eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.6هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
35 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (42) 🌷 از امام صادق (ع) سؤال شد : آيا امر به معروف و نهى از منكر بر همه امت واجب است ؟ حضرت فرمود : بر همه واجب نيست. عرض شد: چرا؟ فرمود: زيرا اين كار بر عهده كسى است كه 🔹 اولا قدرت بر امر و نهی داشته باشد، 🔹 ثانیاً از او حرف شنوى داشته باشند 🔹 و ثالثاً معروف و منکر را بشناسد؛ نه بر افراد ناتوانى كه راه و چاه را تشخيص نمى دهند و نمى دانند از چه به چه دعوت كنند، به باطل يا به حق. دليل اين سخن، اين کلام خداوند عزّ و جلّ است كه مى فرمايد: «بايد از ميان شما گروهى باشند كه به خير دعوت كنند ... ». ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از با شرایطش. 📖 سئلَ عَن الإمامِ الصّادقِ عليه السلام : عَن الأمرِ بِالمَعروفِ و النَّهيِ عَنِ المُنكَرِ أ واجبٌ هوَ عَلَى الاُمَّةِ جَميعا؟ قالَ : لا ، فَقيلَ : و لِمَ ؟ قالَ : إنَّما هُوَ عَلَى القَوِيِّ المُطاعِ العالِمِ بِالمَعروفِ مِنَ المُنكَرِ ، لا عَلَى الضَّعَفَةِ الّذينَ لا يَهتَدونَ سَبيلاً ، إلى أيٍّ مِن أيٍّ يَقولُ ، إلَى الحَقِّ أم إلَى الباطِلِ ؟! و الدَّليلُ عَلى ذلكَ مِن كِتابِ اللّهِ قَولُ اللّهِ عَزَّ و جلَّ : «وَ لْتَكُنْ مِنكُمْ اُمَّةٌ يَدْعونَ إلَى الخَيْرِ ... ». 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۸۴ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ نظر خدا درباره پیشرفتهای مادی کافران چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: محمد! برو بیای تجاری و پیشرفتهای مادّی کافران فریبت ندهد! * تمام این برخورداری‌های مادّی، بهره‌ای است ناچیز؛ اما پس از آن، جای همه آنها جهنم است که بد جایی است. * اما که از دستورات و مولایشان اطاعت کرده‌اند، باغ‌ویلاهای بهشتی نصیبشان خواهد شد که از زیر درختانش چندین نهر جاری است و تا ابد در آن باغ‌ویلاها ماندگارند. این، اوّلِ پذیرایی آنان است و پاداشهای دیگرِ خوبان که نزد خدا محفوظ است، بهتر از این است. 📖 لا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذينَ كَفَرُوا فِي الْبِلادِ * مَتاعٌ قَليلٌ ثُمَّ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمِهادُ * لكِنِ الَّذينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها نُزُلاً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لِلْأَبْرارِ (آل عمران، 196 تا 198) آیه شماره 296 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 44) س: با توجه به آیه ی شریفه ی «اُذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثيراً»، آیا علاوه بر ذکر عملی، یاد خدا به معنای حضور قلب و درک حضور هم مفید است؟ ج: عمده ی ذکر، همان یاد خداست و اینکه انسان از وجود و حضور خدا غافل نباشد. عمده ی ذکر این است؛ اما چون خدا با چشم سر دیده نمی شود، انسان ها زیاد به طرف او نمی روند و به طرف محسوسات می روند. بنابراین گفته اند با الفاظ، خدا را یاد کنید؛ الفاظی که معنای آن ها حضور خداست، تا کم کم در این اذکار، معنا هم پیدا شود و انسان با آن معنا انس پیدا کند تا بتواند با ذکر مجرد هم به یاد خدا باشد و الّا ذکر اصلی همان یاد خداست. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ نظر خدا درباره ربا و رباخواران چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: رباخواران، در امور اقتصادی زندگی‌شان فقط مثل دیوانه‌ جن‌زده‌ای عمل می کنند که جن، عقلش را آشفته کرده و کارهایش مثل دیوانه‌ها شده. این تشبیه به خاطر آن است که رباخواران برای توجیه گناهشان این مغالطه جنون‌آمیز را می کنند که: «معامله هم در سوددهی دقیقاً مثل رباست. در حالی که خدا معامله را حلال اعلام کرده و ربا را حرام. چرا؟» بله؛ ربا حرام است؛ پس محمد! به هر کس دستور پندآموز حرمت رباخواری از جانب اربابش رسیده و در نتیجه از رباخواری دست برداشته، سودهایی که قبل از نزول این آیه، از رباخواری گرفته، از خودش. کارش هم به خدایی واگذار می شود که سودهای قبلی را بخشیده؛ اما از این به بعد هر کس دوباره به رباخواری برگردد، اهل جهنم است و تا ابد در آن خواهد ماند. * از طرفی خدا پولی را که ربا داده می شود، به تدریج کمتر و کمتر می کند؛ اما پولی را که بخشی از آن در واجبات اقتصادی انفاق می شود، تصاعدی بیشتر می کند. همچنین هیچ کدام از کسانی را که با ارتکاب ربا و ترک واجبات اقتصادی، کفران نعمت کرده و مدام گناه می کنند، دوست ندارد. 📖 الَّذينَ يَأْكُلُونَ الرِّبا لا يَقُومُونَ إِلاَّ كَما يَقُومُ الَّذي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ مِنَ الْمَسِّ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا فَمَنْ جاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهى‏ فَلَهُ ما سَلَفَ وَ أَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَ مَنْ عادَ فَأُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ * يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَ يُرْبِي الصَّدَقاتِ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثيمٍ (بقره، 275 و 276) آیه شماره 357 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ توصیه اصلی خدا به انسانها چیست؟ 🌹 امام خامنه ای: اوّل و آخر، و توصيه ى اصلى به توشه گيرى از . ✍️ شرح: یعنی انجام واجبات و ترک گناهان در زندگی فردی و اجتماعی. پند 161 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
📩 نامه امام صادق (ع) به شیعیان (بخش ششم) ✍️ هر كس از رسیدن به حد نهایى احسان و نيكوكارى، خوشحال می شود، بايد از خدا كند؛ زيرا هر كس از خدا کند، به حد نهایى احسان رسيده است. مبادا مرتکب شوید؛ زيرا هر كس پردۀ را بدرد و مرتكب گردد، نهايت بدى را به خود كرده است. ميان احسان به خود و بدى به خود، حالت سومى نيست. پس هر كس با از دستورات و ، به خود احسان كند، پاداشش نزد پروردگار، بهشت است و هر كس با انجام و ترک ، بدى كند، كيفرش نزد پروردگار، جهنم است، پس از دستورات خدا کنید و از دورى كنيد. 📣 شرح: انجام و ترک ، اوج احسان است و خوبی کردن به خود است و برنامه بهشتی شدن. 📖 و مَنْ سَرَّهُ أَنْ يُبْلِغَ إِلَى نَفْسِهِ فِي اَلْإِحْسَانِ فَلْيُطِعِ اَللَّهَ فَإِنَّهُ مَنْ أَطَاعَ اَللَّهَ فَقَدْ أَبْلَغَ إِلَى نَفْسِهِ فِي اَلْإِحْسَانِ وَ إِيَّاكُمْ وَ مَعَاصِيَ اَللَّهِ أَنْ تَرْكَبُوهَا فَإِنَّهُ مَنِ اِنْتَهَكَ مَعَاصِيَ اَللَّهِ فَرَكِبَهَا فَقَدْ أَبْلَغَ فِي اَلْإِسَاءَةِ إِلَى نَفْسِهِ وَ لَيْسَ بَيْنَ اَلْإِحْسَانِ وَ اَلْإِسَاءَةِ مَنْزِلَةٌ فَلِأَهْلِ اَلْإِحْسَانِ عِنْدَ رَبِّهِمُ اَلْجَنَّةُ وَ لِأَهْلِ اَلْإِسَاءَةِ عِنْدَ رَبِّهِمُ اَلنَّارُ فَاعْمَلُوا بِطَاعَةِ اَللَّهِ وَ اِجْتَنِبُوا مَعَاصِيَهُ. 📚 الکافي , جلد۸ , صفحه۲ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌷 هفت خصلت سلمان فارسی سلمان فارسـی می گویـد: رسول خـدا (ص) مرا وصـیت کرد به هفت خصـلت که در هیـچ حالی آنها را ترك نکردم: 1️⃣ مرا سفارش کرد که همواره به زیردستانم نگاه کنم. 2️⃣ هرگز به بالادستانم نگاه نکنم. 3️⃣ فقیران را دوست بدارم و نزدیکشان بروم. 4️⃣ حق را بگویم گرچه تلخ باشد. 5️⃣ صله ارحام کنم اگرچه ارحامم از من ببرند. 6️⃣ و از مردم چیزي نخواهم. 7️⃣ فراوان بگویم: لا حول و لا قوّۀ الّا بالله العلی العظیم. زیرا این ذکر گنجی است از گنج هاي بهشت. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 10، ص 31 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (47) 🌷پيامبر اکرم (ص): خداوند پيش از من هر پيامبرى را در ميان امتى برانگيخت، در بین آنها يارانى برای او بود كه به سنت او عمل مى كردند و از دستورات او مى نمودند، اما بعد از آنها عدّه اى جانشينشان می شدند كه به آن چه مى گفتند، خودشان عمل نمى كردند و كارهايى مى كردند كه به آنها دستور داده نشده بود. پس، هر كس با خودش با آن جانشینان منحرف مبارزه می كرد، مؤمن بود و هر كس با با آنان مبارزه كرد هم مؤمن بود و هر كس با آنان مبارزه نمود، او هم مؤمن بود. اما هر كس چنين نمی كرد، حتی به اندازه دانه خردلى ايمان نداشت. ✍️ شرح: امر به معروف و نهی از منکر، مراتبی دارد. مرتبه قلبی، زبانی و عملی. هر کس به هیچ کدام از این مراتب عمل نکند، مؤمن نیست. 📖 ما مِن نَبِيٍّ بَعَثَهُ اللّهُ في اُمَّةٍ مِن قَبلي إلاّ كانَ لَهُ مِن اُمَّتِهِ حَوارِيّونَ و أصحابٌ ، يأخُذونَ بسُنَّتِهِ و يَقتَدونَ بأمرِهِ ، ثُمَّ إنَّها تَخلُفُ مِنهُم مِن بَعدِهِم خُلوفٌ يَقولونَ ما لا يَفعَلونَ ، و يَفعَلونَ ما لا يُؤمَرونَ ، فمَن جاهَدَهُم بيَدِهِ فهُوَ مُؤمِنٌ ، و مَن جاهَدَهُم بلِسانِهِ فهُوَ مُؤمِنٌ ، و مَن جاهَدَهُم بِقَلبِهِ فهُوَ مُؤمِنٌ ، لَيسَ وَراءَ ذلكَ مِنَ الإيمانِ حَبَّةُ خَردَلٍ . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۹۰۳ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 45) س: علت غفلت قلب و راه غفلت زدایی چیست؟ ج: چشم، گوش و فکر انسان، یک عمر فقط در مادیات کار می کند. انسان تا بچه است، این طور است. بچه نه تکلیف دارد و نه عقل. دنبال بازی و خوردن است. دنبال چیزی است که میل دارد. این برای او عادت می شود و توجه به مادیات و غفلت از خدا برای او تا سن بلوغ عادی شده است. حالا اگر بخواهیم برنامه ی «اُذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثيراً» را روی دوش او بگذاریم، برای او مشکل است. او تا به حال به مادیات عادت کرده است. با بچه ها بازی می کرده و فکرش محل بروز و ظهور معانی مربوط به مادیات و انسان ها بوده است و حالا هم می خواهد همان کار را ادامه دهد؛ لذا غفلتش زیاد است. به تدریج با نماز خواندن، با تعقیبات و با دعا کردن کم کم می خواهد به عکس عادت کند؛ یعنی در برنامه ی زندگی، توجه به خدا را هم بیاورد؛ اما آن همچنان قوی تر از این است؛ لذا انسان می بیند توجهات مادیِ اکثر مردم تا آخر عمر، بیشتر از توجهات الهی آن ها است. این برنامه ها برای این است که ما را به این طرف بیاورد و بتوانیم کمی هم به یاد خدا باشیم. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ خدا به رباخواران چه هشدارهایی داده؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: مسلمانان! از مخالفت با دستورات واجب و حرامِ خدا بپرهیزید و اگر واقعاً مسلمان شده‌اید، باقی‌مانده ربایی را که پیش از این می گرفتید، رها کنید و نگیرید! این دستور است.* بنابراین هشدار می دهم که اگر به این دستور عمل نکردید و به رباخواری ادامه دادید، به خدا و پیامبرش اعلام جنگ دهید! اما اگر توبه کردید و از رباخواری دست برداشتید، اصل سرمایه‌هایتان از خودتان است و می توانید آن را مطالبه کنید. با رعایت این دستورات نه به کسی ظلم می کنید و نه به شما ظلمی می شود. * البته اگر کسی که اصل سرمایه را به شما بدهکار است، در تنگناست و فعلاً نمی تواند آن را برگرداند، پس تا زمانی که بتواند پرداخت کند، به او مهلت بدهید. در صورتی هم که اصلاً توان بازگرداندن آن را ندارد، اگر بدانید، بخشش آن برای خودتان بهتر است. * تأکید می کنم از این دستورات واجب و حرام خدا نافرمانی نکنید و بترسید از روزی که به دادگاهی که قاضی‌اش خداست، ارجاع داده می شوید و در آن دادگاه هر کس فهرست مکتوب هر کاری را که کرده، تمام و کمال دریافت می کند و هیچ ظلمی به هیچ کس نمی شود.* 📖 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِيَ مِنَ الرِّبا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ * فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ * وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلى‏ مَيْسَرَةٍ وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ * وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ (بقره، 278 تا 281) آیه شماره 358 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ مرد لطیفه گو مردی لطیفه گو از دوستان امام حسن (ع) بود. روزي خدمت امام (ع) رسید . حضرت از او پرسید: حالت چطور است؟ او گفت: حال من بر خلاف آن چیزي است که خودم و خدا و شیطان دوست داریم. امام (ع) خندید و فرمود: چطور؟ توضیح بده! او گفت: خداوند می خواهد از او کنم و نکنم. اما من چنین نیستم. شیطان دوست دارد که کنم و به دستوراتش عمل نکنم. ولی من این طور هم نیستم. خودم هم دوست دارم همیشه در دنیا باشم. اما این چنین هم نخواهم بود و روزي از دنیا خواهم رفت. ناگاه شخصی برخاست و به امام حسن (ع) گفت: ای پسر پیغمبر! چرا ما مرگ را دوست نداریم؟ امام (ع) فرمود: به خاطر اینکه شما آخرت خود را ویران کرده اید و این دنیا را آباد کرده اید. به همین دلیل دوست ندارید از جاي آباد به جاي ویران بروید. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 4 ، ص 71 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ زهد چیست؟ 🌹 از امام حسن (ع) سؤال شد: زهد چیست؟ ایشان فرمود: زهد، همان رغبت به است و بی رغبتی به مادیات دنیا. ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک 📖 قيلَ لَهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَا اَلزُّهْدُ قَالَ اَلرَّغْبَةُ فِي اَلتَّقْوَى وَ اَلزَّهَادَةُ فِي اَلدُّنْيَا 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۲۲۵ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ آیا گناهان انسانها خواست و مشیت خداست؟ 🌹 جواب امام حسن (ع): هر كس خود را به خدا نسبت دهد، قطعاً فاجر است. خدا به زور نمی شود، و در مقابل نافرمانى، مغلوب نمی گردد. او بندگانش را بی برنامه در مملكتش رها نكرده است. او مالك چیزهایی است که به بندگانش داده و قادر به چیزهایی است که آنان را با آن توانا كرده است. خدا چیزهایی را برای بندگانش کرده تا به اختیار خودشان آن را بپذیرند و از نهی کرده تا آن را به اختیار خود ترک کنند. 📖 «مَنْ أَحالَ الْمَعاصِىَ عَلَى اللّهِ فَقَدْ فَجَرَ، إِنَّ اللّهَ لَمْ یطَعْ مَكْرُوهًا وَ لَمْ یعْصَ مَغْلُوبًا وَ لَمْ یهْمِلِ الْعِبادَ سُدًى مِنَ الْمَمْلَكَةِ، بَلْ هُوَ الْمالِكُ لِما مَلَّكَهُمْ وَ القادِرُ عَلى ما عَلَیهِ أَقْدَرَهُمْ، بَلْ أَمَرَهُمْ تَخْییرًا وَ نَهاهُمْ تَحْذیرًا.» 📚 تحف العقول ص 231 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ مستحبات مضر چیست؟ 🌹 امام حسن (ع): هنگامی که انجام مستحبات به انجام واجبات ضرر می زند، مستحبات را ترک کنید. ✍️ توضیح: مستحب مضر، مستحبی است که انجام دادنش باعث کوتاهی در انجام واجبات می شود یا باعث انجام حرام می شود. 📖 إذَا أَضَرَّتِ اَلنَّوَافِلُ بِالْفَرِيضَةِ فَارْفُضُوهَا. 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۲۳۶ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ کار دنیایی مقدم است یا کار آخرتی؟ 🌹 امام حسن (ع): برای دنیایت جوری کار کن که گویا تا ابد زنده خواهی بود و برای آخرتت جوری کار کن که گویا فردا می میری. ✍️ توضیح: اگر بدانیم که تا ابد زنده ایم، به این نتیجه می رسیم که در کار دنیا عجله نکنیم. چون وقت برای کار دنیا بسیار است. و اگر باور کنیم که فردا می میریم، کارهای آخرتی را هر چه زودتر انجام می دهیم و آن را به تأخیر نمی اندازیم. چون وقت کم است. پس باید طوری کار کنیم که در کارهای دنیایی عجله نداشته و حرص نزنیم و به خود بگوییم فعلاً وقت هست. اما در کارهای آخرتی باید به خود بگوییم وقت کم است و باید برای آخرت هر چه زودتر آماده شد. البته دنیاگرایان، این حدیث را جور دیگری تفسیر می کنند. 📖 اعْمَلْ لِدُنْيَاكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً وَ اِعْمَلْ لآِخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَداً . 📚 مستدرک الوسائل , جلد۱ , صفحه۱۴۶ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ ثمرات رفت و آمد به مسجد چیست؟ 🌺 کلام امام حسن (ع): هر كس پيوسته به مسجد برود، يكى از هشت فائده را به دست می آورد: 1️⃣ آيه اى از قرآن می آموزد 2️⃣ رفيق قابل استفاده ای پیدا می کند 3️⃣ علم تازه‌ اى یاد می گيرد 4️⃣ از رحمتى كه در انتظارش بوده برخوردار می شود 5️⃣ سخنرانیى می شنود كه راهنمای راهش می شود 6️⃣ يا آن سخنرانی، مانع گمراه شدنش می گردد 7️⃣ از خجالت، دست از کردن برمی دارد 8️⃣ يا از ترس، را ترک می کند. 📖 منْ أَدَامَ اَلاِخْتِلاَفَ إِلَى اَلْمَسْجِدِ أَصَابَ إِحْدَى ثَمَانٍ آيَةً مُحْكَمَةً وَ أَخاً مُسْتَفَاداً وَ عِلْماً مُسْتَطْرَفاً وَ رَحْمَةً مُنْتَظَرَةً وَ كَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى اَلْهُدَى أَوْ تَرُدُّهُ عَنْ رَدًى وَ تَرْكَ اَلذُّنُوبِ حَيَاءً أَوْ خَشْيَةً. 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۲۳۵ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه کنیم که نزد دیگران، عزتمند و باهیبت شویم؟ 🌹 کلام امام حسن (ع): اگر خواستی بدون فامیل و خاندان، عزتمند باشی و بدون تسلط بر دیگران، دارای هیبت و عظمت شوی، از ذلت خارج شو و به عزت از خدا وارد شو! ✍️ شرح: از خدا یعنی انجام و ترک 📖 إذَا أَرَدْتَ عِزّاً بِلاَ عَشِيرَةٍ وَ هَيْبَةً بِلاَ سُلْطَانٍ فَاخْرُجْ مِنْ ذُلِّ مَعْصِيَةِ اَللَّهِ إِلَى عِزِّ طَاعَةِ اَللَّهِ 📚 بحار الأنوار , جلد ۴۴ , صفحه ۱۳۸ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (137) 🌷 اعجازي از امام حسن (ع) پس از شهادت امام علی (ع) عده اي خدمت امام حسن مجتبی (ع) آمدند و عرض کردند: از عجایبی که پدرت به ما نشان می داد شما هم نشان دهید. امام فرمود: اگر من هم نشان دهم باور می کنید؟ گفتند: به خدا سوگند! باور می کنیم. امام فرمود: آیا پدرم را می شناسید؟ گفتند: آري کاملاً می شناسیم. در این وقت حضرت پرده اي را که آویزان بود، بالا زد. دیدند امیر مؤمنان نشسته است. امام فرمود: آیا او را می شناسید؟ گفتند: آري، این امیر مؤمنان است. اینک شـهادت می دهیم تو ولی خـدا و امام بعـد از پدرت هستی که امیر مؤمنان را پس از شـهادتش به ما نشان دادي. همان گونه که پدرت علی (ع) رسول خدا را بعد از وفاتش در مسجد قبا به ابوبکر نشان داد. آنگاه امام حسن (ع) فرمود: آیا نشنیده اید سخن خداوند را که می فرماید: «به آنان که در راه خدا کشـته می شوند، مرده نگویید، بلکه آنان زنده اند، ولی شـما نمی فهمید.» وقتی کشـته شدگان راه خدا این چنیند، درباره ما چه می گویید؟ گفتند: شما را باور داریم و تصدیقتان می کنیم. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 92 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (127) ✅ زندان مؤمن و بهشت کافر روزي امام حسن مجتبی (ع) پس از شستشو، لباسهاي نو و پاکیزه اي پوشید و عطر زد و در کمال عظمت و وقار از منزل خارج شد به طوري که سیماي جذابش هر بیننده را به خود متوجه می ساخت. ایشان در حالی که گروهی از یاران آن حضرت در اطرافش بودند، از کوچه هاي مدینه می گذشت که با پیرمردی یهودي روبرو شد که فقر، او را از پا درآورده و پوست به استخوانش چسبیده و تابش خورشید چهره اش را سوزانده بود. او مشک آبی به دوش داشت و ناتوانی، اجازه راه رفتن به او نمی داد. جوری که فقر و نیازمندي، شربت مرگ را در گامش گوارا نموده بود و حالش هر بیننده ای را دگرگون می ساخت. او امام حسن (ع) را در آن جلال و جمال که دید، گفت: خواهش می کنم لحظه اي بایست و سخنم را بشنو! امام (ع) ایستاد. یهودي گفت: یابن رسول االله! انصاف بده! امام (ع) فرمود: در چه چیز؟ یهودی گفت: جدت رسول خدا می فرماید: «دنیا زندان مؤمن و بهشت کافر است.» اما اکنون می بینم که دنیا براي شما که در ناز و نعمت به سر می بري، بهشت است و براي من که در عذاب و شکنجه زندگی می کنم، جهنم است. و حال آنکه تو مؤمن و من کافر هستم. امام حسن (ع) فرمود: اي پیرمرد! اگر پرده از مقابل چشمانت برداشته شود و ببینی که خداوند در بهشت چه نعمت هایی براي من و همه مؤمنان آفریده، می فهمی که دنیا با این همه خوشی و آسایش، براي من زندان است، و نیز اگر ببینی که خداوند چه عذاب و شکنجه هایی براي تو و براي تمام کافران مهیا کرده، تصدیق می کنی که دنیا با این همه فقر و پریشانی، برایت بهشت وسیع است. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 5 ص 77 🆔 @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 46) س: ذکر عملی چگونه است؟ ج: در روایتی از امام صادق صلوات الله و سلامه علیه نقل شده: «اَشَدُّ الْاَعْمَالِ ثَلَاثَةٌ»: سه عمل، مشکل است: یک: «إِنْصَافُ النَّاسِ مِنْ نَفْسِكَ». نفس اماره همیشه تیشه به طرف خود می زند و همه ی منفعت ها را برای خود می خواهد و حاضر نیست به دیگری بدهد. اگر بخواهی دیگری را هم سهیم کنی، او نمی گذارد. برایش سخت است. انسان باید ارّه ی دو سر باشد که هم طرف خودش و هم طرف دیگری را ببرد. اما نفس اماره می گوید: «نه؛ فقط طرف خودم!» اگر بخواهی نفس را به این قانع کنی که هم او و هم من، کار سختی است. دوم: «مُوَاسَاتُكَ الْاَخَ فِي الْمَالِ». اینکه انسان با برادر دینی خود در بُعد مالی سهیم و شراکت داشته باشد؛ مثلاً وقتی شما داری و او ندارد، کمی به او بده. این کار سختی است. نفس می گوید: «آقا! تو پیری داری؛ شکستگی داری؛ بازنشستگی داری؛ برای آن وقت نگه دار.» سوم: «ذِكْرُ اللَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ». اما خود حضرت در ادامه فرمودند: منظورم این نیست که بگوید: «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ اَكْبَرُ فَقَطْ». اگر چه این هم ذکر است، ولی منظورم ذکر زبانی نیست. منظورم این است که هر کاری خواستی بکنی، اگر حلال است، انجام بده و اگر حرام است، ترک کن. به این می گویند ذکر عملی. اولین مرحله این است. اگر این درست نشود، هیچ کدام از مراحل بعدی روی پایه نیستند و همه خراب می شوند. اما اگر این محکم شد، همه ی آن ها سر جای خود هستند و ثمر می دهند و آثار آن ها مترتب می شود. بنابراین منظور از ذکر عملی این است که هر کاری خواستی بکنی، ببین اگر حلال است، انجام بده و اگر حرام است، ترک کن. انسان بدون این مراقبت نمی تواند تقوا را ملکه کند. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
📩 نامه امام صادق (ع) به شیعیان (بخش هفتم) ✍️ بدانيد كه از هيچ كس براى شما در برابر خدا كارى ساخته نيست؛ نه از فرشته مقرب، نه از پيامبر و نه از پایين‌تر از آنها؛ پس هر كس می خواهد شفاعت شفاعت‌ كنندگان در نزد خدا به سودش باشد، بايد از خدا بخواهد که از او راضى شود و بدانيد كه هیچ کس جز با از خدا و از پيامبرش و از خاندان معصوم پیامبر به رضاىت خدا نمی رسد. از دستورات آنها از خداست. 📣 شرح: کسانی که را انجام نمی دهند و را ترک نمی کنند، اهل اطاعت از خدا و 14 معصوم نیستند و خدا از آنها راضی نیست؛ پس شفاعت شامل حالشان نمی شود. رضایت خدا و در نتیجه مشمول شفاعت شدن، فقط با انجام و ترک به دست می آید. 📖 و اِعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ يُغْنِي عَنْكُمْ مِنَ اَللَّهِ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِهِ شَيْئاً لاَ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لاَ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَ لاَ مَنْ دُونَ ذَلِكَ فَمَنْ سَرَّهُ أَنْ تَنْفَعَهُ شَفَاعَةُ اَلشَّافِعِينَ عِنْدَ اَللَّهِ فَلْيَطْلُبْ إِلَى اَللَّهِ أَنْ يَرْضَى عَنْهُ وَ اِعْلَمُوا أَنَّ أَحَداً مِنْ خَلْقِ اَللَّهِ لَمْ يُصِبْ رِضَا اَللَّهِ إِلاَّ بِطَاعَتِهِ وَ طَاعَةِ رَسُولِهِ وَ طَاعَةِ وُلاَةِ أَمْرِهِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مَعْصِيَتُهُمْ مِنْ مَعْصِيَةِ اَللَّهِ 📚 الکافي , جلد۸ , صفحه۲ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چه کسی نزد ولی فقیه عزیزتر است؟ 🌷 امام خامنه ای: هركس پايبندتر به مبانى، پايبندتر به و پايبندتر به فكر درست و ايمان باشد، براى ما عزيزتر است- در اين ترديدى نيست . (10/ 08/ 1383) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 162 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه صفتی حضرت ابراهیم (ع) را قهرمان بندگی کرد؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: ابراهیم وقتی مولایش به او گفت: «تسلیم دستورات من باش!» او پاسخ داد: «من ؛ دستورات ارباب جهانیانم!» * همین ابراهیم و نوه‌اش یعقوب هم فرزندانشان را به همین مکتب توصیه کردند و گفتند: «فرزندانم! خدا این دین را برای شما برگزیده؛ پس مبادا از این دنیا بروید و دستورات واجب و حرامِ خدا نباشید!» * یا اینکه اصلاً خود شما یهودیان در هنگامی که یعقوب در حال مرگ بود، در آنجا حاضر بودید. (یهودا فرزند یعقوب آنجا بود.) همان وقتی که یعقوب به فرزندانش گفت: «پس از من چه کسی خواهید بود؟» و آنها پاسخ دادند: «ما همان فرمانده تو و فرمانده پدرانت ابراهیم و اسماعیل و اسحاق خواهیم بود که تنها فرمانده عالم است. ما فقط او خواهیم بود.» ✍️ شرح: حضرت ابراهیم (ع) مطیع خدا و دستورات و خدا بود. همین. 📖 إذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمينَ * وَ وَصَّى بِها إِبْراهيمُ بَنيهِ وَ يَعْقُوبُ يا بَنِيَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ لَكُمُ الدِّينَ فَلا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ * أَمْ كُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قالَ لِبَنيهِ ما تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدي قالُوا نَعْبُدُ إِلهَكَ وَ إِلهَ آبائِكَ إِبْراهيمَ وَ إِسْماعيلَ وَ إِسْحاقَ إِلهاً واحِداً وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (بقره، 131 تا 133) آیه شماره 297 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (165) 🌷 اثر از خدا در زمان حکومت منصور دوانیقی من (ابوحازم) و ابراهیم پسر ادهم وارد کوفه شدیم. امام صادق (ع) نیز از مدینه به کوفه آمده بود. وقتی که ایشان خواست از کوفه به مدینه بازگردد، علماي کوفه ایشان را بدرقه کردند. سفیان ثوري و ابراهیم پسر ادهم از جمله بدرقه کنندگان بودند و بدرقه کنندگان کمی از امام جلوتر رفته بودند. ناگهان در بین راه با شیر درنده اي برخورد نمودند. ابراهیم بن ادهم گفت: بایستید تا امام صادق (ع) بیاید و ببینیم با این شیر چه رفتاري می کند. هنگامی که امام (ع) رسید، جریان شیر را به ایشان گفتند. امام نزدیک شیر رفته و گوش شیر را گرفت و از راه کنار زد. آن گاه فرمود: اگر مردم از فرمان خدا کنند، می توانند بارهاي خود را با این شیرها حمل کنند. 🌷 د‌‌استانهای بحارالانوار، ج 4 ص 105 ✍️ نکته: از خدا یعنی انجام و ترک 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (شماره 243) 🔹 قصه گاو بنی اسرائیل 🔸 بر اساس آیات 67 تا 75 سوره بقره 🔻 قصه از آنجا شروع می شود که خدا به یهودیان زمان حضرت محمد (ص) خطاب می کند: ای یهودیان! آن زمان را به یاد داشته باشید که کسی کشته شده بود و موسی برای یافتن قاتل، به قوم یهودی‌ اش گفت: «مردم! خدا به شما دستور می دهد که گاو ماده‌ای را سر ببُرید!» مردم به موسی گفتند: «ما را مسخره می کنی؟» موسی پاسخ داد: «به خدا پناه می برم از اینکه از جاهلانی باشم که دیگران را مسخره می کنند.»* مردم گفتند: «قبول! اما از مولایت بخواه توضیح دهد که آن ماده‌ گاو، چگونه گاوی است.» موسی از طرف خدا پاسخ داد: «خدا می گوید ماده‌ گاوی که نه پیر است و نه جوان؛ بلکه سنّش بین این دو است. حالا که معلوم شد، دیگر دستور واجب خدا را انجام دهید!»* اما به جای اجرای دستور واجب خدا، آن قوم یهودی باز هم ایراد گرفتند و گفتند: «از اربابت بخواه مشخص کند که آن ماده‌گاو، چه رنگی است.» موسی دوباره از طرف خدا پاسخ داد: «خدا می گوید ماده‌ گاوی است با رنگ زردِ یک‌ دست که رنگش بینندگان را سر ذوق می آورد.» * قوم یهودی این بار گفتند: «موسی! از مولایت بخواه دقیقاً توضیح دهد که چه ماده‌گاوی است. اصلاً موضوع گاو برای ما مبهم شده. اگر خدا بخواهد، ما راه درست را قطعاً پیدا می کنیم.* موسی باز هم از طرف خدا پاسخ داد: «خدا می گوید آن، ماده‌ گاوی است که نه تربیت‌ شده که زمین را شخم بزند و نه مَرکب آبرسانی به مزرعه است. سالم و بی‌عیب است و هیچ لکّه و خالی در بدنش نیست.» اینجا بود که قوم یهودی بالاخره گفتند: «موسی! الان حق مطلب را ادا کردی.» بعد هم چنین گاوی را پیدا کردند و ذبح کردند. اما چیزی نمانده بود که اصلاً دستور واجب خدا را انجام ندهند.* یهودیان! آن هنگام را نیز به یاد داشته باشید که کسی را کشته بودید و قتلش را به گردن هم می انداختید؛ حال آنکه خدا می خواست پنهان‌ کاری‌ تان را آشکار کند.* به همین دلیل دستور دادیم: «حالا قسمتی از آن گاو ذبح‌شده را به جسد آن مقتول بزنید تا زنده شده و قاتلش را معرّفی کند.» یهودیان! بدانید که خدا در قیامت نیز مردگان را به همین صورت زنده می کند و اکنون نشانه‌ هایش را به شما نشان می دهد تا در معرض اندیشیدن و تعقّل قرار گیرید.* پس از آن همه نشانه و معجزه و استدلال، باز هم عقل شما مثل سنگ یا بدتر از سنگ، سفت و نفوذناپذیر شده. آخر از دل بعضی از سنگها چشمه‌های آب می جوشد. بعضی هم می شکافند و قطره‌های آب از درونشان بیرون می آید. سنگهایی هم هست که از ترس خدا از بلندی می افتند. اما عقل شما از سنگ هم سخت‌تر و نفوذناپذیرتر است. هشدار می دهم که خدا از عملکرد شما که به دستورات واجب و حرامش عمل نمی کنید، غافل نیست. * اما شما مسلمانان! با این سابقه‌ای که یهودیان دارند، آیا امیدوارید که به حقانیت اعتقادات شما اعتراف کنند؟ حال آنکه عده‌ ای از علمای آنها بوده‌ اند که کلام خدا را از پیامبران قبلی می شنیدند و بعد از آنکه با عقل خودشان به درستی آن اعتراف می کردند، باز هم آگاهانه تحریفش می کردند. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen