eitaa logo
محمد رضا نائيني
277 دنبال‌کننده
6 عکس
3 ویدیو
0 فایل
ارتباط با ادمین @mr_naeini
مشاهده در ایتا
دانلود
/۲ 💠 مقصود من از عنوان ، یک عنوان مشیر است؛ اسم رمزی که اشاره به عددی از خصال و ویژگی ها دارد؛ ↩️و در حقیقت آن صفاتند که شخص را ساحلی امن برای ما در دوران غیبت می نمایند؛ 🔻یکی از آن خصال، است؛ بدون تردید، روح به آن چه بدان مشغول است انس می گیرد و به شمایل همان در می آید؛ وقتی یک انسان از مظاهر دنیا برید روحش تعالی می یابد و مأنوس با جهانى ديگر می شود؛ جهانی که بر دنیای خاکی سیطره دارد؛ ↩️و آن وقت می بیند آنچه را دیگران از دیدن آن عاجزند و می شنود صداهائی را که هرگز به گوش ما نمی رسند؛ ⭕️خدای متعال به برکت ترک دنیا به او دو چشم خدا بین عطاء مى فرمايد؛ هيچ یک از مراجع بزرگی که در طول تاریخ، منشأ خدماتى بزرگ شدند به کلاس سیاست نرفته بودند؛ چشمان و گوش هایشان خدائی شده بود به دلیل ترک دنیا؛ از توفیقات بزرگ بنده این بوده که به خانه های برخی از آنان راه یافتم و با چشمانم نوع زندگیشان را دیدم؛ آن نوع زندگی نتیجه اش است. کاش می شد عددی از آن چه با چشمانم مشاهده نموده ام را به اشتراک بگذارم؛ اما هرگز نمی شود؛ چون این پست ها جان و توان نمایش آن صحنه ها را ندارند. ساحل امن است به دلیل وجود این خصال... @mr_naeinii
/۳ 💠 یکی از خصال مهمی که ، اشاره به آن دارد انس با کلام و روش زندگی معصومین علیهم السلام است؛ ⭕️ غالب مراجع عظام تقلیدی که بنده شرف درک محضرشان را داشته ام، عمر خود را با آموختن از سیره و سخن امامان معصوم گذرانده اند؛ ↩️ و این موجب شده تا واجد نوعی روح حق بین شوند؛ و شاغول سنجش دیگران در پیششان کلام وحی شود؛ 🔺حداقل دو تن از اساتید خود من چنین بودند؛ هیچ گاه نشد که روایتی در نزدشان خوانده شود مگر آن که قبلا شنیده باشند‼️ انس با دریچه ی وحی، خطا در افکار را به کم ترین حد می رساند؛ بارها مواجه شدم با این که : آنان آنچه را مدعیان پر مدعا در آینه نمی دیدند در خشت خام مشاهده می فرمودند. وقتی می گویم: "مرجعیت ساحل نجات است" این شاخصه ها را جستجو کنید. @mr_naeinii
/۴ 💠 یکی از خصال بسیار مهم مراجع عظام در طول تاریخ مرجعیت، ارتباط دائمی و بدون تبعیض با همه ی اقشار و گروه ها بوده است؛ بدون آن که ذره ای وابستگی حزبی به هیچ کدام از آن ها پیدا کنند. ↩️ همواره در خانه های بزرگ ترین مراجع، بدون ممیزی بر روی همه باز بوده و اساسا آنان بدون حاجب در میان توده ی مردم زیسته اند. 🔺این گونه ارتباط، مطمئن ترین راه برای آگاهی یافتن آنان از اخبار و اطلاعات از طریق منابع اصلی می شده و نیز ایشان را بدون واسطه در جریان دردهای مردم می گذاشته است؛ ⏹ بدون شک کسب اطلاعات از این راه بسیار امن تر از گرفتن خبر از رسانه های رسمی بوده است؛ تا زمانی که این سیره ی سلف صالح را برای خود نگاه دارد ساحل نجات خواهد ماند . @mr_naeinii
از کانال تلگرامی وزین استاد صحیح النسب 👇👇👇 💠 نصیحت گوش کن جانا که از جان دوست‌تر دارند جوانان سعادتمند پند را ❇️ نصیحتی لطیف و بسیار ارزشمند از دانشمند معظم و أدیب أریب، جناب آقای دکتر احمد ادام الله ایام بقائه. ✅ من ‌بنده در مقامی نیستم که درباره کسی قضاوتی کنم. از هفتاد و پنج سال پیش تاکنون، یعنی از زمانی که مُبتدی در تحصیلات مذهبی بودم و رساله‌ی بسیار سودمند تألیف شریف حضرت شیخ بهاءالدین عاملی قُدّس سرّه را نزد استاد می‌خواندم و هر شب مرحوم والدم رحمة الله علیه آنچه را در آن روز از صمدیّه خوانده بودم، از من می‌پرسید، همان اوایل وقتی که آن عبارت بسیار مشهور شیخ را در آن رساله که: "…و فی نحوِ: النّاس مَجزیُّون بأعمالهم إن خیراً فخیرٌ و إن شرّاً، فشر، أربعة أوجُه… الخ" بر آن مرحوم واخواندم، به من‌بنده فرمود: احمد، این و راهنمای کلی را همیشه در زندگی‌ات رعایت کن و از اینکه درباره دیگران و قضاوتی کنی، بپرهیز و خدا را شکر که تا آنجا که توانسته‌ام، از این حکم پیروی کرده‌ام. @mr_naeinii
دکتر مهدوی دامغانی @mr_naeinii
💠 مقدمه چگونه می توان به متونی که ادعا می شود بیش از هزار سال قبل صادر شده اند اعتماد کرد❓ می بینیم در باره ی حوادثی که در زمان خود ما اتفاق می افتند به راحتی تحریف صورت می پذیرد؛ چطور باور کنیم حدیثی که ادعا می شود، واقعا از امام معصوم صادر شده❓ پرسشی است که برایم ارسال شده و می خواهم در حد توانم (البته در فواصل زمانی و به تدریج) به آن پاسخ دهم. اگر بتوانم و وقت و توفیق یاری کند. @mr_naeinii
/۱ 🔻دوری زمانی یک واقعه یکی از عناصری است که در اطمینان و عدم اطمینان به صدور آن مؤثرند. اما عناصر دیگری نیز در کارند: 1⃣ اهمیت حادثه اهمیت حادثه موجب می شود تا اهتمام به نقل آن افزایش یابد؛ در زمان وقوع انقلاب مشروطه شاید صدها حادثه ی دیگر نیز رخ داده باشد؛ ↩️ ولی اکنون بسیاری از آن حوادث به دست فراموشی سپرده شده اند؛ اما اصل این واقعه از مسلمات تاریخی است؛ چرا❓ چون حادثه برای همه اهمیت داشته و اهتمام به نقلش زیاد بوده است. ⭕️ امروزه کسی که در اصل وجود پیامبری به نام ابراهیم ع در هزاران سال قبل شک کند مستقیم الفکر به شمار نمی آید؛ زیرا در یکی از متواترات تاریخی شبهه می کند؛ نمی گویم جلوی شکش را بگیریم؛ می گویم دستگاه ادراک او به هر دلیل دچار اختلال شده؛ زیرا در واقعه ای تردید می کند که در قرون متمادی توسط بی شماری از اشخاص دست به دست و سینه به سینه نقل شده و به ما رسیده است؛ ⏺ هر چه اهمیت یک واقعه افزایش یابد انگیزه بر ثبت و نقل آن نیز افزونی می یابد. ادامه دارد... @mr_naeinii
/۱ ⭕️ از قبل از غروب تا الان را به عادت همه هفته در خدمت دوست عزیزم جناب آقای حاج شیخ محمد تقی غروی فرزند شهید والا مقام، آیت الله العظمی غروی تبریزی هستم؛ ↩️ از اواخر عمر پدرش گفت و چند بار گریست؛ 🔻از او پرسیدم چرا پدرتان با وجود جایگاه علمی شناخته شده ای که داشتند به ایران برنگشتند؟ پاسخ داد: "از والدم خواستم برگردد و بارها به او گوشزد کردم که صدام نخواهد گذاشت زنده بمانید" ولی پدرم پاسخ فرمود: 🔻 "من با امیر المؤمنين ع عهد و پیمانی دارم، نمی توانم در این اوضاع سخت، فقط برای عافیت خود و خانواده ام نجف اشرف را ترک کنم، فرزندم تو برو به فکر خودت باش، من باز نخواهم گشت". ↩️ آن شهید والا مقام بر این پیمان استوار ماند تا در شب جمعه بیست و سوم ماه صفر سال ۱۴۱۹ قمری در راه بازگشت از کربلای معلی با شلیک تیربار دژخیمان صدامی به شهادت رسید. @mr_naeinii
/۲ 🔻از همان صدر اسلام به دلیل آن که مسلمانان کلمات و کردار پیامبر ص را دستور العمل دین خود می دانستند به کیفیت نقل آن اهتمام فراوان داشتند؛ ↩️ و همین امر موجب شد که از صدر اول، دقت در حال راویان حدیث رواج یابد؛ آنان از همان هنگام به جرح و تعدیل روات همت گماشتند و این همت از نسلی به نسل دیگر رسید؛ تا جائی که در قرون مختلف مجموعه های بزرگی در علم رجال حدیث و تراجم پدید آمد. امروزه یک متخصص با مراجعه به آن مجموعه های رجال یا تراجم می تواند در موارد زیادی به احوالات راوی وقوف یابد؛ 🔺فراموش نکنیم: "هیچ گاه اجتهاد یک مجتهد بر اساس روایتی تاریخی که در گوشه ای از کتب یافته، بدون اطمینان به حجیت آن روایت نیست". کافی است برای اذعان به این مدعا مسأله اى خاص را در یکی از کتب فقهی پی جوئی کنید؛ البته استفاده از کتب استدلالی هر فنی نیازمند آشنائی با زبان آن فن است. ادامه دارد... @mr_naeinii
/۳ (تلاش نافرجام) 💠 از ابتداى دوره ى نقل حديث، گروه جعل نیز فعال شد؛ این گروه با انگیزه های متفاوت می کوشید تا احادیثی دروغین را از زبان پیامبر خدا ص و امامان معصوم در جامعه رواج دهد؛ ولی از يك سو به دلیل آن که مسأله، مسأله ى دين بود و از ديگر سو به دلیل تلاش مضاعف خود ائمه ی طاهرین و اصحابشان، گروه جعل در این تلاش ناکام ماند؛ با وجود چشمان تیز بین ناقلان حدیث و نیز اهتمام امامان، دروغ زنان در کم ترین فرصت ممکن شناسائی می شدند و از آنان نقلی نمی شد و یا کتبشان پالایش می گشت؛ و این از اختصاصیات مذهب شیعه است؛ 🔻شیخ مفید (ره) لعن امام صادق ع بر مغیرة بن سعيد به دليل دروغ بستن بر امامان را گزارش کرده است.(اختصاص ص ۲۰۴). 🔻زید نرسی گزارش می کند: "وقتی ابو الخطاب اداعاهای غلو آمیزی در مورد امام صادق ع نمود و خبر به حضرتش رسید، دیدم اشک از دیدگان جنابش جاری گشت و فرمود: بارخدایا، من از آن چه او به من نسبت داده بری هستم، همه ی وجودم در مقابل تو خاشع است، بنده ی تو ام و پسر بنده ی تو ام و در مقابلت ذلیلم". (اصل زید نرسی). 🔻محمد بن علی شلمغانی از پیشگامان اصحاب بود، اما بعدا حسد بر حسین بن روح او را به وادی انحراف کشاند؛ شیخ طوسی(ره)گزارش می کند: "آن گاه که شلمغانی منحرف شد از سوی امام ع توسط حسین بن روح توقیعی مبنی بر لعن وی رسید.(الغیبة: ۴۰۹). ↩️ جالب آن که پس از آن تمام "کتاب التکلیف" شلمغانی به دقت توسط اصحاب بررسی و دو یا سه حدیث دروغینش استخراج شد.(همان ص ۴۰۹) 🔻آن گاه که برای حفظ جان یونس بن عبد الرحمن احادیثی در طعن وی صادر شدند امام جواد ع خود مانع از میان رفتن اعتبار احادیث وی شدند. در این زمینه گزارش احمد ابی خلف خواندنی است: "در ایام بیماریم امام جواد ع به دیدنم آمدند؛ کتاب (یوم و لیله) ی یونس بن عبد الرحمن بر بالینم بود؛ حضرتش از ابتدا تا انتهای کتاب را ورق به ورق خواندند و آن گاه دو مرتبه فرمودند: خدای، یونس را رحمت کند، خدای، یونس را رحمت کند". (رجال کشی ج۲ /۷۸۰). ⭕️نگارنده صدها مورد از این دست را در پیش رو دارد. به نظر بنده ادعای بنا نهاده شدن فتاوی بر روایات جعلی ناشی از تنها یک نیم نگاه بر بخش کوچکی از تاریخ حدیث است. @mr_naeinii
إنا لله و إنا إليه راجعون مصیبت ارتحال آیت الله هاشمی شاهرودی تسلیت باد. @mr_naeinii
/۴ 🔻پرسش: فرض کنید می خواهید دو کلمه را از دیگری نقل نمائید؛ چقدر احتمال دارد در نقل شما خطا راه یابد❓ حال اگر سه کلمه باشد آیا احتمال اشتباه در حکایت افزایش نمی یابد❓ اگر ده کلمه شود چه❓ و اگر یک سخنرانی طولانی باشد چه❓ آیا در صورتی که فاصله ی زمانی بین ایراد سخنرانی و نقل آن زیاد شود احتمال اشتباه در نقل افزایش نمی یابد❓ با این وجود چگونه می توان احتمال قوی خطا در نقل راویان حدیث را نادیده گرفت و به این تعداد زیاد از احادیث اعتماد نمود و بر اساس آن ها فتاوائی داد که گاه با خون آدمیان سر و کار دارند❓ 🔻پاسخ: 1⃣ اگر بنا بر این باشد که شما ملزم به حکایت عین الفاظی که شنیده اید نباشید و تنها الزام به نقل مفاد آن ها داشته باشید آیا احتمال خطا کاهش نمی یابد❓ در زمینه ی جواز نقل به معنا روایات فراوانی از امامان معصوم علیهم السلام به ما رسیده که نگارنده به عنوان نمونه تنها یک روایت کوتاه را می آورد: ⭕️ امام صادق ع: "إذا أصبت الحديث فأعرب عنه بما شئت". (الاصول الستة عشر، ص ۱۰۹، کتاب حسین بن عثمان). ترجمه: "هر گاه به معنای حدیث رسیدی آن معنا را با هر لفظی که می خواهی حکایت نما". ⏹ برای نقل حدیث، کافی است راوی معنا را درست در یابد و سپس به مخاطب منتقل نماید؛ و لو با عین الفاظی که شنیده نباشد. ادامه دارد.... @mr_naeinii