۳۵ ابراهیم
✍در اين آيه و آيات بعد، سيمايى از دعاهاى حضرت ابراهيم كه نشان دهنده ى سوز و روح بزرگ اوست مطرح است و شايد به دليل همين دعاها، اين سوره، «ابراهيم» ناميده شد.
ابراهيم عليه السلام در دو زمان براى مكه دعا كرد: بار اوّل زمانى بود كه اسماعيل و هاجر را در آن جا اسكان داد و گفت: «ربّ اجعل هذا بلداً آمناً»(62) پروردگارا! اين مكان را شهر امن قرار ده. بار دوم زمانى بود كه جمعيّتى به مكه آمد و در اين شهر مقيم شد، در اين جا هم ابراهيم دعا كرد و گفت: «ربّ اجعل هذا البلد آمنا»
سؤال: آيا تمام افراد نسل ابراهيم به خاطر اين دعا موحّد شدند؟
پاسخ: دعا يك عامل است و اراده ى فرزندان عامل ديگر مى باشد. قصّه ى پسر نوح را فراموش نكنيم.
سؤال: چگونه ابراهيم عليه السلام از «مكه» به عنوان شهر ياد كرد با اين كه در آيات بعد مى گويد: «اين جا سرزمينى غير قابل كشت است»؟
پاسخ: شهر بودن مكه يا بعد از ورود قبايل به اين منطقه بوده كه اين دعا هم مربوط به آن وقت است و يا اينكه بگوييم: ميان شهر بودنِ يك منطقه و غيرقابل كشت بودن آن منافاتى وجود ندارد. الآن هم مكه شهرى غير قابل كشت است.
سؤال: با اين كه حضرت ابراهيم عليه السلام قهرمان توحيد بود، پس چرا دعا كرد كه خدايا! مرا از شرك دور كن؟
پاسخ: پيامبر اسلام نيز همواره در صراط مستقيم گام برمى داشت، با اين حال در هر نماز مى گفت: «اهدنا الصّراط المستقيم» يعنى اگر كسى يقين هم دارد در راه راست قدم برمى دارد، باز بايد از خطر انحراف بترسد و از خداوند استمداد كند.
مراد از «جعل امنيّت»، قانونى است كه امنيّت مكه را تضمين كند، نه آنكه مكه در طول تاريخ امن بوده است، زيرا كعبه بارها مورد هجوم دشمنان قرار گرفت و در مكه خون ها ريخته شد و خود پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله و يارانش شكنجه شدند و امام حسين عليه السلام به دليل ناامنى مكه، حج را رها كرد، ولى قانون الهى آن جا را منطقه ى امن قرار داده است.
-----
62) بقره، 126.
- دعا براى حفظ فكر و عقيده ى صحيح، از بهترين دعاهاست. «واجنبنى و بنى ان نعبد الاصنام»
- مراكز عبادت بايد امنيّت داشته باشد. «هذا البلد آمنا»
- امنيّت، شرط لازم براى زندگى است. «البلد آمنا»
- رهبران جامعه بايد به فكر امنيّت مردم باشند. «ربّ اجعل... آمنا»
- امنيّت، براى آزادى گناه و عياشى نيست، بلكه امنيّت بايد مقدّمه ى عبادت باشد. «امناً» «اَمناً يعبدوننى»(63)
- احتمال خطر شرك، از هيچ مقامى حتّى قهرمان توحيد و ابراهيم دور نيست. «و اجنبنى و بنّى...»
- در دعاها، ديگران به خصوص فرزندان خود را نيز ياد كنيم. «واجنبنى و بنّى»
-----
63) نور، 55.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۳۶ ابراهیم
سؤال: چگونه بت ها كه مجسمّه هايى از سنگ وچوب هستند، انسان را گمراه مى كنند؟
پاسخ: اولاً: بت ها هميشه جماد نيستند، گاهى انسان ها و طاغوت ها نيز بت مى شوند. ثانياً: مسأله ى هنر و زيورآلاتى كه همراه بت ها بود جاذبه داشت. ثالثاً: گاهى جهل سبب مى شود كه سنگ و چوب نيز ارزش پيدا كند.
اگر اين آيه را همراه با آيه ى قبل معنا كنيم نتيجه ى خوبى به دست مى آوريم، زيرا در آيه ى قبل ابراهيم گفت: «خدايا! فرندانم را از بت پرستى دور بدار.» در اين آيه مى گويد: «كسى كه موحّد و پيرو من بود از من است» بنابراين، تمام موحدان فرزندان مكتبى ابراهيم هستند. «ملّة ابيكم ابراهيم» همان گونه كه رسول اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: «اَنَا و علّى ابوا هذه الاُمّة»(64) من و على پدران مكتبى اين امّت هستيم. ولى مشرك اگر فرزند پيامبر هم باشد خطاب مى شود: «انّه ليس من اهلك»(65)
حضرت على عليه السلام فرمود: «همانا دوست محمّد كسى است كه خدا را اطاعت كند، گرچه از نظر فاميلى و نَسب دور باشد و دشمن محمّد كسى است كه خدا را نافرمانى كند، گرچه از بستگان پيامبر باشد.(66)
-----
64) بحار، ج 16، 95.
65) هود، 46.
66) بحار، ج 67، ص 25.
- هنرهايى مثل مجسمه سازى مى توانند منشأ انحراف شوند، چنانكه بت ها افراد بسيارى را گمراه كردند. «انّهنّ اضللن»
- ديندارى با شعار نيست، با عمل و پيروى از دستورات است. «تبعنى»
- ميان رهبران آسمانى و مردم مومن، رابطه ى مكتبى برقرار است. «فانّه منّى»
- انبيا حتّى نسبت به مخالفان خود دلسوز بودند و آنان را مأيوس نمى كردند. «مَن عصانى فانّك غفور رحيم»
- مخالفت با دستور پيامبر، مخالفت خداست. «من عصانى فانّك»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۳۷ ابراهیم
✍وقتى خداوند در زمان پيرى ابراهيم، اسماعيل را به او عطا كرد، او را فرمان داد كه اين كودك و مادرش را در مكّه اسكان دهد. ابراهيم فرمان الهى را اطاعت نمود و سپس براى آنان دعا كرد.
در روايات مى خوانيم كه امام باقرعليه السلام فرمود: ما اهل بيت رسول اللَّه صلى الله عليه وآله، بقيه ذرّيّه ابراهيم هستيم كه دل هاى مردم به سوى ما گرايش دارد، سپس اين آيه را تلاوت فرمودند: «ربّنا انى اسكنت ... فاجعل افئدة من النّاس»
كعبه در منطقه اى بى آب و علف قرار گرفت تا مردم به واسطه ى آن آزمايش شوند. چنانكه حضرت على عليه السلام در خطبه ى قاصعه چنين بيان فرمود: اگر كعبه در جاى خوش آب و هوايى بود، مردم براى خدا به زيارت آن نمى رفتند.
دعاى انبيا مستجاب است. «و ارزقهم من الّثمرات»، «حَرَماً آمناً يجبى اليه ثمرات كل شى ء»(67) حرمى امن كه همه گونه ثمرات در آن فراهم مى شود. امام باقر عليه السلام فرمود: هر ميوه اى كه در شرق و غرب عالم هست در مكّه يافت مى شود.
-----
67) قصص، 57.
- انتخاب مسكن انبيا بر اساس نماز وعبادت بود. «اسكنت - ليقيموا الصلوة»
- ديندارى، گاهى با آوارگى، هجرت، دورى از خانواده و محروميت از امكانات رفاهى همراه است. «اسكنت من ذريّتى بواد غير زرع»
- كعبه واطراف آن در زمان حضرت ابراهيم نيز محترم و داراى محدوديت و ممنوعيت بوده است. «بيتك المحرّم»
- محور و مقصد حركت ابراهيم نماز است. «ربّنا ليقيموا الصلوة»
- اهل نماز، بايد محبوب باشد. «ليقيموالصلوة فاجعل افئدة من الناس»
- نماز در اديان قبل نيز بوده است. «ليقيمواالصلوة»
- محبوبيّت و گرايش دل ها به دست خداست. «فاجعل افئدة...»
- همه ى مردم لياقت دوست داشتن اولياى خدا را ندارند. «من الناس»
- مردان خدا، دنيا را براى هدفى عالى مى خواهند. «من الثمرات لعلّهم يشكرون»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۳۹ ابراهیم
✍اسماعيل و اسحاق، از نعمت هاى ويژه ى خداوند هستند، زيرا:
الف: با دعاى پيامبر خدا ابراهيم به وجود آمدند.
ب: در زمان پيرىِ پدر به دنيا آمدند.
ج: اولاد صالح بودند.
د: سرسلسله ى انبياى بعدى شدند.
ضمناً آنچه مهم است، اولاد صالح است، چه از كنيز باشد و چه از غير آن. (اسماعيل از كنيز و اسحاق از آزاده بود)
- به هنگام ذكر نعمت هاى الهى از خداوند تشكر كنيم. «الحمدللَّه»
- خدا را به خاطر دعاهاى مستجاب شده، شكر كنيم. «انّ ربّى لسميع الدعاء»
- فرزند، هديه الهى است. «وَهَب لى»
- براى اراده و قدرت الهى، هيچ مانعى وجود ندارد. «على الكبر» پيرى مانع فرزنددار شدن نيست.
- هنگام تشكّر از خداوند، نعمت ها را جداگانه ذكر كنيد. «اسماعيل و اسحاق»
- استجابت دعا سنت خداوند است. «انّ ربّى لسميع الدّعاء»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۴۰ و ۴۱ ابراهیم
✍در آياتى كه تاكنون درباره ى حضرت ابراهيم در اين سوره خوانده ايم، او از خداوند هفت درخواست دارد: امنيّت مكّه، دور ماندن از بت پرستى، توجّه قلوب و افكار مؤمنان نسبت به فرزندان و مكتب او، بهره مند شدن ذريّه ى او از ثمرات، توفيق اقامه ى نماز، قبول شدن دعاها و آمرزش براى خود و والدين و همه ى مؤمنان.
«والد» تنها به پدر واقعى گفته مى شود، ولى «أب» به غير پدر از جمله به عمو و پدرزن نيز گفته مى شود. چون والدين ابراهيم مؤمن بودند، لذا در اين آيه حضرت ابراهيم به والدين خود دعا مى كند، ولى در آيات ديگر كه «أب» بكار رفته و مراد عموى ابراهيم است، به دليل مشرك بودن او، حضرت از او بيزارى مى جويد.
در آيه ى 133 بقره نيز خوانديم كه فرزندان يعقوب در پاسخ پدر كه پرسيده بود: «ما تعبدون من بعدى» پس از من چه چيز را مى پرستيد؟ گفتند: «نعبد الهك و اله آبائك ابراهيم و اسماعيل» ما پروردگار تو و پروردگار پدرانت ابراهيم و اسماعيل را مى پرستيم. با آنكه اسماعيل عموى يعقوب است، ولى به عمو «أب» گفته شده است.
- تكرار «ربّ» در آغاز دعاهاى حضرت ابراهيم، نشانه تأثير آن دراستجابت دعا و يا يكى از آداب آن است. «ربّ اجعلنى»
- براى اقامه ى نماز خود و فرزندانتان، از خداوند استمداد كنيد. «ربّ اجعلنى»
- نماز، محور دعاهاى حضرت ابراهيم است. «ربّنا ليقيموا الصّلاة»، « ربّ اجعلنى مقيم الصّلاة»
- با آنكه رسالت انبيا اقامه ى دين است اما دعا براى اقامه ى نماز به جاى آن، نشانه آن است كه نماز چهره و سيماى تمام نماى دين است. «مقيم الصّلاة»
- اقامه ى نماز، عِدل و همتاى رهبرى است. حضرت ابراهيم در دو مورد عبارت «و من ذريّتى» را بكار برد: يكى درباره ى نماز نسل خود «مقيم الصّلاة و من ذريّتى» و يكى در مورد رهبرى نسل خود هنگامى كه خداوند به ابراهيم فرمود: «انى جاعلك للنّاس اماما قال و من ذريّتى»(68) من تو را امام مردم قرار دادم ابراهيم گفت: پروردگارا ذريّه مرا نيز به اين مقام برسان.
- در دعا هم به خود توجّه كنيد، «واجنبنى - واجعلنى - واغفرلى» و هم به ديگران. «وبنّى - ومن ذريّتى - و لوالدىّ وللمؤمنين»
- انسان، هم بايد به فكر نسل قبل باشد، «ولوالدىّ وللمؤمنين » و هم به فكر نسل بعد. «و من ذريّتى»
- در دعا، به فكر قيامت خود، فرزندان و جامعه باشيد. «يوم يقوم الحساب»
-----
68) بقره، 124.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
986_58664686823066.mp3
2.37M
🎤 #استاد_عزیزی
☘ فرق بین جایگاه مادر و شخصیت مادر
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
🔸منظور از خمس در آمد کسب و کار
✅ هرگاه مکلّف از راه فعّالیّتهای اقتصادی از قبیل تجارت، صنعت، کشاورزی، دریافت حقوق و اجرت، اجارهی ملک و مانند آن، مالی به دست آورد، باید در پایان سال خمسی خمس مقدار مازاد بر مخارج خود و افراد تحت تکفّلش را بپردازد.
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
🛎 متن زیر را با دقت بخوانید🛎
🌼 تعدادی از دوستان که بیشتر آنها از بهزیستی و کمیته امداد حقوق می گیرند ماهانه مبلغ حداقل ۵۰ هزار تومان از همان حقوق اندک بهزیستی کنار گذاشته و به همنوعان خود که احتیاج به کمک دارند وام و یا وام بلاعوض میدهند کسانی در این بین هستند که حتی برای یک میلیون یا دو میلیون وام برای تامین ضروریات زندگی و گاهی درمان لنگ هستند.
دوستانی که توانایی کمک کردن حداقل ماهی ۵۰ هزار تومان را دارند از طریق لینک زیر در روبیکا عضو صندوق قرض الحسنه حضرت عباس ع شوند و دلی را شاد کنند با همین ۵۰ هزار تومان مشکل خیلی از این بچهها حل میشه .
خداوند بزرگ را سپاسگزارم
خداوند بر همه شما طول عمر و زندگی با عزت عطا کند که لبخندی بر لبان دوستان نیازمند مینشانید
☘☘☘☘☘🌸🌸☘☘☘☘☘
https://rubika.ir/joing/GHJFHCHF0AQOQAOXGGHKHIBNISODWBYP
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۲۶۱
🍀 #سوره_ابراهیم
☘ #جزء_۱۳
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋