برود بدون حکمت؛ چون حکمت با دنبال زیادِ دنیا رفتن، مخالف است.
س: در ادامه ی حدیث آمده: «فَلِذَلِكَ رَبِحَتْ تِجارَتُهُم».
ج: لذا معاملات آن ها پر سود شده است؛ یعنی چه کردند؟ این راه را بر راه دنیا ترجیح دادند و انتخاب کردند؛ لذا استفاده ی آن ها زیاد است؛ ولی استفاده ی دیگران همین چند روز است و همه هم استفاده نمی کنند. آن وقت بعد از آن ضرر می دهند.
📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
🔹 ادامه دارد ...
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen