eitaa logo
حجت الاسلام رحیمی
159 دنبال‌کننده
189 عکس
154 ویدیو
16 فایل
صرفا جهت بیان نکات دینی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌دشمنی با امام علیه السلام درباره تحقیر سنت نبوی توسط بنی امیه فرمود: «ما نمي دانيم با این مردم چه معامله ای بكنيم؛ اگر هر چه را از (ص) شنيده‏ ايم نقل كنيم، مي خندند(مسخره می کنند) و اگر نقل نكنيم، طاقت نمی آوريم.» 📚کلینی، کافی، ج۲، ص۲۳۴. https://eitaa.com/mr13_72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تنها جرمشان، شیعهٔ علی بودن است که اینگونه توسط وهابی‌ها شهیـد می‌شوند ! لعنت خداوند بر‌ ظالمین و اعوان آنها https://eitaa.com/mr13_72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5960579884248990275.mp3
188.6K
سر به چوبه محمل کوبیدن حضرت زینب کبری سلام الله علیها توضیحات مرحوم علامه جعفری رضوان الله علیه https://eitaa.com/mr13_72
یک استاد کویتی: "چه کسی باور می‌کرد که مردم تهران که به تعصب فارسی مشهورند، برای تشییع یک رهبر عربی که‌فارسی حرف نمی‌زد،و از مذهب شیعه نبود، گسترده به خیابان بیایند. این دستاورد انقلاب است که طایفه‌گرایی و نژادپرستی را از بین برد." تازه برخی می‌خواهند وحدت میان اقوام و مذاهب را به مردم یاد دهند. https://eitaa.com/mr13_72
📌مثل خر آسیاب عن امیرالمومنین علیه السلام: المُتَعبِّدِ عَلى غَيرِ فِقهٍ كَحِمارِ الطّاحونَةِ ؛ يَدورُ و لا يَبرَحُ. كسى كه بدون و كند، مانند آسياست كه مى چرخد. غررالحکم و دررالکلم، ج1 ص47 https://eitaa.com/mr13_72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | توصیه مهم آيت‌الله جوادی آملی به طلاب در رابطه کتب حدیثی- ۹۷/۵/۱۸ https://eitaa.com/mr13_72
📌 فَتَامَّل یکی از نکات مهم این است که انسان باید مراقب باشد اعتقادات خود را داده و بگذراند. اینکه اعتقاد یک در زندگی باشد و در رفت و آمد و درآمد، پوشش و مهمانی ما نمود نداشته باشد این در واقع یک است که انسان را وارد یک وادی دیگر خواهد کرد. ✍رحیمی https://eitaa.com/mr13_72
📌 شجاع و قهرمان بی نظیر باقر قرشی‌: امام زين العابدين علیه السلام از ترین عوامل ساختن انقلاب حسینی و آن بر و احساسات جامعه به شمار می‌رود و این، به خاطر گیری های آن حضرت است که در دنیای و برای آن سراغ ندارد‌ و یکی از زیباترین در اسلام، آن بزرگوار در است. 📚 حیاة الامام زین العابدین. ج۱. ص۸ https://eitaa.com/mr13_72
📌 نان خوردن با نام اهل بیت علیهم السلام الطبقات الكبرى: قالوا: لَمّا بايَعَ مُعاوِيَةُ بنُ أبي سُفيانَ النّاسَ لِيَزيدَ بنِ مُعاوِيَةَ، كانَ حُسَينُ بنُ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام مِمَّن لَم يُبايِع لَهُ، و كانَ أهلُ الكوفَةِ يَكتُبونَ إلى حُسَينٍ عليه السلام يَدعونَهُ إلَى الخُروجِ إلَيهِم في خِلافَةِ مُعاوِيَةَ، كُلُّ ذلِكَ يَأبى. فَقَدِمَ مِنهُم قَومٌ إلى مُحَمَّدِ بنِ الحَنَفِيَّةِ، فَطَلَبوا إلَيهِ أن يَخرُجَ مَعَهُم، فَأَبى و جاءَ إلَى الحُسَينِ عليه السلام فَأَخبَرَهُ بِما عَرَضوا عَلَيهِ، و قالَ‏ : إنَّ القَومَ إنَّما يُريدونَ أن يَأكُلوا بِنا و يُشيطوا دِماءَنا. گفته‏اند كه چون بن ابى سفيان از مردم براى گرفت، امام حسين عليه السلام از كسانى بود كه با او ب نكرد. به او مى‏نوشتند و در روزگار خلافت معاويه، او را به بيرون آمدن به سوى خود، فرا مى‏خواندند؛ ولى امام عليه السلام به همه آنها جواب مى‏داد. گروهى از كوفيان به نزد آمدند و از او خواستند كه وى با آنان كند؛ امّا او هم خوددارى كرد و نزد امام حسين عليه السلام آمد و آنان را به ايشان عرضه كرد. امام حسين عليه السلام فرمود: «اين مردم مى‏خواهند با [پيش انداختن‏] ما [نان‏] بخورند و ما را در ريخته شدن بگذارند». 📚الطبقات الکبری. ج۱. ص۴۳۹. تاریخ دمشق. ج۱۴. ص۲۰۵ https://eitaa.com/mr13_72
فَإِذَا انْسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ... هنگامی كه ماه‌های حرام پايان گرفت مشركان را هر كجا بيابيد به قتل برسانيد و آن‌ها را اسير سازيد و محاصره كنيد و در هر كمينگاه بر سر راه آن‌ها بنشينيد... سوره توبه آیه ٥ ➖🔥منتظر آتش سوزان جبهه مقاومت بر سر کفار صهیونیستی هستیم. https://eitaa.com/mr13_72
📌 لشگر نادانی و جهالت مورخان، و دنیاطلبی مردم را، از عوامل کورکورانه آنها از بنی امیه دانسته‌اند. قزوینی در کتاب آثار البلاد و اخبار العباد در توصیف مردم شام می‌نویسد: «اهل آن به کم‌فهمی و زیرک نبودن مشهورند.»(۱) به عنوان نمونه؛ 1⃣ مسعودی در کتاب مروج الذهب می نویسد: مردی از اهل در موقع بازگشت از در راه بر سوار بود، مردی از شام به او پیچید و گفت: این ناقه از من است، سرانجام نزاعشان بالا گرفت و هر دو نزد معاویه حاضر شدند. پس آن مرد ۵۰ شاهد آورد که این ناقه و از آن من است. معاویه نیز دستور داد ناقه را به صاحبش برگرداند. ناگهان مرد عراقی گفت: خدا خیرت دهد این شتر، نیست و شتر است. معاویه گفت: حکمی داده ام و برگشت ندارد. بعد از متفرق شدن مردم، معاویه آن مرد عراقی را طلبید و قیمت شترش را بلکه بیشتر از آن به او داد و به او گفت: برای «علی» خبر ببر که من برای جنگ با او صد هزار مرد دارم که ناقه را از جمل فرق نمی گذارند. 2⃣ مسعودی پس از نقل این ماجرا می نویسد: اطاعت مردم و نفوذ امر معاویه (به خاطر تهدید و ترس) به جایی رسید که هنگام رفتن به جنگ صفین روز چهارشنبه ای نماز جمعه خواند و همه به او اقتدا کردند.(۲) پی نوشت: ۱) آثار البلاد و اخبار البلاد. ص۲۰۶ ۲) مروج الذهب، ترجمه پاینده، ج ۲، ص ۳۳ ۳) سیره پیشوایان. ص۲۰۱ https://eitaa.com/mr13_72
📌 تحقیقی در مورد دروازه ساعات مترجم گويد: در كتب باب الساعات را تفسير كنند و دوست ندارم تا بتوانم نكتۀ و مطلبى تاريك در ترجمه بماند مگر تفسير آن بر من معلوم نباشد يا از خوف و ملال خوانندگان از ذكر آن خوددارى كنم. ❌ بيشتر مردم امروز مى‌پندارند آلت را نزديك به عهد ما ساخته‌اند و باور نمى‌كنند در زمان يزيد بالاى دروازۀ شهر ساعت بود و ليكن چنين نيست بلكه در آن عهد و پيشتر هم ساعت بود و اصلى آن معلوم نيست، مردم او را كرده‌اند. 👈 منتها اهل فرنگستان رقّاص در ساعت به كار برده‌اند براى تنظيم حركات و در قديم بغير رقّاص تنظيم مى‌كردند. امام فخر رازى كه معاصر خوارزمشاهيان است در تفسير خود در جلد اول در ذيل آيۀ هاروت و ماروت و اقسام سحر به مناسبت گويد: قسم پنجم كارهاى شگفت‌انگيزى است كه از تركيب آلات به نسبت هندسى ظاهر مى‌شود و گاهى قوه متخيّله را به ادراك امورى مى‌دارد مانند دو سوار كه با يكديگر نبرد مى‌كنند و يكى ديگرى را مى‌كشد (خيمه شب بازى) و مانند اسب سوار كه در دست شيپور دارد و هر ساعت كه از روز مى‌گذرد و شيپور مى‌زند بى‌آنكه بر آن دست گذارند. و روم و هند صورتها مى‌سازند كه ببينند ميان آنها و انسان حقيقى فرق نمى‌گذارد حتى گريه و خنده بلكه ميان خندۀ شادى و خندۀ خجلت و خندۀ سرزنش و شماتت تميز مى‌دهند. تا اينكه گويد: از اين باب است تركيب صندوق ساعات و علم جرّ اثقال كه چيز بزرگ و سنگين را با آلتى سبك و سهل بر مى‌دارند و اينها در حقيقت نبايد از اقسام سحر شمرده شود. و در شرح حال احمد بن على بن تغلب بغدادى فقيه حنفى گويند: پدرش ساعتهاى مشهور در مدرسۀ مستنصريۀ بغداد ساخت. و نيز خاندان ساعاتى در دمشق و قاهره بودند از فرزندان رستم بن هردوز، و او در ساختن ماهر بود و به امر نور الدّين محمود زنگى دمشق را اصلاح كرد و فرزند ابو الحسن على بن رستم شاعر معروف به ابن الساعات را ابن خلكان گويد در قاهره ديدم. و جرجى زيدان در آداب اللّغة گويد: رضوان بن محمد كتابى در تصنيف كرد و صورت آلات آن را در آن كتاب كشيده است و كار هر يك و نام آن و جاى آن را به تفصيل ذكر كرده است و نسخه‌اى از آن در كتابخانۀ خديويّه است و چون از حسن نقل كرده است قول او را در اينجا آوردم، وگرنه به جرجى زيدان و امثال وى از مؤلّفين عصرى مسيحى براى كمى تدبّر و مسامحه در نقل و قلّت فهم اعتماد ندارم و اغلاط فاحش در كتاب او بسيار است. مثلا؛ در قرّاء سبعه كه از همۀ چيز معروفترند نام كسانى را نياورده و به جاى آن يزيد بن قعقاع را ذكر كرده است. 📚 دمع السجوم. ( ترجمه نفس المهموم علامه شعرانی رحمه الله) ص۳۹۳ https://eitaa.com/mr13_72
علت ذکر این مطلب برای این بود‌که برخی از‌ گویندگان و مادحین گرامی اینگونه بیان می کنند که: به قدری اهل بیت علیهم السلام را پشت دروازه نگه داشتند که بعدها معروف شد به دروازه ساعات ... حال آنکه این دروازه از قبل چنین نامی داشته است و علت را نیز‌از لسان علامه شعرانی رحمه الله نقل کردیم. لذا سهل‌بن سعد گويد: مردم به یکی‌از دروازه ها اشاره‌کردند که باب ساعات نام داشت. 👈 طبق نقل اکثر مورخان اسیران کربلا را از باب ساعات یا باب توما ( نام قدیمی و رومی‌این دروازه‌است که به عربی باب ساعات نامیده شده است.)
📖 «نقدی بر یک انگاره مشهور/ شمربن ذی‌الجوشن "جانباز جنگ صفین" یا مُلازم پا در رکاب سپاه معاویه؟!» نوشتاري از:‌ محسن خاتمي در لينک زير👇: https://moharam.com/fa/archive/3311 ✅ حتما مطالعه بفرمایید مطالب مفید و دقیق هستند. https://eitaa.com/mr13_72
آداب کوی جانان.pdf
6.92M
آداب کوی جانان نویسنده: علامه امینی ترجمه: محسن رجبی ✅ به نظرم کتاب جالبی است در طول ایام زیارت اربعین مطالعه نماییم. https://eitaa.com/mr13_72
📌 اشک های کارساز و جریان ساز چنانچه در تحلیل تاریخ، ژرف بنگریم و بسترهای رویدادهایی را که با حادثه کربلا همراه بوده است، دنبال کنیم، در خواهیم یافت؛ کربلا به نرسیده است و های سرخ به های داغ و سفید رنگ تبدیل شده که از دیده ها روان می‌شود و ریشه های را می سوزاند و پس‌ مانده های را با خود می‌برد و در نتیجه، ریشه های و را سیراب می‌کند. 📚 جهاد الامام السجاد علیه السلام. ص۲۰۵ https://eitaa.com/mr13_72
📌 صحیفه سجادیه یعنی؛ صحیفه سجادیه یعنی؛ کتاب جهاد در تنهایی! کتاب فریاد در سکوت! کتاب آمادگی در شکست! کتاب فریاد در سکوت مرگبار! کتاب آموزش با دهان بسته! کتاب مسلّح شدن در هنگام خلع شدن از همه سلاح ها ! با همه این حالات، صحیفه، کتاب دعا است. دعا در مکتب امام زين العابدين علیه السلام بُعد زیبایی به خود می‌گیرد و این بُعد زیبا، همان تاثیر ویژه اجتماعی آن است. 📚 جهاد الامام السجاد علیه السلام. ص۲۲۰ https://eitaa.com/mr13_72
📌 طلب مغفرت برای زوّار الحسین علیه السلام معاویه بن وهب عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: إنَّ فاطِمةَ بِنتَ مُحمّد صلی الله علیهما و آله تَحضُرُ لِزُوارِ قَبرُ اِبنَها الحُسينِ علیه السلام فَتَستَغفُر لَهِم ذُنُوبَهُم. حضرت فاطمه سلام الله علیها دختر پیامبر گرامی اسلام، نزد فرزندش حسین علیه السلام می شود و از خدا می خواهد که بندگانش را . 📚 کامل الزیارات. ص۱۱۸ https://eitaa.com/mr13_72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شیخ سعودی: هر کس امروز مسلمانان را به جهاد دعوت کند، به فرض حسن نیت، قرآن و سنت را زیر پا می‌گذارد و کارگزار کفار است! @bidariymelat 👈 اين شيخ وهابي مي‌گويد: چون مسلمانان ضعيف هستند و (به زعم او) نمي‌توانند پيروز شوند، نبايد در برابر زورمداران دنيا مقابله و جهاد کنند و اگر چنين کنند خلاف قرآن و سنت است. قرن‌هاست همين عالمان درباري، امت اسلام را به رکود و خودتحقيري کشيده‌اند. جاي تأسف است که نمي‌گويد: «قوي» و «متحد» شويد! به تعبیر شهید مطهری: ما يك داريم به نام ، و يك اصل ديگر داريم به نام زور. اصل قدرت يعنى اصل توانا بودن؛ توانا بودن براى اينكه دشمن نكند، نه توانا بودن براى تو سر دشمن زدن. تصريح قرآن است: وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ.(۱) اصل ، اصل مقتدر بودن، اصل نيرومند بودن در حدى كه دشمن از اينكه كند. همه مفسرين گفته‏اند مقصود از «تُرْهِبونَ» اين است كه دشمن به خودش ندهد. حال اين اصل آيا يك اصل مطلق است يا يك اصل نسبى؟ آيا اسلام اين اصل را در يك زمان خاص معتبر مى‏داند يا در همه زمانها؟ در همه زمانها. ما دام كه دشمن وجود دارد اصل قدرت هم هست.(۲) 📚 انفال/۶۰. مجموعه آثار شهید مطهری. ج۱۶. ص۸۲ https://eitaa.com/mr13_72
📌 اربعین فرصتی حسّاس تاریخ روابط دو جامعه ی ایران و عراق آکنده از ها و بزنگاه هایی است که هر لحظه است دوباره با و شمایلی و حتی ناشناخته سر برآورد و فرصت ها را از بین ببرد. کهنه ای مانند ، عجم_ ، سنّی_ ، عثمانی_ و هشت ساله به اندازه ی‌ کافی زمینه برای روابط را درون خود دارند. زمان و زمینه ای منحصر به فرد برای و بازسازی ها و گسل های و ساختن نو دارد. https://eitaa.com/mr13_72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگر ایران میزبان المپیک بود و مثل فرانسه میزبانی می‌کرد آن‌گاه واکنش برخی‌ها به این موضوع چه بود؟ هوش مصنوعی پاسخ می‌دهد https://eitaa.com/mr13_72
📌 گلایه‌کنندگان گرمای هوا در اربعین بخوانند امام صادق علیه‌السلام:أنَّ زَائِرَهُ لَیَخْرُجُ مِنْ رَحْلِهِ فَمَا یَقَعُ فَیْئُهُ عَلَى شَیْ‏ءٍ إِلَّا دَعَا لَهُ، فَإِذَا وَقَعَتِ الشَّمْسُ عَلَیْهِ، أَکَلَتْ ذُنُوبَهُ کَمَا تَأْکُلُ النَّارُ الْحَطَب‏. وَ مَا تُبْقِی الشَّمْسُ عَلَیْهِ مِنْ‏ ذُنُوبِهِ شَیْئاً، فَیَنْصَرِفُ وَ مَا عَلَیْهِ ذَنْب‏ 🚩 زائرِ حسین علیه السلام وقتى به زیارت از خانه‏‌اش خارج می‌شود، ‏‌اش بر چیزى نمی‌افتد، مگر اینکه آن چیز برایش می‌کند و هنگامى که بر او بتابد، را از بین می‌برد، همان‌طور که را از بین می‌برد. 📚 کامل الزیارات، ص۲۷۹ https://eitaa.com/mr13_72
50.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 پاسخ شیخ عصام تلیمه مصری به تردید برخی از اهل سنت معاند دربارۀ نماز رهبر شیعیان بر شهید اسماعیل هنیه: «شما در کشور خودتان نه در نماز شرکت کردید و نه تسلیت گفتید...، حالا بر طبل اختلاف می کوبید»! 👈 چند نکته: یک- نماز میت در تسنن و تشیع در تعداد تکبیر و قرائت تفاوت هایی دارد. دو- نماز میت بنابر مشهور قابل تکرار است. سه- اقتدای اهل سنت و شیعیان به نمازهای یکدیگر معمولا بحث برانگیز بوده است. شیعیان بنابر فتوای برخی از مراجع از جمله امامَین انقلاب در جماعات نمازهای یومیه اهل سنت اقتداء می کنند و نیازی به اعاده هم نیست. شهید اسماعیل هنیه خود در اقامه نماز بر پیکر سردار دلها شهید سلیمانی به رهبر معظم اقتداء کرد. این خود نشان میدهد که این شهید عزیز چنین نمازی را صحیح می دانست. دراین باره فتوای شیخ شلتوت مفتی جامع الازهر مصر (بر اثر مراوده علمی با آیت الله العظمی بروجردی ) در جواز تبعیت از مذهب تشیع امامی نیز بااهمیت است. چهار- تاکنون رهبران متعددی از مجاهدان فلسطینی به شهادت رسیده اند؛ اما معمولا برای هیچ یک مراسم نماز و تشییع باشکوهی برگزار نشده بود. پنج- ویدیوی بالا شاهدی بر تعمیق پیوند مذاهب اسلامی در حوادث «غزه» است. ✍ حامد منتظری مقدم https://eitaa.com/mr13_72