eitaa logo
معاونت پژوهش مجتمع عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
692 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
32 ویدیو
80 فایل
با سلام این کانال به منظوراطلاع رسانی ازبرنامه ها،فعالیتهاو اطلاعیه های پژوهشی و تازه های علمی و پژوهشی عرصه تاریخ در معاونت پژوهش مجتمع عالی تاریخ، تشکیل شده است. #کرسی علمی #نشست علمی #نشریات علمی #معرفی کتاب-مقاله #همایش #تازه های نشر #انجمن علمی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سخن تاریخ
در روز ۲۹ آبان ماه ۱۳۵۷ و در جریان حوادث انقلاب اسلامی ماموران ساواک در بین مردم و زائران بصورت مخفی در حال گشت زدن بودند که با فاش شدن این مسئله، مردم اقدام به محاصره آنها کردند. این محاصره به زد و خورد انجام شد و یکی از آنها با شلیک تیر توانست خود را رها کند و گزارش این اتفاق را به نیروهای نظامی بدهد. ماموران مسلح به صحن وارد شدند و برای آزادکردن این چند ساواکی، به زد و خورد با مردم پرداختند. به گفته شاهدان عینی ماموران با تانک وارد صحن شده و در پی تیراندازی، دو نفر به شهادت رسیدند و چند گلوله به رواق توحیدخانه و در و دیوار حرم اصابت کرد و بر اثر ازدحام جمعیت نیز عده‌ای مجروح شدند. با پایان یافتن درگیری، مردم در حرم رضوی و بیوت علما به‌ویژه بیت آیت‌الله سید عبدالهادی شیرازی تجمع کرده و به عزاداری پرداختند. امام خمینی در سخنرانی سوم آذرماه در جمع دانشجویان و محصلان خارج کشور در محل اقامت‌شان در نوفل‌لوشاتو با اشاره به این حادثه فرمودند "دو ـ سه روز پیش از این در مشهد، مشهد مقدس، در معبد مسلمین، در حرم حضرت رضا ـ سلام‌اللّه‌ علیه ـ با تانک رفتند تا تویِ ـ اینطور که [گزارش]شده است گفته‌اند ـ با تانک رفتند تا توی صحن؛ و به دیوارهای صحن و به دیوارهای ایوان می‌گویند که آثار گلوله هست. این چندمین بار است که این سلسلۀ پهلوی به معابد ما اینطور می‌کند. به همان معبد حضرت رضا..." روز 5 آذرماه 1357 به مناسبت هفتمین روز حادثه از جانب علمای مشهد اعلام عزا و تعطیل عمومی شد و در مشهد تظاهرات عمومی برپا شد. خشم و انزجار مردم از هتک حرمت دوباره خاندان پهلوی به حرم رضوی چنان بود که استاندار وقت خراسان مجبور به عذرخواهی از طریق رادیو شد. مقصران حادثه بازداشت و فرمانده لشکر خراسان و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت (ساواک) این استان نیز تعویض شدند. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh سنجش گزارش‌های تاریخ طبری از چگونگی ازدواج حضرت خدیجه(س) و پیامبر(ص) براساس روش نظریه بنیاد نویسنده: هدیه تقوی بازتاب اخبار ازدواج حضرت خدیجه(س) و پیامبر(ص) در منابع تاریخی به‌شیوه‌های متفاوت و به‌گونه‌ای ناهمگون مطرح شده است. تنوع محتوایی و مضمونی روایت‌ها به‌صورت اسطوره‌سازی، داستان‌پردازی و برجسته‌سازی برخی گزاره‌های این واقعه در ذیل گزارش‌های تاریخی مرتبط با موضوع آشکار است و می‌تواند بر نوع نگاه مخاطب به این واقعه و دور کردن آن از واقعیت اثرگذار باشد. با توجه به اهمیت شناخت بهتر محتوای این گزارش‌ها، پژوهش پیش‌رو با استفاده از روش نظریه بنیاد (زمینه‌ای) به‌سنجش گزارش‌های تاریخ طبری مرتبط با این بحث پرداخته است. طبری (م 310 ه.ق) از این‌رو مبنای پژوهش حاضر قرار گرفته که هم با ثبت روایت‌های گوناگون از جامعیت بیشتری نسبت به دیگر منابع تاریخی برخوردار و هم محل رجوع اهل فن و عامه مردم است. کاربست این روش در پژوهش موجود از طریق شناسایی مفاهیم، مقوله‌ها و روابط معنایی آنها به‌یافتن معیار غالب در متن گزارش‌های طبری از ازدواج حضرت خدیجه و پیامبر(ص) پرداخته است و ویژگی‌های خُلقی و شخصیتی خدیجه(س) و پیامبر(ص) را به‌عنوان مقوله اصلی در امر ازدواج آنان پیش‌بینی می‌کند. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/e78412 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
علمی 🔸《سلسله نشست های علمی بررسی و پاسخ به شبهات تاریخی》🔸 معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی با همکاری گروه تاریخ اهل بیت علیهم السلام و انجمن علمی تاریخ اهل بیت؛ به صورت حضوری و برخط برگزار می کند. ◀️ چهارمین جلسه با عنوان: 💠«بررسی و تحلیل شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)»💠 همراه با پرسش و پاسخ 🎙ارائه دهنده: استاد آیت الله حسینی قزوینی 📚دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین اوصیاء ⏪زمان: چهارشنبه 16/فروردین/1402 ⏱ساعت 10 الی 12 🕹مکان: قم-میدان جهاد-مجتمع عالی امام خمینی ره-سالن شهید صدر(ره) 🌐 لینک پخش آنلاین: https://vc.miu.ac.ir/tarikh 👈 درپایان جلسه به سه نفر از پاسخ دهندگان به سوال طرح شده توسط استاد، هدایایی به قید قرعه تقدیم می گردد. علمی ✅در کانال معاونت پژوهش عضو شوید و از تازه‌ترین پژوهش‌ها و آثار تاریخی مطلع شوید. @mptarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
انا لله و انا الیه راجعون حضور سرور ارجمند و استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر رفیعی، ریاست معزز مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی مصیبت درگذشت والده مکرمه تان را تسلیت و تعزیت عرض نموده و برای آن مادر مومنه مرحومه از درگاه خداوند منان علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای جنابعالی و خاندان مکرم معزی صبر و اجر را از درگاه خداوند متعال مسالت می نماییم. شریک غم شما در این مصیبت؛ 🔹مدیریت سایت سخن تاریخ و معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی🔹
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh پیامبر اسلام (ص) و تغییر ساختار فرهنگی جامعه جاهلی نویسنده: محمود حاجی احمدی  تغییر و تحول جامعه و گذر دادن آن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب, همواره دغدغه انسان های دردمند بوده است. هر کدام از صاحبان اندیشه با تکیه بر یکی از عوامل, تحول جامعه ها را تبیین نموده اند. مقاله حاضر با بررسی شیوه تحول جامعه جاهلی به جامعه توحیدی، توسط رسول بزرگوار اسلام (ص) درصدد طرح این نظریه است که پیامبر اسلام (ص) با تحول فرهنگی تمدنی جدید را بنا نهادند که قرنها پرچمدار تمدن بشری بود. این مقاله با بررسی شرایط حضور اسلام در جزیره العرب و بررسی ابعاد مختلف جامعه جاهلی مشکل اساسی آن جامعه را مسایل فرهنگی می داند. سپس به بیان تحولات ایجاد شده توسط پیامبر اسلام (ص) در جهت تغییر این فرهنگ می پردازد. در خلل مباحث، مبانی نظری نظریه تحول باطنی برای تغییرات اجتماعی بررسی می شود. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/u51748 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
انا لله و انا الیه راجعون 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 حضور سرور ارجمند و استاد بزرگوار حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر رفیعی مصیبت درگذشت والده مکرمه تان را تسلیت و تعزیت عرض نموده و برای آن مادر مومنه مرحومه از درگاه خداوند منان علودرجات و رحمت واسعه الهی و برای جنابعالی و خاندان مکرم معزی صبر و اجر مسالت می نماییم. شریک غم شما در این مصیبت؛ 🔹معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی 🔹 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
▪️انا لله و انا الیه راجعون▪️ استاد معظم جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی زید عزه مصیبت درگذشت والده مکرمه تان را به شما و خانواده محترم تسلیت و تعزیت عرض نموده و برای آن مومنه مرحومه از درگاہ الهی علو درجات و برای حضرتعالی و خاندان مکرم صبر و اجر را از درگاہ خداوند متعال مسالت می نماییم. 🔹شریک غم: " اعضاء انجمن علمی تاریخ اھل بیت ع مجتمع آموزش عالی تاریخ و سیرہ و تمدن اسلامی"
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh مسلم ناصری، نویسنده: تاریخ شفاهی یکی از مؤلفه‌های شناخت دنیای جدید است که باید تا دیر نشده بدان توجه شود. در دوران جمهوری اسلامی برخی از افراد نقش مهمی در شکل‌گیری بخش‌های پنهان هویت اسلامی ایران داشته‌اند. فرهنگ و هنر یکی از این موارد است. برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/u77027 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh سعید فخرزاده، استاد: انقلاب اسلامی و ایده جمهوری اسلامی حاصل یک پروسه پیچیده است که با جان و دل پذیرفته شد، حرف گزافی است بگوییم همه مردم در رأی به جمهوری اسلامی جوگیر شدند. برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/z74229 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh کرسی ترویجی «نقد دیدگاه‌های اهل‌سنت و مستشرقان درباره گزارش‌های اختلاف روحیات امام حسن و امام حسین علیهما السلام» با ارائه دکتر حسین قاضی خانی و نقد حجت الاسلام سید قاسم رزاقی موسوی 15 فروردین 1402 در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh تأملی در آرای ذهبی در مورد «وضع در تفسیر» نویسنده: ناصر رفیعی محمدی این مقاله به نقد و بررسی دیدگاه‌های ذهبی در زمینه وضع در تفسیر می‌پردازد. ذهبی در این باره چهار نکته را طرح می‌کند. وی معتقد است آغاز وضع حدیث از سال41 هجری است، این ادعا ناصواب است. چرا که شواهد متعددی مبنی بر شروع وضع از زمان پیامبر اکرم(ص) وجود دارد. البته سال 41 هجری به بعد که زمان حاکمیت و امارت معاویه است وضع حدیث گسترش یافته و نهادینه شده است. دومین بحث ذهبی در مورد اسباب و عوامل وضع است. وی بدون استدلال خاصی شیعه را آغازگر وضع در فضائل می‌داند. این ادعا توسط برخی دیگر از دانشمندان اهل سنت مانند ابن‌جوزی نیز ذکر شده، در این مقاله به نقد این دیدگاه نیز پرداخته شده است. سومین بحثی که در این مقاله مورد بررسی و نقد قرار گرفته، پیرامون اثر وضع در تفسیر است. چهارمین نکته؛ بحث ایشان درباره ارزش تفسیر موضوعی است وی کلمات جعلی را قطع نظر از انتساب به معصوم دارای اعتبار دانسته و از ارزش اجمالی برخوردار می‌داند این سخن نیز با مبانی برخاسته از قرآن و سنت منطبق نمی‌باشد. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/x29480 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
باسمه تعالی:با کمال احترام وادب بدینوسیله از همه بزرگوارانی که با ارسال پیام تسلیت وشرکت در مراسم عزای والده گرامی، موجب شادی روح ان مرحومه مغفوره وتسلی خاطر حقیر شدند تشکر وقدردانی مینمایم ، از خالق منان دوام توفیق و عزت همه عزیزان را خواستارم ، از دعای خیر فراموش نفرمایید. ۱۴ رمضان ۱۴۴۴ ناصر رفیعی محمدی
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh مرتضی نورایی، استاد: اگر تاریخ شفاهی تنها در دانشگاه بروز و ظهور داشت شاید چنین انعکاس و توسعه‌ای در جامعه پیدا نمی‌کرد. آن موقع چندان اصراری به ایجاد تاریخ شفاهی در دانشگاه‌ها نداشتیم، هر چند برخی از دانشگاه‌ها حرکتی در زمینه تاریخ شفاهی کردند، قابل تقدیر است به ویژه در زمینه پایان‌نامه‌هایی که دانشجویان با موضوع تاریخ شفاهی پژوهش کردند، برای ما مایه خوشحالی است. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh نخستین همایش بین المللی «قزوین شناسی پیش از اسلام» آبان 1402 برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا 15 شهریور ماه می باشد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh دوره آشنایی با «بین النهرین باستان (پیش از تاریخ بین النهرین)» با ارائه دکتر کامیار عبدی از 29 فروردین 1402 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh کاربردِ مفهومِ«فَرّه» و «کرامت» در اندیشه سیاسی ایرانِ باستان و اسلام؛ تحلیلی مقایسه‌ای نویسنده: محمد کمالی گوکی وقتی‌که به منابع برجسته در تاریخِ فکرِ ایران باستان و تفکر اسلامی رجوع می‌کنیم، دو مفهومِ «فَرّه» و «کرامت» بسیار خودنمایی می‌کنند. شاید در نگاه اول نتوان رشته پیوندی میان این دو مفهوم برقرار کرد، اما با ریشه‌یابی مفهومی این دو واژه در دو سنتِ فکری ایرانی و اسلامی و جایگاه آن‌ها در امر سیاسی، قرابت معنایی و کاربرد بسیاری میان آن‌ها می‌توان یافت. در این مقاله درصدد نشان دادن قرابت مفهومی و کاربردی این دو واژه به‌عنوان مفهوم مرکزی در اندیشه سیاسی ایران باستان و اسلام هستیم، لذا سؤال اصلی این تحقیق این است: چه ارتباطی میان مفهوم «فَرّه» در اندیشه سیاسی ایرانی و «کرامت» در اندیشه سیاسی اسلامی وجود دارد؟ روش مورداستفاده در این تحقیق، مقایسه‌ای و بر مبنای الگوی توافق و اختلاف پرزورسکی و توین است. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/b93803 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
علمی 🔸《سلسله نشست های علمی بررسی و پاسخ به شبهات تاریخی》🔸 معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی با همکاری گروه تاریخ اهل بیت علیهم السلام و انجمن علمی تاریخ اهل بیت؛ به صورت حضوری و برخط برگزار می کند. ◀️ چهارمین جلسه با عنوان: 💠«بررسی و تحلیل شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)»💠 همراه با پرسش و پاسخ 🎙ارائه دهنده: استاد آیت الله حسینی قزوینی 📚دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین اوصیاء ⏪زمان: چهارشنبه 16/فروردین/1402 ⏱ساعت 10 الی 12 🕹مکان: قم-میدان جهاد-مجتمع عالی امام خمینی ره-سالن شهید صدر(ره) 🌐 لینک پخش آنلاین: https://vc.miu.ac.ir/tarikh 👈 درپایان جلسه به سه نفر از پاسخ دهندگان به سوال طرح شده توسط استاد، هدایایی به قید قرعه تقدیم می گردد. علمی ✅در کانال معاونت پژوهش عضو شوید و از تازه‌ترین پژوهش‌ها و آثار تاریخی مطلع شوید. @mptarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh نشست «مواجهه امام علی (ع) با تنش های قومی_ طبقاتی (با تاکید بر دوره خلافت امام علی)» با ارائه دکتر احمد پاکتچی 27 فروردین 1402 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh «سند شناسی و سند خوانی» با ارائه استاد محسن روستائی 7 و 14 اردیبهشت 1402 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh پژوهشی درباره تعداد حج های پیاده امام حسن مجتبی(ع) نویسنده: علی اکبر ذاکری یکی از فضایل امام حسن مجتبی(ع)، انجام حج های پیاده از مدینه تا مکه است، ولی تعداد این حج ها به صورت های مختلف؛ یعنی پانزده، بیست و بیست و پنج حج گزارش شده است. با توجه به دوران محدود ده ساله امامت آن حضرت(ع)، این پرسش وجود دارد که ایشان در چه مقطعی این تعداد حج پیاده را انجام داده است؟ مقاله پیش رو که با هدف بررسی میزان درستی این آمار و چگونگی انجام آن با روش سندپژوهی تدوین یافته است به این نتیجه رسیده است که با توجه به دوران امامت آن حضرت(ع)، این آمار به عنوان حج پیاده از مدینه به مکه نادرست و ناهم گون با حقایق تاریخی است. به نظر می رسد پیاده روی های امام(ع) مربوط به رفتن از مکه به منا و از آن جا به عرفات و سپس به مشعر و گاه به منا بوده است و روایتی صحیح نیز به این نکته اشاره کرده است. بر اساس این برداشت، امکان انجام حج با چنین شرایطی قبل از امامت آن حضرت نیز متصور است. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/d31921 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh اولین کنگره بین المللی مطالعات ایران 25 الی 28 خرداد 1402 برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا 25 اردیبهشت می باشد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh بررسی فضایل علوی(ع) در معراج پیامبر اکرم(ص) نویسندگان: علی اصغر حدادیان نائینی، امیر توحیدی و سیدمحمد رضوی معراج پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) سیروسفری مادی و معنوی از زمین تا مافوق آسمان‌های هفتگانه یعنی مقام قرب «او ادنی» است و هدف اصلی آن به استناد آیه‌ی اول سوره «الاسراء» و آیه‌ی هجدهم سوره «النجم» تماشای گزیده‌ای از آیات بزرگ الهی است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در این سیر با مجموعه بزرگ و متنوعی از موضوعات و مشاهدات ازجمله دیدار با پیامبران و فرشتگان، طوبی و سدره المنتهی، بهشت و جهنم و... مواجه می‌شوند. در این میان ازآنجاکه بخش عظیمی از ظرفیت معراج نبوی صرف نمایش و بیان فضائل علوی گردیده است؛ پژوهش حاضر ضمن استخراج این فضائل از روایات مرتبط با معراج به شیوه پژوهش کیفی و بررسی اطلاعات گردآوری‌شده به «روش توصیفی تحلیلی» آن‌ها را ازلحاظ کیفیت بیان، به سه بخش بیانات، مکتوبات و تجلیات تقسیم نموده و به سبب اولویت نوع ارتباطشان به سه بخش ارتباط باخدا، ارتباط با پیامبر $ و ارتباط با خلق تقسیم کرده است. بدین ترتیب باوجود اهمیت فراوان و نیز کمیت و کیفیت فوق‌العاده این فضائل، نتیجه به‌دست‌آمده نشان داد که یکی از مهم‌ترین اهداف معراج پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)تبیین و تبلیغ این فضائل و مقامات است و به‌طورکلی این ابلاغ از ارکان اصلی معراج به شمار می‌آید. این پژوهش در انتها به شرح یکی از آن فضائل یعنی لقب «امیرالمؤمنین %» برای حضرت علی (علیه السلام) پرداخت. لقب «امیرالمؤمنین (علیه السلام) منحصربه‌فرد بوده و نسبت به سایر القاب حضرت از جامعیت نسبی برخوردار است. هم‌چنین می‌تواند دال بر ولایت علوی و خلافت بلافصل ایشان باشد. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/a27876 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh «روش تحقیق و پژوهش در تاریخ» 10 الی 12 اردیبهشت 1402 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh «تاریخ در قرآن (اهمیت، جایگاه و اهداف) با ارائه دکتر سید حسین فلاح زاده 20 و 22 فروردین 1402 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh