eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
52 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ فرق و محسنین چیست؟ 🌹 کلام خدا: بى ‏ترديد در باغهای بهشتی و در کنار چشمه های بهشتی خواهند بود. آنها آنچه را پروردگارشان به آنان عطا كرده دريافت مى‏كنند؛ زيرا پيش از آن در دنیا همواره جزء بوده اند. ✍️ شرح: احسان یعنی خوب عمل کردن و محسنین کسانی هستند که در دنیا خوب عمل کرده اند. یعنی را انجام داده و را ترک کرده اند. پس محسنین همان متقین اند. 📖 إنَّ الْمُتَّقينَ في‏ جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ * آخِذينَ ما آتاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُحْسِنينَ (ذاریات 15 و 16) آیه شماره 123 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (157) 🌷 دست امام زمان (ع) شفاست اسماعیل بن عیسی هرقلی می گوید: هنگامی که در قریه هرقل (در عراق) زنـدگی می کردم، در ایام جوانی، زخمی به اندازه یک مشت انسان در ران چپم پیـدا شـد که در بهـار می ترکیـد و خون و چرك از آن می رفت و درد آن مرا از کارهـایم باز می داشت. روزي به حله آمدم و به خانه سـید بن طاووس، عالم شیعه رفتم و از نـاراحتی خود نزد او درد دل کردم و گفتم: می خواهم در شـهر، آن را معالجه کنم. سید، پزشکان حله را حاضر نمود و محل درد را معاینه کردند و گفتند: این زخم در بالاي رگ اکحـل قرار گرفتـه و معـالجه اش خطرنـاك اسـت. زیرا این جراحت را بایـد از ریشه بریـد. در این صورت رگ بریده می شود و او می میرد. سید به من فرمود: می خواهم به بغداد بروم. تو هم بیا! شاید پزشکان متخصصی باشند و معالجه ات کنند. وارد بغداد شدیم. سید در آنجا نیز پزشکان را خواست و محل زخم را دیدند. آنها نیز همان پاسخ پزشکان حله را داده بودند، لذا خیلی ناراحت شدم. گفتم حالا که به بغداد آمده ام، براي زیارت به سامرا می روم و از آنجا به وطن بازمی گردم. سـید این فکر را پسـندید و من اثاث خود را نزد سید گذاشتم و حرکت کردم. وارد سامرا شـدم. قبور امامان را زیارت کردم. آنگاه به سـرداب مقدّس امام زمان رفتم و پاسـی از شب را در سـرداب گذراندم و مناجات کردم و از خـدا و امامـان یاري طلبیـدم. تا روز پنـج شـنبه در سامراء مانـدم ، سـپس کنار دجله رفتم، و غسل کردم و لباس پاکیزه پوشیدم و ظرف آبی را که همراه داشتم پر کردم و بیرون آمدم که به زیارتگاه برگشته و یک بار دیگر نیز زیارت کنم. در آن حـال دیـدم چهـار نفر سواره از دروازه شـهر سـامرا بیرون می آینـد. چون در اطراف زیارتگـاه عـده اي از بزرگان عشایر زندگی می کردند، گمان کردم سواران از آنها هستند. وقتی به هم رسـیدیم، دیدم دو نفرشان جوان هسـتند. یکی از آنها تازه موي صورتش روییده است، و هر چهار نفر شمشـیري حمایل دارند. دیگري پیرمردي بود که نیزه در دست داشت، و نفر بعدي نقاب به صورت زده و قبایی روي شمشیر پوشـیده و گـوشه آن را از بغـل گذرانـده بود. پیرمرد نیزه دار در طرف راست من ایسـتاد، و آن دو جوان هم در طرف چپ ایستادند، و شخص قباپوش هم در وسط راه من قرار گرفت. به من سلام کردند. پاسخ دادم. شخص قباپوش به من گفت: تو فردا می خواهی نزد خویشانت بروي؟ گفتم: آري. گفت: بیا جلو، زخمی که تو را اذیت می کند، ببینم. من مایل نبودم که آنها با من تماس داشته باشند و با خود فکر می کردم اینها از عشایرند و از نجاست پرهیز ندارند و من هم تازه از آب بیرون آمده ام و لباسم هنوز تر است. با این حال نزد وي رفتم و او دستم را گرفت و به سوي خود کشید. خم شد و دستش را روي زخم گذاشت. آن را چنان فشار داد که دردم گرفت، سپس برگشت روي اسب قرار گرفت. آنگاه پیرمردِ نیزه به دست گفت: اسماعیل راحت شدي؟ من تعجب کردم که از کجا اسم مرا می داند. گفتم: من و شما ان شاء الله راحت و رستگار هستیم . پیر مرد گفت: این آقا، امام زمان است. من دویدم و رکابش را بوسیدم. امام حرکت کرد. من در کنارش می رفتم و التماس می کردم. امام فرمود: برگرد! عرض کردم: هرگز از شما جدا نمی شوم. فرمود: صلاح تو در این است که برگردي. و من سخنم را تکرار کردم: برنمی گردم. پیر مرد گفت: اسماعیل! حیا نمی کنی که امام دو بار به تو گفت برگرد و گوش نمی کنی؟ این سخن در من اثر کرد، ناچار ایستادم. امام چند قدم رفت. آنگاه متوجه من شد و فرمود: چون به بغداد رسیدي، حتماً منتصر، خلیفه عباسی تو را می طلبد و چیزي به تو می دهد ولی از او قبول مکن و به فرزندم سید بن طاووس بگو: نامه اي به علی بن عوض بنویسد و تو را سفارش کند و من به او می گویم هر چه خواستی به شما بدهد. سپس همه حرکت کردنـد و رفتنـد و من همچنان ایسـتاده به آنها نگاه می کردم تا از نظرم دور شدنـد، و من از جدایی آن حضرت بسیار تأسف خوردم. ساعتی همانجا نشستم. به حرم مطهر رفتم. خدّام حرم که مرا دیدند، گفتند: حالت دگرگون است. درد داری؟ گفتم: نه. گفتند: کسی با تو نزاع کرده؟ گفتم: نه. من از آنچه شـما می گویید، اطلاعی ندارم. ولی آیا سوارانی را که از اینجا گذشـتند، دیدید؟ گفتند: ایشان از بزرگان محل بودند. گفتم: از بزرگان نبودند. یکی از اینها امام زمان (ع) بود. گفتند: آن پیرمرد یا آن مرد قباپوش؟ گفتم: همان قباپوش. گفتند: زخمی که داشتی به او نشان دادي؟ گفتم: خود او بـا دست، آن را فشـار داد و مرا به درد آورد. پس از آن رانم را بـاز کردم دیـدم از آن زخم اثري نیست. ران دیگرم را نیز باز کردم اثري از زخم ندیدم. خدّام وقتی متوجه قضیه شدند به سوي من هجوم آوردند و لباسم را براي تبرك پاره پاره کردند ... 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 166 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ خصلتهای حیوانی انسان در چه صورتی کنترل می شود؟ 🌷 امام خامنه ای: فلسفه ی آفرینش انسان این است که آن استعدادهای برجسته ی مثبتِ مفید و ممتاز از لحاظ ارزشهای الهی، با اختیار خود انسان و با مجاهدت انسانی، غلبه پیدا کند بر آن خصلتهای حیوانیت و سَبُعیت؛ که اگر این غلبه پیدا شد، آن وقت همان استعدادهای حیوانی هم جهتگیری درستی پیدا خواهد کرد. روح تعرض و تطاول اگر چنانچه در خدمت قرار گرفت، از تعرض به حریمهای مقدس - حریمهای انسانی، حریمهای اجتماعی، حریمهای اخلاقی - جلوگیری خواهد کرد؛ در یک جهت درستی به کار خواهد افتاد. (1391/7/20) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 237 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 درس اخلاق آیت الله خوشوقت ⚫️ دو گناه قلبی ✳️ س: با توجه به آیه‌ی «اِن تُبدُوا ما فِی اَنفُسِکُم اَو تُخفُوهُ یُحاسِبکُم بِهِ اللّهُ» آیا با افکار بد و نیّت‌هایمان هم مجازات و محاسبه می‌شویم؟ 🌸 ج: کارها دو جور هستند: گاهی با اعضا و جوارح بیرونی انجام می‌گیرند؛ مثل دست، پا، زبان، چشم و گوش. کارهایی که با این‌ها انجام می‌دهیم یک طرف. در کارهایی که در ذهنمان انجام می‌دهیم مثل نیّت‌های بد، نقشه‌های بد، گمان‌های بد، چشم و گوش و دست و پا دخالتی ندارند. در همان قلب، ذهن و مرکز تصمیم‌گیری است. در قلب، دو گناه بیشتر وجود ندارد: یکی و دیگری . اگر باور انسان این باشد که من بالاتر از دیگران هستم، گر چه هنوز در بیرون کاری نکرده است، اما همین - کبیره است. دوم سوء ظن است. مثلاً کسی به مغازه‌ای رفته و ما بدون اینکه ببینیم یا بشنویم یا دو شاهد عادل شهادت دهند و بدون اینکه از هیچ راهی یقین حاصل کرده باشیم، نسبت به عمل کسی بدگمان شویم و فکر کنیم به آنجا رفته که مثلاً کار حرامی انجام دهد. این دو ، قلبی است و افکار و نیت‌های دیگر، نیست. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (158) 🌷 درسی از عیسی (ع) حضـرت عیسـی (ع) همراه یارانش از محلی می گذشـتند، سگ مرده ای را دیدنـد که در گوشه اي افتاده و بوي گند و زننده اش همه جا را پر کرده بود. یاران حضرت گفتند: چقدر این سگ بد بو است! حضرت عیسی (ع) براي آنکه به آنها یاد بدهد که در کنار عیبها خوبیها را نیز ببینند فرمود: چقدر دندانهاي این سگ، سفید است. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 213 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ وجه مشترک رسانه های دشمن با برخی از رسانه های داخلی در چیست؟ 🌷امام خامنه ای: در داخل، متأسفانه زبانهای ، قلمهای و حنجره های هستند که همان حرفهای دشمن را که به قصد نومید کردن و افسرده کردن مردم گفته می شود، تکرار می کنند؛ آحاد مردم به اینها نباید اعتنائی کنند. فردای این ملت، فردای روشنی است. فردای این انقلاب، فردای عزتمدارانه ای است. فردای این کشور و این ملت، فردائی است که ان شاءاللّه به توفیق الهی برای همه الگو خواهد شد. (6/3/1392) ✍️ شرح: یعنی ترک و انجام در زندگی فردی و اجتماعی پند 238 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ کدامیک بیشتر باعث فساد و گناه می شود؛ فقر یا ثروت؟ 🌷 امام علی (ع) فراوانی ثروت، عقل‌ها را فاسد مى‌كند و منشأ گناهان مى‌شود. 📖 كثرَةُ المالِ تُفسِدُ القُلوبَ وتُنشِئُ الذُّنوبَ 📚 غرر الحكم: ۷۱۰۹ ✍️ شرح: ◀️ فقرا بیشتر دچار فساد جنسی اند یا ثروتمندان؟ ◀️ فقرا دزدی های بزرگتری می کنند یا ثروتمندان؟ ◀️ فقرا بیشتر ظلم می کنند یا ثروتمندان؟ ◀️ فقرا بیشتر دچار فساد اقتصادی اند یا ثروتمندان؟ ◀️ فقرا بیشتر آدم می کشند یا ثروتمندان؟ ◀️ فقرا بیشتر دچار طلاق می شوند یا ثروتمندان؟ ◀️ فقرا بیشتر قوانین را زیر پا می گذارند یا ثروتمندان؟ ◀️ فقرا بیشتر اهل رشوه دادن و رشوه گرفتنند یا ثروتمندان؟ ◀️ ظالمان بزرگ تاریخ، فقرا بوده اند یا ثروتمندان؟ ◀️ و و و ... 🔻 از آن طرف: ◀️ ثروتمندان بیشتر اهل رعایت حلال و حرامند یا فقرا؟ ◀️ ثروتمندان بیشتر اهل مسجد و نمازند یا فقرا؟ ◀️ ثروتمندان بیشتر اهل روزه و ماه رمضانند یا فقرا؟ ◀️ ثروتمندان بیشتر اهل روضه و هیئتند یا فقرا؟ ◀️ ثروتمندان بیشتر اهل جمعه و جماعتند یا فقرا؟ ◀️ ثروتمندان بیشتر اهل جنگ و جبهه اند یا فقرا؟ ◀️ ثروتمندان بیشتر انقلابی اند یا فقرا؟ ◀️ ثروتمندان بیشتر ولایی اند یا فقرا؟ ◀️ ثروتمندان بیشتر قوانین را رعایت می کنند یا فقرا؟ ◀️ و و و ... ✅ حالا معلوم شد چرا پیامبر اکرم (ص) فرمود: «الفقرُ فَخری: افتخار من این است که فقیرم»؟ 🔹 پس چرا ثروتمندی را مساوی خوشبختی می دانیم و فقر را مساوی بدبختی؟ 🔹چرا ثروتمندان را خوشبخت می دانیم و فقرا را بدبخت؟ 🔹چرا حسرت زندگی ثروتمندان را می خوریم؟ 🔹چرا ثروتمندان را باکلاس می دانیم و فقرا را بی کلاس؟ 🔹 چرا به ثروتمندان بیشتر احترام می گذاریم و به فقرا کمتر؟ 🔹 چرا بیشتر ما دنبال ثروتمند شدنیم؟ 🔹 چرا ثروتمندان را پیشرفته می دانیم و فقرا را عقب مانده؟ ✅ اما معیار روشنتر و بهتر، : ان اکرمکم عند الله : هر کس کمتر کند، پیش خدا عزیزتر است. پس پیش ما هم باید عزیزتر باشد. نه ثروتمند شدن، ارزش و هدف است و نه فقیر ماندن و فقیر نگه داشتن دیگران هدف است. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
ظلم به نفس چیست؟ 🌹 جواب خدای : هر کس از حدود خدا تعدی کند، ظلم به نفس کرده است. ✍️ شرح: حدود خدا همان واجبات و محرمات است. ترک و انجام ظلم به نفس است. کسی که چنین کند، چون خودش را در معرض بدبختی قرار داده، به خودش ظلم کرده است. 📖 منْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ (طلاق، 1) آیه شماره 125 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (159) 🌷 داود و حزقیل روزي حضرت داود (ع) قبل از پیامبری اش، از شهر بیرون آمد و به سوي کوهی حرکت نمود. در آن حال مشغول خواندن زبور بود. وقتی که زبور را می خواند، کوه و دشت و پرندگان و چرندگان با او هم آواز می شدند! داود به کوه رسـید. در بالاي کوه یکی از پیـامبران به نـام حزقیـل سـاکن بود، او از هم آهنگی سـنگ ها و کوه ها و حیوانات متوجه شد شخصی که می آید داودِ پیامبر است. داود از حزقیل اجازه خواست نزدش برود، او اجازه نداد. داود سخت گریست. خداوند به حزقیل وحی کرد به داود اجازه ملاقات بده و او را سرزنش مکن. حزقیل برخاست و دست داود را گرفت و بالاي کوه برد. داود (ع) گفت: اي حزقیل! آیا لحظه اي شده فکر گناه کنی؟ حزقیل گفت: نه. داود پرسید: هیچ دچار عجب و خودبینی شده اي؟ حزقیل گفت: نه! داود پرسید: هرگز دل به دنیا داده اي و از شهوت و لذتش خواسته اي؟ گفت: آري! گاهی چنین شده ام. پرسید: آنگاه که اندیشه ي دنیا به دلت راه یافت چه کردي؟ گفت: وقتی چنین شدم به این دره رفتم و عبرت گرفتم. حضـرت داود خود به آن دره رفت. در آنجـا تختی از آهن بود و جمجمه ي پوسـیده و اسـتخوان هـاي از میان رفته و لوحی از آهن که نوشته اي در آن بود. داود آن لوح را خواند. نوشته شده بود: من ازوي پسـر مسـلم هسـتم. هزار سال سـلطنت کردم. هزار شـهر ساختم. هزار دختر گرفتم. ولی در آخر، بستر من خاك شد و بالینم از سنگ و همنشین هایم کرمها و مار. هر کس از وضع من با خبر شد، فریب دنیا را نخورَد. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 206 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ محیطهای معنوی چه خاصیتی دارند؟ 🌷امام خامنه ای: گاهی انسان در یک محیطی قرار می گیرد که محیط، محیط تضرع و گریه و توجه است؛ همه ی دلها به سوی خداست، همه ی اشکها جاری است؛ اینجا حالت تضرع برای انسان آسانتر دست می دهد. این، محیط مساعد است. محیط مساعد، را آسان می کند. یکی از محیطهای مساعد، خود مجموعه ی حالات دفاع مقدس بود؛ اما محیط مساعد، خود بسیج است. شما که در این مجموعه هستید، در واقع در یک فضای مساعدی برای هستید. ، ، دوری از گناه، انجام فرائض، نماز خواندن به صورت فرصتی برای انس با خدای متعال، توجه به معانی نماز، حضور قلب، تمرکز در حال نماز؛ اینها ابزارهای است. وقتی شما در محیط مساعد قرار می گیرید، این ابزارهای بهتر به شما کمک می کند، بیشتر به شما کمک می کند. (1391/7/24) ✍️ شرح: ، داری و و یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 239 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
💠 درس اخلاق آیت الله خوشوقت 📚 دستورالعمل سعادت بشر پیغمبر اکرم به همه انسان‌‌ها خطاب کرد: «یاد بگیرید.» پس همه باید یاد بگیرند. این عذر پذیرفته نیست که بگویی: «نمی‌دانستم.» باید یاد بگیری. اول باید یاد بگیری و وقتی یاد گرفتی، دیگر نمی‌‌توانی عمل نکنی. بعد می‌‌گویند: «عمل کن!» چون اگر عمل نکنی، خطرناک است؛ یعنی کاری می‌‌کنی که انسان‌‌ها در جامعه فاسد و ضایع شوند و از انسانیت ساقط شوند. کسی که به دستور اسلام عمل نمی‌کند، چنین جنایتی مرتکب می‌‌شود. این‌همه انبیا پای همین دستورالعملِ زندگی انسان‌‌ها کشته شدند. خون این‌همه شهید پای این موضوع ریخته است؛ چون برنامه سعادت همه انسان‌‌ها در این است. تا این حد ارزش دارد. سعادت همه انسان‌‌ها چقدر می‌‌ارزد؟ این دستورالعمل، این‌قدر ارزش دارد. سعادت آن‌ها را بناست این دستورالعمل تأمین کند. چیزهای دیگر سعادت را تأمین نمی‌کند. قرن‌ها است مردم دارند علوم دیگر را پیاده می‌کنند، اما تأمین نشده است. اگر یک بار این دستورالعمل را پیاده کنند، انسان می‌‌بیند به عنوان نمونه در یک شهر، دیگر دزد گیر نمی‌‌آید. لذا ارزش و اهمیت فراوانی دارد. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
دشمنان در خانه و آزمایشات در درون خانه، چیست؟ 🌹 جواب خدای : اى مؤمنین! بعضى از همسران و فرزندان شما دشمن شما هستند. پس از آنان بر حذر باشيد که مبادا شما را کنند. اگر عفو كنيد و از آنها بگذريد و بدیهایشان به خودتان را نديده بگيريد، كارى خدايى كرده ‏ايد؛ چون خدا هم آمرزنده و مهربان است * قطعاً اموال و اولاد شما وسیله آزمايش شما هستند. اگر در این آزمایش موفق شوید، نزد خدا مزدی بزرگ دارید * پس تا آنجا كه مى‏ توانيد پیشه کنید و حرف خدا را بشنويد و از دستورات و خدا كنيد. ✍️ شرح: آزمایشهای در خانه، همان و است که هر روز در مواجهه با اعضای خانواده و اموال پیش می آید. 📖 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْواجِكُمْ وَ أَوْلادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ * إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظيمٌ * فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُم‏ (تغابن، 14 تا 16) آیه شماره 126 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (160) 🌷 مزد عجیب معلم دین رسول خدا (ص) می فرماید: روز قیامت عالِمی را به پاي حساب می آورند. می بیند ثواب و کارهاي نیک او مانند ابر متراکم و یا یک کوه سر به فلک کشیده است. به خدا عرض می کند: خدایا! این همه حسنات از کجا به من رسیده؟ من که چنین کارهاي نیکی انجام نداده ام. خطاب می رسد: این، پاداش علم دینی است که به مردم یاد دادي، و آنها پس از تو به آن عمل کردند. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 10، ص 28 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ در مقابل تشدید دشمنی دشمن، توقع رهبری از مسئولان چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: توقع بنده از مسئولین این است که حالا که رفتار دشمن شدت پیدا کرده است، شما هم رفاقتهاتان را با هم شدت بدهید و بیشتر با هم باشید. ، ، ، صبر، میدان ندادن به احساسات سرکش، ملاحظه مصالح کشور، متمرکز کردن همه توان و نیرو برای حل مشکلات مردم و مشکلات کشور؛ این توقع ماست. (1391/11/28) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 240 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 کلید بصیرت چیست؟ امام موسی بن جعفر (ع) فرمودند: «تَفَقَّهُوا فِی دِینِ اللّهِ فَإِنَّ الْفِقْهَ مِفْتَاحُ الْبَصِیرَةِ وَ تَمَامُ الْعِبَادَةِ وَ السَّبَبُ إِلَى الْمَنَازِلِ الرَّفِیعَةِ وَ الرُّتَبِ الْجَلِیلَةِ فِی الدِّینِ وَ الدُّنْیَا وَ فَضْلُ الْفَقِیهِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِ الشَّمْسِ عَلَى الْكَوَاكِب‏» در دین خدا تفقّه کنید و دین‌فهم شوید. مطالبی را که در دین مطرح است، بفهمید. مسائل مربوط به را که در دین‌ وارد شده، بفهمید. مسائل و رفتاری را که ‌وارد شده، بفهمید. واجب و حرام را بفهمید. در محیط دین، جاهل نباشید. چرا؟ فرموده‌اند: «تفقّه، مفتاح بصیرت است.» کلید روشنی در دین، تفقّه است. اگر انسان بلد نباشد، روشن نیست و تاریک است. کسی که نمی‌‌داند اسلامی چیست و نمی‌‌داند چیست و نمی‌‌داند چه چیزی واجب و چه چیزی حرام است، لذا واجب را ترک می‌کند و حرام را مرتکب می‌‌شود؛ چون جاهل است و بلد نیست. لذا فرموده‌اند مفتاح بصیرت و کلید روشن‌بینی و روشنایی در این است که انسان آنچه را که در دین آمده و مربوط به یکی از این سه بعد انسان است، یاد بگیرد، بفهمد و در محیط دین نسبت به این سه بُعد آشنا باشد. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ مأموریت اصلی حضرت نوح (ع) چه بود؟ 🌹 کلام خدای : ای محمد! داستان نوح را براى مردم بخوان! آن زمان كه نوح به قوم خود گفت: اى قوم من! اگر مأموريت من و تذكراتى كه درباره نشانه های فرماندهی خدا در عالم به شما مى ‏دهم، برای شما سنگین است، بدانید که تکیه من فقط به خداست. پس علیه من هر كارى از دستتان و از دست خدايانتان بر مى‏ آيد، بكنيد و آن گاه تصميم جمعی خود را بگیرید طوری که چیزی برای شما مبهم نباشد. بعد بدون اينكه به من مهلتى بدهيد، کار مرا تمام کنید * اگر اعراضتان از مأموریت من به خاطر اين است كه من از شما مزدى خواسته‏ ام، من که مزدی نخواسته ‏ام. مزد مأموریت من تنها بر عهده خدا است. و اگر انتظار داريد دست از مأموریتم بردارم، بدانید که من مامورم فرمان خدا باشم. ✍️ شرح: مأموریت حضرت نوح، این بود که فرمان خدا باشد. فرمان خدا بودن یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی 📖 و اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ نُوحٍ إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ إِنْ كانَ كَبُرَ عَلَيْكُمْ مَقامي‏ وَ تَذْكيري بِآياتِ اللَّهِ فَعَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْتُ فَأَجْمِعُوا أَمْرَكُمْ وَ شُرَكاءَكُمْ ثُمَّ لا يَكُنْ أَمْرُكُمْ عَلَيْكُمْ غُمَّةً ثُمَّ اقْضُوا إِلَيَّ وَ لا تُنْظِرُونِ * فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ وَ أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمينَ (یونس، 71 و 72) آیه شماره 127 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ معیار اصلی موضع گیریها در مسائل سیاسی ـ اجتماعی چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: این جور نیست که شما باید منتظر بمانید، ببینید که رهبرى درباره فلان شخص، یا فلان حرکت، یا فلان عمل، یا فلان سیاست چه موضعى اتخاذ می کند که بر اساس آن، شما هم موضع گیرى کنید؛ نه، اینکه کارها را قفل خواهد کرد. رهبرى وظایفى دارد، آن وظایف را اگر خداى متعال به او کمک کند و توفیق بدهد، عمل خواهد کرد؛ شما هم وظایفى دارید؛ به صحنه نگاه کنید، تصمیم گیرى کنید؛ منتها معیار عبارت باشد از ؛ معیار، باشد. # تقوا یعنى اسیر هواى نَفْس نشدن در جانب دارى و طرف دارى یا در مخالفت و معارضه، در انتقاد یا در تمجید؛ این را رعایت کنید. اگر این رعایت شد، هم انتقاد خوب است، هم جانبدارى و تمجید خوب است: از شخص، از دولت، از فلان جریان سیاسى؛ از فلان حادثه سیاسى؛ هیچ اشکالى ندارد. البته اگر در یک زمینه اى نظرى هم از سوى این حقیر ابراز شد، آن کسانى که حسنِ ظن دارند و این نظر را قبول دارند، ممکن است این هم یکى از عواملى باشد که در تشخیص آنها دخالت خواهد داشت؛ لکن این به معناى این نیست که وظیفه افراد در مورد موضع گیریها و در مورد اظهارنظرها ساقط بشود؛ نه، هرکسى نگاه کند {و وظیفه اش را انجام بدهد}. عرض کردم معیار این است که با رعایت باشد؛ یعنى بدون گرایش به هواى نَفْس؛ اگر انتقاد میکنیم، اگر طرفدارى و جانبدارى می کنیم، اگر یک حرکت را، یک سیاست را تأیید می کنیم یا اگر رد می کنیم، واقعاً از روى احساس وظیفه و تکلیف و بدون دخالت دادن اغراض نفسانى {باشد}. (1/5/1393) پند 241 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 قرآن چگونه راهنمای ماست؟ از قرآن می‌پرسیم: «چگونه می‌خواهی ما را هدایت کنی. ما انسان هستیم. چطور؟ چه راهی داری که می‌خواهی آن را به ما به عنوان انسان ارائه کنی؟» خودش می‌گوید: «راهی آورده‌ام.» بنابراین باید بگردیم و ببینیم این راه را قرآن کریم در کجا مطرح کرده است؟ در سوره مبارکه حمد دیدیم که خدا این راه را مطرح کرده است ... آن راهی که قرآن کریم برای انسان‌ها آورده، همان صراط مستقیم است ... صراط مستقیم یعنی راه معتدل. همه‌ی انسان‌ها که باسواد نبوده‌اند. اکثراً بی‌سوادند. باید چیزی این صراط مستقیم را روشن کند که هیچ کس عذری نداشته باشد و فردا نگوید: «من نفهمیدم چه گفتی.» خدا خودش تفسیر کرده است که منظور من از صراط مستقیم، این است. خدای متعال در آیات زیادی صراط مستقیم را این گونه تفسیر فرموده است. یکی از آن آیات این است: «أنِ اعْبُدُونِی هذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ»: ای انسان‌ها! در برابر منِ خدا کنید؛ این است صراط مستقیم. این یعنی کردن، صراط مستقیم است. خدا از ما چه می‌خواهد؟ فرمان و در برابر او. این راهی است که ما باید در زندگی از اول بلوغ تا آخر طی کنیم. همین فرمان ... 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (161) 🌷 بخشنده ترین در یکی از جنـگ هـا پیغمـبر اسـلام (ص) زیر درختی در کنـار رودخـانه ایسـتاده بود. ناگـاه سـیل آمـد بین آن حضرت و مسلمانان فاصله افتاد. یکی از افراد دشـمن متوجه شد که رسول خدا (ص) دور از لشـگرگاه خود تنها ایسـتاده، بلافاصـله خود را به او رسانـد و به قصـد کشـتن آن حضـرت، در حالی که سوار بر اسب بود و پیروزي خود را قطعی می دانست، شمشـیر را کشـید و گفت: اي محمد! چه کسی تو را الان از دست من نجات می دهد؟ حضرت فرمود: خداي من و تو. آن مرد پوزخنـدي به این جواب زد و شمشـیر خود را بالا برد و با تمام قـدرت خواست فرود آورد، ولی پیش از آنکه شمشـیر فرود آید جبرئیل او را از اسبش سرگون نمود، و به زمین انداخت. حضرت بلا فاصله شمشیر را از دست آن مرد گرفت و روي سینه اش نشست و سخن او را برای او تکرار کرد و گفت: چه کسی تو را الان از دست من نجات می دهد؟ آن مرد با یک دنیا امید گفت: بخشش و بزرگواري تو! حضرت، او را بخشید و او پس از بخشش حضرت، گفت: به خدا سوگند تو از من بهتر و بزرگوارتر هستی. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 10، ص 27 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ از کجا بفهمیم در مسیر هدایت هستیم؟ 🌹 کلام خدای : ای محمد! اگر با تو گفتگوى خصومت آميز و محاجّه كردند، در پاسخشان بگو: «من و همه پيروانم وجود خود را خدا كرده ايم.» به مسیحیان و یهودیان و بى سوادهای مشرك بگو: «آيا شما هم خدا شده ايد؟» اگر خدا شوند، قطعاً هدايت يافته اند و اگر از شدن روى گرداندند، فعلاً آنچه بر عهده توست، فقط ابلاغ پيام خداست. خدا خودش نسبت به بندگانش بيناست. ✍️ شرح: خدا شدن یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی. این، نشانه بودن در مسیر هدایت است. 📖 فإِنْ حَاجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِيَ لِلَّهِ وَ مَنِ اتَّبَعَنِ وَ قُلْ لِلَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ وَ الْأُمِّيِّينَ أَ أَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوْا وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّما عَلَيْكَ الْبَلاغُ وَ اللَّهُ بَصيرٌ بِالْعِبادِ (آل عمران، 20) آیه شماره 128 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (162) 🌷 بیمه دوام تقوا و سرمایه در زمان رسول خدا (ص) بانویی به نام زینب عطرفروش بود. او گاهی به خانه پیغمبر نزد همسران آن حضرت می آمد. پیامبر خدا وقتی از بیرون می آمد و می دید زینب عطرفروش در خانه ایشان است. به او می فرمود: هنگامی که تو به خانه ما می آیی، خانه ما خوشبو می شود. زینب عرض می کرد: یا رسول االله! خانه شما، به خاطر بوي خوش شما خوشبوتر است. آنگاه پیامبر خدا (ص) او را چنین نصیحت می کرد: هنگـامی که عطر می فروشی، سـعی کن که جنس خوب بفروشـی و تقلب نکنی که چنین معـامله اي براي رعـایت الهی و دوام سرمایه بهتر است. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 10، ص 29 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ راه مصون ماندن از عرفانهای کاذب کدام است؟ معیار علوّ معنوی و تقرب به خدا چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: در محیطهای جوان، مراقب این عرفانهای کاذب هم باشید؛ اینها هم بخصوص در دانشگاهها رخنه می کنند. یکی از برنامه ها این است که عرفانهای کاذب را در داخل دانشگاهها رخنه دهند؛ این هم یکی از آن چیزهای فلج کننده است. اگر کسی اسیر و دچار این بافته های بی اصل و اساسِ عرفانهای کاذب شود - که غالباً هم از مناطق خارج از کشور نفوذ پیدا کرده و وارد شده است - واقعاً او را فلج می کند. معیاری که ما برای تحرک به سمت علوّ معنوی و روحی و تقرب به خدا داریم، ، است، پاکدامنی است. جوانان ما - چه دختران ما، چه پسران ما - اگر پاکدامن باشند، اگر پیشه کنند، اگر برای دوری از تلاش کنند، اگر نماز را با توجه و با اهتمام به جا بیاورند و انسشان را با قرآن قطع نکنند، اسیر این عرفانهای کاذب نمی شوند. من به جوانها غالباً در مورد قرآن سفارش می کنم. سعی کنید رابطه تان را با قرآن قطع نکنید. هر روز، ولو نصف صفحه، قرآن بخوانید؛ اینها همه اش مقرِّب انسان است؛ صفای روح و گشایش و فتوح معنوی را همینها برای انسان به وجود می آورد. آن آرامش، آن صبر و سکینه ی مورد نیاز انسان - که «فأنزل اللَّه سکینته علی رسوله و علی المؤمنین و الزمهم کلمة »؛ این نعمتی است که خدای متعال آن را به رخ مؤمنین می کشد، که ما سکینه و صبر و آرامش و طمأنینه را از سوی خودمان به پیغمبر دادیم، به مؤمنین دادیم - با همین چیزی که عرض کردیم، حاصل میشود؛ در درجه ی اول با تلاش برای دور شدن از است. اینکه می گوئیم دوری از ، معنایش این نیست که اول باید بکلی همه را ترک کنید تا بتوانید وارد مرحله دوم شوید؛ نه، اینها با هم توأم است. باید همت این باشد، باید تلاش این باشد که از ما سر نزند. هم به همین معناست. التزام به توجه در نماز و در تلاوت قرآن و اینها چیزهائی است که معنویات و صفای روح را برای ما به ارمغان می آورد؛ آن آرامش و طمأنینه و سکینه ی لازم را به ما می دهد؛ نیازی نیست به رفتن درِ خانه ی عرفانهای کاذب، دروغی، مادی، توهّمی و تخیلی، که هیچ واقعیتی پشت سرش نیست. هم دانشجوها را، هم جوانان دبیرستان را توجه بدهید به همین جنبه های و . تدین را یک عنصر اساسی برای مخاطبِ خودتان قرار بدهید و بدانید ان شاءاللَّه خدای متعال هم کمک خواهد کرد. (20/7/1391) ✍️ شرح: ، ، و یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 242 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
آخرین دعای یوسف (ع) در سوره یوسف (ع) چیست؟ 🌹 ای ارباب من! تو حکومت بخشی از زمین را به من عطا كردى و تعبير برخى ازخوابها را به من آموختى. اى خالق آسمان‏ها و زمين! مولای من در دنيا و آخرت، تو هستى. جانم را در حالى بگیر كه تو هستم، و مرا به بندگانی که صالح تواند، ملحق كن! ✍️ شرح: خدا بودن یعنی التزام به انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی 📖 ربِّ قَدْ آتَيْتَني‏ مِنَ الْمُلْكِ وَ عَلَّمْتَني‏ مِنْ تَأْويلِ الْأَحاديثِ فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَنْتَ وَلِيِّي فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ تَوَفَّني‏ مُسْلِماً وَ أَلْحِقْني‏ بِالصَّالِحينَ (یوسف، 101) آیه شماره 129 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ کسب علم مهمتر است یا کسب ؟ 🌷 امام خامنه ای: من توصیه به خشوع و ذکر و و سعی برای تقرب الی الله را برای طلاب واجبتر می دانم تا توصیه به علم، که مایه اصلی کارشان علم است. اگر علم باشد، نباشد، این علم می شود بی فایده، گاهی هم مضر. عالمانی داشته ایم - چه علم دینی، چه علم غیر دینی - که نه فقط از این علم بهره ای نبردند و بهره ای نرساندند، بلکه وزر و وبال شد. این روح معنویت در کالبد علم و عالم لازم است. (20/7/1390) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 243 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 عامل بدبختی دنیا و آخرت چیست؟ فراموش نکنیم که انجام و ترک باعث می‌شود انسان دنبال وساوس شیاطین نرود. روی این دو باید کار کنیم که برای هر فرد انسان عینی است. کفایی نیست. عینی است. از صبح که از خواب بلند می‌شویم عینی است که را مراعات کنیم. را انجام دهیم و را ترک. چون هر روز ادامه دارد و مستمر است، ایجاد عادت و ملکه می‌کند و دیگر ادامه‌ی و اطاعت فرمان پروردگار متعال برای ما ملکه می‌شود. دیگر به این راحتی اقدام به نمی‌کنیم. بنابراین باید تصمیم بگیریم و به طور جدّی اصلاً گرد نگردیم. را ترک نکنیم و را انجام ندهیم. بقیه را خدا از ما نخواسته است. این دو چون عینی است، تخلف از آن موجب جهنم و بدبختی دنیا و آخرت است؛ اما کارهای دیگر این طور نیست. اگر همین دو بار را بلند کنیم، کم کم به جایی می‌رسیم که از آن‌ها هم استفاده می‌کنیم؛ اما اگر الان بار را سنگین کنیم، نفس امّاره بلند نمی‌کند و زمین می‌گذارد. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen