eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.6هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
35 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ چرا باید عبد خدا باشیم و فقط مطیع او؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: ای مردم! اربابی باشید که اولاً خالق شما و خالق همه انسانهای گذشته است؛ نه عبد دیگران. شما با او و مطیع او شدن، در معرض باتقوا شدن قرار می گیرید. ثانیاً اوست که زمین را بستر آرام زندگی شما قرار داد و آسمان را سقف بالای سرتان؛ نه غیر او. ثالثاً اوست که از آسمان برای شما باران می باراند؛ نه غیر او. رابعاً اوست که با آب باران، انواع درختان میوه را برای تأمین روزی شما در زمین می رویاند؛ نه غیر او. پس شما که این چیزها را می دانید، دیگران را شریک خدا ندانید و غیر او و مطیع غیر او نباشید! ✍️ شرح: عبد خدا بودن یعنی انجام و ترک 📖 يا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ وَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ * الَّذي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِراشاً وَ السَّماءَ بِناءً وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقاً لَكُمْ فَلا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (بقره، 21 و 22) آیه شماره 235 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 3) س: تقوا در اعتقادات یعنی چه؟ ج: تقوا در اعتقادات یعنی پذیرفتن عقیده ای که خدای متعال در قرآن کریم اعلام کرده که باید انسان به آن معتقد شود. پذیرفتن و باور کردن این عقیده که خدا اعتقاد به آن را بر انسان ها واجب کرده است، جزء کارهای واجب شرعی و جزء تقوا است. س: تقوا مقدم است یا اعتقاد؟ ج: اگر عقیده نباشد که تقوا مورد ندارد. اول ایمان و بعد از آن اطاعت فرمان و تقوا: «الَّذينَ آمَنُوا وَ كانُوا يَتَّقُونَ». اگر من خدا را قبول نکنم، حرف او را هم قبول ندارم؛ پس اول ایمان به خدا و بعد اطاعت فرمان خدا. س: شما فرموده اید: «تقوا سه مرحله را درست می کند»؟ ج: اگر ایمان نباشد که من تقوا را مراعات نمی کنم تا در نتیجه سه مرحله درست شود. ایمان، اطاعت فرمان می آورد. اطاعت فرمان هم باعث بالا رفتن ایمان به عقائدی می شود که خدا ردیف کرده است. عقل ابتدایی، ایمان به این معنا را که خدا هست، می پذیرد. بعد از آن، تقوا آن را تقویت می کند. س: چه چیزی اراده را برای رعایت تقوا قوی می کند؟ ج: انسان، کمی عقل دارد و می فهمد که این به نفع او است. می فهمد که وقتی خدا گفته «دزدی نکن!» خوب است. ما این را کمی می فهمیم. خود این زحمتی ندارد که اراده کنیم و انجام دهیم. اگر همین مقداری را که می فهمیم، انجام دهیم، خود همین اراده را تقویت می کند. اگر انسان با کسانی که در همه ی قسمت های زندگی تقوا را مراعات می کنند معاشرت کند، تصمیم و اراده اش تقویت می شود. خواندن شرح حال علمای ربانی بزرگ هم که عمری را با تقوا گذرانده اند، انسان را تشویق می کند که تقوا را مراعات کند. این ها همه مُمد هستند و کمک می کنند. س: آیا فقط واجبات را انجام دهیم؟ ج: خدا بیشتر از این الزاماً نخواسته است. نگفته مستحب را انجام نده؛ بلکه گفته: «اگر مزد بیشتری بخواهی، آن را هم باید انجام بدهی؛ اما اگر انجام ندادی، تو را به جهنم نمی برم. ولی اگر واجبی را ترک کردی، نتیجه اش جهنم است یا حرامی را مرتکب شدی، نتیجه اش جهنم است.» خدا روی این دو خیلی فشار آورده است. س: آیا همه ی واجبات را انجام دهیم؟ ج: حالا شما انجام بده، ببین بقیه ای می ماند. واجب و حرام در تمام حالات بیداری انسان هست. تا انسان بیدار است، چشمش می بیند؛ زبانش حرف می زند و دست و پایش حرکت می کند. در این حرکات، احیاناً هم حرام داریم و هم واجب؛ بنابراین این جور نیست که فقط در مسجد واجب و حرام باشد. در خیابان هم هست. در خانه هم هست. خیلی ها به خانه که می روند، اولِ گناه و معصیتشان است. بر سر زن و بچه داد می زنند و فحش می دهند و می زنند. بنابراین تا آدم بیدار است، کار می کند. در این کارها حرام هم هست. باید با تقوا حرامِ آن را بیرون کنیم و واجبش را انجام دهیم. س: اگر به همین واجبات اکتفا کنیم، چه می فهمیم؟ ج: حالا شما اکتفا کن؛ ببین یک من ماست چقدر کره دارد. بعد می فهمی. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🔹 از علی آموز ... ✅ بندگان خوب خدا را با چه معیاری بشناسیم؟ 🌷 امام علی (ع): فقط با خوب اطاعت کردن از دستورات و است که بندگان خوب خدا شناخته می شوند. 📖 بحُسْنِ الطَّاعَةِ يُعْرَفُ الْأَخْيَارُ. 📚 تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 182 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
📣 داستان کوتاه (83) ✅ با چه کسانی بد باشیم؟ حضرت عیسی روح الله (ع) به اصحابش فرمود: ای یاران! بکوشید خود را دوست خدا کنید و به او نزدیک شوید. یاران گفتند: ای روح الله! به چه وسیله ای خود را دوست خدا کنیم و به او نزدیک شویم؟ فرمود: به وسیله بد بودن با . با خشم بر آنان، خدا را از خود خشنود کنید. گفتند: در این صورت با چه کسی همنشین باشیم؟ فرمود: با آن کس که: 1️⃣ دیدنش شما را به یاد خدا اندازد. 3️⃣ گفتارش بر اعمال خیرتان بیفزاید. 4️⃣ اعمالش شما را به یاد آخرت اندازد. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 4 ص 213 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چگونه به همه درجات اهل تقوا برسیم؟ 🌷 پیامبر اکرم (ص): تمام تقوا در این است که احکام و را که بلد نیستی، یاد بگیری و به احکام و که بلدی، عمل کنی. 📖 تمَامُ التَّقْوَى أَنْ تَتَعَلَّمَ مَا جَهِلْتَ وَ تَعْمَلَ بِمَا عَلِمْتَ 📚 مجموعة ورام، ج‏2، ص: 120 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
☑️ چه کسی دوست ماست و چه کسی دشمن ما؟ 🌹 امام حسين (ع): هر كس تو را دوست داشته باشد، تو را از نهی می کند و هر كس دشمن تو باشد، تو را به تشویق می کند. 📖 منْ أَحَبَّكَ نَهاكَ، وَ مَنْ أَبَغَضَكَ أغْراكَ 📚 بحار الانوار، ج 78، ص 128 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ حضرت هود (ع) مردم زمانه اش را چگونه به مسیر بندگی دعوت می کرد؟ 🌷سخن خدا در قرآن: 1️⃣ هود را که همشهری قوم عاد بود، به عنوان جانشینمان در میان قومش فرستادیم. او به مردم قومش گفت: ای قوم من! خدا باشید نه عبد غیر او؛ چون شما در جهان، هیچ فرماندهی جز او ندارید. حالا که خدا فرمانده جهان است و فقط او فرمانده است، آیا از از او نمی ترسید؟ 2️⃣ هود را که همشهری مردم قوم عاد بود، به یاد آور! زمانی که در سرزمین احقاف به مردم درباره نافرمانی از فرامین خدا هشدار می داد. این در حالی بود که قبل و بعد از او نیز کسانی این هشدار را به آن مردم داده بودند و گفته بودند: مبادا غیر خدا و کسی غیر از او شوید! اگر چنین کنید، من از شکنجه روز وحشتناک قیامت بر شما می ترسم. 📖 متن آیات: 1️⃣ و إِلى‏ عادٍ أَخاهُمْ هُوداً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ أَ فَلا تَتَّقُونَ (اعراف، 65) 2️⃣ و اذْكُرْ أَخا عادٍ إِذْ أَنْذَرَ قَوْمَهُ بِالْأَحْقافِ وَ قَدْ خَلَتِ النُّذُرُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ اللَّهَ إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ عَظيمٍ (احقاف، 21) آیه شماره 236 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 4) س: چرا خداوند گناهان را یک باره مشخص نکرد تا انسان ها آن را بدانند و ترک کنند؟ ج: همان یک چندم را هم که گفت، به آن عمل نکردند. کسی که تا دیروز آزاد بود و همه کار می کرد و کسی که آدم می کشت، دزدی می کرد، زنا می کرد و نجاست می خورد، حالا اگر خدا یک باره به او بگوید: «همه ی این ها نه!» چه کسی گوش می دهد. مگر اینکه خدا مثل من حکیم نباشد؛ و الّا خدا حکیم است و می داند که این آدم طاقت ندارد و باید آرام آرام از او خواست؛ لذا محرمات کم کم نازل شد. به تدریج وقتی یکی دو تای اول را انجام داد، زمینه برای سومی و چهارمی آماده می شود تا در طول بیست و سه سال، خیلی از محرمات نازل شد و خیلی از آن هم نازل نشد. بعد حضرات معصومین مأمور شدند که ابلاغ کنند. بنابراین حکمت اقتضا می کند که به آدمی که به کار بد و زشت و گناه عادت دارد، یک باره نمی شود گفت که همه را زمین بگذارد؛ چون نمی شود. بار سنگین است؛ اما اگر کم کم او را دعوت کنیم، امکان پذیر است؛ لذا پروردگار متعال واجبات و محرمات را کم کم بیان کرد و از مردم خواست که ان شاء الله واجب را انجام دهند و حرام را ترک کنند. س: آیه ی «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ» با «لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا» چه فرقی دارد؟ ج: سُبُل جمع است و صراط مفرد است. همه ی انسان ها در زندگی یک راه بیشتر ندارند. کلید ورود به این راه چیست؟ تقواست. تقوا روی چه چیزی پیاده می شود؟ روی کار پیاده می شود. بعضی از کارها واجب است و بعضی از کارها حرام. آن کارها سُبُل است. سُبُل جمع است. نماز خواندن، روزه گرفتن و انجام سائر واجبات، هر کدام سبیل جلب مرضات خداست. سبیل، کاری است که اگر انجام دهم، رضایت خدا را جلب کرده ام و اگر کارهایی را که حرام است ترک کنم، رضایت خدا را جلب کرده ام. این ها جمع هستند و سبیلِ جلب رضایت خدای متعال هستند. اما همه ی این ها در صراط هست. اگر یکی از آن ها را ترک نکنی، فاسق هستی. همه ی واجبات را باید انجام داد و همه ی محرمات را باید ترک کرد. این ها همه هستند و جمع هستند. زیادند. این ها سبل هستند. اگر واجبات را انجام دادی، وارد سبل جلب رضایت خدا شده ای. اگر همه ی محرمات را ترک کردی، وارد سبل جلب رضایت خدا شده ای. س: آیا درجه ندارند؟ ج: این اولین درجه است که بر همه واجب و لازم است. حالا شما این را انجام بده. بعد ان شاء الله. س: لطفاً این آیه را توضیح دهید: «وَ أنَّ هذا صِراطي‏ مُسْتَقيماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبيلِهِ». ج: صراط در قرآن کریم به صورت مفرد آمده است و جمع نیامده است؛ اما سبیل به صورت جمع هم آمده و سُبُل استعمال شده است. بنا شد صراط، بندگی در برابر خدا باشد. اگر شما نماز خواندی، بندگی کرده ای. اگر روزه گرفتی، بندگی کرده ای. اگر خمس دادی، بندگی کرده ای. اگر به مکه رفتی، بندگی کرده ای. همه ی این ها در دلِ بندگی کردن است. بندگی یکی است؛ اما تمام این کارهایی که خدا دستور داده است، سبیل هستند و جمع سبیل، سُبل است. سبیل، راه جلب خشنودی پروردگار متعال از هر کدام است. اگر به خاطر اینکه خدا واجب کرده است، به حج بروی، خدا خشنود می شود. اگر نماز بخوانی، خدا خشنود می شود. پس سُبل عبارت از انجام وظائف و تکالیفی است که هر کدام موجب جلب رضایت و خشنودی پروردگار متعال است. همه ی این ها در دل بندگی و عبودیت است. صراط یکی است و سُبل، متعدد. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (86) 🌺 دروغ کوچک در شب زفاف، عایشه را آماده کرده به نزد پیغمبر (ص) بردم و عده اي از زنان همراه من بودند. به خدا سوگند! نزد حضرت غذایی جز یک ظرف شیر نبود. رسول خدا (ص) مقداري از آن خورد. سپس ظرف شیر را به دست عایشه داد. عایشه حیا نمود بگیرد. به او گفتم: دست پیغمبر را رد نکن! عایشه با شرم، ظرف شیر را گرفت و مقداري خورد. آنگاه پیامبر (ص) فرمود: ظرف شیر را به همراهان خود بده! آن ها گفتند: ما اشتها نداریم. پیامبر (ص) خدا فرمود: هرگز گرسنگی و دروغ را با هم جمع نکنید. من اسماء دختر عمیس گفتم: یا رسول الله! اگر یکی از ما بگوید اشتها نداریم، این دروغ حساب می شود؟ پیامبر (ص) فرمود: بله! دروغ در نامه عمل انسان نوشته می شود. حتی دروغ کوچک در نامه اعمال به عنوان دروغ کوچک ثبت می گردد. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 3 ص 24 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ شرط رسیدن به بهشت چیست؟ 🌷 امام خمینی: (انسان) اگر قيام به ‏ نكند و اعمال و افعال و حركات و سكنات او مطابق دستورات شرايع نباشد، بهشت اعمال، كه «فيها ما تشتهيه الأنفس و تلذّ الأعين» مى ‏باشد، از براى او نيست. 📚 چهل حديث(اربعين حديث)، ص: 413 ✍️ توضیح: یعنی خدا را مولا، و خود را عبد او بدانیم و از دستورات و اطاعت کنیم مثل اطاعت یک عبد از مولایش 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 54) 🌷 پیامبر اکرم (ص) : وقتی در یک جمع، علم دین ظاهر شود اما از عمل به آن دوری شود، و زبانها در ظاهر مثل هم حرف بزنند اما قلبها با هم اختلاف داشته باشند، و فامیلهای نسبی از هم ببرّند و با هم قهر کنند، در آنجا خدا آنها را کرده و از شنیدن حق کَرشان کرده و از دیدن حق کورشان می کند. 📖 إذَا ظَهَرَ الْعِلْمُ وَ احْتُرِزَ الْعَمَلُ وَ ائْتَلَفَتِ الْأَلْسُنُ وَ اخْتَلَفَتِ الْقُلُوبُ وَ تَقَاطَعَتِ الْأَرْحَامُ هُنَالِكَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَ أَعْمى‏ أَبْصارَهُمْ. 📚 وسائل الشيعة، ج‏21، ص: 494 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ کدام عمل از دو هزار رکعت نماز بهتر است؟ 🌷 پیامبر اکرم (ص): نزد خدا ترک لقمه ، محبوبتر از دو هزار رکعت نماز است. 📖 ترْكُ لُقْمَةِ حَرَامٍ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ صَلَاةِ أَلْفَيْ رَكْعَةٍ تَطَوُّعاً مجموعة ورام، ج‏2، ص: 120 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
☑️ دستور خدا به انسانها درباره اهل بیت چیست؟ 🌹 امام حسين (ع): به خدا قسم که خدا هیچ کس را نیافریده مگر اینکه به او دستور داده که از دستورات ما کند. ✍️ شرح: اطاعت از دستورات امام حسین (ع)، همان انجام و ترک است. 📖 و اللّهِ مَا خَلَقَ اللّهُ شَیْئاً إِلا وَ قَدْ اَمَرَهُ بِالطّاعَةِ لَنَا. 📚 بحار الانوار، ج ۴۴ ص ۱۸۱ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
خدا از حضرت سلیمان (ع) با چه صفتی یاد کرده است؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: ما به داوود، فرزندی به نام سلیمان بخشیدیم. او خوب بود؛ چون در همه کارها به ما رجوع می کرد تا حکم آن را بداند و برای انجام آن حکم، از ما کمک می خواست. ✍️ شرح: راه خدا شدن، انجام دستورات و خداست. 📖 و وَهَبْنا لِداوُدَ سُلَيْمانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ (30) آیه شماره 237 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 5) س: آیا تقوا دادنی است یا گرفتنی؟ ج: خدا از شما تقوا خواسته است. به شما تقوا نمی دهد. چیزهای دیگر می دهد، اما تقوا را از شما خواسته است. تقوا بندگی است. شأن خدا نیست. شأن خدا معبود بودن است و شأن من بندگی است. من باید بندگی را تحویل خدا دهم. او فرموده: «واجب را انجام بده و حرام را ترک کن.» این وظیفه ی من است. س: آیا امکان دارد انسان با توسل به تقوا برسد؟ ج: نه؛ با تصمیم، کوشش و جدیتی که خدا به شما داده، تقوا را هم می شود پیاده کرد؛ اما اگر من توان و قدرت داشته باشم و تقوا را مراعات نکنم و بگویم: «تو بده»، نمی شود. گناه پشت سر گناه به پای من می نویسند. اگر واجب پیش آمد، باید با تمام توان انجام دهم. نمی شود که به انتظار بنشینم و توسل کنم که حالا بشود یا نشود. چطور کارهای دیگر را می توانم انجام دهم اما به تقوا که می¬رسد عاجز هستم؟ تقوا هم کار است. کار من است. همان طور که من راست می¬گویم، دروغ هم می توانم بگویم. اگر گفتند: «دروغ حرام است»، نباید دروغ بگویم و می توانم نگویم. بنابراین این حرف ها درست نیست. خدا قبلاً امکان داده؛ توفیق داده؛ پیغمبر فرستاده؛ کتاب فرستاده و توان هم داده و فرموده: «این کار را بکن!» اگر شما نکنی و این حرف ها را بگویی، معنایش این است که نمی خواهی به حرف خدا گوش بدهی. س: خدا بعضی چیزها را حلال کرده و بعضی را حرام؛ چرا چیزهایی را حرام کرده که تمام خوشی ها در آن است؟ ج: نه؛ چرا بی خودی حرف می زنی؟ خدا فرموده: «ازدواج کن.» چقدر خوشی در آن است؟ فرموده: «چیز حلال بخور.» چقدر خوشی در آن است؟ اما کارهای بد را فرموده: «نکن. دزدی نکن. ظلم نکن. مال مردم را نخور.» خدا این ها را حرام کرده است. شما می خواهی شراب بخوری و ضمن آن خوشی کنی. اگر شکم کسی را پاره کنی، درست است؟ خدا این ها را حرام کرده است؛ ولی کارهای بی ضرر و کارهای بی زحمت را حرام نکرده است و همه حلال است. کارهایی که ضرر دارد، اگر کسی درباره ی خود شما هم انجام دهد، دادت درمی آید. اگر مال تو را بدزدند یا آبروی تو را ببرند، چه می کنی؟ خدا این ها را حرام کرده است. کی خدا خوشی را حرام کرده است؟ شما کارهای حرام را انجام نده، هر خوشی که هست، آزاد هستی؛ منتهی نباید مست شوی. اگر مست شوی، شکم مردم را پاره می کنی. این حرام است. اسم این خوشی نیست. جنون و دیوانگی است و از بین بردن عقل است. اسم این که خوشی نیست. عاقل باش! کار خیر انجام بده! اگر هر روز چلوکباب بخوری، طوری نیست. خدا خوبی ها را حرام نکرده است. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ معلمان چگونه دانش آموزان را تربیت کنند؟ با چه دستورالعملی؟ 🌷 سخن امام خمینی در جمع معلمان: به آنها (به دانش آموزان) بفهمانيد كه انسان تا سرش توى اين آخور طبيعت است انسان نيست. اينهايى كه همه توجهشان به اين است كه چيزى به دست بياوريم و يك زندگى با رفاه درست كنيم، توى آخورِ طبيعت سرشان هست. در آخر هم مثل يك حيوانى كه در آخور، سرش هست محسوب مى‏شود. شماها بايد به اينها بفهمانيد كه زندگى شرافتمندانه، زندگى است. زندگى انسانى زندگى شرافتمندانه است. بايد شما آنها را از ‏ غير خدا بازداريد، و به ‏ خدا، به بندگى خدا آنها را تربيت كنيد. اگر از راه ‏ خدا انسان وارد شد در جامعه، يا نظر انداخت به امور، از اين راه و از اين كانال وقتى واقع شد، وارد شد، كارهايش همه الهى مى‏شود. 📚 صحيفه امام، ج‏14، ص: 37 ✍️ توضیح: خدا یعنی خدا را مولا، و خود را عبد او بدانیم و از دستورات و اطاعت کنیم مثل اطاعت یک عبد از مولایش 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ خدا در دادگاه قیامت در مقابل گناهکاران چه استدلالی می کند؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: ای فرزندان آدم! آیا من در دنیا به شما سفارش نکرده بودم که شیطان نباشید و از او اطاعت نکنید که او دشمن آشکار شماست؟ آیا به شما سفارش نکرده بودم که من باشید و از دستورات و من اطاعت کنید که این، صراط مستقیم و مسیر معتدل زندگی است؟ نگفته بودم؟ 📖 أ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَني‏ آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ * وَ أَنِ اعْبُدُوني‏ هذا صِراطٌ مُسْتَقيمٌ (یس، 60 و 61) آیه شماره 238 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 55) 🌷 پیامبر اکرم (ص) : مردی که با پسری نزدیکی می کند، در روز قیامت با حالت جنابت خواهد آمد طوری که آب همه دنیا او را پاک نمی کند و خدا بر او غضب کرده و کرده و برایش جهنم را آماده کرده که بد سرانجامی است. پیامبر اکرم (ص) سپس فرمود: وقتی دو مرد نزدیکی می کنند، عرش خدا از آن گناه به لرزه می آید. 📖 منْ جَامَعَ غُلَاماً جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ جُنُباً لَا يُنَقِّيهِ مَاءُ الدُّنْيَا وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ جَهَنَّمَ وَ سَاءَتْ مَصِيراً ثُمَّ قَالَ إِنَّ الذَّكَرَ يَرْكَبُ الذَّكَرَ فَيَهْتَزُّ الْعَرْشُ لِذَلِكَ. 📚 وسائل الشيعة، ج‏20، ص: 329 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 6) س: اگر تقوا عمل کردن به رساله و انجام واجبات و ترک محرمات است، اگر کسی مطمئن باشد که تمام وظائفش را انجام می دهد، پس خوف و رجاء چیست؟ این خوف برای چیست؟ ج: خوف یعنی انسان بترسد که به فرمان خدا عمل نکند. از این باید بترسی تا به جایی برسی که دیگر تا آخر عمر، مخالفت فرمان خدا را نمی کنی. آن وقت حق داری نترسی؛ اما هنوز به این نقطه نرسیده ای و هنوز عمرِآینده پیش نیامده تا آدم ببیند چند مرده حلاج است. بنابراین تا آدم به این نقطه ی نجات نرسیده و نفس اماره به سوء در او نفس مطمئنه نشده، باید بترسد؛ و الّا انسان چپ می کند و شیطان با او کار دارد. اما اگر نفس اماره به سوء، نفس مطمئنه شد، دیگر شیطان با انسان کاری ندارد. س: الان که وظیفه اش را انجام داده، باید با این چه کند؟ ج: الان انجام می دهد؛ ولی فرداست که انجام ندهد. دلش می خواهد. خیلی ها بودند که امروز نماز می خواندند؛ ولی فردا نمی خواندند. هنوز از مرز خطر عبور نکرده ایم. باید تقوا را آن قدر ادامه دهی که نفس اماره به سوء نداشته باشی و نفس تو نفس مطمئنه شود و در برابر فرمان خدا صد درصد عبد و مطیع باشی. آن وقت است که شیطان دیگر به سراغ تو نمی آید. تا به آنجا نرسیده ای، باید بترسی. اگر امروز نشد، فردا. اگر فردا نشد، پس فردا به سراغ انسان می آید. خیلی ها بودند که چهل ـ پنجاه سال به سراغش نیامدند؛ اما بعد آمدند و او به زمین خورد. س: تقوا یعنی انجام واجبات و ترک محرمات؛ پس آیا باید نسبت به مستحبات و مکروهات بی مبالات بود؟ یعنی مکروهات را انجام داد و مستحبات را ترک کرد؟ ج: «باید» در آن نیست. شما از آن «باید» درمی آورید. کی خدا گفته «باید»؟ خدا گفته: «باید تقوا را رعایت کنی.» نگفته: «باید مستحبات را انجام دهی یا باید ترک کنی.» اگر مستحبات را انجام دادی، ثواب می دهند و اگر انجام ندادی، عقابی در کار نیست. اما واجب و حرام را نه می شود ترک کرد و نه می شود آن را کاری کرد؛ لذا با تمام قوا اول باید این را از آب بیرون کشید و بعد ان شاء الله اگر انسان بر نفس اماره مسلط شد، بهترین فیوضات، زیر سر مستحبات است. س: نماز شب خواندن نشانه ی چیست؟ ج: انسان بعد از انجام واجب و ترک حرام حاضر می شود بار دیگری به نام نماز شب را به دوش بکشد. معلوم می شود مقام او کمی بالاتر است و ایمان او بیشتر است و الّا به همان دو اکتفا می کند و شب ها تا صبح می خوابد. این علامت آن است. هر چه بار خوب را بیشتر برداریم، نتیجه و عائدی آن بیشتر است. س: فرمودید: «کمی بیشتر از انجام واجب و ترک حرام»؛ حد آن چقدر است؟ ج: بسته به انتخاب خود انسان است. نفس اماره حاضر نیست که شما بار را زیاد سنگین کنی. اجازه نمی دهد. اگر خدا به انسان ایمان و تقوایی داد، تا توانست بار را کمی سنگین کند، همین مقدار غنیمت است. اگر روی این کار کرد، باز هم کمی بیشتر می شود. مثل آدم وزنه بردار است که کم کم بار وزنه را زیاد می کند. آدم می تواند کمی بردارد اما یک باره نمی شود. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
☑️ چگونه می شود سر خدا کلاه گذاشت و بهشتی شد؟ 🌹 امام حسين (ع): مبادا از كسانى باشى كه بر دیگران به خاطر مى ترسد و نگران کردن دیگران است اما خودش را از عقوبت خودش ايمن مى بيند. بهشتِ خدا را با فريب نمى توان از خدا رُبود. آنچه نزد خداست، جز با از دستورات و خدا به دست نمى آيد. 📖 إيّاكَ أن تَكونَ مِمَّن يَخافُ عَلَى العِبادِ مِن ذُنوبِهِم، ويَأمَنُ العُقوبَةَ مِن ذَنبِهِ ؛ فَإِنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى لا يُخدَعُ عَن جَنَّتِهِ، ولا يُنالُ ما عِندَهُ إلاّ بِطاعَتِهِ إن شاءَ اللّهُ. 📚 تحف العقول: ص۲۴۰ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (87) 🔸 به محبوبت بدي نکن! شخصی به ابوذر غفاری گفت: به من چیزي از علم بیاموز! ابوذر در جواب گفت: دامنه علم گسترده است ولی اگر می توانی، به کسی که دوستش داري، بدي نکن. مرد گفت: این چه سخنی است که می فرمایی؟ آیا تاکنون دیده ای که کسی در حق محبوبش بدي کند؟ ابوذر پاسخ داد: آري! خودت از همه چیز نزد خودت محبوب تری. اما هنگامی که می کنی، به خودت بدي می کنی. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 4 ص 175 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
⚫️ موعظه ای از امام حسین (ع) 📣 اي فرزند آدم! کمی فکر کن و با خودت بگو: پادشاهان دنيا کجا هستند؟ آنان که دنياي ويران را آباد کردند، کجا هستند؟ آنها که نهرهاي آب را روان ساختند و شهرها بنا را کردند، همه را با ناراحتي گذاشتند و رفتند و گروهی ديگر وارث آنان شدند. ما هم در آينده ای نزديک به آنان ملحق مي شويم. 📣 اي فرزند آدم! به ياد جایی باش که بر زمين می افتی و می میری. به یاد قبرت باش! به ياد روزي باش که در پيشگاه خدا قرار می گيري و اعضاي بدنت به ضررت گواهي می دهند؛ آن روز که قدمها می لغزد و جانها به گلو می رسد. در آن روز، گروهي روسفيد و گروهی سيه رو می شوند و رازهاي پنهان همه، آشکار می شود و ترازوی عدالت بر پا می شود. 📣 اي فرزند آدم! به ياد آور مردن پدران، نياکان و فرزندانت را که چطور بودند و چگونه وارد قبر شدند. تو هم در آينده ای نزديک به همان مکان خواهی رفت و براي ديگران عبرت خواهي شد. ✍️ شرح: نتیجه یاد مرگ و قبر و قیامت باید تصمیم قوی تر بر انجام و ترک باشد و جبران نواقص حق الله و حق الناس. در این صورت یاد مرگ هم برای دنیا سودمند است و هم برای آخرت. 📖 يا ابْنَ آدَمَ تَفَکَّرْ وَ قُلْ أَيْنَ مُلُوکُ الدُّنْيَا وَ أَرْبَابُهَا الَّذِينَ عَمَرُوا وَ احْتَفَرُوا أَنْهَارَهَا وَ غَرَسُوا أَشْجَارَهَا وَ مَدَّنُوا مَدَائِنَهَا فَارَقُوهَا وَ هُمْ کَارِهُونَ وَ وَرِثَهَا قَوْمٌ آخَرُونَ وَ نَحْنُ بِهِمْ عَمَّا قَلِيلٍ لَاحِقُونَ يَا ابْنَ آدَمَ اذْکُرْ مَصْرَعَکَ وَ فِي قَبْرِکَ مَضْجَعَکَ وَ مَوْقِفَکَ بَيْنَ يَدَيِ الله تَشْهَدُ جَوَارِحُکَ عَلَيْکَ يَوْمَ تَزِلُّ فِيهِ الْأَقْدَامُ وَ تَبْلُغُ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ وَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ وَ تَبْدُو السَّرَائِرُ وَ يُوضَعُ الْمِيزَانُ لِلْقِسْطِ يَا ابْنَ آدَمَ اذْکُرْ مَصَارِعَ آبَائِکَ وَ أَبْنَائِکَ کَيْفَ کَانُوا وَ حَيْثُ حَلُّوا وَ کَأَنَّکَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ حَلَلْتَ مَحَلَّهُمْ وَ صِرْتَ عِبْرَةً لِلْمُعْتَبِرِ. 📚 ارشاد القلوب، جلد 1، صفحه 30 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ حضرت صالح (ع) مردم زمانه اش را با چه استدلالی به مسیر بندگی دعوت می کرد؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: 1️⃣ صالح را که همشهری قوم ثمود بود، به عنوان جانشینمان در میان قومش فرستادیم. او به مردم قومش گفت: ای قوم من! خدا باشید نه عبد غیر او؛ چون اولاً شما در جهان، هیچ فرماندهی جز او ندارید و ثانیاً اوست که شما را از خاک همین زمین آفرید و در همین زمین شما را تربیت کرد و رشد داد. پس به خاطر گناهان گذشته‌تان از او آمرزش بخواهید و آنگاه با اطاعت از دستورات و به سوی او برگردید. او ارباب من است و ارباب من به من و شما نزدیک است و پاسخ استغفار را قطعاً می دهد. 2️⃣ قطعاً ما بودیم که صالح را که همشهری قوم ثمود بود، به عنوان جانشینمان در میان قومش فرستادیم تا به مردم قومش بگوید: ای قوم من! خدا باشید نه عبد غیر او! اما آنها دو گروه متخاصم شدند. 📖 متن آیات: 1️⃣ و إِلى‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فيها فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي قَريبٌ مُجيبٌ (هود، 61) 2️⃣ و لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ فَإِذا هُمْ فَريقانِ يَخْتَصِمُونَ (نمل، 45) آیه شماره 239 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 56) 🌷 امام باقر (ع): رسول خدا (ص) کرده است: 1️⃣ مردی را که به عورت غیر همسرش نگاه کند 2️⃣ و مردی را که با رابطه با همسر برادر مسلمانش به او خیانت کند 3️⃣ و مردی را که مردم به او احتیاج دارند و او از آنها طلب رشوه می کند. ٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ ص رَجُلًا يَنْظُرُ إِلَى فَرْجِ امْرَأَةٍ لَا تَحِلُّ لَهُ وَ رَجُلًا خَانَ أَخَاهُ فِي امْرَأَتِهِ وَ رَجُلًا يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَى نَفْعِهِ فَيَسْأَلُهُمُ الرِّشْوَةَ. 📚 وسائل الشيعة، ج‏20، ص: 191 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 7) س: خداوند که بی نیاز مطلق است و هیچ نیازی به عبادت ما ندارد؛ پس چرا این عبادات مخصوصاً دعا را از ما خواسته است؟ ج: خدا احتیاج ندارد؛ ولی ما سر تا پا احتیاجیم. ما بدون این وظائف درست نمی شویم؛ نه فردمان اصلاح می شود و نه جامعه مان؛ لذا این را برای ما درست کرده نه برای خودش. ما باید ظلم نکنیم. باید حق کسی را پایمال نکنیم. اگر نکردیم، جامعه ی ما جامعه انسانی می شود؛ ولی اگر کردیم، جامعه ی حیوانات می شود. بنابراین تمام چیزهایی که خدا گفته انجام بده یا ترک کن، برای اصلاح انسان هاست؛ نه برای اصلاح خودش. خودش که احتیاج ندارد به کسی ظلم کند یا مال کسی را بخورد. همه ی این ها برای ما و آدم حرام خوار است. برای ما و آدم خونریز است. برای ما و آدم ظالم است. در انسان ها همه چیز پیدا می شود. در آن ها صدام هم هست. همه چیز در آن ها هست. اگر او بخواهد اصلاح شود، بدون نماز نمی شود. بدون ایمان نمی شود. اگر ایمان نداشته باشد که به حرف خدا گوش نمی دهد؛ اما اگر ایمان باشد، فی الجمله به حرف خدا گوش می دهد. کمتر ظلم می کند. کمتر آدم می کشد. تمام این عبادات برای اصلاح ماست. اگر تمامش را انجام دهیم، همه چیز حل می شود و اگر بعضی را انجام دهیم و بعضی را نه، بعضی از مشکلات حل می شود و بعضی دیگر سر جایش می ماند. بدون اطاعت فرمان خدا هیچ مشکل فردی و اجتماعی در زندگی انسان حل شدنی نیست. همه ی این ها برای اصلاح همین مشکلاتی است که خود ما تولید می کنیم. خدا نیاز ندارد. س: بعضی می گویند خدا که ما را آفریده است پس باید هر چه هم نیاز داریم به ما بدهد؟ ج: داده است؛ منتهی شما عوضی خرج می کنید و لذا کم می آورید. اگر چیزهایی را که خدا به شما می دهد، درست و به جا مصرف کنید، کم نمی آید. ما باید داده های خدا را عاقلانه توزیع کنیم. اگر کسی حقوق بگیرد و به کافه برود و آن را یک شبه خرج کند، چطور می شود؟ باید بیست و نه روز بی پول بماند. این پول را باید برای سی روز تقسیم کند و حتی کمی بیشتر تا اضافه بیاید برای کارهایی که پیش بینی نشده است. اگر بخواهی مشتی گری کنی، لنگ می مانی. خدا به شما عقل داده که این کار را نکنی؛ ولی خیلی ها عقلشان را هم می خورند. عقل بیچاره در اینجا از کار می افتد. آن قدر هواپرستی می کنند و به عقل بی حرمتی می کنند که عقل هیچ کاره است یا به عکس به خدمت هواپرستی انسان ها درمی آید و دیگر همین کارهایی که می بینی می شود؛ منتهی اوضاع به هم می ریزد. س: اینکه انسان در ابتدا تصمیم بگیرد که دیگر گناه نکند، هنوز که به تقوا نرسیده است؟ ج: خیلی خوب است. مشغول تقواست؛ اما تقوا که فردا تمام نمی شود. تقوا عملی ادامه دار است. باید ادامه دهد. هر چه مدت ادامه اش بیشتر باشد و تمرین بیشتر باشد، اثرش در انسان بیشتر می شود. مثل ورزش است. کسی که در روز اول ورزش است، نباید توقع داشته باشد که پانصد کیلو هارتل بزند. روز اول است. مقداری آشنا می شود و فردا کمی بیشتر و کم کم زیاد می شود. اینکه امروز تصمیم به تقوا گرفت، خیلی خوب است؛ اما فردا هم باید تصمیم بگیرد. پس فردا هم باید تصمیم بگیرد. اگر توانست تصمیم بگیرد و ادامه پیدا کرد، قوی تر می شود و کمتر زمین می خورد. هر چه جلوتر برود، زمین خوردنش کمتر می شود؛ اما تا تصمیم گرفت که کار تمام نمی شود. خیلی ها هستند که تقوا دارند، اما بعد برمی گردند. این ها همانها هستند. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen