✅ مستحبات مضر چیست؟
🌹 امام حسن (ع):
هنگامی که انجام مستحبات به انجام واجبات ضرر می زند، مستحبات را ترک کنید.
✍️ توضیح: مستحب مضر، مستحبی است که انجام دادنش باعث کوتاهی در انجام واجبات می شود یا باعث انجام حرام می شود.
📖 إذَا أَضَرَّتِ اَلنَّوَافِلُ بِالْفَرِيضَةِ فَارْفُضُوهَا.
📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۲۳۶
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ کار دنیایی مقدم است یا کار آخرتی؟
🌹 امام حسن (ع):
برای دنیایت جوری کار کن که گویا تا ابد زنده خواهی بود و برای آخرتت جوری کار کن که گویا فردا می میری.
✍️ توضیح: اگر بدانیم که تا ابد زنده ایم، به این نتیجه می رسیم که در کار دنیا عجله نکنیم. چون وقت برای کار دنیا بسیار است. و اگر باور کنیم که فردا می میریم، کارهای آخرتی را هر چه زودتر انجام می دهیم و آن را به تأخیر نمی اندازیم. چون وقت کم است.
پس باید طوری کار کنیم که در کارهای دنیایی عجله نداشته و حرص نزنیم و به خود بگوییم فعلاً وقت هست. اما در کارهای آخرتی باید به خود بگوییم وقت کم است و باید برای آخرت هر چه زودتر آماده شد.
البته دنیاگرایان، این حدیث را جور دیگری تفسیر می کنند.
📖 اعْمَلْ لِدُنْيَاكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً وَ اِعْمَلْ لآِخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَداً .
📚 مستدرک الوسائل , جلد۱ , صفحه۱۴۶
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ ثمرات رفت و آمد به مسجد چیست؟
🌺 کلام امام حسن (ع):
هر كس پيوسته به مسجد برود، يكى از هشت فائده را به دست می آورد:
1️⃣ آيه اى از قرآن می آموزد
2️⃣ رفيق قابل استفاده ای پیدا می کند
3️⃣ علم تازه اى یاد می گيرد
4️⃣ از رحمتى كه در انتظارش بوده برخوردار می شود
5️⃣ سخنرانیى می شنود كه راهنمای راهش می شود
6️⃣ يا آن سخنرانی، مانع گمراه شدنش می گردد
7️⃣ از خجالت، دست از #گناه کردن برمی دارد
8️⃣ يا از ترس، #گناه را ترک می کند.
📖 منْ أَدَامَ اَلاِخْتِلاَفَ إِلَى اَلْمَسْجِدِ أَصَابَ إِحْدَى ثَمَانٍ آيَةً مُحْكَمَةً وَ أَخاً مُسْتَفَاداً وَ عِلْماً مُسْتَطْرَفاً وَ رَحْمَةً مُنْتَظَرَةً وَ كَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى اَلْهُدَى أَوْ تَرُدُّهُ عَنْ رَدًى وَ تَرْكَ اَلذُّنُوبِ حَيَاءً أَوْ خَشْيَةً.
📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۲۳۵
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ چه کنیم که نزد دیگران، عزتمند و باهیبت شویم؟
🌹 کلام امام حسن (ع):
اگر خواستی بدون فامیل و خاندان، عزتمند باشی و بدون تسلط بر دیگران، دارای هیبت و عظمت شوی، از ذلت #گناه خارج شو و به عزت #اطاعت از خدا وارد شو!
✍️ شرح: #اطاعت از خدا یعنی انجام #واجبات و ترک #گناهان
📖 إذَا أَرَدْتَ عِزّاً بِلاَ عَشِيرَةٍ وَ هَيْبَةً بِلاَ سُلْطَانٍ فَاخْرُجْ مِنْ ذُلِّ مَعْصِيَةِ اَللَّهِ إِلَى عِزِّ طَاعَةِ اَللَّهِ
📚 بحار الأنوار , جلد ۴۴ , صفحه ۱۳۸
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ داستان کوتاه (137)
🌷 اعجازي از امام حسن (ع)
پس از شهادت امام علی (ع) عده اي خدمت امام حسن مجتبی (ع) آمدند و عرض کردند: از عجایبی که پدرت به ما نشان می داد شما هم نشان دهید.
امام فرمود: اگر من هم نشان دهم باور می کنید؟
گفتند: به خدا سوگند! باور می کنیم.
امام فرمود: آیا پدرم را می شناسید؟
گفتند: آري کاملاً می شناسیم.
در این وقت حضرت پرده اي را که آویزان بود، بالا زد. دیدند امیر مؤمنان نشسته است.
امام فرمود: آیا او را می شناسید؟
گفتند: آري، این امیر مؤمنان است. اینک شـهادت می دهیم تو ولی خـدا و امام بعـد از پدرت هستی که امیر مؤمنان را پس از شـهادتش به ما نشان دادي. همان گونه که پدرت علی (ع) رسول خدا را بعد از وفاتش در مسجد قبا به ابوبکر نشان داد.
آنگاه امام حسن (ع) فرمود: آیا نشنیده اید سخن خداوند را که می فرماید: «به آنان که در راه خدا کشـته می شوند، مرده نگویید، بلکه آنان زنده اند، ولی شـما نمی فهمید.» وقتی کشـته شدگان راه خدا این چنیند، درباره ما چه می گویید؟
گفتند: شما را باور داریم و تصدیقتان می کنیم.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 92
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
🌷 داستان کوتاه (127)
✅ زندان مؤمن و بهشت کافر
روزي امام حسن مجتبی (ع) پس از شستشو، لباسهاي نو و پاکیزه اي پوشید و عطر زد و در کمال عظمت و وقار از منزل خارج شد به طوري که سیماي جذابش هر بیننده را به خود متوجه می ساخت.
ایشان در حالی که گروهی از یاران آن حضرت در اطرافش بودند، از کوچه هاي مدینه می گذشت که با پیرمردی یهودي روبرو شد که فقر، او را از پا درآورده و پوست به استخوانش چسبیده و تابش خورشید چهره اش را سوزانده بود. او مشک آبی به دوش داشت و ناتوانی، اجازه راه رفتن به او نمی داد. جوری که فقر و نیازمندي، شربت مرگ را در گامش گوارا نموده بود و حالش هر بیننده ای را دگرگون می ساخت.
او امام حسن (ع) را در آن جلال و جمال که دید، گفت: خواهش می کنم لحظه اي بایست و سخنم را بشنو!
امام (ع) ایستاد.
یهودي گفت: یابن رسول االله! انصاف بده!
امام (ع) فرمود: در چه چیز؟
یهودی گفت: جدت رسول خدا می فرماید: «دنیا زندان مؤمن و بهشت کافر است.» اما اکنون می بینم که دنیا براي شما که در ناز و نعمت به سر می بري، بهشت است و براي من که در عذاب و شکنجه زندگی می
کنم، جهنم است. و حال آنکه تو مؤمن و من کافر هستم.
امام حسن (ع) فرمود: اي پیرمرد! اگر پرده از مقابل چشمانت برداشته شود و ببینی که خداوند در بهشت چه نعمت هایی براي من و همه مؤمنان آفریده، می فهمی که دنیا با این همه خوشی و آسایش، براي من زندان است، و نیز اگر ببینی که خداوند چه عذاب و شکنجه هایی براي تو و براي تمام کافران مهیا کرده، تصدیق می کنی که دنیا با این همه فقر و پریشانی، برایت بهشت وسیع است.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 5 ص 77
🆔 @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 درباره تقوا (شماره 46)
س: ذکر عملی چگونه است؟
ج: در روایتی از امام صادق صلوات الله و سلامه علیه نقل شده: «اَشَدُّ الْاَعْمَالِ ثَلَاثَةٌ»: سه عمل، مشکل است:
یک: «إِنْصَافُ النَّاسِ مِنْ نَفْسِكَ». نفس اماره همیشه تیشه به طرف خود می زند و همه ی منفعت ها را برای خود می خواهد و حاضر نیست به دیگری بدهد. اگر بخواهی دیگری را هم سهیم کنی، او نمی گذارد. برایش سخت است. انسان باید ارّه ی دو سر باشد که هم طرف خودش و هم طرف دیگری را ببرد. اما نفس اماره می گوید: «نه؛ فقط طرف خودم!» اگر بخواهی نفس را به این قانع کنی که هم او و هم من، کار سختی است.
دوم: «مُوَاسَاتُكَ الْاَخَ فِي الْمَالِ». اینکه انسان با برادر دینی خود در بُعد مالی سهیم و شراکت داشته باشد؛ مثلاً وقتی شما داری و او ندارد، کمی به او بده. این کار سختی است. نفس می گوید: «آقا! تو پیری داری؛ شکستگی داری؛ بازنشستگی داری؛ برای آن وقت نگه دار.»
سوم: «ذِكْرُ اللَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ». اما خود حضرت در ادامه فرمودند: منظورم این نیست که بگوید: «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ اَكْبَرُ فَقَطْ». اگر چه این هم ذکر است، ولی منظورم ذکر زبانی نیست. منظورم این است که هر کاری خواستی بکنی، اگر حلال است، انجام بده و اگر حرام است، ترک کن. به این می گویند ذکر عملی. اولین مرحله این است. اگر این درست نشود، هیچ کدام از مراحل بعدی روی پایه نیستند و همه خراب می شوند. اما اگر این محکم شد، همه ی آن ها سر جای خود هستند و ثمر می دهند و آثار آن ها مترتب می شود. بنابراین منظور از ذکر عملی این است که هر کاری خواستی بکنی، ببین اگر حلال است، انجام بده و اگر حرام است، ترک کن. انسان بدون این مراقبت نمی تواند تقوا را ملکه کند.
✅ ادامه دارد ...
📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
📩 نامه امام صادق (ع) به شیعیان (بخش هفتم)
✍️ بدانيد كه از هيچ كس براى شما در برابر خدا كارى ساخته نيست؛ نه از فرشته مقرب، نه از پيامبر و نه از پایينتر از آنها؛ پس هر كس می خواهد شفاعت شفاعت كنندگان در نزد خدا به سودش باشد، بايد از خدا بخواهد که از او راضى شود و بدانيد كه هیچ کس جز با #اطاعت از خدا و #اطاعت از پيامبرش و #اطاعت از خاندان معصوم پیامبر به رضاىت خدا نمی رسد. #نافرمانى از دستورات آنها #نافرمانى از خداست.
📣 شرح: کسانی که #واجبات را انجام نمی دهند و #حرامها را ترک نمی کنند، اهل اطاعت از خدا و 14 معصوم نیستند و خدا از آنها راضی نیست؛ پس شفاعت شامل حالشان نمی شود. رضایت خدا و در نتیجه مشمول شفاعت شدن، فقط با انجام #واجبات و ترک #حرامها به دست می آید.
📖 و اِعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ يُغْنِي عَنْكُمْ مِنَ اَللَّهِ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِهِ شَيْئاً لاَ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لاَ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَ لاَ مَنْ دُونَ ذَلِكَ فَمَنْ سَرَّهُ أَنْ تَنْفَعَهُ شَفَاعَةُ اَلشَّافِعِينَ عِنْدَ اَللَّهِ فَلْيَطْلُبْ إِلَى اَللَّهِ أَنْ يَرْضَى عَنْهُ وَ اِعْلَمُوا أَنَّ أَحَداً مِنْ خَلْقِ اَللَّهِ لَمْ يُصِبْ رِضَا اَللَّهِ إِلاَّ بِطَاعَتِهِ وَ طَاعَةِ رَسُولِهِ وَ طَاعَةِ وُلاَةِ أَمْرِهِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مَعْصِيَتُهُمْ مِنْ مَعْصِيَةِ اَللَّهِ
📚 الکافي , جلد۸ , صفحه۲
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ چه کسی نزد ولی فقیه عزیزتر است؟
🌷 امام خامنه ای:
هركس پايبندتر به مبانى، پايبندتر به #تقوا و پايبندتر به فكر درست و ايمان باشد، براى ما عزيزتر است- در اين ترديدى نيست . (10/ 08/ 1383)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها در زندگی فردی و اجتماعی
پند 162
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ چه صفتی حضرت ابراهیم (ع) را قهرمان بندگی کرد؟
🌷 سخن خدا در قرآن:
ابراهیم وقتی مولایش به او گفت: «تسلیم دستورات من باش!» او پاسخ داد: «من #تسلیمم؛ #تسلیم دستورات ارباب جهانیانم!» *
همین ابراهیم و نوهاش یعقوب هم فرزندانشان را به همین مکتب توصیه کردند و گفتند: «فرزندانم! خدا این دین را برای شما برگزیده؛ پس مبادا از این دنیا بروید و #تسلیم دستورات واجب و حرامِ خدا نباشید!» *
یا اینکه اصلاً خود شما یهودیان در هنگامی که یعقوب در حال مرگ بود، در آنجا حاضر بودید. (یهودا فرزند یعقوب آنجا بود.) همان وقتی که یعقوب به فرزندانش گفت: «پس از من #عبد چه کسی خواهید بود؟» و آنها پاسخ دادند:
«ما #عبد همان فرمانده تو و #عبد فرمانده پدرانت ابراهیم و اسماعیل و اسحاق خواهیم بود که تنها فرمانده عالم است. ما فقط #تسلیم او خواهیم بود.»
✍️ شرح: حضرت ابراهیم (ع) #عبد مطیع خدا و #تسلیم دستورات #واجب و #حرام خدا بود. همین.
📖 إذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمينَ * وَ وَصَّى بِها إِبْراهيمُ بَنيهِ وَ يَعْقُوبُ يا بَنِيَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى لَكُمُ الدِّينَ فَلا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ * أَمْ كُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قالَ لِبَنيهِ ما تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدي قالُوا نَعْبُدُ إِلهَكَ وَ إِلهَ آبائِكَ إِبْراهيمَ وَ إِسْماعيلَ وَ إِسْحاقَ إِلهاً واحِداً وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (بقره، 131 تا 133)
آیه شماره 297
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ داستان کوتاه (165)
🌷 اثر #اطاعت از خدا
در زمان حکومت منصور دوانیقی من (ابوحازم) و ابراهیم پسر ادهم وارد کوفه شدیم. امام صادق (ع) نیز از مدینه به کوفه آمده بود. وقتی که ایشان خواست از کوفه به مدینه بازگردد، علماي کوفه ایشان را بدرقه کردند.
سفیان ثوري و ابراهیم پسر ادهم از جمله بدرقه کنندگان بودند و بدرقه کنندگان کمی از امام جلوتر رفته بودند. ناگهان در بین راه با شیر درنده اي برخورد نمودند. ابراهیم بن ادهم گفت: بایستید تا امام صادق (ع) بیاید و ببینیم با این شیر چه رفتاري می کند.
هنگامی که امام (ع) رسید، جریان شیر را به ایشان گفتند. امام نزدیک شیر رفته و گوش شیر را گرفت و از راه کنار زد. آن گاه فرمود: اگر مردم از فرمان خدا #اطاعت کنند، می توانند بارهاي خود را با این شیرها حمل کنند.
🌷 داستانهای بحارالانوار، ج 4 ص 105
✍️ نکته: #اطاعت از خدا یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ داستان کوتاه (243)
🔹 قصه گاو بنی اسرائیل
🔸 بر اساس آیات 67 تا 75 سوره بقره
🔻 قصه از آنجا شروع می شود که خدا به یهودیان زمان حضرت محمد (ص) خطاب می کند:
ای یهودیان! آن زمان را به یاد داشته باشید که کسی کشته شده بود و موسی برای یافتن قاتل، به قوم یهودی اش گفت: «مردم! خدا به شما دستور می دهد که گاو مادهای را سر ببُرید!»
مردم به موسی گفتند: «ما را مسخره می کنی؟»
موسی پاسخ داد: «به خدا پناه می برم از اینکه از جاهلانی باشم که دیگران را مسخره می کنند.»*
مردم گفتند: «قبول! اما از مولایت بخواه توضیح دهد که آن ماده گاو، چگونه گاوی است.»
موسی از طرف خدا پاسخ داد: «خدا می گوید ماده گاوی که نه پیر است و نه جوان؛ بلکه سنّش بین این دو است. حالا که معلوم شد، دیگر دستور واجب خدا را انجام دهید!»*
اما به جای اجرای دستور واجب خدا، آن قوم یهودی باز هم ایراد گرفتند و گفتند: «از اربابت بخواه مشخص کند که آن مادهگاو، چه رنگی است.»
موسی دوباره از طرف خدا پاسخ داد: «خدا می گوید ماده گاوی است با رنگ زردِ یک دست که رنگش بینندگان را سر ذوق می آورد.» *
قوم یهودی این بار گفتند: «موسی! از مولایت بخواه دقیقاً توضیح دهد که چه مادهگاوی است. اصلاً موضوع گاو برای ما مبهم شده. اگر خدا بخواهد، ما راه درست را قطعاً پیدا می کنیم.*
موسی باز هم از طرف خدا پاسخ داد: «خدا می گوید آن، ماده گاوی است که نه تربیت شده که زمین را شخم بزند و نه مَرکب آبرسانی به مزرعه است. سالم و بیعیب است و هیچ لکّه و خالی در بدنش نیست.»
اینجا بود که قوم یهودی بالاخره گفتند: «موسی! الان حق مطلب را ادا کردی.»
بعد هم چنین گاوی را پیدا کردند و ذبح کردند. اما چیزی نمانده بود که اصلاً دستور واجب خدا را انجام ندهند.*
یهودیان! آن هنگام را نیز به یاد داشته باشید که کسی را کشته بودید و قتلش را به گردن هم می انداختید؛ حال آنکه خدا می خواست پنهان کاری تان را آشکار کند.* به همین دلیل دستور دادیم: «حالا قسمتی از آن گاو ذبحشده را به جسد آن مقتول بزنید تا زنده شده و قاتلش را معرّفی کند.»
یهودیان! بدانید که خدا در قیامت نیز مردگان را به همین صورت زنده می کند و اکنون نشانه هایش را به شما نشان می دهد تا در معرض اندیشیدن و تعقّل قرار گیرید.*
پس از آن همه نشانه و معجزه و استدلال، باز هم عقل شما مثل سنگ یا بدتر از سنگ، سفت و نفوذناپذیر شده. آخر از دل بعضی از سنگها چشمههای آب می جوشد. بعضی هم می شکافند و قطرههای آب از درونشان بیرون می آید. سنگهایی هم هست که از ترس خدا از بلندی می افتند. اما عقل شما از سنگ هم سختتر و نفوذناپذیرتر است. هشدار می دهم که خدا از عملکرد شما که به دستورات واجب و حرامش عمل نمی کنید، غافل نیست. *
اما شما مسلمانان! با این سابقهای که یهودیان دارند، آیا امیدوارید که به حقانیت اعتقادات شما اعتراف کنند؟ حال آنکه عده ای از علمای آنها بوده اند که کلام خدا را از پیامبران قبلی می شنیدند و بعد از آنکه با عقل خودشان به درستی آن اعتراف می کردند، باز هم آگاهانه تحریفش می کردند.
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen