#شعر_روز
قاسم صرافان:
آسمان دلگیر بود اینجا، زمینش خسته بود
قرنها بال کبوتر، پای آهو بسته بود
سرزمین عشق بود اما سلیمانی نداشت
ملک عاشقها هزاران سال سلطانی نداشت
باده نوشان شهرشان یک عمر بیمیخانه بود
دست پیمان بستهی این قوم بیپیمانه بود
تا سحرگاهی ورق برگشت و خوش شد سرنوشت
آمد و خاک خراسان تکهای شد از بهشت
کعبه و حج فقیران بود، میدانی چه کرد؟
آمد و ذیقعده در تقویم ما ذیحجه کرد
سرزمین تشنهی ما بعد از آن میخانه داشت
ساقی خوش ذوق در میخانه، سقاخانه داشت
بعد از آن دستان ما در دست گوهرشاد بود
مثل عیسی قبلهی ما پنجره فولاد بود
تا که او را دیده، بند از پای آهو وا شده
از همان روز است چشمان آهوان زیبا شده
از همان روز است این دلها کبوتر می شدند
از تماس چوبپرها صاحب پر میشوند
چشم واکن کور مادرزاد! گنبد را ببین
نور صحن عالم آل محمد (ص) را ببین
چشم وا کن پارهای از پیکر پیغمبر است
یا علی گویان بیا! همنام جدش حیدر است
گوش کن اینجا دل هر سنگ میگوید رضا
سینه نقاره با آهنگ می گوید رضا
نور میگوید رضا انگور میگوید رضا
مشهد از نزدیک قم از دور میگوید رضا
مُهر میگوید رضا سجاده میگوید رضا
خضر اینجا بر درت افتاده می گوید رضا
السلام ای شمس! محتاج نگاهی ماندهایم
در شب تاریک و مرداب سیاهی ماندهایم
یک نظر کن تا که از دیوار ظلمت رد شویم
شاهد «نورٌ عَلی نورِ» تو در مشهد شویم
جناب آقای «شهریار بحرانی» در دومین نشست پیاپی در صد و بیست و یکمین همایش ماهانة مؤسسه فرهنگی هنری موعود، «نقشههای شیطانی کفّار بر پرده سینمای غرب» را به بحث نشست. کارگردان و فیلمساز فیلمهای «ملک سلیمان» و «مریم مقدّس» که پیش از این در نشست صد و بیست و یکم دربارة نگرش آخرالزّمانی غرب و بازتاب آن در سینمای هالیوود پرداخته بود، در این نشست به فیلمهایی اشاره کردند که در آن نحوة تحقّق برپایی جهان تک حکومتی تحت نظر شیطان به صورت صریح یا ضمنی بیان شده است.
در مقدّمة این سخنرانی، شهریار بحرانی، اعلام کردند که 90% بودجة هالیوود صرف فیلم های فانتزی و دنیای علمی- تخیلی میشود که در واقع بیان فانتزی از عالم دخان و عالم اجنّه است و جالب اینجاست که این فیلمها همواره فروش بسیار بالایی در سینمای غرب داشتهاند. از جمله این فیلم ها «اودیسه کیهانی» است که در این فیلم به طور ضمنی آفرینش انسان بر طبق نظریه تکامل داروین بیان میشود و همچنین از تأثیر موجودات غیرانسانی و فرازمینی در ارتقای بشر سخن به میان میآید. این فیلم را میتوان خلاصه عقیده هالیوود دربارة مبحث آفرینش و آیندة انسان است.
تغییر دائقه به سمت موجودات شیطانی
استاد بحرانی با پخش قطعاتی از فیلمهای مختلف بیان کردند که از دهة 60 م. به این سو، فیلمهای هالیوود به سمت نمایش عالم ماورائی و دخان از دریچه های مختلف نموده است. این موجودات به صورت موجودات فضایی (مثل یو.تی.)، جنهای آبی رنگ (مثل انیمیشنهای اسمورفها، مگامایند و علاءالدین و فیلم آواتار و...)، شیاطین، جادوگران و ارواح (مثل فیلم هگزان که نخستین فیلم در این زمینه بود و در زمان ساخت خودش اجازه نشر نیافت و همچنین مجموعه فیلمهای جنگیر، طالع نحس و...)، نشان داده میشود.
علاوه بر این در فیلمهای متعددی راههای مختلفی برای نشان دادن «راه ورود» به عالم دخان نشان داده شده است. در این میان مرسومترین راه نشان داده شده در فیلمهای علمی تخیلی، سوار شدن بر سفینه یا وسیله ای است که به فضا میرود و در نهایت موجب ارتباط با موجودات فضایی میشود (مثل فیلم ارتباط (Contact)). از جمله راه های دیگر ورود به عالم دخان، ورود به زیر زمین (مثل فیلم آلیس در سرزمین عجایب و ماتریکس)، از طریق آینه (آلیس در سرزمین عجایب 2)، ورودیهایی که فقط انسانهایی با ویژگی خاصّ خونی میتوانند از آن گذر کنند (مثل فیلم هری پاتر و ورود به «ایستگاه کینزکراس» و «کوچه دیاگون» و فیلم پرسی جکسون و ورود او به کوه «المپ» و...)
با این حال همگی این فیلمها حتّی اگر علی الظاهر موجودات فضایی یا غیره را نشان میدهند؛ در واقع به عالمی خاص و موجوداتی خاص اشاره دارند: موجودات دخانی (دودی- جنّی شیطانی) در عالم دخان.
از نظر استاد بحرانی جبهة باطل حاکم بر هالیوود به فراماسونها و ایلومیناتها تقسیم میشوند که هرچند هر دو توسط ابلیس لعین اداره میشوند، در روش با یکدیگر اختلاف نظر دارند و به همین خاطر است که گاهی در فیلمها علیه نمادها و روشهای یکدیگر سوگیری مینمایند. با این حال در نهایت هر دو به یک مقصد میروند: عادت دادن انسانها به موجودات مخوف ماورائی از طریق فیلمها و مستندها و القا کردن این موضوع که این موجودات، هرچند سیاه، کریه و خطرناک به نظر میرسند، امّا در نهایت به انسانها کمک میکنند تا پنجرههای نو و جدیدی را بگشایند.
کارگردان کهنهکار کشور، اعلام کرد هالیوود تا حدود زیادی به این مقصد نزدیک شده است تا جایی که امروزه به خصوص در کشورهای اروپایی و غربی شاهد تغییر ذائقة مردم به سمت فیلمهای ترسناک و تیره و شیطانی هستیم.
فیلمهای ترسناک درخدمت بی خدایان
استاد بحرانی با معرفی برخی فیلمهای غربی، بیان کردند که در ژانر فیلم های ترسناک با اجنّه و موجودات شیطانی مواجه میشویم که در واقع مخاطب را به شدّت میترسانند؛ امّا در همین جاست که «منجی» معرفی میشود. در این فیلمها (از جمله جنگیر و بچّه رزماری) خداوندی نیست؛ چنانچه تفکّر غالب بر هالیوود که همان اومانیسم است، چنین بیان می کند که «خدا مرده است»! در چنین دنیایی، وقتی که شیطان در انسانها و مردم جهان رخنه میکند، مردم بیدفاع میمانند و خداوند و نیروی معنوی بالاتری از شیطان وجود ندارد که بتواند بر او حاکم شود؛ در نتیجه انسان، مقهور شیاطین معرفی میشوند و ناچار در برابر حاکمیت آنها.
در این قسمت از سخنرانی نیز بخشهایی از فیلمهای «آلیس در سرزمین عجایب»، «دروازه پن»، «روز استقلال»، و... و موجودات دخانی ترسناک آن نمایش داده شد. متاسفانه مسئولان فرهنگی ما با بیتوجّهی نسبت به این آثار، از خطرات آنها غافلند و بسیاری از فیلمهای نامبرده در تلویزیون به نمایش درآمده است.
فیلم پایانیای که به نمایش در آمد «پسرجهنّمی» بود. در این فیلم به وضوح بیان میشود که منجی انسانها، شیاطین هستند و انسانها جز به وسیلة آنها نمیتوانند نجات بیابند. بدین ترتیب با فیلمهای مختلف اعلام میکنند که فصل حاکمیت انسانها به پایان رسیده و فصل حاکمیت شیطان است. چنانچه این پیام را به صراحت در فیلم «بچه رزماری» 1960م. اعلام کردند.
فساد بیامان، با گشوده شدن دروازههای دخان
در این بخش از نشست، از جدیدترین اثر مؤسسه فرهنگی هنری موعود عصر با عنوان «بنیاسماعیل، بنیاسرائیل و آخرالزّمان» اثر محقّقانة استاد «اسماعیل شفیعی سروستانی» رونمایی شد و پس از آن، سردبیر ماهنامة موعود با سخنرانی کوتاهی حاضران را راهی کردند.
مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) در ادامة سخنان استاد شهریار بحرانی افزودند که هر چند در گمان مردم ما هدف سینما، سرگرمی است و همواره فیلم دیدن با عبارت «پپسی، ساندویچ» و «تخمه خوردن» همراه بوده است، امّا سینمای غرب و به خصوص هالیوود، با هدف سرگرمی فیلم نمیسازند. بسیاری از استراتژی های کلانی که غرب میخواهد در جهان به اجرا دربیاورد، ابتدا توسط سینما «آزمایش و ارزیابی» میکند و اصطلاح سینمای استراتژیک از اینجا برمیخیزد. بخشی از وظایف تعریف شده سینما، زمینهسازی برای تحقّق استراتژی کلان بنیاسرائیل است. استراتژیای که به زعم بنیاسرائیل، تحقّق همان وعدة خداوند به حضرت ابراهیم(ع) درباره حاکمیت بر سرزمینهای «نیل» تا «فرات» و حاکمیت جهانی آنها بر تمامی مردم میباشد.
استاد سروستانی با اشاره به سخنان نویسنده شهیر، ادوراد سعید اشاره کرد. او در یکی از کتاب هایش پتانسیلهای مشرق زمین که مردم غرب به ان حسادت میورزند، برمیشمارد و در انتها میگوید که همة این کین ورزیها، به چالشی آخرالزّمانی بازمیگردد.
استاد سروستانی در ادامه از یکی از خاخامها سخنی نقل کردند که میگوید: «دعوای ما [و مسلمانان] بر سر تاریخ دیروز نیست. بلکه بر سر تاریخ آینده است.»
ایشان در جمع بندی این دو سخن افزودند:
«کشاکش غرب با شرق، جنگ دربارة آینده است. شرقیان میبایست در تمامی تحلیلها و چالشهای اقتصادی، سیاسی و... با آن درگیر هستند، همواره این موضوع را مدّ نظر قرار دهند و اگر شیعیان و مسلمانان و سیاستمداران شیعه و معلّمانِ آنها در مطالعاتشان این موضوع را لحاظ نکنند، همیشه ضربه میخورند. چرا که تاریخ فردا در نظر بنیاسرائیل چیزی نیست؛ جز حکومت جهانی یهودیانة شیطانی. هر چند مسلمانان از این موضوع غافلند؛ امّا تمام قدم برداشتنهای غربیان در همین مسیر و به سوی این مقصد است.»
تحلیلگر و محقّق حوزة غرب شناسی هشدار داد که هالیوود تمام تلاش خود را کرده است تا «دروازههایی» را به سوی عالم دخان بگشایند. این دروازهها نه فانتزی و دروغین، بلکه واقعی است و هر چند از چشم بشر پنهان است، راهی است به سوی موجودات ماورائی. چنانچه در روایتی از امام صادق(ع) بیان شده است که هزاران موجود غیر از انسانها و دوازده هزار عالم غیر از عالم دنیا آفریده شدهاند که برخی از آنها هفت برابر دنیای ما هستند.
ایشان با اعلام اینکه امامان معصوم(ع)، حجّت و راهنما و امام در تمامی این دوازده هزار عالم هستند افزودند:
«عالم دخان، عالم اجنّه و عالمی پوشیده از چشم ماست؛ امّا دروازه هایی به سمت آن دنیا وجود دارد که بر دو طرف حرام است که رفت و آمدی از طریق آن صورت بگیرد؛ مگر آنکه مؤمنان محض به اذن الله به آن سوی دروازه بروند و همچنین شیطان پرستان نیز با انجام مناسک شیطانی، فساد، جرم و گناه راهی به آن سوی دروازههای عالم دخان مییابند.»
نویسنده کهنهکار کشورمان با اشاره به مبحث مجموعه کتابهای «قبیلة لعنت» (به قلم خود استاد شفیعی سروستانی)، بیان کردند که اشرار یهود، از گذشتههای دور در مسابقه با بنیاسماعیل برای رسیدن به حکومت جهانی به نیروهای شیطانی جنّی روی کردهاند و در بسیاری از فرهنگها و اساطیر ردّ آن به جا مانده است و این موضوع تا امروز ادامه دارد. ایشان افزودند:
«در حالی که بسیاری از ما گمان میکنیم که امروزه در جهان مدرن، جادو و جادوگری وجود ندارد، با مراجعه به آمار میبینیم برای مثال در «انگلیس» 80 هزار جادوگر در دهه 2010م. وجود داشت و در هیچ کجای جهان به اندازة آمریکا، آلودگی به سحر و جادو در میان مناصب حکومتی وجود ندارند چرا که سران آنها که همگی از اعضای مجامع مخفی ایلومیناتی هستند، می خواهند از این مسیر شیطان را یاری بدهند تا شیطان نیز به آنان یاری بدهد.»
استاد شفیعی سروستانی به آئین «قربانی کردن برای شیاطین» اشاره کردند که نیروهای شیطانی از مسیر قربانی کردن انسانها نیرو میگیرند و افزودند:
«هر چه این قربانی، پاکتر، نجیبتر و بیگناهتر باشد، انرژیای که آنان میگیرند، بیشتر و ارتباط سهلتر میشود. در این میان شیطانپرستان برای قربانی، بچههای پاک و بیگناهان شیعه را انتخاب میکنند که از همه معصومتر و پاکترند؛ حال میتوان دریافت که چرا «یمن» و «عراق» اینهمه قربانی بدهند.»
استاد سروستانی تأکید کردند که هدف نهایی بنیاشرائیل، تسلط به تمامی جهان است و این حکومت جهانی وقتی اتفاق میافتد که زمین مملوّ از ظلم و جور شود و سینما و رسانهها نقش عمده ای در ترویج این فساد و قبحشکنی دارند. ایشان هشدار دادند:
«هنوز تمامی دروازههای عالم دخان باز نشده است و وقتی تمامی دروازههای عالم دخان از مسیر فساد باز شود، واقعهای که در فیلم «ملک سلیمان» شاهد آن بودیم، اتفاق میافتد. یعنی حشر و نشر مردم با قبایح و ارتباط مستقیم با نیروهای شیطانی دیگر امان و پناهی برای مردم باقی نخواهد گذاشت. چنانچه که در دعای عهد میخوانیم: «خداوندا تو گفتی که فساد به دست مردم در خشکی و دریا ظاهر میشود و این محقّق شد؛ حال برسان منجی ما را.»
استاد سروستانی سخنان خود را با چند توصیه به پایان رساندند:
«می بایست از همنشینان فسق و فجور پرهیز کنیم و همچنین خانه دل را از هرگونه اعمال قبیح، از جمله کینه و حسد که آشیانه شیطان است، پاک سازیم و روح را با ادعیه و تعقیبات (از جمله دعای عهد در هر صبح و صلوات ضرّاب اصفهانی در عصر جمعه) تقویت نماییم؛ بلکه سپری در برابر هجوم شیاطین و دخانیان بسازیم تا از فتنههای آخرالزّمان به سلامت گذر کنیم و خود را به مولایمان برسانیم؛ انشاءالله.
این نشست همانند نشستهای پیشین با قرائت نوای دلنواز «زیارت آل یاسین» به پایان رسید. لازم به یادآوری است که نشستهای ماهانه موعود در آخرین پنج شنبه هر ماه شمسی برگزار میگردد و شرکت در آن برای همه آزاد و رایگان میباشد.
امام علىّ بن موسى الرضا (ع)، در يكى از بهترين لحظات نيايش خود، يعنى قنوت نماز ظهر جمعه، سرود بى قرارى و انتظار سر مى دهند و براى فرج و ظهور آن بزرگوار اينگونه دعا مى كنند:
ارالها! كار ظهور بنده شايسته و خليفه راستينت (امام مهدى (عج)) را اصلاح فرما؛ همانگونه كه كار پيامبر و فرستادگانت را اصلاح نمودى و از فرشتگانت، نگاهبانانى بر او بگمار و از سوى خويش، با روح القدس او را يارى و پشتيبانى فرما. ديده بانانى از پيشرو و پشت سر همراه وى گردان تا از هر بدى، نگاهش دارند. ترس و هراس او را به امن و امان دگرگون ساز، كه او تو را مى پرستد و هيچ چيز را همتا و همانند تو نمى داند، پس براى هيچيك از آفريدگانت، برترى و چيرگى نسبت به ولىّ خودت قرار مده و او را در جهاد با دشمنت و دشمنش اجازت فرما و مرا از ياران او به شمار آور! كه همانا تو بر هر كارى توانايى.»
«بحارالأنوار»، ج 89؛ «مصاح المتهجد»، ص 367؛ «جمال السبوع»، ص 413.
بر ید باد صبا خاطری پریشان داشت
مگر حدیثی از آن زلف عنبر افشان داشت
نسیم زلف نگار از نسیم باد بهار
فتوح روح روان و لطافت جان داشت
صبا ز سلسله گیسوی مسلسل یار
هزار سلسله بر دست و پای مستان داشت
بیادم از نفس خرم صبا آمد
گلی كه لعل لبی همچو غنچه خندان داشت
هزار نكته باریك تر زمو اینجاست
به صد كرشمه زاسرار حسن جانان داشت
صبا دمید خورآسا زمشرق ایران
مگر كه ذره ای از تربت خراسان داشت
مقام قدس خلیل و منای عشق ذبیح
كه نقد جان بكف از بهر دوست قربان داشت
مطاف عالم امكان زملك تا ملكوت
كه از ملوك و ملك پاسبان و دربان داشت
به مروة صفه ایوان او صفا بخشد
حطیم و زمزم از او آبرو و عنوان داشت
به قاف قبه او پر نمی زند عنقا
بر آستانه او سر همای گردون داشت
قصور خلد ز مقصوره تو یافت كمال
زخدمت در آن روضه رتبه رضوان داشت
تویی رضا كه قضا و قدر سرتسلیم
بزیر حكم تو ای پادشاه شاهان داشت
به «مفتقر» بنگر كز عزیز مصر كرم
به این بضاعت مزجاة چشم احسان داشت
(مرحوم كمپانی)
نجوای عاشقانه
ای بالانشین كه دریچه های آسمان به سمت رواقهای بارگاه تو باز می شود! تشنه شفاعت خویش را پیاله رضایتی ببخش و در سایه زیارت خوانی اش رضایش كن!
ای آبروی آسمان و زمین كه همه منظومه ها گرد گنبد طلایی تو در طوافند! دلهای شب زده ما را به نور ایمان شكوفا كن و با حرف و حدیث خلوت خدا آشنا!
ای تمنای روشن آسمان! كمتر از آهوی بی پناه نیستم، مرا هم ضمانت كن! به سرا پرده خویشت بخوانم و هم صحبت كبوتران آستانه ات كن!
ای غریب نواز! زخمهای بی شماره ام به دستهای نوازش تو محتاج است. ای تكیه گاه هشتمین كه دقیقه ها با آهنگ نقاره خانه تو كوك می شوند! بی پناه خویش را دریاب!
✨ولادت امام رضا(علیه السلام)مبارک
شب شعری به بالهای خیال
پر زدم سوی استانه ی تو
به هوای کبوتران حرم
بنشستم به بام خانه تو
عاشق گنبد طلا بودم
که به دور و برش ،روان باشم
بنشینم به گنبدت اقا
به تماشای زائران باشم
ابر چشمان زائران جاری...
بوی نم می دهد خراسانت
در حریم تو می شود تکرار
داستان ِ نمازبارانت...
من به دنبال حس ازادی
پر زدم صحن انقلابت را
زسقاخانه ات طلب کردم
کاسه چل کلید ابت را
صحن جمهوری ات به پا کرده
در دلم انقلاب اسلامی
می روم با دلی پر از امید
در طواف حرم به ارامی
ای به قربان گنبد زردت
رخ زرد مرا ، مطلا کن
سخنت،افتخار نیشابور
بار دیگر حدیث املا کن
برخلاف همیشه من اینبار
رو به دار الحفاظ می ایم
تا بخوانم حدیث سلسله را
با دلی پر گداز می ایم
السلام علیک یامولا
اجر هفتاد،حج مقبولی
السلام علیک یا مظلوم
به فدایت که یار مخذولی
توگل نازنین ُ بی عیبی
من همان خار ِ این حرم هستم
من نمک گیر این حرم بودم
من نمک خوارِ این حرم هستم
تو امین خدا به روی زمین
تو امانِ تمام ایرانی!
خِطه ی ما عروس ایران،تو
خال کنج لب ِ خراسانی
✨
وعده عذاب خدا به اغنیا و ثروتمندان در قرآن
جمع کردن ثروت یکی از عوامل ایجاد شکاف طبقاتی بین جامعه است. قرآن کریم به زراندوزانی که هرگز با پول خود انفاق نميکنند و گرههای اقتصادی مردم و جامعه را نميگشایند وعده عذابی دردناک داده و ميفرماید: «وَ الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيم* يَوْمَ يُحْمى عَلَيْها فِي نارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوى بِها جِباهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ هذا ما كَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ فَذُوقُوا ما كُنْتُمْ تَكْنِزُونَ»؛
«کسانی که زر و سیم را گنجینه کرده، آن را در راه خدا هزینه نميکنند، ایشان را به عذابی دردناک بشارت ده، روزی که آن [گنجینه]ها را در آتش بگذارند، و پیشانی و پهلو و پشت آنان را با آنها داغ کنند [و گویند😏 این است آنچه برای خود اندوختید؛ پس [کیفر] آنچه را مياندوختید، بچشید.»
توبه/34 و 35.
🔴نماز آیات
🔵احکام نماز آیات
١- از وقتى که خورشید یا ماه شروع به گرفتن مىکند انسان باید نماز آیات را بخواند و بنابر احتیاط واجب باید به قدرى تاخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند.
٢- اگر خواندن نماز آیات را به قدرى تاخیر بیندازد ، که آفتاب یا ماه شروع به باز شدن کند ، باید نیت ادا و قضا نکند ولى اگر بعد از باز شدن تمام آن،نماز بخواند ، باید نیت قضا نماید.
٣- اگر مدت گرفتن خورشید یا ماه بیشتر از خواندن یک رکعتباشد ولى انسان نماز را نخواند، تا به اندازه خواندن یک رکعت به آخر وقت آن مانده باشد باید نیت ادا کند بلکه اگر مدت گرفتن آنها به اندازه خواندن یک رکعت هم باشد بنابر احتیاط واجب باید نماز آیات را بخواند و ادا است.
4- موقعى که زلزله و رعد و برق و مانند اینها اتفاق مى افتد، انسان باید فورا نماز آیات را بخواند و اگر نخواند معصیت کرده و تا آخر عمر بر او واجب است و هر وقتبخواند ادا است.
🔵روش خواندن نماز آیات
گفتنی است، قرائت نماز آیات واجب شرعی است؛ آنچه در زیر می خوانید طریقه قرائت نماز آیات است:
نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد ، که به دو روش خوانده می شود .
صورت اول: بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد براى رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.
صورت دوم: بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسمالله به عنوان یک آیه خلاف احتیاط است) از سورهاى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگرى از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سورهاى که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیهاى از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به یک آیه از سورهاى اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.
اکنون به عنوان نمونه، نماز آیات را به شکل کوتاه آن با تقسیم سوره "قدر" بیان می کنیم:
پس از نیت ، با گفتن "الله اکبر" نماز را شروع می کنیم.
سوره حمد را بخوانید و حالا پس از بسم الله الرحمن الرحیم ، آیه اول سوره قدر را بخوانید
به رکوع بروید
برخیزید و آیه دوم سوره قدر را بخوانید (بسم الله الرحمن الرحیم نمی خواهد فقط آیه بعدی سوره قدر) به رکوع بروید
برخیزید و آیه سوم سوره قدر را بخوانید ؛ به رکوع بروید
برخیزید و آیه چهارم سوره قدر را بخوانید ؛ به رکوع بروید
برخیزید و آیه پنجم سوره قدر را بخوانید ؛ به رکوع بروید
به سجده بروید( دو بار سجده مثل نماز عادی )
رکعت دوم را مانند رکعت اول بخوانید ، فقط در رکعت دوم می توانید قنوت را هم بخوانید
سپس رکوع پنجم را بعد از قنوت بجا آورده، سر از رکوع برداشته و به سجده می روید .
با تشهد و سلام ، نماز را به اتمام می رسانید .
ضمناً این نماز را می توان به جماعت خواند، چرا که جز نمازهای واجب می باشد .