eitaa logo
مهـــــدی موعـــــود
56 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
311 ویدیو
27 فایل
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🤲 🔶 برنامــــــــه این کانال: 🔸هر روز یک صفحه قــــــــرآن 🔸فـــــــرازی از نهــج البلاغــــــــــه 🔸و سخـــــنرانی های مذهــبی 📲 آی دی ارتباط 👇 @mahmoudkavianyzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۶ حجر كلمه «بروج» جمع «بُرج» در اصل به معناى ظهور است و به زنى كه زينت خود را ظاهر مى كند، مى گويند: «تبرجت المرئة» و به قصر و كاخ و ساختمان هاى بلند كه جلوه اى خاص دارد برج گفته مى شود و در اين آيه كرات آسمانى يا منازل آنها به برج تشبيه شده است. از گردش زمين به دور خورشيد، دائره اى فرضى به نام «منطقة البروج» تشكيل مى شود. اين دايره را دوازده قسمت نموده اند كه مطابق هر قسمتى ستارگانى قرار مى گيرند وبه تناسب شكل آن، مجموعه اى از ستارگان به آن نامگذارى شده است. در فارسى به نام هاى فروردين، ارديبهشت، خرداد، ..... و در عربى به نام حمل، ثور، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، ميزان، عقرب، قوس، جدى، دلو و حوت مى باشد. - كرات آسمانى وحركت آنها در مدارهاى گوناگون، يكى از آثار توحيد و خداشناسى است. «لقد جعلنا» - آفريده هاى آسمانى نيز حادث هستند. «جعلنا» - زينت وزيبايى، يك اصل در آفرينش است كه خداوند در خلقت آسمان ها آن را رعايت نموده است. «زيّناها» - آسمان نيز همچون زمين، براى انسان آفريده شده است. «للناظرين» •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۷ و ۱۸ حجر «استراق» از سرقت و «استراق سمع» به معناى سرقت كلام است. در تفسير فى ظلال و مراغى مى خوانيم: ما روح آيه را نمى دانيم كه چگونه شيطان خبر دزدى مى كند و چه خبرى را سرقت مى كند، ولى فخررازى و آلوسى در تفاسير خود مى گويند: مراد از آسمان، همين آسمان ظاهر و مراد از شهاب، همين سنگ هاى آسمانى است كه پرتاب و مشتعل مى شود. گرچه بعضى گفته اند: مراد از آسمان، عالم ملكوت است كه شياطين را راهى بر آن نيست. به هر حال شايد بتوان گفت: در آسمان معنويّت چهره هاى درخشان و الگوها و رهبرانى قرار داديم و حقايق را از وسوسه هاى شيطان حفظ كرديم و هرگاه شيطان صفتى وسوسه اى نمايد، با استدلال ومنطق محكم بر او هجوم آورده و بدعت و التقاط و وسوسه هاى او را با شهاب علم و برهانِ اهل ذكر محو مى كنيم. - آسمان ها مركز تدبير امور وفرشتگان مدّبران امورند ومراكز تدبير بايد منطقه حفاظتى باشد. «حفظناها» - شيطان تنها ابليس نيست. «كلّ شيطان» - شيطان، به خودى خود نمى رود، بايد او را طرد نمود. «رجيم» - استراق سمع و جاسوسى در امور شرّ كار شيطان است. «من استرق السمع» - با جاسوس بايد برخوردى سريع و انقلابى كرد. «فاتبعه شهاب» - هر جا شيطان صفتى يافت شد، روشنگران جامعه بايد با شهاب علم، آنان را دنبال كنند. «فاتبعه شهاب مبين» - پاسخ وسوسه ها و شيطنت ها بايد بسيار صريح، علنى و فورى باشد. «فاتبعه شهاب مبين» (در سوره صافّات آيه 8 مى خوانيم: «يُقذفون من كلّ جانب» طرد شيطان بايد از همه اطراف باشد وگرنه به شكل ديگر واز راه ديگرى جلوه مى كند) •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۹ و ۲۰ حجر - يكى از نعمت هاى الهى، گستردگى و مسطح بودن زمين است. «مددنا» (وگرنه كشاورزى و بسيار از تلاش هاى ديگر به سختى انجام مى گرفت) - گستردگى زمين و پيدايش كوه ها و نباتات، تصادفى نيست. «مَدَنا القينا انبتنا» - آفريده هاى الهى، براساس ميزان وقانون خاصى آفريده شده اند. «من كل شى موزون» - زمين آماده رويش هرگونه گياه است. «كل شى ء» - آفرينش زمين و كوه و نبات براى انسان است. «لكم» - خداوند، معيشت و رزق همه موجودات را، حتّى آنها كه شما توان تأمين آنرا نداريد به عهده دارد «و من لستم له برازقين» •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۱ حجر در آيات متعدّد به مسئله اندازه گيرى در خلقت موجودات اشاره شده است، از جمله: «قد جَعَل اللَّه لكلّ شى ء قدرا»(9) «كل شى ء عنده بمقدار»(10) «و خلق كلّ شى ء فقدره تقديرا»(11) در آيه ى 27 سوره شورى مى خوانيم كه اگر خداوند رزق بندگانش را توسعه دهد، آنان دست به تجاوز مى زنند، به همين دليل به مقدارى كه صلاح مى داند، به هركس مى دهد. آيه مورد بحث نيز اشاره به همين معناست. شايد مراد از خزائن، اسباب و عناصر و امكانات بالقوه باشد كه خداوند در وجود هر موجودى قرار داده است. جمله «ان من شى ء الاّ عندنا خزائنه» شامل هر آفريده اى مى شود. مثلاً توان و قدرت بينايى و شنوايى نيز در نزد خدا، سرچشمه و خزينه اى دارد كه به مقدار معين از آن به ما مى رسد، مثلاً اگر او بخواهد ما مى توانيم صداى پاى مورچه را در آن طرف كره زمين بشنويم. ضمناً علوم امروز كشف كرده كه هر نباتى داراى وزن مخصوص است كه هرگاه كمى عناصر و اجزاى آن كم و زياد شود، ديگر آن گياه نخواهد بود. نزول گاهى از مكان بالاست، نظير نزول باران و گاهى از مقام بالاست، نظير آيه «و انزلنا الحديد»(12) كه به معناى آفرينش آهن است. در اين آيه مى خوانيم كه نعمت ها اندازه و حساب دارد و مقدار هر يك معلوم است، «بقدر معلوم» و در آيات و روايات بعضى از عوامل آن بيان شده است. تلاش انسان ها مى تواند در تعيين رزق مؤثر باشد؛ داشتن اخلاق خوب، تخصّص عالى، سعه صدر، حسن نيّت و سوز و دعاى نيكان مى تواند در آن مقدار معلوم مؤثر باشد. ----- 9) طلاق، 3. 10) رعد، 8. 11) فرقان، 2. 12) حديد، 25. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۲ حجر «لواقح» از «لقاح» به معناى بارور كردن ابرها، از طريق پيوند ابرهاى مثبت و منفى است ويا به معناى بارور كردن گياهان، از طريق انتقال گرده هاى گياهان است. در آيه 41 سوره ذاريات مى خوانيم كه گاهى باد عقيم و بى فايده است و گاهى سرچشمه بركات مى شود. همان گونه كه در آيه 43 سوره نور مى خوانيم: «اَلَم تَرَ اَنّ اللَّه يُزجى سحاباً ثمّ يؤلف بينه ثمّ يجعله رُكاماً فترى الودق يخرج من خلاله» آيا نمى بينى كه خداوند ابرهاى پراكنده را سوق مى دهد، سپس به يكديگر متّصل مى كند، سپس آنها را متراكم مى كند، پس مى بينى كه باران از ميان آنها بيرون مى آيد. انسان براى مدّت طولانى نه مى تواند آب را در ابرها نگاه دارد و نه روى زمين، چون فرو مى رود و نه در درّه هاى سنگى، چون بخار مى شود. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۳ و ۲۴ و ۲۵ حجر مفسران براى «مستقدمين» و «مستأخرين» مصاديقى ذكر كرده اند، از جمله: . گذشتگان و باقيماندگان. . سبقت گيرندگان و عاشقان جبهه و غير آنان. . كسانى كه در صف اول نماز جماعت حاضر مى شوند و كسانى كه در صف آخر حضور مى يابند تا به زنان حاضر در جماعت نگاه بد كنند كه آيه مى فرمايد ما مى دانيم. در مقابل بعضى از خوبى به جائى رسيده بودند كه منزلشان را در معرض فروش قرار داده بودند تا در عوض در نزديك مسجد منزل تهيه كنند و به صف اول برسند كه آيه مى فرمايد ما اين افراد را نيز مى شناسيم. - مرگ و حيات تنها بدست اوست. همه رفتنى هستند، پس سزاوار است با عمل خود ارث خوبى براى وارث حقيقى بجاى گذاريم. «نحن الوارثون» - زمان، در علم خداوند اثرى ندارد. علم او به گذشته و حال و آينده يكسان است. «علمنا المستقدمين... علمنا المستأخرين» - برپايى رستاخيز، كيفر وپاداش دادن از شئون ربوبيّت الهى است. «ربّك هو يحشر» - دليل رستاخيز، حكمت خداوند است. (اگر ذرات خاك، غذا و غذا، نطفه و نطفه، انسان شود و با مرگ، دوباره به خاك تبديل شود وحساب وكتابى در كار نباشد، اين كار حكيمانه نيست.) «انّه حكيم» - در قيامت قديم وجديد با هم محشور مى شوند. «يحشرهم» وخداوند بر عملكرد همه وآثار ونيّات هر فرد، آگاهى كامل دارد. «حكيم عليم» •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۶ و ۲۷ حجر «صلصال» به گِل خشك و نپخته اى گويند كه هرگاه در آن دميده شود، صداى صوت از آن برخاسته مى شود.(14) «حَمَأ» به گِل تيره رنگ و «مسنون» به معناى متغير است. «سموم» به باد داغى گفته مى شود كه مثل سمّ در عمق جان انسان اثر مى گذارد. اين آيه، يا اشاره به آفرينش اوّلين انسان يعنى حضرت آدم است، «خلقتنى من نار و خلقته من طين»(15) و يا مراد سير آفرينش همه انسان هاست كه مواد زمين از طريق غذا و نطفه به صورت انسان درمى آيد، همان گونه كه در سوره كهف آيه 37 مى خوانيم كه انسان در آغاز خاك، سپس نطفه و سپس به صورت انسان درمى آيد. «اكفرت بالذّى خلقك من تراب ثمّ من نطفة ثمّ سواك رجلاً»(16) در فرهنگ قرآن، جنّ موجودى مكلّف است كه مورد خطاب خداوند قرار گرفته است، «يا معشر الجن و الانس» و قرآن را مى فهمد. در اوّلين آيه از سوره جنّ مى خوانيم: «استمع نفر من الجنّ» گروهى از جنّ قرآن را گوش كردند. جنّ همانند انسان داراى شهوت است. چنانكه درباره زنان بهشتى مى خوانيم كه آنها باكره هستند، نه انسانى با آنها آميزش كرده و نه جنّى. «لم يطمثهن انسٌ قبلهم و لاجان»(17) و طبق اين آيه آفرينش آن از آتش و قبل از انسان بوده است. چنانكه ابليس از جنّ است، «كان من الجنّ» وهمانند ديگر كافران از جنّ به دوزخ مى رود. «لَاَملاَن جهنّم من الجنّة والنّاس اجمعين»(18) ----- 14) تفسير الميزان. 15) ص، 76. 16) كهف، 37. 17) الرحمن، 74. 18) هود، 119. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۸ حجر - آفرينش فرشتگان، قبل از انسان بوده است. (زيرا خداوند قبل از آفرينش انسان مسئله را با فرشتگان در ميان گذاشت) «و اذ قال ربّك للملائكة» - آفرينش انسان از خاك و مادّيات است ولذا گرايش غريزى او نيز به مادّيات است. «خالق من بشر من صلصال...» •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۹ و ۳۰ و ۳۱ حجر مراد از دميده شدن روح خداوند در انسان، جان داشتن و نفس كشيدن نيست، زيرا كه حيوانات نيز نفس مى كشند، بلكه مراد اعطاى صفاتى چون خلاّقيّت، اراده و علم، از سوى خدا به انسان است و نسبت دادن روح به خداوند، براى شرافت روح است، نظير بيت اللَّه و شهراللَّه. سجده فرشتگان بر آدم، يك سجده تشريفاتى نبود، بلكه به معناى خضوع آنان در برابر آدم و نسل او بود. يعنى فرشتگان نيز در خدمت بشر و مسخّر اويند.(19) ----- 19) تفسير الميزان. - آفرينش انسان، كامل و متعادل است. «سوّيته» - سجده فرشتگان، بخاطر دميده شدن روح خدا بود. «نفخت فيه من روحى فقعوا» تن آدمى شريف است به جان آدميّت نه همين لباس زيباست نشان آدميّت - انسان، موجودى است دو بُعدى و در هر دو بُعد كامل است. در بُعد مادّى، «سوّيته» در بُعد معنوى، «نفخت فيه من روحى» - انسان، مظهر تجلّى بعضى صفات خداوند است. «من روحى» - معنويّت، نياز به تن و مَركَب مادّى دارد. «سوّيته و نفخت فيه...» - كسانى كه حاضر نيستند در صفوف سجده كنان باشند، روح ابليسى دارند. «الاّ ابليس اَبى ...» - گرچه سجود و ركوع يك ارزش است، ولى اگر همراه با ركوع و سجود ديگر نمازگزاران باشد ارزش كامل ترى دارد.(20) «مع السّاجدين» ----- 20) واركعوا مع الراكعين» بقره، 43. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
528_58664687333027.mp3
2.64M
🎤 ☘داستان عاقبت بخیری رهبر با دعای پدر •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
965_58848873513659.mp3
34.25M
🔹 جلسه نخست «روایت انسان» روایت تقابل ۷۵۰۰ ساله جریان حق و باطل برای جانشینی خدا بر زمین است: از عزازیل تا بنی‌اسرائیل؛ و از بنی‌اسرائیل تا بنی‌اسماعیل؛ و تا آخرالزمان. فصل اول؛ قسمت اول: - مقدمه ای درباره اینکه روایت انسان قرار است روایتگر چه چیزی باشد؟ و منابع این روایت از کجاست؟ 🎙 📺 •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋