٫شعرـروز
نگاه تو
كيستم من؟ سائلى در پاى ديوار شما
با همه فقر و تهيدستى خريدار شما
ديده ام را شسته ام يك عمر از خون جگر
در هواى لحظه اى از فيض ديدار شما
چون درخت خشك دارم بر فلك دست نياز
بلكه يابم حاصلى از نخل پر بار شما
سر برون آورده ام چون رشته از شمع خموش
تا مگر نورى نصيبم كرد از نار شما
پيشتر از آن كه بگذارند نامى روى من
بوده نامم با خطّ خوانا به طومار شما
پاى تا سر دردم و باشد دوايم يك نگاه
اى شفاى عالمى در چشم بيمار شما
فخر بر بلبل فروشم، ناز بر گل آورم
گر چو خارى سر برون آرم ز گلزار شما
غلامرضا سازگار
سيماى اهل سلوك در نهج البلاغه
استاد شهيد آيتالله مطهرى (ره):
در «نهجالبلاغه»، مطالب مربوط به اهل سلوك و عبادت فراوان آمده است. به عبارت ديگر، ترسيم هايى از چهره عبادت و عبادت پيشگان شده است؛ گاهى سيماى عبّاد و شلّاك از نظر شب زندهدارى ها، خوف و خشيت ها، شوق و لذّت ها، سوز و گدازها، آه و ناله ها، تلاوت قرآن ها ترسيم و نقّاشى شده است، گاهى واردات قلبى و عنايات غيبى كه در پرتوى عبادت و مراقبه و جهاد نفس نصيبشان مى گردد، بيان شده است، گاهى تأثير عبادت از نظر گناه زدايى و محو آثار تيره گناهان مورد بحث قرار گرفته است، گاهى به اثر عبادت از نظر درمان پاره اى بيمارى هاى اخلاقى و عقده هاى روانى اشاره شده است و گاهى ذكرى از لذّت ها و بهجت هاى خالص و بى شائبه و بى رقيب عبّاد و زهّاد و سالكان راه به ميان آمده است.
منبع: مجموعه آثار استاد شهيد مطهّرى، ج 16، صص 420- 421.
عالم ولايى، پيمان ولايى
نگاه عقلى و علمى در كنار آموزه هاى دينى، بيانگر اين حقيقت است كه اين عالم، عالم ولايى است؛ يعنى عمود اصلى خيمه خلقت، انسان كامل يا امام و حجّت الهى است و عالم بر گرد ولايت او مى چرخد. هر فيض و عنايتى كه از سوى خدا به انسان برسد، به واسطه اين محور و اين عمود خيمه آفرينش است.
از اين سو، انسان مؤمن نيز اگر بخواهد در صراط مستقيم الهى گام بردارد و به سوى سعادت و نيك بختى در دنيا و آخرت جهت گيرى كند، بايد او نيز بر گرد محور ولايت بگردد و ولايى شود.
كه انسان ولايى يا مؤمن حقيقى، كسى است كه با امام خود، عهد و پيمانى ولايى دارد و در پيوند با اوست كه مى تواند هماهنگ با عالم حركت كرده و مسير صراط مستقيم را بپيمايد.
ولايت، باطن توحيد و عبوديت
بر اين حقيقت گران سنگ تأكيد مى شود كه ميثاق ولايت يا پيمان ولايى، چيزى جز همان پيمان بندگى خداوند و باطن آن نيست. خداوند در «قرآن»، به انسان ها يادآورى فرموده كه قبلًا (پيش از عالم دنيا) با آنان عهد و پيمان بندگى بسته است:
«أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ وَ أَنِ اعْبُدُونِي هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ؛ 1
اى فرزندان آدم! مگر با شما عهد نبستم شيطان را مپرستيد؟! زيرا وى دشمن آشكار شماست و اينكه مرا بپرستيد و صراط مستقيم همين است.»
(1). سوره ياسين، آيات 60 و 61.
تشنگى آور به دست
عالم عارف، آيت الله سيد احمد كربلايى:
آب كم جو، تشنگى آور به دست تا بجوشد آبت از بالا و پست؛ [آيا] هرگز شنيده شده كه زن بچّه مرده را گريه تعليم كنند؟ يا زن آبستن را زاييدن بياموزند؟ بلى. نائحهاى را كه اجاره كنند، يا بازى زاييدن بخواهند درآورند، محتاج به تعليم و آموختن خواهد بود ... اگر كسى خود را- فعلًا و حقيقتاً- در جهنّم ديد، محتاج به آموختن تضرّع و ابتهال نخواهد بود: «فَهُم و النّار كَمَن قد رَآها و هُم فيها مُعَّذبُون»؛ ايمان پرهيزگاران به آتش، همچون ايمان كسى است كه آن را ديده كه اهل آن در آن، گرفتار عذابند.
منبع: «تذكرة المتّقين»، ص 681.
💠 كشتار دسته جمعی عالمان دينی
🔸اميرالمؤمنين، علی(ع) فرمودند:
🔹«وَ يَكُونُ قَتلُ سَبعينَ مِنَ الصّالِحينَ (علماء الدين) وَ عَلي رأسِهِم رَجُلٌ عَظيمَالقَدرِ يُحرِقُهُ (اي سفياني) وَ يَذَرُ رَمادَهُ فِي الهَواءِ بَينَ جِلُولاءِ وَ خانِقينَ بَعدَ أَن يُقتَلَ فِي الكُوفَةَ اَربَعَةَ آلافٍ؛
🔹هفتاد نفر از صالحان (عالمان دينی) كشته میشوند كه سردسته آنها مرد با منزلتی است كه سفيانی او را میسوزاند و خاكسترش را ميان جلولاء و خانقين بر باد میدهد و اين پس از آن است كه در كوفه چهارهزار نفر كشته شدهاند.»
🗒 #علائم_ظهور || #سفیانی (۵ از ۷)
📚 #چهل_حدیث_مهدوی || 📗 #آخرین_نشانههای_ظهور || 📖 بحارالانوار، ج52، ص220؛ يوم الخلاص، ص635.
📲 @mouood_org
📲 @mouood_asaar
🌐 www.mouood.org
🌐 www.yaranshop.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ستونهای آسمان
🔸مضمون آیه ۲ سوره مبارکه رعد چیست؟
«وَالسَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ؛ و ما آسمان را با قدرت بنا کردیم، و همواره آن را وسعت میبخشیم!»
🔹آیا آسمان دارای ستون است؟
🔻جزئیات:
⏱ ۳ دقیقه و ۴۷ ثانیه
📥 کمتر از ۸ مگابایت
🗒 #معجزات_قرآن (1 از 5)
📹 #تصویری || #مستند
📚 #مستند_راز_آفرینش || 💽 #معجزات_قرآن
📲 @mouood_org
📲 @mouood_multimedia
🌐 mouood.org
💠 شيعه كشي فاجعهآميز در عراق
🔸امام صادق(ع) فرمودند:
🔹«كَاَنّي بِالسُّفياني اَو بِصاحِبِ السُّفيانيِّ قَد طَرَحَ رَحلَهُ في رُحبَتِكُم بِالكُوفَةِ فَنادي مُنادِيهِ: مَن جاءَ بِرَأسِ شيعَةِ عَليٍّ فَلَهُ اَلفُ دِرهَمٍ فَيُثَبُّ الجارُ عَلي جارِهِ وَ يَقُولُ هذا مِنهُم فَيَضرِبُ عُنُقَهُ وَ يَأخُذُ اَلفَ دِرهَمٍ. أَما اِمارَتِكُم يَؤمَئِذٍ لاتَكُونُ اِلاّ لِاَولادِ البَغايا كَاَنّي اَنظُرُ اِلي صاحِبِ البُرقَعِ فَيَحوُشَكُم ـ اي يجيئكم ـ فَيَعرِفَكُم وَلا تَعرِفُونَهُ فَيَغمزَبِكُم رَجُلاً رَجُلاً اَمّا انه لا تَكُونُ اِلاّ اِبنُ بَغيٍ؛
🔹گويا با سفياني يا رفيق او هستم كه در كوچههايتان در كوفه رحل اقامت افكنده و مناديش بانگ ميزند كه هر كه سر شيعه علي را بياورد، هزار درهم (جايزه) ميگيرد. همسايه به همسايهاش هجوم ميبرد و ميگويد اين هم از آنهاست و گردنش را ميزند و هزار درهم ميگيرد. فرمانروايي بر شما در آن زمان تنها از آن زنازادگان است. گويا كه به صاحب روبند مينگرم كه به سوي شما ميآيد و شما را ميشناسد و شما او را نميشناسيد يك به يك مردان شما را دچار ميكند، چرا كه او زنازادهاي بيش نيست.»
🗒 #علائم_ظهور || #سفیانی (۶ از ۷)
📚 #چهل_حدیث_مهدوی || 📗 #آخرین_نشانههای_ظهور || 📖 الغيبة؛ شيخ طوسي، ص273.
📲 @mouood_org
📲 @mouood_asaar
🌐 mouood.org
🌐 yaranshop.ir