eitaa logo
حجت الاسلام رحیمی
154 دنبال‌کننده
208 عکس
177 ویدیو
17 فایل
صرفا جهت بیان نکات دینی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
25.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت الله حائری شیرازی: هرچه از ما بگیرند، خود را نمی‌بازیم! https://eitaa.com/mr13_72
4_5960579884248990275.mp3
188.6K
سر به چوبه محمل کوبیدن حضرت زینب کبری سلام الله علیها توضیحات مرحوم علامه جعفری رضوان الله علیه https://eitaa.com/mr13_72
یک استاد کویتی: "چه کسی باور می‌کرد که مردم تهران که به تعصب فارسی مشهورند، برای تشییع یک رهبر عربی که‌فارسی حرف نمی‌زد،و از مذهب شیعه نبود، گسترده به خیابان بیایند. این دستاورد انقلاب است که طایفه‌گرایی و نژادپرستی را از بین برد." تازه برخی می‌خواهند وحدت میان اقوام و مذاهب را به مردم یاد دهند. https://eitaa.com/mr13_72
📌مثل خر آسیاب عن امیرالمومنین علیه السلام: المُتَعبِّدِ عَلى غَيرِ فِقهٍ كَحِمارِ الطّاحونَةِ ؛ يَدورُ و لا يَبرَحُ. كسى كه بدون و كند، مانند آسياست كه مى چرخد. غررالحکم و دررالکلم، ج1 ص47 https://eitaa.com/mr13_72
10.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | توصیه مهم آيت‌الله جوادی آملی به طلاب در رابطه کتب حدیثی- ۹۷/۵/۱۸ https://eitaa.com/mr13_72
📌 فَتَامَّل یکی از نکات مهم این است که انسان باید مراقب باشد اعتقادات خود را داده و بگذراند. اینکه اعتقاد یک در زندگی باشد و در رفت و آمد و درآمد، پوشش و مهمانی ما نمود نداشته باشد این در واقع یک است که انسان را وارد یک وادی دیگر خواهد کرد. ✍رحیمی https://eitaa.com/mr13_72
📌 شجاع و قهرمان بی نظیر باقر قرشی‌: امام زين العابدين علیه السلام از ترین عوامل ساختن انقلاب حسینی و آن بر و احساسات جامعه به شمار می‌رود و این، به خاطر گیری های آن حضرت است که در دنیای و برای آن سراغ ندارد‌ و یکی از زیباترین در اسلام، آن بزرگوار در است. 📚 حیاة الامام زین العابدین. ج۱. ص۸ https://eitaa.com/mr13_72
📌 نان خوردن با نام اهل بیت علیهم السلام الطبقات الكبرى: قالوا: لَمّا بايَعَ مُعاوِيَةُ بنُ أبي سُفيانَ النّاسَ لِيَزيدَ بنِ مُعاوِيَةَ، كانَ حُسَينُ بنُ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام مِمَّن لَم يُبايِع لَهُ، و كانَ أهلُ الكوفَةِ يَكتُبونَ إلى حُسَينٍ عليه السلام يَدعونَهُ إلَى الخُروجِ إلَيهِم في خِلافَةِ مُعاوِيَةَ، كُلُّ ذلِكَ يَأبى. فَقَدِمَ مِنهُم قَومٌ إلى مُحَمَّدِ بنِ الحَنَفِيَّةِ، فَطَلَبوا إلَيهِ أن يَخرُجَ مَعَهُم، فَأَبى و جاءَ إلَى الحُسَينِ عليه السلام فَأَخبَرَهُ بِما عَرَضوا عَلَيهِ، و قالَ‏ : إنَّ القَومَ إنَّما يُريدونَ أن يَأكُلوا بِنا و يُشيطوا دِماءَنا. گفته‏اند كه چون بن ابى سفيان از مردم براى گرفت، امام حسين عليه السلام از كسانى بود كه با او ب نكرد. به او مى‏نوشتند و در روزگار خلافت معاويه، او را به بيرون آمدن به سوى خود، فرا مى‏خواندند؛ ولى امام عليه السلام به همه آنها جواب مى‏داد. گروهى از كوفيان به نزد آمدند و از او خواستند كه وى با آنان كند؛ امّا او هم خوددارى كرد و نزد امام حسين عليه السلام آمد و آنان را به ايشان عرضه كرد. امام حسين عليه السلام فرمود: «اين مردم مى‏خواهند با [پيش انداختن‏] ما [نان‏] بخورند و ما را در ريخته شدن بگذارند». 📚الطبقات الکبری. ج۱. ص۴۳۹. تاریخ دمشق. ج۱۴. ص۲۰۵ https://eitaa.com/mr13_72
فَإِذَا انْسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ... هنگامی كه ماه‌های حرام پايان گرفت مشركان را هر كجا بيابيد به قتل برسانيد و آن‌ها را اسير سازيد و محاصره كنيد و در هر كمينگاه بر سر راه آن‌ها بنشينيد... سوره توبه آیه ٥ ➖🔥منتظر آتش سوزان جبهه مقاومت بر سر کفار صهیونیستی هستیم. https://eitaa.com/mr13_72
📌 لشگر نادانی و جهالت مورخان، و دنیاطلبی مردم را، از عوامل کورکورانه آنها از بنی امیه دانسته‌اند. قزوینی در کتاب آثار البلاد و اخبار العباد در توصیف مردم شام می‌نویسد: «اهل آن به کم‌فهمی و زیرک نبودن مشهورند.»(۱) به عنوان نمونه؛ 1⃣ مسعودی در کتاب مروج الذهب می نویسد: مردی از اهل در موقع بازگشت از در راه بر سوار بود، مردی از شام به او پیچید و گفت: این ناقه از من است، سرانجام نزاعشان بالا گرفت و هر دو نزد معاویه حاضر شدند. پس آن مرد ۵۰ شاهد آورد که این ناقه و از آن من است. معاویه نیز دستور داد ناقه را به صاحبش برگرداند. ناگهان مرد عراقی گفت: خدا خیرت دهد این شتر، نیست و شتر است. معاویه گفت: حکمی داده ام و برگشت ندارد. بعد از متفرق شدن مردم، معاویه آن مرد عراقی را طلبید و قیمت شترش را بلکه بیشتر از آن به او داد و به او گفت: برای «علی» خبر ببر که من برای جنگ با او صد هزار مرد دارم که ناقه را از جمل فرق نمی گذارند. 2⃣ مسعودی پس از نقل این ماجرا می نویسد: اطاعت مردم و نفوذ امر معاویه (به خاطر تهدید و ترس) به جایی رسید که هنگام رفتن به جنگ صفین روز چهارشنبه ای نماز جمعه خواند و همه به او اقتدا کردند.(۲) پی نوشت: ۱) آثار البلاد و اخبار البلاد. ص۲۰۶ ۲) مروج الذهب، ترجمه پاینده، ج ۲، ص ۳۳ ۳) سیره پیشوایان. ص۲۰۱ https://eitaa.com/mr13_72
📌 تحقیقی در مورد دروازه ساعات مترجم گويد: در كتب باب الساعات را تفسير كنند و دوست ندارم تا بتوانم نكتۀ و مطلبى تاريك در ترجمه بماند مگر تفسير آن بر من معلوم نباشد يا از خوف و ملال خوانندگان از ذكر آن خوددارى كنم. ❌ بيشتر مردم امروز مى‌پندارند آلت را نزديك به عهد ما ساخته‌اند و باور نمى‌كنند در زمان يزيد بالاى دروازۀ شهر ساعت بود و ليكن چنين نيست بلكه در آن عهد و پيشتر هم ساعت بود و اصلى آن معلوم نيست، مردم او را كرده‌اند. 👈 منتها اهل فرنگستان رقّاص در ساعت به كار برده‌اند براى تنظيم حركات و در قديم بغير رقّاص تنظيم مى‌كردند. امام فخر رازى كه معاصر خوارزمشاهيان است در تفسير خود در جلد اول در ذيل آيۀ هاروت و ماروت و اقسام سحر به مناسبت گويد: قسم پنجم كارهاى شگفت‌انگيزى است كه از تركيب آلات به نسبت هندسى ظاهر مى‌شود و گاهى قوه متخيّله را به ادراك امورى مى‌دارد مانند دو سوار كه با يكديگر نبرد مى‌كنند و يكى ديگرى را مى‌كشد (خيمه شب بازى) و مانند اسب سوار كه در دست شيپور دارد و هر ساعت كه از روز مى‌گذرد و شيپور مى‌زند بى‌آنكه بر آن دست گذارند. و روم و هند صورتها مى‌سازند كه ببينند ميان آنها و انسان حقيقى فرق نمى‌گذارد حتى گريه و خنده بلكه ميان خندۀ شادى و خندۀ خجلت و خندۀ سرزنش و شماتت تميز مى‌دهند. تا اينكه گويد: از اين باب است تركيب صندوق ساعات و علم جرّ اثقال كه چيز بزرگ و سنگين را با آلتى سبك و سهل بر مى‌دارند و اينها در حقيقت نبايد از اقسام سحر شمرده شود. و در شرح حال احمد بن على بن تغلب بغدادى فقيه حنفى گويند: پدرش ساعتهاى مشهور در مدرسۀ مستنصريۀ بغداد ساخت. و نيز خاندان ساعاتى در دمشق و قاهره بودند از فرزندان رستم بن هردوز، و او در ساختن ماهر بود و به امر نور الدّين محمود زنگى دمشق را اصلاح كرد و فرزند ابو الحسن على بن رستم شاعر معروف به ابن الساعات را ابن خلكان گويد در قاهره ديدم. و جرجى زيدان در آداب اللّغة گويد: رضوان بن محمد كتابى در تصنيف كرد و صورت آلات آن را در آن كتاب كشيده است و كار هر يك و نام آن و جاى آن را به تفصيل ذكر كرده است و نسخه‌اى از آن در كتابخانۀ خديويّه است و چون از حسن نقل كرده است قول او را در اينجا آوردم، وگرنه به جرجى زيدان و امثال وى از مؤلّفين عصرى مسيحى براى كمى تدبّر و مسامحه در نقل و قلّت فهم اعتماد ندارم و اغلاط فاحش در كتاب او بسيار است. مثلا؛ در قرّاء سبعه كه از همۀ چيز معروفترند نام كسانى را نياورده و به جاى آن يزيد بن قعقاع را ذكر كرده است. 📚 دمع السجوم. ( ترجمه نفس المهموم علامه شعرانی رحمه الله) ص۳۹۳ https://eitaa.com/mr13_72