۱۷۶
گويا شركت كنندگان در جنگ اُحد، از همديگر مى پرسيدند: حال كه ما شكست خورديم و كفّار پيروزمندانه به مكّه برگشتند، چه خواهد شد؟ آيه در پاسخ آنان مى فرمايد: ناراحت نباشيد، اين مهلت الهى است تا پيمان كفرشان پر شود و ديگر حظّى در آخرت نداشته باشند.
🌹 آرامش خود را حفظ كنيد، كه تلاش هاى كفّار در محو اسلام بى اثر است.
✅ مهلت دادن به كفّار، سنّت الهى است، نه آنكه نشانه ى ناآگاهى و يا ناتوانى خداوند باشد.
🌾 محروميّت انسان در آخرت، ناشى از عملكرد او در دنياست
🍀 هم فضل الهى بزرگ است و هم قهر او.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۷۷
🌸 در قرآن مسأله ى خريد و فروش و سود و زيان سرمايه عمر، بارها تكرار شده است. قرآن، دنيا را بازار مى داند و مردم را فروشنده و عقايد و اعمال انسان را در طول عمر، كالاى اين بازار. در اين بازار، فروش اجبارى است ولى انتخاب مشترى با انسان است. يعنى ما نمى توانيم آنچه را داريم، از قدرت و عمل و عقيده رها بگذاريم، ولى مى توانيم مسير عقايد و كردار را سودبخش يا زيان آور قرار دهيم.
در قرآن از عدّه اى ستايش شده كه جان خود را با خدا معامله مى كنند و در عوض بهشت و رضوان مى گيرند، و از عدّه اى انتقاد شده كه بخاطر انحراف و انتخاب سوء يا سودى نمى برند؛ «فما ربحت تجارتهم» و يا دچار خسارت مى شوند؛ «انّ الانسان لفى خُسر» و در بعضى از آيات همچون آيه ى فوق، كسانى كه ايمان خود را با كفر معامله مى كنند، تحقير مى شوند و در مقابل به مؤمنان دلدارى داده مى شود كه ارتداد آنها، به خدا و راه خدا هيچ ضررى نمى زند.
🌺🌺🌺
🌸 در يك انقلاب عقيدتى و فرهنگى، از ريزش هاى جزئى نگران مباشيد.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۷۸
🌙🌙🌙🌙🌙
🌼 قرآن، واژه ى «گمان نكنيد» را بارها خطاب به كفّار و منافقين و افراد سست ايمان بكار برده، و اين بخاطر آن است كه اين افراد از واقع بينى و تحليل درست و روشن ضميرى لازم محرومند. آنها آفرينش را بيهوده، شهادت را نابودى، دنيا را پايدار، عزّت را در گرو تكيه به كفّار و طول عمر خود را مايه ى خير و بركت مى پندارند كه قرآن بر همه ى اين پندارها قلم بطلان كشيده است.
اهل كفر، داشتن امكانات، بدست آوردن پيروزى ها و زندگى در رفاه خود را نشان شايستگى خود مى دانند، در حالى كه خداوند آنان را به دليل آلودگى به كفر و فساد، مهلت مى دهد تا در تباهى خويش غرق شوند.
در تاريخ مى خوانيم كه وقتى يزيد امام حسين عليه السلام را به شهادت رساند، خاندان آن حضرت را همراه زينب كبرى عليها السلام به اسارت به شام بردند. يزيد در مجلس خود با غرور تمام خطاب به حضرت زينب گفت: «ديديد كه خدا با ماست»، حضرت در پاسخ او، اين آيه را خواند و فرمود: من ترا پست و كوچك و شايسته هرگونه تحقير مى دانم. هر آنچه مى خواهى انجام بده، ولى به خدا سوگند كه نور خدا را نمى توانى خاموش كنى. آرى، براى چنين افراد خوشگذرانى، عذاب خوار كننده آماده شده، تا عزّت خيالى و دنيايى آنان، با خوارى و ذلّت در آخرت همراه باشد.
مجرومان دوگونه اند: گروهى كه قابل اصلاحند و خداوند آنها را با موعظه و حوادث تلخ و شيرين، هشدار داده و بيدار مى كند، و گروهى كه قابل هدايت نيستند، خداوند آنها را به حال خويش رها مى كند تا تمام قابليّت هاى آنان بروز كند. به همين جهت امام باقر عليه السلام ذيل اين آيه فرمود: مرگ براى كفّار يك نعمت است، زيرا هر چه بيشتر بمانند زيادتر گناه مى كنند
✨ حضرت على عليه السلام درباره ى «انّما نملى لهم ليزدادوا اثماً» فرمود: چه بسيارند كسانى كه احسان به آنان (از جانب خداوند)، استدراج و به تحليل بردن آنان است و چه بسيارند كسانى كه به خاطر پوشانده شدن گناه و عيوبشان، مغرورند و چه بسيارند افرادى كه به خاطر گفته هاى خوب درباره آنان مفتون شده اند. خداوند هيچ بنده اى را به چيزى همانند «املاء» مبتلا نكرده است
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
🌻 كفر، مانع شناخت حقيقت است.
🌼 كوتاه يا بلند بودن عمر وزمان رفاه، بدست خداست.
🌻 همه ى انسان ها دنبال خير هستند، لكن بعضى در مصداق اشتباه مى كنند.
🌻 نعمت ها به شرطى سودمند هستند كه در راه رشد و خير قرار گيرند، نه شرّ و گناه.
🌼 طول عمر مهم نيست، بهره از عمر مهم است.
امام سجاد عليه السلام در دعاى مكارم الاخلاق چنين مى فرمايد: خدايا! اگر عمر من چراگاه شيطان خواهد شد، آن را كوتاه بگردان.
🌻 زود قضاوت نكنيد، پايان كار و آخرت را نيز به حساب بياوريد.
🌼 رفاه و حاكميّت ستمگران، نشانه ى رضاى خداوند از آنان نيست
🌻 عذاب هاى آخرت، انواع و مراحل متعدّد دارد. «عذاب اليم» در آيه قبل، و «عذاب مهين» در اين آيه.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۷۹
⚡️⚡️⚡️⚡️
🌺 اين آيه، آخرين آيه درباره ى جنگ اُحد است كه مى فرمايد: جهان يك آزمايشگاه بزرگ است وچنين نيست كه هر كس ادّعاى ايمان كند رها شود و در جامعه به طور عادّى زندگى كند، بلكه شكست ها و پيروزى ها، براى شناخته شدن نهان انسان هاست. بعضى مؤمنان خواستار آگاهى از غيب و نهان انسان ها بودند و مى خواستند از طريق غيب منافقان را بشناسند، نه از طريق آزمايش كه اين آيه مى فرمايد: راه شناخت، آزمايش است نه غيب، و شناسايى خوب و بد، از طريق آزمايش هاى تدريجى صورت مى گيرد. چون اگر به علم غيب، افراد بد و خوب شناخته شوند، شعله ى اميد خاموش و پيوندهاى اجتماعى گسسته و زندگى دچار هرج و مرج مى شود.
👹 خداوند، كفّار را به حال خود رها مى كند؛ «نملى لهم ليزدادوا اثماً» ولى مؤمنان را رها نمى كند.
💧 جداسازى پاك از پليد، از سنّت هاى الهى است
ايمان و كفر افراد، از امور درونى وغيبى است كه بايد از طريق آزمايش ظاهر شود، نه علم غيب.
🧔🏻♂ زندگى با مردم بايد بر اساس ظاهر آنان باشد، آگاهى بر اسرار مردم، زندگى را فلج مى كند.
🍃 علم غيب، مخصوص خداست و فقط به بعضى از پيامبران برگزيده اش، آن هم در حدّ اطلاع بر غيب نه تمام ابعاد آن، بهره اى داده است.
📚 هر چند زندگى بايد به نحو عادّى سپرى شود، ولى خدا به افرادى علم غيب را عطا مى كند.
🌸 درجات انبيا يكسان نيست.
🌼 خداوند علم غيب را به كسانى مى دهد كه از جانب او صاحب رسالتى باشند.
🫀 ايمان قلبى بايد همراه با تقواى عملى باشد.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۸۰
⛰⛰⛰⛰
🌫 واقع بين باشيد واز خيال و گمان انحرافى دورى كنید
💰 مال كه از آنِ تو نيست، پس بخل چرا؟
🌊 سرچشمه ى بخل، ناآگاهى و تحليل غلط از خير و شرّ است.
✨ يكى از وظايف انبيا، اصلاح بينش و تفكّر انسان هاست
🔥 حبّ دنيا، شرور را نزد انسان خير جلوه مى دهد.
🌄 در قيامت، برخى جمادات نيز محشور مى شوند.
🌻 معاد، جسمانى است.
🏞 قيامت، صحنه ى ظهور خير و شرّ واقعى است.
💸 انسان، در تصرّف اموال خود آزاد مطلق نيست
🐍 قيامت، صحنه ى تجسّم عمل است. در حديث آمده است: هر كس زكات مال خود را ندهد، در قيامت اموالش به صورت مار و طوقى بر گردنش نهاده مى شود.
⏳ زمان برپايى قيامت، دور نيست.
🕳 اسير مال شدن در دنيا، موجب اسارت در آخرت است.
🔥 بدترين نوع شكنجه، شلاق خوردن از دست محبوب هاست. آنچه را در دنيا بخل ورزيده ايم، همان مايه ى عذاب ما مى شود
🔑 خداوند هم صاحب ميراث ماندگار دنياست و هم نيازمند انفاق ما نيست. پس دستور انفاق، براى سعادت خود ماست.
🌷 وارث واقعى همه چيز و همه كس خداست. ما با دست خالى آمده ايم و با دست خالى مى رويم، پس بخل چرا؟
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
746_44911923983140.mp3
13.8M
🔻 نکوداشت واقعه غدیر
🔹سخنران: حجتالاسلام سید امین علمی
▪️ یکشنبه 3 تیرماه 1403
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ریلز
💢 بدترین تصمیم در انتخابات
🔸وظیفهتون رأی دادنه
🔹خوب تحقیق کن، انتخاب نکردن بدترین تصمیمه
🔸تصمیم بد از تصمیم نگرفتن بهتره
🔹دین و ایمانتون رو برای افراد ندین
👤 استاد رائفیپور
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
هدایت شده از مهدیاران | mahdiaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ «فرزند علی بن ابیطالب»
👤 استاد #رائفی_پور
💚 این دنیا دوباره به یک علی دیگه نیاز داره...
📥 دانلود با کیفیت بالا
✅ واحد مهدویت مصاف (مهدیاران)
@Mahdiaran
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۷۴
🍀 سوره #آل_عمران #جزء_۴
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_2328728134.mp3
348.5K
🎧 #تلاوت_صوتی
📄 #صفحه_۷۴
🍀 #سوره_آل_عمران #جزء_۴
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۸۱ و ۱۸۲
🦋🦋🦋🦋
در تفاسير مى خوانيم كه رسول خدا صلى الله عليه وآله نامه اى به يهود بنى قينقاع نوشت و آنان را به ايمان، نماز، زكات و انفاق، دعوت كرد. وقتى اين نامه به دست دانشمند يهوديان به نام «فتحاص» در محل تدريس او رسيد، رو به شاگردان و حاضران كرد و با استهزا گفت: طبق اين دعوت، خدا فقير است و ما غنى هستيم. او از ما قرض مى خواهد و وعده ى ربا و اضافه مى دهد!
يهوديان زمان رسول خدا صلى الله عليه وآله چون به رفتار نياكان خود در مورد قتل انبيا راضى بودند، خداوند نسبت قتل را به آنان نيز مى دهد. «و قتلهم الانبياء»
امام باقرعليه السلام درباره ى اين آيه فرمودند: كسانى كه امام را نسبت به آنچه به او مى دهند فقير مى دانند، نظير كسانى هستند كه مى گويند: «انّ اللَّه فقير»
👅 خدا همه ى گفته ها را مى شنود، پس هر حرفى را بر زبان نياوريم. «لقد سمع اللَّه»
🌵 جهل وغرور، مرز و نهايت ندارد، تا آنجا كه بشر ناتوان نيازمند مى گويد: خداوند فقير است و ما غنى هستيم. «ان اللَّه فقير و نحن اغنياء»
❄️ احساس غنا و بى نيازى، زمينه ى سرپيچى از فرامين الهى و استهزاى آنهاست. «نحن اغنياء»
🧠 برخى كوته فكر، گمان مى كنند ريشه ى دستورات الهى نياز است. «انّ اللَّه فقير»
🌷 همه ى گفتارها و كردارها ثبت مى شود. «سنكتب ما قالوا و قتلهم»
🗣 گناهِ ياوه گويى درباره ى خداوند، هم سنگِ گناه كشتن انبياست. «قالوا ان اللَّه فقير... و قتلهم الانبياء»
🍃 ملاك ارزيابى گفتار و كردار، از هركس كه باشد، حقّ است. حتّى كشتن پيامبران چون ناحق است مورد كيفر واقع مى شود. «قتلهم الانبياء بغير حق»
👤 انسان در انجام عمل آزاد است، لذا كارها به خود او نسبت داده مى شود. «قدّمت ايديكم»
💰 پاداش و كيفر الهى، بر طبق عدالت و بر اساس اعمال آزادانه و آگاهانه خود انسان است. «ذلك بما قدّمت ايديكم»
❌ كيفرهاى الهى، ظلم خدا بر بشر نيست، بلكه ظلم بشر بر نفس خويشتن است. «انّ اللّه ليس بظلام للعبيد»
💥 اگر خداوند افراد بخيل و قاتلان انبيا را مجازات نكند، به فقرا و انبيا ظلم كرده است. «انّ اللّه ليس بظلام للعبيد»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۸۳
🌳🌳🌳🌳
برخى براى فرار از قبول اسلام، بهانه تراشى نموده و مى گفتند: خداوند از ما تعهّد گرفته تنها به پيامبرى ايمان بياوريم كه حيوانى را قربانى كند و صاعقه ى آسمانى آن قربانى را در برابر چشم مردم بسوزاند، تا به پيامبرى او يقين كنيم. اين آيه نازل شد تا پيامبر صلى الله عليه وآله به آن بهانه تراشان لجوج بگويد: اگر شما راست مى گوييد، چرا به پيامبران قبل از من كه علاوه بر انواع معجزات، آنچه را شما درخواست مى كنيد به شما عرضه كردند، ايمان نياورديد؟
امام صادق عليه السلام پس از تلاوت اين آيه فرمود: ميان يهوديانِ بهانه جوى زمان پيامبر اسلام و يهوديانى كه انبيا را مى كشتند، پانصد سال فاصله بوده است، امّا به خاطر رضايت آنان بر قتل نياكان، خداوند نسبت قتل را به آنان نيز داده است.[202]
در تورات، كتاب اوّل پادشاهان، باب 18 جمله 3 و 4، ماجراى به شهادت رساندن انبياى بنى اسرائيل آمده است. همچنين در سِفر لاويان، باب 9 جمله ى دوّم، موضوع قربانى قوچ آمده است.
🏃 فرار از پذيرش حقّ را با عناوين مذهبى توجيه نكنيد. «انّ اللّه عهدالينااَلاّ نؤمن»
🌵 يهود، موسى را آخرين پيامبر نمى دانستند، بلكه مى گفتند: عهد خدا با ما آن بوده است كه پيامبر بعدى، چنين وچنان باشد. «عهد الينا... يأتينا بقربان»
🚫 انسانى كه روحيه ى استكبارى پيدا كرد، هم به خدا تهمت مى زند؛ «انّ اللّه عهد الينا» و هم تسليم هيچ پيامبرى نمى شود؛ «ألاّ نؤمن لرسول» و هم توقّع دارد كه معجزه ها، مطابق تمايلات و خواست هاى او باشد. «حتى يأتينا بقربان»
🐑 قربانى حيوان، تاريخى بس طولانى دارد. «...بقربان»
❎ سوابق هر گروه وملّتى، بهترين گواه بر صدق يا كذب ادّعاى آنهاست. «جاءكم... بالبيّنات و بالّذى قلتم»
🌿 بهانه تراشى مخالفان، در طول تاريخ شبيه هم است. «و بالّذى قلتم»
🌲 استدلال و احتجاج پيامبر با يهود، به تعليم خداوند بود. «قل قد جائكم»
👀 گاهى براى اثبات يا حقّانيت يك امر يا مصلحت مهم تر بايد اموالى فدا شود. آرى، اگر مالى آتش گرفت ولى چشمى بيدار و يا دلى روشن شد، اسراف نخواهد بود. «قد جائكم رسلى... بالّذى قلتم...»
❎ رضايت بر گناهِ نياكان، سبب شريك شدن در جرم آنان است. «فلم قتلتموهم»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۸۴
☁️☁️☁️☁️
👻 آشنايى با تاريخ گذشتگان، روحيه ى صبر و مقاومت را در انسان بالا مى برد. «فان كذّبوك فقد كُذّب رسل من قبلك»
🙅♂ تمام انبيا، مخالفانى داشته اند. «كُذِّب رسل»
💪 حركت انبيا در طول تاريخ، يك حركت فرهنگى، فكرى و اعتقادى بوده است. «بالبيّنات والزبر والكتاب»
🌊 معجزات پيامبران متنوّع بوده اند، ولى اصول همه ى اديان يكى بوده است.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۸۵
🍁🍁🍁🍁
★ایا عزرائیل هم می میرد؟؟ ★
اين آيه به پيامبر و ديگر مصلحان كه مورد آزار و اذيّت و تكذيب كفّار قرار مى گيرند، روحيه ى صبر ومقاومت مى بخشد، زيرا مى فرمايد: همه مى ميرند ولجاجت ها موقّتى است و پاداش تحمّل اين مشكلات را خداوند بى كم وكاست عطا مى كند.
امام صادق عليه السلام درباره ى «كلّ نفس ذائقة الموت» فرمودند: همه ى اهل زمين و آسمان مى ميرند و فقط ملك الموت و حاملان عرش و جبرئيل و ميكائيل باقى مى مانند، سپس ملك الموت مأمور مى شود كه روح آنان را نيز بگيرد و تنها خود باقى مى ماند و خداوند به او خطاب مى كند كه بمير، او نيز مى ميرد.[203] و همچنين آن حضرت فرمودند: كسى كه مرگ را نچشيده و كشته شده، به دنيا برگردانده مى شود تا مرگ را بچشد
☠ مرگ در راه است، پس اين همه لجاجت واستكبار در برابر حق، براى چه؟ «كذّبوك... كلّ نفس ذائقة الموت»
🍂 مرگ، عدم نيست، يك امر وجودى است كه قابل چشيدن است، راه انتقال از دنيا به آخرت است. «ذائقة الموت»
🔥 گناهان وعوامل سوق دهنده به دوزخ، داراى جاذبه هايى است كه بايد انسان با نيروى ايمان و عمل صالح خود را برهاند. «زُحزِح عن النّار»
🌾 جزاى كامل در آخرت است، و پاداش هاى دنيوى بى ارزش. «توفون اُجوركم يوم القيامة... ما الحيوة الدنيا الاّ متاع الغرور»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۸۶
👌 حتماً بخوانید 🌸
وقتى مسلمانان از مكّه به مدينه مهاجرت كردند، مشركان دست تجاوز به اموال آنان گشودند، چنانكه به هركس نيز دست مى يافتند، او را مورد آزار قرار مى دادند. از طرف ديگر، در مدينه هم يهوديان به آنها زخم زبان مى زدند و حتّى برخى با كمال بى شرمى براى زنان و دختران مسلمان، غزل سرايى كرده و يا آنها را هَجو مى نمودند. سردمدارى اين جريان با شخصى به نام كعب بن اشرف بود كه رسول خدا صلى الله عليه وآله دستور قتل وى را صادر نمود. اين آيه ضمن تسلّى خاطر دادن به مسلمانان، از آنان مى خواهد در برابر آزار دشمنان صبر و تقوى پيشه كنند كه مايه ى استوارى آنان در ايمان مى گردد.
امام رضاعليه السلام پرداخت زكات را يكى از مصاديق آزمايش در اموال دانستند كه در اين آيه مطرح گرديده است.
🌾 آزمايش، يك سنّت جدّى الهى است، خود را آماده كنيم. (حرف لام در اوّل و حرف نون مشدّد در آخرِ «لتبلونّ» نشانه ى جدّى بودن مسئله است.)
★ ياد مرگ و زودگذرى دنيا، مسائل را براى انسان آسان مى كند. «كل نفس ذائقة الموت... لتبلونّ فى اموالكم»
🌸 بيشترين ابزار آزمايش، مال و جان است. «اموالكم و انفسكم»
🌹 علاوه بر پذيرش خطر جان و مال، بايد خود را براى شنيدن انواع نيش ها و تحقيرها آماده كرد. «ولتسمعنّ...»
🍀 شنيدن تحقير و هجو، و آزار ديدن از دشمن، يكى از وسايل آزمايش است. «لتبلونّ... ولتسمعنّ... اذىً كثيراً»
❤️ براى رسيدن به اهداف مقدّس، گاهى بايد همه گونه سختى را تحمّل كرد. ضربه به مال، جان، حيثيّت و آبرو. «اموالكم و انفسكم ولتسمعنّ... اذىً كثيراً»
👅 انتظار زخم زبان از مخالفان، سبب آمادگى مسلمانان است. «لتسمعنّ...»
🤝 مخالفان اسلام در ضربه زدن به مسلمان ها، وحدت در هدف و گاهى وحدت در شيوه دارند. «لتسمعنّ من الّذين اوتوا الكتاب... و من الّذين اشركوا»
👌 دشمن به كم قانع نيست. «اذىً كثيراً»
🪴 صبر و تقوى در كنار هم رمز موفقيّت است. استقامت بدون تقوا، در افراد لجوج نيز پيدا مى شود.
🌳 صبر و تقوى، ملازم يكديگرند
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
🍀 قال رسول الله(ص):
« مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ »
🌻 هر که من مولا و فرمانروای اویم علی مولای او است، خدایا دوست بدار آن کس که او را دوست دارد، و دشمن دار آن کس که او را دشمن دارد.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۷۵
🍀 سوره #آل_عمران #جزء_۴
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_2358516129.mp3
341.4K
🎧 #تلاوت_صوتی
📄 #صفحه_۷۵
🍀 #سوره_آل_عمران #جزء_۴
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۸۷
🍀🍀🍀
🔥 وای بر کسانی که حق را می دانند اما به خاطر منافع دنیایی خود انرا کتمان می کنند
امام باقرعليه السلام درباره اين آيه فرمودند: خداوند از اهل كتاب پيمان گرفت كه آنچه درباره ى حضرت محمّد صلى الله عليه وآله در تورات و انجيل آمده است براى مردم بگويند و كتمان نكنند.
اگر امروز ميليون ها مسيحى، يهودى و مجوسى در دنيا هست، همه به سبب سكوت نابجاى دانشمندان آنهاست. به گفته ى صاحب تفسير اطيب البيان، بيش از شصت مورد بشارت اسلام و پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله در عهدين آمده است، ولى دانشمندان اهل كتاب همه را رها كرده اند.
★- خداوند براى هدايت مردم، از دانشمندان پيمان مخصوص گرفته است.
♥- بيان حقايق بايد به نوعى باشد كه چيزى براى مردم مخفى نماند
☆- انگيزه ى سكوت دانشمندان از بيان حق، رسيدن به مال و مقام و يا حفظ آن است
★- علم به تنهايى براى سعادت و نجات كافى نيست، بى اعتنايى به مال و مقام نيز لازم است
♡- عمل به دين و تعهّدات الهى ارزش والا دارد.
۱۸۸
مردم سه دسته اند:
1⃣ گروهى كه كار مى كنند وانتظار پاداش يا تشكّر از مردم ندارند. «لانريد منكم جزاء و لاشكورا»
2⃣ گروهى كه كار مى كنند تا مردم بدانند و ستايش كنند. «رئاء الناس»
3⃣ گروهى كه كار نكرده، انتظار ستايش از مردم دارند. «يحمدوا بمالم يفعلوا...»
*⃣*⃣*⃣
غیبت در چه مواردی جایز است؟!
از مواردى كه غيبت جايز است، در مورد كسى است كه ادّعاى مقام يا تخصّص يا مسئوليّتى را مى كند كه صلاحيّت آن را ندارد. «يحبّون ان يحمدوا بما لم يفعلوا»
براى اينكه اين تمايل نابجا - ستايش بدون عمل - كور شود، در اسلام هرگونه تملّق و چاپلوسى منع شده است
🌾 رذايل اخلاقى، همچون عُجب و غرور و انتظار تملّق از مردم، هلاكت قطعى را به دنبال دارد
🌸 قرآن، هرگونه تحليل و تفسير نابجا را نسبت به هر كس و هر موردى محكوم مى كند.
🌸 خداوند نه تنها براى رفتار، بلكه براى خواسته هاى خير و شرّ انسان نيز حساب باز مى كند.
🌹 آنچه خطرش بيشتر است، توقّع حمد است، نه توقّع شكر و مدح. زيرا در حمد، نوعى ستايش آميخته با پرستش نهفته است.
✅ گنهكار ممكن است پشيمان شده، توبه كند و نجات يابد، ولى افراد مغرور، حتى در صدد توبه برنمى آيند، لذا اميدى به نجات آنان نيست.
🍀 كسانى كه در دنيا گرفتار اوهامِ خودپرستى و اسير زندان «منيّت» هستند، در قيامت نيز اسير و گرفتار عذاب الهى اند.
۱۹۰
📙📙📙
داستانک:
در تفاسير فخررازى، قرطبى و مراغى آمده است: از عايشه پرسيدند: بهترين خاطره اى كه از رسول خدا صلى الله عليه وآله به ياد دارى چيست؟ گفت: تمام كارهاى پيامبر شگفت انگيز بود، امّا مهم تر از همه براى من، اين بود كه رسول خدا شبى در منزل من استراحت مى كرد، هنوز آرام نگرفته بود كه از جا برخاست، وضو گرفت و به نماز ايستاد و بقدرى گريه كرد كه جلو لباسش تر شد، بعد به سجده رفت و به اندازه اى گريه كرد كه زمين تر شد. صبح كه بلال آمد سبب اين همه گريه را پرسيد، فرمود: ديشب آياتى از قرآن بر من نازل شده است. آنگاه آيات 190 تا 194 سوره آل عمران را قرائت كرد وفرمود: واى بركسى كه اين آيات را بخواند و فكر نكند.
در تفسير كبير فخررازى و مجمع البيان از حضرت على عليه السلام نقل شده است كه فرمود: رسول خداصلى الله عليه وآله همواره قبل از نماز شب اين آيات را مى خواند. و در احاديث سفارش شده است كه ما نيز اين آيات را بخوانيم.
در تفسير نمونه از «نوف بكّالى» صحابه ى خاصّ حضرت على عليه السلام نقل شده است كه شبى خدمت حضرت على عليه السلام بودم. امام از بستر بلند شد و اين آيات را خواند. سپس از من پرسيد: خوابى يا بيدار؟ عرض كردم بيدارم. فرمود: خوشا به حال كسانى كه آلودگى هاى زمين را پذيرا نگشتند و در آسمان ها سير مى كنند.
🖇 آفرينش جهان، هدفدار است
💎 هستى شناسى، مقدّمه ى خداشناسى است.
برگ درختانِ سبز، در نظر هوشيار هر ورقش دفترى است، معرفت كردگار
🕰 اختلاف ساعات شب و روز در طول سال، در نظر خردمندان تصادفى نيست.
✏️ قرآن، مردم را به تفكّر در آفرينش ترغيب مى كند
🌾 هركه خردمندتر است بايد نشانه هاى بيشترى را دريابد.
👌 آفرينش، پر از راز و رمز، و ظرافت و دقّت است كه تنها خردمندان به درك آن راه دارند.
۱۹۱
⚜⚜⚜
چه موقع می شود نماز نخواند؟!
به فرموده ى امام باقرعليه السلام، افراد سالم، نماز را ايستاده و افراد مريض، نشسته و افراد عاجز، به پهلو خوابيده، به جا آورند.
❤️ نشانه ى خردمندى، ياد خدا در هر حال است
🍁 اهل فكر، بايد اهل ذكرباشند
⚜ ايمان بر اساس فكر و انديشه ارزشمند است
🌹 ايمان و اعتراف با تمام وجود ارزش دارد. نبايد به اعتراف زبانى اكتفا كرد.
★★★ ذكر وفكر، همراه يكديگر ارزش است. متأسفانه كسانى ذكر مى گويند، ولى اهل فكر نيستند وكسانى اهل فكر هستند، ولى اهل ذكر نيستند
🌸 آنچه سبب رشد و قرب است، ذكر و فكر دائمى است نه موسمى.
🌹 شناختِ حسّى طبيعت كافى نيست، تعقّل و تفكّر لازم است.
✅ كسى كه در آفرينش آسمان ها و زمين فكر كند، پى مى برد كه خالق هستى، پروردگار ما نيز هست
🌸 آفرينش بيهوده نيست، گرچه همه اسرار آن را درك نكنيم.
🌾 اوّل تعقّل و انديشه، سپس ايمان و عرفان،آنگاه دعا و مناجات.
✅ اگر هستى بيهوده و باطل نيست، ما هم نبايد بيهوده و باطل باشيم.
🔥 هستى هدفدار است، پس هر چه از هدف الهى دور شويم به دوزخ نزديك مى شويم.
🍀 قبل از دعا، خدا را ستايش كنید
★ ثمره ى عقل و خرد، ترس از قيامت است.
۱۹۴
🍁🍁🍁
🌹 خردمندان، آماده ى پذيرش حقّ هستند و در كنار پاسخگويى به نداى فطرت، به نداى انبيا، علما و شهدا پاسخ مى دهند.
استغفار و اعتراف، نشانه ى عقل است.
🌸 از آداب دعا كه زمينه ى عفو الهى را فراهم مى كند، توجّه به ربوبيّت الهى است.
🌾 ايمان، زمينه ى دريافت مغفرت است.
⚜ ديگران را در دعاى خود شريك كنيم
🍁 پرده پوشى وعفو، از شئون ربوبيّت واز شيوه هاى تربيت است.
👏 مرگِ انسان با اراده الهى است
🍁 خردمندانِ دورانديش، مرگ با نيكان را آرزو مى كنند و به فكر حسن عاقبت هستند.
🌺 ابرار مقامى دارند كه خردمندان آرزوى آن را مى كند.