eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.6هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
35 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (۴) 🌺 امام على (ع) : خداوند نهى از منكر را براى جلوگیری کم عقلها از گناه، واجب کرد. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 فرَضَ اللّهُ .... النَّهيَ عَنِ المُنكَرِ رَدْعا لِلسُّـفَهاءِ . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۲۴ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (91) ✅ قبرستان، محل عبرت 🌹 امام حسین (ع) چون قبرها را می دید، می فرمود: «قبرها چه ظاهرِ زیبایی دارند و در درونشان چه مصیبتهایی است! بندگان خدا! شما را به خدا سرگرِم دنیا نشوید که قبر، خانه عمل است. عمل کنید و غفلت نورزید و بخوانید: ای که به دنیا سرگرم گشته و آرزوهای طولانی، او را فریفته! مرگ، ناگهان می آید قبر، صندوق عمل است». ✍️ شرح: عمل برای آخرت یعنی انجام و ترک . یعنی رعایت حق الناس و حق الله. 📖 قیلَ:کانَ الحُسَینُ علیه السلام إذا رَأَی القُبورَ قالَ:ما أحسَنَ ظَواهِرَها،و إنَّمَا الدَّواهی (4)فی بُطونِها،فَاللّهَ اللّهَ عِبادَ اللّهِ!لا تَشتَغِلوا بِالدُّنیا،فَإِنَّ القَبرَ بَیتُ العَمَلِ،فَاعمَلوا و لا تَغفُلوا،و أنشِدوا: یا مَن بِدُنیاهُ اشتَغَلَ و غَرَّهُ طولُ الأَمَل المَوتُ یَأتی بَغتَةً وَ القَبرُ صُندوقُ العَمَل 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 133 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (43) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (92) ✅ چرا بیعت با یزید برای امام حسین (ع) حرام بود؟ 🌹 مروان حَکم، امام حسین (ع) را به بیعت با یزید فرمان داد و به امام گفت: بیعت با یزید برای دین و دنیای تو بهتر است. امام به او فرمود: «إنّا للّه و إنّا إلیه راجعون. حال که امّت بر فرمان روایی چون یزید گرفتار شده، باید فاتحه اسلام را خواند. شنیدم که جدّم پیامبر خدا می فرمود: خلافت بر خاندان ابو سفیان،حرام است». 📖 عن الإمام الحسین علیه السلام فی جَوابِهِ لِمَروانَ حینَ قالَ لَهُ:إنّی آمُرُکَ بِبَیعَةِ یَزیدَ بنِ مُعاوِیَةَ،فَإِنَّهُ خَیرٌ لَکَ فی دینِکَ و دُنیاکَ:إنّا للّهِ ِ و إنّا إلَیهِ راجِعونَ،و عَلَی الإِسلامِ السَّلامُ إذ قَد بُلِیَتِ الاُمَّةُ بِراعٍ مِثلِ یَزیدَ،و لَقَد سَمِعتُ جَدّی رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله یَقولُ:«الخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلی آلِ أبی سُفیانَ». 📚 حکمت نامه امام حسین ، ج 1 ص 161 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
هنگامی که مرگ حضرت یعقوب (ع) فرا رسید، به فرزندانش چه گفت و چه شنید؟ 🌹 کلام خدای : آيا شما هنگامى كه مرگ يعقوب فرا رسيد، كنار بستر او حاضر بوديد؟ آن گاه كه او به پسران خود گفت: پس از من چه چيزى را مى ‏پرستيد؟ آنها گفتند: خداى تو و خداى پدرانت ابراهيم و اسماعيل و اسحاق را كه خداى يگانه است، مى ‏پرستيم و اوييم. ✍️ شرح: خدا بودن، یعنی مطیع دستورات و خدا بودن. این آیین یعقوب (ع) و پسران اوست. 📖 أمْ كُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قالَ لِبَنيهِ ما تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدي قالُوا نَعْبُدُ إِلهَكَ وَ إِلهَ آبائِكَ إِبْراهيمَ وَ إِسْماعيلَ وَ إِسْحاقَ إِلهاً واحِداً وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (بقره، 133) آیه شماره 262 📱 کانال سبک زندگی متقین: 🆔@mottagheen
✅ چه کنیم که خدا به ما کمک کند و از ما دستگیری کند؟ 🌷 امام خامنه ای: چيزى نيست جز مراقبتِ از خويشتن؛ از گفتار خود، از كردار خود، از معاشرت خود، از تصميم ‏گيرى خود. مراقب باشيم در تصميم ‏گيرىِ ما، در عمل ما، در فكر و سخن ما اراده‏ ى شيطانى وارد نشود؛ اين همان . هركس اين مراقبت را داشته باشد، خداى متعال به او كمك مى‏كند. نه اينكه اشتباه نخواهد كرد و يا از گناه و از خطا معصوم خواهد شد؛ لكن خداى متعال به او كمك و او را دستگيرى مى ‏كند. اين است راز لزوم توجّه به و توصيه ‏ى به در هر نماز جمعه. خودِ امام‏ جمعه هم محتاجِ همين توصيه است. همه محتاجيم به اينكه ما را به توصيه كنند و دل ما را متنبّه و متذكّرِ اين عمود مستحكمِ مسلمانى نمايند. (24/ 11/ 1382) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 84 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (۵) 🌺 پيامبر خدا (ص) : خدا از مؤمن ضعيفى که هيبت و صلابت ندارد، بدش مى آید. او كسى است كه نهى از منكر نمى كند. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 إنَّ اللّهَ تَبارَكَ و تَعالى لَيُبغِضُ المُؤمِنَ الضَّعيفَ الّذي لا زَبْرَ لَهُ ، و قالَ : هُوَ الّذي لا يَنهى عَنِ المُنكَرِ . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۲۰ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (43) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (92) ✅ چرا بیعت با یزید برای امام حسین (ع) حرام بود؟ 🌹 مروان حَکم، امام حسین (ع) را به بیعت با یزید فرمان داد و به امام گفت: بیعت با یزید برای دین و دنیای تو بهتر است. امام به او فرمود: «إنّا للّه و إنّا إلیه راجعون. حال که امّت بر فرمان روایی چون یزید گرفتار شده، باید فاتحه اسلام را خواند. شنیدم که جدّم پیامبر خدا می فرمود: خلافت بر خاندان ابو سفیان،حرام است». 📖 عن الإمام الحسین علیه السلام فی جَوابِهِ لِمَروانَ حینَ قالَ لَهُ:إنّی آمُرُکَ بِبَیعَةِ یَزیدَ بنِ مُعاوِیَةَ،فَإِنَّهُ خَیرٌ لَکَ فی دینِکَ و دُنیاکَ:إنّا للّهِ ِ و إنّا إلَیهِ راجِعونَ،و عَلَی الإِسلامِ السَّلامُ إذ قَد بُلِیَتِ الاُمَّةُ بِراعٍ مِثلِ یَزیدَ،و لَقَد سَمِعتُ جَدّی رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله یَقولُ:«الخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلی آلِ أبی سُفیانَ». 📚 حکمت نامه امام حسین ، ج 1 ص 161 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (44) 🔹 بای درس امام حسین ... (۹۳) ✅ دعای درس آموز امام حسین (ع): 🌹 کسی دید که امام حسین علیه السلام گِرد کعبه طواف کرد. سپس به مقام ابراهیم علیه السلام رفت و نماز خواند. پس از آن، صورتش را بر مقام نهاد و گریست و خطاب به خدا گفت: «عبد کوچکت بر درگاهت ایستاده است. گدایت بر درگاهت ایستاده است. بینوایت بر درگاهت ایستاده است». این را بارها تکرار کرد و باز گشت. 📖 رؤِیَ الحُسَینُ بنُ عَلِیٍّ علیه السلام یَطوفُ بِالبَیتِ،ثُمَّ صارَ إلَی المَقامِ (2)فَصَلّی،ثُمَّ وَضَعَ خَدَّهُ عَلَی المَقامِ فَجَعَلَ یَبکی و یَقولُ: «عُبَیدُکَ بِبابِکَ،سائِلُکَ بِبابِکَ،مِسکینُکَ بِبابِکَ» یُرَدِّدُ ذلِکَ مِرارا.ثُمَّ انصَرَفَ. 📚 حکمت نامه امام حسین ، ج 1 ص 495 📱 کانال سبک زندگی متقین: https://eitaa.com/mottagheen
🌷 داستان کوتاه (45) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۹۴) ✅ نظر امام حسین (ع) درباره وجوب جهاد بر زنان چیست؟ 🌹 امّ وَهْب پس از شهادت فرزندش وَهْب در روز عاشورا، شمشیر او را برداشت و به میدان جنگ آمد. امام حسین علیه السلام به او فرمود: «امّ وهب! بنشین که خداوند تکلیف جهاد را از دوش زنان برداشته است. تو و پسرت در بهشت، همراه جدّم محمّد (ص) هستید». 📖 عن الحسین علیه السلام فیما قالَهُ لاُِمِّ وَهبٍ لَمّا قُتِلَ ابنُها وَهبٌ فی یَومِ عاشوراءَ فَأَخَذَت سَیفَهُ و بَرَزَت:یا امَّ وَهبٍ!اِجلِسی، فَقَد وَضَعَ اللّهُ الجِهادَ عَنِ النِّساءِ،إنَّکِ وَ ابنَکِ مَعَ جَدّی مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله فِی الجَنَّةِ. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 458 📱 کانال سبک زندگی متقین: https://eitaa.com/mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 📚 کلید بصیرت افزایی! ✳️ امام هفتم حضرت موسی بن جعفر صلوات الله و سلامه علیه فرمودند: «تَفَقَّهُوا فِی دِینِ اللّهِ فَإِنَّ الْفِقْهَ مِفْتَاحُ الْبَصِیرَةِ وَ تَمَامُ الْعِبَادَةِ». در دین خدا کنید و دین‌فهم باشید. مطالبی را که در دین مطرح است، بفهمید. مسائل مربوط به اصول را که در دین ‌وارد شده، بفهمید. مسائل و رفتاری را که ‌وارد شده، بفهمید. واجب و حرام را بفهمید. در محیط دین، جاهل نباشید. چرا؟ فرموده‌اند: «تفقّه، مفتاح بصیرت است.» کلید روشنی در دین، تفقّه است. اگر انسان در سه بعد مذکور تفقّه کرد و آن را فهمید، آن‌وقت «وَ تَمَامُ الْعِبَادَةِ»، عبادت او تمام می‌‌شود و الّا عبادتش ناقص است و بلد نیست. از اجزاء عبادت یکی دو تای آن را بجا نمی‌‌آورد و ناقص می‌‌شود؛ اما اگر فهمید چه چیزی است و این چند جزء دارد، آن‌ وقت همه را انجام می‌‌دهد و عبادت او تمام می‌‌شود. بنابراین اگر انسان بخواهد عبادتش تمام باشد و ناقص نباشد، راهش این است که بفهمد چه چیزی در دین، و چه چیزی است. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ رابطه عقیدتی و عملی انسان با خدا چگونه باید باشد؟ 🌺 کلام خدای : ای مؤمنین! عقائد خود را این گونه به کافران اعلام کنید: ما به خدا و آنچه در قرآن به سوى ما نازل شده، ایمان داریم. به آنچه بر ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و نوادگان آنان هم نازل شده، ایمان داریم. به آنچه به موسى و عيسى داده شده هم ایمان داریم. به آنچه به بقیه پيامبران هم از ناحيه پروردگارشان داده شده، ايمان داریم؛ ما ميان هيچ يك از آنان [در اينكه از سوى خدا مبعوث شده‏اند] فرقى نمى‏گذاريم. ما در برابر خدا . ✍️ شرح: خدا بودن، یعنی مطیع دستورات و خدا بودن. این اساس سبک زندگی قرآنی است. 📖 قولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْنا وَ ما أُنْزِلَ إِلى‏ إِبْراهيمَ وَ إِسْماعيلَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطِ وَ ما أُوتِيَ مُوسى‏ وَ عيسى‏ وَ ما أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (بقره، 136) آیه شماره 264 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ سخنرانان چه کنند که خدا آنها را در سخنرانی هدایت کند؟ شنوندگان چه کنند که خدا آنها را با حق آشنا کند؟ 🌷 امام خامنه ای: اگر گوينده، الهى پيشه كند، خداى متعال او را در گفتن، هدايت مى‏ كند؛ و اگر شنونده و عمل ‏كننده، الهى را مراعات كند، خداى متعال دل او را به حقّ و حقيقت آشنا مى‏ سازد و توان و قوّت او را به سمت تحقّق آنچه حق و عدل است، هدايت مى ‏كند. مايه ‏ى هدايت، فَرَج و اقتدارِ عزم و اراده ‏ى انسانى است. (24/ 11/ 1382) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 85 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (46) ☑️ زینب (س) در کاخ یزید ▪️پس از شهادت امام حسین (ع) اهل بیت آن حضرت به اسارت دشمن درآمدند. کاروان اسیران کربلا پس از حضور در کوفه و دربار ابن زیاد، به شام، محل استقرار یزید منتقل شدند. وقتی بزرگان و سران شام که یزید آنها را به مناسبت پیروزی خود، دعوت کرده بود، حاضر شدند، اسراء و سرهای شهدای کربلا را به مجلس آوردند. ▪️در مجلس یزید، هنگامی که چشم زینب کبری (س) به سر خونین برادرش امام حسین (ع) افتاد، با صدای محزونی فریاد زد: ای حسین! ای محبوب رسول خدا!‌ ای پسر مکه و منا!‌ ای پسر فاطمه زهرا سرور زنان جهان!‌ ای پسر دختر مصطفی! ▪️با این ندای زینب (س) تمام کسانی که در مجلس یزید بودند گریستند و یزید در آن حال ساکت بود. اما دستور داد چوب خیزرانش را آوردند و با آن به لب و دندان امام حسین(ع) زد. ابو برزه اسلمی (که از صحابه رسول خدا(ص) بود و در آن مجلس حضور داشت) خطاب به یزید گفت:‌ ای یزید! با چوب دستی‌ات به دندان فرزند فاطمه می‌زنی؟! من به چشم خود دیدم که پیامبر اکرم (ص) لب و دندان حسین (ع) و برادرش حسن (ع) را می‌بوسید و می‌فرمود: «شما دو نفر، سرور جوانان اهل بهشتید، خداوند کشنده شما را بکشد و لعنت کند و برای او جهنم را آماده خواهد کرد که بد جایی است. یزید خشمگین شد و دستور داد او را از مجلس بیرون کردند. ▪️سپس یزید اشعاری را این گونه خواند: ای کاش نیاکان من که در جنگ بدر از پیامبر شکست خوردند، امروز بودند و می دیدند که دشمنشان چگونه به گریه و زاری رسیده است و به من می گفتند: یزید! دست مریزاد! و شادی می کردند و فریاد می زدند. پس از خواندن این اشعار، زینب (س) برخاست و در آن جمع، این گونه سخنرانی کرد: ▪️سپاس مخصوص پروردگار جهانیان است و درود خدا بر محمّد و بر همه آل او باد. خدا در قرآن راست گفته آن جا که گفته: «پایان کار آنان که اهل استمرار گناهند، این است که آیات خدا را دروغ دانسته و آن را مسخره می کنند.» ای یزید! آیا گمان کرده‌ای حالا که جای جای زمین و آسمان را بر ما بستی و ما چون کنیزان، رانده شدیم، این مایه خواری ما و موجب کرامت توست؟ و آیا گمان کرده ای این حکایت از عظمت شأن تو دارد که این چنین باد در بینی ات انداخته‌ای و برق شادی از دیدگانت می‌جهد؟ ▪️حالا که دنیا را برای خود مرتّب و امورت رو به راه می‌بینی، و سلطنت ما برایت صاف شده، آرام تر! آرام تر! مگر سخن خدا را فراموش کرده‌ای که فرمود: «آنان که کافر شدند و ما به آنان مهلت دادیم، گمان نکنند که این مهلت برای آنان خیر است. ما به آنها مهلت دادیم که آنان بر گناه خود بیفزایند. برای آنان عذابی خوارکننده خواهد بود.» این آیه را فراموش کرده ای؟ ▪️ای فرزند بردگانِ آزاد شده! آیا این عدالت است‌ که زنان و کنیزان تو در پس پرده باشند و دختران رسول اللَّه اسیر؟! پرده‌ از روی آنان برداشتی و چهره‌هایشان را آشکار کردی. آنان را چون دشمنان، از شهری به شهری دیگر کوچ دادی و ساکنان منازل، آنان را دیدند و مردم دور و نزدیک، و مردم پست و شریف، صورت آنان را دیدند در حالی که کسی از مردان اهل بیت، همراهشان نبود. آیا این عدالت است؟ ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
☑️ ادامه داستان زینب (س) در کاخ یزید ▪️ای یزید! چه امیدی است به تو که مادرت جگر انسانهای پاک را به دندان گرفت و گوشت بدنش از خون شهدا پروار شد؟! و چطور ممکن است کسی مثل تو که نظرش به ما نظر دشمنی است، در دشمنی با ما اهل بیت کوتاهی کند؟ و آن گاه بدون احساس چنین گناه بزرگی بگوید اجدادش از گور برخیزند و پایکوبی کنند و به او بگویند: دست مریزاد! در حالی که با تازیانه و عصایش به دندان‌های حسین بزند؟ ▪️چرا چنین نگویی؟ حال آن که از جراحت، پوست برداشتی و با ریختن خون فرزندان محمّد (ص) که ستارگان زمین از آل عبد المطلب‌اند، خاندان او را مستأصل کردی و جد و آباءت را به گمان خود صدا می‌زنی. ای یزید! به همین زودی به آنان می پیوندی و در آن روز آرزو می‌کنی که ‌ای کاش شَل بودی و لال بودی و نمی‌گفتی آنچه را که گفتی و نمی‌کردی آنچه را که کردی. ▪️خداوندا حقّ ما را بگیر! و از کسی که به ما ظلم کرد، انتقام بگیر و غضب خود را بر کسی که خون‌های ما را ریخته و حامیان ما را کشته، فرو فرست. ▪️ای یزید! به خدا سوگند جز این نیست که پوست خود را کندی و گوشت بدنت را بریدی. بی‌تردید بر رسول اللَّه (ص) وارد می‌شوی در حالی که خون فرزندانش را ریخته ای و حرمت آنان را از بین برده ای. و آن جا جایی است که خدا پراکندگی‌های اهل بیت را جمع و پریشانی‌های آنها را دفع می کند و حقوق آنان را می گیرد. آنان را که در راه خدا به شهادت رسیده اند، مرده مپندار! بلکه زندگانی هستند که در نزد پروردگارشان روزی می خورند. ▪️ای یزید! همین قدر برای تو بس است که خدای داور، و محمّد (ص) دشمنت ... باشند. کسی که فریبت داد و تو را بر گرده مسلمانان سوار کرد، به زودی خواهد فهمید که چه بد جانشینی برگزیده و چه کسی منزلتی بدتر دارد و نیرویی کمتر. ای یزید! گر چه بلاهای زیادی از تو به من رسیده، ولی تو را ناچیز و پست می دانم و فاجعه‌ات و سرزنشت را بزرگ می‌شمرم. چه کنم که دیدگان، اشک بار و سینه‌ها سوزان است. شگفتا و بس شگفتا کشته شدن حزب اللَّه نجیب به دست حزب شیطان نانجیب که از دستهای پلیدشان خون‌های ما می‌چکد، و دهان ناپاکشان از گوشت ما می‌خورد و آن جسدهای پاک با هجوم گرگ‌های درنده روبروست و آثارشان را کفتارها محو می‌کند. ▪️اگر ما را به غنیمت گرفتی، این دریایی از خسارت نه غنیمت است در روزی که جز گناهانت چیزی نیابی، و پروردگار بر بندگانش ظلم نمی کند و شکایت‌ها به سوی خداست. هر کید و مکر، و هر سعی و تلاشی که داری به کار ببند. سوگند به خدا که هرگز نمی‌توانی یاد و نام ما را محو کنی و قرآن ما را از بین ببری ... این عار و ننگ از تو پاک نمی گردد. ▪️آیا جز این است که رأی تو سست است و باطل، و روزگارت محدود و اندک و جمعیتت پراکنده می گردند؟ آری، آن روز که ندا رسد: أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی الظَّالِمِینَ. پس حمد مخصوص خداست که برای اوّل ما سعادت و مغفرت، و برای آخر ما شهادت و رحمت مقرر فرمود. از خدا مسئلت می‌کنیم ثواب آنان را تکمیل کند و موجبات زیاد شدن آن را فراهم آورد، و خلافت را بر ما نیکو گرداند که او رحیم و ودود است. خدا برای ما بس است که او خوب وکیلی است. 📚 منبع: ویکی شیعه (با کمی ویرایش) 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ اجنه خود را دو دسته می دانند. آن دو دسته کدامند؟ 🌹 سخن اجنه در قرآن: گروهى از ما خدا هستند و گروهی ظالمند. كسانى كه ، در جستجوی راه درستند * ولى ظالمان، هيزم جهنمند. ✍️ شرح: خدا بودن، یعنی مطیع دستورات و خدا بودن. این اساس سبک زندگی قرآنی است. 📖 و أَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَ مِنَّا الْقاسِطُونَ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولئِكَ تَحَرَّوْا رَشَداً * وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ فَكانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً (جن، 14 و 15) آیه شماره 265 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
نماینده موفق مجلس علاوه بر کفایت و دانایی ذاتی، به چه عاملی احتیاج دارند؟ 🌷 امام خامنه ای: آن كسى كه به مجلس مى رود، يا به هر مسئوليت ديگرى در نظام جمهورى اسلامى مى رسد، اگر فاسد، بيگانه پرست و در خدمت منافع طبقات برخوردار جامعه بود، ديگر نمى تواند نقشى را كه ملت و طبقات محروم مى خواهند، ايفا كند. اگر آن شخص انسان معامله گر، رشوه و توصيه پذير و مرعوبى بود؛ در مقابل تشرِ تبليغات و سياستهاى خارجى جا زد، ديگر نمى تواند مورد اعتماد مردم قرار گيرد و برود آنجا بنشيند و تكليف ملك و ملت را معيّن كند. اين شخص غير از كفايت ذاتى و دانايىِ ذاتى، به شجاعت اخلاقى، دينى و سياسى و عقيده ى درست هم احتياج دارد. 26/ 09/ 1382 ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 86 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (6) 🌺 امام على (ع) : خدا امر به معروف را براى اصلاح عمومِ مردم واجب کرد. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 فرَضَ اللّهُ ..... الأمرَ بِالمعروفِ مَصلَحَةً لِلعَوامِّ . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۱۹ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (8) س: چرا خدا به بعضی اجازه می دهد که مرتکب گناهان درشت شوند، ولی دیگران را نمی گذارد؟ ج: خدا اجازه ی گناه نمی دهد. اجازه ی گناه ریز هم نمی دهد. خدا اعلام کرده نه ریز و نه درشت، حق نداری مرتکب شوی. منتهی این تشریعی است و دست انسان را نمی بندد. انسان اراده دارد؛ پول هم دارد. وقتی مقدمات فراهم شد، مرتکب می شود. مگر اینکه فراهم نشود. مگر اینکه به اندازه ای بالا برود که مصلحت نباشد. آن وقت خدا او را کلاً می گیرد؛ نه اینکه در یک گناه جلو او را بگیرد. مثل قارون که او را از بین برد یا مثل دیگران که ثروت و امکانات باعث شد در مقابل خدا ایستادند. این ها طوری هستند که خدا می گیرد؛ اما گناهکاران پایینی که به بالا کاری ندارند و فقط در کار شکم خودشان هستند، اگر اسباب باشد، می روند و اگر نباشد، در خانه می نشینند. س: چرا نعمت های مادی زیادی در اختیار جوامع غیر اسلامی است؟ ج: خدا آن ها را خلق کرده است. آن ها گرسنه اند و خدا باید به آن ها بدهد. آن ها انسان هستند؛ شکم دارند؛ گرسنه اند. باید به آن ها بدهد. به آن ها می دهد و بعد آن ها را دعوت می کند. از این راه عده ای می آیند و خوب می شوند؛ بنابراین اگر خدا همه را از بین ببرد، مخالف حکمت است. به آن ها می دهد و عده ای از آن ها برمی گردند و خوب می شوند. س: چرا امام سجاد (ع) این طور از خدا خواسته اند: «وَ الِاجْتِنَابِ لِمَا نَهَيْتَنِي عَنْهُ مِنْ مَعْصِيَتِكَ»؟ ج: ترک گناه هم همین طور است. گاهی ترک گناه هم پاره ای از توان ها را لازم دارد که انسان بتواند گناهی را ترک کند و الّا در شرایط موجود خودش برایش امکان پذیر نیست. روزی یک راننده به من گفت: شب بیست و یکم ماه رمضان بود و من آمده بودم بیرون و کار می کردم. دیدم مردی سوار شد. گفتم: «کجا؟» گفت: «حالا برویم.» من او را کمی بردم و دوباره گفتم: «کجا؟» گفت: «حالا برویم.» کم کم گفتم: «حالا برویم؟ تا کی برویم؟ کجا برویم؟» گفت: «من مسیحی هستم. ارمنی هستم و هر روز باید نجاست بخورم. امشب نمی خورم. شب بیست و یکم است و نمی خورم. دیدم اگر به خانه بروم، نمی توانم نخورم. با خودم گفتم بروم بیرون و تا صبح بچرخم تا این کار را نکنم.» این شخص این طور می تواند. اگر برود، نمی تواند. این یک نوع توان است که خدا به او داده که شب بیاید بیرون تا صبح بچرخد و به خانه نرود تا به حرمت امیرالمؤمنین مرتکب این کار نشود. این یک نوع توان است که در اختیار بعضی هست و در اختیار بعضی نیست. سایر معاصی هم همین طور هستند. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (47) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۹۵) ✅ آیا امام حسین (ع) در زمان معاویه و در مقابل او کلاً ساکت بود؟ 🌹معاویه به مکّه آمد و برای یزید بیعت گرفت. او در مکّه اقامت کرد و هیچ چیزی درباره یزید نگفت. سپس به سوی امام حسین علیه السلام فرستاد و او را فرا خواند. وقتی ایشان آمد، معاویه ایشان را نزدیک خود نشاند و گفت: ای ابا عبد اللّه! بدان که من هیچ شهری را استثناء نکرده ام، جز آنکه به سوی اهالی اش فرستاده ام و از آنان برای یزید بیعت گرفته ام. البته مدینه را به تأخیر انداخته ام؛ زیرا گفتم: اهل آن، ایل و تبار و خویشان یزید و کسانی اند که بیمی از آنها ندارم. سپس به مدینه پیک فرستادم؛امّا آنان از بیعت با یزید، خودداری کردند و از همه در این کار، سختگیرتر هستند. اگر برای امّت محمّد (ص) بهتر از پسرم یزید سراغ داشتم، برای [بیعت کردن با] یزید، کسی را روانه نمی کردم. امام حسین علیه السلام فرمود: «ساکت باش ای معاویه! این گونه نگو. تو بهتر از او را رها کرده ای؛ کسی که هم خودش بهتر است، هم پدر و مادرش از پدر و مادر او بهترند». معاویه گفت: گویی خودت را می گویی، ای ابا عبد اللّه! امام حسین فرمود: «اگر خودم را قصد کنم،چه می شود؟!». معاویه گفت: ای ابا عبد اللّه! در این صورت به تو می گویم. مادرت، بهتر از مادر یزید است. امّا پدرت، سابقه و فضیلت دارد و خویشاوندی اش را با پیامبر،کسِ دیگری ندارد، اما پدرت با پدر یزید (یعنی من) به حَکَمیت تن دادند و خدا پدر یزید را بر پدر تو مقدّم داشت. امّا درباره تو و او، به خدا سوگند او برای امّت محمّد، بهتر از توست. امام حسین علیه السلام فرمود: «چه کسی برای امّت محمّد بهتر است؟ یزید شرابخوار فاسد؟!». معاویه گفت: آرام ای ابا عبد اللّه! اگر از تو نزد یزید یاد شود، جز نیکی از تو نمی گوید. امام حسین علیه السلام فرمود: «اگر آنچه من از او می دانم، او در من سراغ دارد، بگوید». معاویه به او گفت: ابا عبد اللّه! به هوش باش و هشیار به سوی خانواده ات بازگرد و از خدا بر خودت بترس و مراقب باش که شامیان، آنچه من از تو شنیدم، نشنوند که آنان، دشمنان تو و دشمنان پدرت هستند. امام حسین علیه السلام هم به خانه اش بازگشت. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 291 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۹۶) ✅ از نظر امام حسین (ع) شرایط رهبر جامعه اسلامی چیست؟ 🌹 امام حسین (ع) نامه ای به کوفیان نوشت و آن را توسّط هانی بن هانی سبیعی و سعید بن عبد اللّه حنفی که آخرین فرستادگان کوفیان بودند، برای آنان فرستاد. متن نامه امام چنین بود: «به نام خداوند بخشنده مهربان. از حسین بن علی به توده مؤمنان و مسلمانان. امّا بعد، هانی و سعید، نامه هایتان را برایم آوردند و آخرین فرستادگان شما نزد من بودند و همه آنچه را گفتید و یاد کردید، فهمیدم. سخن همه شما این است که: ما پیشوایی نداریم، به سوی ما بیا؛ شاید خدا به وسیله شما ما را در مسیر هدایت و حق، جمع کند. من برادرم و پسر عمویم و فرد مورد اعتمادی از خانواده ام را به سوی شما فرستادم و به او فرمان دادم که حال و کار و نظر شما را برایم بنویسد. اگر به من نوشت که رأی توده و بزرگان و عقلایتان مانند همان است که فرستادگان شما برایم آورده اند و در نامه هایتان خوانده ام، به زودی نزد شما می آیم. إن شاء اللّه! به جانم سوگند هیچ کس نباید رهبر جامعه باشد مگر کسی که عامل به قرآن و پیش گیرنده راه عدالت و مطیع حق باشد و خودش را در راه خدا وقف کند. و السلام.» 📖 عن محمّد بن بِشْر الهمدانی: کَتَبَ[أیِ الحُسَینُ علیه السلام إلی أهلِ الکوفَةِ] مَعَ هانِئِ بنِ هانِئٍ السَّبیعِیِّ و سَعیدِ بنِ عَبدِ اللّهِ الحَنَفِیِّ و کانا آخِرَ الرُّسُلِ: بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ مِن حُسَینِ بنِ عَلِیٍّ إلَی المَلَأِ مِنَ المُؤمِنینَ وَ المُسلِمینَ،أمّا بَعدُ،فَإِنَّ هانِئا و سَعیدا قَدِما عَلَیَّ بِکُتُبِکُم،و کانا آخِرَ مَن قَدِمَ عَلَیَّ مِن رُسُلِکُم،و قَد فَهِمتُ کُلَّ الَّذِی اقتَصَصتُم و ذَکَرتُم،و مَقالَةُ جُلِّکُم:إنَّهُ لَیسَ عَلَینا إمامٌ،فَأَقبِل لَعَلَّ اللّهَ أن یَجمَعَنا بِکَ عَلَی الهُدی وَ الحَقِّ.و قَد بَعَثتُ إلَیکُم أخی وَ ابنَ عَمّی و ثِقَتی مِن أهلِ بَیتی،و أمَرتُهُ أن یَکتُبَ إلَیَّ بِحالِکُم و أمرِکُم و رَأیِکُم،فَإِن کَتَبَ إلَیَّ أنَّهُ قَد أجمَعَ رَأیُ مَلَئِکُم و ذَوِی الفَضلِ وَ الحِجا مِنکُم عَلی مِثلِ ما قَدِمَت عَلَیَّ بِهِ رُسُلُکُم و قَرَأتُ فی کُتُبِکُم،أقدَمُ عَلَیکُم وَشیکا إن شاءَ اللّهُ؛فَلَعَمری مَا الإِمامُ إلاَّ العامِلُ بِالکِتابِ،وَ الآخِذُ بِالقِسطِ،وَ الدّائِن بِالحَقِّ،وَ الحابِسُ نَفسَهُ عَلی ذاتِ اللّهِ.وَ السَّلامُ. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 149 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ خدا کسانی از قوم لوط را که از عذاب الهی نجات یافتند، با چه صفتی یاد کرده است؟ 🌹کلام خدای : هر مؤمنی را در شهر لوط بود، پيش از آمدن عذاب‏، از شهر بيرون برديم * اما در آنجا جز يك خانه از مؤمنانی که خدا بودند، نيافتيم. ✍️ شرح: خدا بودن، یعنی مطیع دستورات و خدا بودن. این اساس سبک زندگی قرآنی است. 📖 فأَخْرَجْنا مَنْ كانَ فيها مِنَ الْمُؤْمِنينَ * فَما وَجَدْنا فيها غَيْرَ بَيْتٍ مِنَ (ذاریات، 36) آیه شماره 266 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ صفای باطن چگونه به دست می آید؟ 🌺 امام خامنه ای: صفاى نفس هم با همين عمل به ، اجتناب از ، آلوده نكردن خود، آلوده نشدن و مراقبت به دست مى‏ آيد. البته كسى معصوم نخواهد شد كه هيچ خطايى از او سر نزند؛ اما اگر مراقب باشيم، لغزشهايمان كم خواهد شد و اگر يك‏ وقت هم لغزشى پيدا كنيم، با مغز به زمين نمى‏ خوريم؛ اين خاصيت مراقبت است. اسم اين مراقبت در فرهنگ اسلامى چيست؟ . وقتى مى ‏گويند باشيد، يعنى مراقب باشيد؛ مراقب كار خودتان باشيد؛ مواظب باشيد چه مى‏ گوييد و چه تصميمى مى‏ گيريد و چه عملى مى‏ كنيد. اين مراقبت موجب مى‏ شود كه انسان نلغزد و اگر لغزيد، خيلى صدمه نخورد. (21/ 11/ 1382) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 87 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (۷) 🌺 ابو بصير درباره آيه «خود و خانواده خود را از آتش جهنم حفظ کنید» از امام صادق (ع) پرسيد: چگونه خانواده را بايد از آتش جهنم حفظ کرد؟ امام فرمود : آنها را به انجام که خدا فرمان داده، امر می کنی و از آنچه خدا کرده، نهیشان مى كنى. اگر از تو اطاعت كردند، آنان را از آتش جهنم حفظ كرده اى و اگر از تو نافرماني كردند، تو وظيفه ات را انجام داده اى. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ في قولِهِ تَعالى :«قُوا أنفُسَكُمْ و أهليكُمْ نارا»لَمّا سَألَهُ أبو بَصيرٍ عَن وِقايَةِ الأهلِ ـ: تأمُرُهُم بِما أمَرَهُمُ اللّهُ ، و تَنهاهُم عَمّا نَهاهُمُ اللّهُ عَنهُ ، فإن أطاعُوكَ كُنتَ قَد وَقَيتَهُم ، و إن عَصَوكَ فكُنتَ قَد قَضَيتَ ما عَلَيكَ . 📚 میزان الحکمه، ح 12834 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (97) ✅ دعای مستجاب پس از انجام واجبات 🌹 پدرم امیرمؤمنان (ع) برایم نقل کرد که پیامبر خدا فرمود: «هر کس یک عمل واجب را ادا کند، نزد خدا یک دعای مستجاب دارد». 📖 عن الحسین بن علیّ الشهید علیه السلام: حَدَّثَنی أبی أمیرُ المُؤمِنینَ عَلِیُّ بنُ أبی طالِبٍ علیه السلام قالَ:قالَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله:مَن أدّی فَریضَةً فَلَهُ عِندَ اللّهِ دَعوَةٌ مُستَجابَةٌ. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 483 📱 کانال سبک زندگی متقین: https://eitaa.com/mottagheen
🌷 داستان کوتاه (48) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (98) ✅ داستان عبرت آموز عبیدالله بن حر امام حسین (ع) در مسیر مدینه تا کربلا رفت تا در منزلگاه بنی مقاتل، فرود آمد. خیمه ای برپا، نیزه ای برافراشته، شمشیری آویخته و اسبی ایستاده بر آخور دید و پرسید: «این خیمه از کیست؟». به امام گفته شد: از مردی به نام عبید اللّه بن حُرّ جُعفی است. امام حسین (ع) یکی از یارانش به نام حَجّاج بن مَسروق جُعفی را روانه کرد و او به خیمه وی رفت و سلام داد و پاسخ سلام شنید. عبید اللّه پرسید: در پشتِ سرت چه خبر است؟ حجّاج گفت: ای پسر حُر! به خدا سوگند، پشت سر من [خیر است.] خداوند،کرامتی را به تو هدیه کرده است، اگر بپذیری. عبیدالله گفت: آن چیست؟ حجاج گفت: این،حسین بن علی است که تو را به یاری خویشتن فرا می خواند. اگر در پیشِ روی او بجنگی، پاداش داری و اگر بمیری، شهیدی. عبید اللّه گفت: به خدا سوگند از کوفه بیرون آمدم فقط از ترس آنکه حسین بن علی وارد آن شود و من در آن باشم و یاری اش ندهم؛ زیرا در کوفه، پیرو و یاوری برای او نیست، جز آن که به دنیا گراییده است. به جز آنان که خدا نگاهشان داشته است. به سوی حسین برگرد و از این موضوع باخبرش کن. حجّاج به نزد امام حسین (ع) باز گشت و باخبرش کرد. امام حسین (ع) برخاست و با گروهی از برادرانش به سوی عبید اللّه بن حر رفت. وقتی داخل خیمه اش شد و سلام داد، عبید اللّه از بالای مجلس برخاست. امام حسین (ع) نشست و پس از حمد و ثنای الهی فرمود: «امّا بعد، ای پسر حُر! همشهری های شما به من نامه نوشته و خبر داده اند که برای یاری من جمع شده اند و در کنارم می ایستند و با دشمنم می جنگند و از من خواسته اند که نزد آنان بروم و من آمدم؛ ولی آنان را چنان که ادّعا کرده اند، نمی بینم؛ زیرا بر کشتن پسر عمویم، مسلم بن عقیل و پیروانش یکدیگر را یاری داده اند و در کنار ابن زیاد که بیعت مرا با یزید می خواهد، جمع شده اند. تو ای پسر حر! بدان که خداوند تو را بر عملکردت و نیز آنچه در روزهای گذشته کرده ای، مؤاخذه می کند. من اکنون تو را به توبه ای دعوت می کنم که گناهانت را بشوید. تو را به یاری ما اهل بیت، دعوت می کنم. اگر حقّمان را دادند،خدا را بر آن می ستاییم و می پذیریم و اگر حقّمان را از ما باز داشتند و به ما ستم کردند، تو از یاوران من در طلب حق می شوی». عبید اللّه بن حُر گفت: ای نوه پیامبر خدا! به خدا سوگند اگر در کوفه یارانی داشتی که همراه تو می جنگیدند، من از سخت ترینِ آنان در برابر دشمنت بودم؛ امّا من پیروانت را در کوفه دیده ام که از بیم بنی امیّه و شمشیرهایشان به خانه هایشان چسبیده اند. پس تو را به خدا سوگند می دهم که این را از من نخواهی. من،هر چه در توان دارم، به تو کمک می کنم. این،اسبِ لگام دار من است که به خدا سوگند سوار بر آن در پیِ کسی نرفته ام، جز آن که مرگ را به او چشانده ام و چون بر آن سوار شده ام، کسی در پیِ من نیامده که به من برسد. شمشیرم را نیز بگیر که به خدا سوگند با آن ضربه ای نزده ام، جز آن که قطع کرده است. امام حسین علیه السلام به او فرمود: «ای پسر حُر! ما در پیِ اسب و شمشیر تو نیامده ایم. ما فقط یاریِ تو را می خواهیم. پس اگر از جان خود [در یاری ما] بخل می ورزی، نیازی به چیزی از مال تو نداریم. من کسی نیستم که گمراهان را به یاری خود بگیرم؛ زیرا شنیدم که پیامبر خدا فرمود: «هر کس ندای اهل بیتم را بشنود و آنان را بر حقّشان یاری ندهد،جز این نیست که خدا او را به رو در آتش می افکند». سپس امام حسین علیه السلام از نزد او رفت و به جایگاه خود باز گشت. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 265 📱 کانال سبک زندگی متقین: https://eitaa.com/mottagheen