eitaa logo
🌹مُزجات
70 دنبال‌کننده
36 عکس
32 ویدیو
0 فایل
∅يَاأَيُّهَاالْعَزِيزُمَسَّنَاوَأَهْلَنَاالضُّرُّوَجِئْنَابِبِضَاعَةٍمُزْجَاةٍ ♥️کانال، برگ سبزیست تحفۀ درویش به محضر استاد برگرفته از تألیفات و بیانات استاداخلاق حضرت حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن موسوی خراسانی ارتباط باادمین https://eitaa.com/ali110114
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻وقتي كه يوسف در درون چاه قرار گرفت، از همه چيز دل بريد و تنها دل به خدا بست و چنين مي‌گفت: 💠 ‌اي پروردگار ابراهيم، اسحاق و يعقوب، به من ناتوان و كوچك لطف كن "يا َ يَا صَرِيخَ الْمُسْتَصْرِخِينَ وَ يَا غَوْثَ‏ الْمُسْتَغِيثِينَ‏ وَ يَا مُفَرِّجَ كُرَبِ الْمَكْرُوبِينَ 🔻قَدْ تَرَى مَكَانِي وَ تَعْرِفُ حَالِي وَ لَا يَخْفَى عَلَيْكَ شَيْ‏ءٌ مِنْ أَمْرِي‏برحمتك يا ربي"‌ اي دادرس دادخواهان، ‌ اي پناه پناه آورندگان، ‌ اي برطرف كننده ناراحتي‌ها، تو مي‌داني كه در چه مكاني هستم، به حال من آگاهی، بر تو چيزي پوشيده نيست، ‌اي پروردگار من، مرا مشمول رحمت خود قرار ده. هان ای دل بین تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین ◾️➖➖➖➖ @mozjat1
📌مباحثی پیرامون سپاسگزاری 1- از نعمت¬ها سوال مي‌شود؛ «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئذ عَنِ النَّعيمِ»؛ سپس در آن روز همه شما از نعمت¬هايي که داشته¬ايد بازپرسي خواهيد شد. 2- به هر نعمتی شکر قال الجواد علیه السلام : «نِعْمَةٌ لَا تُشْكَرُ كَسَيِّئَةٍ لَا تُغْفَر»؛ نعمتي که سپاسگزاري نشود همانند گناهي است که آمرزيده نشود، 📌(يعني همانطور که انسان در مورد گناه بازخواست مي‌شود، در مورد نعمتي که شکرگزاري نکرده نیز از او سوال خواهد شد). 📌هان ای دل بین 🔻 تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین ◾️➖➖➖➖ @mozjat1 ➖➖➖➖◾️
🌺گاهی فقر نعمت است؛ 🔻در اوائل آمدنم به قم برای تحصیل با وضعیتی شلوغ مواجه شدم، نه آشنایی، نه اقوامی، نه حجره‌ای که در آن مستقر شوم. به پیشنهادات زیادی شد که به¬جای قم به کجا و کجا بروم گوش مي‌دادم و حیران بودم که چه کنم. بالاخره به نظر برخی از دوستان که مدرسه علمیه کاشان را دیده بودند رسید که چون کاشان نزدیک است و پس از چند ماه که وضع ازدحام طلاب قم بهتر شود برخواهم گشت، در معیت یکی از دوستان به این شهر رفتم و چون تابستان بود و هوا گرم و مدرسه‌ها تعطیل، لذا در یک مدرسه قدیمی خراب مربوط به زمان فتحعلی شاه به نام مدرسه شاه (امام) مستقر شدم، مدرسه¬ای که روز هم انسان از بزرگی و ویرانی آن مي‌ترسید. بالاخره غربت، بی پولی، و بی¬آشنایی از طرفی و وضع آن مدرسه از طرف دیگر باعث شد که به طرف مدخل شهر کاشان به¬صورت پیاده بیایم و با این تصور که باز به قم برگردم، ببینم چه می¬شود. غروبی بود رسیدم به مدخل شهر و آن روزها دو شرکت مسافربری در کاشان بود و هر دو در همان مدخل شهر واقع شده بود، لکن یک تومان که کرایه رفتن به قم بود را نداشتم، مدتی نشستم و باحسرت ماشین‌ها را نگاه مي‌کردم و چون همان ده ریال کرایه را نداشتم به سمت همان مدرسه برگشتم و صبر کردم، تا کم کم وضع فرق کرد که جای تفصیل آن اینجا نیست. نتیجه‌ای که خودم گرفتم این است که همیشه داشتن پول رمز موفقیت نیست، بلکه گاهی فقر نعمت است. 📌کتاب هان ای دل بین تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین @mozjat1
🔻وقت ملاقات با دوست ‼️ از اميرمومنان نقل شده که فرمود: هنگامي كه خداوند خواست ابراهيم را قبض روح كند عزرائيل را نزد او فرستاد، عزرائيل نزد ابراهيم آمد و سلام كرد. ابراهيم جواب سلام او را داد و پرسيد آيا براي قبض روح آمده‌اي يا براي احوالپرسي؟ عزرائيل: براي قبض روح آمده‌ام. ابراهيم: آيا دوستي را ديده‌اي كه دوستش را بميراند؟ عزرائيل بازگشت و به خدا عرض كرد ابراهيم چنين مي‌گويد. خداوند به او وحي نمود به ابراهيم بگو: «هَلْ رَأَيْتَ حَبِيباً يَكْرَهُ‏ لِقَاءَ حَبِيبِهِ إِنَّ الْحَبِيبَ يُحِبُّ لِقَاءَ حَبِيبِه‏» : آيا دوستي را ديده‌اي كه به ديدار دوستش بي¬علاقه باشد؟ همانا دوست به ديدار دوستش علاقه¬مند است. 🔷هان ای دل بین تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین ◾️➖➖➖➖➖ @mozjat1 ◾️➖➖➖➖➖
📌هان"اي دل عبرت بين" نعمت¬هاي خداوند را از ياد مبر و بدان که به قول سعدي: هر نفسي که فرو مي‌رود مُمِدّ حيات است و چون بر مي‌آيد مفرَّح ذات، پس در هر نفس دو نعمت موجود و بر هر نعمت شکري واجب 📌(البته جناب آقاي سعدي در اين قسمت کم لطفي کرده‌اند و حق مطلب اين بود که اينگونه بفرمايند: پس در هر نفسي هزاران نعمت موجود و بر هر نعمت هزاران شکر واجب). 📌 از دست و زبان که برآيد کز عهده شکرش به در آيد. بنده همان به که ز تقصير خويش عذر به درگاه خـــدا آورد ور نــه ســــزاوار خداوندي¬اش کس نتواند که به¬جاي آورد 🌺 هان ای دل بین تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله ◾️➖➖➖➖ @mozjat1 ◾️➖➖➖➖
📌گروهی بودند که به اين ناصحين متدين اعتراض مي‌کردند که قرآن در مورد اين گروه مي‌فرمايد: «وَ إِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَديداً قالُوا مَعْذِرَةً إِلى‏ رَبِّكُمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ»؛ 📌و (به ياد آر) هنگامى را كه گروهى از آنها (به گروه ديگر) گفتند: «چرا جمعى (گنهكار) را اندرز مى‏دهيد كه سرانجام خداوند آنها را هلاك خواهد كرد، يا به عذاب شديدى گرفتار خواهد ساخت؟ 📌اينها همان گروهي هستند که نسبت به واجب مهم امر به معروف و نهي از منکر بي¬تفاوتند و پيروان اين ضرب¬المثلِ غلط هستند که (عيسي به دين خود و موسي به دين خود). 📌 اما ناصحين جواب منطقي و زيبا به آنها دادند و گفتند (اين اندرزها) براي اعتدار و رفع مسئوليت در پيشگاه پروردگار شماست و به¬علاوه شايد آنها بپذيرند و از گناه باز ايستند. نکته ظريف اين جواب اين است که: گاهي بيان حقايق و وظايف الهي حتي بدون احتمال تأثير نيز واجب است و آن در موردي است که اگر حکم خدا گفته نشود و از گناه انتفاد نگردد، کم کم آن حکم به دست فراموشي سپرده مي‌شود و بدعت¬ها جان مي‌گيرند و سکوت دليل بر رضا و موافقت محسوب مي‌شود. در هر صورت سخن ناصحين اثري نگذاشت و نصیحت کنندگان براي انجام وظيفه‌ی بعدي خود يعني کوچ از سرزمين گناه مهیا شدند.
🔻حزقيل و و مرد هزار زنه 📌روزي حضرت داود از شهر بيرون آمد. کتاب آسماني زبور را مي‌خواند و هنگام خواندن آن، همه چيز با او هم صدا مي‌شدند. 📌او به کوهي رسيد که در آن پيامبر عابدي زندگي مي‌کرد که به او «حزقيل» مي‌گفتند. وقتي داود بر حزقيل وارد شد، سوالاتي کرد، از جمله پرسيد: ◾️هيچ‌گاه تمايل به دنيا پيدا کرده‌اي، تا شهوات و لذت‌هاي آن را دوست داشته باشي؟ 📌حزيقل فرمود: آري. گاهي به قلبم خطور مي‌کند. 📌داود فرمود: در آن حال چه مي‌کني؟ 📌 حزيقل فرمود: به اين دره که مي‌بيني وارد مي‌شوم و از آنچه در آن است عبرت مي‌گيرم. 🔻داود وارد دره شد و در آنجا تختي از آهن ديد که جمجمه‌ی پوسيده و استخوان‌هاي متلاشي شده و لوحي در آنجاست. آن لوح را خواند، ديد چنين نوشته است: 🔻من «روي بن سالم» هزار سال پادشاهي کردم و هزار شهر ساختم و حرم‌سرايي داراي هزار زن داشتم، ولي اکنون خاک، بسترم شده، سنگ متکاي زير سرم گشته است و مار و کرم همسايه‌ام شده‌اند. کسي که سرانجام کار مرا به ديده عبرت بنگرد، به دنيا فريفته نخواهد شد. هان ای دل بین تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین @mozjat1
💠 امامانِ افکار قـالَ اميرُالمـؤمنين عليه السلام: اَلْعُقُولُ اَئِمَّةُ الأَفْكارِ، وَ الأفْكارُ اَئِمَّةُ الْقُلُوبِ، وَالْقُلُوبُ اَئِمَّةُ الْحَواسِّ وَالْحَواسُّ اَئِمَّةُ الأعْضاءِ اميرمـؤمنان عليه السلام فرمود: دركها و فهم ها، پيشواى انديشه هاست، انديشه ها، امامِ دلهاست، دلها ائمّه حواس است و حواس، پيشواى اعضا و اندام است. مستدرك الوسائل، ج 11، ص 207 @mozjat1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻خیال باطل مسلمان و مؤمنان (1) خیال به اینکه بدون تلاش و کوشش می توان به بهشت رفت. « أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِيبٌ آیا گمان کردید داخل بهشت مى شوید، بى آن که حوادثى همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟! همانان که سختى ها و زیان ها به آنها رسید، و آنچنان بى قرار شدند که پیامبر و افرادى که با او ایمان آورده بودند گفتند: «پس یارى خدا کى خواهد آمد؟!» (به آنها گفته شد:) آگاه باشید، یارى خدا نزدیک است!» * پیامبر : بهشت با سختی ها پیچیده شده است. 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1
🌹مُزجات
🔻خیال باطل مسلمان و مؤمنان (1) خیال به اینکه بدون تلاش و کوشش می توان به بهشت رفت. « أَمْ حَسِبْت
پشيماني از زندگي ابدي روزي عزرائيل نزد ابراهيم آمد تا جان او را قبض كند، ابراهيم مرگ را دوست نداشت. عزرائيل متوجه خدا شد و عرض كرد ابراهيم مرگ را ناخوش دارد. خداوند به عزرائيل وحي كرد ابراهيم را آزاد بگذار چرا كه او دوست دارد زنده باشد و مرا عبادت كند. مدت¬ها از اين ماجرا گذشت تا روزي ابراهيم پيرمرد بسيار فرتوتي را ديد كه آنچه‌ مي‌خورد نيروي هضم ندارد و آن غذا از دهان او بيرون‌ مي‌آيد. ديدن اين منظره¬ی سخت و رنج¬آور موجب شد كه ابراهيم ادامه زندگي را تلخ بداند و به مرگ علاقه¬مند شود. در همين وقت به خانه خود بازگشت، ناگاه يك شخص بسيار نوراني را كه تا آن روز چنان شخص زيبايي را نديده بود مشاهده كرد، پرسيد "تو كيستي؟" او گفت: من فرشته مرگ (عزرائيل) هستم. ابراهيم گفت "سبحان الله، چه كسي است كه از نزديك شدن به تو و ديدار تو بي¬علاقه باشد با اينكه داراي چنين جمالي دل آرا هستي." عزرائيل گفت: "اي خليل خدا هرگاه خداوند خير و سعادت كسي را بخواهد مرا با اين صورت نزد او‌ مي‌فرستد و اگر شر و بدبختي او را بخواهد مرا در چهره¬ای ديگر، نزد او مي‌فرستد." آنگاه روح ابراهيم را قبض كرد. در روايت ديگر از اميرمومنان7 نقل شده که فرمود: هنگامي كه خداوند خواست ابراهيم را قبض روح كند عزرائيل را نزد او فرستاد، عزرائيل نزد ابراهيم آمد و سلام كرد. ابراهيم جواب سلام او را داد و پرسيد آيا براي قبض روح آمده‌اي يا براي احوالپرسي؟ عزرائيل: براي قبض روح آمده‌ام. ابراهيم: آيا دوستي را ديده‌اي كه دوستش را بميراند؟ عزرائيل بازگشت و به خدا عرض كرد ابراهيم چنين‌ مي‌گويد. خداوند به او وحي نمود به ابراهيم بگو: «هَلْ رَأَيْتَ حَبِيباً يَكْرَهُ‏ لِقَاءَ حَبِيبِهِ إِنَّ الْحَبِيبَ يُحِبُّ لِقَاءَ حَبِيبِه‏» : آيا دوستي را ديده‌اي كه به ديدار دوستش بي¬علاقه باشد؟ همانا دوست به ديدار دوستش علاقه¬مند است. ابراهيم به لقاء خدا اشتياق يافت و با شور و شوق دعوت حق را پذيرفت و در سن 175 سالگي به لقاء الله پيوست. https://eitaa.com/mozjat1
(2) خیال باطل به اینکه شهدا مرده اند. آیه 169 سوره آل عمران : « وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ : (اى پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانى که در راه خدا کشته شدند، مرده اند! بلکه زنده اند، و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند. » تفسیر نمونه : « به هر حال چنین به نظر می رسد که جمعی از افراد سست ایمان بعد از حادثه امر می نشستند و بر دوستان و بستگان خود که در اُحد شهید شده بودند. تأسف می خوردند که چرا آنها مُردند و نابود شدند. مخصوصاً هنگامی که به نعمتی می رسیدند و جای آنها را خالی می دیدند بیشتر ناراحت می شدند. با خود می گفتند : ما این چنین در ناز و نعمتیم اما برادران و فرزندان ما در قبرها خوابیده اند و دستشان از همه جا کوتاه است. » جواب : آیات فوق خط بطلان بر این گونه افکار کشیده و مقام شامخ و بلند شهیدان را یاد کرده است. می گوید : « (اى پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانى که در راه خدا کشته شدند، مرده اند! بلکه زنده اند، و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند. » تفسیر نور : «در روایت امده است که : بالاتر از هر نیکی، نیکوتری هست. مگر شهادت که هرگاه شخصی شهید شود. بالاتر از آن خیری متصور نیست.» 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1
3) گمان به اینکه بخل ورزیدن خیر است. « وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَّهُم بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ سَيُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلِلَّهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ : کسانى که نسبت به آنچه خدا از فضل خویش به آنان داده، بخل مىورزند (و انفاق نمى کنند)، گمان نکنند این کار به سود آنهاست; بلکه براى آنها شرّ است; بزودى در روز قیامت، آنچه نسبت به آن بخل ورزیدند، همانند طوقى به گردنشان افکنده مى شود. و میراث آسمانها و زمین، از آن خداست; و خداوند، از آنچه انجام مى دهید، آگاه است. » * امام باقر (ع) روایت شده که : «هر کس زکات مال خود را نپرزدازد خدا آن مال را به طوق هایی از آتش مبدل می کند. سپس به او گفته می شود همانطور که در دنیا به هیچ قیمت این اموال را از خود دور نمی کردی اکنون آنها را بردارد و به گردن خود بیفکن.» 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1
(6) گمان کسانی که بعد از سختی به نعمت رسیده اند به اینکه دیگر سختی ها بر نمی گردد. آیه 140 سوره هود : « وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ نَعْمَاءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئَاتُ عَنِّي إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ : و اگر بعد از ناراحتى و زیانى که به او رسیده، نعمتهایى به او بچشانیم، به یقین مى گوید: «بدى ها از من برطرف شده، (و دیگر باز نخواهد گشت).» و غرق شادى و غفلت و فخرفروشى مى شود » تفسیر نمونه : « سومین نقطه ضعف آن ها (مؤمنان کم ظرفیت) این است که هنگامی در ناز و نعمت فرو می روند، چنان خود باختگی و غرور و تکبر بر آن ها چیره می شود که همه چیز را فراموش می کنند. چنانکه قرآن می فرماید : «و اگر نعمت هایی بعد از ناراحتی ها به این انسان برسد چنان از خود مغرور می شود که می گوید دیگر همه مشکلات و ناراحتی های من برطرف شد و هرگز باز نخواهد گشت.» » تفسیر نور : « معصوم : «الدّهر یومان، یوم لک و یومٌ علیک. فان کان لک فلا تبطر و ان کان علیک فاصبر. فکلاهما ستُختبر : روزگار دو چهره دارد. گاهی با تو و گاهی علیه توست. آنگاه که به نفع توست مغرور مشو و آنگاه که به ضرر توست، صبر پیشه کن. زیرا در هر جال مورد آزمایش الهی هستی.» » 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1
🌹مُزجات
(2) خیال باطل به اینکه شهدا مرده اند. آیه 169 سوره آل عمران : « وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِل
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ. (اى پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانى که در راه خدا کشته شدند، مرده اند! بلکه زنده اند، و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند. امتیازات شهیدان * رسول¬خدا دیدند شخصی دعا می¬کند که اَسئُلکَ خَیرَ مَا تُسئَلُ؛ فرمود : اگر دعایش مستجاب شود شهید می¬شود. *انبیاء همه شهید شدند: *حضرت علی با داشتن همه فضائل برای شهادت می¬گوید: *حضرت علی در اُحُد ناراحت بود که چرا شهید نشد که با وعده پیامبر آرام شد. *گوسفند مرده ارزش ندارد بلکه روبه قبله بودن ذبیحه ارزش دارد! جان آدمی هم با خدا بودن ارزش چون شهید پیدا می-کند. *همچنان که کور نابینائی را درک نمی¬کند ما شهادت را درک نمی¬کنیم. *اگر انفاق مال ارزش هفتصد برابری دارد انفاق جان چگونه است؟! *بالاتر از هر خیری،خیری است؛ لکن بالاتر از شهادت نیست. *مجاهدان شهید از باب مخصوصی به بهشت وارد می¬شود. *شهادت پایان زندگی نیست بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ . *شهداء خوشحالند امّا به فضل الهی: فَرِحِينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ‏ *شهداء از رفقایشان دل نمی¬کنند: وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ. *پاداش شهداء بیمه شده است فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِين‏ *شهید بخشیده شده است قَالَ رَسولُ اللهَ : یَغفِر لِلِشّهید کُلُّ ذَنبٍ اِلّا اَلدَّینَ. *درخواست شهادت هم فضیلت دارد قَالَ رسول الله ص: مَنْ سَأَلَ اللَّهَ الشَّهَادَةَ بِصِدْقٍ بَلَّغَهُ اللَّهُ مَنَازِلَ الشُّهَدَاءِ وَ إِنْ مَاتَ عَلَى فِرَاشِهِ. *بهترین مردن شهادت است قُال جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّد الصَّادِقِ: أَشْرَفَ الْمَوْتِ قَتْلُ الشَّهَادَةِ . 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1
(5) خیال باطل گمراهان به اینکه هدایت یافته هستند. آیه 36 و 37 سوره زخرف : « وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ (36) وَإِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ (37) و هر کس از یاد خداوند رحمان، روى گردان شود شیطانى را بر او مسلط مى سازیم که همواره همنشین او خواهد بود. (36) و آنها[= شیاطین ] این گروه را از راه (خدا) باز مى دارند، در حالى که گمان مى کنند هدایت یافتگان (حقیقى) آنها هستند. (37) » تفسیر نمونه : « ... سپس به دو امر مهم که شیطان در مورد این غافلان انجام می دهند اشاره کرده می فرماید : 1. (آنها این گروه را از یاد خدا باز می دارند.) 2. هر وقت اراده بازگشت کنند سنگی بر سر راه آنها می افکنند و مانعی ایجاد می کنند تا هرگز به صراط مستقیم باز نگردند و آن چنان طریق گمراهی را در نظر آن ها زینت می دهند که (گمان می کنند هدایت یافتگان حقیقی آنها هستند.) » برای مطالعه بیشتر به تفسیر نمونه و تفسیر نور و به آیه 30 سوره اعراف مراجعه شود. 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1
(10) گمان مؤمنان به اینکه ایمان به تنهایی کفایت می کند و آزمایشی در کار نیست. « أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ. آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: «ایمان آوردیم»، به حال خود رها مى شوند و آزمایش نخواهند شد؟! » * یکی از مهم¬ترین مسائل زندگی بشر ک مسأله شدائد، فشارها و آزمون های الهی است که یک سنت همیشگی و جاویدانی الهی است، *امتحان مخصوص شما جمعیت مسلمانان نیست. سنّتی است که در تمام امّتهای پیشین جاری بوده است * سعدیا، گرچه سخندان و نصیحت گویی / ز عمل کار برآید به سخندانی نیست. * منظور از فتنه از معمربن خلاد روایت کرده اند گفت : «من از ابالحسن (ع) شنیدم که می فرمود : اَحَسِبَ الناسُ اَنَ یُارکوا و اَن یقولوا آمنّا بالله و هم لا یفتنون. و کلمه بالله را اضافه می کرد. بعداً به من فرمود : هیچ می دانی فتنه چیست؟ عرضه داشتم : فدایت شوم منظور از فتنه در دین است. فرمود : آن چنان آزمایش می شوند که طلا می شود و آن چنان خالص می گردند که طلا می گردد. و در مجمع البیان آمده که بعضی گفته اند : معنای کلمه "یفتنون" این است که در جان و مالشان دچار بلا و امتحان می گردند و این معنا از امام صادق (ع) نیز روایت شده. » *امتحان برای تمییز خوب از بد: ْ لِيَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّب‏ *موادّ آزمایش متعدد وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوع‏... *برای امتحان احسن العمل للازم است لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلا. 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1
🌹مُزجات
(10) گمان مؤمنان به اینکه ایمان به تنهایی کفایت می کند و آزمایشی در کار نیست. « أَحَسِبَ النَّاسُ أ
*هر امتحانی حکمتی دارد وَ قَالَ امام حسن عسکری :ع مَا مِنْ بَلِيَّةٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ فِيهَا نِعْمَةٌ تُحِيطُ بِهَا . *در بلاهای متوالی، شکر کن - إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ يُوَالِي عَلَيْكَ الْبَلَاءَ فَاشْكُرْهُ و إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ يُتَابِعُ عَلَيْكَ النِّعَمَ فَاحْذَرْهُ. هرگاه ببينى پروردگار خود را كه بر تو بلا پى‏درپى مى‏فرستد پس او را شكر كن. *خاصبّت بلا و امتحان عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ: إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِيَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِيَاءِ كَرَامَة. *بلا تکریم مومن است عَنْ عَلِيٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ: مَا كَرُمَ عَبْدٌ عَلَى اللَّهِ إِلَّا ازْدَادَ عَلَيْهِ الْبَلَاء. *هر که در این باب مقرّب¬تر است .... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ : إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَحَبَّ عَبْداً غَتَّهُ بِالْبَلَاءِ غَتّاً. «هر گاه خداوند متعال بنده‏اى را دوست بدارد، او را در بلا غوطه‏ور مى‏سازد. *اگر بلا نبود قَالَ النَّبِيُّ ص لَوْ لَا ثَلَاثَةٌ فِي ابْنِ آدَمَ مَا طَأْطَأَ رَأْسَهُ شَيْ‏ءٌ الْمَرَضُ وَ الْمَوْتُ وَ الْفَقْرُ وَ كُلُّهُنَّ فِيهِ وَ إِنَّهُ لَمَعَهُنَّ لَوَثَّابٌ. 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1
(7) خیال خوب بودن اعمال « قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا بگو «آیا به شما خبر دهیم که زیانکارترین (مردم) در کارها، چه کسانى هستند؟ همان کسانى که سعى و تلاششان در زندگى دنیا گم (و نابود) شده; در حالى که، مى پندارند کار نیک انجام مى دهند » *زندگی دنیا و غرور وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا مَتاعُ الْغُرُور *چرا غرور؟ يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيم‏ *کافران و غرور إِنِ الْكافِرُونَ إِلَّا فِي غُرُور *آروزها و غرور غَرَّتْكُمُ الْأَمانِيُّ حَتَّى جاءَ أَمْرُ اللَّهِ وَ غَرَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ *شیطان عامل غرور وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلَّا غُرُورا *گول گریه را نخورید قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ : لَا يَغُرَّنَّكَ بُكَاؤُهُمْ فَإِنَّ التَّقْوَى فِي الْقَلْبِ. *گول مسجدی بودن را نخورید فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِين: ‏فَلَا تَغْتَرَّنَّ بِكَثْرَةِ الْمَسَاجِدِ. 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1
🌹مُزجات
(7) خیال خوب بودن اعمال « قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْ
*گول پول و سلامت را نخور قَالَ الصَّادِقَ : لَا تَعْجَبْ مِنْ نَفْسِكَ حَيْثُ رُبَّمَا اغْتَرَرْتَ بِمَالِكَ وَ صِحَّةِ جِسْمِكَ أَنْ لَعَلَّكَ تَبْقَى‏. عجب مدار از نفس خود! چه بسا هست كه به وسيله مال خود و يا بهبودى و تندرستى مزاج خود مغرور مى‏شوى، و تصوّر مى‏كنى كه به خاطر اين وسيله زندگى تو ادامه پيدا كرده و باقى خواهى بود. *به طول عمر واولاد مغرور نشو قَالَ الصَّادِقَ : رُبَّمَا اغْتَرَرْتَ بِطُولِ عُمُرِكَ وَ أَوْلَادِكَ وَ أَصْحَابِكَ لَعَلَّكَ تَنْجُو بِهِمْ . چه بسا كه به طول عمر خود و يا فرزندان و ياران خود مغرور مى‏شوى، و خيال مى‏كنى‏ كه آنها وسيله نجات و خلاصى تو خواهند بود. *به عبادتت مغرور مشو قَالَ الصَّادِقَ : رُبَّمَا أَقَمْتَ نَفْسَكَ عَلَى الْعِبَادَةِ مُتَكَلِّفاً وَ اللَّهُ يُرِيدُ الْإِخْلَاصَ. چه بسا خود را به عبادت وامى‏دارى و روى تكلّف عبادت مى‏كنى، در صورتى كه مطلوب نزد پروردگار متعال اخلاص در عبادت است. *به علم و نَسَبت مغرور نشو قَالَ الصَّادِقَ : رُبَّمَا افْتَخَرْتَ بِعِلْمِكَ وَ نَسَبِكَ وَ أَنْتَ غَافِلٌ عَنْ مُضْمَرَاتِ مَا فِي غَيْبِ اللَّهِ . چه بسا كه به علم و نسب خود به خود باليده و مغرور مى‏گردى، در صورتى كه از باطن و نتيجه جريان كارهاى خدا غافل هستى. 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1
بهترین مردن شهادت است قُال جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّد الصَّادِقِ: أَشْرَفَ الْمَوْتِ قَتْلُ الشَّهَادَةِ . https://eitaa.com/mozjat1
(8) گمان باطل به اینکه بعضی اتفاقات شر است و خیری ندارد. « إِنَّ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِّنكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَّكُم بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُم مَّا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِي تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيمٌ. به یقین کسانى که آن تهمت عظیم را عنوان کردند گروهى (متشکّل و توطئه گر) از شما بودند; امّا گمان نکنید این ماجرا به زیان شماست، بلکه خیر شما در آن است; هر یک از آنها سهم خود را از این گناهى که مرتکب شدند دارند; و آن کس از آنان که بخش مهمّ آن را بر عهده داشت عذاب عظیمى براى اوست! » *قرآن به مؤمنانی که از بروز چنین اتهامی نسبت به شخص پاکدامنی سخت ناراحت شده بودند دلداری می دهد که : «گمان نکنید این ماجرا برای شما شرّ است بلکه برای شما خیر بود. چرا که پرده از روی نیّات پلید جمعی از دشمنان شکست خورده و منافقان کوردل برداشت. و این بدسیرتان خوش ظاهر را رسوا ساخت. * خوش بود گر محک تجربه آید به میان تا سیه روی شود هر که در او غش باشد؛ در فتنه ها منافقان رسوا می شوند ؛ مانند فتنه 88 که دست منافقان رو شد. 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1
(13) خیال مخفی بودن از دید خدا « أَيَحْسَبُ أَن لَّمْ يَرَهُ أَحَدٌ آیا گمان مى کند هیچ کس او را ندیده (که عمل خیرى انجام نداده) است؟! در ذیل آیه شریفه أَيَحْسَبُ... حدیثی نقل شده است که پیامبر فرمود: اِنَّهُ لَا يُجَاوِزُ قَدَمَا عَبْدٍ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ أَرْبَعٍ عَنْ شَبَابِهِ فِيمَا أَبَلَاهُ وَ عَنْ عُمُرِهِ فِيمَا أَفْنَاهُ وَ عَنْ مَالِهِ مِنْ أَيْنَ جَمَعَهُ وَ فِيمَا أَنْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ. در قیامت بنده¬ای قدم از قدم بر نمی¬دارد تا از چهار چیز سوال شود: 1-از عمرش که در چه راهی آن را فانی کرده! 2-و از مالش که از کجا جمع آوری و در چه راهی مصرف کرده ؟ 3- واز عملش که از چه کاری انجام داده ؟ 4-و از محبّت ما اهل بیت. *انسان اگر در نزد بچّه¬ای باشد گنا نمی¬کند زیرا او را حاضر و شاهد می¬داند و اینکه در خلوت گناه می¬کند با خیال عدم حضور خداوند گناه می¬کند! تعجب در این است که در محاوراتش همواره می¬گوید: خدا شاهد است!! 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1/365
🔻(14) خیال انسان به اینکه با ثروت جاودانه می شود. 🔻يَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ او مى پندارد اموالش او را جاودانه مى سازد. *انسان زر اندوز و مال پرست گمان می کند اموالش سبب جاودانگی اوست. جالب اینکه «اَخلَدَ» در اینجا به صورت فعل ماضی آمده یعنی او گمان می کند اموالش او را به صورت یک موجود جاودانه در آورده است. نه مرگ می تواند به سراغ او آید ، نه بیماری ها و حوادث جهان مشکلی برای او ایجاد می کند. *برای عده¬ای مشکل¬گشا تنها مال و ثروت است ؛درحالی که شخصی مثل قارون که آن¬قدر اموال در اختیارش بود که کلید گنجهایش را چند مرد زورمند به زحمت برمی داشت ولی به هنگام عذاب الهی نتوانستند مرگ او را ساعتی به تأخیر اندازند. *چه نیکوست مال صالح در دست انسان خوب قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص نِعْمَ الْمَالُ الصَّالِحُ لِلرَّجُلِ الصَّالِح‏ . چه نيكست مال شايسته براى مرد شايسته. *شرافت به مال نیست قال علی: اِنَّمَا الشَّرَفُ بِالْعَقْلِ وَ الْأَدَبِ لَا بِالْمَالِ وَ الْحَسَب‏. *مال درد سر دارد قال علی : صَاحِبُ الْمَالِ مَتْعُوب‏. 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1/365
(6) گمان کسانی که بعد از سختی به نعمت رسیده اند به اینکه دیگر سختی ها بر نمی گردد. « وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ نَعْمَاءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئَاتُ عَنِّي إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ : و اگر بعد از ناراحتى و زیانى که به او رسیده، نعمتهایى به او بچشانیم، به یقین مى گوید: «بدى ها از من برطرف شده، (و دیگر باز نخواهد گشت).» و غرق شادى و غفلت و فخرفروشى مى شود » نقطه ضعف مؤمنان کم ظرفیت این است که هنگامی در ناز و نعمت فرو می روند، چنان خود باختگی و غرور و تکبّر بر آن ها چیره می شود که همه چیز را فراموش می کنند. * «الدّهر یومان، یوم لک و یومٌ علیک. فان کان لک فلا تبطر و ان کان علیک فاصبر. فکلاهما ستُختبر روزگار دو چهره دارد. گاهی با تو و گاهی علیه توست. آنگاه که به نفع توست مغرور مشو و آنگاه که به ضرر توست، صبر پیشه کن. زیرا در هر جال مورد آزمایش الهی هستی.» » 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1/365
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌹مُزجات
*گول پول و سلامت را نخور قَالَ الصَّادِقَ : لَا تَعْجَبْ مِنْ نَفْسِكَ حَيْثُ رُبَّمَا اغْتَرَرْتَ
*مال درد سر دارد قال علی : صَاحِبُ الْمَالِ مَتْعُوب‏. *بی مالی و راحتی قال الصادق : طَلَبْتُ فَرَاغَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهُ فِي قِلَّةِ الْمَال‏ *خزانه دار دیگران مباش قال علی: لَا تَكُنْ خَازِناً لِغَيْرِك‏. *مال وفا نمی کند قال علی: الْمَالُ لَا يَبْقَى لَكَ وَ لَا تَبْقَى لَه‏ . *مال آدم¬کُش است! َ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ الدِّينَارَ وَ الدِّرْهَمَ أَهْلَكَا مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ وَ هُمَا مُهْلِكَاكُم‏ *مالِ حرام ، حرام می¬شود قال علی: مَنْ يَكْتَسِبْ مَالًا مِنْ غَيْرِ حِلِّهِ يَصْرِفْهُ فِي غَيْرِ حَقِّه‏ * مرد نفت فروشی به شاگردانش گفت: وقتی نفت می دهید انگشتان خود را داخل دبه کنید کم بیاید و وقتی می خرید انگشتتان بیرون باشد سپس شنید در بلادی دور نفت را رگان می خرند؛ همه را بار کشتی کرد و به طوفان خورد،و مَلّاح گفت : تمامش را به دریا ریختند .از آن پس معروف شد که: انگشت انگشت مَبر تا خیک خیک نریزی! *شخصی شیرش را با آب مخلوط می کرد : شیر که از بُز به سبو ریختی آب در آن شیر در آمیختی کآن همه آب تو که در شیر بود شد همه سیل و رَمه را در رُبود 📒 کتاب تالیف استاد اخلاق حجه السلام والمسلمین حفظه الله https://eitaa.com/mozjat1
🌴پیروان حقّ، خبر راست و درست را از قرآن میگیرند 👌و تکلیف امروز را نیز در این مجموعه مقدّس جستجو میکنند و 🇮🇷سرنوشت آینده عالم را نیز در این کتاب آسمانی میجویند چرا که: 💐 امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: 🌹«فِي الْقُرْآنِ نَبَأُ مَا قَبْلَكُمْ وَ خَبَرُ مَا بَعْدَكُمْ وَ حُكْمُ مَا بَيْنَكُم»🌹 💠در قرآن اخبار گذشتگان، و آيندگان، و احكام مورد نياز زندگى تان وجود دارد. ⚜تالیف استاد اخلاق ☘☘کانال مزجات 👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/mozjat1