eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
37 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (10) س: اینکه گفته می شود «همه چیز در دست خداست»، یعنی چه؟ آیا مسائل روزمرّه ی ما هم در دست خداست؟ مثل اینکه در خیابان تاکسی گیرمان بیاید یا نه؛ یا به جایی برخورد کنیم و مسائلی از این قبیل؟ ج: شما در کنار خیابان منتظر تاکسی می¬ایستید. گاهی باید یک ساعت منتظر بمانید. این انتظار، نتیجه و معمول عملی است که قبلاً انجام داده¬اید. به مقدمات این انتظار دقت کنید و ببینید چطور است. چرا یک ساعت ایستادید و تاکسی نیامد؟ چون راننده اش تصادف کرد. چرا تصادف کرد؟ چون خوابش برد. همین طور بروید جلو و بررسی کنید. هیچ کدام از این ها در دست شما نیست. برای همین می¬گویند «همه ی کارها در دست خداست»؛ حتی چشم بر هم زدن ما هم در دست خداست. منتهی ما همه را مجانی گرفته ایم و فکر می¬کنیم از خودمان است. ما خودمان از چه کسی هستیم؟ اگر جلو برویم، کار درست می¬شود؛ ان شاء الله. ما فقط به خودِ این معطلی در خیابان فکر می¬کنیم و جلو نمی¬رویم. بعد می¬گوییم چطور می¬شود که من اینجا ایستاده¬ام و ماشین گیرم نیامد؟ چرا ایستاده ای؟ تمام این ها اتفاق افتاد که شما ایستاده¬ای. همه ی این اتفاقات در دست خدا بود و نتیجه هم از اوست. س: گاهی برای ما پشت سر هم چند اتفاق بد می افتد و انگار همه چیز به ما پشت می کند؛ چرا چنین می شود؟ ج: نه؛ همه چیز به انسان پشت نمی کند. اتفاق می افتد. گاهی در یک خانواده، سه نفر سرطانی هست که یکی در این ماه می میرد؛ دیگری در ماه بعد و دیگری بعد از آن. نمی شود گفت بد آورده اند. سرطانی است دیگر. می میرند. اتفاق می افتد؛ اما تابع علل و معلول خود است و دقیق هم هست. باید پشت سر هم بمیرند؛ چون علتش طوری است که تا این می میرد، هفته دیگر باید آن یکی بمیرد و هفته بعد هم دیگری؛ بنابراین ممکن است پنج شش حادثه پیش آید که اصلاً ارتباطی به هم ندارند؛ اما گاهی ممکن است انسان گناهی کرده باشد که خدا سه چهار اتفاق پشت سر هم به عنوان گوشمالی بفرستد. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ اولین شرط صلاحیت نماینده مجلس چیست؟ 🌺 امام خامنه ای: بنده حزب و شخصيت نمى ‏شناسم؛ بنده اين را مى ‏شناسم كه كسى كه مى‏ آيد به مجلس، بايد باشد. اوّلين شرط، : «انّ اكرمكم عند الله اتقاكم». ديگر اينكه بايد طرف‏دار محرومين باشد؛ بداند كه در كشور محروميت هست و سعى و همّت او باشد كه رفع محروميت كند. بايد ضدّ فساد هم باشد و با فساد مالى و اقتصادى به شدّت و به ‏جد، از بُن دندان و نه به لفظ، مخالف باشد، تا با فساد مبارزه كند. البته توانمند، بااخلاص و عالِم هم باشد. صلاحيت بر اساس اين مسائل است. (‏ 18/ 10/ 1382) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 91 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ تنها سبک زندگی مورد قبول خدا کدام است؟ 🌹 کلام خدای : هر كس دنبال دینی جز اسلام باشد، هرگز از او قبول نمى ‏شود و او در آخرت از زيانكاران است. ✍️ شرح: امام صادق (ع) فرمود: وَ اعلَموا اَنَّ الاسلام َهُوَ : بدانید که اسلام همان خدا بودن است. پس تنها دین و تنها سبک زندگی مورد قبول خدا خدا بودن است و تسلیم خدا بودن یعنی التزام به انجام و ترک . 📖 و مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ (آل عمران، 85) آیه شماره 271 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (12) 🌺 امام باقر (ع): امر به معروف و نهى از منكر، راه پيامبران است و شيوه صالحان. بزرگى است كه 1️⃣ دیگر به واسطه آن بر پا مى شود 2️⃣ و به وسیله آن، مذاهب در امنیت خواهند بود 3️⃣ و درآمدها حلال مى شود 4️⃣ و حقوق و اموالِ به زور گرفته شده، به صاحبانش بر مى گردد 5️⃣ و زمين، آباد مى شود 6️⃣ و از دشمنان، انتقام گرفته مى شود 7️⃣ و كارها سامان مى پذيرد. 📖 إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهيَ عَنِ المُنكَرِ سَبيلُ الأنبياءِ ، و مِنهاجُ الصُّلَحاءِ ، فريضَةٌ عَظيمَةٌ بِها تُقامُ الفَرائضُ ، و تَأمَنُ المَذاهِبُ ، و تَحِلُّ المَكاسِبُ ، و تُرَدُّ المَظالِمُ ، و تَعمُرُ الأرضُ ، و يُنتَصَفُ مِنَ الأعداءِ ، و يَستَقيمُ الأمرُ. 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۳۷ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (52) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (103) ✅ محرمات عزاداری چیست؟ امام حسین علیه السلام (قبل از عاشورا) شنید که خواهرش امّ کلثوم، صدایش را بلند کرده و می گوید: وا محمّداه،! وا علیّاه! ... وای بر ما پس از تو ای حسین! امام وقتی این جملات را شنید، ام کلثوم را آرام کرد و فرمود: «ای خواهر! با تسلاّی الهی آرام باش، که ساکنان آسمانها می میرند و ساکنان زمین نمی مانند و همه آفریده ها از بین می روند». سپس خطاب به زنان حرم فرمود: «ای خواهر! ای امّ کلثوم و تو ای زینب و تو ای رقیّه و تو ای فاطمه و تو ای رُباب! وقتی من کشته شدم، مبادا برایم گریبان چاک دهید و صورت بخراشید و سخنان نسنجیده بگویید». 📖 عن الإمام الحسین علیه السلام فیما عَزّی بِهِ اختَهُ امَّ کُلثومٍ لَمّا أخَذَت تُنادی:وا مُحَمَّداه وا عَلِیّاه...وا ضَیعَتاه بَعدَکَ یا أبا عَبدِ اللّهِ:یا اختاه،تَعَزَّی بِعَزاءِ اللّهِ،فَإِنَّ سُکّانَ السَّماواتِ یَموتونَ،و أهلَ الأَرضِ لا یَبقَونَ،و جَمیعَ البَرِیَّةِ یَهلِکونَ. ثُمَّ قالَ:یا اختاه یا امَّ کُلثومٍ،و أنتِ یا زَینبُ،و أنتِ یا رُقَیَّةُ،و أنتِ یا فاطِمَةُ،و أنتِ یا رَبابُ،اُنظُرنَ إذا أنَا قُتِلتُ فَلا تَشقُقنَ عَلَیَّ جَیبا،و لا تَخمُشنَ عَلَیَّ وَجها،و لا تَقُلنَ عَلَیَّ هُجرا. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 361 📱 کانال سبک زندگی متقین: https://eitaa.com/mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (11) س: لطفاً درباره ی آیه ی «وَلَوْلَا أنْ ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدْتَ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئًا قَلِيلًا» توضیح دهید. ج: پیامبر اکرم (ص) مثل سایر مصلحان اجتماع گاهی مجبور بود با سیاست رفتار کند. همین طور نمی شود رفتار کرد. شرایط تابع قدرت و ضعف است. اگر ضعیف باشد، باید کمی کوتاه بیاید؛ یعنی مراعات سیاست را بکند. در ابتدای کار، اسلام خیلی ضعیف بود. پیغمبر اکرم (ص) نمی توانست کاری بکند و در زحمت بود. قهراً کمی مماشات می کرد. در این حدود هم پروردگار متعال واجب و حرامی را نازل نکرد و ایشان را آزاد گذاشت؛ چون نمی¬شد مراعات کرد؛ مثلاً در ابتدا کفّار، نجس نبودند. ایشان به چادر بت پرستان می¬رفتند و می نشستند. حرف می زدند و دعوت می¬کردند. حتی وقتی چیزی جلو ایشان می¬گذاشتند، اگر نمی خوردند، به آنها برمی¬خورد. احکام در مدینه نازل شد؛ اما در دوره ی مکه آزاد بود؛ بنابراین گاهی کفّار پیشنهادهایی می¬کردند که از نظر سیاسی بد نبود. ممکن بود مثلاً ایشان مصلحت بداند و آن ها هم توقع داشتند که ایشان به پیشنهادشان عمل کند. اگر عمل نمی کرد، مشکلات بعدی فراهم می¬شد؛ لذا ایشان حرفی نمی¬زد و خدا به جای ایشان حرف می¬زد و ایشان گناه را به گردن خدا می انداخت. آن ها هم دستشان به خدا نمی¬رسید و ایشان راحت می¬شدند؛ ولی اگر خود ایشان آن پیشنهادها را رد می کرد، با او بد می شدند. قرآن کریم چنین سیاستی را مراعات می کرد. س: در آیه ی «یا اَیُّهَا الّذینَ آمَنوا لاتُقَدِّموا بَینَ یَدَیِ اللهِ وَ رَسولِهِ» منظور از «تقدّم بین یدی الله و رسوله» چیست؟ ج: یعنی قبل از اینکه خدا نظر بدهد، شما نظر ندهید. حوادثی مثل جنگ اتفاق می افتاد و دور هم می نشستند و نظر می دادند؛ چون بنا بود خدا آخرین نظر را توسط وحی به خاتم انبیاء بدهد. فرمودند: «شما صبر کنید تا اگر خدا نظری داشته باشد، بدهد و دیگر شما هیچ نگویید. اگر او نظر نداد، شما نظر بدهید؛ اما جلو نیفتید.» در این آیه «لاتُقَدِّموا» یعنی «لاتَتَقَدَّموا»؛ یعنی جلو نیفتید و صبر کنید تا اول خدا اگر حرفی دارد، بزند. اگر گفت «حرفی ندارم»، شما بگویید؛ اما قبل از او حرفی نزنید. س: آیا در این کلام منسوب به امیرالمؤمنین (ع) «اُسکُتوا عَمّا سَکَتَ اللهُ عَنه» هم منظور نهی از تقدّم است؟ ج: نه؛ این کلام چیز دیگری می گوید. خدا در همه ی موارد در کار انسان دخالت نکرده و دستور صادر نکرده است؛ بلکه فقط در پاره ای از چیزها که خیلی مهم است، دستور داده که انجام دهید. همچنین در پاره ای از کارها که ضررهای خیلی خطرناکی در آن است، فرموده «نکنید» و بقیه را آزاد گذاشته است و در آن حرفی ندارد. شما هم نباید در این موارد به جای خدا چیزی بگویید. نه! شما آزاد هستید. هر چه باید، او گفته است و هر جا چیزی نگفته، لازم نبوده است. دیگر شما استادی نکن و نگو «جا داشت خدا در فلان چیز مکروهی وضع کند». خودِ کم بودن احکام، یکی از مرجّحات است. خدا این را در نظر دارد؛ چون توان انسان ها زیاد نیست و اگر بار سنگین شود، آن را بر زمین می گذارد. همین احکام کم را هم می بینید که اکثراً عمل نمی¬کنند؛ بنابراین وقتی خدا ساکت شد، تو هم هیچ نگو. آیا می خواهی سنگین تر شود؟ اگر همین احکام را انجام دهی، کافی است. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ شرط بی ضرر بودن علم چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: اگر علم به وسيله ى بندگان صالح مديريت شد، آن وقت خدمت مى كند و زيان نمى رساند. اگر آن كسانى كه انرژى هسته يى را كشف كردند، اهل فضيلت و بودند، اگر آن كسانى كه آن را به كار گرفتند، اهل فضيلت بودند و بندگان صالح، هرگز حادثه ى هيروشيما پيش نمى آمد. (01/ 04/ 1383) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی. این، شرط بی ضرر بودن علمِ دانش آموزان، دانشجویان و دانشمندان است. پند 92 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پیروزی بزرگ در زندگی، مخصوص چه کسانی است؟ 🌹 کلام خدای : هر کس از دستورات خدا و رسولش کند، قطعاٌ به پیروزی بزرگ رسیده است. ✍️ شرح: از دستورات خدا یعنی انجام و ترک . 📖 منْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظيماً (احزاب، 71) آیه شماره 272 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (13) 🌺 امام على (ع): امر به معروف و نهى از منكر، نه مرگ کسی را نزديك مى کند و نه از روزى کم مى كند، بلكه ثواب را دو برابر و مزد را بزرگ مى سازد. اما بالاتر از امر به معروف و نهى از منكر، سخن عادلانه و حقى است كه در برابر حاکم ظالم گفته شود. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهيَ عَنِ المُنكَرِ لا يُقَرِّبانِ مِن أجَلٍ و لا يَنقُصانِ مِن رِزقٍ ، لكِن يُضاعِفانِ الثَّوابَ و يُعظِمانِ الأجرَ ، و أفضَلُ مِنهُما كَلِمَةُ عَدلٍ عِندَ إمامٍ جائرٍ . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۴۳ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (53) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۱۰۴) 🌹 امام باقر علیه السلام نقل می کند: وقتی زمان وفات پدرم امام زین العابدین علیه السلام نزدیک شد، مرا به سینه اش چسبانْد و فرمود: «پسر عزیزم! تو را وصیّت می کنم به همان چیزی که پدرم امام حسین علیه السلام به هنگام وفاتش به من وصیّت کرد. سپس فرمود: «پسر عزیزم! مبادا به کسی که هیچ یاوری جز خداوند ندارد، ظلم کنی». 📖 عن أبی حمزة الثمالی عن أبی جعفر علیه السلام: لَمّا حَضَرَ عَلِیَّ بنَ الحُسَینِ علیه السلام الوَفاةُ ضَمَّنی إلی صَدرِهِ،ثُمَّ قالَ:یا بُنَیَّ اوصیکَ بِما أوصانی بِهِ أبی علیه السلام حینَ حَضَرَتهُ الوَفاةُ...قالَ: یا بُنَیَّ،إیّاکَ و ظُلمَ مَن لا یَجِدُ عَلَیکَ ناصِرا إلاَّ اللّهَ. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 2 ص 167 📱 کانال سبک زندگی متقین: https://eitaa.com/mottagheen
🌷 درس اخلاق آیت الله خوشوقت ✅ آیا علم می تواند انسان تربیت کند؟ 💠قرآن آخرين کتاب هدايت، و خاتم انبياء صلی الله علیه و آله هم آخرين پيغمبرِ بر حقّ خدای متعال است. هر کس دين تازه بياورد، کارش به اشکال برمی خورد. «تازه» نداريم؛ تازه يعنی . علم، تازه است و هر روز هم تازه تر می شود؛ اما علم، ربطی به اصلاح انسان و اصلاح محيط زندگی ندارد. ببينيد جايی که از همه جا بيشتر علم جديد دارند، محيطشان از همه جا کثيف تر است. محيطشان به حق، محيط زندگی حيوانات است. هر دقيقه انسان می کشند. هر دقيقه تجاوز ناموسی می شود. پيغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وقتی دين را آورد، کجا بود؟ در جزيرة العرب بود. در آنجا همه در توحّش زندگی می کردند؛ نه سوادی، نه علمی؛ هيچ نبود. آدمخوار بودند. آدمکش بودند. او مدت کوتاهی دين را پياده کرد و از آنها عمار ياسر درآمد؛ ابوذر درآمد؛ مقداد درآمد. او چنين انسان هايی تحويل تاريخ داد. ببينيد هنر دين اين است که از آدمکش و قاتل و دزد و بی فرهنگ، چنين آدمی می سازد؛ اما کسانی که پيشتاز علم هستند، هنوز نتوانسته اند يک نمونه انسان ساخته و تحويل جامعه دهند. هر چه با مدارک علمی تحويل داده اند، جاسوس درآمد؛ دزد درآمد و از اين کارها که می کنند؛ آدمکشی و آدم را به غارت بردن. 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ شرط لازم توسعه قدرت نظامی در حکومت اسلامی چیست؟ ✅ امام خامنه ای: ما معتقد به انضباط آهنين، نظم منطقى، كار علمى، آموزش به روز و سلاح در حدّ ممكن براى نيروهاى مسلّح خود هستيم؛ اما همه ى اين ها را در كنار ، توكّل و دلدادگى به آرمان ها و مردم معتبر مى دانيم. ( 04/ 10/ 1382) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 93 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ راهکار عملی بهشتی شدن و عامل جهنمی شدن چیست؟ 🌹 کلام خدای : هر کس از دستورات خدا و رسولش کند، خدا او را وارد باغهای بهشتی می کند که از زیر درختانش نهرهایی جاری است و هر کس از از خدا و رسولش رویگردان شود، خدا او را با عذابی دردآور، عذاب خواهد کرد. ✍️ شرح: از دستورات خدا یعنی انجام و ترک . 📖 منْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ مَنْ يَتَوَلَّ يُعَذِّبْهُ عَذاباً أَليماً (فتح، 17) آیه شماره 273 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (۱۴) 🌷 پيامبر خدا (ص): هرگاه مردم امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از اهل بیت پاک من ننمايند، خدا اشرار جامعه را بر آنها مسلّط می گرداند. به همین دلیل در آن هنگام خوبان دعا می كنند ولی دعايشان مستجاب نمی شود . ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 إذا لَم يأمُروا بِمَعروفٍ و لَم يَنهَوا عَن مُنكَرٍ و لَم يَتَّبِعوا الأخيارَ مِن أهلِ بَيتي ، سَلَّطَ اللّهُ عَلَيهِم شِرارَهُم ، فيَدعوا عِندَ ذلكَ خِيارُهُم فلا يُستَجابُ لَهُم . 📚 میزان الحکمه، ح 12850 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۱۰۵) 🌹 خدا چهار چیز را در چهار چیز، پنهان کرده است: 1️⃣ رضایتش را در اطاعت از دستوراتش پنهان کرده است. پس اطاعت از هیچ یک از واجباتش را کوچک مشمار که چه بسا همان واجب، با رضایت خدا از تو همراه باشد و تو ندانی. 2️⃣ نارضایتی اش را در معصیتش پنهان کرده است. پس هیچ یک از معصیتهای او را کوچک مشمار که چه بسا نارضایتی اش از تو با همان معصیت همراه شود و تو ندانی. 3️⃣ اجابتش را در دعا پنهان کرده است. پس هیچ دعایی را کوچک مشمار که چه بسا با اجابت قرین شود و تو ندانی. 4️⃣ اولیاءش را میان بندگانش پنهان کرده است. پس هیچ یک از بندگان مؤمن خدا را کوچک مشمار که چه بسا او ولی خدا باشد و تو ندانی. 📖 عن الحسین بن علیّ عن أبیه أمیر المؤمنین علیهما السلام: إنَّ اللّهَ تَبارَکَ و تَعالی أخفی أربَعَةً فی أربَعَةٍ:أخفی رِضاهُ فی طاعَتِهِ؛فَلا تَستَصغِرَنَّ شَیئا مِن طاعَتِهِ فَرُبَّما وافَقَ رِضاهُ و أنتَ لا تَعلَمُ،و أخفی سَخَطَهُ فی مَعصِیَتِهِ،فَلا تَستَصغِرَنَّ شَیئا مِن مَعصِیَتِهِ فَرُبَّما وافَقَ سَخَطَهُ مَعصِیَتُهُ و أنتَ لا تَعلَمُ،و أخفی إجابَتَهُ فی دَعوَتِهِ؛فَلا تَستَصغِرَنَّ شَیئا مِن دُعائِهِ فَرُبَّما وافَقَ إجابَتَهُ و أنتَ لا تَعلَمُ،و أخفی وَلِیَّهُ فی عِبادِهِ؛فَلا تَستَصغِرَنَّ عَبدا مِن عَبیدِ اللّهِ فَرُبَّما یَکونُ وَلِیَّهُ و أنتَ لا تَعلَمُ. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 2 ص 221 📱 کانال سبک زندگی متقین: https://eitaa.com/mottagheen
✅ روحانیون سَلَف (قدیم) از چه راهی توانستند رشته معنویت را مستمر نگه دارند؟ 🌷 امام خامنه ای: نه اينكه ما روحانيون، كمبود و نقص نداشتيم؛ چرا، نقصهاى زيادى داشتيم؛ اما اين سلامت را سَلَف روحانيت حفظ كرده اند كه در راه و مجدانه كوشيده اند و توانسته اند رشته ى معنويت را همچنان مستمر نگه دارند. (21/ 03/ 1383) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 94 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ شرط مؤمن بودن چیست؟ 🌺 کلام خدا در قرآن: اگر ایمان دارید، از خدا و پیامبرش کنید. ✍️ شرح: از خدا و پیامبرش یعنی انجام و ترک 📖 أطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ (انفال، 1) آیه شماره 274 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (15) 🌺 امام باقر (ع): هر كس نزد یک مسئول ظالم برود و دستور رعایت تقوا به او بدهد و موعظه اش كند و از گناه، بترساندش، اجری همانند اجر همه جنّ و انس و همانند اعمال آنها خواهد داشت. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 من مَشى إلى سُلطانٍ جائرٍ فأمَرَهُ بِتَقوَى اللّهِ و وَعَظَهُ و خَوَّفَهُ ، كانَ لَهُ (مِثلُ) أجرِ الثَّقَلَينِ مِنَ الجِنِّ و الإنسِ و مِثلُ أعمالِهِم . 📚 میزان الحکمه، ح 12845 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (54) 📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۱۰۶) 🌹 نزد معاویه، سخن از عقل به میان آمد. امام حسین علیه السلام فرمود: «عقل، جز با از حق، کامل نمی شود». معاویه به او لبخندی زد و گفت: در سینه های شما یک چیز بیشتر نیست. ✅ شرح: تبعیت از حق یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی. این همان چیزی است که در سینه همه اهل بیت است. 📖 تذاکَرُوا العَقلَ عِندَ مُعاوِیَةَ،فَقالَ الإِمامُ الشَّهیدُ الحُسَینُ بنُ عَلِیٍّ علیه السلام:لا یَکمُلُ العَقلُ إلاّ بِاتِّباعِ الحَقِّ. فَتَبَسَّمَ مُعاوِیَةُ لَهُ و قالَ:ما فی صُدورِکُم إلاّ شَیءٌ واحِدٌ. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 21 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (12) س: الان مؤمنین در رنج و گرفتاری به سر می برند و کافران در ناز و نعمت؛ پس معنای آیه ی شریفه ی «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً» چیست؟ ج: کجا ناز و نعمت است؟ ببین چه خبر است! در همان جا سیل هایی می آید که بیا و ببین. زمین رانش پیدا می کند. آتشفشان دارند. زلزله دارند. سونامی دارند. اقتصادشان خراب است. مردم هر روز تظاهرات می کنند و می گویند: «نان نداریم؛ آب نداریم.» اما مؤمنین راحتند و همه چیزشان زیاد است. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
سوال 1397: عدّه ‏ای در برابر دیگران مبادرت به طرح کمبودها و ضعفهایی که در جمهوری اسلامی وجود دارد، می ‏کنند، گوش ‌دادن به این سخنان و حکایتها چه حکمی دارد؟ جواب: واضح است هر عملی که موجب بدنام‌شدن چهره جمهوری اسلامی که در برابر کفر و استکبار جهانی ايستاده است، شود به نفع اسلام و مسلمين نيست. بنا بر اين، اگر اين سخنان موجب تضعيف نظام جمهوری اسلامی باشد جايز نيست. پند 95 استفتاءات آیت الله خامنه ای 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (16) 🌺 امام على (ع): امر به معروف و نهى از منكر دو خصلت از خصلتهاى خداوند سبحان است. عمل به اين دو خصلت، نه مرگ را نزديك مى كند و نه از روزى انسان کم می کند. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهيَ عَنِ المُنكَرِ ، لَخُلُقان مِن خُلُقِ اللّهِ سُبحانَهُ ، و إنَّهُما لا يُقَرِّبانِ مِن أجَلٍ و لا يَنقُصانِ مِن رِزقٍ . 📚 میزان الحکمه، ح 12847 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۱۰۷) ✅ خاصیتهای دنیایی تقوا چیست؟ 🌹 هر کس را که خدا از ذلت انجام خارج کند و به عزّت رعایت وارد کند، او را بی نیاز کرده، بی آن که ثروتی داشته باشد و عزیز و قدرتمندش کرده، بی آن که ایل و تباری داشته باشد و از تنهایی به درش آورده، بی آن که کسی با او همدم شود. ✍️ شرح: اگر کسی دست از گناه بکشد و اهل تقوا شود، بی نیاز و قدرتمند و عزیز می شود. 📖 عن الحسین بن علیّ علیه السلام عن رسول اللّه صلی الله علیه و آله: مَن أخرَجَهُ اللّهُ عز و جل مِن ذُلِّ المَعاصی إلی عِزِّ التَّقوی،أغناهُ اللّهُ بِلا مالٍ،و أعَزَّهُ بِلا عَشیرَةٍ،و آنَسَهُ بِلا بَشَرٍ. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 2 ص 215 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیا ما اجازه داریم برای غیر مسلمانها دعا کنیم؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: هم پیامبر و هم مسلمانان بعد از آنکه جهنّمی بودن مشرکان که نتیجه مشرک بودنشان است، برایشان مشخص شد، حق ندارند برایشان استغفار کنند؛ هر چند آن مشرکان، خویشاوندشان باشند. ✍️ شرح: از نظر قرآن، مسیحیان و یهودیانی که از وجود پیامبر اسلام و دین اسلام باخبرند و مسلمان نشده اند، کافرند و به خاطر آنکه قائل به سه یا دو خدا هستند، مشرکند. پس جهنمی اند و بنابراین طلب آمرزش برای آنها حرام است. 📖 ما كانَ لِلنَّبِيِّ وَ الَّذينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكينَ وَ لَوْ كانُوا أُولي‏ قُرْبى‏ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحابُ الْجَحيمِ (توبه، 113) آیه شماره 296 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (13) س: فرق عالم تکوین و تشریع در چیست؟ ج: در عالم تکوین هیچ موجودی نمی تواند در برابر مشیت و تصمیم پروردگار متعال ایستادگی و مقاومت کند. جریان تکوین طبق مشیت و اراده ی پروردگار متعال دائماً به پیش می رود و هیچ موجودی از خودش قدرت امتناع ندارد؛ اما در عالم تشریع، خود خدا به انسان اختیار و آزادی داده است و انسان می تواند بگوید: «خدا نیست!» یا بگوید: «هست!» ولی به حرف او گوش ندهد. آزادی، این ها را می آورد و چون خود خدا داده است، فعلاً با او کاری ندارد. او داده است دیگر. آزادی و انتخاب، یکی از نعمت هایی است که خدا به انسان داده است. خدا این را عمداً داده که انسان از آن استفاده کند. خیلی از موارد، این گونه استفاده می شود و انسان اصلاً منکر وجود خدا می شود یا خدا را قبول دارد ولی به حرف او گوش نمی دهد و مخالفت می کند و فرمان خدا را زیر پا می گذارد. چون خدا به انسان در بعد تشریع آزادی داده، انسان ها از نعمت آزادی سوء استفاده می کنند. خدای متعال این طور نیست که مثل تکوین، هر کس را که جلو بیاید، درو کند؛ چون خودش به او آزادی داده است. اگر کسی از آزادی سوء استفاده کرد، خدا فوراً او را نابود نمی کند؛ بلکه با برنامه های تشریعی، او را دعوت می کند. پیغمبر می فرستد؛ قرآن می فرستد و به انسان عقل داده است. انسان به برکت این ها می فهمد که گناه خوب نیست و این ها می خواهند مسیر انتخاب و آزادی را تغییر دهند. نمی خواهند آزادی را سلب کنند؛ بلکه می خواهند مسیر آن را تغییر دهند. انسان آزاد است که اطاعت فرمان خدا را انتخاب کند یا معصیت را. انبیاء می آیند و با بیانات خاص، برای انسان کاری می کنند که انسان به جای انتخاب معصیت، اطاعت فرمان خدا و تقوا را انتخاب کند. این فی الجمله مؤثر هم هست. می بینیم خیلی ها از این دعوت استفاده کرده اند و به جای انتخاب معصیت، اطاعت فرمان خدا را انتخاب می کنند. لذا دزدی نمی کنند؛ آدم کشی نمی کنند؛ زنا نمی کنند؛ کم فروشی نمی کنند و همچنین از این کارهایی که ضررش دامن گیر خود انسان ها می شود ... خلاصه خدا گنه کار را آزاد گذاشته است؛ مگر اینکه به اندازه ای برسد که نسبت به دیگران ضرر داشته باشد؛ یعنی خیال کند که کسی به کسی نیست و هر کس هر کاری توانست بکند، کرده است. این ضرر دارد و باعث می شود که هیچ کس به فکر اطاعت از فرمان خدا نیفتد. پروردگار متعال در عقوبت و در نازل کردن بلا عجله نمی کند؛ بلکه بردباری و حلم به خرج می دهد تا جایی که ببیند دیگر اگر نگیرد، دیگران گمراه می شوند. در اینجا خدا گوشمالی می دهد تا هم خود این شخص متنبه شود که راه را غلط و عوضی آمده و هم دیگران باور کنند که نه، خبری هست و همین جور نیست که انسان هر کاری بخواهد، بکند و کسی هم به او التفات و توجه نداشته باشد؛ لذا پروردگار متعال کراراً در قرآن فرموده: «من در گرفتن و مؤاخذه، عجله نمی کنم؛ بلکه تحمل می کنم و با حلم برخورد می کنم.» عملاً هم همین طور است. این همه انسان ها معصیت می کنند و علناً وجود خدا را انکار می کنند و فرمان خدا را زیر پا می گذارند، ولی خدای متعال نمی گیرد؛ چون بناست خود انسان به فکر بیفتد که این راهی که می رود، غلط و بد است و با پروردگار متعال که این همه نعمت به انسان و سایر موجودات داده، نمی شود این جور برخورد کرد. این را نه عقل می پسندد و نه هیچ عاقل و حکیم دیگری. خدای متعال به او مهلت می دهد و او را دعوت می کند که خودش آزادانه راه معصیت را کج کند و راه اطاعت فرمان را در پیش گیرد؛ چون بناست که رشد، تکامل و ترقی، با آزادی و انتخاب صورت گیرد. خدا کسی را به جبر، کامل نمی کند. انسان مثل درخت نیست. برنامه ی هستی و وجودی او همان طوری است که خدا تعیین فرموده است؛ نه کمتر و نه بیشتر. او کار خودش را می کند و وقتی تا آن حد رسید، تمام می شود. خدای متعال از طریق آزمون، کار می کند تا خود انسان بفهمد که فلان کار، خوب است و انجام دهد. انسان با انجام دادن بالا می رود. بنابراین پروردگار متعال در عالم تشریع با حلم و بردباری با بنده های گناهکار برخورد می کند، نه با سخت گیری و عجله؛ بنابراین این مهلتی است برای انسان هایی که خیره سر هستند و اسیر نفس اماره اند و به حرف خدا گوش نمی دهند. این فرصتی است که گناه کاران با تنبه و تذکر، مسیر راه خود را کج کنند و عوض کنند و با پروردگاری که این همه خیر، مصلحت و نعمت خوب به انسان داده است، این گونه برخورد نکنند. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen