eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
50 ویدیو
2 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (49) س: اینکه در بعضی از روایات آمده که حقیقت عبودیت این است که بنده برای خودش تدبیر نکند، یعنی چه؟ ج: خدای متعال در زندگی همه ی انسان ها تدبیر کرده است و آن، مهمترین تدبیر و تنظیمی است که بر همه واجب است آن را مراعات کنند. آن تدبیر، انجام واجب و ترک حرام است. این تدبیر الهی است که همه باید مراعات کنند. اگر مراعات کنند، خیلی از مشکلات حل می شود. در غیر از این ها خود انسان باید تدبیر کند. عقل او کفایت می کند. اگر خدا تدبیر نمی کرد، عقل نمی فهمید که چه کارهایی بکند و چه کارهایی نکند. عمده را خدا تدبیر کرده و فرموده: «واجب را انجام بده و حرام را ترک کن!» اگر این کار را بکنی، خیلی از مشکلات حل می شود و پیش نمی آید. در مابقی، عقل می تواند کارهایی بکند که مشکلی پیش نیاید. اما اگر خدا تدبیر نمی کرد، انسان نمی توانست فقدان تدبیر الهی را با تدبیر خودش جبران کند. تدبیر خودش این است که حقوق یک ماهه را هفته ی اول خرج کنیم و خوب بخوریم و سه هفته بمانیم یا برویم زیرمیزی بگیریم یا کارهای دیگر بکنیم. اما خدا می گوید کاری کن که نه زیرمیزی بگیری و نه روی میزی. همین را باید در یک ماه مصرف کنی. باید شکم را کمی جمع و جور کنی. در نتیجه درست می شود و به آخر ماه می رسد؛ و الّا اگر بخواهی در هفته ی اول، همه را خرج کنی، سه هفته گرفتار می شوی. س: آیا در این تدبیر، پس انداز هم داشته باشیم؟ ج: اگر شما تدبیر خدا را پیاده کنی و با عقل جزئی خودت تدبیر جزئی را انجام دهی، بقیه اش درست می شود و دیگر لزومی ندارد کاری بکنی. دیگر انجام شده است. تدبیر خدا قسمت عمده اش را حل می کند و قسمت غیر عمده اش را تدبیر عقل شما حل می کند و مسأله حل می شود. خدا هم وعده داده: «مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»؛ منتهی تقوای استمراری می خواهد. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ آیا گوش دادن به سخنرانی هر کسی و خواندن هر کتابی و عضویت در هر کانال و گروه و صفحه ای جایز است؟ 🌹 امام جواد (ع): هر كس به گوينده‌ اى گوش بسپرد، مانند آن است كه او را پرستيده است. پس اگر گوينده از خدا بگويد، او خدا را پرستيده و اگر گوینده از زبان ابليس بگويد، او ابليس را پرستيده است. 📖 منْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ عَنِ اَللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اَللَّهَ وَ إِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِيسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِيسَ . ✍️ شرح: گوش دادن به سخنرانی کسانی که سخنشان باعث گمراه شدن انسان می شود، حرام است. همچنین است عضویت در هر کانالی و خواندن هر کتابی که باعث گمراه شدن انسان می شود. 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۴۵۶ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
📣 داستان کوتاه (91) 🔹 رمز سقوط حکومتها پس از شکست خاندان بنی امیه، بنی عباس روي کار آمدند و زمام خلافت را به دست گرفتند. در زمان منصور دوانیقی، محمد بن مروان (پسر مروان حمار) ولیعهد پدرش بود و به زندان افتاد. روزي به منصور گفتند: محمد بن مروان در زندان توست. خوب است او را احضار کنی و از جریانی که بین او و پادشاه نوبه پیش آمده، بپرسی. دستور داد احضارش کردند. منصور گفت: محمد! گفتگویی که بین تو و پادشاه نوبه اتفاق افتاده، می خواهم از خودت بشنوم. محمد گفت: هنگامی که در آخر حکومتمان شکست خوردیم، از اینجا فرار کرده به جریره نوبه پناهنده شدیم. وقتی که خبر ما به پادشاه نوبه رسید، دستور داد خیمه هاي شاهانه براي ما زدند و وسایل زندگی از هر لحاظ آماده کردند، به طوري که مردم نوبه از دیدن آنها تعجب می کردند. روزي پادشاه نوبه که مردي بلند قد، کم مو و پابرهنه بود، به دیدار ما آمد و سلام کرد و بر روي زمین نشست از او پرسیدم: چرا روي فرش نمی نشینی؟ پاسخ داد: من پادشاهم و سزاوار است کسی که خداوند مقام او را بالا برده، تواضع کند، به این جهت روي خاك نشستم. سپس به من گفت: شما چرا با چهارپایان خود زراعت مردم را پایمال می کنید با اینکه فساد و تبه کاري در دین شما حرام است. مسلمان نباید در روي زمین فساد کند. گفتم: اطرافیان ما از روي جهالت این گونه کارها را می کنند. گفت: چرا شراب می خورید؟ خوردن شراب براي شما حرام است و نباید مسلمان شراب بخورد. گفتم: گروهی از جوانان ما از روي نادانی مرتکب چنین کاري می شوند. گفت: چرا لباسهاي حریر می پوشید و با طلا زینت می کنید با اینکه اینها طبق گفته پیغمبرتان براي شما حرام است و مسلمان باید از اینها پرهیز کند؟ گفتم: خدمتگزارانِ غیر عرب ما این کارها را می کنند و ما نمی خواهیم بر خلاف خواسته آنها رفتار کنیم. دیدم خیره خیره به من نگاه کرد و گفت: آري، خدمتگزاران ما و جوانان ما چنین می کنند. سپس از روي استهزا سخنان مرا تکرار کرد و آنگاه گفت: محمد! چنین نیست که تو می گویی. بلکه حقیقت مطلب این است که شما ملتی بودید که وقتی به ریاست رسیدید، به زیردستان خود ستم کردید و دستورات دینی خود را زیر پا گذاشتید و به آنها عمل نکردید. خداوند هم طعم کیفر کردار شما را به شما چشاند. لباس عزت را از تن شما کند و جامه ذلت بر شما پوشانید. هنوز غضب خداوند درباره شما به آخر نرسیده و دنباله دارد که وقت آن خواهد رسید. ولی من می ترسم در سرزمین ما عذاب الهی بر شما نازل شود و کیفر تو دامن ما را نیز بگیرد. زودتر از اینجا کوچ کنید و از خاك سرزمین من بیرون روید. ما نیز از کشور نوبه خارج شدیم. آري بزرگترین رمز سقوط یک دولت، فساد و تبه کاري است، به خصوص فساد فرمانروایشان. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 5 ص 187 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ اولیاء الله چه کسانی هستند؟ 🌺 سخن خدا در قرآن: همه بدانند که بدون تردید، اولیاء خدا نه باید بترسند و نه غصه‌ای به خود راه دهند؛ یعنی همان کسانی که مسلمان شده و دائماً از مخالفت با دستورات و خدا پرهیز می کنند. 📖 ألا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ * الَّذينَ آمَنُوا وَ كانُوا يَتَّقُونَ (یونس، 62 و 63) آیه شماره 25 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ رمز پیروزی بر قدرتهای مادی چیست؟ امام خامنه ای: اگر ما را پيشه ى خودمان بكنيم، #و اللّه قوى‏ترين قدرتهاى مادّى هم نخواهند توانست سرسوزنى در اين راه مستقيمى كه ما طى مى ‏كنيم، انحراف به وجود بياورند. (10/ 01/ 1369) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در امور فردی و اجتماعی پند 155 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ آیا اعمال غیر شیعیان، آنها را بهشتی می کند؟ 🌹 جواب پیامبر اکرم (ص): یا علی، اگر بنده‌ای به اندازه نوح، خداوند را عبادت کند و به اندازه کوه احد طلا داشته باشد و در راه خدا انفاق کند و آن قدر عمر کند که هزار سال با پای پیاده حجّ انجام دهد و در بین صفا و مروه مظلومانه کشته شود، اما ولایت تو را نپذیرفته باشد، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد و وارد بهشت نخواهد شد. 📖 يا عَلِيُّ لَوْ أَنَّ عَبْداً عَبَدَ اَللَّهَ مِثْلَ مَا قَامَ نُوحٌ فِي قَوْمِهِ وَ كَانَ لَهُ مِثْلُ أُحُدٍ ذَهَباً فَأَنْفَقَهُ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ وَ مُدَّ فِي عُمُرِهِ حَتَّى حَجَّ أَلْفَ حَجَّةٍ ثُمَّ قُتِلَ بَيْنَ اَلصَّفَا وَ اَلْمَرْوَةِ ثُمَّ لَمْ يُوَالِكَ يَا عَلِيُّ لَمْ يَشَمَّ رَائِحَةَ اَلْجَنَّةِ وَ لَمْ يَدْخُلْهَا 📚 بحارالأنوار ، ج 39 ص 280 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (50) س: «اُفَوِّضُ اَمْرِي إِلَى اللَّهِ»؟ ج: اگر راست بگويي، خوب است. اگر راست بگويي، خوب است؛ اما راست نمي گويي. به زبان مي گوييم، اما خودمان دنبالش مي رويم که حل کنیم. «اُفَوِّضُ» یعنی واگذار مي كنم؛ اما کی واگذار كردی؟ خودت شب دويدي؛ روز هم دويدي؛ اما نشد. ولي خُب بايد گفت. چاره اي نيست. كارها با قدرت حل مي شود. قدرت ما هم كم است. آن را خرج مي كنيم و نمي شود؛ ولي قدرت خدا كافي است. به او هم واگذار نمي كنيم كه كارها را تمام كند و مي گويیم: «خودم بهتر بلدم!» حالا هی زور بزن! س: آیا اين عيناً همان توكّل است يا چيز ديگري است؟ ج: تقريباً همان است. س: گاهی پیش می آید که انسان اراده می کند کاری را با برنامه و دقیق انجام دهد و همه ی جوانب آن را پیش بینی می کند که به نتیجه برسد؛ اما دقیقاً آن روزی که باید به نتیجه برسد، نمی رسد. این مشکل برای چیست؟ ج: لابد او بعضی از موانع را از نظر تأثیر به حساب نیاورده و فقط مقتضیات را به حساب آورده بود. مقتضیات هم آماده بود؛ اما ناگهان مانعی پیش می آید و اوضاع را به هم می زند. بنابراین گاهی شما بعضی از مقتضیات را فراموش می کنی. گاهی هم انسان موانعی را فراموش می کند که مانع از تأثیر است و ناگهان پیش می آید و مشکلاتی پیش می آید. غرض این است که اگر همه ی مقتضیات پیش آید و موانع نباشند، کار حتمی است؛ ان شاء الله؛ اما اگر پاره ای از مقتضیات نباشند یا همه باشند و مانع هم وجود داشته باشد، نمی شود. س: آیا این برداشت درست است که انسان فکر کند خدا خواسته نشان بدهد که تو تنها نیستی که همه ی برنامه را می ریزی؟ ج: نتیجه ی آن این حرف ها است. اگر کار به دست خود انسان بود، همیشه به نتیجه می رسید و دیگر هیچ وقت به هم نمی خورد. اینکه به هم می خورد، علامت آن است که همه ی کار در دست من نیست. س: گاهی انسان فکر می کند بعضی از مشکلاتی که در زندگی پیش می آید به خاطر بی تدبیری او است و گاهی گمان می کند امتحان الهی است. معیار چیست؟ ج: همان تدبیر هم امتحان الهی است. خدا به انسان عقل می دهد که برای حل مشکلاتش تدبیر کند. تدبیر برای حل مشکلات آن طور که خدا می خواهد، عبادت است. س: پس آن را به حساب عبادت بگذارد؟ ج: اگر تنبلی کنی، مسئول هستی و گرفتار مشکلات می شوی. آن وقت خدا به تو اجر هم نمی دهد و می گوید: «به تو عقل داده ام و تو مسئول هستی ببینی چه راهی را باید انتخاب کنی که مشکل حل شود. چرا نکردی؟» س: مشکلاتی که به این راحتی حل نمی شود، چطور؟ ج: اگر خودت نمی توانستی، باید مشورت می کردی. چرا رها کردی؟ چرا تنبلی کردی؟ اما اگر تدبیر کردی و اشتباه شد، مقصر نیستی. اما اگر کاری نکردی و در تدبیر طبق دستور کوتاهی کردی، مشکل پیش می آید. س: گاهی انسان توکل می کند و تصمیم می گیرد کاری را انجام دهد، اما شک دارد که مثلاً با قضای الهی سازگار است یا نه. آیا این فضولی ها به انسان آمده که سعی کند مطابق قضا و قدر پیش برود؟ ج: قضا و قدر شما واجبات و محرمات است. شما که از قضا و قدر خبر نداری. قضا و قدر برای دیگری است. آنچه برای شماست، این است که واجبات و محرمات از قضا و قدر خارج شده و به شما رسیده است. شما باید این را انجام دهی. اگر شما بخواهی بفهمی قضا و قدر چیست، حالا نمی فهمی. اگر در خط بندگی افتادی و تقوا را مراعات کردی و کم کم ایمانت بالا رفت، آن وقت می فهمی؛ اما الان هم لازم نیست و هم نمی فهمی. الان باید تقوا را مراعات کنی تا خدا تو را در خط فهم قضا و قدر بیندازد. الان نمی شود. باید تقوا را مراعات کنی. راه رسیدن به همه ی خوبی ها تقواست. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌷 داستان کوتاه (92) ✅ آیا شیعیان این گونه اند؟ در موسم حج، گروهی از شیعیان به مدینه رفته و محضر امام کاظم (ع) رسیدند. حضرت از آنان پذیرایی نمود و پس از آن که سفره را جمع کرده و دستهاي خود را شستند، امام (ع) به یکی از آنها که نامش عاصم بود رو کرد و فرمود: اي عاصم! شما در پیوند و برادري با دیگر شیعیان چگونه اید؟ عاصم گفت : خیلی خوب هستیم. امام فرمود: آیا چنین هستید که هرگاه یکی از شما شیعیان در هنگام نیاز به مغازه یا خانه دیگری برود و کیسه دخل او را بیرون آورد و هر چه نیاز داشت، از آن بردارد، بدون آنکه کسی مانع او شود؟ عاصم گفت: نه. این طور نیستیم. امام فرمود: پس آن گونه که من می خواهم، هنوز با یکدیگر پیوند و برادری ندارید. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 7 ، ص 159 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ بصیرت سیاسی و قدرت شناخت حق از باطل چگونه به دست می آید؟ 🌺 خدای فرموده: ای مؤمنین! اگر اهل شوید، خدا به شما بصیرت و قدرت تشخیص حق از باطل می دهد. ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی. 📖 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقانا (انفال، 29) آیه شماره 26 📱 کانال سبک زندگی متقین: 🆔@mottagheen
ارکان مشروعیت حکومت ولی فقیه چیست؟ 🌷 آیت الله خامنه ای: در اسلام مردم يك ركن مشروعيتند، نه همه ى پايه ى مشروعيت. نظام سياسى در اسلام علاوه بر رأى و مردم، بر پايه ى اساسىِ ديگرى هم كه و عدالت ناميده مى شود، استوار است. اگر كسى كه براى حكومت انتخاب مى شود، از و عدالت برخوردار نبود، همه ى مردم هم كه بر او اتّفاق كنند، از نظر اسلام اين حكومت، حكومت نامشروعى است؛ اكثريت كه هيچ. وقتى امام حسين عليه السّلام را در نامه اى كه جزوِ سندهاى ماندگار تاريخ اسلام است به كوفه دعوت كردند، اين طور مى نويسند: «و لعمري ما الامام الا الحاكم بالقسط»؛ حاكم در جامعه ى اسلامى و حكومت در جامعه ى اسلامى نيست، مگر آنكه عاملِ به قسط باشد؛ حكم به قسط و عدالت كند. اگر حكم به عدالت نكرد، هركس كه او را نصب كرده و هركس كه او را انتخاب كرده، نامشروع است. اين موضوع در همه ى رده هاى حكومت صدق مى كند و فقط مخصوص رهبرى در نظام جمهورى اسلامى نيست. البته تكليف رهبرى سنگين تر است و عدالت و كه در رهبرى لازم است، به طور مثال، در نماينده ى مجلس لازم نيست؛ اما اين، بدين معنا نيست كه نماينده ى مجلس بدون داشتن و عدالت مى تواند به مجلس برود؛ نخير، او هم و عدالت لازم دارد؛ چرا؟ چون او هم حاكم است و جزوِ دستگاه قدرت است، همان طور كه دولت و قوّه ى قضائيّه هم حاكم هستند؛ چون اين ها بر جان و مالِ جامعه ى تحت قدرت خودشان حكومت مى كنند. (26/ 09/ 1382) پند 156 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چه کسانی قطعاً هدایت می شوند و چه کسانی قطعاً گمراه؟ امام باقر (ع): هر كس از دستورات خدا و پيامبرش كند، قطعاً هدایت شده و هر كس از دستورات آنها نكند، قطعاً گمراه می شود. ✍️ شرح: از خدا و پیامبرش یعنی انجام و ترک 📖 منْ يُطِعِ اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ رَشَدَ وَ مَنْ يَعْصِهِمَا فَقَدْ غَوَى 📚 الکافي , جلد۳ , صفحه۴۲۲ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (51) س: انسان چه مقدار خودش را در اختیار استاد قرار دهد؟ ج: هیچ مقدار. انسان حق ندارد خودش را در اختیار غیر معصوم قرار دهد. اگر انسان با غیر معصوم طرف شد، باید طبق کتاب و عترت با او رفتار کند، نه بیشتر. س: انسان پای منبر او می نشیند! ج: بله؛ اما وقتی پای منبر نشست، باید ببیند حرف های او درست است یا نه. اگر درست است، عیبی ندارد. اگر در آن سطح نیست، باید احتیاط کند و با افرادی که در آن سطح هستند، مشورت کند. همین جور دربست همه را قبول نکند. س: از کجا می فهمد؟ ج: دیگر آدم می فهمد. در عرف مشخص هستند. بعضی ها دقیق صحبت می کنند و بعضی ها ناجور صحبت می¬کنند. مشخص است. اگر انسان شک داشت، باید تجربه کند از کسانی که آشناتر هستند، بپرسد و بعد استفاده کند. س: از باب تذکر چطور؟ ج: بد نیست؛ به عنوان تذکره خوب است. خدا فرمود: «وَ ذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرى‏ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنينَ». اگر گوینده ای از کتاب و عترت حرف بزند، تذکره است و خوب است؛ اما اگر چپ و راست بگوید، اگر سیاست بگوید، این ها معلوم نیست چطور است. س: آیا این درست است که ما ولایت خود را به دست استاد خود بسپاریم و او با توجه به احوالات ما بگوید که چه بخوریم و چه ذکری بگوییم؟ ج: نباید به دست کسی بسپاری. خدا ولایت را به خودت داده است. آن را نگه دار؛ منتهی نگه داری آن با دست نیست؛ با ترک گناه است. گناه نکن. در نتیجه هم نگه می دارد و هم روز به روز تقویت می شود. حق نداری به کسی بدهی. س: در صورت امکان چند تن از اساتید خود را نام برده و خاطره ای از ایام طلبگی در حوزه علمیه بیان فرمایید؟ ج: بزرگترین استاد من خدای متعال است در قرآن کریم. بعد خاتم انبیاء در بیانات ایشان. بعد حضرات معصومین در روایات. این ها هر چه لازم بود، به من، شما و همه یاد داده اند؛ منتهی ما نرفته ایم یاد بگیریم و خیال کرده ایم که استاد باید از هندوستان بیاید و آن وقت یاد بگیریم. نه! هر چه بخواهیم، در آن سه هست. هر چه می خواهیم، آنجا هست. دنیا هست؛ آخرت هست. خاطره هم به درد شما نمی خورد. اصول قضیه برای ما همین است که نباید گناه کنیم. اگر طبق دستور خدا، پیغمبر اکرم (ص) و حضرات معصومین گناه را ترک کردیم، ایمان بالا می رود و راه برای ما باز می شود. آن وقت می فهمی کجا باید بروی؛ اما الان چشم ما بسته است و گناه، چشم را تار کرده است؛ لذا نمی بینیم که کجا می خواهیم برویم و همین جور می چرخیم. می توانیم گناه را ترک کنیم؛ چون خدا به ما اراده و تصمیم داده که در یک لحظه می توانیم تصمیم بگیریم که دیگر با چشم، زبان، گوش، دست و پا گناه نکنیم. اگر این کار را کردیم، همه چیز درست می شود و همه ی وعده های خدا درباره ی ما پیاده می شود. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen