eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.6هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
37 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ مهمترین دستورات اجتماعی خدا که انسان را از توهّم تکبّر نجات می دهد، چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: مطیع خدا باشید و در از او هیچ کس را شریک او نکنید و با رعایت حقوق والدین، به آنها احسان کنید. همچنین با رعایت حقوق خویشاوندان، یتیمان، فقرا، همسایگان نزدیک و همسایگان دور، رفقای نزدیک و مسافران در راه مانده و بردگانتان، به آنها احسان کنید. احسان به آنها رعایت حقوق آنهاست. با این کار، توهّمِ تکبر و فخرفروشی را از خود دور کنید. زیرا خدا خیالپردازان متکبر، متوهّمانِ خود بزرگ بین و فخرفروشان را دوست ندارد. 📖 و اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ بِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكينِ وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبيلِ وَ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالاً فَخُورا (نساء، 36) آیه شماره 213 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 33) 🌷 يونس بن ظبيان می گويد امام صادق (ع) به من فرمود: اى يونس! به عطيه از جانب من خبر بده كه هركس يك جرعه شراب بنوشد خداوند متعال، فرشتگان، پيامبران خدا و مؤمنان بر او مى‌فرستند. پس اگر به اندازه‌اى بنوشد كه مست شود، روح ايمان از بدنش جدا مى‌شود و روحى سخيف، و خبيث و ملعون بر آن سوار مى‌گردد. در نتیجه دیگر نماز را هم ترك مى‌كند كه در اين هنگام فرشتگان او را سرزنش مى‌نمايند. آن وقت خداوند به او مى‌فرمايد: اى بنده من! كافر شدى و فرشتگان سرزنشت نمودند؛ رسوايى بر تو باد! سپس امام صادق (ع) فرمود: رسوايى! رسوايى! آیا همان‌ طور كه ما می گوییم رسوايى؟ به خدا سوگند! سرزنش يك ساعت خداوند از هزار سال عذاب سخت‌تر است. سپس فرمود: «آنان هرجا باشند، گرفته می شوند و كشته می شوند که هستند». سپس فرمود: اى يونس! است؛ است كسى كه دستورات واجب و حرامِ خدا را ترك كند؛ اگر راه خشكى را در پيش گيرد، خشكى، او را هلاك مى‌كند و اگر راه دريا را در پيش گيرد، دريا غرقش مى‌كند. او به خاطر خشم خداوند، مورد غضب قرار مى‌گيرد. عَنْ يُونُسَ بْنِ ظَبْيَانَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَا يُونُسَ بْنَ ظَبْيَانَ أَبْلِغْ عَطِيَّةَ عَنِّي أَنَّهُ مَنْ شَرِبَ جُرْعَةً مِنْ خَمْرٍ لَعَنَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَلَائِكَتُهُ وَ رُسُلُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ فَإِنْ شَرِبَهَا حَتَّى يَسْكَرَ مِنْهَا نُزِعَ رُوحُ الْإِيمَانِ مِنْ جَسَدِهِ وَ رَكِبَتْ فِيهِ رُوحٌ سَخِيفَةٌ خَبِيثَةٌ مَلْعُونَةٌ فَيَتْرُكُ الصَّلَاةَ فَإِذَا تَرَكَ الصَّلَاةَ عَيَّرَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ عَبْدِي كَفَرْتَ وَ عَيَّرَتْكَ الْمَلَائِكَةُ سَوْأَةً لَكَ عَبْدِي «2» ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع سَوْأَةً سَوْأَةً كَمَا تَكُونُ السَّوْأَةَ وَ اللَّهِ لَتَوْبِيخُ الْجَلِيلِ جَلَّ اسْمُهُ سَاعَةً وَاحِدَةً أَشَدُّ مِنْ عَذَابِ أَلْفِ عَامٍ قَالَ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع- مَلْعُونِينَ أَيْنَما ثُقِفُوا أُخِذُوا وَ قُتِّلُوا تَقْتِيلًا ثُمَّ قَالَ يَا يُونُسُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ تَرَكَ أَمْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنْ أَخَذَ بَرّاً دَمَّرَتْهُ وَ إِنْ أَخَذَ بَحْراً غَرَّقَتْهُ يُغْضَبُ لِغَضَبِ الْجَلِيلِ عَزَّ اسْمُهُ. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏6، ص: 399 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 عمل (شماره 3) س: اولین قدم مراقبه چیست؟ ج: گفته اند هر وقت خواستی کاری انجام دهی، به عنوان مقدمه ی تربیت باید این طور انجام دهی که ببینی آیا این کار از طرف خدا جایز است یا جایز نیست. اگر دیدی طبق رساله ی عملیه جایز است، انجام بده و الّا نه. این را رساله به انسان یاد می دهد، نه کتاب هگل. این اولین قدم مراقبه است. این تقواست و باعث رشد ایمان. اگر این حال را نداشته باشد و طبعاً کارها را از روی عادت انجام دهد، درست نمی شود؛ اما اگر با این دقت انجام دهد، کم کم ایمان بالا می رود و آیات قرآن در انسان اثر بیشتری می گذارد. کم کم دیگر گناه نمی کند. وقتی گناه نکرد، آن ها هم دیگر خیر و رحمت برای انسان می نویسند. س: با توجه به اقبال و ادبار نفس نسبت به اعمال دینی، هنگامی که روحیه ی ادبار داریم، بسیار در معرض گناه قرار می گیریم؛ چه کنیم که در این موقعیت مرتکب گناه نشویم؟ ج: امیرالمؤمنین علیه الصلاة و السلام در نهج البلاغه یک قانون کلی به دست ما داده اند و فرموده اند: «اگر نفس، حال ادبار داشت، واجبات و محرمات را از او بخواه و اجازه نده آن را ترک کند؛ اما عبادات دیگر را رها کن و مستحبات را به او تحمیل نکن. اما واجب و حرام را باید محکم از او بخواهی. هر وقت حالش خوب بود، کارهای مستحب را هم می توانی اضافه کنی.» این قاعده کلی است. حال انسان ابتداءًا به دست خودش نیست؛ به دست عوامل مختلفی است که آن را بالا و پایین می برند. گاهی به انسان خبر می دهند که: «بچه ات رفت زیر ماشین!» اینجا حال عوض می شود. نمی شود؟ نشاط از بین می رود و انسان معمولاً حال کار ندارد. گاهی به انسان خبر می دهند که: «کشتی مال التجاره تو غرق شد!» اینجا حال از بین می رود. عوامل زندگی در اضافه کردن حال و کم کردن آن مؤثرند تا ان شاء الله در اثر تقوا و انجام کارهایی که خدای متعال دستور داده، ایمان بالا رود؛ آن وقت اوضاع عوض می شود. اما ابتداءًا که ما گرفتار نفس اماره هستیم، خیلی از عوامل محیط، عوامل زندگی و حوادث در حالات انسان مؤثرند. گاهی حال به جایی می رسد که دیده شده بعضی ها در اثر بی حالی نماز نمی خوانند. کسی فوت کرده و او صبح تا شب به دنبال مسائل مرده بازی می رود و نماز نمی خواند. از این ها هست؛ ولی دستور این است که اگر حال تنزّل کرد و نشاط از بین برفت، چون خدا گفته در هیچ حالی واجب و حرام را نمی شود زیر پا گذاشت، این دو را باید از نفس بخواهی و بقیه را معاف بداری. این قاعده کلی است. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌺 توصیه های امام کاظم (ع) به هشام (شماره 2): ✅ عاقل کسی است که حلالها او را از شکر نعمتهای خدا باز ندارد و بر مقاومت او غلبه نکند. 📖 إنَّ اَلْعَاقِلَ اَلَّذِي لاَ يَشْغَلُ اَلْحَلاَلُ شُكْرَهُ وَ لاَ يَغْلِبُ اَلْحَرَامُ صَبْرَهُ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه ۳۸۳ به بعد 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ صراط مستقیم چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: هدف بايد «صراط الله» باشد؛ «صراط الله العزيز الحميد» ، «انّك على صراط مستقيم» ، «ادع الى سبيل ربّك». هدف تمام پيامبران، كشاندن مردم به صراط مستقيم است و صراط مستقيم هم يعنى ؛ «و ان اعبدونى هذا صراط مستقيم». بايد مردم را به الهى كه همان صراط مستقيم است، سوق دهيد. البته اين ، در زمينه ى اخلاق، در زمينه ى عمل فردى و در زمينه ى عمل اجتماعى كاربرد دارد، كه وقتى بحث عمل اجتماعى پيش آمد، آن وقت بحثهاى سياسى، تحليلهاى سياسى، تبيين سياسى هم در حوزه ى كار شما قرار مى گيرد. (03/ 10/ 1376) ✍️ توضیح: عبودیت یعنی عبد خدا شدن. یعنی خدا را مولا، و خود را عبد او بدانیم و از دستورات و اطاعت کنیم مثل اطاعت یک عبد از مولایش پند 288 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ در قیامت، فرق مسلمان و کافر چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: کسانی که مسلمان شده و به دستورات واجب و حرام خدا عمل کرده‌اند، به خاطر همین عملکردشان، به آنها باغ‌ویلاهای بهشتی برای سکونت ابدی‌شان پیشکش خواهد شد.* اما کافرانی که از پذیرش دستورات واجب و حرام خدا سرپیچی کرده‌اند، بدون شک جایشان آتش جهنم خواهد بود. هر بار که بخواهند از آن خارج شوند، دوباره به آن برگردانده خواهند شد و بر سرشان فریاد زده خواهد شد: «بچشید عذاب آتشی را که در دنیا دروغ می دانستید.» 📖 أمَّا الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَلَهُمْ جَنَّاتُ الْمَأْوى‏ نُزُلاً بِما كانُوا يَعْمَلُونَ * وَ أَمَّا الَّذينَ فَسَقُوا فَمَأْواهُمُ النَّارُ كُلَّما أَرادُوا أَنْ يَخْرُجُوا مِنْها أُعيدُوا فيها وَ قيلَ لَهُمْ ذُوقُوا عَذابَ النَّارِ الَّذي كُنْتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ (سجده، 18 و 20) آیه شماره 342 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 34) 🌷 امام صادق (ع) فرمود: است ، هر بدنی كه در هر 40 روز حتی یک آسيب هم نبيند. من به امام گفتم: واقعاً ملعون است‌؟ و چون آن حضرت ديد اين گفته برای من سنگین است، فرمود: اى يونس! خراش در تن، سيلى بر چهره، لغزش پا، به زمين افتادن، نيازمندى و بريده شدن بند كفش و مانند اینها آسیب است. اى يونس! مؤمن نزد خداوند تعالى محترم تر از اين است كه 40 روز بر او بگذرد و خدا او را از گناهانش پاك نكند گر چه با غصه اى باشد كه او را فرا بگيرد و نداند از كجاست و براى چيست. یا اینکه يكى از شما پولهایش را پيش خود مي گذارد و مى‌بيند كم است و غصه دار مى‌شود و پس از آن مي فهمد كه نه، کامل است (و اشتباه كرده). همين غصه ناشى از اشتباه هم پاره‌اى از گناهان او را فرو می ريزد و پاكش می كند. ✍️ نتیجه: سختی ها و مصیبتها و رنجها برای کسی که مؤمن است، باعث پاک شدن از گناهان است. اما اگر مدّتها همه چیز رو به راه باشد، از رحمت خدا دور شده ایم. 📖 مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ كُلُّ بَدَنٍ لاَ يُصَابُ فِي كُلِّ أَرْبَعِينَ يَوْماً فَقُلْتُ مَلْعُونٌ قَالَ مَلْعُونٌ فَلَمَّا رَأَى عِظَمَ ذَلِكَ عَلَيَّ قَالَ يَا يُونُسُ إِنَّ مِنَ اَلْبَلِيَّةِ اَلْخَدْشَةَ وَ اَللَّطْمَةَ وَ اَلْعَثْرَةَ وَ اَلنَّكْبَةَ وَ اَلْفَقْرَ وَ اِنْقِطَاعَ اَلشَّسْعِ وَ أَشْبَاهَ ذَلِكَ يَا يُونُسُ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ أَكْرَمُ عَلَى اَللَّهِ تَعَالَى مِنْ أَنْ يَمُرَّ عَلَيْهِ أَرْبَعُونَ يَوْماً لاَ يُمَحَّصُ فِيهَا مِنْ ذُنُوبِهِ وَ لَوْ بِغَمٍّ يُصِيبُهُ لاَ يَدْرِي مَا وَجْهُهُ وَ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَضَعُ اَلدَّرَاهِمَ بَيْنَ يَدَيْهِ فَيَرَاهَا فَيَجِدُهَا نَاقِصَةً فَيَغْتَمُّ بِذَلِكَ فَيَجِدُهَا سَوَاءً فَيَكُونُ ذَلِكَ حَطّاً لِبَعْضِ ذُنُوبِهِ 📚 کنز الفوائد , جلد۱ , صفحه۱۴۹ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 عمل (شماره 4) س: شما فرموده اید شاگرد باید در این مرحله با ادامه ی ترک گناه و انجام واجبات و اخلاص و ذکر کثیر و ترک لغو جلو برود تا نتایجی برایش حاصل شود و آن نتایج را به استاد گزارش کند و مرحله بعد بیان شود. آن نتایج چیست؟ آیا همین که انسان سوز و گدازش زیاد شد و خواب و خوراکش کم شد و...؟ ج: شما که آن را نرفته ای تا برایت پیش آید. اگر بگوییم، گفتنِ نتیجه است بدون راه. شما خودت ترک گناه را ادامه بده، ان شاء الله می فهمی که چه پیش می آید. س: می ترسیم پیش بیاید و نفهمیم که از آن نتایج است و از دست برود؟ ج: نه، نترس. چون عمل نمی کنی، پیش نمی آید. راحت باش. س: بنده گاهی در حالات معنوی خوب و مورد قبولی هستم و توجهم به خدا و مراقبت از نفسم بیشتر می شود و گاهی برعکس است و به طور تناوبی و موقتی حال خوب و بد نفس تکرار می شود. علت چیست؟ ج: گناه می کنی. بعضی از وظائف را انجام نمی دهی و بعضی از کارهایی را که نباید انجام دهی، انجام می دهی. این ها در حالات خوب و بد انسان اثر می کنند. س: شما فرموده اید بهترین روش دوری از گناه، مراقبه است؛ بهترین روش مراقبه چیست؟ ج: مراقبت یعنی مواظبت. وقتی به خیابان می روم، اگر بخواهم چشم چرانی کنم، این همه گناه مرتکب می شوم. باید مواظب چشم باشم و اولین بار که چشمم بدون اختیار به زن نامحرم افتاد، چشمم را برگردانم. به این می گویند مراقبت. اگر انسان کارها را از روی غفلت انجام دهد که همیشه انجام می دهد، از میان آن گناه پیدا می شود؛ لذا در تمام اعمالی که انجام می دهد، باید اول مراقب باشد. وقتی می خواهم نگاه کنم، باید مواظب باشم که حرام نباشد. اگر حرام است، ترک کنم. وقتی می خواهم حرف بزنم، اگر حرام است، نگویم. وقتی می خواهم گوش بدهم، اگر حرام است، گوش ندهم. این مراقبت در حین عمل است. اگر دو سه هفته این کار را کردم، دیگر از اعمال من حرام صادر نمی شود. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌺 توصیه های امام کاظم (ع) به هشام (شماره 3): ✅ هر كس سه چيز را بر سه چيز مسلط‍‌ كند، گویا به در ويران كردن كمك كرده است. هر کس: 1️⃣ نور تفكر را با آرزوهاى دور و دراز تيره سازد 2️⃣ و سخنان حكيمانه‌ اش را با سخنان بيهوده پایمال كند 3️⃣ و نور عبرتش را با شهوات نفسانی خاموش نمايد، به هواى در ويران ساختن كمك كرده است. و هر كس را ويران كند، دين و دنيايش را تباه ساخته است. 📖 يا هِشَامُ مَنْ سَلَّطَ ثَلاَثاً عَلَى ثَلاَثٍ فَكَأَنَّمَا أَعَانَ هَوَاهُ عَلَى هَدْمِ عَقْلِهِ مَنْ أَظْلَمَ نُورَ فِكْرِهِ بِطُولِ أَمَلِهِ وَ مَحَا طَرَائِفَ حِكْمَتِهِ بِفُضُولِ كَلاَمِهِ وَ أَطْفَأَ نُورَ عِبْرَتِهِ بِشَهَوَاتِ نَفْسِهِ فَكَأَنَّمَا أَعَانَ هَوَاهُ عَلَى هَدْمِ عَقْلِهِ وَ مَنْ هَدَمَ عَقْلَهُ أَفْسَدَ عَلَيْهِ دِينَهُ وَ دُنْيَاهُ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه ۳۸۳ به بعد 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ معنی اصلی توحید و مصداقهای امروزین آن چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: توحيدِ خالص، يعنى نفى غير خدا. اين آن توحيد خالص است. توحيد، فقط اين نبود كه بتها را كنار بگذارند. توحيد يك معناى شامل و عام و ساير در طول تاريخ است. هميشه كه بتهاى مكه وجود ندارند. هميشه كه بتِ سنگى و چوبى وجود ندارد. معنا و روح توحيد عبارت است از اينكه انسان از غير خدا نكند و در مقابل غير خدا، جبهه ى بندگى به زمين نسايد. اين معناى كامل و خالص است. حال شما اگر با چشم روشن بينانه و آگاهانه و مسلّح به دانشهاى مربوط به زندگى بشر- علوم اجتماعى و علوم تربيتى و امثال ذلك- به اين عنوان نگاه كنيد، خواهيد ديد كه دايره ى ، دايره ى وسيعى است. قيد و بندهايى كه به بشر بسته مى شود، هريك نوعى براى انسان به وجود مى آورد. نظامهاى اجتماعىِ غلط، آداب و عاداتِ غلط، خرافات، اشخاص و قدرتهاى استبدادى، هواهاى نفسانى- كه اين از همه رايج تر است- و پول، زر و زور. اين ها انواع است. وقتى مى گوييم «لا إله إلّا اللّه وحده لا شريك له»، يعنى توحيد خالص. معنايش اين است كه همه ى اين به كنار رود كه اگر چنين شود، فلاح و رستگارى، حقيقتاً حاصل خواهد شد. (10/ 10/ 1373) ✍️ خلاصه: عبودیت خدا یعنی عبد خدا شدن. یعنی خدا را مولا، و خود را عبد او بدانیم و از دستورات و اطاعت کنیم مثل اطاعت یک عبد از مولایش پند 289 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ خدا از پیامبر اکرم (ص) با چه صفتی یاد کرده است؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: اگر در کتابی که بر محمد نازل کرده ایم، شک دارید، یک سوره مثل آن بیاورید! ✍️ شرح: کسی است که مطیع دستورات ارباب است. عبد خدا را انجام می دهد و حرامها را ترک می کند. این صفت مهم پیامبر اکرم (ص) در قرآن است. 📖 و إِنْ كُنْتُمْ في‏ رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ (بقره، 23) آیه شماره 214 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 35) 🌷 امام صادق (ع): است، ، كسى كه همسايه‌اش را اذیت کند. است، ، كسى كه برادرش با او آغازِ آشتى كند و او نپذيرد و آشتى نكند. است، ، كسى كه دستورات قرآن را مي داند و با اصرار، شراب مي نوشد. 📖 ملْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ آذَى جَارَهُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ رَجُلٌ يَبْدَؤُهُ أَخُوهُ بِالصُّلْحِ فَلَمْ يُصَالِحْهُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ حَامِلُ اَلْقُرْآنِ مُصِرٌّ عَلَى شُرْبِ اَلْخَمْرِ 📚 کنز الفوائد , جلد۱ , صفحه۱۴۹ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 عمل (شماره 5) س: لطفاً درباره ی مراقبه و محاسبه و راه شروع آن توضیح دهید؟ ج: فارسی مراقبه، مراقبت است. عجم ها با تلفظ هاء دو چشم در آخر کلمه به صورت وقف آشنا نیستند؛ لذا می گویند: «مراقبت». می گویند: «مراقبت کن. مواظبت کن.» مراقبت یعنی مواظبت. کسی که می خواهد از کارهایش گناه صادر نشود، باید مراقب اعمال خود باشد. باید مواظب باشد وقتی با چشم نگاه می کند، در آن گناه نباشد. وقتی با زبان حرف می زند، در آن گناه نباشد. وقتی با گوش کار می کند، در آن گناه نباشد. وقتی با دست و پا کار می کند، در آن گناه نباشد. اگر می خواهد در این کارها که از اعضا و جوارح انسان صادر می شود گناه نباشد، باید مواظب باشد که با این ابزار و ادوات، گناه نکند. به این می گویند: «مراقبت». اگر انسان خود را در سایه ی غفلت رها کرد و طبق عادت همیشه کار کرد، دست و پای این کارها را نمی تواند جمع کند و گناه را ترک کند. تا آخر همین است. حتماً باید مدت کوتاهی با مراقبت نگاه کند؛ با مراقبت حرف بزند؛ با مراقبت گوش بدهد؛ با مراقبت با دست و پا کار کند که از این ها کار حرام درنیاید. امام صادق (ع) فرمودند: «هر کاری خواستی بکنی، ببین اگر حرام است، ترک کن و اگر حلال است، انجام بده.» این مراقبت است. ما هم اگر بخواهیم کارهایمان را با اعضا و جوارح منظم کنیم، چاره ای جز این نداریم که مدتی با مراقبت کار کنیم تا مراقبت برای ما عادی شود؛ عادی یعنی بدون زحمت و فکر کاری کنیم که گناه نباشد. بنابراین هر کاری خواستیم بکنیم، باید ببینیم اگر حرام است، ترک کنیم و اگر حلال است و خدا اجازه داده، انجام دهیم. اسم این مراقبت است. ابتداءًا ممکن است مراقبت ما خیلی فراگیر نباشد؛ چون غیر مراقبت برای ما عادی شده است و ممکن است باز هم از بین کارهای ما چیزهایی از دستمان در برود. گفته اند این چیزها را با محاسبه گیر بیاور. شب ها وقتی خواستی بخوابی و به برنامه ی عمل و کار خاتمه دهی، ببین صبح تا کنون چه کرده ای. آیا از بین کارهای حلال، چیزی به عنوان حرام درآمده است یا نه؟ اگر دیدی درآمده، حساب کن و توبه کن و تصمیم بگیر از فردا دیگر آن مقدار را هم انجام ندهی. محاسبه، متمّم امر مراقبه است؛ اما آنچه همه کاره و اساس است، مراقبت خوب است. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌺 توصیه های امام کاظم (ع) به هشام (شماره 4): ✅ ای هشام! تو كه عقلت را از از خدایت باز داشته‌ اى، و را بر عقلت حاکم کرده‌ اى، چگونه ممکن است عملت از نظر خدا و پاک شده باشد؟ ✍️ شرح: تنها راه تزکیه عمل، اطاعت از خدا و غلبه عقل بر هوسها است و این دو با انجام و ترک محقق می شود. 📖 يا هِشَامُ كَيْفَ يَزْكُو عِنْدَ اَللَّهِ عَمَلُكَ وَ أَنْتَ قَدْ شَغَلْتَ عَقْلَكَ عَنْ أَمْرِ رَبِّكَ وَ أَطَعْتَ هَوَاكَ عَلَى غَلَبَةِ عَقْلِكَ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه ۳۸۳ به بعد 📱 کانال سبک زندگی متقین: 🆔@mottagheen
✅ اشکال حاکمان کشورهای به ظاهر اسلامی چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: بعضى از كشورهايى كه به نحوى خودشان را مقيّد به احكام اسلامى نشان مى دهند، براى مسائلشان، به آيه و روايتى استناد مى كنند؛ چهار نفر عمامه به سر را هم به خدمت مى گيرند، براى اينكه در جايى برايشان فتوايى بدهند و كارى كنند. اين كشورها، اگرچه به ظاهر چيزى مثل حاكميّت اسلامى دارند، امّا حاكميّت اسلامى با ارزشها و معيارهاى نَبَوى و وَلَوى، علم و ، عدالت، خدا و خشيت الهى و «ترتعد فرائسه في المحراب»، كه روش انبيا و اوليا و مقرّب ترين افراد به خدا بوده است، در جامعه شان مطرح نيست. اگر تعبيرات تندتر و واضح ترى نخواهيم بكنيم، آن ها يك عدّه آدم هاى دور از دينند. (28/ 02/ 1374) ✍️ توضیح: عبودیت یعنی عبد خدا شدن. یعنی خدا را مولا، و خود را عبد او بدانیم و از دستورات و اطاعت کنیم مثل اطاعت یک عبد از مولایش پند 290 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ مفاد تعهّدی که خدا از یهودیان گرفته بود، چه بود؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: از یهودیان بنی اسرائیل تعهّد گرفتیم که غیر خدا نباشید و غیر خدا نکنید و به خوبی، حقوق والدین، نزدیکان، یتیمان، و فقرا را رعایت کنید و به مردم، سخن خوب که همان سخن خداست را بگویید و نماز را اقامه کنید و زکات را ادا کنید. اما شما یهودیان به جز تعداد کمی‌تان همگی از این دستورات روگردان شدید و اکنون نیز به آن پشت می کنید. ✍️ شرح: غیر خدا نبودن و غیر خدا نکردن یعنی اطاعت نکردن از دستورات هر کس که مخالف و خدا حرف می زند. 📖 و إِذْ أَخَذْنا ميثاقَ بَني‏ إِسْرائيلَ لا تَعْبُدُونَ‏ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكينِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلاَّ قَليلاً مِنْكُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ (بقره، 83) آیه شماره 215 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 36) 🌷 امام صادق (ع): است، ملعون، دانشمندی كه عالم درباری یک حاکم ظالم شود و او را در ظلم و ستمکاری اش يارى دهد. است، ، دشمن على بن ابى طالب (ع). زيرا تا کسی دشمن رسول خدا نباشد، دشمن علی (ع) نمی شود و هر كس دشمن رسول خدا باشد، خدا او را در دنيا و آخرت می كند. 📖 ملْعُونٌ مَلْعُونٌ عَالِمٌ يَؤُمُّ سُلْطَاناً جَائِراً مُعِيناً لَهُ عَلَى جَوْرِهِ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مُبْغِضُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَإِنَّهُ مَا أَبْغَضَهُ حَتَّى أَبْغَضَ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مَنْ أَبْغَضَ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَعَنَهُ اَللَّهُ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ . 📚 کنز الفوائد , جلد۱ , صفحه۱۴۹ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 عمل (شماره 6) س: بارها تصمیم به مراقبه می گیریم، اما در آخر شب می بینیم که اتفاقاً امروز بیشتر خطا کرده ایم؛ علت چیست؟ ج: معلوم می شود بیشتر مراقبه را از دست داده ای. روی عادت کار کرده ای و به گناه عادت کرده ای و گناه یکی پس از دیگری با چشم و گوش زبانت صادر شده است. مجدداً باید تصمیم به مراقبت بگیری. س: یکی از علماء می فرمودند: «مراقبت فقط با گدایی کردن درِ خانه ی خدا حاصل می شود.» آیا این صحیح است؟ ج: بنا شد ما «کتاب الله و عترتی» را داشته باشیم. خدا این طور می گوید: «مواظب باش گناه نکنی»؛ یعنی مراقب باش. س: اگر منظور این باشد که مثلاً توفیق مراقبه را هم از خدا بخواهیم، آیا این با قرآن و عترت موافق هست یا نه؟ ج: کسی که می خواهد مراقبت کند، احساس می کند الآن نفس از این کار عاجز است. نفس به گناه عادت کرده و ترک گناه برایش سخت است و زیر بار نمی رود. آن وقت باید دست به دامن خدا و اولیاء خدا شود. اما اگر نشود، معلوم می شود راست نمی گوید. س: علت غفلت از مراقبه چیست؟ ج: انسان، مادی است و نیازهای مادی دارد. تأمین نیاز مادی توجه می خواهد. وقتی انسان می خواهد برود نان بخرد، باید به این جریان توجه داشته باشد. وقتی می خواهد نزد پزشک برود، توجه می خواهد. توجه به این ها غفلت از خداست. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌺 توصیه های امام کاظم (ع) به هشام (شماره 5): ✅ ای هشام! انسانها را برای از خدا خلق کرده اند و هیچ نجاتی جز با از خدا میسّر نيست. لازمه از خدا دانستن دستورات و خداست، و مقدمه این دانستن، یادگیری احکام و است و این یادگیری به وسیله عقل صورت می پذيرد. 📖 يا هِشَامُ نُصِبَ اَلْخَلْقُ لِطَاعَةِ اَللَّهِ وَ لاَ نَجَاةَ إِلاَّ بِالطَّاعَةِ وَ اَلطَّاعَةُ بِالْعِلْمِ وَ اَلْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ وَ اَلتَّعَلُّمُ بِالْعَقْلِ يُعْتَقَدُ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه ۳۸۳ به بعد 📣 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
راز انحرافات صد و هشتاد درجه اى بعضی ازِ انقلابیون چیست؟ راه جلوگیری از انحراف کدام است؟ 🌷 امام خامنه ای: وقتهاى امتحان و لحظات هواى نفس، مثلًا اگر كسى پولكى است، هنگامى كه بين پول و حفظ ايمان، سر دوراهى قرار بگيرد، ايمان مى پرد و تمام مى شود. بعضى ها دچار وسوسه هاى نفسانى و شهوات جنسى هستند؛ بعضى ها دچار مقام پرستى اند؛ هركسى يك طورى است. هركدام از ماها لغزشگاهى داريم؛ به قول فرنگى ها، پاشنه ى آشيل و چشم اسفنديارى داريم؛ آنجا گيجگاه و ضربت خور ماست؛ به خدا پناه ببريم كه آن ضربت خور پيش نيايد. راهش . كه من مكرر در همين جلسه و جلسات ديگر راجع به آن صحبت كرده ام، يعنى دائم مراقب خود بودن. انسان راز بعضى از تحول هاى صد و هشتاد درجه اىِ از اول انقلاب تا الآن را اينجا مى فهمد. (20/ 08/ 1383) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی. این، تنها راه جلوگیری از انحراف است. پند 99 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ صراط مستقیم چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن از زبان بندگانش: ای مولای ما! ما فقط توییم و از دستورات تو می کنیم و در مسیر تو شدن، فقط از تو کمک می خواهیم. ما را به سمت شدن و از خودت که همان مسیر اعتدال است، راهنمایی کن! مسیر کسانی که به آنها نعمت از دستورات خودت را داده‌ای؛ نه مسیر کسانی که به خاطر افراط در دنیاگرایی، از تو را رها کردند و مورد غضب تو قرار گرفتند؛ و نه مسیر گمراهانی که به خاطر تفریط در دنیاگرایی، از تو را رها کردند. ✍️ شرح: عبد خدا شدن یعنی اطاعت از دستورات و خدا مثل یک عبد. این صراط مستقیم است. 📖 إيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعينُ * اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ * صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّينَ (حمد، 5 تا 7) آیه شماره 216 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
😡 لعنت بر چه کسانی؟ (شماره 37) 🌷 امام صادق (ع): است، ، كسى كه به یک مسلمان، نسبت کافری بدهد . هر كس تهمت كافرى به یک مؤمن بزند، مانند آن است كه او را كشته باشد. است ، زنى كه شوهرش را اذیت کند و او را اندوهگين سازد. سعادتمند است، سعادتمند، زنى كه شوهرش را احترام کند و او را اذیت نکند و از او در همه حالاتش فرمان ببرد. 📖 ملْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ رَمَى مُؤْمِناً بِكُفْرٍ وَ مَنْ رَمَى مُؤْمِناً بِكُفْرٍ فَهُوَ كَقَتْلِهِ مَلْعُونَةٌ مَلْعُونَةٌ اِمْرَأَةٌ تُؤْذِي زَوْجَهَا وَ تَغُمُّهُ وَ سَعِيدَةٌ سَعِيدَةٌ اِمْرَأَةٌ تُكْرِمُ زَوْجَهَا وَ لاَ تُؤْذِيهِ وَ تُطِيعُهُ فِي جَمِيعِ أَحْوَالِهِ 📚 کنز الفوائد , جلد۱ , صفحه۱۴۹ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 عمل (شماره 7) س: لطفاً درباره ی محاسبه ی اعمال و نحوه محاسبه توضیح دهید؟ ج: محاسبه معلوم است. شب ها که انسان می خواهد بخوابد و دست از کار بکشد، ببیند صبح تا کنون چه کرده است. یک حساب اجمالی از کارهایی که با چشم، گوش، زبان، دست و پا انجام داده است، بکشد و ببیند در آن گناه بوده است یا نه. اگر گناه بوده است، استغفار کند و تصمیم بگیرد از فردا دیگر انجام ندهد. اگر گناه نبوده است، سپاس گزاری کند و فردا ادامه دهد؛ ان شاء الله. اما مراقبت مهم تر از محاسبه است؛ چون اگر مراقبه نباشد، حرام از دست انسان درمی رود. مراقبت نمی گذارد این اتفاق بیفتد. اگر انسان دو سه هفته مراقبت کند، می تواند بر اعضا مسلّط شود که دیگر کار حرام از او سر نزند و الّا اگر در انجام عمل، مراقبت نباشد و طبق عادت معمول عمل کند، از دست او درمی رود. آن وقت شب باید با محاسبه آن را گیر بیاورد. مراقبه، کار محاسبه را هم آسان می کند. س: مؤاخذه چطور؟ ج: مؤاخذه طلب شما. مؤاخذه کار خداست. شما مؤاخذه نکن. شما اگر همین دو را انجام دهی، کار درست می شود. س: بعضی در محاسبه ی نفس، عملی انجام می دهند و زود متنبه می شوند و اگر کار بدی بوده، فوراً استغفار می کنند. آیا این هم احتیاج به محاسبه ی چند دقیقه ای دارد؟ ج: نه دیگر؛ چون ممکن است این را بفهمد و کارهای دیگر را طبق عادت انجام دهد و نفهمد. باید آخر شب یک حساب اجمالی کشید. س: آیا این درست است که انسان از یک چیز حلال که دلش می خواهد، صرف نظر کند یا آن را محدود کند تا نفس مهار شود؟ ج: نه؛ خدا این را نگفته است. فقط باید جلو حرام را بگیریم. اگر حلال را هم اضافه کنی، بار سنگین می شود و نفس از زیر آن فرار می کند. خدا عمداً بار را سبک گرفته که راحت بتوانیم بلند کنیم. همین دو را انجام بده. بقیه ی آن حلال است. استفاده کن. طوری نیست؛ منتهی این دو را سخت بگیر. اگر به اینجا رسید، به هیچ وجه حرف او را قبول نکن. اگر این کار را بکنی، هیچ اشکالی ندارد. انجام حلال مانعی ندارد. س: چگونه عیوب خود را پیدا کنیم؟ ج: عیوب ما که مخفی نیست. خیلی ظاهر و علنی است. خیلی چراغ لازم نیست که برداریم و داخل آن را بگردیم. پر است. همه ی آن عیب است. وقتی ایمان انسان ضعیف باشد، هم صفات روحی او عیب دارد و خراب است و هم اعمال او خراب است. جز با تقوا نه می شود اعمال را اصلاح کرد و نه صفات بد بیرون را. مراعات تقوا سه اصلاح در پی دارد: یک: اصلاح محیط زندگی. اگر مسلمان هایی که در یک محیط زندگی می کنند، تقوا را مراعات کنند، آن محیط، محیطِ زندگی انسان ها می شود. در آن دزدی نیست؛ ظلم نیست؛ ستم نیست و تمام خیانت ها و جنایت ها از آنجا منتفی است. دوم: اعمال انسان یک دست صالح می شود و دیگر عمل طالح وجود ندارد. چون ترک حرام می کند، همه ی اعمال او خوب است. سوم: صفات بد نفسانی اصلاح می شود و به صفات خوب تبدیل می شود؛ چون وقتی ایمان بالا رفت، ریشه ی صفات بد خشک می شود و ریشه ی صفات خوب کم کم فعال می شود و انسان صفات خوب پیدا می کند. این سه اصلاح، فقط زیر سر تقواست. 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
🌺 توصیه های امام کاظم (ع) به هشام (شماره 6): ✅ ای هشام! عاقلان، مادیات اضافه بر نیاز را ترك می كنند، چه رسد به مادیات . با آنكه ترك مادیات اضافه، مستحب است و ترك مادیات ، است. 📖 یا هشام إِنَّ اَلْعُقَلاَءَ تَرَكُوا فُضُولَ اَلدُّنْيَا فَكَيْفَ اَلذُّنُوبُ وَ تَرْكُ اَلدُّنْيَا مِنَ اَلْفَضْلِ وَ تَرْكُ اَلذُّنُوبِ مِنَ اَلْفَرْضِ. 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه ۳۸۳ به بعد 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ لازمه تعقیب هر هدفی در سیاست خارجی چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: صحبت عمده ى ما به اقتضاى رابطه ى محبت آميز و صميمانه كه بين ما و دوستان سياست خارجى وجود دارد، عبارت است از توصيه ى به . شما هر هدفى را كه بخواهيد در سياست خارجى در چهارچوب اعتقادات و ايمانتان تعقيب كنيد، به حصن و حصار مستحكم در درون خودتان احتياج داريد. (25/ 05/ 1383) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی. پند 100 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen