eitaa logo
مهـــــدی موعـــــود
56 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
296 ویدیو
27 فایل
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🤲 🔶 برنامــــــــه این کانال: 🔸هر روز یک صفحه قــــــــرآن 🔸فـــــــرازی از نهــج البلاغــــــــــه 🔸و سخـــــنرانی های مذهــبی 📲 آی دی ارتباط 👇 @mahmoudkavianyzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
970_58582605386102.mp3
931.7K
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 🎧  🍀  🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۱ ابراهیم گرچه در اين آيه مى فرمايد: خداوند بر هر كس بخواهد منّت گذاشته، او را پيامبر قرار مى دهد، ولى خداى حكيم مى داند كه چه كسى ظرفيّت و لياقت اين مسئوليّت بزرگ را دارد. «اللَّه اعلم حيث يجعل رسالته»(11) خدا بهتر مى داند كه رسالت خود را كجا قرار دهد. كفّار و مشركان با انبيا دو حرف داشتند: . شما انسان هايى مثل ما هستيد. . معجزه اى را كه ما پيشنهاد مى كنيم براى ما بياوريد. در اين آيه، پاسخ اين دو حرف آمده است: امّا اين كه ما انسانى همانند شما هستيم قبول داريم، ولى خداوند بر ما منّت گذاشته و به ما وحى كرده است، امّا اين كه معجزه ى ما به دلخواه شما باشد، اين نمى شود، زيرا ما حقّ نداريم بدون اذن خداوند، معجزه اى بياوريم.11) انعام ،124. - گرچه انسان ها همه در شكل و ظاهر يكسانند، اما دليل بر اين نيست كه در باطن و معنويت نيز يكسانند. «ان نحن الاّ بشر مثلكم ...» - الگوها و مربيّان بايد با تربيت پذيران، در شرايط همسان باشند. (آنچه نقطه ى قوّت انبيا است ، در نظر بعضى نقطه ى ضعف بود. اگر پيامبران از خود انسان ها و داراى نيازها و غرايز و مشكلات انسانى نبودند نمى توانستند مربى و الگوى انسان ها واقع شوند.) «بشر مثلكم» - پيامبران، در باره خود غلوّ نمى كردند و مى گفتند: ما انسانى مثل شما هستيم. «ان نحن الاّ بشر مثلكم» - مقام نبوّت، هديه و منّت الهى است. «يمُنّ» - معجزه به امر خداست، نه خواست مردم. (حتّى اگر مردم توقع معجزه نداشته باشند، انبيا آن را مى آورند) «الاّ باذن اللَّه» - توكّل، لازمه ى ايمان است. «فليتوكّل المؤمنون» - مؤمن، از عناد و انكار مخالفان خسته نمى شود و با توكّل بر خداوند راهش را ادامه مى دهد. «وعلى اللَّه فليتوكّل المؤمنون» •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۲ ابراهیم توكّل يعنى وكيل گرفتن. وكيل بايد چهار شرط داشته باشد: درايت، امانت، قدرت و محبت و كسى جز خدا اين شروط را به نحو كامل ندارد، پس بر او توكّل كنيم. امام رضاعليه السلام فرمود: مرز توكّل آن است كه با ايمان به خدا، از هيچ كس نترسى.(12) ----- 12) تفسير نورالثقلين. - خدايى كه هدايت كرد، حمايت هم مى كند. پس تنها بر او توكّل كنيم.«نتوكل على اللَّه و قد هدينا» - راه انبيا همان راه خداست. (به جاى «سبله» فرمود:) «سُبلنا» چنانكه در جاى ديگر مى فرمايد: «قل هذه سبيلى ادعوا الى اللَّه على بصيرة»(13) - لازمه پيمودن راه خدا، تحمّل سختى هاست. «سبلنا - لنصبرنّ» - هم بايد بر خدا توكل كرد و هم بايد در برابر مخالفان صبر و مقاومت نمود. «نتوكل على اللَّه... ولنصبرنّ» - مؤمن با آزار و شكنجه، از عقيده و عملش دست برنمى دارد. «لنصبرنّ على ما آذيتمونا» - كسى مى تواند صبر كند كه تكيه گاهى داشته باشد. «لنصبرنّ... على اللَّه نتوكل» ----- 13) يوسف، 108. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۳ ابراهیم سؤال: مگر انبيا قبل از بعثت، مشرك بودند كه كفّار از آنان تقاضا مى كردند به آيين ما باز گرديد؟ «لتعودنّ فى ملّتنا» پاسخ: اوّلاً ممكن است مراد كفّار، برگشت پيامبران در سلطه ى آنان باشد. يعنى مى گفتند: بر فرض كه شما ايمان داريد، ولى نبايد در برابر ما قيام كنيد و خود و يارانتان از راه ما سرپيچى نماييد. ثانياً كلمه ى «عود» اگر با حرف «الى» همراه بود به معناى بازگشت به حالت اوّل است، ولى حال كه با كلمه ى «فى» همراه است، مراد از آن تغيير و تحوّل است نه بازگشت به حالت اوّل، يعنى تغيير عقيده دهيد و آيين ما را بپذيريد. ثالثاً شايد مراد از بازگشت به شرك، برگشتن ياران پيامبران باشد نه خود آنان. - همه ى انبيا، گرفتار مخالفان بودند. «قال الذين كفروا لرسلهم» - تهديد و تبعيد، سياست زورگويانِ بى منطق است. «لنخرجنكم ...» - كفّار نمى خواهند مؤمنان هوّيت مستقلّى داشته باشند. «لتعودنّ فى ملّتنا» - تهديد را بايد با تهديد پاسخ داد. «لنخرجنكم - لنهلكنّ» - دليل هلاكت است، ظلم نه كفر. «كفروا... لنهلكنّ الظالمين» - ظلم، دوام ندارد و ظالم، عاقبت نابود مى شود. «لنهلكنّ الظالمين» •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۴ ابراهیم خداوند متعال وعده داده است كه ستمگران نابود و اولياى او حاكم شوند وچون تاكنون اين وعده به صورت گسترده محقّق نشده، در زمان ظهور امام زمان عليه السلام عملى خواهد شد. قرآن كريم بارها وعده داده است كه «اولياى خدا بر زمين حاكم خواهند شد و دشمنان آنان به هلاكت خواهند رسيد.» در اين جاسه مورد را ذكر مى كنيم: الف: «انّ جُندَنا لهم الغالبون»(14) همانا لشكر ما قطعاً پيروز است. ب: «و لقد سبقت كلمتنا لعبادنا المرسلين انّهم لهم المنصورون»(15) حرف ما نسبت به انبيا قطعى است كه آن ها پيروزند. ج: «اَنّ الارض يرثُها عِبادى الصّالحون »(16) وارث زمين بندگان شايسته من خواهند بود. به هر حال، پيروزى حقّ بر باطل و تشكيل حكومت الهى به دست مردان خدا از وعده هاى قطعى و مكرّر قرآن است. ذات الهى، سرچشمه خيرات وخوبى هاست ودوست داشتنى است. «و الّذين آمنوا اشدُّ حُبّاً للَّه»(17) مؤمن بيشترين علاقه را به خدا دارد. آنچه سبب پرواست، مقام خداست. آرى! اگر دوست شما قاضى باشد و كار شما به دادگاه بكشد و پاى حساب به ميان آيد، شما از دادگاه ومقام عدل او مى ترسيد با اينكه او دوست شماست. ----- 14) صافّات، 173. 15) صافّات، 171،172. 16) انبياء، 105. 17) بقره ،165. - كفّار، زمين را منطقه ى قدرت نمايى خود مى دانند، غافل از آن كه حكومت زمين به دست انبيا و مؤمنان مى رسد. در برابر تهديد كفار: «لنخرجنكم من ارضنا» وعده خداوند: «لنسكننّكم الارض» - خداوند به اولياى خود وعده ى پيروزى داده است. «لَنُسكننّكم» - انبيا تنها براى بيان احكام و موعظه نيامده اند، براى حكومت نيز آمده اند. «لنسكننّكم» - شرط پيروزى بر ستمگران، داشتن تقواست. «خاف مقامى و خاف وعيد» - از تهديد كفّار نترسيد كه مى گويند: «لنخرجنكم» از تهديد خدا بترسيد كه مى فرمايد: «خاف وعيد» •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۵ و ۱۶ ابراهیم «وراء» به معناى عاقبت و پايان است، چنانكه در فارسى نيز مى گوييم: پشت سر اين غذا مريضى است.(18) همه ى انبيا در انتظار پيروزى بودند. نوح مى گويد: «اَنّى مغلوب فانتصر»(19) خداوندا! من مغلوبم، كمكى برسان. ساير انبيا نيز از خداوند فتح و پيروزى مى خواستند: «ربّنا افتح بيننا و بين قومنا بالحقّ و انت خير الفاتحين»(20) پروردگارا! ميان ما و قوم ما به حقّ حكم كن، كفّار نيز به مسلمانان مى گفتند: شما كه مى گوييد ما در روزى پيروز خواهيم شد، پس آن روز كى فرا مى رسد؟ «مَتى هذا الفتح»(21) اين جاست كه قرآن كريم در آيات بسيارى از پيروزى پيامبران و نابودى كافران و عذاب آنان سخن مى گويد و با قاطعيّت به كفّار اعلام مى كند كه آن روز به زودى فرا مى رسد. نوشيدنى هاى دوزخيان در قيامت سوزنده است نه سيراب كننده: الف: «سُقُوا ماءً حميماً فقطّع امعاءهم»(22) از آب جوشانى نوشانده مى شوند كه درون آن ها را قطعه قطعه مى كند. ب: «يغاثوا بماءٍ كالمُهل يشوى الوجوه»(23) از آبى همچون مس گداخته پذيرايى مى شوند، كه حرارت آن صورت ها را كباب مى كند. اما اهل بهشت در كنار نهرهايى از آب گوارا زندگى مى كنند و از شير و عسل مصفّا كه از طرف خداوند براى آنان آماده شده است استفاده مى كنند و از همه ى نعمت هاى الهى بهره مندند. «و سقاهم ربّهم شراباً طهوراً»(24) در تاريخ آمده است: يكى از ستمگران بنى اميّه به نام «وليدبن يزيد بن عبدالملك» روزى براى آگاه شدن از آينده اش، قرآن را باز كرد و چشمش به اين آيه «واستفتحوا...» افتاد، عصبانى شد و قرآن را پاره كرد و شعرى به اين مضمون سرود: اى قرآن! تو مرا جبّار عنيد مى دانى و تهديدم مى كنى؟ آرى، من همان جبّار عنيدم. من امروز تو را پاره مى كنم، تا در قيامت گواهى دهى كه وليد مرا پاره پاره كرد.(25) ----- 18) تفسير نمونه. 19) قمر، 10. 20) اعراف، 89. 21) سجده، 28. 22) محمد، 15. 23) كهف، 29. 24) انسان، 21. 25) تفسير نمونه. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۷ ابراهیم در اين آيه، سيمايى از عذاب دوزخيان مطرح شده است: الف: عذاب اهل دوزخ ذرّه ذرّه است تا شكنجه ى آنان بيشتر باشد. ب: عذاب هاى گوناگون، دوزخيان را تا مرز مرگ پيش مى برند، ولى آنان نمى ميرند. ج: عذاب ها، عقبه هاى سخت ترى دارد و رو به افزايش است. قرآن در وصف عذاب قيامت، چندين تعبير دارد: «اليم»، «شديد»، «غليظ»، «عظيم» كه همه اشاره به شدت و عظمت عذاب دارد. «اساغه» به معناى آشاميدن آب است با ميل و رغبت. جمله ى «لايكاد يسيغه» يعنى هرگز با ميل خود آن را نمى آشامد.(26) رسول اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: هركس شراب بنوشد، تا چهل روز نمازش قبول نمى شود و سزاوار است كه خداوند از آب بد بوى متعفّنِ دوزخ، به او بنوشاند.(27) ----- 26) تفسير تبيان. 27) تفسير مجمع البيان. - عذاب دوزخ تدريجى ودائمى است. «يتجرّعه» - دوزخيان مرگ ندارند وعذاب دوزخ سبب مرگ نمى شود.«ماهوبميت» - عذاب دوزخ رو به افزايش است. «ومن ورائه عذاب غليظ» •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
430_58582601249498.mp3
27.58M
🎙 📋 بزرگترین تبلیغ سلبی در عظیم ترین بلا؛ جلسه پنجم (جلسه آخر) 🔸 در این جلسه مباحث زیر مطرح شده است: ▫️ تأسّی چه فایده ای دارد؟ ▫️ خیر و شرّ ظاهری، یا خیر و شرّ حقیقی ▫️ بیماری و سلامتی، در نگاه امام سجّاد علیه السلام ▫️ ابتلای جناب حرّ سلام الله علیه ▫️ درنگی در خطبه 156 نهج البلاغه ▫️ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در برابرِ مشکلات ▫️ روضه و توسّل تلگرام | ایتا | بله | روبیکا | آپارات | سایت | اینستاگرامِ سایت •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
‼️بخشی از آثار سوء عدم پرداخت خمس ۱. پرداخت نکردن خمس بدون عذر حرام است. ۲. اگر میت وصیت کند که مقداری از دارایی او به عنوان خمس پرداخت شود یا ورثه یقین پیدا کنند که وی مقداری خمس بدهکار است تا وصیت میت و یا خمسی را که بر عهده دارد از ماترک او ادا نکنند نمی‌توانند در ترکه‌ی او تصرف نمایند، و تصرفات آنان قبل از عمل به وصیت وی یا پرداخت دین او نسبت به مقدار وصیت یا دین در حکم غصب است و نسبت به تصرفات قبلی نیز ضامن هستند. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا