eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.6هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
35 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 داستان کوتاه (127) ✅ زندان مؤمن و بهشت کافر روزي امام حسن مجتبی (ع) پس از شستشو، لباسهاي نو و پاکیزه اي پوشید و عطر زد و در کمال عظمت و وقار از منزل خارج شد به طوري که سیماي جذابش هر بیننده را به خود متوجه می ساخت. ایشان در حالی که گروهی از یاران آن حضرت در اطرافش بودند، از کوچه هاي مدینه می گذشت که با پیرمردی یهودي روبرو شد که فقر، او را از پا درآورده و پوست به استخوانش چسبیده و تابش خورشید چهره اش را سوزانده بود. او مشک آبی به دوش داشت و ناتوانی، اجازه راه رفتن به او نمی داد. جوری که فقر و نیازمندي، شربت مرگ را در گامش گوارا نموده بود و حالش هر بیننده ای را دگرگون می ساخت. او امام حسن (ع) را در آن جلال و جمال که دید، گفت: خواهش می کنم لحظه اي بایست و سخنم را بشنو! امام (ع) ایستاد. یهودي گفت: یابن رسول االله! انصاف بده! امام (ع) فرمود: در چه چیز؟ یهودی گفت: جدت رسول خدا می فرماید: «دنیا زندان مؤمن و بهشت کافر است.» اما اکنون می بینم که دنیا براي شما که در ناز و نعمت به سر می بري، بهشت است و براي من که در عذاب و شکنجه زندگی می کنم، جهنم است. و حال آنکه تو مؤمن و من کافر هستم. امام حسن (ع) فرمود: اي پیرمرد! اگر پرده از مقابل چشمانت برداشته شود و ببینی که خداوند در بهشت چه نعمت هایی براي من و همه مؤمنان آفریده، می فهمی که دنیا با این همه خوشی و آسایش، براي من زندان است، و نیز اگر ببینی که خداوند چه عذاب و شکنجه هایی براي تو و براي تمام کافران مهیا کرده، تصدیق می کنی که دنیا با این همه فقر و پریشانی، برایت بهشت وسیع است. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 5 ص 77 🆔 @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 46) س: ذکر عملی چگونه است؟ ج: در روایتی از امام صادق صلوات الله و سلامه علیه نقل شده: «اَشَدُّ الْاَعْمَالِ ثَلَاثَةٌ»: سه عمل، مشکل است: یک: «إِنْصَافُ النَّاسِ مِنْ نَفْسِكَ». نفس اماره همیشه تیشه به طرف خود می زند و همه ی منفعت ها را برای خود می خواهد و حاضر نیست به دیگری بدهد. اگر بخواهی دیگری را هم سهیم کنی، او نمی گذارد. برایش سخت است. انسان باید ارّه ی دو سر باشد که هم طرف خودش و هم طرف دیگری را ببرد. اما نفس اماره می گوید: «نه؛ فقط طرف خودم!» اگر بخواهی نفس را به این قانع کنی که هم او و هم من، کار سختی است. دوم: «مُوَاسَاتُكَ الْاَخَ فِي الْمَالِ». اینکه انسان با برادر دینی خود در بُعد مالی سهیم و شراکت داشته باشد؛ مثلاً وقتی شما داری و او ندارد، کمی به او بده. این کار سختی است. نفس می گوید: «آقا! تو پیری داری؛ شکستگی داری؛ بازنشستگی داری؛ برای آن وقت نگه دار.» سوم: «ذِكْرُ اللَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ». اما خود حضرت در ادامه فرمودند: منظورم این نیست که بگوید: «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ اَكْبَرُ فَقَطْ». اگر چه این هم ذکر است، ولی منظورم ذکر زبانی نیست. منظورم این است که هر کاری خواستی بکنی، اگر حلال است، انجام بده و اگر حرام است، ترک کن. به این می گویند ذکر عملی. اولین مرحله این است. اگر این درست نشود، هیچ کدام از مراحل بعدی روی پایه نیستند و همه خراب می شوند. اما اگر این محکم شد، همه ی آن ها سر جای خود هستند و ثمر می دهند و آثار آن ها مترتب می شود. بنابراین منظور از ذکر عملی این است که هر کاری خواستی بکنی، ببین اگر حلال است، انجام بده و اگر حرام است، ترک کن. انسان بدون این مراقبت نمی تواند تقوا را ملکه کند. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
📩 نامه امام صادق (ع) به شیعیان (بخش هفتم) ✍️ بدانيد كه از هيچ كس براى شما در برابر خدا كارى ساخته نيست؛ نه از فرشته مقرب، نه از پيامبر و نه از پایين‌تر از آنها؛ پس هر كس می خواهد شفاعت شفاعت‌ كنندگان در نزد خدا به سودش باشد، بايد از خدا بخواهد که از او راضى شود و بدانيد كه هیچ کس جز با از خدا و از پيامبرش و از خاندان معصوم پیامبر به رضاىت خدا نمی رسد. از دستورات آنها از خداست. 📣 شرح: کسانی که را انجام نمی دهند و را ترک نمی کنند، اهل اطاعت از خدا و 14 معصوم نیستند و خدا از آنها راضی نیست؛ پس شفاعت شامل حالشان نمی شود. رضایت خدا و در نتیجه مشمول شفاعت شدن، فقط با انجام و ترک به دست می آید. 📖 و اِعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ يُغْنِي عَنْكُمْ مِنَ اَللَّهِ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِهِ شَيْئاً لاَ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لاَ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَ لاَ مَنْ دُونَ ذَلِكَ فَمَنْ سَرَّهُ أَنْ تَنْفَعَهُ شَفَاعَةُ اَلشَّافِعِينَ عِنْدَ اَللَّهِ فَلْيَطْلُبْ إِلَى اَللَّهِ أَنْ يَرْضَى عَنْهُ وَ اِعْلَمُوا أَنَّ أَحَداً مِنْ خَلْقِ اَللَّهِ لَمْ يُصِبْ رِضَا اَللَّهِ إِلاَّ بِطَاعَتِهِ وَ طَاعَةِ رَسُولِهِ وَ طَاعَةِ وُلاَةِ أَمْرِهِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مَعْصِيَتُهُمْ مِنْ مَعْصِيَةِ اَللَّهِ 📚 الکافي , جلد۸ , صفحه۲ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چه کسی نزد ولی فقیه عزیزتر است؟ 🌷 امام خامنه ای: هركس پايبندتر به مبانى، پايبندتر به و پايبندتر به فكر درست و ايمان باشد، براى ما عزيزتر است- در اين ترديدى نيست . (10/ 08/ 1383) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 162 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه صفتی حضرت ابراهیم (ع) را قهرمان بندگی کرد؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: ابراهیم وقتی مولایش به او گفت: «تسلیم دستورات من باش!» او پاسخ داد: «من ؛ دستورات ارباب جهانیانم!» * همین ابراهیم و نوه‌اش یعقوب هم فرزندانشان را به همین مکتب توصیه کردند و گفتند: «فرزندانم! خدا این دین را برای شما برگزیده؛ پس مبادا از این دنیا بروید و دستورات واجب و حرامِ خدا نباشید!» * یا اینکه اصلاً خود شما یهودیان در هنگامی که یعقوب در حال مرگ بود، در آنجا حاضر بودید. (یهودا فرزند یعقوب آنجا بود.) همان وقتی که یعقوب به فرزندانش گفت: «پس از من چه کسی خواهید بود؟» و آنها پاسخ دادند: «ما همان فرمانده تو و فرمانده پدرانت ابراهیم و اسماعیل و اسحاق خواهیم بود که تنها فرمانده عالم است. ما فقط او خواهیم بود.» ✍️ شرح: حضرت ابراهیم (ع) مطیع خدا و دستورات و خدا بود. همین. 📖 إذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمينَ * وَ وَصَّى بِها إِبْراهيمُ بَنيهِ وَ يَعْقُوبُ يا بَنِيَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ لَكُمُ الدِّينَ فَلا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ * أَمْ كُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قالَ لِبَنيهِ ما تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدي قالُوا نَعْبُدُ إِلهَكَ وَ إِلهَ آبائِكَ إِبْراهيمَ وَ إِسْماعيلَ وَ إِسْحاقَ إِلهاً واحِداً وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (بقره، 131 تا 133) آیه شماره 297 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (165) 🌷 اثر از خدا در زمان حکومت منصور دوانیقی من (ابوحازم) و ابراهیم پسر ادهم وارد کوفه شدیم. امام صادق (ع) نیز از مدینه به کوفه آمده بود. وقتی که ایشان خواست از کوفه به مدینه بازگردد، علماي کوفه ایشان را بدرقه کردند. سفیان ثوري و ابراهیم پسر ادهم از جمله بدرقه کنندگان بودند و بدرقه کنندگان کمی از امام جلوتر رفته بودند. ناگهان در بین راه با شیر درنده اي برخورد نمودند. ابراهیم بن ادهم گفت: بایستید تا امام صادق (ع) بیاید و ببینیم با این شیر چه رفتاري می کند. هنگامی که امام (ع) رسید، جریان شیر را به ایشان گفتند. امام نزدیک شیر رفته و گوش شیر را گرفت و از راه کنار زد. آن گاه فرمود: اگر مردم از فرمان خدا کنند، می توانند بارهاي خود را با این شیرها حمل کنند. 🌷 د‌‌استانهای بحارالانوار، ج 4 ص 105 ✍️ نکته: از خدا یعنی انجام و ترک 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (شماره 243) 🔹 قصه گاو بنی اسرائیل 🔸 بر اساس آیات 67 تا 75 سوره بقره 🔻 قصه از آنجا شروع می شود که خدا به یهودیان زمان حضرت محمد (ص) خطاب می کند: ای یهودیان! آن زمان را به یاد داشته باشید که کسی کشته شده بود و موسی برای یافتن قاتل، به قوم یهودی‌ اش گفت: «مردم! خدا به شما دستور می دهد که گاو ماده‌ای را سر ببُرید!» مردم به موسی گفتند: «ما را مسخره می کنی؟» موسی پاسخ داد: «به خدا پناه می برم از اینکه از جاهلانی باشم که دیگران را مسخره می کنند.»* مردم گفتند: «قبول! اما از مولایت بخواه توضیح دهد که آن ماده‌ گاو، چگونه گاوی است.» موسی از طرف خدا پاسخ داد: «خدا می گوید ماده‌ گاوی که نه پیر است و نه جوان؛ بلکه سنّش بین این دو است. حالا که معلوم شد، دیگر دستور واجب خدا را انجام دهید!»* اما به جای اجرای دستور واجب خدا، آن قوم یهودی باز هم ایراد گرفتند و گفتند: «از اربابت بخواه مشخص کند که آن ماده‌گاو، چه رنگی است.» موسی دوباره از طرف خدا پاسخ داد: «خدا می گوید ماده‌ گاوی است با رنگ زردِ یک‌ دست که رنگش بینندگان را سر ذوق می آورد.» * قوم یهودی این بار گفتند: «موسی! از مولایت بخواه دقیقاً توضیح دهد که چه ماده‌گاوی است. اصلاً موضوع گاو برای ما مبهم شده. اگر خدا بخواهد، ما راه درست را قطعاً پیدا می کنیم.* موسی باز هم از طرف خدا پاسخ داد: «خدا می گوید آن، ماده‌ گاوی است که نه تربیت‌ شده که زمین را شخم بزند و نه مَرکب آبرسانی به مزرعه است. سالم و بی‌عیب است و هیچ لکّه و خالی در بدنش نیست.» اینجا بود که قوم یهودی بالاخره گفتند: «موسی! الان حق مطلب را ادا کردی.» بعد هم چنین گاوی را پیدا کردند و ذبح کردند. اما چیزی نمانده بود که اصلاً دستور واجب خدا را انجام ندهند.* یهودیان! آن هنگام را نیز به یاد داشته باشید که کسی را کشته بودید و قتلش را به گردن هم می انداختید؛ حال آنکه خدا می خواست پنهان‌ کاری‌ تان را آشکار کند.* به همین دلیل دستور دادیم: «حالا قسمتی از آن گاو ذبح‌شده را به جسد آن مقتول بزنید تا زنده شده و قاتلش را معرّفی کند.» یهودیان! بدانید که خدا در قیامت نیز مردگان را به همین صورت زنده می کند و اکنون نشانه‌ هایش را به شما نشان می دهد تا در معرض اندیشیدن و تعقّل قرار گیرید.* پس از آن همه نشانه و معجزه و استدلال، باز هم عقل شما مثل سنگ یا بدتر از سنگ، سفت و نفوذناپذیر شده. آخر از دل بعضی از سنگها چشمه‌های آب می جوشد. بعضی هم می شکافند و قطره‌های آب از درونشان بیرون می آید. سنگهایی هم هست که از ترس خدا از بلندی می افتند. اما عقل شما از سنگ هم سخت‌تر و نفوذناپذیرتر است. هشدار می دهم که خدا از عملکرد شما که به دستورات واجب و حرامش عمل نمی کنید، غافل نیست. * اما شما مسلمانان! با این سابقه‌ای که یهودیان دارند، آیا امیدوارید که به حقانیت اعتقادات شما اعتراف کنند؟ حال آنکه عده‌ ای از علمای آنها بوده‌ اند که کلام خدا را از پیامبران قبلی می شنیدند و بعد از آنکه با عقل خودشان به درستی آن اعتراف می کردند، باز هم آگاهانه تحریفش می کردند. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ عبادت همراه با انجام چه اثری دارد؟ 📣 امام خامنه ای: آن كسى كه دعا هم مى ‏خواند، را هم انجام مى ‏دهد، شرعيش را هم انجام مى‏ دهد؛ اما در كنار آن‏ها، از هم اجتناب ندارد، مثل آن كسى است كه در حال سرماخوردگى و تب، هم داروهايى را كه ضد سرماخوردگى است و شفابخش است، مى ‏خورد و هم از غذاهايى كه براى سرماخوردگى مضر است، استفاده مى‏ كند. معلوم است كه آن داروها، اثر نخواهد كرد. معلوم است كه اگر آدم بيمار، آن غذايى كه براى او مضر است، آن عملى كه براى او زيان‏آور است، به آن‏ها ارتكاب بكند، براى او، دارو اثرى نخواهد كرد.(18/ 01/ 1369) پند 163 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ معیار خوبی و درستکاری چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: معیار خوبی و درستکاری فقط این نیست که هنگام نماز و عبادت به طرف مشرق بایستید یا به طرف مغرب. بلکه خوبی و درستکاری به این است که کسی 🔹 اوّلاً اربابیِ خدا و اطاعت از او را بپذیرد؛ 🔹 ثانیاً به قیامت، فرشتگان، قرآن و انبیاء معتقد باشد؛ 🔹 ثالثاً بخشی از اموالش را با همه علاقه‌ای که به آن دارد، به خویشاوندان، یتیمان، درماندگان، در راه مانده‌ها و فقرا ببخشد و اموالش را در راه آزادی بردگان هم بدهد؛ 🔹 رابعاً اهل اقامه نماز و دادن زکات باشد. 🔹 خامساً خوبی و درستکاری به این است که کسانی که قولی می دهند، به آن وفا کنند 🔹 و سادساً در محرومیتها، بیماریها و هنگام جنگ، سختی انجام دستورات واجب و حرامِ خدا را تحمّل کنند. اینها هستند که در ادّعایشان صداقت دارند و فقط اینها متّقی اند. 📖 ليْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ الْكِتابِ وَ النَّبِيِّينَ وَ آتَى الْمالَ عَلى‏ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكينَ وَ ابْنَ السَّبيلِ وَ السَّائِلينَ وَ فِي الرِّقابِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا وَ الصَّابِرينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حينَ الْبَأْسِ أُولئِكَ الَّذينَ صَدَقُوا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (بقره، 177) آیه شماره 359 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 47) س: آیا اگر کسی که مریض است، ذکر «یا شافی» بگوید و یا اگر مشکل دارد، ذکر «یا فتّاح» بگوید، خوب است؟ ج: شما اگر مشکل دارید و از روی نفهمی «یا قابض» هم بگویید، خدا درست می کند. خدا با اشتباه شما کار نمی کند. با علم خودش کار می کند. او می فهمد که این شخص بیمار است و باید بگوید: «یا شافی»، اما بلد نیست و مثلاً به اشتباه می گوید: «یا مُمیت». او کار خودش را می کند. س: آیا نباید لفظ خاص را بگوید؟ ج: در جایی که شما اشتباه می کنی هم ذکر خداست. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 48) س: آیا برای جلوگیری از لغزش نفس در موارد مختلف ذکری وجود دارد؟ ج: نکن. نکردن با تصمیم و اراده است، نه با ذکرگفتن. خیلی ها ذکر می گویند، اما در حال ذکر، مشغول ؛ مثلاً پول دارد و طلبکار بالای سرش ایستاده است و می گوید: «بدهی ات را بده»، اما او نمی دهد؛ بلکه ذکر می گوید و نماز می خواند. خدا می فرماید: «برو پول طلبکار را بده! حتی اگر در حال نماز باشی و طلبکار درخواست کند و پول در جیبت باشد، واجب است فوراً دست در جیبت کنی و بدهی اش را بدهی و اگر در جیبت نیست، باید نماز را بشکنی و به خانه بروی و پول بیاوری. اگر پول در خانه نیست و در بانک است، به طلبکار چک بده تا برود آن را نقد کند. خلاصه اینکه باید فورًا طلبش را بدهی.» خدا می گوید: «حق او بر حق من مقدم است.» آن وقت تو می نشینی و ذکر می گویی و قرآن می خوانی؟! ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
📩 نامه امام صادق (ع) به شیعیان (بخش هشتم) ✍️ بدانيد که جز اين نيست كه خدا به انجام ، امر کرده و از نهى فرموده تا انسانها در ، از خدا کنند و از انجام خوددارى كنند؛ پس هر كس از دستورات و او پيروى كند، از او اطاعت كرده و به تمام خيراتى كه نزد خداست، می رسد و هر كس از که خدا نهى فرموده، خوددارى نكند، از او نافرمانى كرده است و اگر بر همين حالِ نافرمانى بميرد، خداوند او را با صورت به آتش جهنم می اندازد. بدانيد كه ميان خدا و همه بندگانش ارتباطى جز وجود ندارد؛ چه فرشته مقرب باشد، چه پيامبر و چه پائين‌تر، پس اگر براستى می خواهید از مؤمنان حقيقى باشيد، در از دستورات و بكوشيد. 📖 و اِعْلَمُوا أَنَّهُ إِنَّمَا أَمَرَ وَ نَهَى لِيُطَاعَ فِيمَا أَمَرَ بِهِ وَ لِيُنْتَهَى عَمَّا نَهَى عَنْهُ فَمَنِ اِتَّبَعَ أَمْرَهُ فَقَدْ أَطَاعَهُ وَ قَدْ أَدْرَكَ كُلَّ شَيْءٍ مِنَ اَلْخَيْرِ عِنْدَهُ وَ مَنْ لَمْ يَنْتَهِ عَمَّا نَهَى اَللَّهُ عَنْهُ فَقَدْ عَصَاهُ فَإِنْ مَاتَ عَلَى مَعْصِيَتِهِ أَكَبَّهُ اَللَّهُ عَلَى وَجْهِهِ فِي اَلنَّارِ وَ اِعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ اَللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لاَ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَ لاَ مَنْ دُونَ ذَلِكَ مِنْ خَلْقِهِ كُلِّهِمْ إِلاَّ طَاعَتُهُمْ لَهُ فَاجْتَهِدُوا فِي طَاعَةِ اَللَّهِ إِنْ سَرَّكُمْ أَنْ تَكُونُوا مُؤْمِنِينَ حَقّاً حَقّاً. 📚 الکافي , جلد۸ , صفحه۲ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ فلسفه سختی های زندگی چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: قطعاً ما اطاعت‌ پذیریِ شما را با اموری همچون ترس و ناامنی، گرسنگی، ضررهای مالی، مرگ و میر نزدیکان و آسیبهای محصولات کشاورزی امتحان می کنیم تا معلوم کنیم چه کسانی حتی در ناخوشی‌ ها و مصیبتها هم به دستورات واجب و حرام ما عمل می کنند. محمد! به کسانی که در مصیبتها هم سختیِ انجام دستورات ما را تحمّل می کنند، مژده بده!* همان کسانی که وقتی مصیبتی در این موارد به آنها می رسد، با آرامش می گویند: «اوّلاً ما خودمان از خداییم و مملوک خدا؛ چه برسد به اموال و نزدیکانمان؛ پس در مصیبتها هم مطیع دستورات همان خداییم که مالک همه چیزِ ماست. ثانیاً پس از مرگ فقط به سوی او و دادگاهی که قاضی‌ اش اوست، برمی گردیم. پس به این دلیل هم در مصیبتها فقط از او اطاعت می کنیم.»* محمد! اینها هستند که صلواتی ویژه از جانب مولایشان و همچنین مهربانی ویژه‌ اش نثارشان می شود و فقط اینها در مسیر هدایتند. 📖 و لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ * الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ * أُولئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (بقره، 155 تا 157) آیه شماره 360 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (166) کافری از امام صادق (ع) پرسيد: چرا ميان فرزندان آدم، انسانهای شريف و انسانهای پست بوجود آمده‌؟ امام (ع) فرمود: شريف، کسی است که دستورات واجب و حرام خداست و انسان پست، کسی است که اهل است. پرسيد: مگر انسانها برتر و پایین تر ندارند؟ امام (ع) فرمود: ملاك برتری انسانها بر یکدیگر، است. پرسيد: آیا شما قائليد كه تمام اولاد آدم در ريشه برابرند و جز با بر هم فضيلتى ندارند؟ امام (ع) فرمود: آرى، من معتقدم كه اصل خلقت انسان از خاك است، و حضرت آدم پدر و حوّا مادر است. خالق همه، پروردگار يكتاست و همه انسانها بنده او هستند. بى‌ شكّ‌ خداوند از ميان بنى آدم گروهى را برگزيد و ولادتشان را پاك و بدنشان را طاهر نمود، و آنان را در صلب مردان و رحم زنان حفظ‍‌ كرد، و تمام انبياء را از ميان همين افراد متولد کرد. پس اين گروه پاكترين شاخه‌ های نسل حضرت آدم هستند. اين پاکی براى آن نبود که كارى کرده بودند و مستحقّ‌ آن شده بودند. بلكه خداوند در همان عالم دريافته بود كه اين پیامبران از او نموده و بندگی او را مى‌كنند و به او شرك نمى‌ورزند. پیامبران سپس در پرتو از خدا به كرامت و منزلت بالایی نزد خدا رسيدند، و آنها در شرافت و برتری و حسب و دیگران یکسانند. بدان که هر كس را رعایت نمايد، خدا او را گرامى می دارد، و هر كس از دستورات خدا كند، محبوب او می شود، و خداوند محبوب خود را با آتش عذاب نمی كند. زندیق پرسيد: چرا خدا تمام خلق را و موحّد نيافريد با اينكه بر اين كار قادر و توانا بود؟ امام (ع) فرمود: در اين صورت ثواب و پاداش معنايى نداشت، زيرا اگر کار انسانها فقط‍‌ بود، بهشت و جهنّمى در کار نبود. خداوند انسان را آفريد و او را امر به از خود نمود و از نهی کرد، و با ارسال پیامبران، احتجاج کرد و با كتابهاى آسمانى، حجّت را بر آنان تمام كرد تا دو گروه و شوند. به خاطر از خدا پاداش بگیرند و به خاطر از خدا عذاب شوند. 📚 الاحتجاج , جلد۲ , صفحه۳۳۶ ✍️ شرح: و از خدا همان انجام و ترک است. این عامل برتری پیامبران است. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🔹 از علی آموز ... ✅ محترم ترین بنده نزد خدا کیست؟ 🌷 امام علی (ع): بر روی کل کره زمین، نزد خدا محترم تر از کسی که از دستورات و خدا اطاعت می کند، کسی نیست. 📖 ليْسَ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ أَكْرَمُ عَلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ مِنَ النَّفْسِ الْمُطِيعَةِ لِأَمْرِهِ. 📚 تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 182 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 49) س: چه کنیم که دائم الذکر باشیم؟ ج: اگر گناه نکنیم، ایمان بالا می رود. وقتی ایمان بالا رفت، عقربه ی دل خود به خود به طرف خدا می¬رود و ارزش و عظمت خدا در نظر انسان زیاد می¬شود. انسان عاقل اگر چیز به درد بخور موجود باشد، هیچ وقت دنبال آشغال نمی رود. ترک گناه راه رسیدن به این نقطه است. س: دائم الذکر بودن یعنی چه؟ ج: یعنی کمتر خدا و دستورات او را فراموش کنیم. س: آیا این بدان معنی است که کمتر فراموش کنیم یا اینکه هیچ وقت فراموش نکنیم؟ ج: کمتر؛ چون خودِ خدا دستور داده: «مقداری فراموش کن.» خود خدا فرموده: «وَ لا تَنسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنیا». مقداری را برای دنیا بگذار و مقداری هم برای او باشد. اما شما با این بیان، این مقدار را هم به خدا داده ای؛ و الّا خود خدا اجازه می دهد. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
📩 نامه امام صادق (ع) به شیعیان (بخش نهم) 🌺 چه کنیم خدا ما را دوست داشته باشد؟ ✍️ هر كس دوست دارد بداند آیا خدا او را دوست دارد، بايد از خدا و از ما كند. آيا نشنيده‌ اند کلام خدا را كه به پيامبرش (ص) می فرمايد: «ای پیامبر! به انسانها بگو: اگر خدا را دوست داريد، از من کنید تا خدا شما را دوست بدارد و گناهان شما را بيامرزد»؟ به خدا سوگند هر بنده ای از خدا کند، خداوند از ما اهل بیت را برای او مثل از خودش قرار می دهد. به خدا قسم هر بنده ای از ما كند، قطعاً خدا دوستش دارد. به خدا قسم هر بنده ای از ما را رها کند، ما را به خشم آورده است. به خدا قسم هر كس ما را به خشم آورد، قطعاً از خدا نافرمانى كرده است و هر كس در حال نافرمانى از دستورات خدا بميرد، خداوند او را خوار خواهد کرد و با صورت در آتش جهنم خواهد انداخت. 📣 شرح: اطاعت از خدا و اطاعت از اهل بیت، همان انجام و ترک است. 📖 و مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَعْلَمَ أَنَّ اَللَّهَ يُحِبُّهُ فَلْيَعْمَلْ بِطَاعَةِ اَللَّهِ وَ لْيَتَّبِعْنَا أَ لَمْ يَسْمَعْ قَوْلَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لِنَبِيِّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اَللّٰهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اَللّٰهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ». وَ اَللَّهِ لاَ يُطِيعُ اَللَّهَ عَبْدٌ أَبَداً إِلاَّ أَدْخَلَ اَللَّهُ عَلَيْهِ فِي طَاعَتِهِ اِتِّبَاعَنَا وَ لاَ وَ اَللَّهِ لاَ يَتَّبِعُنَا عَبْدٌ أَبَداً إِلاَّ أَحَبَّهُ اَللَّهُ وَ لاَ وَ اَللَّهِ لاَ يَدَعُ أَحَدٌ اِتِّبَاعَنَا أَبَداً إِلاَّ أَبْغَضَنَا وَ لاَ وَ اَللَّهِ لاَ يُبْغِضُنَا أَحَدٌ أَبَداً إِلاَّ عَصَى اَللَّهَ وَ مَنْ مَاتَ عَاصِياً لِلَّهِ أَخْزَاهُ اَللَّهُ وَ أَكَبَّهُ عَلَى وَجْهِهِ فِي اَلنَّار. 📚 الکافي , جلد۸ , صفحه۲ 🆔@mottagheen
✅ چه دلیلی داریم که قرآن کلام خداست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: اگر در الهی بودن کتابی که بر عبدمان محمد نازل کرده‌ایم، شک دارید و آن را کلام یک انسان می دانید، خُب شما هم که انسانید، اگر راست می گویید، سوره‌ ای مثل سوره‌ های قرآن بیاورید. شاهدانتان را هم بیاورید تا به همسانیِ سوره‌های قرآن و سوره ساختگی شما شهادت دهند. * بنابراین وقتی تا کنون نتوانسته‌ اید این کار را بکنید و هرگز هم نخواهید توانست، پس در مقابل قرآن سر تعظیم فرود آورید و مطیع دستورات واجب و حرامش شوید و بترسید از آتشی که وعده داده؛ همان آتشی که هیزمش منکران قرآنند و بتهای سنگی بت‌پرستان؛ و برای کسانی که اطاعت از قرآن را نپذیرفته‌اند، آماده خواهد شد. 📖 و إِنْ كُنْتُمْ في‏ رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ * فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتي‏ وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكافِرينَ (بقره، 23 و 24) آیه شماره 361 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ از علی آموز ... 🔹 دستورالعمل کسب حکمت (یا عقلانیت) چیست؟ 🌷 امام علی (ع): آغاز حکمت با ترک لذّتهای حرام است و پایانش با تنفّر از چیزهای فانی. ✍️ شرح: کسی که می خواهد از نعمت حکمت برخوردار شود، ابتدا باید لذّتهای را ترک کند و در ادامه باید از هر آنچه فانی شدنی است، متنفّر شود. به عبارت دیگر ابتدا با ترک حرام شروع کند و در ادامه با ترک امور لغو و بی فائده. 📖 أوَّلُ الْحِكْمَةِ تَرْكُ اللَّذَّاتِ وَ آخِرُهَا مَقْتُ الْفَانِيَاتِ 📚 تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 59 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 50) س: لطفاً این آیه را توضیح دهید: «اُدعُوا رَبَّکُم تَضَرُّعاً وَ خُفیَۀً اِنَّه لا یُحِبُّ المُعتَدین». ج: یکی از وظائفی که خدای متعال به ما محوّل فرموده، دعا کردن است و از خدا چیز خواستن. اصل دعا واجب است و نمی شود انسان هیچ دعایی نکند. در این صورت گناه کرده است. اگر برای انجام این واجب یک بار دعا کند، کافی است. همان دعایی که در نماز است، کافی است. سرّ دعا کردن این است که ما مملوک بودن و فقیر بودن خود را در برابر خدای بی نیاز اظهار کنیم. انسان فراموش می کند. از آنجا که خدا به او همه چیز داده است، فکر می کند از خود اوست و کم کم به اینجا می رسد که می گوید: «أنَا رَبُّكُمُ الْأعْلَى»؛ لذا خدا فرموده: «دعا کن و بگو که تو داری و من ندارم.» اقرار به فقر و نداریِ خود و اعتراف به غنی و بی نیازی پروردگار متعال اساس عمده ی باور به خدای واقعی و خودِ واقعی است. دعا چنین اثری دارد. اگر داری، باید دعا کنی و اگر نداری، باز هم باید دعا کنی. هر چه داری، باید دعا کنی؛ چون از آنجا که انسان دارد، خیال می کند مال خود اوست و آن را از دست نمی دهد؛ اما ناگهان از او می گیرند؛ بنابراین باید بگوییم: «من ندارم و تو همه چیز داری و اگر من دارم، تو داده ای.» این یادتان نرود. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (شماره 244) 🌷 قصه آفرینش آدم و حوا 🔹 بر اساس آیات 30 تا 39 سوره بقره 🔻 قصه از آنجا شروع می شود که خدا به پیامبرش خطاب می کند: محمد! هنگامی که مولایت به فرشتگان گفت: «من در زمین از بین انسانها جانشینی برای خود منصوب خواهم کرد»، آنها که فقط انسانهای بدون عقل و تربیت‌ناپذیرِ قبل از آدم را دیده بودند، با تعجّب پرسیدند: «آیا کسی را به جانشینی خود در زمین منصوب می کنی که کارش فساد و خونریزی است؟ حال آنکه ما همراه با تعریف و تمجید از تو، تو را از هر عیب و نقصی مبرّا می دانیم و از هر اشتباهی، پاک.» مولایت به فرشتگان پاسخ داد: «لابد من چیزی می دانم که شما نمی دانید.» و سپس آدم را که انسانی عاقل و تربیت‌پذیر بود و با تمام انسانهای قبلی تفاوت داشت، به آنها نشان داد.* برای آنکه تفاوت آدم با انسانهای بی‌عقل قبلی برای فرشتگان مشخص شود، خدا نام تمام اشیاء اطراف آدم را که به فرشتگان نیاموخته بود، به آدم یاد داد و سپس آن اشیاء را به فرشتگان نشان داد و از آنها پرسید: «اگر راست می گویید، اسم این اشیاء چیست؟»* آنها هم در جواب گفتند: «خدایا! تو از هر عیب و نقصی مبرّایی. اسم این اشیاء را نمی دانیم. ما جز آنچه خودت به ما یاد داده‌ای، چیزی نمی دانیم. در عالم هستی فقط تو دانا و حکیمی.» * سپس خدا به آدم گفت: «آدم! اسم این اشیاء را به این فرشتگان بگو!» وقتی آدم اسم آن اشیاء را به فرشتگان اعلام کرد و عقل، قدرت یادگیری و تربیت‌پذیری‌اش برای فرشتگان ثابت شد، خدا رو به فرشتگان گفت: «آیا به شما نگفتم من اسرار آسمانها و زمین را می دانم و همچنین می دانم هر آنچه را که گزارش می کنید و آنچه را تا کنون کتمان می کرده‌اید؟» * دلیل دیگر اثبات اربابی ما در عالم هستی، هنگامی است که برای نشان دادن ارزش انسان جدید به فرشتگانی که فقط انسانهای بی‌ عقل و تربیت‌ ناپذیر قبلی را دیده بودند، دستور دادیم: «حالا در مقابل آدم سجده کنید!» آنها هم سجده کردند. فقط ابلیس جنّی که در آنجا حاضر بود، از دستور سجده، متکبّرانه نافرمانی کرد. البته او قبل از این، منکر ربوبیت تشریعی ما شده بود.* دلیل دیگر اثبات فرماندهی انحصاری ما در عالم، این است که ما بودیم که به آدم دستور دادیم: «آدم! خودت و همسرت در این باغ، ساکن شوید و از هر جای باغ و هر چه که خواستید، بخورید! اما به این درخت نزدیک نشوید که در آن صورت در زمره کسانی خواهید بود که با نافرمانی از دستور ما در حق ما ظلم کرده‌اند.»* اما شیطان با همان درخت، آدم و همسرش را لغزاند و آنها دستور خدا را نادیده گرفته و از میوه آن درخت خوردند. در نتیجه شیطان بود که آنها را از آن باغ ویژه ی زمینی و امکانات ویژه‌اش بیرون کرد. آنجا بود که ما به آدم، همسرش و شیطان دستور دادیم: «از این باغ (که بر روی تپه است،) بروید پایین! شما دشمن یکدیگرید. از این به بعد هم در همین زمین، تا مدّتی زندگی می کنید و از امکانات آن بهره‌مند می شوید.» * در آنجا آدم از مولایش کلمات عذرخواهی و توبه کردن را یاد گرفت و توبه کرد. خدا هم توبه او را پذیرفت؛ چون خدا بسیار توبه‌پذیر است و مهربانی خاصش را شامل حال بندگان مطیعش می کند.* ما به هر سه آنها دستور دادیم: «از این باغ زمینی (که بر روی تپه است،) همگی بروید پایین! اما از این به بعد هر گاه دستورالعمل هدایت از طرف من برای شما آمد، هر کس از دستورات واجب و حرامِ من تبعیت کرد، نه از چیزی بترسد و نه غصه‌ای به خود راه دهد!* اما کسانی که اطاعت از دستورات واجب و حرام ما را نپذیرند و آیاتمان را دروغ بدانند، اهل آتش جهنم، فقط همینها هستند و در آن تا ابد ماندگار خواهند بود.» 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ خمس بدهیم یا صدقه؟ 🔻امام صادق (ع) فرمودند: یک درهم مالی که در راه امام (ع) خرج شود (سهم امام یعنی خمس)، بهتر است از دو میلیون درهم که در دیگر امور خیریه صرف شود. 📖 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: دِرْهَمٌ يُوصَلُ بِهِ الْإِمَامُ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفَيْ أَلْفِ دِرْهَمٍ فِيمَا سِوَاهُ مِنْ وُجُوهِ الْبِرِّ.» 📚 کافی، ج ۱، ص ۵۳۸ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ جنگ با آمریکا و اسرائیل تا کی؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: با کافران و مشرکان، آن قدر بجنگید تا وقتی که فتنه کفر و شرک در عالم نباشد و اطاعت همگان فقط از خدا باشد و همه انسانها مطیع او شوند؛ پس اگر از شرک و اطاعت از غیر خدا دست برداشتند، جنگ را تمام کنید که جز علیه ظالمان، هیچ دشمنی‌ ای با کسی وجود ندارد. 📖 و قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمينَ (بقره، 193) آیه شماره 362 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 درس اخلاق آیت اللَّه‏ خوشوقت 🌷 سرّ شب قدر ❓ در شب قدر چه اتفاقی می افتد؟ ❓ دارنده کیست؟ ❓سهم ما در شب قدر چیست؟ ❓ بهترین عمل در شب قدر کدام است؟ ❓دو عاملی که جلو مشکلات دنیوی را می گیرد، چیست؟ ❓دو شفیع ما در دنیا چیست؟ ❓ تفسیر سوره قدر. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ در شب قدر چه اتفاقی می افتد؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: به نام خدا که مهربانی عمومی اش شامل همه است و مهربانی خصوصی اش مخصوص بندگان مطیعش. ما قرآن را در شب باعظمت قدر نازل کردیم. شبی که امور سالِ بعد در آن مقدّر می شود. 1 تو چه می دانی عظمت شب قدر در چیست و در آن چه اتفاقی می افتد؟ 2 شب قدر و عبادت در آن شب از عبادت در هزار ماهی که شب قدر در آن نباشد، برتر است. 3 در این شب، فرشتگان همراه با روح پاک صاحب روح القدس (پیامبر زمان یا امام زمان)، پس از عروج معنوی و دریافت اخبار حوادث سال آینده، به اذن مولایشان فرود می آیند. 4 آن شب تا هنگام دميدن سپيده صبح، شب امنیت صاحب روح القدس (پیامبر زمان یا امام زمان) از دستبرد اطلاعاتیِ شیاطین به اخبار دریافتیِ اوست.‏‏ 5 📖 سوره قدر: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏ إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةِ الْقَدْرِ (1) وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ (2) لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (3) تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ (4) سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ (5) آیه شماره 296 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen