eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.6هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
53 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ مصداقهای امروزی چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: برادران و خواهران! راه ما این است و این موعظه‌اى است که امیرالمؤمنین با عمل خودش به ما داده است و ما را به آن فراخوانده است. این سه موعظه را فراموش نکنیم؛ اینها مصداقهاى واقعى هستند؛ ما این سه درس را از على یاد بگیریم. من این سه درس را باز هم تکرار میکنم: اوّل، و تلاش. بیکار نمانید؛ کوشش کنید کار لازم و عمل صالح را در هر زمانى بشناسید و پیدا کنید و بعد آن را با صمیمیّت و اخلاص انجام بدهید. و دوّم، بودن در مقابل فرمان رهبرى؛ در مقابل فرمان آن کسى که براى انسان است. و آنگاه بى‌اعتنائى به مادّیگرى، به پول، به زخارف دنیا، و پشت پا زدن به هر گونه عملى که از این احساس انسان سرچشمه میگیرد. این، فرمان امیرالمؤمنین براى ما است. (۱۴۰۱/۱۱/۱۴) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی. پند 219 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (138) 🌷 قضاوت با ارّه دو زن در عصـر خلافت عمر، در حالی که بر سـر طفلی دعوا می کردند و هر دو می گفتند «این طفل از من است»، براي قضاوت نزد عمر آمدند. عمر در داوري بین آنها فرو ماند و به علی (ع) پناه برد تا میان آنها به حق قضاوت فرماید. علی (ع) در مرحله اول هر دو زن را موعظه و نصیحت کرد تا خلاف حق سخن نگویند و آنچه که حق است بیان کنند. اما سخنان علی (ع) درآنها اثر نگذاشت و همچنان به نزاع خود ادامه دادند. سـرانجام حضـرت فرمود: براي من اره بیاورید. زنها گفتند: اره را براي چه می خواهید؟ فرمود: می خواهم کودك را با اره، دو نصف کنم و به هر کـدام نیمی از آن را بـدهم تا اختلاف برطرف گردد. سـخن به اینجا که رسید، یکی از آن دو زن ساکت ماند، ولی آن دیگري گفت: «نه! نه! یا علی! من راضـی به دو نیم شدن کودك نیسـتم. من از حق خود گذشتم و خواهش میکنم بچه را به آن زن بدهید.» در این وقت علی (ع) رو کرد به همان زن و فرمود: «الله اکـبر! این طفل از تـوست، نه از آن دیگري. زیرا اگر این کـودك، فرزنـد او بـود، دلش بر او ماننـد تو می سوخت و به خاطر مهر مـادري، راضـی به این امر نمی شـد. زنِ دیگر به ناچـار اعتراف کرد که بچه از من نیست و از او است. عمر از اینکه علی (ع) از چنین مشکل قضایی او را نجات داد خوشحال شد و بر آن حضرت درود فرستاد. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 83 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 وظیفه مسئولین حکومت اسلامی ✳️ منظور از حدیث پیامبر اکرم که فرمود: «رَئِيسُ الْقَوْم أَشْقَاهُمْ» چیست؟ ⬅️ یعنی من را به اينجا آورده‌اند که خدمت كنم. هم خدمت و هم خدمت برای مردم. 📌در اسلام مسئولين دو پست دارند. هم بايد خدمت به دين كنند و هم خدمت به دنيای مسلمانان. در هر دو بُعد، باید نواقص را مرتفع كنند و ضعفها را تقويت كنند. باید منكرات را از بين ببرند. اين بُعد دينی است. در امور دنیا هم ببينند چه كسی بيكار است، چه كسی نمیتواند ازدواج كند، چه كسی در اثر فقر و بيچارگی گرفتار مشكلات زندگی است. همه اينها را بايد درست كنند. به اين شخص می گويند «رئيس القوم». 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
دستور خدا به همه مؤمنین در جبهه داخلی چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: ای مؤمنین! بدون هيچ اختلافى، همگى خدا شويد. مبادا از گامهاى شيطان تبعیت كنيد. زیرا او دشمن آشكار شماست‏. ✍️ شرح: « خدا شوید»، یعنی واجبات را انجام دهید و حرامها را ترک کنید. هر یک گناه، تبعیت از گام شیطان است. 📖 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ (بقره، 208) آیه شماره 100 📱 @mottagheen
✅ داستان کوتاه (139) 🌷 نیکوکار ناشناس امام سـجاد (ع) پسر عموي نیازمندي داشت که حضرت نیمه هاي شب به طور ناشناس در خانه او می رفت و مبلغی به او کمک می کرد. پسر عموي امام سجاد (ع) که در آن تاریکی، حضرت را نمی شناخت به او چنین می گفت: اي مرد نیکوکار! تو به ما یاري می رسانی، اما پسـر عمویم، علی بن حسـین (امام سـجاد ع) به ما رسـیدگی نمی کند و از حال ما خبر نمی گیرد. خدا به او خیر ندهد. امام سـخن پسـر عمویش را می شـنید. اما چیزي نمی گفت و خود را معرفی نمی کرد. وقتی امام (ع) به شهادت رسید، پسر عموي آن حضرت متوجه شد که چند روزي است که آن مرد نیکوکار دیگر به در خانه او نمی آید. آن وقت فهمید که آن نیکوکار، امام سجاد (ع) بوده است. او از این که درباره امام اشتباه کرده سخت ناراحت شد و براي جبران خطاي خود بر سر قبر آن بزرگوار می رفت و می گریست. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 117 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ شرط اصلی پیروزی تفکر بسیجی چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: قطعاً حرکت بسیجی در کشور ما پیروز است. شرط اصلی ای که این پیروزی دارد این است که همه ی ما - جوانها و غیر جوانها ـ را و حُسن عمل را برای خودمان یک وظیفه بدانیم. شخصی و اجتماعی و گروهی، هرکدام معنایی دارد؛ حالا من درباره ی گروهی هم صحبت کرده ام، عرایضی کرده ام و دیگر نمیخواهم تکرار کنم لازم است؛ خودتان را مراقبت کنید؛ هم مراقبت شخصی کنید، هم مراقبت گروهی کنید. اگر این [طور] شد، خدا فرمود: اِنَّ اللهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا وَ الَّذینَ هُم مُحسِنُون. کسانی که پیشه کنند و نیکو عمل بکنند، مَعَ الَّذینَ، خدا با اینها است. اینکه خدا با یک جمعی باشد، خیلی مسئله ی مهمّی است. (3/9/1395) 📚 شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 220 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (140) 🌷 تقوای مستدلّ یوسف در مقابل زلیخا یوسف هفت سال در خانه عزیز مصر و زلیخا بود که به حد بلوغ رسید. او همواره سرش پایین بود و به زمین نگاه می کرد. از ترس خدا هیچ وقت به زلیخا نگاه نمی کرد. روزي زلیخا به یوسف گفت : چرا به من توجه نمی کنی؟ سرت را بالا بیاور نگاهی به من کن. یوسف گفت: می ترسم کور شوم و حقیقت را نبینم. زلیخا گفت: چشمانت چقدر زیبا است. یوسف پاسخ داد: چشمانم اولین اعضاي بدن من است که در قبر از صورتم متلاشی می شود. زلیخا گفت: چه بوي خوشی داري؟ یوسف پاسخ داد: اگر بویم را پس از سه روز از مرگم دریابی، قطعاً از من فرار می کنی؟ زلیخا گفت: چرا به من نزدیک نمی شوي؟ یوسف گفت: می خواهم به خدا نزدیک شوم. زلیخا گفت: فرش ابریشمی گسترده و آماده است. بلند شو خواسته ام را انجام بده. یوسف گفت: می ترسم سهمیه بهشتی ام قطع گردد. زلیخا با عصبانیت گفت: تو را به شکنجه گاه می فرستم. یوسف با آرامی پاسخ داد: در این صورت خدا برایم کافی است. 📚داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 202 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ از چه کسانی تبعیت نکنیم؟ 🌹 جواب خدا در قرآن: 1️⃣ از گامهاى شيطان (که شما را به سمت گناه دعوت می کند،) تبعیت نكنيد. زیرا او دشمن آشكار شماست. 2️⃣ از هوسهاى حرام گروهى (یهودیان) كه پيش از اين گمراه شدند و بسيارى از انسانها را گمراه كردند و خودشان از راه راست منحرف شدند، تبعیت نکنيد. 3️⃣ تبعیت از خدا، صراط مستقیم است. پس، از او تبعیت كنيد. ولی از راه‏هاى ديگر كه شما را از راه خدا پراكنده مى کند، تبعیت نكنيد. 4️⃣ از آنچه از جانب پروردگارتان به سوى شما نازل شده، تبعیت كنيد؛ ولی غیر از او، از هیچ کس تبعیت نكنيد. 📖 متن آیات: 1️⃣ و لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ (بقره، 168) 2️⃣ و لا تَتَّبِعُوا أَهْواءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَ أَضَلُّوا كَثيراً وَ ضَلُّوا عَنْ سَواءِ السَّبيلِ (مائده، 77) 3️⃣ و أَنَّ هذا صِراطي‏ مُسْتَقيماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبيلِهِ ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (انعام، 153) 4️⃣ اتَّبِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَ لا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ (اعراف، 3) آیه شماره 101 📱 کانال سبک زندگی متقین @mottagheen
✅ اگر بخواهیم در مقابل استکبار جهانی بایستیم، چه عاملی نیاز است؟ 🌷 امام خامنه ای: در جنگ اُحد مسلمانها پیروز شده بودند منتها غفلت یا خیانت یا دنیاطلبی و کوته بینی یک عدّه ی معدودی، همان پیروزی را تبدیل کرد به شکست. قرآن می گوید آن کسانی که موجب این حادثه شدند، اِنَّمَا استَزَلَّهُمُ الشَّیطانُ بِبَعضِ ما کَسَبوا؛ این کارهایی که قبلاً آنها با خودشان کردند، آنها را در معرض این لغزش قرار داد. عزیزان من! ، بی توجّهی به خود، عدم رعایت این جوری است. اگر می خواهیم در مقابل جبهه ی استکبار ایستادگی کنیم، مقاومت کنیم، به آن عزّت، آن شرف، آن اقتداری که جمهوری اسلامی لایق آن است و انقلاب به ما وعده ی آن را داده برسیم، احتیاج داریم به اینکه در رفتار شخصی خودمان رعایتهای لازم را بکنیم؛ آن را حفظ کنیم؛ [این] نیاز ما است. (12/4/1395) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 220 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (141) 😎 سیاست بازان چه سوء استفاده هایی از علمای می کنند؟ 🌷 نامه امام سجاد به یک عالم درباری زُهري از علمای زمان امام سجاد بود. او ظاهری خوش و باطنی ناپسند داشت. ریاست طلبی، او را به دربار بنی امیه کشاند. هشام بن عبدالملک وي را معلم فرزندان خود قرار داد و طاغوتهاي بنی امیه براي فریب دادن مردم از وجود این عالم گمراه اسـتفاده ها می کردند. او همه عمرش را تباه ساخت و در حالی که سـرسپرده دسـتگاه بنی امیه بود، جان سپرد. امام سجاد (ع) از رفتار این عالم شدیداً ناراحت شده بود. از این رو به عنوان موعظه، نامه اي تکان دهنده به او نوشت که بخشی از آن را می خوانید. ... آگـاه بـاش اي عالم دین فروش درباري! کمترین چیزي را که پنهان کردي و سـبکترین گناهی را که به دوش گرفته اي، این است که نزدیک شدن تو به سـتمگران و رفت و آمدن تو با آنان معنایش امضا کردن کارهاي آنها بوده و راه ظلم را برایشان هموار و آسان کرده اي. با نزدیک شدن به آنان بیم آن دارم که فردا دین خود را به دنیاي این خیانتکاران بفروشی. دعوتهایی که از تو می کنند و پستهایی که در اختیارت می گذارند، براي این است که تو را مانند استوانه آسیاب، محور ظلمهاي خود قرار دهند و سنگ ظلمها را بر گِرد وجود تو بگردانند و تو را پلی براي هـدفهاي شوم خود و نردبانی براي رسـیدن به قله گمراهیهاي خویش، و سرچشـمه انحرافات خود ساخته و تو را به همان راه بکشانند که خود می روند. هوشـیار باش که آنان می خواهنـد با بودن تو در دسـتگاه، مردم را درباره علمای درسـتکار به شک و تردیـد اندازنـد و دلهاي عوام و افراد ساده لوح را به سوي خود جذب کنند. اي عالم خود فروخته! بـدان کارهاي زشت و جنایتهایی را که انجام می دهنـد، هیـچ کـدام از وزیران و همکاران نیرومندشان نمی تواننـد به اندازه تو فسادهاي آنها را اصـلاح کنند. تو بر فسادهاي آنان سـرپوش می نهی و افراد نادان و سـاده لوح را به دربارشان جلب می کنی. چه مزد اندکی به تو می دهنـد در برابر دینی که از تو می گیرنـد و چقـدر کم دنیا را برایت آباد می کنند ولی چقدر زیاد برایت خرابی آخرت به وجود می آورند. بـدان اي زُهري! تو با کسـی (خداونـدی) طرفی که از تمـام کـارهایت آگـاه است و مواظب توست. آماده باش که سـفري طولانی نزدیک است. گناهانت را جبران کن که سخت بیمار گشته اي. گمـان نکن که من می خـواهم تـو را سـرزنش کنم. بلکه می خواهم خداونـد، دلِ مرده ات را زنـده کنـد و آنچه از دینت را از دست داده اي، به تو بازگرداند و به یاد این آیه افتادم که خداوند می فرماید: «فَذَکِّر فَإنَّ الذِّکرَی تَنفَعُ المُؤمنین: تذکر بده که موعظه و پند به حال مؤمنان سود دارد... چرا از خواب غفلت بیدار نمی شوي و از لغزش خود برنمی گردي؟ آیا این است حق شناسی خداوند که به تو نعمت علم داده و محبتش را بر تو تمام نموده است؟ تو بازوي تقویت ظالمان و دشـمنان خداوند شده اي. بسـیار نگرانم از اینکه تو از آن افرادي باشی که خداوند درباره ي آنها می فرماید: «اَضاعُوا الصَّـلاهَ وَاتَّبَعُوا الشَّـهَوات فَسَوفَ یَلقَونَ غَیّا: نمـاز را ضـایع کردنـد و به دنبـال هوسهاي حرام نفسانی رفتنـد. پس به زودي نتیجه گمراهی خود را می بینند.» خداونـد تو را مأمور انجام دسـتورات واجب و حرام قرآن نموده و علم آن را به تو سپرده. ولی تو آن را تباه کردي. سـپاس خدایی را که ما را به آن بدبختیها که تو دستخوش آن هستی، گرفتار نساخت. والسلام. 🌷 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 110 (با کمی ویرایش) 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ در نبرد با جبهه کفر، خدا در چه صورتی با ماست و پشتیبان ما؟ 🌷 امام خامنه ای: خدای متعال موسی و هارون را مأمور کرد که بروند به سراغ فرعون، خب خیلی کار عظیمی بود که دو نفر آدمِ تنها، بروند به مقابله و معارضه ی با یک قدرت عظیمِ آن روز؛ قدرت فرعونی یک قدرت بسیار عظیمی بود - از لحاظ سیاسی، از لحاظ اجتماعی، حتّی از لحاظ نفوذ در مردم، از لحاظ تأسیسات اداری ، که تفاصیلی دارد قدرت فرعونی - یک چیز عجیبی بود فرعون؛ یک قدرت مستبدِ فعّال مایشاء؛ با آن همه امکانات؛ خدای متعال دو نفر را مأمور می کند که بروید شما با این آدم معارضه کنید و مبارزه کنید. حضرت موسی عرض کرد پروردگارا! ممکن است برویم، ما را مثلاً بکشند، به قتل برسانند، کارمان نصفه کاره بماند - از کشتن نمیترسیدند، گفتند کار نصفه کاره می مانَد- قالَ لا تَخافا إِنَّنی مَعَکُما اَسمَعُ وَ اَرى ـ {خدا گفت} من با شما هستم. ببینید معیّت الهی این است: اِنَّنی مَعَکُما اَسْمَعُ وَ اَرىٰ. اینکه خدا می گوید «إِنَّ اللهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا» -که من عرض می کنم اگر من و شما داشته باشیم خدا با ما است - این معیّت الهی و با ما بودنِ خدا، معنایش این است که می توان دو نفر آدم تنهایِ دست خالی را فرستاد به جنگ یک فرعون. (3/9/1395) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 221 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
خدا چه کسانی را از جهنم نجات می دهد؟ 🌺 جواب خدای : در روز قيامت كسانى را كه به خدا دروغ بسته ‏اند، روسياه مى‏ بينى. آيا جاى متکبران در جهنم نيست؟ * خدا كسانى را كه اهل بوده ‏اند، در مقابل كارهايى كه مايه خوشبختی شان شده، نجات مى‏ دهد. عذاب به آنان نمى ‏رسد و غمگين نخواهند شد. ✍️ شرح: اهل کسانی هستند که را انجام می دهند و را ترک می کنند. 📖 و يَوْمَ الْقِيامَةِ تَرَى الَّذينَ كَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُمْ مُسْوَدَّةٌ أَ لَيْسَ في‏ جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْمُتَكَبِّرينَ * وَ يُنَجِّي اللَّهُ الَّذينَ اتَّقَوْا بِمَفازَتِهِمْ لا يَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (زمر، 60 و 61) آیه شماره 103 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (142) 🌷 وسعت علم امام (ع) رسول خدا (ص) در بستر رحلت بود که به حاضران فرمود: أدعو إلی خلیلی: دوستم را نزد من حاضر کنید. دو همسر پیامبر (عایشه و حفصه) کسانی را به دنبال پدران خود یعنی ابوبکر و عمر فرستادند. آن دو هم آمدند. هنگامی که نگاه پیامبر به آنها افتاد، رو برگرداند و بار دیگر فرمود: دوستم را حاضر کنید. این بار کسی را به دنبال علی (ع) فرستادند. وقتی علی (ع) وارد شد، پیامبر سخنانی به او فرمود. هنگامی که علی (ع) از نزد پیامبر بیرون آمد، ابوبکر و عمر به او گفتند: دوستت به تو چه سخنی گفت؟ علی (ع) فرمود: پیغمـبر (ص) هزار باب علـم به من یـاد داد که از هر باب آن، هزار باب دیگر گشـوده می شـود و هزار حرف به من آموخت که از هر حرف آن، هزار حرف گشوده می شود. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 81 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ توصیه رهبری به دانشجویان چیست؟ 🌷امام خامنه ای: من توصیه می کنم به جوانهای عزیزمان و جوانهای دانشجو که به مسائل شخصی، شخصی، پاکدامنی شخصی اهمّیّت بدهید. (12/4/1395) از جمله وظایف دانشجویی، حفظ دین و است. عزیزان من! برای شماها حفظ دین و آسان تر از امثال بنده است؛ این را شما بدانید. (12/4/1395) ✍️ شرح: و یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 222 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
حضرت موسی (ع) قوم ظالم فرعون را به چه چیز دعوت کرد؟ 🌺 جواب خدای : خدا به موسى گفت: به سراغ قوم ظالم فرعون برو و به آنها بگو: چرا اهل نمی شوند؟ 📖 و إِذْ نادى‏ رَبُّكَ مُوسى‏ أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمينَ * قَوْمَ فِرْعَوْنَ أَ لا يَتَّقُونَ (شعراء، 10 و 11) ✍️ شرح: یعنی اطاعت از دستورات و خدا. آیه شماره 104 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت اللَّه‏ خوشوقت 🌷 مسئولان هوای خواص را داشته باشند یا هوای عموم مردم را؟ ◀️ امیرالمؤمنین (ع) به مالک اشتر توصیه فرمودند که مردم دو دسته هستند: یک دسته مردم؛ توده مردم؛ اکثریت جامعه و یک دسته هم دانه درشتها؛ ؛ آنهایی که به مسئولین نزدیک هستند. فرمودند: به فکر جلب رضایت آن دسته خاص نباش، همیشه سعی کن آن مردم و توده انسانها از تو راضی باشند، کار از آنها برمی آید نه از اینها؛ اینها سر سفره آماده می نشینند ولی آنها سفره را پهن می کنند. در این انقلاب چه کسانی بودند که بساط را راه انداختند و کار را به اینجا رساندند؟ نبودند که؛ رفته بودند بالاها؛ کسی نبود که؛ مردم بودند. جمعیت اینها زیاد است اگر در خط بیفتند و هدف پیدا کنند، خدای متعال نصرت خودش را نازل می کند و کار پیش میرود، اما آن دانه درشتها منتظرند ببیند چه موقع سفره پهن میشود بنشینند کنار آن. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ معیارهای شناخت معلم اخلاق 🌷امام حسن عسکري (ع) می فرماید: وقتی که دیدیـد شخصـی سـیماي نورانی و رفتار و گفتار زاهـدانه دارد و با تواضع و فروتنی راه می رود، مواظب باشـید شـما را گول نزند. چه بسیارند کسانی که عاجزند از این که از راه معمولی دنیا را به دست آورند، دین را دامی براي دنیایشان می کنند. آنها پیوسـته ظاهرساز بوده و عوام فریبند. آنها دسـتشان کوتاه و خرما بر نخیل است. تا دسـتشان نرسیده، پرهیزکارند. اگر دستشان به مال برسد، با چنگالهاي تیز به سویش خیز برمی دارند و آن را به سرعت می ربایند. اگر دیدیـد چنین انحرافی ندارد و دین را وسـیله دنیا قرار نداده و از مال پرهیز می نماید، باز هم مواظب باشـید شـما را نفریبد. چون خواسـته ها و تمایلات مردم گوناگون است. هر کس به یک چیزي شـهوت دارد. چه بسیارند کسانی که از مال اگر چه زیاد هم باشد، پرهیز می کنند. ولی دنبال شهوت دیگر یعنی رابطه با جنس مخالف می روند و گناهان شهوانی را مرتکب می شوند. اگر دیدید از این لحاظ هم منحرف نیست و دنبال رابطه با جنس مخالف نیست و دنبال شـهوتهاي نمی رود، باز هم مواظب باشـید که فریبتان ندهـد. از راه دیگر، او را آزمایش کنیـد، ببینید عقلش چگونه است. آیا درست کار می کند یا نه؟ بعضـی ها دنیاپرست و آدم شهوانی نیستند ولی عقل سالم و بینش درست ندارند. ضرر چنین انسانی بیشتر از منفعتش و خرابی او بیشتر از سازندگی وي خواهد بود. وقتی که دیدیـد، واقعـاً عقل و بینش درستی دارد و مسائل دینی و اجتماعی و زنـدگی را خوب می فهمـد، باز هم مواظب باشـید فریبتان ندهـد تا ببینیـد عقل او در مبارزه با هواي نفسـش چگونه است. آنجا که بر سـر دو راهی قرار می گیرد، چگونه است؟ آیا از عقل پیروي می کند یا از نفس؟ چنانچه از این لحاظ هم مشـکلی نداشـته باشد، باز هم گول نخورید و ببینید علاقه او به مقام و ریاست چه میزان است. ریاسـت پرست است یا نه؟ می خواهد به ریاست برسد از هر راهی که باشد یا نه؟ عده اي از مردم هسـتند که بسـیاري از خواسـته ها و شـهوات را سـرکوب کرده و کنار گذاشـته اند، ولی ریاست طلبند. ریاسـت طلبی نمی گذارد در جاده درست قدم بردارند. چنین آدمی، اگر ریاستش باقی بماند، هیچ باکی ندارد که هر چه از دینش برود. چنین کسانی زیانکار در دنیا و آخرتند و مورد غضب چهارده معصوم و غضب الهی هستند ... اما انسان کامل و مرد تمام عیار کسـی است که دلش دنبال اجرای فرمانهای الهی است و دینش را بر همه خواسـته هایش مقـدم می دارد و همه نیرویش صـرف جلب رضاي خدا می باشد. ذلت در راه دین را خوشتر از عزت در راه باطل می دانـد و می داند که تحمل سـختی هاي دنیا او را به نعمت ابدي بهشت می رساند و تأمین خوشی هاي ، زندگی او را به عذاب همیشگی دوزخ می کشاند. آري چنین انسانی، انسان کامل و مردي لایق است که بایـد به این گونه انسانی اقتدا نمود و او را الگوي زندگی قرار داد که به خدا می رساند و دعایش مقبول درگاه الهی است و درخواستش به ناامیدي نمی گراید. ✍️ خلاصه: معلم اخلاق کسی است که اوّلاً واجبات را انجام می دهد و حرامها را ترک می کند و ثانیاً مجتهد در قرآن و روایات اهل بیت است و ثالثاً دیگران را به انجام واجبات و ترک حرامها دعوت می کند. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 161 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
سوال 1391: آیا بیان ظلم یا خیانت بعضی از مسئولین ادارات در برابر مردم جایز است؟ جواب: گزارش دادن ظلم به مراکز و مراجع مسئول برای پيگيری و تعقيب بعد از تحقيق و اطمينان نسبت به آن اشکال ندارد و حتّی اگر از مقدمات نهی از منکر محسوب شود واجب می ‏گردد، ولی بيان آن در برابر مردم وجهی ندارد بلکه اگر موجب فتنه و فساد و تضعيف دولت اسلامی ‏شود حرام است. 📚 منبع: استفتائات آیت الله خامنه ای ✍️ پی نوشت: با توجه به فتوای صریح رهبری، چرا بسیاری از گروهها و کانالهای انقلابی پر از گزارشهای فساد اخلاقی، اقتصادی، فرهنگی و ... است؟ در صورتی که انتشار آنها در کانالها و گروههای مجازی، نه باعث می شود به عنوان گزارش فساد، به دست مسئول ذیربط برسد و نه عملاً نهی از منکر حساب می شود. بلکه فقط باعث ناامید کردن مردم و ضریب دادنِ غیر منطقی به آمارهای فساد و آلوده کردن روان مردم و نهایتاً تضعیف دولت اسلامی است. پس فساد را منتشر نکنیم بلکه فقط به مسئولش گزارش دهیم تا ناخواسته مرتکب گناه بزرگ انتشار فساد و تضعیف دولت اسلامی نشویم. پند 223 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
توصیه خدا به عاقلان چیست؟ 🌺 جواب خدای : 1️⃣ ای عاقلان! شوید تا در معرض خوشبختی قرار گیرید. 2️⃣ ای عاقلان! شوید و توشه بردارید که بهترین توشه (برای سفر آخرت) . 3️⃣ خدا برای اهل گناه عذاب شدیدی آماده کرده است. پس ای عاقلانی که ایمان آورده اید! شوید! ✍️ شرح: یعنی اطاعت از دستورات و خدا. 📖 آیات: 1️⃣ فاتَّقُوا اللَّهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (مائده، 100) 2️⃣ و تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى‏ وَ اتَّقُونِ يا أُولِي الْأَلْبابِ (بقره، 197) 3️⃣ أعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ عَذاباً شَديداً فَاتَّقُوا اللَّهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ الَّذينَ آمَنُوا (طلاق، 10) آیه شماره 105 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (143) راه عذر، بسته است امام صادق (ع) نقل می کند: در روز قیامت زن زیبایی را در دادگاه عدل الهی حاضر می کنند که به خاطر جمال و زیبایی خود به افتاده است؛ از او می پرسند: چرا کردي؟ او در پاسخ می گوید: خدایا! چون مرا زیبا آفریدي، به آلوده شدم. در اینجا خدا دستور می دهد حضرت مریم را می آورند و به آن زن گفته می شود: تو زیباتر بودي یا مریم؟ من او را زیبا آفریدم. اما او به خاطر زیبایی خود فریب نخورد و به نیفتاد. آن گاه مرد زیبایی را در دادگاه حاضر می کنند که به خاطر زیبایی خود به آلوده شده است. او هم می گوید: پروردگارا! مرا زیبا آفریدي و زنان به من رغبت پیدا کردند و مرا فریب دادند و گرفتار شدم. در اینجا حضرت یوسف (ع) را می آورند و به آن مرد می گویند: تو زیباتر بودي یا یوسف؟ من به او زیبایي دادم. ولی فریب زنان را نخورد و نکرد. سپس مردی بلا کشیده و مصیبت دیده را می آورند که به خاطر بلاها و مصیبت هایش کرده است. او هم می گوید: خدایا بلاها و مصیبتها را بر من سخت کردي. لذا من به افتادم. در این موقع حضرت ایوب (ع) را می آورند و به آن شخص می گویند: بلا و مصیبت تو سخت تر بود یا بلا و مصیبت ایوب؟ در صورتی که من او را به بلا و مصیبتی سخت مبتلا کردم. اما او مرتکب نشد. این گونه راه عذر و بهانه بر بسته می شود. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 4 ص 97 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
چکیده دعوت تمام پیامبران چیست؟ 🌺 جواب خدای : خدا فرشتگان را با روح پاک به فرمان خود بر هر كس از بندگانش كه بخواهد نازل مى كند با این پیام كه به انسانها هشدار دهيد كه هیچ فرماندهى به جز من نيست. پس فقط از دستورات و من كنيد. 📖 ينَزِّلُ الْمَلائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلى‏ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ أَنْ أَنْذِرُوا أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاتَّقُونِ (نحل، 2) آیه شماره 106 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🔆 اجرای دستورات واجب و حرامِ خدا، تنها الگوی موفق سیاسی 🔷 س: اینکه در تقسیم احکام می گوییم: «احکام سیاسی، اجتماعی و اخلاقی»، کدام مهم تر است؟ 🔻🔻 ج: در اسلام چیزی از چیزی جدا نیست. خدا همه را لازم کرده است. اگر مسائل احکام بگویی، سیاسی بگویی یا هر چه بگویی، اصولش را لازم کرده است. 🔻🔻 کسی که مسئول اسلام است، باید طبق این برنامه عمل کند. هم سیاستش انجام بگیرد، هم احکامش درست شود و هم اقتصادش؛ اینها مسائلی است مربوط به تمام ابعاد زندگی انسانها. اگر مسئولین حکومت این برنامه را پیاده کنند، همه ی ابعاد زندگی انسانها به نظم و نظام در می آید. 🔻🔻 از هم جدا نیست که یک کتاب سیاست بنویسند و یک کتاب اقتصاد باشد. اینجور نبوده است. دستورات اسلام به صورتی است که اگر عمل شود، نتیجه می بخشد. 🔻🔻 کسانی که متخصص علم سیاست هستند، هیچوقت نتوانسته اند چنین کار بزرگی انجام دهند که در مقابل آمریکا بایستند؛ اما مرحوم امام ره هیچکدام از این درسها را نخوانده بود و ایستاد. او با عمل کردن به همین دستورات اسلام، این کار را کرد. کسانی که کتاب سیاست خوانده اند، سیاست می گوید: «باید جلوی آمریکا مثل موش آبکشیده شوی و هیچ نگویی». آنها این را یاد گرفته اند. 🔻🔻 حضرت یوسف علیه الصلاة و السلام درس نخوانده بود؛ اما هفت سال مردم مصر را از قحطی و مردن نجات داد. او با اصول اساسی الهی و قانون الهی حکم کرد. حرف اسلام ساده است و در عمل آثار فراوانی دارد؛ اما آنها اینجور نیست. 📚 آثار بندگی، جلد1، ص275 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیا به عقب انداختن ازدواج به خاطر فقر، جایز است؟ 🌹 کلام امام صادق (ع): هر کس به خاطر فقر، ازدواج نکند، قطعاً به خدا سوء ظن دارد. چون خدا در قرآن فرموده: «اگر دختر و پسری که ازدواج می کنند، فقیر باشند، خدا آنها را از نظر مالی بی نیاز می کند.» ✍️ شرح: سوء ظن به خدا و بدگمانی به او، کبیره است. وقتی خدا قول داده که دختر و پسری را که ازدواج می کنند، از نظر مالی تأمین کند، پس ازدواج نکردن به خاطر فقر، یعنی اعتماد نداشتن به خدا در عمل به وعده اش. 📖 منْ تَرَكَ اَلتَّزْوِيجَ مَخَافَةَ اَلْفَقْرِ فَقَدْ أَسَاءَ اَلظَّنَّ بِاللَّهِ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ إِنْ يَكُونُوا فُقَرٰاءَ يُغْنِهِمُ اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ 📚 مکارم الأخلاق , جلد۱ , صفحه۱۹۷ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (144) 🔹 آیا سیادت و خویشاوندی با پیامبر، باعث نجات انسان در قیامت می شود؟ روزی رسول خدا (ص) بر كوه صفا ايستاد و خطاب به خویشاوندان خود فرمود: اى بنى هاشم و اى بنى عبد المطلب! من پيام آور خدا برای شما هستم و نسبت به شما مهربانم. اما من در گرو عمل خودم هستم و هر يك از شما هم در گرو عمل خود است. نگوئيد كه محمد از ماست و ما هم بدنبال او خواهيم بود (و هم چنان كه او به بهشت مي رود، ما هم كه فاميل او هستيم، به بهشت خواهيم رفت.) اى فرزندان عبد المطلب! به خدا سوگند کسی از شما و غیر شما دوست من نيست جز اهل . چنان نباشد كه من در روز قيامت ببينم شما را كه دنيا را بر پشت خود بار كرده ايد و مردمی ديگر را ببينم كه آخرت را با خود آورده‌ اند. من با این سخنان، عذری ميان خود و شما و ميان خود و خدا باقی نگذاشتم (و آنچه شرط‍‌ بلاغ بود با شما گفتم.) ✍️ شرح: تنها راه نجات در قیامت، که همان انجام و ترک است. 📚 الکافي , جلد۸ , صفحه۱۸۲ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
چرا عدالت مهم است؟ 🌺 جواب خدای : اى مؤمنین! براى خدا برای برقراری عدالت بپا خيزيد و به عدالت شهادت دهيد. مبادا دشمنى با یک گروه، شما را بر آن دارد كه عدالت نورزيد. عدالت را بر پا کنید كه عدالت به نزديكتر است. و شويد كه خدا به آنچه انجام مى‏ دهيد، آگاه است‏. ✍️ شرح: هدف و غایت عدالت، شدن و انسانها از خداست. بر اقامه عدالت هم از آن جهت تأکید شده که به و از خدا نزدیکتر است. پس اصالت با و اقامه عدالت راهی است برای نزدیک شدن به و از خدا. پس عدالت مهم است چون انسانها را به و از خدا نزدیک می کند. 📖 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‏ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ (مائده، 8) آیه شماره 107 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه عاملی موجب می شود که بعضی مسلمانها به جایی برسند که حتی قرآن را هم دروغ بدانند؟ راه جلوگیری از این انحراف چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: گاهی اوقات ما و خطای ما و کج روی ما موجب می شود که پناه بر خدا به تکذیب ما انزل الله مبتلا بشویم؛ ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذینَ اَسآءُوا السّوأَی ٰ اَن کَذَّبوا بِآیاتِ الله. راه علاج هم مراقبت است؛ باید مراقبت کنیم؛ باید نظارت کنیم بر خودمان، بر مجموعه مان، انگیزه مان را افزایش بدهیم، کارمان را متراکم تر کنیم، پُرکاری، پرهیز از لغزشگاه ها، خلاصه در یک جمله ؛ ، که در ماه رمضان [به عنوان] فلسفه و غایت روزه شناخته شده، به همین معنا است . یعنی مراقبت از خویش؛ دائم باید مراقب خودمان باشیم. البتّه خطاب این حرفها در درجه ی اوّل به خود بنده است؛ همه مان مسئولیم. (25/3/1395) ✍️ شرح: و یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 224 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 دست و زبانش را باید قطع کرد ... 💠 س: بعضی قائل به جدايی دين از سياست هستند؛ نظر شما چيست؟ 🔸ج: بيخود قائلند. پيغمبر اکرم (ص) بزرگترين سيّاس بود؛ می جنگيد؛ قبول صلح می کرد؛ حکومت می کرد. سياست اسلامی همين است. ... بنابراين کسانی که می گويند: «دين از سياست جداست»، آنها جامعه را به خيانتی دعوت می کنند که ديگر قابل اصلاح نيست. مگر می شود دين از حکومت جدا باشد؟! اگر حکومت پهلوی باشد که دين را از بين می برد؛ زنها را بي حجاب می کند؛ جوانها را شرابخوار و زناکار می کند. ... اگر حکومت به دست نهضت آزادی ها و غربی ها و افتاد، با دين کاری ندارند؛ آنها حرف های ديگر را پياده می کنند ... بنابراين اين حرف (جدایی دین از سیاست ) از آن خيانت های بسيار بزرگ و مهم است. حکومت، حتماً بايد حکومت اسلامی و دينی شود تا بتواند مسائل اسلامی را پياده کند. اگر زبانی اين حرف را زد و قلمی اين حرف را نوشت، او را بايد قطع کرد و او را هم بايد قطع کرد؛ چون به ضرر جامعه حرف می زند. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (145) هشام بن عبدالملک خلیفه عباسی، امام باقر (ع) را به شام فراخواند. امام پس از سفر به شام، در اجتماعات مردم شرکت می‌کرد و به پرسش‌های آنان پاسخ می‌داد. روزی امام مشاهده کرد که مسیحیان به کوهی در آن منطقه می‌روند. امام از اطرافیان پرسید: آیا امروز عید آنان است؟ گفتند: نه؛ آنان هر سال در این روز نزد عالمی مسیحی که اصحاب حواریون عیسی (ع) را درک کرده است، می‌روند و پرسش‌های خود را از او می‌پرسند. امام سر خود را پوشاند و با همراهان خود به آن کوه رفت و در میان مسیحیان نشست. عالم مسیحی نگاهی به جمعیت حاضر کرد و چون سیمای امام باقر (ع) توجه او را به خود جلب نمود، رو به امام کرد و پرسید: از ما مسیحیان هستی یا از مسلمانان؟ امام (ع) فرمود: از مسلمانان. عالم مسیحی گفت: از دانشمندان آنان هستی یا افراد نادان؟ امام (ع) فرمود: از افراد نادان نیستم. گفت: اول من سوال کنم یا شما می‌پرسید؟ امام (ع) فرمود: اگر مایلید، شما سوال کنید. گفت: به چه دلیل شما مسلمانان ادعا می‌کنید که اهل بهشت غذا می‌خورند و می‌آشامند ولی مدفوعی ندارند؟ آیا برای این موضوع، نمونه و نظیر روشنی در این دنیا وجود دارد؟ امام (ع) فرمود: بله نمونه روشن آن در این جهان، جنین است که در رحم مادر تغذیه می‌کند ولی مدفوعی ندارد. گفت: عجب! پس شما گفتید از دانشمندان نیستید؟! امام (ع) فرمود: من چنین نگفتم، بلکه گفتم از نادانان نیستم! او پرسید: به چه دلیل عقیده دارید که میوه‌ها و نعمتهای بهشتی کم نمی‌شود و هر چه از آنها مصرف شود، باز به حال خود باقی بوده و کاهش پیدا نمی‌کند؟ آیا نمونه روشنی از پدیده‌های این جهان می‌توان برای این موضوع پیدا کرد؟ امام (ع) فرمود: آری، نمونه روشن آن در عالم محسوسات، آتش است. شما اگر از شعله چراغی صدها چراغ روشن کنید، شعله چراغ اول به جای خود باقی است و از آن به هیچ وجه کاسته نمی‌شود. گفت: سؤالی دیگر می‌پرسم. به من خبر بده از ساعتی که نه از شب است و نه از روز. امام باقر (ع) فرمود: آن، همان ساعت بین طلوع فجر تا طلوع خورشید است که در این ساعت گرفتاران آرامش می‌یابند. با شنیدن این جواب، عالم مسیحی فریادی کشید و گفت: یک مسئله باقی است. قسم به خدا که هرگز نتوانی جواب آن را بدهی. امام فرمود: مسلماً قسم دروغ خورده ای. گفت: به من از دو مولود خبر بده که در یک روز به دنیا آمدند و در یک روز از دنیا رفتند در حالی که یکی پنجاه سال عمر کرد و دیگری صد و پنجاه سال. امام باقر (ع) فرمود: آنان عُزَیر و عزیره بودند و چون به ۲۵ سالگی رسیدند، عزیر سوار بر الاغ خود از قریه انطاکیه می‌گذشت که دید انطاکیه به کلی ویران شده است. با خودش گفت: چگونه خداوند این قریه را بعد از نابودیش دوباره زنده می‌کند؟ با آنکه خداوند عزیر را برگزیده بود و هدایتش کرده بود، وقتی چنین سخنی گفت و خداوند بر او خشم گرفت و او را به مدت صد سال میراند به خاطر سخن ناشایستی که گفته بود و دوباره او را با الاغ و غذا و نوشیدنی اش زنده کرد. پس نزد عزیره بازگشت ولی عزیره برادرش را نشناخت. اما مهمان او شد. فرزندان عزیر و فرزندان فرزندانش به نزد او می‌آمدند در حالی که او خود جوانی ۲۵ ساله بود. عزیر پیوسته از عزیره و فرزندانش یاد می‌کرد و خاطراتی از آنها نقل می‌نمود و می‌گفت آنان هم اکنون پیر شده‌اند. عزیره که ۱۲۵ ساله بود، گفت: من جوانی در ۲۵ سالگی ندیده ام که از جریان بین من و برادرم در ایام جوانی ما باخبرتر باشد، تو‌ای مرد! آیا از اهل آسمانی یا از زمین؟ عزیر گفت: ‌ای عزیره من عزیر هستم که خداوند بر من خشم گرفت و به خاطر سخن ناشایستم صد سال مرا میراند تا هم مجازاتم کرده باشد و هم بر یقینم بیفزاید و این همان الاغ و غذا و نوشیدنی من است که با آن از منزل خارج شده بودم و اکنون خداوند مرا به همان صورت برگردانده کرده است. عزیره سخنان عزیر را پذیرفت. عزیر ۲۵ سال دیگر با آنان زندگی کرد و بعد هر دو در یک روز از دنیا رفتند. عالم مسیحی هر سوال مشکلی به نظرش می‌رسید، همه را پرسید و جواب قانع کننده شنید و چون خود را عاجز یافت، به شدت ناراحت و عصبانی شد و گفت: مردم! آیا دانشمند والا مقامی را که مراتب اطلاعات و معلومات مذهبی او از من بیشتر است، به اینجا آورده اید تا مرا رسوا سازد و مسلمانان بدانند پیشوایان آنان از ما برتر و داناترند؟ به خدا سوگند دیگر با شما سخن نخواهم گفت و اگر تا سال دیگر زنده ماندم، مرا در میان خود نخواهید دید. این را گفت و از جا برخاست و بیرون رفت. این جریان به سرعت در شهر دمشق پیچید و موجی از شادی و هیجان در محیط شام بوجود آورد. هشام به جای این که از پیروزی افتخارآمیز علمی امام باقر (ع) بر بیگانگان خوشحال شود، بیش از پیش از نفوذ معنوی امام بیمناک شد و ضمن ظاهرسازی و ارسال هدیه برای آن حضرت، پیغام داد که امام باقر (ع) حتماً همان روز دمشق را ترک کند. 📚 الکافی، ج 8 ص 123 @mottagheen
آیا سرمایه های کافران، آنها را از عذاب جهنم نجات می دهد؟ 🌺 جواب خدای : اگر کافران، دو برابر تمام آنچه در زمين است را داشته باشند تا به وسيله آن، خود را از عذاب روز قيامت نجات دهند، از آنها پذيرفته نمى‏ شود و عذابى دردناک خواهند داشت. 📖 إنَّ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ أَنَّ لَهُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً وَ مِثْلَهُ مَعَهُ لِيَفْتَدُوا بِهِ مِنْ عَذابِ يَوْمِ الْقِيامَةِ ما تُقُبِّلَ مِنْهُمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ (مائده، 36) آیه شماره 108 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ تفاوت فردی، اجتماعی و سیاسی چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: یک فردی داریم که من و شما خودمان از پرهیز کنیم، خودمان را حفظ کنیم؛ قُوا اَنفُسَکُم وَ اَهلیکُم نارًا وَقودُهَا النّاسُ وَ الحِجارَة؛ خودمان را از آتش دوزخ الهی، از آتش غضب الهی دور کنیم؛ این فردی است. اجتماعی - اسلامی مربوط به اجتماع- این است که در راه تحقّق این چیزهایی که اسلام از ما مطالبه کرده است، تلاش کنیم. ... باید دنبال عدالت اجتماعی بود، دنبال حمایت از محرومین بود، دنبال حمایت از مظلوم بود، با ظالم و مستکبر باید مقابله کرد، زیر بار او نرفت، اینها همه مطالبات اسلامی است، اسلام اینها را از ما خواسته است؛ این جور نیست که فقط یک محاسبه ی عقلائی و انسانی باشد؛ دینی است. هرکسی این چیزها را از اسلام جدا کند، اسلام را نشناخته است؛ هرکسی حوزه ی معرفتی اسلام را و حوزه ی عملی اسلام را از محیط زندگی اجتماعی مردم و سیاسی مردم دور کند، بلاشک اسلام را نشناخته است. قرآن به ما می گوید: اُعبُدُوا اللهَ وَ اجتَنِبُوا الطّاغوت؛(۱۴) خدا -یعنی در مقابل خدا بودن- و اجتناب از طاغوت. ... اینکه ما خودمان را و مردممان را و جوانانمان را و مسئولینمان را به احساس مسئولیّت در مقابل این حرفها فرا می خوانیم، فقط یک توصیه ی عقلائی نیست، یک توصیه ی سیاسی نیست؛ این یک خواست دینی است؛ رعایت آن، دینی است. این دینی است؛ سیاسی هم در داخل همین مندرج است؛ اگر چنانچه این دینی تحقّق پیدا کرد، سیاسی هم همراه همین است. سیاسی یعنی انسان از لغزشگاه هایی که دشمن می تواند از آن استفاده کند، پرهیز بکند. (14/3/1395) ✍️ شرح: و خدا شدن یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 225 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen