eitaa logo
کتیبه l جستارهای تاریخ نگاری محمّد باقری
317 دنبال‌کننده
162 عکس
6 ویدیو
52 فایل
﷽ 💠 و انا عبدک الضعیف الذلیل الحقیر المسکین المستکین 💠 کتیبه در تلگرام: t.me/movarrekh1 @m84bagheri
مشاهده در ایتا
دانلود
💠میلاد پیامبر (ص) و نابودی مظاهر شرک ✅روایت شده که هنگام میلاد پیامبر (ص) بت ها همگی به رو افتادند؛ ایوان کسرى شکاف برداشت و چند کنگره آن فرو ریخت؛ آتش آتشکده بزرگ فارس که هزار سال آتش آن افروخته بود خاموش شد، دریاچه ساوه که برخی آن را می پرستیدند خشک شد؛ نورى از وجود آن حضرت به سوى آسمان ساطع شد که شعاع آن فرسنگ‌ ها دورتر را روشن ساخت؛ انوشیروان، پادشاه ساسانى و موبدان موبد وى، خواب هاى وحشتناکى دیدند؛ موبدان موبد در خواب دید که شتران تنومند همراه اسب‌های عربی از دجله گذشتند و در سرزمین ایران پراکنده شدند. ❇️این ها رخ داد اما همه نبود بلکه در شب میلاد پیامبر رحمت (ص) تمام مظاهر شرک و بت پرستی و به گمراهی کشیدن مردم از خدای یگانه در سرتاسر گیتی از بین رفتند یا در نظم آنها اخلال ایجاد شد. این ها مواردی بوده که از حیث جغرافیایی به نویسندگان مسلمان نزدیک بوده و در آثارشان ثبت شده و گرنه در دورترین سرزمین ها نیز مظاهر شرک از میان رفتند چرا که میلاد پیامبر (ص) برابر بود با بطلان هرگونه شرک و طاغوت. 🆔https://eitaa.com/movarrekh1
💠بربر 🍃یونانیان باستان به هر انسانی که در یونان نمی زیست و یا به زبان یونانی سخن نمی گفت بربر می گفتند. بعدها این واژه را خطاب به دشمنانشان یا حتی برای تحقیر نیز استفاده می کردند. 🍂امپراتوری روم در اوج گسترش خود بر بخش بسیاری از اروپا، شمال آفریقا و غرب آسیا حکومت می کرد. ساکنان اروپایی امپراتوری روم بر ساکنان آفریقایی امپراتوری می زیستند بربر می گفتند؛ چرا که از نظرشان، مردم آفریقا از نظر فرهنگی و تمدنی از ایشان در مرتبه ای پایین تر بودند. بعدها که مسلمانان شمال آفریقا را فتح کردند بسان مردمان شمال دریای مدیترانه این مردمان را بربر خواندند. ✏️امروزه، مردم خراسان، به مردمانی که شبیه به مردم شرقی اند بربر می گویند که آن هم بی ارتباط با معنای واژۀ بربر نیست. چرا که سده ها خراسان بزرگ زیر سم ستور اقوام مهاجمی بوده که بیشترینۀ آنها از فرهنگ پایینی برخوردار بوده و از شرق به سوی خراسان یورش می بردند. چه خون دل ها که خراسانیان نخوردند و زحمت ها نکشیدند که زخم های این یورش ها را مرهم نهند. امروزه همچنان در ذهن و ضمیر مردم خراسان به مردمی که شباهت ظاهری با آن اقوام یورشگر دارند بربر می گویند. 📝نان بربری هم که امروزه استفاده می شود به وسیلۀ قوم هزاره که در افغانستان زندگی می کنند و به خراسان و دیگر مناطق آمد که آن هم از شرق وارد ایران شد. احتمالا به همین خاطر آن را بربری می خوانند. 🆔https://eitaa.com/movarrekh1
با سلام و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه پر خیر و برکت رمضان؛ در آستانه فرا رسیدن عید نوروز و طمطراق پیک بهاران و آغاز سال نو تبریک و تهنیت صمیمانه را تقدیم شما و خانواده محترمتان داشته و در پرتو الطاف بیکران خداوند، سلامتی و بهروزی، طراوت و شادکامی، عزت و کامیابی را آرزومندم. نوروز مبارک باد. تا باد چنین بادا. محمد باقری 🆔https://eitaa.com/movarrekh1
💠لولو 🍃لولوبی ها از اقوام باستانی بودند که در هزاره سوم پیش از میلاد تا هزاره نخست پیش از میلاد در حدود غرب و شمال غرب ایران و شمال بین النهرین می زیستند. این قوم نسبت به سایر اقوام همسایه خود، کمتر متمدن و کوه نشین بودند. از ویژگی های مبارزاتی ایشان یورش های غافلگیرانه به دیگر اقوام به ویژه اقوام ساکن در جنوب بین النهرین بود که معمولا برای تامین مایحتاج خود این چنین می کردند. 🍂خاطره و ترس از این شیوه تهاجم لولوبی ها نزد اقوام همسایه باقی ماند. چنانچه بعدها که می خواستند دیگری را زنهار دهند ترس از هجوم لولوبی ها را به وی گوش زد می کردند. سینه به سینه این مطلب نقل شد. سال ها، سده ها و هزاره ها گذشت. لولوبی ها از میان رفتند اما یاد و خاطره آنها باقی ماند به گونه ای که امروزه مادری که می خواهد کودک خود را از چیزی بترساند می گوید لولو می آید. و این خود جایگاه سنت های تاریخی را نزد آدمیان می رساند. 🆔https://eitaa.com/movarrekh1
💠عشق آباد شناسی 1 💠مهاجرت اقوام گونه گون به شهر عشق آباد استان خراسان جنوبی 🍃در شهر عشق آباد بر اساس نام ها و آثار کنونی شاهد مهاجرت و استقرار اقوام عرب، مغول و ازبک هستیم. البته قطعا اقوام دیگر نیز به این خطه مهاجرت کرده اند که در این یادداشت به این سه قوم پرداخته می شود: 🍂قوم عرب: در سدۀ اول و دوم قمری شاهد حضور پر رنگ طوایف مختلف عربی در خراسان بزرگ بودیم. بر اساس نام های موجود، مردمان شمال و شرق عراق و سوریه به جنوب خراسان مهاجرت کرده اند. برای نمونه نام روستای بزرگ و تاریخی رقه در نزدیکی بشرویه دقیقا الگوبرداری شده از نام شهر رقه در سوریه است. مردمی که از رقه سوریه بدینجا مهاجرت کردند به یاد وطن خود محل زندگی جدید خود را رقه نامیدند. همچنین نام روستای حُطَیطه در شهر اَنابَد مشابه نام روستای حُمَیمه در سوریه است. روستایی که زمانی خاندان عباسی در عصر دعوت در آن می زیستند. انابد و بشرویه شهرهای همسایه عشق آبادند. 🍃دیگر اینکه برخی از نام های خانوادگی خاندانی در عشق آباد نظیر ثقفی و قریشی حاکی از مستحیل شدن مهاجرین عربی در میان مردم بومی در سده های پیشین دارد. البته از این نکته نباید غافل بود که مردم بومی ایران بر اساس شرایط سده های اول و دوم قمری وابستگی یک قبیله عربی را می پذیرفتند و هم پیمان سیاسی ایشان می شدند و به نام آن قبیله عربی شهرت می یافتند. این احتمال را نباید دربارۀ مردمان این خطه نادیده گرفت که ایشان بومیان این منطقه بودند که با نام قبیله عربی که با آن پیوند سیاسی بسته بودند در سده های بعد شناخته می شدند. 🍂 ایلخانان: روستای دیگر به لهجۀ محلی با نام «ده اَلخَنی» خوانده می شود که به زبان معیار می شود «روستای ایلخانان». احتمالا این روستا محل استقرار ایلخانان مغول در این منطقه بوده؛ مکان دیگر بین راه روستای دهنو وَن و چاهکم که با نام «یورت های جنگی» خوانده می شود. به مجموعه چند چادر که محل زندگی چند خانواده مغولی بوده «یورت» گفته می شده است. پسوند «جنگی» به «یورت» مکمل فرضیه نظامی بودن حضور ایلخانان در این منطقه است. 🍃ازبکان: از روستاهای شهر عشق آباد «اُزبَکوه» است که این هم بیانگر حضور ازبک ها در منطقه است. 🍂معمولا پس از حملات نظامی شاهد موج مهاجرت گستردۀ این اقوام به منطقه فتح شده هستیم. این مهاجرت ها یک روزه و دو روزه نبوده، در برخی از موارد تا چند صد سال طول می کشیده است. دیگر اینکه معمولا اقوام فاتح به وسیلۀ مردم بومی پذیرفته نمی شدند یا اینکه خود علاقه ای نداشتند که خانواده هایشان از فرهنگ مردم بومی تأثیر بپذیرند به همین خاطر برای استقرار خود روستا یا شهر تاسیس می کردند و در آنجا سکنی می گزیدند. 🆔https://eitaa.com/movarrekh1
🔸مطالب این فیلم درباره عبدالله بن معاویه، خوب است؛ یعنی نسبت به آثار موجود خوب است. اما باز هم مطالب اشتباه بسیاری دارد. یکایک ابهامات دربارۀ ابن معاویه را در کتاب حیات فکری و سیاسی عبدالله بن معاویه بررسی و پاسخ داده ام. نیکوست که استاد محترم، کتاب را مطالعه کنند. 🔹لینک فیلم در آپارات https://www.aparat.com/v/raiQH 🆔https://eitaa.com/movarrekh1
💠عشق آباد شناسی 2 🔹دوست عزیزی یادداشت زیر را در خصوص مهاجرت اقوام به عشق آباد ارسال کردند: درود. عالی بود. جالبه بدونید در سده‌های قبل، یک حکومتی در آسیای صغیر شکل گرفته بود به نام شیبانیان ازبک که اینها از نوادگان چنگیز و مشخصاً جناب شیبان، نوه پنجم چنگیز از پسرش جوچی بودند. همین‌ها به ایران هم تاخت و تاز می‌کردند و اگر اشتباه نکنم، تا ایالت قهستان ما که همین منطقه کوهستانی شرق فلات مرکزی ایران هست هم رسیده بودند و منطقه ازبک‌کوه از زمان تهاجمات اون‌ها نامگذاری شده. خاندان شیبانی در منطقه طبس احتمالاً از بقایای همون دوران باشند. 🔸در این خصوص بیان چند نکته ضروری است: 🔹بنی شیبان که حدود صدوپنجاه سال از زمان نادرشاه تا اوایل پهلوی بر طبس حکم راندند از ازبکان نبودند بلکه از اعراب بنی شیبان بودند. بنی شیبان خود زیر مجموعۀ قبایل بکر بن وائل بود و از اعراب شمالی بودند که بخشی از آنها در موج مهاجرت اعراب به جنوب خراسان به این دیار آمدند و در روستای عرب آباد دیهوک ساکن شدند. بعدها در زمان نادرشاه برکشیده شدند و به حکومت طبس منصوب شدند. 🔸در سده های اخیر شاهد حکمرانی خاندان های عرب تبار در جنوب خراسان بودیم که از نمونه های آن می توان به بنی شیبان در طبس و خُزَیمه عَلَم در قائنات و بیرجند یاد کرد. 🔹احتمالا روستای شیبانی که در مرز عشق آباد و بشرویه قرار دارد و از نظر تقسیمات سیاسی جزو شهرستان بشرویه است یکی از استقرارگاه های ازبکان در این منطقه بوده است. 🆔https://eitaa.com/movarrekh1
💠 عشق آباد شناسی 3 🍂بازسازی تاریخ عشق آباد 🍃1. جستجو در منابع: با مطالعه در منابع علوم اعم تاریخ و حدیث و... در خصوص عشق آباد اطلاعات اندکی یافت می شود که البته از همان هم نباید غفلت کرد. علت آن هم این بوده که مکان های تاریخی عشق آباد برای مردم دیگر مناطق کمتر شناخته شده بوده و آن را با نام شهر بزرگ همجوار آن، طبس، می شناختند. امروزه نیز در بیشتر موارد مردم عشق آباد را در دیگر شهرها با نام طبسی می شناسند. همین امر موجب شده تا بسیاری از مشاهیر عشق آباد نیز با پسوند طبسی شناخته شوند. یادم هست زمانی که مشغول تالیف کتاب طبس نامه بودم تنها به نام یکی دو تن از مشاهیر با پسوند روستاهای عشق آباد برخوردم. قطعا سهم فرزندان عشق آباد در میان مشاهیر طبس بسیار بیشتر از این تعداد است. 🍂2. تصحیح منابع مکتوب محلی: اگر مطالب اندکی در منابع موجود درباره عشق آباد وجود دارد آثار مکتوب منتشرنشده بسیاری در میان مردم عشق آباد وجود دارد که تصحیح و بازخوانی آنها سهم بسیار زیادی در بازسازی تاریخ منطقه دارد. این منابع عبارتند از: دستنوشته ها، دفترچه های حساب و کتاب، سند ازدواج، سند خرید و فروش و رهن و اجاره، وقف نامه، دفتر نوحه و... . بهترین آثار، برای بازسازی تاریخ محلی منطقه ای خاص یا تاریخ یک خاندان آثاری است که از درون همان محل یا خانواده نوشته شود. از نمونه های موفق تاریخ خاندانی می توان به آثار دکتر منصوره اتحادیه اشاره کرد. وی که از خاندان قاجار و نوۀ فرمانفرماست با توجه به اسناد و مدارکی که در میان اعضای خانواده خود و اقوام و نزدیکانشان بود آثار مهمی منتشر کرد و به بازسازی ابعاد کمتر توجه شده از تاریخ و مشاهیر قاجار پرداخت. نمونه دیگر در زمینۀ تاریخ محلی کتاب دروزیان اثر ابوعزالدین نجلاست. او که خود از دروزیان لبنان بود رساله دکترایش را در همین زمینه نوشت و اثر ماندگاری از درون این مردم که کمتر علاقه دارند اطلاعات درباره خود را در اختیار دیگران بگذارند خلق کرد. 🍃3. تاریخ شفاهی: گردآوری مطالب شفاهی که سینه های مردم است اعم از شعرها، افسانه ها، خاطرات و... . 🍂4. آثار باستان شناسی و معماری: عشق آباد یک بهشت باستانشناسی دوره پیش از اسلام و دورۀ اسلامی است. خوشبختانه زلزله 25 شهریور 1357 به عشق آباد آسیب چندانی نرساند و آثار تاریخی فراوان آن پابرجا مانده است. مطالعه و تحقیق دربارۀ همین بناها بخشی از تاریخ زنگار گرفته منطقه را بازسازی می کند. 🍃بررسی آثار باستانشناسی و معماری، سخنان معمرین محلی، بازخوانی اسناد و مدارک محلی در کنار مطالعات تاریخی به بازسازی تاریخ عشق آباد می انجامد. این کار هم کار یک روز و دو روز نیست. بلکه محصول تلاش و خون دل خوردن نسل هاست. 🆔https://eitaa.com/movarrekh1
‌‌طلب حلالیت دارم از همتون به هر دلیلی اگه نقطه سیاهی از بنده در ذهنتون هست ممنـون میشم عفـو کنید. انشـالله بتـونـم جـبـران کنـم. امشب براتون بهترین‌ هارو میخوام. صدر حوائجمون فرج‌ امام‌ زمان (عج) باشه و عاقبت بخیر همگی‌مون ان‌شاءالله. ‌ 🆔https://eitaa.com/movarrekh1