eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.6هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
35 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (97) ✅ دعای مستجاب پس از انجام واجبات 🌹 پدرم امیرمؤمنان (ع) برایم نقل کرد که پیامبر خدا فرمود: «هر کس یک عمل واجب را ادا کند، نزد خدا یک دعای مستجاب دارد». 📖 عن الحسین بن علیّ الشهید علیه السلام: حَدَّثَنی أبی أمیرُ المُؤمِنینَ عَلِیُّ بنُ أبی طالِبٍ علیه السلام قالَ:قالَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله:مَن أدّی فَریضَةً فَلَهُ عِندَ اللّهِ دَعوَةٌ مُستَجابَةٌ. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 483 📱 کانال سبک زندگی متقین: https://eitaa.com/mottagheen
🌷 داستان کوتاه (48) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (98) ✅ داستان عبرت آموز عبیدالله بن حر امام حسین (ع) در مسیر مدینه تا کربلا رفت تا در منزلگاه بنی مقاتل، فرود آمد. خیمه ای برپا، نیزه ای برافراشته، شمشیری آویخته و اسبی ایستاده بر آخور دید و پرسید: «این خیمه از کیست؟». به امام گفته شد: از مردی به نام عبید اللّه بن حُرّ جُعفی است. امام حسین (ع) یکی از یارانش به نام حَجّاج بن مَسروق جُعفی را روانه کرد و او به خیمه وی رفت و سلام داد و پاسخ سلام شنید. عبید اللّه پرسید: در پشتِ سرت چه خبر است؟ حجّاج گفت: ای پسر حُر! به خدا سوگند، پشت سر من [خیر است.] خداوند،کرامتی را به تو هدیه کرده است، اگر بپذیری. عبیدالله گفت: آن چیست؟ حجاج گفت: این،حسین بن علی است که تو را به یاری خویشتن فرا می خواند. اگر در پیشِ روی او بجنگی، پاداش داری و اگر بمیری، شهیدی. عبید اللّه گفت: به خدا سوگند از کوفه بیرون آمدم فقط از ترس آنکه حسین بن علی وارد آن شود و من در آن باشم و یاری اش ندهم؛ زیرا در کوفه، پیرو و یاوری برای او نیست، جز آن که به دنیا گراییده است. به جز آنان که خدا نگاهشان داشته است. به سوی حسین برگرد و از این موضوع باخبرش کن. حجّاج به نزد امام حسین (ع) باز گشت و باخبرش کرد. امام حسین (ع) برخاست و با گروهی از برادرانش به سوی عبید اللّه بن حر رفت. وقتی داخل خیمه اش شد و سلام داد، عبید اللّه از بالای مجلس برخاست. امام حسین (ع) نشست و پس از حمد و ثنای الهی فرمود: «امّا بعد، ای پسر حُر! همشهری های شما به من نامه نوشته و خبر داده اند که برای یاری من جمع شده اند و در کنارم می ایستند و با دشمنم می جنگند و از من خواسته اند که نزد آنان بروم و من آمدم؛ ولی آنان را چنان که ادّعا کرده اند، نمی بینم؛ زیرا بر کشتن پسر عمویم، مسلم بن عقیل و پیروانش یکدیگر را یاری داده اند و در کنار ابن زیاد که بیعت مرا با یزید می خواهد، جمع شده اند. تو ای پسر حر! بدان که خداوند تو را بر عملکردت و نیز آنچه در روزهای گذشته کرده ای، مؤاخذه می کند. من اکنون تو را به توبه ای دعوت می کنم که گناهانت را بشوید. تو را به یاری ما اهل بیت، دعوت می کنم. اگر حقّمان را دادند،خدا را بر آن می ستاییم و می پذیریم و اگر حقّمان را از ما باز داشتند و به ما ستم کردند، تو از یاوران من در طلب حق می شوی». عبید اللّه بن حُر گفت: ای نوه پیامبر خدا! به خدا سوگند اگر در کوفه یارانی داشتی که همراه تو می جنگیدند، من از سخت ترینِ آنان در برابر دشمنت بودم؛ امّا من پیروانت را در کوفه دیده ام که از بیم بنی امیّه و شمشیرهایشان به خانه هایشان چسبیده اند. پس تو را به خدا سوگند می دهم که این را از من نخواهی. من،هر چه در توان دارم، به تو کمک می کنم. این،اسبِ لگام دار من است که به خدا سوگند سوار بر آن در پیِ کسی نرفته ام، جز آن که مرگ را به او چشانده ام و چون بر آن سوار شده ام، کسی در پیِ من نیامده که به من برسد. شمشیرم را نیز بگیر که به خدا سوگند با آن ضربه ای نزده ام، جز آن که قطع کرده است. امام حسین علیه السلام به او فرمود: «ای پسر حُر! ما در پیِ اسب و شمشیر تو نیامده ایم. ما فقط یاریِ تو را می خواهیم. پس اگر از جان خود [در یاری ما] بخل می ورزی، نیازی به چیزی از مال تو نداریم. من کسی نیستم که گمراهان را به یاری خود بگیرم؛ زیرا شنیدم که پیامبر خدا فرمود: «هر کس ندای اهل بیتم را بشنود و آنان را بر حقّشان یاری ندهد،جز این نیست که خدا او را به رو در آتش می افکند». سپس امام حسین علیه السلام از نزد او رفت و به جایگاه خود باز گشت. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 265 📱 کانال سبک زندگی متقین: https://eitaa.com/mottagheen
✅ آرزوی کافران در قیامت چیست؟ 🌹 کلام خدای : كافران در قیامت چه بسا آرزو مى كنند كه ای كاش در دنیا خدا بودند. ✍️ شرح: خدا بودن، یعنی مطیع دستورات و خدا بودن. این آرزوی کافران در قیامت است. 📖 ربَما يَوَدُّ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ كانُوا مُسْلِمينَ (حجر، 2) آیه شماره 267 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (8) 🌺 امام على (ع): هدف نهایی دین این است که امر به معروف و نهی از منکر شود و حدود واجب و حرام الهی اجرا گردد. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 غايَةُ الدِّينِ الأمرُ بِالمَعروفِ ، و النَّهيُ عَنِ المُنكَرِ ، و إقامَةُ الحُدودِ 📚 میزان الحکمه، ۱۲۸۰۸ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (9) س: چرا در جامعه ی اسلامی این اجازه نیست که همه چیز فروخته شود و هر حرفی گفته شود و هر کس هر چه را که مناسب است، انتخاب کند؟ مثلاً حتی مشروب هم فروخته شود؛ اما کسی که می داند کار حرامی است، این کار را نکند؛ یا اینکه حرف و عقیده ی بدی ابراز شود، اما هر کس ببیند چون مخالف حرف خداست، گوش ندهد و در عین حال مخالفت با ابراز آن نشود؟ ج: کسانی که انسان را نمی شناسند، این حرف را می زنند. کسانی که آدم شناس هستند، این حرف را نمی زنند. آن ها می دانند که اگر شما مشروب بیاوری، آدم ها می خورند. آدم این طور است. اگر مواد مخدّر بیاوری، استفاده می کنند. از این آدم با این عقل و شعور، نمی شود انتظار داشت و به او گفت: «اگر مواد مخدّری بیاید، تو استفاده نکن!» نه؛ استفاده می کند و می بیند کسانی که استفاده کرده اند، به چه بدبختی افتاده اند؛ اما باز هم عبرت نمی گیرد. آدم این است. شما می خواهی همه چیز را در اختیار این آدم قرار دهی. آیا این درست است؟ معلوم شد این غلط است؛ لذا گفته اند: «اینها در اختیار او نباشد.» اگر باشد، عقلش کافی نیست و مبتلا می شود؛ لذا نه مواد مخدّر باید باشد و نه مشروبات. اگر باشد، استفاده می کنند. الان بدترین چیزها آمده، اما استفاده می کنند. س: در دعای کمیل می خوانیم: «وَ لَا حُجَّةَ لِي فِيمَا جَرَى عَلَيَّ فِيهِ قَضَاؤُكَ وَ ألْزَمَنِي حُكْمُكَ وَ بَلَاؤُكَ»؛ به نظر می آید نوعی توجیه از گناه در این عبارت وجود دارد؟ ج: چه کسی این طور گفته است؟ شما خیال می کنی. مقدرات با اراده و اختیار من انجام می گیرد. بنابراین خودم دخالت دارم. دستم که بسته نیست. خودم با اختیار می روم کاری را می کنم که خدا می دانست. خُب نکن! گناه تقصیر کیست؟ شما گناه کردی. او حکم صادر کرده و گفته: «نباید گناه کنی.» س: در این عبارت، خطاب به خدا فرموده: «محکوم به قضای توام»؟ ج: من محکوم هستم. کار بد کرده ام و باید آماده ی عذاب باشم. حجّتی ندارم. اگر بگویند: «چرا کردی؟» نمی توانم جواب قانع کننده بدهم و محکوم هستم. س: آیا اطاعت از خدا هم جزء روزی حساب می شود؟ ج: اطاعت هم جزء روزی است؛ منتهی روزی از طرف اختیار خود انسان. بله، اختیار از طرف خود انسان. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (49) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (99) ✅ تفاوت عمل امام حسین (ع) در زمانی که امام نبود و زمانی که امام بود ... 🌹 امام صادق (ع) فرمود: مردی در روز عرفه نزد امام حسن (ع) آمد، در حالی که ایشان، غذا می خورد و امام حسین (ع) روزه بود. بعد از شهادت امام حسن (ع) در روز عرفه نزد امام حسین علیه السلام آمد،در حالی که ایشان غذا می خورد و پسرش امام سجاد (ع) روزه بود. آن مرد به امام حسین (ع) گفت: من در روز عرفه نزد حسن بن علی رفتم، در حالی که غذا می خورد و تو روزه بودی و سپس امروز نزد تو آمدم و روزه نیستی؟! امام حسین علیه السلام فرمود: «امام حسن (ع) در آن زمان امام بود و روزه نگرفت تا روزه روز عرفه، سنّت و [به عنوان یک عمل واجب] مورد تأسّی و الگوی مردم نشود. اما وقتی ایشان از دنیا رفته، من امام هستم و خواستم که روزه گرفتن من، سنّت و مورد تأسّی و الگوی مردم نشود». 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 263 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (100) ✅ راضی بودن به انجام یک گناه یا یک کار خیر چه اثری دارد؟ 🌹امام حسین (ع): هر کس شاهد انجام کاری باشد و آن را قبول نداشته باشد، مانند کسی است که در انجام آن کار دخالت نداشته و هر کس در زمان انجام کاری غایب باشد و به انجام آن راضی باشد، مانند کسی است که در انجام آن کار دخیل بوده است. ✍️ شرح : اگر کسی به انجام یک گناه یا یک کار خیر راضی باشد، هر چند در انجام آن حاضر نباشد، در آن شریک است و اگر کسی به انجام یک گناه یا یک کار خیر، راضی نباشد، هر چند در هنگام انجام آن حاضر باشد، در آن شریک نیست. 📖 مسند أبی یعلی عن یوسف الصبّاغ عن الحسین علیه السلام و لا أعلَمُهُ إلاّ عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله:مَن شَهِدَ أمرا فَکَرِهَهُ کانَ کَمَن غابَ عَنهُ،و مَن غابَ عَن أمرٍ فَرَضِیَ بِهِ کانَ کَمَن شَهِدَهُ. 📚 حکمت نامه امام حسین ، ج 1 ص 465 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
چرا امام جمعه در هر نماز جمعه بايد مردم را به و پرهيزگارى دعوت كند؟ 🌷 امام خامنه ای: عزيزان من! خيلى مراقب خودتان باشيد؛ «اتّقوا اللَّه». گفته اند كه امام جمعه در هر نماز جمعه بايد مردم را به و پرهيزگارى دعوت كند؛ اين كار براى چيست؟ براى اين است كه راه زندگى- كه همان صراط بين بهشت و جهنم است- راه لغزانى است، كه دائم انسان بايد جلوى پاى خودش را نگاه كند؛ مراقب باشد؛ درست حركت كند، كه مبادا پاى او بلغزد؛ اين، حفظ ؛ اين، اساس كارهاست. (16/ 04/ 1383) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 88 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیین حضرت ابراهیم (ع) چه بود؟ 🌹 کلام خدای متقین: ابراهيم نه يهودى بود و نه مسیحى، بلكه حق گرا و خدا بود و از مشركان نبود. ✍️ شرح: خدا بودن یعنی مطیع دستورات و خدا بودن در زندگی فردی و اجتماعی. آیین ابراهیم (ع) و سبک زندگی اش این بود. 📖 ما كانَ إِبْراهيمُ يَهُودِيًّا وَ لا نَصْرانِيًّا وَ لكِنْ كانَ حَنيفاً مُسْلِماً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكينَ (آل عمران، 67) آیه شماره 268 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (۹) 🌺 پيامبر اکرم (ص) : هر گاه امّت من امر به معروف و نهى از منكر را ترک کنند، بايد با خدا اعلان جنگ كنند [و خود را براى بلايى سخت از جانب خدا آماده کنند]. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 إذا تَرَكَت اُمَّتيَ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهيَ عَنِ المُنكَرِ فَلْيُؤذَنْ بِوِقاعٍ مِنَ اللّهِ جلَّ اسمُهُ . 📚 میزان الحکمه، ح 12853 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (50) ✅ پای درس امام حسین ... (101) 🌹 نماز اول وقت در وسط جنگ 🔸 ابو ثَمامه صائدی در روز عاشورا به امام حسین علیه السلام گفت: ای ابا عبد اللّه! جانم به فدایت! می بینم که دشمنان به تو نزدیک شده اند. اما به خدا سوگند تو کشته نمی شوی تا من به پای تو کشته شوم، إن شاء اللّه! من دوست دارم خدایم را در حالی دیدار کنم که نماز ظهری را که وقتش رسیده، بخوانم. امام حسین علیه السلام سرش را بالا آورد و فرمود: «نماز را به یاد آوردی. خداوند تو را از نمازگزاران و ذاکران قرار دهد. آری، اکنون اوّلِ وقت آن است.» سپس فرمود: «از دشمن بخواهید که از ما دست بردارند تا نماز بخوانیم». 📖 عن حمید بن مسلم: قالَ أبو ثَمامةَ عَمرو بنُ عَبدِ اللّهِ الصّائدیُّ لِلحُسَینِ علیه السلام[یَومَ عاشوراءَ]:یا أبا عَبدِ اللّهِ!نَفسی لَکَ الفِداءُ،إنّی أری هؤُلاءِ قَدِ اقتَرَبوا مِنکَ،و لا وَ اللّهِ لا تُقتَلُ حَتّی اقتَلَ دونَکَ إن شاءَ اللّهُ،و احِبُّ أن ألقی رَبّی و قَد صَلَّیتُ هذِهِ الصَّلاةَ الَّتی دَنا وَقتُها. فَرَفَعَ الحُسَینُ علیه السلام رَأسَهُ ثُمَّ قالَ:ذَکَرتَ الصَّلاةَ،جَعَلَکَ اللّهُ مِنَ المُصَلّینَ الذّاکِرینَ!نَعَم،هذا أوَّلُ وَقتِها. ثُمَّ قالَ:سَلوهُم أن یَکُفّوا عَنّا حَتّی نُصَلِّیَ. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 427 📱 کانال سبک زندگی متقین: https://eitaa.com/mottagheen
✅ ضوابط صلاحیت ولی فقیه برای رهبری چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: در مكتب سياسى اسلام، ضابطه، اين ها نيست؛ ضابطه، ضابطه ى معنوى است. ضابطه عبارت است از ، و . ، آگاهى مى آورد؛ ، شجاعت مى آورد؛ ، مصالح كشور و ملت را تأمين مى كند؛ اين ها ضابطه هاى اصلى است برطبق مكتب سياسى اسلام. كسى كه در آن مسند حساس قرار گرفته است، اگر يكى از اين ضابطه ها از او سلب شود و فاقد يكى از اين ضابطه ها شود، چنانچه همه ى مردم كشور هم طرف دارش باشند، از اهليت ساقط خواهد شد. رأى مردم تأثير دارد، اما در چارچوب اين ضابطه. كسى كه نقش رهبرى و نقش ولى فقيه را بر عهده گرفته، اگر ضابطه ى يا ضابطه ى يا ضابطه ى از او سلب شد، چنانچه مردم او را بخواهند و به نامش شعار هم بدهند، از صلاحيت مى افتد و نمى تواند اين مسئوليت را ادامه دهد. از طرف ديگر كسى كه داراى اين ضوابط است و با رأى مردم كه به وسيله ى مجلس خبرگان تحقق پيدا مى كند- يعنى متصل به آراء و خواست مردم- انتخاب مى شود، نمى تواند بگويد من اين ضوابط را دارم؛ بنابراين مردم بايد از من بپذيرند. «بايد» نداريم. مردم هستند كه انتخاب مى كنند. حق انتخاب، متعلق به مردم است. (14/ 03/ 1383) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 89 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چرا خدا نعمتهایش را تمام و کامل به انسانها داد؟ 🌹 کلام خدای : خدا براى آسايش شما از مخلوقاتش سايبانهایی مهيا ساخت و از غارهاى كوهها، پناهگاههایی برايتان قرار داد تا در مقابل سرما و گرما پناه بگيريد. خدا همچنین لباس را خلق كرد كه شما را از گرما و سرما حفظ می کند. همچنین براى آنكه در جنگ محفوظ بمانيد، زره آهنی برایتان آفرید. او نعمتهاى خود را بر شما تمام و كامل كرد تا دستوراتش باشيد. ✍️ شرح: هدف خدا از تکمیل نعمتها این بود که انسانها او شوند. خدا شدن یعنی التزام به انجام و ترک . 📖 و اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِمَّا خَلَقَ ظِلالاً وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنَ الْجِبالِ أَكْناناً وَ جَعَلَ لَكُمْ سَرابيلَ تَقيكُمُ الْحَرَّ وَ سَرابيلَ تَقيكُمْ بَأْسَكُمْ كَذلِكَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْلِمُونَ (نحل، 81) آیه شماره 269 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (10) 🌺 امام حسين (ع): اى مردم! از پندى كه خداوند به دوستان خود داده است، عبرت بگيريد ... خدا فرموده است: «مردان و زنان مؤمن بر یکديگر ولايت و مسئولیت دارند و امر به معروف و نهى از منكر مى كنند». خدا در این آیه با امر به معروف و نهى از منكر به عنوان يك واجب آغاز كرد؛ زيرا مى دانست كه اگر اين واجب انجام گيرد، همه واجبات ديگر، چه آسان و چه سخت، عملی خواهد شد؛ چون امر به معروف و نهى از منكر، دعوت به تسلیمِ خدا شدن است و همراه است با چند چیز: 1️⃣ بازگشت حقوقِ به ناحق گرفته شده ی مردم 2️⃣ مخالفت با ظالمان 3️⃣ تقسيم عادلانه بيت المال و غنايم 4️⃣ گرفتن مالیات و زكات 5️⃣ خرج كردنِ به جای آنها. 📖 اعتَبِروا أيُّها النَّاسُ بِما وَعَظَ اللّهُ بِه أولِياءَهُ .... و قالَ : «المُؤمِنونَ و المُؤمِناتُ بَعضُهُم أولِياءُ بَعضٍ يَأمُرونَ بِالمَعروفِ و يَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ»۲ فبَدَأ اللّهُ بِالأمرِ بِالمَعروفِ ، و النَّهيِ عَنِ المُنكَرِ فَريضَةً مِنهُ ؛ لِعِلمِهِ بِأنَّها إذا اُدِّيَت و اُقيمَتِ استَقامَتِ الفَرائضُ كُلُّها هَيِّنُها و صَعبُها ، و ذلكَ أنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهيَ عَنِ المُنكَرِ دُعاءٌ إلَى الإسلامِ مَعَ رَدِّ المَظالِمِ و مُخالَفَةِ الظّالِمِ ، و قِسمَةِ الفَيءِ و الغَنائمِ ، و أخذِ الصَّدَقاتِ مِن مَواضِعِها ، و وَضعِها في حَقِّها . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۳۶ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (51) ✅ پای درس امام حسین ... (102) 🌹 من نماز را دوست دارم 🔸وقتی امام حسین علیه السلام حرص لشکر عمر سعد را بر زود آغاز کردن جنگ و کم بهرگی آنان را از اندرز و سخن خویش دید، به برادرش عبّاس فرمود: «اگر می توانی، آنان را امروز از جنگ با ما منصرف کن تا شاید امشب، برای پروردگارمان نماز بگزاریم. خدا می داند که من، نماز گزاردن برای او و تلاوت کتابش را دوست دارم». عبّاس، این مطلب را از آنان خواست. عمر بن سعد، تأمّلی کرد. عمرو بن حجّاج زبیدی به عمر سعد گفت: به خدا سوگند اگر آنان، از طایفه تُرک و دیلم بودند و این خواسته را داشتند، می پذیرفتیم. چگونه از ایشان که خاندان محمّد هستند، نپذیریم؟! چنین شد که پذیرفتند. امام حسین علیه السلام بر زمین نشست و به خواب رفت. سپس بیدار شد و به خواهرش زینب فرمود: «ای خواهر! اکنون جدّم محمّد و پدرم علی و مادرم فاطمه و برادرم حسن را در خواب دیدم که می گفتند: "ای حسین! تو به زودی به سوی ما می آیی"». زینب به صورتش زد و فریادی کشید. اما امام حسین علیه السلام به او فرمود: «آرام باش! موجب شماتت ما توسّط دشمن مشو!». 📖 لمّا رَأَی الحُسَینُ علیه السلام حِرصَ القَومِ عَلی تَعجیلِ القِتالِ،و قِلَّةَ انتِفاعِهِم بِالوَعظِ وَ المَقالِ،قالَ لِأَخیهِ العَبّاسِ:إنِ استَطَعتَ أن تَصرِفَهُم عَنّا فی هذَا الیَومِ فَافعَل،لَعَلَّنا نُصَلّی لِرَبِّنا فی هذِهِ اللَّیلَةِ،فَإِنَّهُ یَعلَمُ أنّی احِبُّ الصَّلاةَ لَهُ و تِلاوَةَ کِتابِهِ. قالَ الرّاوی:فَسَأَلَهُمُ العَبّاسُ ذلِکَ،فَتَوَقَّفَ عُمَرُ بنُ سَعدٍ،فَقالَ لَهُ عَمرُو بنُ الحَجّاجِ الزُّبَیدِیُّ:وَ اللّهِ لَو أنَّهُم مِنَ التُّرکِ وَ الدَّیلَمِ و سَأَلوا ذلِکَ لَأَجَبناهُم،فَکَیفَ و هُم مِن آلِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله!فَأَجابوهُم إلی ذلِکَ. قالَ الرّاوی:و جَلَسَ الحُسَینُ علیه السلام،فَرَقَدَ،ثُمَّ استَیقَظَ و قالَ:یا اختاه إنّی رَأَیتُ السّاعَةَ جَدّی مُحَمَّدا صلی الله علیه و آله،و أبی عَلِیّا،و امّی فاطِمَةَ،و أخِی الحَسَنَ،و هُم یَقولونَ:«یا حُسَینُ،إنَّکَ رائِحٌ إلَینا عَن قَریبٍ»و فی بَعضِ الرِّوایاتِ:«غَدا». قالَ الرّاوی:فَلَطَمَت زَینَبُ وَجهَها و صاحَت،فَقالَ لَهَا الحُسَینُ علیه السلام:مَهلاً،لا تُشمِتِی القَومَ بِنا. 📖 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 427 📱 کانال سبک زندگی متقین: https://eitaa.com/mottagheen
زمام اراده، اختیار و تصمیم بشر باید به دست که باشد؟ 🌷 امام خامنه ای: روح همه ى معارف و تعاليم اسلامى اين است كه افسار رفتار و حركت بشر در زندگى به دست شهوت و غضب داده نشود؛ انسان و جامعه ى انسانى را خودخواهى ها هدايت نكند؛ بلكه عقل و هدايت كند. شما به رنجهاى بشر نگاه كنيد؛ فقرها، محروميت ها، تبعيض ها، فسادها، جهالتها و تعصب هاى بى مورد ناشى از چيست و كشتارها، جنگها، مظلوميت ها، ستمها و قساوتها در جامعه ى بشرى از كجا به وجود مى آيد؟ ريشه ى همه ى اين ها اين است كه انسان هايى كه مهار نفس خودشان را ندارند و اسير شهوت و غضب و خودخواهى و جاه طلبى و مال اندوزى اند، هرگاه در هر نقطه يى از دنيا بر سرنوشت بشر حاكم شدند، بشريت را به فقر و جنگ و جهالت و تبعيض و فساد و فتنه سوق دادند؛ اسلام مى خواهد اين را علاج كند. اسلام مى گويد زمام اراده و تصميم و اختيار بشر- كه يكى از بزرگ ترين موهبتهاى خدا به بشر است- به دست جهالت، شقاوت، دنياپرستى، خودخواهى و خودپرستى داده نشود؛ بلكه به دست عقل و داده شود. (26/ 01/ 1383) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 90 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چه کسی دیندارتر از همه است؟ 🌹 کلام خدای : چه کسی دیندارتر از کسی است که خودش را خدا کند و در این زمینه خوب عمل کند؟ ✍️ شرح: خدا بودن یعنی مطیع دستورات و خدا بودن در زندگی فردی و اجتماعی. 📖 و مَنْ أَحْسَنُ ديناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِن‏ (نساء ، 125) آیه شماره 270 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (11) 🌺 پيامبر اکرم (ص) : نخستين عيبى كه بر بنى اسرائيل وارد شد، اين بود كه در ابتدا هر گاه مردى با مردى گنهکار رو به رو مى شد، به او مى گفت: اى مرد! از خدا بترس و گناه نكن كه اين كارها برای تو حلال نيست. اما فرداى آن روز وى را با همان گناه مشاهده مى كرد ولى براى اين كه هم كاسه و هم پياله و همنشين او باشد او را از گناه منع نمى كرد. چون اين رفتار را در پيش گرفتند، خدا دلهاى آنها را به جان يكديگر انداخت و آن گاه فرمود: «كسانى از بنى اسرائيل كه كافر گشتند، لعنت شدند ... ». ... آرى، به خدا سوگند كه بايد امر به معروف و نهى از منكر كنيد و دست ظالم را بگيريد و او را با زور هم كه شده، به سمت حق بكشانيد. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 إنَّ أوَّلَ ما دَخَلَ النَّقصُ عَلى بَني إسرائيلَ أنَّهُ كانَ الرَّجُلُ يَلقَى الرَّجُلَ فَيقولُ : يا هذا اتَّقِ اللّهَ و دَعْ ما تَصنَعُ بِهِ فإنَّهُ لا يَحِلُّ لَكَ ، ثُمَّ يَلقاهُ مِنَ الغَدِ و هُوَ عَلى حالِهِ ، فلا يَمنَعُهُ ذلكَ أن يَكونَ أكيلَهُ و شَريبَهُ و قَعيدَهُ ، فلَمّا فَعَلوا ذلكَ ضَرَبَ اللّهُ قُلوبَ بَعضِهِم بِبَعضٍ ، ثُمَّ قالَ : «لُعِنَ الّذينَ كَفَروا مِن بَني إسرائيلَ» ... الآيات . ... كَلاّ و اللّهِ لَتَأمُرُنَّ بِالمَعروفِ ، و لَتَنهَوُنَّ عَنِ المُنكَرِ ، و لَتَأخُذُنَّ عَلى يَدِ الظّالِمِ ، و لَتَأطُرُنَّهُ عَلَى الحَقِّ أطْرا . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۵۷ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (10) س: اینکه گفته می شود «همه چیز در دست خداست»، یعنی چه؟ آیا مسائل روزمرّه ی ما هم در دست خداست؟ مثل اینکه در خیابان تاکسی گیرمان بیاید یا نه؛ یا به جایی برخورد کنیم و مسائلی از این قبیل؟ ج: شما در کنار خیابان منتظر تاکسی می¬ایستید. گاهی باید یک ساعت منتظر بمانید. این انتظار، نتیجه و معمول عملی است که قبلاً انجام داده¬اید. به مقدمات این انتظار دقت کنید و ببینید چطور است. چرا یک ساعت ایستادید و تاکسی نیامد؟ چون راننده اش تصادف کرد. چرا تصادف کرد؟ چون خوابش برد. همین طور بروید جلو و بررسی کنید. هیچ کدام از این ها در دست شما نیست. برای همین می¬گویند «همه ی کارها در دست خداست»؛ حتی چشم بر هم زدن ما هم در دست خداست. منتهی ما همه را مجانی گرفته ایم و فکر می¬کنیم از خودمان است. ما خودمان از چه کسی هستیم؟ اگر جلو برویم، کار درست می¬شود؛ ان شاء الله. ما فقط به خودِ این معطلی در خیابان فکر می¬کنیم و جلو نمی¬رویم. بعد می¬گوییم چطور می¬شود که من اینجا ایستاده¬ام و ماشین گیرم نیامد؟ چرا ایستاده ای؟ تمام این ها اتفاق افتاد که شما ایستاده¬ای. همه ی این اتفاقات در دست خدا بود و نتیجه هم از اوست. س: گاهی برای ما پشت سر هم چند اتفاق بد می افتد و انگار همه چیز به ما پشت می کند؛ چرا چنین می شود؟ ج: نه؛ همه چیز به انسان پشت نمی کند. اتفاق می افتد. گاهی در یک خانواده، سه نفر سرطانی هست که یکی در این ماه می میرد؛ دیگری در ماه بعد و دیگری بعد از آن. نمی شود گفت بد آورده اند. سرطانی است دیگر. می میرند. اتفاق می افتد؛ اما تابع علل و معلول خود است و دقیق هم هست. باید پشت سر هم بمیرند؛ چون علتش طوری است که تا این می میرد، هفته دیگر باید آن یکی بمیرد و هفته بعد هم دیگری؛ بنابراین ممکن است پنج شش حادثه پیش آید که اصلاً ارتباطی به هم ندارند؛ اما گاهی ممکن است انسان گناهی کرده باشد که خدا سه چهار اتفاق پشت سر هم به عنوان گوشمالی بفرستد. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ اولین شرط صلاحیت نماینده مجلس چیست؟ 🌺 امام خامنه ای: بنده حزب و شخصيت نمى ‏شناسم؛ بنده اين را مى ‏شناسم كه كسى كه مى‏ آيد به مجلس، بايد باشد. اوّلين شرط، : «انّ اكرمكم عند الله اتقاكم». ديگر اينكه بايد طرف‏دار محرومين باشد؛ بداند كه در كشور محروميت هست و سعى و همّت او باشد كه رفع محروميت كند. بايد ضدّ فساد هم باشد و با فساد مالى و اقتصادى به شدّت و به ‏جد، از بُن دندان و نه به لفظ، مخالف باشد، تا با فساد مبارزه كند. البته توانمند، بااخلاص و عالِم هم باشد. صلاحيت بر اساس اين مسائل است. (‏ 18/ 10/ 1382) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 91 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ تنها سبک زندگی مورد قبول خدا کدام است؟ 🌹 کلام خدای : هر كس دنبال دینی جز اسلام باشد، هرگز از او قبول نمى ‏شود و او در آخرت از زيانكاران است. ✍️ شرح: امام صادق (ع) فرمود: وَ اعلَموا اَنَّ الاسلام َهُوَ : بدانید که اسلام همان خدا بودن است. پس تنها دین و تنها سبک زندگی مورد قبول خدا خدا بودن است و تسلیم خدا بودن یعنی التزام به انجام و ترک . 📖 و مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ (آل عمران، 85) آیه شماره 271 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (12) 🌺 امام باقر (ع): امر به معروف و نهى از منكر، راه پيامبران است و شيوه صالحان. بزرگى است كه 1️⃣ دیگر به واسطه آن بر پا مى شود 2️⃣ و به وسیله آن، مذاهب در امنیت خواهند بود 3️⃣ و درآمدها حلال مى شود 4️⃣ و حقوق و اموالِ به زور گرفته شده، به صاحبانش بر مى گردد 5️⃣ و زمين، آباد مى شود 6️⃣ و از دشمنان، انتقام گرفته مى شود 7️⃣ و كارها سامان مى پذيرد. 📖 إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهيَ عَنِ المُنكَرِ سَبيلُ الأنبياءِ ، و مِنهاجُ الصُّلَحاءِ ، فريضَةٌ عَظيمَةٌ بِها تُقامُ الفَرائضُ ، و تَأمَنُ المَذاهِبُ ، و تَحِلُّ المَكاسِبُ ، و تُرَدُّ المَظالِمُ ، و تَعمُرُ الأرضُ ، و يُنتَصَفُ مِنَ الأعداءِ ، و يَستَقيمُ الأمرُ. 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۳۷ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (52) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (103) ✅ محرمات عزاداری چیست؟ امام حسین علیه السلام (قبل از عاشورا) شنید که خواهرش امّ کلثوم، صدایش را بلند کرده و می گوید: وا محمّداه،! وا علیّاه! ... وای بر ما پس از تو ای حسین! امام وقتی این جملات را شنید، ام کلثوم را آرام کرد و فرمود: «ای خواهر! با تسلاّی الهی آرام باش، که ساکنان آسمانها می میرند و ساکنان زمین نمی مانند و همه آفریده ها از بین می روند». سپس خطاب به زنان حرم فرمود: «ای خواهر! ای امّ کلثوم و تو ای زینب و تو ای رقیّه و تو ای فاطمه و تو ای رُباب! وقتی من کشته شدم، مبادا برایم گریبان چاک دهید و صورت بخراشید و سخنان نسنجیده بگویید». 📖 عن الإمام الحسین علیه السلام فیما عَزّی بِهِ اختَهُ امَّ کُلثومٍ لَمّا أخَذَت تُنادی:وا مُحَمَّداه وا عَلِیّاه...وا ضَیعَتاه بَعدَکَ یا أبا عَبدِ اللّهِ:یا اختاه،تَعَزَّی بِعَزاءِ اللّهِ،فَإِنَّ سُکّانَ السَّماواتِ یَموتونَ،و أهلَ الأَرضِ لا یَبقَونَ،و جَمیعَ البَرِیَّةِ یَهلِکونَ. ثُمَّ قالَ:یا اختاه یا امَّ کُلثومٍ،و أنتِ یا زَینبُ،و أنتِ یا رُقَیَّةُ،و أنتِ یا فاطِمَةُ،و أنتِ یا رَبابُ،اُنظُرنَ إذا أنَا قُتِلتُ فَلا تَشقُقنَ عَلَیَّ جَیبا،و لا تَخمُشنَ عَلَیَّ وَجها،و لا تَقُلنَ عَلَیَّ هُجرا. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 361 📱 کانال سبک زندگی متقین: https://eitaa.com/mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (11) س: لطفاً درباره ی آیه ی «وَلَوْلَا أنْ ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدْتَ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئًا قَلِيلًا» توضیح دهید. ج: پیامبر اکرم (ص) مثل سایر مصلحان اجتماع گاهی مجبور بود با سیاست رفتار کند. همین طور نمی شود رفتار کرد. شرایط تابع قدرت و ضعف است. اگر ضعیف باشد، باید کمی کوتاه بیاید؛ یعنی مراعات سیاست را بکند. در ابتدای کار، اسلام خیلی ضعیف بود. پیغمبر اکرم (ص) نمی توانست کاری بکند و در زحمت بود. قهراً کمی مماشات می کرد. در این حدود هم پروردگار متعال واجب و حرامی را نازل نکرد و ایشان را آزاد گذاشت؛ چون نمی¬شد مراعات کرد؛ مثلاً در ابتدا کفّار، نجس نبودند. ایشان به چادر بت پرستان می¬رفتند و می نشستند. حرف می زدند و دعوت می¬کردند. حتی وقتی چیزی جلو ایشان می¬گذاشتند، اگر نمی خوردند، به آنها برمی¬خورد. احکام در مدینه نازل شد؛ اما در دوره ی مکه آزاد بود؛ بنابراین گاهی کفّار پیشنهادهایی می¬کردند که از نظر سیاسی بد نبود. ممکن بود مثلاً ایشان مصلحت بداند و آن ها هم توقع داشتند که ایشان به پیشنهادشان عمل کند. اگر عمل نمی کرد، مشکلات بعدی فراهم می¬شد؛ لذا ایشان حرفی نمی¬زد و خدا به جای ایشان حرف می¬زد و ایشان گناه را به گردن خدا می انداخت. آن ها هم دستشان به خدا نمی¬رسید و ایشان راحت می¬شدند؛ ولی اگر خود ایشان آن پیشنهادها را رد می کرد، با او بد می شدند. قرآن کریم چنین سیاستی را مراعات می کرد. س: در آیه ی «یا اَیُّهَا الّذینَ آمَنوا لاتُقَدِّموا بَینَ یَدَیِ اللهِ وَ رَسولِهِ» منظور از «تقدّم بین یدی الله و رسوله» چیست؟ ج: یعنی قبل از اینکه خدا نظر بدهد، شما نظر ندهید. حوادثی مثل جنگ اتفاق می افتاد و دور هم می نشستند و نظر می دادند؛ چون بنا بود خدا آخرین نظر را توسط وحی به خاتم انبیاء بدهد. فرمودند: «شما صبر کنید تا اگر خدا نظری داشته باشد، بدهد و دیگر شما هیچ نگویید. اگر او نظر نداد، شما نظر بدهید؛ اما جلو نیفتید.» در این آیه «لاتُقَدِّموا» یعنی «لاتَتَقَدَّموا»؛ یعنی جلو نیفتید و صبر کنید تا اول خدا اگر حرفی دارد، بزند. اگر گفت «حرفی ندارم»، شما بگویید؛ اما قبل از او حرفی نزنید. س: آیا در این کلام منسوب به امیرالمؤمنین (ع) «اُسکُتوا عَمّا سَکَتَ اللهُ عَنه» هم منظور نهی از تقدّم است؟ ج: نه؛ این کلام چیز دیگری می گوید. خدا در همه ی موارد در کار انسان دخالت نکرده و دستور صادر نکرده است؛ بلکه فقط در پاره ای از چیزها که خیلی مهم است، دستور داده که انجام دهید. همچنین در پاره ای از کارها که ضررهای خیلی خطرناکی در آن است، فرموده «نکنید» و بقیه را آزاد گذاشته است و در آن حرفی ندارد. شما هم نباید در این موارد به جای خدا چیزی بگویید. نه! شما آزاد هستید. هر چه باید، او گفته است و هر جا چیزی نگفته، لازم نبوده است. دیگر شما استادی نکن و نگو «جا داشت خدا در فلان چیز مکروهی وضع کند». خودِ کم بودن احکام، یکی از مرجّحات است. خدا این را در نظر دارد؛ چون توان انسان ها زیاد نیست و اگر بار سنگین شود، آن را بر زمین می گذارد. همین احکام کم را هم می بینید که اکثراً عمل نمی¬کنند؛ بنابراین وقتی خدا ساکت شد، تو هم هیچ نگو. آیا می خواهی سنگین تر شود؟ اگر همین احکام را انجام دهی، کافی است. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ شرط بی ضرر بودن علم چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: اگر علم به وسيله ى بندگان صالح مديريت شد، آن وقت خدمت مى كند و زيان نمى رساند. اگر آن كسانى كه انرژى هسته يى را كشف كردند، اهل فضيلت و بودند، اگر آن كسانى كه آن را به كار گرفتند، اهل فضيلت بودند و بندگان صالح، هرگز حادثه ى هيروشيما پيش نمى آمد. (01/ 04/ 1383) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی. این، شرط بی ضرر بودن علمِ دانش آموزان، دانشجویان و دانشمندان است. پند 92 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen