۵۹ توبه
💎💎💎💎⏱⏱💎💎💎💎
✍در اين آيه چهار مرحله مطرح شده است:
- رضا و تسليم به تقدير الهى. «رضوا ما آتاهم اللَّه»
- اظهار رضايت به زبان. «قالوا حسبنا اللَّه»
- اميد به فضل و كرم الهى. «سيؤتينا ...»
- بى توجّهى به دنيا و رغبت به خداوند. «الى اللَّه راغبون»
💎
- تلخى محروميّت هاى دنيوى، با وعده هاى قطعى خداوند به مؤمنان و نعمت هاى بهشتى، شيرين مى شود. «سيؤتينا»
💎
- ما از خداوند طلبكار نيستيم، هر چه عطا كند از فضل خويش است. «فضله»
💎
- الطاف الهى از طريق پيامبران و اوليا به ما مى رسد. «فضله و رسوله»
💎
۶۰ توبه
💎💎💎💎⏱⏱💎💎💎💎
✍«صَدقه»، نشان صداقت در ايمان به خدا و «صِداق» يا مهريه، نشانه ى صِدق و راستى در علاقه به همسر است.
مراد از صدقه در اين آيه، #زكات واجب است.
«فَقير»، از «فَقر»، به معناى كسى است كه نادارى، ستون فقراتش را مى شكند. و «مسكين»، از «مَسكن»، يعنى آنكه به خاطر نادارى، خانه نشين شده است. طبق بعضى روايات، فقير نادارى است كه از مردم درخواست نمى كند، ولى مسكين كسى است كه از شدّت بينوايى، سؤال و درخواست مى كند. [85]
از اينكه در آيات قبل، منافقان از نحوه ى تقسيم اموال به پيامبرصلى الله عليه وآله عيب مى گرفتند؛ «يلمزك فى الصدقات» و در اين آيه، صدقات تنها براى گروه هاى خاصّى اجازه داده شده، مى فهميم كه منافقان، به زكات چشم داشته اند.
«العاملين عليها»، عاملان زكات، همه ى آنانند كه در جمع آورى، نگهدارى، توزيع و محاسبات زكات، زحمت مى كشند كه اجرت آنان از زكات پرداخت مى شود.
«مؤلّفة قلوبهم»، آنانند كه زمينه اى براى گرايش به اسلام ندارند و با مصرف بخشى از زكات، مى توان قلوب آنان را جذب كرد.
البتّه پرداخت زكات براى تأليف قلوب، به مفهوم ايمان آوردنِ پولى نيست، بلكه زمينه سازى براى حصول درك و آموزش و سپس معرفت وايمان است.
«الغارمين» كه يكى از مصارف زكات است، بدهكارانى هستند كه بى تقصير زيربار قرض رفته اند، مثل آنان كه در آتش سوزى، سيل، غرق كشتى و حوادث طبيعى ديگر، هستى و دارايى خود را از دست داده اند.
امام صادق عليه السلام فرمود: «ايّما مؤمن او مسلمِ ماتَ وترك ديناً و لم يكن فى فسادٍ ولا اسرافِ فعلى الأمام ان يقضيه» [87] هر مؤمن يا مسلمانى كه بميرد و بدهى بر جاى گذارد، كه بر اساس فساد و اسراف نباشد، پرداخت بدهى او بر امام است.
«فى سبيل اللَّه»، همه ى كارهاى خداپسندانه است و شامل مواردى چون تبليغات دينى، خدماتِ رفاهى و گره گشايى از مشكلات مسلمانان مى شود. گرچه مصداق بارز آن در غالب تفاسير، جنگ وجهاد معرّفى شده است.
«ابن السبيل»، كسى است كه در وطن خويش توانگر است، ولى در سفر، گرفتار و بى پول شده است.
*سيماى زكات*
حكم زكات در مكّه نازل شده است، امّا به علّت كمى مسلمانان و اندك بودن پول زكات، مردم خودشان مى پرداختند. پس از تشكيل حكومت اسلامى در مدينه، مسأله ى گرفتن زكات از مردم و واريز كردن آن به بيت المال و تمركز آن توسّط حاكم اسلامى مطرح شد. «خذ من اموالهم صدقة» [88]
زكات مخصوص اسلام نيست، بلكه در اديان پيشين نيز بوده است. حضرت عيسى عليه السلام در گهواره به سخن آمد وگفت: «اوصانى بالصلوةِ والزّكوة» [89] و حضرت موسى عليه السلام خطاب به بنى اسرائيل مى فرمايد: «اقيموا الصلوة واتُوا الزّكوة» [90] و درباره ى عموم پيامبران مى خوانيم: «وجعلناهم ائمّةً يهدون بامرنا واوحينا اليهم فعلَ الخيراتِ واقامَ الصلوة وايتاء الزكوة» [91]
در قرآن چهار تعبير براى زكات بيان شده است:
- ايتاء مال. « وآتى المال على حبّه ذوى القربى» [92]
- صدقه. « خذ من اموالهم صدقة» [93]
- انفاق. «يقيموا الصلوة وينفقوا» [94]
- زكات. «يقيمون الصلاة ويؤتون الزكوة» [95]
در قرآن، معمولاً زكات همراه با نماز آمده است و طبق روايات، شرط قبولى نماز، پرداخت زكات است. اين پيوند رابطه ى با خدا ورابطه ى با مردم را مى رساند.
در قرآن هيچ يك از واجبات دين، اين گونه مقارن با نماز نيامده است.
گرفتن زكات بر سادات حرام است، گروهى از بنى هاشم از پيامبرصلى الله عليه وآله تقاضا كردند تا مسئول جمع آورى زكات چهارپايان باشند و بدين وسيله سهمى به عنوان كارگزاران زكات نصيبشان گردد. حضرت فرمودند: زكات بر من و شما حرام است. [96] مگر آنكه دهنده و گيرنده ى زكات هر دو سيّد باشند.
قانون زكات، به معناى تمايل اسلام به وجود قشرِ فقيرِ زكات گيرنده و ثروتمندِ زكات دهنده نيست، بلكه راه حلّى براى يك واقعيّت خارجى جامعه است. اغنيا هم گاهى با پديده هايى چون سرقت، آتش سوزى، تصادف، جنگ و اسارت مواجه مى شوند و در نظام اسلامى بايد بودجه اى براى تأمين اجتماعى باشد.
در روايات آمده است: خداوند در مال اغنيا به مقدار حلّ مشكل نيازمندان حقّى قرار داده است و اگر مى دانست كه برايشان كافى نيست، آن را مى افزود. اگر مردم حقوق فقرا را به آنان مى پرداختند، همه زندگى خوبى داشتند و اگر اغنيا زكات مى دادند، فقيرى در كار نبود. [97]
بر خلاف عقيده ى بعضى در مورد جلوگيرى از افزايش درآمد افراد و محدود ساختن آن، اسلام عقيده دارد كه بايد به انسان آزادى نسبى داد تا با تلاش، ابتكار و بهره گيرى از طبيعت رشد كند، ولى ماليات هم بپردازد.
شرط مصرف زكاتِ در راه خدا، «فى سبيل اللَّه» فقر نيست، بلكه در هر جا كه كمك به حاكميّت خطّ اسلام كند، مى توان خرج كرد. [98]
براى نجات جامعه از شرّ افراد شرور، مى توان از زكات استفاده كرد و اين مشمولِ «والمؤلفة قلوبهم» است. [99]
اگر بر گردن كسى، ديه ثابت شد و توان
پرداخت نداشت، مشمول «والغارمين» است و مى توان از زكات به او كمك كرد. [100]
شايد تعبير «وفى الرقاب»، شامل مصرف زكات براى آزادسازى زندانيان يا تأمين مخارج آنان هم بشود.
تقسيم زكات در موارد هشتگانه، لازم نيست يكسان باشد؛ بلكه زير نظر حاكم اسلامى و به مقدار نياز و ضرورت تقسيم مى شود.
زكات، عامل تعديل ثروت است.
زكات، تشكّر عملى از داده هاى الهى است.
زكات، فاصله ى طبقاتى را كاسته، كينه ى ميان فقرا و ثروتمندان را مى زدايد.
زكات، روح سخاوت و رحمت را در انسان زنده ساخته، از دنيا طلبى و وابستگى مادّى مى كاهد.
زكات، پشتوانه ى تأمين اجتماعى محرومان است. به فقير مى گويد: نگران نباش، به ورشكسته مى گويد: تلاش مجدّد كن، به مسافر مى گويد: از ماندن در راه نترس، به كارمند مى گويد: سهم تو محفوظ است، به بردگان وعده ى آزادى مى دهد، بازار خدمات الهى را رونق مى بخشد و دل هاى ديگران را به اسلام جذب مى كند.
غفلت از ياد خدا، بهره كشى از مردم، سنگدلى، طغيان و عيّاشى، ثمره ى تكاثر و ثروت اندوزى است و زكات، داروى اين بيمارى است.
زكات، علاوه بر محروميت زدايى، گرايش به اسلام را مى افزايد و يا لااقل موجب ترك همكارى افراد با دشمنان اسلام مى گردد. چنانكه در روايات آمده است كه گاهى افرادى كه ايمان ضعيفى دارند، با كمك هاى مالى و نزديك شدن به اسلام، ايمانشان استوار مى شود. [101]
زكات كه نمودارى از نظام اسلامى است زمينه ساز عدالت اجتماعى، فقرزدايى، تأمين كارمندان، محبوبيت بين المللى، آزادى بردگان وافراد در بند، به حركت درآوردن نيروها، حفظ آيين وكيان مسلمانان وگسترش خدمات عمومى است.
💎
- يكى از اصول عدالت اجتماعى اسلامى، بيمه و تأمين زندگى محرومان است.«انّما الصدقات للفقراء»
💎
- همه ى دارايى هاى انسان از خودش نيست، ديگران هم در آن سهم دارند. «للفقراء و ...»
💎
- فقرزدايى بايد در رأس برنامه هاى نظام اسلامى باشد. «فريضة من اللَّه» ابتدا «للفقراء» مطرح شد و سپس موارد ديگر.
💎
- همچنان كه قاضى بايد تأمين شود تا به فكر رشوه نيفتد، دست اندركاران زكات هم بايد تأمين شوند تا به فكر رشوه و اختلاس نيفتند. «العاملين عليها»
💎
- مال، بايد وسيله ى قرب به خدا باشد. «فى سبيل اللَّه»
💎
- اسلام، تنها دين عبادت نيست، قوانين اقتصادى هم دارد. «فريضةً»
💎
102) در اسلام، مسائلى همچون هديه، سوغات و اطعام، به عنوان اهرمى جهت جذب قلوب به حساب آمده است.
💎
۶۱ توبه
💎💎💎💎⏱⏱💎💎💎💎
✍مقصود از «منهم»؛ يا گروه منافقان است، يا برخى افراد سست ايمان كه از روى ترس در جبهه شركت نكردند وپس از جنگ، عذر وبهانه مى آوردند.
به فرموده ى روايات، به دليل تماس هاى دائمى پيامبرصلى الله عليه وآله با على عليه السلام، عدّه اى از منافقان آن حضرت را ساده لوح و زودباور معرّفى مى كردند. [104]
پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: «مَن آذانى فى عترتى فعليه لعنة اللَّه» كسى كه اهل بيت مرا اذيّت كند، لعنت خدا بر او باد. در مورد حضرت فاطمه عليها السلام نيز فرمود: «مَن آذاها فقد آذانى» هركس فاطمه را اذيّت كند، مرا اذيّت نموده است. [105]
-----
104) تفسير نورالثقلين.
105) ملحقات احقاق الحق، ج 18، ص 458 و 439.
💎
👌 همه ى اصحاب پيامبر، عادل نبودند و برخى پيامبر را مى آزردند. «يؤذون»
💎
- از آداب گوش دادن، توجّه با تمام وجود به سخنانِ گوينده است. كلمه ى «اُذن» به معناى آن است كه او سر تا پا گوش است.
💎
- از صفات يك رهبر آگاه، سعه ى صدر، گوش دادن به حرف همه ى گروهها، برخورد محبّت آميز با آنان، عيب پوشى و بازگذاشتن راه عذر و توبه ى مردم است. «قل هو اُذن خير»
💎
- با روى باز و از روى خيرخواهى، شنواىِ سخن مردم باشيد. «اُذن خيرٍ لكم»
💎
- سكوت در برابر شنيده ها، هميشه نشانه ى رضايت نيست. «اذن خير لكم»
💎
- آزار ديده را حمايت كنيد.
💎
- اگر مؤمنى خبرى داد، سخن او را تصديق كنيد. «يؤمن للمؤمنين»
💎
13.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 روی حرف ۹ گروه حساب نکنید
🔹استاد مهدی#توکلی
12.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| نقدی بر آموزه های دین زرتشت و اوستا !!!
❕همواره در فضای مجازی شاهدیم که افرادی مدعی اند که ایرانیان باید پیروان پیامبر ایرانی به نام زرتشت و کتابش به نام اوستا باشند و اسلام و قرآن را کنار بگذارند !!!
👌ما در کلیپ فوق آموزه های دین زرتشت و محتوای اوستا را به نقد کشیده ایم و ثابت کرده ایم که این آیین شایسته پیروی نیست .
👇👇👇
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
🆔 @mobahesegroup
┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b
1011_54409436685069.mp3
31.31M
🎙 #سخنرانی_کامل
📋 درنگی در مسأله غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ جلسه دوم از پنج جلسه
📆 یکشنبه ۱۱ شهریور ماه ۱۴۰۳
▪️ هیئت محترم بضعة الرسول سلام الله علیها
🔸 در این جلسه مباحث زیر مطرح شده است:
▫️ یکی از مشکلات ما در زیارت ها
▫️ امام مظلوم ما
▫️ غیبتِ فردی
▫️ امام زمان ارواحنا فداه بین سایر ائمه علیهم السلام
▫️ غمِ فراقِ در دوران غیبت
▫️ صبرِ امام زمان ارواحنا فداه بخاطرِ ما
▫️ روضه و توسّل به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم
تلگرام | ایتا | بله | روبیکا | آپارات | سایت | اینستاگرامِ سایت
هدایت شده از کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
💠 اجازه جدید رهبر معظم انقلاب درباره مصرف رد مظالم برای کمک به لبنان و غزه
✍ حضرت آیتالله خامنهای علاوه بر اینکه اجازه پرداخت نصف سهم مبارک امام (علیهالسلام)، مصرف رد مظالم را نیز برای کمک به مردم فلسطین و جنوب لبنان جایز دانستند.
👇👇👇
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
🆔 @mobahesegroup
┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
https://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b
#سلام_امام_زمانم 💐
خوشا صبحی کہ خیرَش را تو باشی
ردیفِ نابِ شعرش را تو باشی
خوشا روزی کہ تا وقت غروبش
دعایِ خوب و ذکرش را تو باشی
⚘ اَُِلَُِلَُِهَُِمَُِ َُِعَُِجَُِلَُِ َُِلَُِوَُِلَُِیَُِکَُِ َُِاَُِلَُِفَُِرَُِجَُ⚘
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۱۹۷
🍀 #سوره_توبه #جزء_۱۰
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_4762756592.mp3
307.1K
🎧 صوت #صفحه_۱۹۷
🍀 #سوره_توبه #جزء_۱۰
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۶۲ توبه
🕊🕊🕊🕊🌼🌼🕊🕊🕊🕊
👌 فريب هر سوگندى را مخوريد، چون گاهى مقدّسات، دستاويز نامقدّسين قرار مى گيرد.«يحلفون باللَّه
🌼
- هركس رضاى خلق را بر رضاى خالق ترجيح دهد، سهمى از نفاق دارد و بايد توبيخ شود. «اللَّه و رسوله احقّ ان يرضوه ان كانوا مؤمنين»
🌼