eitaa logo
تنهامسیرسلامتی،طب اسلامی
293 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
977 ویدیو
28 فایل
راه ارتباطی ما باشما @Mowahedam
مشاهده در ایتا
دانلود
22.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 و کار طبی در اسرائیل !🇮🇱 🤦‍♂اونوقت تو ایران ما داریم چکار می کنیم ☘☘☘☘☘ 💠 سبک زندگی با متن زندگی 🌱https://eitaa.com/mowaha/3621
🌹🌹🌹🌹🌹 و روش درمانگری عصب ✅ بیش از یک تریلیون ارتباط بین سلول‎های عصبی و مغزی در سراسر بدن وجود دارد😳 وقتی مشکلاتی در این ارتباطات رخ دهد، می‌تواند منجر به ناتوانی بدن شود. ✅ سیستم عصبی بیشترین و مهمترین نقش را در سلامت بدن داراست . 🔴 اختلال در سیستم عصبی باعث بیماریهای سختی مثل صرع ، آلزایمر ، پارکینسون ، ام اس ، میگرن ، سکته مغزی و تومورهای مغزی و ... می شود . 🚫 سلامت سیستم عصبی اهمیت ویژه ای دارد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 📚 درمان ضعف 🌹اولین چیزی که در فرمایشات اهل بیت علیهم السلام تقویت کننده معرفی شده، است. 🌹💠 امام صادق علیه السلام : پیاز خستگی را میبرد و عصب را تقویت میکند و آب و قدم ها را زیاد میکند و تب را بر طرف میکند. [محاسن ج2 ص522] 🌹دومین مورد : برگ چغندر 💠 فرمایشات یکی از معصومین علیه السلام : بر شما باد ، که آن در کنار رودی در بهشت می روید و در آن شفای هر دردی است و عصب را تقویت میکند و گرمی را بر طرف میکند و استخوان ها را کلفت میکند. [مکارم الاخلاق 181] 🌹سومین مورد : کشمش 💠 امام صادق علیه السلام : عصب را تقویت میکند و خستگی را می برد و نفس را خوش میکند. [کافی ج6 ص352] 🌹چهارمین مورد : بابونه در منابع طبی توصیف هایی که برای آمده زیاد است. ( ) 📌در صورتی که شخصی مشکلی در رابطه با اعصاب و مسائل روحی و روانی داشته باشد یا حتی طبق استفاده ای که روایات می شود اعصاب بدن، می توان بابونه، برگ چغندر و پیاز را خشک کرده و به صورت دارو از آن استفاده کند یا در جیره غذایی روزانه خود این سه مورد به همراه مقداری کشمش قرار دهد. مقدار و موقع استفاده دارویی این ترکیب: می توان صبح ناشتا یک قاشق مربا خوری از ترکیب خشک شده این سه مورد به همراه مقداری کشمش مصرف کند. https://eitaa.com/mowaha/3622
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♡ قرار ما به وقتِ آرامش ヅ 💌 درمان غم ■■■■■■■■■■ صله رحم ● رسیدگی به هم و همین رفتن و صله ارحام کردن و به مادربزرگ سر می‌زند و یک چیزی سر راه می‌گیرد و ارزش مادی ندارد اما مادر بزرگ من به یادت بودم و پدر بزرگ به یادت بودم و پدر و مادر به یادت بودم • خیلی وقتها که محضر آیت الله بهجت بودیم طرف می‌گفت من خیلی زندگی‌ام گیر افتاده و خیلی غم و غصه در زندگی‌ام هست و خیلی مشکلات دارم و آیت الله بهجت فرمودند برو پدر و مادرت را از خودت راضی تر کن و برو دعای پدر و مادر پشتت باشد زندگی ات، غم و غصه هایت و اندوهت می‌رود و گفت من پدرمو مادرم اصلا فوت کرده و گفت برو سر قبرشان که بروی برایت دعا می‌کند • تازه بعضی وقتها غم و اندوه‌هایی که ما داریم خدای نکرده خدای نکرده به خاطر این است که پدر و مادر از دنیا رفته‌اند و تازه پسره اینجا اشتباه‌هایی که می‌کند عذابش می‌رود برای پدر و مادر و تازه در قبر برایمان نفرین می‌کنند خدای نکرده، بعضی‌ها عاق والدین در دنیا نمی‌شوند و اما وقتی که رحمت خدا می‌روند تازه آنجا عاق والدینه اتفاق می‌افتد و چون می‌بیند از طرف پسره به جای اینکه بالاخره رحمت برایشان بیاید این دختر و پسر به خاطر اشتباهات و گناهی که دارند پدر و مادر هم بالاخره باید جواب پس بدهند چرا خوب تربیت نکردی و به جای اینکه نور به قبرش بباره عذاب می‌بارد و بعد همانجا در قبر نفرین می‌کند و غم و غصه‌های ما بعضی اوقات به خاطر این است که یادمان رفته این سر شهر خانه خاله است و اون سر شهر خانه عمه است و خیلی سخت است خانه عمه این طرفو خانه خاله اون طرف و خانه پدر بزرگ این طرف، و عید به عید هم بعضی اوقات همدیگر را نمی‌بینیم و بعد غم و غصه‌ها زیاد می‌شود و ● حضرت فرمودند می‌خواهی غم و غصه هایت از بین برود برو با خویشاوندان خودت ارتباط برقرار کن و بعد فرمودند که اینها غم و غصه و مصیبتی که پیدا می‌شود کسانی که صله رحم هستند و اونهایی که با همدیگر رحم هم هستند و با همدیگر آشنا هستند عاطفه‌ای که بهم خرج می‌دهند و عاطفه‌ای که نسبت به هم دارند ناراحتی ترا از بین می‌برد و این خطبه ۲۳ نهج البلاغه بود و انشاء الله همه ما عمل بکنیم. ● بله خدمت شما عرض کردیم که حضرت علی (ع) فرمودند اگر غم و غصه‌ای در زندگی ات آمد برو سراغ اطرافیان و برو سراغ کسانی که باهاشان ارتباط داری و خویشاوندان و اینها، باعث می‌شود که غم و غصه تان برود و بعضی‌ها می‌روند سراغ شهدا دلش که می‌گیرد می‌رود کنار قبر شهید گمنام، و بعضی‌ها می‌روند امامزاده محل شان، و این ارتباط با این بزرگان، و ارتباط با کسانی که بوی خدا می‌دهند دل آدم را باز می‌کند و این نکته‌ای بود که امیر المؤمنین در نهج البلاغه درسش را به ما دادند. ━━━━━━━ • https://eitaa.com/mowaha/3629
💠 🔴 خواص زردچوبه امروز می‌خواهیم درباره یک داروی مفید و پرکاربردی که در همه آشپزخانه‌ها پیدا می‌شه صحبت کنیم، یعنی زردچوبه زردچوبه گرم و خشک است و یک ضدالتهاب بسیار قوی است که در درمان آرتریت و سایر بیماری‌های التهابی و سرطان مفید است. زردچوبه کاهنده قند خون است، قدرت بینایی را افزایش می‌دهد و گرفتگی‌های_کبد را باز می‌کند. زردچوبه به صورت پودر یا مخلوط با روغن و یا پماد در درمان زخم های ناشی از بریدگی و خراش بسیار مفید است و از عفونی شدن زخم جلوگیری کرده، بهبود زخم را سرعت بخشیده و خونریزی را بند می‌آورد. اگر زردچوبه را گرم کنید و روی موضع ورم و درد بگذارید ورم را رفع و مسکن است. زردچوبه جهت رفع اسهال_سرد مفید است.(یک قاشق چایخوری در یک لیوان آبجوش) افراط در مصرف زردچوبه مضر قلب است و مصلح زردچوبه آبلیمو و بالنگ است. افراد گرم مزاج و کسانی که داروهای رقیق‌کننده مثل آسپرین و هپارین و... مصرف می‌کنند، کسانی که مشکل کیسه صفرا و زخم_معده دارند و خانم های باردار در مصرف زردچوبه افراط نکنند https://eitaa.com/mowaha/3630
سیرسیاه: جادوی طعم و سلامتی! ▪️ سیر سیاه از خانواده سیرهای سفید رنگ هست و همون سیر خام تازه هست که تخمیر شده و بعد از تخمیر، سیر حالت ژله ای پیدا میکنه، رنگ حبه های سیر، سیاه میشه و مزه شیرینی پیدا میکنه و بوی کمتری داره 🌱طعم شیرین و ملایم سیر سیاه حسی بهت میده که واقعاً نمی‌تونی در برابرش مقاومت کنی😍😂
✅تو فرآیند تخمیر سیر مواد درمانی و ضدسرطانی سیر یعنی آنتی اکسیدان ها که پلی فنول ها و فلاونوئیدها هستن ۴ تا ۵ برابر بیشتر میشه 👈عناصر مغذی و سایر ترکیبات مفید دیگه هم تا چند برابر در سیر سیاه افزایش پیدا میکنه😳😍 💠و همچنین سیر سیاه دارای ویتامین C، ویتامین های B شامل B1، B2، B3 و B6، اسید فولیک ، کلسیم، منگنز، منیزیم، فسفر، روی و آهن هست😍
✅خواص ضدسرطانی با سیر سیاه: ⁉️میدونستین سیر سیاه ۴ تا ۵ برابر سیر سفید آنتی اکسیدان داره و از ۱۴ نوع سرطان جلوگیری میکنه؟😳 ♦️سیر سیاه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هست که ضد سرطان بوده و رادیکال های آزاد در بدن رو که عامل سرطان هستن از بین میبره بنابراین خاصیت ضد سرطانی قوی داره سیر سیاه میتونه حجم، وزن و سرعت رشد تومورهای سرطانی رو کاهش بده👌
✅ تقویت سیستم ایمنی با سیر سیاه: 🔹آنتی‌اکسیدان ها، استرس اکسیداتیو که یکی از عوامل مهم در ضعف سیستم ایمنی هست رو کاهش میدن😳😍 ▪️ سیر سیاه می‌تونه فعالیت سلول‌های ایمنی، مثل: ماکروفاژها و لنفوسیت‌ها رو افزایش بده این سلول‌ها در شناسایی و مبارزه با عامل بیماری زا نقش کلیدی دارن و به بهبود عملکرد آن‌ها کمک میکنه😍 💥با سیر سیاه سیستم ایمنی بدنت رو تقویت کن و از سلامتی بیشتر لذت ببر https://eitaa.com/mowaha/3634
1-2.mp3
28.31M
2⃣دومین تخلیه: 📣📣📣ریشه بیماری های دندان، گوش، چشم، بینی، حلق، مغز، معده، ریه😳😳 چرا آب مروارید با عمل کردن درمان قطعی نمیشود؟ ✅✅درمان خلط گلو و لوزه و دندان درد و خروپف و عفونت گوش و پلیپ و مشکلات سر ⁉️چرا صبحانه اشتها ندارید؟!! 👈درمان نزله سرد و نزله گرم 📣درمان فوق العاده قوی برای دندان درد و گوش درد ❌❌ معرفی قوی ترین جوشانده های ضد عفونت برای انواع عفونت (لثه، معده، رحم، ادراری و...) ☕️روش تولید آب جوی طبی @tadris14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درمان انسداد سینوس‌ها (سینوزیت) در طب اسلامی سنتی ❇️ انسداد سینوس‌ها () درمان‌های سینوزیت: روغن بنفشه پایه کنجد قطره جامع مرزنجوش مالیدن روغن بنفشه زیتونی برپیشانی چرب کردن پیشانی با روغن سیاهدانه حجامت سر انفیه (سعوط) طب اسلامی استحمام با آب داغ بوخور آب داغ اطریفل   ✅ نزله چیست؟ 💠 تعریف نزله: به فضولات مغزی که از راه بینی خارج می‌شود زکام می‌گویند. و به فضولات مغزی که به حلق و گلو می‌ریزند، نزله می‌گویند. 💠عوارض نزله: ❌نزله‌ها بسیار خطرناک هستند و حتماً باید از بدن خارج شوند. ❌نه در مغز بمانند و نه در گلو بریزند و نه وارد دستگاه گوارش بشوند. حکما به یبوست میگویند ام الامراض و به نزله میگویند ابوالامراض یعنی پدر بیماری ها ❌بسیاری از بیماریهای چشم مثل آب مروارید و تنبلی چشم و عفونت چشم، بیماریهای گوش مانند عفونت و ضعف گوش، برخی دندان دردها، بسیاری از مشکلات معده مثل درد و زخم معده، مشکلات روده مثل اسهال و زخم روده و کولیت (قولنج)، سرفه و آسم و … ناشی از نزله هاست. ❌اگر از راه گوارش وارد خون شود به حساس ترین نقاط مثل رحم و پروستات آسیب می‌رساند. بسیاری از مشکلات رحم مانند کیست و فیبروم و … از نزله‌های مغزی است. ❌اگر در سر بماند و خارج نشود باعث سکته، صرع، فلج‌های مغزی (ام اس و …) می‌شود. 💠انواع نزله: هرکدام از زکام و نزله دو نوع سرد و گرم دارد که راههایی برای تشخیص دارند: ۱. حرارت نزله: نزله‌های گرم ناشی از عوامل گرم هستند. عوامل خارجی مثل آفتاب، حمام، هوای گرم، بوییدن چیزهای گرم، دود آتش است. عوامل داخلی مثل فعالیت زیاد فکری، غذاهای صفرا زا، عصبانیت و … هست. (علت تشنگی در ابتدای نزله گرم، خارج شدن رطوبات از مغز است.) و نزله‌های سرد ناشی از عوامل سرد (هوا و آب سرد، نپوشاندن سر پس از حمّام، خوردن سردیجات زیاد و …) ۲. غلظت نزله: معملاً نزله سرد غلیظ (خلط سبز یا سفید) است ولی نزله گرم رقیق و آبکی (زرد یا سرخ) می‌باشد. ۳. تأثیر نزله: نزله سرد در بینی و گلو، درد ایجاد می‌کند. نزله گرم سوزش و آلرژی و خارش. نزله گرم سرخی چشم و بینی و صورت هم دارد. ✅نکته: شاید بتوان گفت چرندیات غربیها در مورد میکروب و ویروس دلالت بر سردی و گرمی بیماری می‌کند. زیرا میکروبها در گلو چرک و درد ایجاد می‌کنند اما ویروسها اکثراً سوزش و التهاب در گلو و لوزه‌ها ایجاد می‌نمایند. ❌همین نزله‌ها اگر در سینوس‌ها جمع شود می‌شود سینوزیت. علائم سینوزیت (بیماری بسیار رایجی که بعضاً با آسم و آلرژی و میگرن اشتباه می‌شود و پزشکی جدید در تشخیص و درمان ناتوان است): سردرد و سنگینی سر بالاخص هنگام خم شدن، ترشحات پشت حلقی بالاخص صبح، بوی بد دهان، بی‌اشتهایی بالاخص برای صبحانه، تنگی نفس و بدخوابی شبانه، سرماخوردگی مکرر، سنگینی گوش، خستگی چشم مخصوصاً هنگام مطالعه (گاهی فقط همین یک نشانه هست)، گرفتگی بینی، پف دور چشم، عدم تمرکز، مشکلات عصبی ۴. تأثیر نزله از تب: نزله گرم با تب بدتر و نزله سرد با تب بهتر می‌شود. بخور سرد و گرم به این دلیل است. ✅ بسیاری اوقات روزهای اولیه زکام و نزله (که سوزش وجود دارد) باید بنفشه خورد و بخور داد و در روزهای بعد از گرمی‌ها استفاده کرد. ۵. نزله سرد بیشتر همراه سردرد است (چون غلیظ است در سر و گردن می‌ماند که باید سریع تخلیه کرد) و نزله گرم بدون سردرد است (چون رقیق است سریع عبور می‌کند و به پایین بدن می‌رود) نکته: بیشترین زمان تولید و حرکت نزله ها، سحر و صبح هست که سحرخیزی از تأثیرگذاری نزله‌ها جلوگیری میکند. 💠درمان زکام و نزله سرد و سینوزیت: اگر نزله‌ها غلیظ بود باید رها کنند تا دفع شود. اگر بلغم سفید و رقیق بود باید سر را گرم کنند. یعنی نشان دهنده سرماخوردگی ظاهری سر است. پس از چند روز که بلغم و نزله غلیظ خارج شد برای درمان این موارد انجام شود: ترک چرک خشک کن و آنتی هیستامین، استفاده از دمنوش بنفشه، حجامت سر، دوش آب گرم و سپس انفیه، استنشاق آب نمک، روغن مرزنجوش یا بنفشه، ترک غذاهای سرد، دود دادن اسفند و کندر، بخور آویشن و مرزنجوش و تخم گشنیز و سرکه، مصرف زیاد عسل، تعریق با دمنوش‌های گرم و زیر پتو رفتن یا حمام خیلی گرم با تعریق زیاد، شلغم و عسل، بارهنگ و نعنا یا آویشن، شربت آبلیمو عسل، بو کردن نعنا، پیاز و عسل، آب پیاز، ماساژ و شانه کردن زیاد سر، مصرف آب جوشیده، کلاه برداری نکردن، 💠درمان زکام و نزله گرم: پرهیز از گرمی‌های زیاد مثل آویشن شیرازی، مرزنجوش، سیر و پیاز تند، زنجبیل و دارچین، غذاهای پرادویه و تند، تا سه چهار روز اول فقط آش جو مصرف شود، حذف ترشیجات، آب جوی طبّی، شربت آبلیموعسل، دمنوش گل بنفشه و خطمی  https://eitaa.com/mowaha/3641
بعد از هر نمازی، گذاشتنِ دستها روی چشم و خواندنِ آیت الکرسی، انواع بیماری‌های چشم رو درمان می‌کنه امیرالمؤمنین (ع) فرمود: (هرکس به چشم درد مبتلا شد آیة الکرسی را بخواند و در دل بگذراند که بهبودی یافته) ، همانا بهبودی می‌یابد. https://eitaa.com/mowaha/3642
درمان آفت دهان در طب اسلامی سنتی ❇️ آفت دهان ✴️ آفت دهان علت اصلی آفت غلظت خون هست و درمان‌های غلظت خون که مشخصه اما گاهی اوقات یبوست هم که در واقع معلول غلبه طبع سوداست و سودا هم یعنی کثیفی و آلودگی خون، می‌تونه این مسأله رو تشدید بکنه درمان‌های آفت هم که خب اول داروی صاف کننده خون و صاف کننده‌های خون باید مصرف کنند، که درمان ریشه‌ای و اصلی و اساسی هست، اما داروهای دیگری که به صورت موضعی می‌توانند استفاده بکنند، سرکه و عسل که به صورت غرغره کردن باید استفاده بکنند و با حنا دهانشون رو غرغره بکنند و شستشو بِدَن و خارج بکنند و حجامت زیر چانه و… https://eitaa.com/mowaha/3643
🔳🔸 (۱) 🔺صحبت راجع به نوره است. استفاده از نوره طبیعی که همان موبر سلیمانی یا موبر امام رضایی است، باید احیاء بشود و تبیلغ بشود. 👈موبرهای موجود در بازار، شیمیایی و مضر است. 👈نوره طبیعی در روایات به عنوان یکی از داروها معرفی شده است. 👈لحن تاکید ائمه(علیهم السلام) بر نوره خیلی عجیب است و شدت دارد: ⬛️🔹السُّنَّةُ فِي‌ النُّورَةِ فِي كُلِّ خَمْسَةَ عَشَرَ يَوْماً فَإِنْ أَتَتْ عَلَيْكَ عِشْرُونَ يَوْماً وَ لَيْسَ عِنْدَكَ فَاسْتَقْرِضْ عَلَى اللَّه‌. ⬛️🔹سنت در نوره این است که هر پانزده روز یک بار استفاده شود پس اگر بیست روز گذشت و نزد تو پولی برای تهیه نوره نیست، قرض بگیر. ✔️علی الله به معنای این است که خداوند ضامن این قرض است و ادا می‌کند. ✔️بیشترین مدت استفاده نکردن از نوره چهل روز است که اگر کسی بیشتر از چهل روز از نوره استفاده نکند مومن بلکه مسلمان هم نیست. 🔘در روایت آمده است: ⬛️▪️السُّنَّةُ فِي‌ النُّورَةِ فِي كُلِّ خَمْسَةَ عَشَرَ يَوْماً فَمَنْ أَتَتْ عَلَيْهِ إِحْدَى وَ عِشْرُونَ يَوْماً فليستدين [فَلْيَسْتَدِنْ‌] عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لْيَتَنَوَّرْ وَ مَنْ أَتَتْ عَلَيْهِ أَرْبَعُونَ يَوْماً وَ لَمْ يَتَنَوَّرْ فَلَيْسَ بِمُؤْمِنٍ وَ لَا مُسْلِمٍ وَ لَا كَرَامَة. ⬛️▪️ سنت پیامبران(علیهم السلام) در استفاده از نوره هر پانزده روز یک بار است پس کسی که بیست و یک روز از نوره استفاده نکرده است برای تهیه نوره قرض بگیرد که خداوند آن قرض را ضمانت می‌کند و نوره بکشد و کسی که چهل روز بگذرد و از نوره استفاده نکند مومن و مسلمان نیست و کرامت و ارزشی ندارد. 👈معنای لحن روایت این است که سهل انگاری در نوره کشیدن هیچ توجیهی ندارد و اگر برای مردم اینگونه از نوره صحبت کنیم، کسی به خود اجازه نمی‌دهد تا از نوره استفاده نکند. ▪️در روایت دیگر آمده است: ⬛️🔹مَنْ‌ كانَ‌ يُؤْمِنُ‌ بِاللَّهِ‌ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَلَا يَتْرُكْ‌ حَلْقَ‌ عَانَتِهِ فَوْقَ الْأَرْبَعِينَ فَإِنْ لَمْ يَجِدْ فَلْيَسْتَقْرِضْ بَعْدَ الْأَرْبَعِينَ وَ لَا يُؤَخِّر. ⬛️🔹یعنی کسی که ایمان به خداوند و روز آخرت دارد تراشید عانه را بیش از چهل روز ترک نکند، پس اگر پیدا نمی‌کند و پول ندارد، قرض بگیرد و به تاخیر نیندازد. 🔳 اصل نوره ☑️اصل نوره از زمان حضرت سلیمان (علیه السلام) بوده است. ☑️حضرت سلیمان کارخانه های متعددی داشت، کارخانه های نوره و شکر و چینی و سفال و ساخت دیگ های سنگی و امثال این ها داشت. ☑️ یکی از کارخانه های حضرت سلیمان برای ساخت نوره بوده است بنابراین نوره با علم انبیاء و وحی و یا با علم اجنه ساخته شده است ولی به نظر می‌رسد که با سفارش حضرت سلیمان(ع) ساخته شده باشد. ⁉️ نوره چیست؟ ◾️▫️نوره ترکیب دوگانه‌ی زرنیخ و آهک دارد. زرنیخ یک ششم آهک باشد. 👈مثلا اگر آهک شش کیلو باشد، زرنیخ که همان آرسنیک است باید یک کیلو باشد. با هم مخلوط کنند که نوره درست می‌شود و باید خیلی خوب مخلوط بشوند. 🏷سه نوع زرنیخ وجود دارد. ▫️زرنیخ سبز ▫️زرنیخ زرد ▫️ زرنیخ طلایی که از همه بهتر است ولی خیلی کم پیدا می‌شود. 👈زرنیخ سوخته و سبز هم خوب است و جواب می‌دهد ولی اگر بتوانید زرنیخ زرد تهیه کنید خیلی بهتر است که نه اذیت می‌کند و نه سوزش دارد و زود هم عمل می‌کند. 🔻 ادامه دارد... 📒منابع : الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ص6، ص506. الخصال، شیخ صدوق، ج2، ص503. الخصال، شیخ صدوق، ج2، ص538 https://eitaa.com/mowaha/3654
🔲▫️ (۲)▫️🔲 🏷حذف موها با نوره که سنت انبيا و مرسلين، مستحب است و رجحانش نيز بيشتر مي باشد. 🏷نوره دارای خواص بسياری است. 👈براي مثال ضد تورم پروستات است و کمک به درمان سرطان پروستات مي کند . 👈همچنين ضد برص يا ويتيليگو و ضد جرب يا بيماری گری و گال است و ضد واريس نيز می باشد. 🔻سفارشات ▫️در روایت آمده است: 🟦◾️وَ لْيَطْرَحْ فِي‌ النُّورَةِ شَيْئاً مِنَ الصَّبِرِ وَ الْقَاقِيَا وَ الْحُضُض‌ أَوْ يَجْمَعُ ذَلِكَ وَ يَأْخُذُ مِنْهُ الْيَسِيرَ إِذَا كَانَ مُجْتَمِعاً أَوْ مُتَفَرِّقاً وَ لَا يُلْقِي فِي النُّورَةِ مِنْ ذَلِكَ شَيْئاً حَتَّى تُمَاتَ النُّورَةُ بِالْمَاءِ الْحَارِّ الَّذِي يُطْبَخُ فِيهِ الْبَابُونَجُ‌ وَ الْمَرْزَنْجُوش‌ أَوْ وَرْدُ الْبَنَفْسَجِ‌ الْيَابِسِ وَ إِنْ جَمَعَ ذَلِكَ أَخَذَ مِنْهُ الْيَسِيرَ مُجْتَمِعاً أَوْ مُتَفَرِّقاً قَدْرَ مَا يَشْرَبُ الْمَاءُ رَائِحَتَهُ وَ لْيَكُنْ زِرْنِيخُ‌ النُّورَةِ مِثْلَ ثُلُثِهَا. 🟦▪️ بعد از تهیه نوره ● آب را بجوشانید و نوره در آن حل کنید و بریزید ● مقداری از صبر زرد و اقاقیا و حضض و با هم مخلوط کنید همیشه مخلوط صبر زرد و اقاقیا و حضض را داشته باش و در نوره نریز تا نوره در آب حل شود ●آبی که جوشانده می‌شود باید در آن بابونه و مرزنجوش یا بابونه و گل بنفشه خشک جوشانده شود و در آب پخته شود، وقتی که پخته شدند و بوی گیاهان جذب آب شدند، نوره در آن آب حل شود که نوره کامل است و زرنیخ یک ششم آهک است. 👈حضض یک جور برگ گیاهی است. 👈بنابراین آب جوشانده می‌شود و در آن بابونه یا گل بنفشه و یا بابونه و مرزنجوش باشد تا پخته بشوند و بوی این گیاهان به آب منتقل بشود. 👈 بعد از این مرحله نوره را در این آب حل کنید و ترکیب سه گانه صبر زرد و اقاقیا و حضض را به آن اضافه کنید. 👈این نوره مفید است و داروی بیماری های پوستی است به خصوص که صبر زرد هم دارد. 👈بعد از نوره کشیدن هم از حنا استفاده کنند ولی به صورت زیاد نزنید. 👈مقدار مواد اضافه نباید زیاد باشد که اثر نوره را از بین ببرد بلکه به اندازه ای باشد که صادق باشد در نوره این گیاهان به کار رفته است. 👈نوره ای که دارو است باید با این شیوه درست بشود. 👈گیاه حضض کم پیدا می‌شود، که در اینصورت دو گیاه بعدی از باب ناچاری به تنهایی استفاده می‌شود. 🔻سفارشات دوم: ▫️در ادامه روایت آمده است: 🟦▪️وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَأْمَنَ النُّورَةَ وَ يَأْمَنَ إِحْرَاقَهَا فَلْيُقَلِّلْ مِنْ تَقْلِيبِهَا وَ لْيُبَادِرْ إِذَا عُمِلَتْ فِي غَسْلِهَا وَ أَنْ يَمْسَحَ الْبَدَنَ بِشَيْ‌ءٍ مِنْ دُهْنِ وَرْدٍ فَإِنْ أَحْرَقَتْ وَ الْعِيَاذُ بِاللَّهِ أُخِذَ عَدَسٌ مُقَشَّرٌ فَيُسْحَقُ بِخَلٍّ وَ مَاءِ وَرْدٍ وَ يُطَّلَى عَلَى الْمَوْضِعِ الَّذِي أَحْرَقَتْهُ النُّورَةُ فَإِنَّهُ يَبْرَأُ بِإِذْنِ اللَّه‌. 🟦▪️ و کسی که می‌خواهد از سوزش نوره در امان باشد کمتر آن را هم بزند و وقتی نوره کار خود را در زدودن موها انجام داد به شستن آن اقدام کند و بدن را با مقداری روغن گل سرخ، روغن مالی کند. 🔻سفارش سوم: ▫️در ادامه روایت آمده است: 🟦▪️وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ لَا يَبْثُرَ وَ لَا يُصِيبَكَ قُرُوحٌ‌ وَ لَا شُقَاقٌ‌ وَ لَا سَوَادٌ فَاغْسِلْ بِالْمَاءِ الْبَارِدِ قَبْلَ أَنْ تَنَوَّر. 🟦▪️اگر می‌خواهی از نوره استفاده کنی و مبتلا به زخم و ترک و سیاهی پوست نشوی قبل از استفاده از نوره بدنت را با آب سرد بشوی. 👈چون آب جذب بدن می‌شود باعث می‌شود نوره جذب پوست نشود و آسیب به پوست نمی‌رساند. 👈چیزی که معروف است استفاده از نوره با بدن خشک است ولی این روایت چیز دیگری می‌فرماید. 👈نوره ضد سوداء است سوداء در کل بدن و در خون وجود دارد. 🔻 ادامه دارد... 📔منابع : طب الرضا، امام رضا ع، ص31. طب الرضا، امام رضا ع، ص34. طب الرضا، امام رضا ع، ص31 https://eitaa.com/mowaha/3655
🏷▪️ (۳) ▪️🏷 🔻سفارش چهارم: ▫️در روایت آمده است: 🟦▪️مَنْ أَرَادَ الِاطِّلَاءَ بِالنُّورَةِ فَأَخَذَ مِنَ النُّورَةِ بِإِصْبَعِهِ فَشَمَّهُ وَ جَعَلَ عَلَى طَرَفِ أَنْفِهِ وَ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى‌ سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ كَمَا أَمَرَنَا بِالنُّورَةِ لَمْ تُحْرِقْهُ النُّورَة. 🟦▪️ کسی که می‌خواهد نوره بکشد یک مقدار نوره را با انگشت بردارد و بو کند و بر نوک بینی خود بمالد و بگوید صَلَّى اللَّهُ عَلَى‌ سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ كَمَا أَمَرَنَا بِالنُّورَةِ نوره او را نمی‌سوزاند. ▫️در نقل دیگر آمده است: 🔸اللَّهُمَّ ارْحَمْ سُلَيْمَانَ بْنَ دَاوُدَ ع‌ 🔸استفاده از نوره سنت سلیمانی است. 👈بو کردن نوره سبب می‌شود که نوره نسوزاند که مکانیزم آن باید بررسی بشود. 🔻سفارش بپنجم ▫️در روایت دیگر آمده است: 🟦▪️وَ يُدْلَكُ الْجَسَدُ بَعْدَ الْخُرُوجِ مِنْهَا بِشَيْ‌ءٍ يَقْلَعُ‌ رَائِحَتَهَا كَوَرَقِ الْخَوْخِ وَ ثَجِيرِ الْعُصْفُرِ وَ الْحِنَّاءِ وَ الْوَرْدِ وَ السُّنْبُلِ مُفْرَدَةً أَوْ مُجْتَمِعَة. 🟦▪️ بعد از استفاده از نوره، بدن با چیزی مالیده شود تا بوی نوره را از بین ببرد مانند برگ هلو و تفاله عصفر و حنا و گل سرخ و سنبل الطیب یکی از آن ها یا همه باهم. 👈در هلو، بو برای خود هلو است و نمی‌دانیم برگ آن هم بو دارد یا نه؟ 👈شاید مراد از برگ هلو، هلوی خشک شده باشد چون به هلوی خشک شده هم برگ گفته می‌شود. 👈عصفر یک جور رنگی شبیه رنگ زعفران است. وقتی از عصفر استفاده کردند و رنگ آن گرفته شد، تفاله‌ی آن را ثجیر می‌نامند. 👈قبلا از عصفر برای رنگرزی استفاده می‌کردند ولی الان شاید در شیرینی جات هم استفاده کنند که استفاده از آن به عنوان خوراکی خیلی بد است و موجب حساسیت می‌شود. 👈مهم این است که بوی نوره برطرف بشود، شاید صابون های امروزی این خاصیت را داشته باشند ولی به نظر می‌رسد که این گیاهان خصوصیت دارد زیرا برای بدن هم مفید هستند. 👈سفارش بعدی این است که بعد از استفاده از نوره، حنا مالیده بشود. ادامه دارد... 🔻 منابع: الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6، ص506. من لایحضر، شیخ صدوق، ج1، ص119. بحارالانوار، مجلسی، ج59، ص323 https://eitaa.com/mowaha/3651
🏷▪️ (۴) ▪️🏷 ⁉️تراشیدن یا کندن مو؟ ⁉️آیا تراشیدن و کندن مو جایگزین نوره است؟ 👈در اینکه خود نوره مطلوب است و فوائد دارد، شکی نیست و این فوائد در تراشیدن و کندن وجود ندارد. 👈مطلوب اول زدودن موهای زائد بدن است که این مطلوب با تراشیدن و کندن هم حاصل می‌شود. مطلوب دوم بدست آوردن فوائد استفاده از نوره است. 👈در روایتی گفتیم که شخص عرض می‌کند سه روز پیش از نوره استفاده کردم ولی امام (علیه‌السّلام) می‌فرماید از نوره استفاده کن زیرا نوره طهور است. 👈از آن روایت استفاده می‌شود از نوره کشیدن تنها زدودن مو، مراد نیست ، 👈زیرا پس از سه روز مویی درکار نیست بلکه مسئله‌ی طهور بودن و استریل کننده بودن نوره در میان است. 🔺تراشیدن و کندن در مطلوب اول یعنی زدودن موهای زائد می‌تواند جایگزین نوره باشد ولی در مطلوب دوم یعنی طهور بودن و پاکیزه کنندکی و درمان بودن، نوره جایگزینی ندارد. 👈روایاتی در مورد کندن و تراشیدن و فوائد آن دو داریم و روایاتی هم داریم که استفاده از نوره را بهترین راه می‌داند و روایاتی هم در مورد مضرات کندن مو وارد شده است. در روایت آمده است: ⬛️🔹مَنْ كانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَلَا يَتْرُكْ عَانَتَهُ‌ فَوْقَ‌ أَرْبَعِينَ‌ يَوْما. ⬛️🔹یعنی کسی که ایمان به خداوند و روز آخرت دارد شرمگاه خود را بیش از چهل روز رها نکند. 👈در این روایت صحبت از استفاده از نوره نیست بلکه فقط سفارش به زدودن مو شده است. ▫️در روایت دیگر آمده است: 🟦▪️لَا يُطَوِّلَنَ‌ أَحَدُكُمْ‌ شَارِبَهُ‌ وَ لَا عَانَتَهُ وَ لَا شَعْرَ جَنَاحِهِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَتَّخِذُهَا مَخَابِيَ يَسَّتَّرُ بِهَا [يَتَسَتَّرُ بِهَا]. 🟦▪️ هیچ یک از شما موهای سبیل و شرمگاه و زیر بغل خود را بلند نکند زیرا شیطان آن را پناهگاه می‌گیرد و در آن مخفی می‌شود. 👈مطلوب بلند نشدن موهای زائد و از بردن مخفیگاه شیطان است بنابراین همان مطلوب اول یعنی زدودن موهای زائد بدن است به همین جهت روایاتی هم امر به کندن و تراشیدن موهای زائد می‌کند و به ذکر فوائد آن می‌پردازد. ▫️در روایت آمده است: 🟦▪️نَتْفُ الْإِبْطِ يَنْفِي‌ الرَّائِحَةَ الْمُنْكَرَةَ وَ هُوَ طَهُورٌ وَ سُنَّة. 🟦▪️ کندن موهای زیر بغل بوی بد را برطرف می‌کند و پاکیزگی و سنت پیامبران (ع) است. 🔹در روایت دیگر می‌فرماید: ⬛️🔹احْلِقُوا شَعْرَ الْإِبْطِ لِلذَّكَرِ وَ الْأُنْثَى. ⬛️🔹 مرد و زن موهای زیر بغل را بتراشید. 👈معلوم می‌شود خود کندن و زدودن موهای زائد به هرشکی مطلوب است. 👈البته در روایت اول چون تعبیر «طهور» آمده است احتمال دارد که مراد از «نتف» کشیدن نوره باشد ولی به هرحال تعبیر به کندن آمده است. 👈کندن در حالت اضطراری است زیرا روایات متعددی در مورد ضرر داشتن کندن داریم. ▫️در روایت آمده است: 🟦▪️نَتْفُ‌ الْإِبْطِ يُضْعِفُ‌ الْمَنْكِبَيْنِ وَ يُوهِي وَ يُضْعِفُ الْبَصَر 🟦▪️ کندن موهای زیر بغل شانه ها و چشمان را ضعیف می‌کند. 🔹روایاتی هم داریم می‌فرماید: ⬛️🔹حَلْقُهُ أَفْضَلُ مِنْ نَتْفِهِ وَ طَلْيُهُ أَفْضَلُ مِنْ حَلْقِه‌. ⬛️🔹 تراشیدن بهتر از کندن و نوره کشیدن بهتر از تراشیدن است. 👈گفتیم که نوره کشیدن نسبت به تمامی بدن مطلوب است ولی آیا کندن و تراشیدن نسبت به بقیه‌ی بدن نیز می‌تواند جایگزین نوره باشد؟ 👈مقتضای اطلاق این است که جایگزینی کندن و تراشیدن برای نوره برای کل بدن است. ▫️در روایت می‌فرماید: ⬛️🔹إِنِّي لَأَحْلِقُ كُلَّ جُمُعَةٍ فِيمَا بَيْنَ الطَّلْيَةِ إِلَى‌ الطَّلْيَةِ. ⬛️🔹 من هر جمعه موهایی که بین دو نوره کشیدن، روییده است را می‌تراشم. 👈ما بین دو نوره یعنی هر پانزده روز، زیرا سنت این است که در هر پانزده روز یک مرتبه نوره کشیده بشود. امام (ع) می‌فرماید مابین این پانزده روز یک بار موها را می‌تراشم. 👈به نظر می‌رسد معلوم نباشد تراشیدن مو مطلوب باشد بلکه مطلوب زدودن موهای زائد است. 👈 اگر هم تراشیدن جایگزین نوره باشد در جاهایی است که مو بروید زیرا تعبیرات در مورد تراشیدن، برای زدودن مو آمده است 👈و بحث طهور و درمان بودن تراشیدن نیست به عبارت دیگر معلوم نیست کشیدن تیغ در جائی که مو ندارد مفید باشد، بلکه شاید ضرر هم داشته باشد ولی درجاهایی که مو وجود دارد می‌تواند جایگزین نوره در زدودن مو باشد. 👈کندن هم می‌تواند جایگزین نوره در زدودن موهای زائد باشد زیرا کندن در جایی که مو وجود ندارد، بی معنا است. 👈 کندن به دلیل ضرر داشتن مخصوص جاهایی از بدن است که مو دارد و در صورت ناچاری تجویز شده است. ادامه دارد.. 🔻منابع: الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6، ص506. الجعفریات، ابن اشعث، ص29. تحف العقول، ابن شعبه حرانی، ص101. وسائل الشیعه، شیخ حرعاملی، ج2، ص136. من لایحضر، شیخ صدوق، ج1، ص120. مکارم الاخلاق، طبرسی، ص60. https://eitaa.com/mowaha/3650
🟩🔶 (۵) 🔶🟩 ☑️استفاده از حنا بعد از نوره(خضاب) 🔹 مراد از این خضاب، خضاب در حمام و بعد از استفاده از نوره است. 🟩▪️مَنِ اطَّلَى‌ وَ اخْتَضَبَ‌ بِالْحِنَّاءِ آمَنَهُ اللَّهُ تَعَالَى مِنْ ثَلَاثِ خِصَالٍ الْجُذَامِ وَ الْبَرَصِ وَ الْآكِلَةِ إِلَى طَلْيَةٍ مِثْلِهَا. 🟩▪️ کسی که نوره بکشد و با حناء خضاب کند خداوند او را تا نوره کشیدن بعدی از ✔️جذام و ✔️پیسی و ✔️خوره ایمن می‌دارد. 👈کلمه خضاب به معنای استفاده از حناء به قصد رنگ کردن است. 👈می‌شود از این روایت استفاده کرد که حناء مالیدن بعد از استفاده از نوره برای درمان پیسی مفید است اگر چه روایت برای پیشگیری وارد شده است. 👈 به نظر می رسد که استفاده از حناء بعد از نوره، وقتی برای جذام و پیسی که بیماری های لاعلاجی هستند، درمان باشد به طریق اولی درمان تمام بیماری های پوستی مانند پستریوزی و اگزما و غیر آن است. 👈مراد از کلمه «الطلیه الی الطلیه» زمان نوره است که همان پانزده روز یا نهایتا چهل روز است نه اینکه بین دو نوره هرچند یک سال فاصله افتاده باشد، استفاده از حنا امان از جذام و پیسی و خوره باشد. ▪️در روایت دیگر می‌فرماید: 🟨▪️مَنِ اطَّلَى فَتَدَلَّكَ‌ بِالْحِنَّاءِ مِنْ قَرْنِهِ إِلَى قَدَمِهِ نُفِيَ عَنْهُ الْفَقْر. 🟨▪️یعنی کسی که نوره بکشد پس با حناء بدنش را از فرق سر تا نوک پا بسابد فقر از او برطرف می‌شود. 👈«قرن» به معنای نوک سر است. 🔻در روایت دیگر آمده است: 🟦▪️مَنْ دَخَلَ الْحَمَّامَ فَاطَّلَى ثُمَّ أَتْبَعَهُ‌ بِالْحِنَّاءِ مِنْ قَرْنِهِ إِلَى قَدَمِهِ كَانَ أَمَاناً لَهُ مِنَ الْجُنُونِ وَ الْجُذَامِ وَ الْبَرَصِ وَ الْآكِلَةِ إِلَى مِثْلِهِ مِنَ النُّورَة. 🟦▪️ کسی که داخل حمام شود و نوره بکشد سپس دنبال آن از فرق سر تا نوک پا، از حناء استفاده کند، برای او از ✔️جنون و ✔️جذام و ✔️پیسی و ✔️خوره تا نوره بعدی امان می‌باشد. 👈در این روایت کلمه «جنون» آمده است بنابراین برای افرادی که مبتلا به دیوانگی هستند نیز مفید است. 👈از بعضی روایات استفاده می‌شود که بهترین حالت در استفاده از حناء این است به مقداری روی بدن بماند تا کمی رنگ بدهد زیرا در روایت آمده است: ⬜️▪️رَأَيْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع وَ قَدْ خَرَجَ مِنَ الْحَمَّامِ وَ هُوَ مِنْ قَرْنِهِ إِلَى قَدَمِهِ مِثْلُ الْوَرْدَةِ مِنْ أَثَرِ الْحِنَّاء. ⬜️▪️ امام محمد باقر(علیه السلام) را دیدم که از حمام خارج شد و اثر حناء او را از سر تا پا مانند گل کرده بود. 👈👈 حتما حنا را از جای مطمئن تهیه کنید که حنای خالص باشد. ادامه دارد... 🔻 منابع: من لایحضر، شیخ حرعاملی، ج1، ص121. الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6، ص509. الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6، ص509. https://eitaa.com/mowaha/3650
🟨⚪️ (۶) ⚪️🟨 🔖محل هایی که نوره مالیده می‌شود 🔸پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: 🔻اجازه ندهید در عانه و زیر بقل و محل سبیل، مو بروید. ▫️در روایت آمده است: 🟨⚪️مَنْ كانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَلَا يَتْرُكْ‌ عَانَتَهُ‌ فَوْقَ‌ أَرْبَعِينَ‌ يَوْماً وَ لَا يَحِلُّ لِامْرَأَةٍ تُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ تَدَعَ ذَلِكَ مِنْهَا فَوْقَ عِشْرِينَ يَوْماً. 🟨⚪️کسی که ایمان به خداوند و روز آخرت دارد شرم گاه خود را بیش از چهل روز رها نکند. 🟨⚪️لَا يُطَوِّلَنَ‌ أَحَدُكُمْ‌ شَارِبَهُ وَ لَا عَانَتَهُ وَ لَا شَعْرَ جَنَاحِهِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَتَّخِذُهَا مَخَابِيَ يَسَّتَّرُ بِهَا [يَتَسَتَّرُ بِهَا]. 🟨⚪️ هیچ یک از شما موهای سبیل و شرمگاه و زیر بقل خود را بلند نکند زیرا شیطان پناهگاه خود قرار می‌دهد و خود را در آن محل ها پنهان می‌کند. 👈شیطان چیزی است که از راه پنهان و مخفی به انسان ضرر می‌رساند. ▫️در روایت دیگر آمده است: 🟨⚪️لَا يُطَوِّلَنَ‌ أَحَدُكُمْ‌ شَعْرَ إِبْطَيْهِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَتَّخِذُهُ مِجَنّاً يَسْتَتِرُ بِه‌. 🟨⚪️ هیچ یک از شما موهای زیر بغل خود را بلند نکند زیرا شیطان آن موها را پناهگاه خود قرار می‌دهد و در آنجا مخفی می‌شود. 👈در این روایات استفاده از نوره نیامده است ولی روایات دیگری که قبلا گفتم نوره را بر تراشیدن یا کندن مو ترجیح می‌دهد. ▫️در روایت آمده است: 🟨⚪️أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع كَانَ يَطْلِي‌ إِبْطَيْهِ‌ بِالنُّورَةِ فِي الْحَمَّام‌. 🟨⚪️ امام صادق (علیه‌السّلام) در حمام زیر بغل خود را نوره می‌مالید. ▫️در روایت دیگر آمده است: 🟨⚪️وَ قَالَ حَلْقُهُ أَفْضَلُ مِنْ نَتْفِهِ وَ طَلْيُهُ أَفْضَلُ مِنْ حَلْقِه‌. 🟨⚪️ امام(علیه‌السّلام) می‌فرمود تراشیدن موهای زیر بغل بهتر از کندن آن ها است و نوره کشیدن آن ها بهتر از تراشیدن آن ها است. 👈روایاتی آمده است که می‌فرماید نوره کشیدن برای تمام بدن است. 🟨⚪️أَنَّ أَبَا جَعْفَرٍ ع كَانَ يَدْخُلُهُ فَيَبْدَأُ فَيَطْلِي‌ عَانَتَهُ وَ مَا يَلِيهَا ثُمَّ يَلُفُّ إِزَارَهُ عَلَى أَطْرَافِ إِحْلِيلِهِ وَ يَدْعُونِي فَأَطْلِي سَائِرَ بَدَنِهِ‌ . 🟨⚪️ امام باقر(علیه‌السّلام) وارد حمام می‌شد و ابتدا عانه‌ی خود و اطراف آن را نوره می‌کشید سپس لنگ را اطراف عضو خود می‌کشید و صاحب حمام را صدا می‌زد تا سایر بدنش را نوره بمالد. ▫️در روایت دیگر آمده است: 🟨⚪️ثُمَّ دَخَلَ فَاتَّزَرَ بِإِزَارٍ وَ غَطَّى‌ رُكْبَتَيْهِ‌ وَ سُرَّتَهُ ثُمَّ أَمَرَ صَاحِبَ الْحَمَّامِ فَطَلَى مَا كَانَ خَارِجاً مِنَ الْإِزَارِ ثُمَّ قَالَ اخْرُجْ عَنِّي ثُمَّ طَلَى هُوَ مَا تَحْتَهُ بِيَدِهِ ثُمَّ قَالَ هَكَذَا فَافْعَل‌. 🟨⚪️ سپس امام(ع) وارد حمام شد و لنگ بست و از زانوها تا ناف را پوشاند سپس صاحب حمام را امر کرد تا آنچه خارج از لنگ است را نوره بکشد سپس فرمود خارج شو سپس خودش زیر لنگ را نوره کشید و فرمود اینگونه عمل کن. 👈این روایت در کافی آمده است و روایت قبلی در من لایحضر الفقیه آمده بود و یک تفاوتی ما بین این دو روایت وجود دارد. در روایت اول آمده بود امام (ع) اول عانت و اطراف آن را نوره می‌مالید و بعد از آن دستور می‌داد تا حمامی بقیه بدن را نوره بمالد ولی در روایت دوم آمده است امام (ع) اول به حمامی دستور می‌داد تا ما بقی بدن را نوره بمالد و بعد از آن محل زیر لنگ را نوره می مالید. 👈 منطقه عانه موهای زبر و قوی دارد و به راحتی کنده نمی‌شود و نیاز به زمان بیشتری دارد بنابراین صلاح این است که اول محل عانه نوره مالیده شود و بعد از آن باقی بدن نوره مالیده بشود. 👈نهایت این است که انسان در شروع کردن به نوره، بین ابتدا به عانه یا باقی بدن، مخیر باشد. 🔻نوره مالیدن به صورت و گردن 👈احتمال بیشتر این است که مراد از بدن غیر از صورت و گردن است زیرا شاید اینگونه باشد، به کل بدنی که شامل سر و گردن هم باشد جسد گفته می‌شود ولی بدن، به غیر از سر و گردن اطلاق می‌شود. 👈بعید است که نوره برای صورت تجویز شود زیرا آثار مخربی مانند سوزاندن صورت دارد. ✔️ می توانیم این طور بگوییم که نوره مالی بدن از زیر گردن تا کف پا هست و شامل تمام قسمت ها می شود. https://eitaa.com/mowaha/3648